Kolik energie ušetřím teleskopkou, spd pedály a 3 poloh.tlumením?

41 nepřečtených
  • marabo

    Zdravím, jdu si pro radu pro kamaráda, který koupil nejlevnější celoodpružené kolo, které našel (brzdy nejlevnější bez možnosti chlazení atp.). Pro nespokojenost postupně vyměnil polovinu kola.

    Pomůcky jako teleskopická sedlovka, nášlapné pedály a 3 polohové zamykání tlumení považuje jako zbytečnou investici, že nejezdí závody, ale nadále porád hledá, jak vylepšit jízdu lepším tlumičem.

    Jezdí 120km s 2000m up v terénu. Prý ty výlety má kromě přírody také jako trénink. Další kamarád, který jezdí také na celoperu a jenom po silnicich, uvedl zajímavý názor, že cyklistika má bolet.

    Má nejlevnější vidlici SR sontour a uvažuje o výměně kvůli chybějícímu nastavení odskoku, za takový co ho má. Např. SR sontour Unair, nebo Xfusion 02 RL, který má jenom 2 polohy zamykání, ačkoli RS monarch RT3 se 3 polohami je o 1200kč dražší. Musí hledat podle svého netypického rozměru rámu. Když chce investovat do lepšího tlumiče, měl by mít 3 polohy zamykání, rozdíl v ceně není velký. Chce pouze nastavení odskoku, protože zaplatit najednou 4800kč je pro něj hodne. Nebo koupit raději Fox DPS o dalších 1200kč navíc? Tu má možnost později vylepšit. Já bych určitě koupil ten.

    Jak je to s poruchami RS vs. Fox vs. SR. Sontour vs. Xfusion? Jít do toho, nebo ušetřit a koupit sontour, nebo Xfusion bez 3 poloh zamykání?

    Jezdíme stejné trasy a střední režim mi umí dost pomoci. Při open režimu mě v terénu do kopce i po rovině houpe a při lock zase dostávám pořádné do zad. Ve středním režimu lítam jako zajíc . Změnou nastavení odskoku se mi to zlepšit nepovedlo. To pouze vyrovnává buď mělké, nebo hlubší jámy, abych plaval. Jak už někdo psal, jsou to požadavky jezdce, někdo chce šlapavější, někdo žehlící, někdo tvrdší na skákání a to lze zjistit až při delším ježdění. Tlumení vůbec nešetří a pořád ho má otevřeno i na silnici. On nejezdí technicky pumptrackovo, jezdi hodne silnic, doupe do pedálů a pak jede do kopce do terénu, sjezduje míň. 90km po asfaltu. Chtel by jenom zlepšit vlastnosti tlumeni, bez potřeby jeho vyměny, jestli by to šlo, aby ho to nestálo víc jak 200kč.

    Po koupě teleskopické sedlovky a nášlapných pedálů, jsem po nemoci ujel 2× větší vzdálenost a vyjel i kopec, který jsem před nemocí celý vyjet nedokázal. Při sjezdu v terénu mi také zásadně pomohla. Její hmotnost je jen o 346g větší a prodáva se za 3100kč. Kolo má možnosť ovládání z řídítek. Starou sedlovku by mohl prodat.

    Nášlapné pedály (kombinované) prodávají za 800kč, turistické tretry 1180kč ve kterých se dá jít i pěšky a v práci stejne používá pracovní. On ty věci neumí ocenit, protože je zatím pořádně dlouho nezkoušel, jako já. Myslí finančně jak je to jen možné.

    Já bych bez těchto pomůcek fungovat neuměl. Dokud jsem je neměl, moje nejdelší jízda byla asi 20km, cyklistika mě vůbec nebavila a někde při jízdě kolem baráku mu to nic neřekne. Nenabádam ho na elektrické XTR, keramická ložiska, povrchovou úpravu kashima a další věci, které by pro své potřeby nijak nevyužil.

    Otázka: Kolik wattů by ušetřil těmito pomůckami? Má to prosím někdo změřené, nebo alespoň reálný odhad, ideálně v %, časově, nebo v kilometrech, nějakou srovnávačku. Údaje ve wattech mu nic neřeknou.

    Má cenu jít do toho, i pro hobíka, kteří ujede méně než 2000km za rok? Jezdil jsem s 20 různými lidmi a tyto pomůcky měli všichni. U dospělých lidí, které potkávám, nebo na skupinových jízdách, je teleskopická sedlovka již samozřejmost a nášlapné pedály asi taktéž. Platformy mívají spíše techničtí jezdci, než dálkoví turisté.

    Které z těchto pomůcek mu poskytnou největší přínos jednotlivě? Vyplatí se to cenově, když přemýšlí finančně? Nechci mu radit špatně, aby pak neřekl, že to byly vyhozené peníze. On je ode mě zdatnější, prý takové berličky nepotřebuje. Ačoliv je nezkoušel, aby je mohl poctivě zhodnotit. Musel by jet strmější kopec, než ten kde mně zvedá přední kolo. On vyjde bez problémů i se sedlovkou niž, staví se ze sedla a sjezd s takhle vysunutou sedlovkou mu prý vůbec nevadí, ani spálit více kalorií. Já cítím nepohodu i když mám sedlo posunuté o 1cm, neboť jsem si zvykl v různých terénech výšku sedla upravovat. Vrátit se k pevné by bylo jako za trest. Děkuji.

    Anketa: Které z těchto pomůcek mu poskytnou největší přínos jednotlivě?

    0 8
    • Tomcat  
      • sílu ušetří pružení , protože zamknutí šetří silu která se zrací v pružení
      • nášlapné pedály nešetří sílu ale lépe jí předávají pohonu. A dávají větší kontrolu nad kolem.
      • sedlovka nešetří sílu, je o komfortu

      Za mě z toho naprosto zmateného textu nášlapy.

      …nějak v tom slohu nemůžu najít co vlastně skučně kamarád jezdí, kde jezdí a na čem jezdí… ty zmínky …střední režim mi umí dost pomoci… co je kua střední režim ? :) to je nastavení ebike?

      1 0
    • Georrge  

      Krok číslo 1 – naučit se šlapat. Protože:

      • k ničemu ti jsou nášlapy, když neumíš šlapat a jejich výhody tedy nevyužiješ naplno.
      • když umíš šlapat, nepotřebuješ zamykat odpružení (max. když jdeš šlapat vestoje, ale i to se dá naučit tak, abys neposkakoval jak ocas).
      • lepší technika šlapání tě zrychlí výrazně více, než všechny zmíněné faktory dohromady.

      Jinak teleskopická sedlovka pomáhá pouze z kopce, na watty tedy nemá vliv. A všude jinde budeš naopak pomalejší, protože vyšší hmotnost.

      7 0
      • novas752  

        Ovšem těch 200–300g teleskopky navíc by měl řešit leda někdo, kdo je nemá také na pupíku.

        Horský kolo bez teleskopu dnes prostě neni horský kolo.

        8 0
    • šlapatko  

      To nechceš číst:-)

      14 0
    • mr.antik  

      Uplně jsem to přečíst nedokázal, ale řekl bych hlavně, že je to jeho život, jeho filozofie a jeho cesta.

      Za mě určitě prioritní je mít dobře nastavené kolo, výšku sedla, délku atd.. Spíš kvůli zdraví…

      Pak bych bral i ty nášlapy. Teleskpka je na sjezdy, to záleží co kde jezdí.

      Tlumič je taky fajn pro lidi, co to rádi rubou ze sedla.

      1 0
    • saxanajam  

      Teleskopka je náhodou výborná věc:

      • Parádní na pohodlné nasedání a sesedání z kola.
      • Když máš kámoše, co je menší než ty a chceš mu půjčit své kolo, tak velmi rychle naladíš výšku sedla, bez toho, abys sahal na upínání sedlovky.
      • Super při nakládání kola do auta nebo třeba když skládáš víc kol na nosič na tažný.
      • Když máš navíc elektrickýho Reverba AXS, tak je to efektivní držák náhradní baterky k elektrický přehazovačce.

      …jo a párkrát už jsem jí taky použil při technicky náročných sjezdech :-)

      7 1
    • RttB  

      Asi sem divnej, ale teleskopka je sice o nějakém sem tam komfortu, ale za ty prachy za mě „zbytečnost“ (s nadsázkou). Na sjezďáku je sedlo jen a pořád dole, na trailovém hardtailu zase skoro furt nahoře a když jsem s ním někde, na trailech, kde se musí nahoru šlapat (třeba TT), tak nejsem línej a obětuji před sjezdem těch pět sekund (ano, skutečně to déle netrvá, spíš méně) a rychloupínákem sedlo pošlu dolů. Na XC nebo silničce taky nějak tu nepostradatelnou výhodu nevidím. Ano uznávám že na enduru v nějakých typických enduro pasážích, kde se střídají technické sjezdy a hned výjezdy to smysl a opodstatnění má, ale kde takové ježdění je a jak často právě toto jezdíme… ? To mi prostě přijdou na kole všechny ostatní komponenty důležitější a tohle bych řešil asi už jen tak z nějakého rozmaru, než z potřeby.....

      2 10
      • novas752  

        To jseš no. Všude kde se střídá šlapání s nějakým sjezdem je to využitelný. Za jízdy. Neřešíš sedlo rovně. Neřešíš správnou výšku. A tak dále.

        Jakmile nejezdíš uplný roviny (kde je dnešní mtb stejně zbytečný jako celek) nebo čistý DH (coz je minomálně u náš docela okrajová záležitost vzhledem ke schopnostem endur) tak nemá smysl naopak ta pevná sedlovka.

        10 0
      • TKay  

        Já mám teď teleskop poprvé v životě a říkám si, že když už jsem ho zaplatil, tak ať se využije. Takže když se cesta rozvlní, polohuju sedlo klidně i několikrát za minutu a netrvá to pět sekund, ale nula. Dost se mi to líbí. Většina věcí by se dala jet se sedlem nahoře, ale proč, když nemusím?

        2 0
      • Esi  

        Mam na fullu mechanickou teleskopu, jen 2 polohy úplně nahoře, uplne dole, dálkově ovládanou a používám ji celkem dost a to nejezdím žádná pekla. To co jezdím se sedlovku dole bych v 95% případu dal i se sedlovkou nahoře, ale takhle je to bezpečnější, zábavnější a hlavně v případě křížovky mam šanci třeba pořádně brzdit, to by se sedlem nahoře úplně neslo

        0 0
      • Environmentalist  

        Hlavní výhoda teleskopky je možnost přesunu těžiště těla tam, kde by jinak zavazelo sedlo při použití pevné sedlovky. Což je v podstatě skoro v každém sjezdu. Klidně i na čistém asfaltu si z kopce sedlovku trochu snížím, protože pak se dostanu do přirozenější pozice. Každý ať si samozřejmě jezdí, jak chce. Ale s teleskopkou je to pohodlnější a zábavnější :-).

        1 0
      • pavelxy  

        To sem si taky myslel, než se mi dostala na kolo..... A už ji nesundám.....

        1 0
      • embi  

        5 sekund spíš méně. Ty jsi vtipnej:-) No a pasáž, že na XC je teleskop zbytečný..

        1 0
      • Lišák  

        Na tom XC je to bez teleskopu lepší v čem? Že to kolo má o 200 – 300 g míň? Pokud je tohle rozhodující ukazatel, tak pak jo.

        0 0
        • ceo  

          Karbonová sedlovka může být výrazně pohodlnější než teleskop

          0 0
          • LM  

            Při šlapání a sezení na sedle ano ale v terénu při sjezdu, kdy nesedíš, bude pevná sedlovka překážet :-)

            1 0
            • ceo  

              Rozhodně jsem za teleskop. Ale jestli někdo považuje za XC gravel trasy a teleskop z nějakého důvodu nepoužívá, ta výhoda tam je.

              Podle mě by byl zajímavý produkt teleskop typu transfer sl s polohami jen nahoře a dole, ale prostředek vysouvací části by byl treba 10cm karbonový segment na pružení…

              0 0
          • Lišák  

            Pohodlí je jistě větší. Při jízdě po rovině. Takže na cyklostezky fajn volba. Mám dvě HT. XC a trail. Na obou teleskop. Pružnou karbec sedlovku bych si dal jen na gravela.

            1 1
    • TK75  

      Nejdulezitejsi je Thunder Burt na predku…na jizdu proti kopcum.

      11 1
    • enjoy  

      SPD poskytnou naprosto nejmarkantnější rozdíl v jízdě na kole před a po.

      Schválně píšu rozdíl a ne výhodu.

      Měl jsem období, kdy jsem několik let jezdil na SPD a říkal jsem si, jak jsem proboha mohl jezdit klasické pedály, že to byla ztráta času.

      Postupně (a doteď) jsem se ale vrátil k platformám, protože jsem začal zjišťovat, že mi to postupně prasí techniku(prasil jsem si ji samozřejmě sám).

      Ale narovinu, využít silově celou kružnici otáčení klik je návykové, o tom žádná.

      1 0
      • Esi  

        Ja uz bych to bez spd asi neumel, kdyz jsem vozil s SPD deti v sedačce tak na me občas lidi divně koukali :-)

        0 0
      • novas752  

        To se opakuje v kruzích, já šel z dlouhodobých nášlapů na platformy a po čase už se zase vracím k nášlapum pokud zrovna neni ultra slizko.

        0 0
        • J1RKA  

          letos chci dat na bahnaka taky platformy

          0 0
          • TK75  

            Dávám až když je v lese tuna sněhu a stejně se mrcasim jen někde u skalky…a s obalenou nohou zespod ledem a bordelem je spd k nicemu

            Ale on ten sníh je tak na pár jízd a uz je zas pohoda :))

            0 0
            • J1RKA  

              ja nemam problem s nacvakavanim < nemam SPD > ale jsem skrt, a zatim nechci investovat do zimnich treter, tak letos volim variantu platforem a dosluhujicich zimnich bot, pristi rok budu vedet jestli nebudou lepsi ty zimni tretry :D

              1 1
              • Harmassan  

                Od izolačních vložek, návleků, přes hřejivé polštářky z Decatlonu jsem nakonec skončil u zimních treter – asi nejlepší upgrade na zimu ;-) Přimrzl jsem k SPD jen jednou po delším tlačení ve sněhu jsem pak déle šlapal bez vycvaknutí.

                Jinak k tématu: jedině SPD a teleskop mám i na gravelu – super věc.

                0 0
                • J1RKA  

                  Ja vim, ja vim, ale chci letos ty platformy a trochu vic v zime blbnout

                  0 0
                • LM  

                  Já mám naopak nášlapy jenom na silničce, všude jinde platformy.

                  Před minulou zimou jsem koupil zimní 5.10 na platformy a taky super upgrade :-)

                  0 0
                  • Lišák  

                    Já měl (ještě furt mám) Force zimu, ale ty boty byly jak lyžařský přeskáče. Na silnici / polňačky fajn, ale v terénu mně vadil pevný kotník. Koupil jsem O´Neal a spokojenost maximální. Vozím je už teď. V zimě dávám vložku z „beránkem“ a beru teplý ponožky.

                    0 0
                    • Harmassan  

                      Ty Oneil jsou pěkné, ale trpím na prochladnutý kotník, takže pod 10°C už návleky a na zimnu mám už 3. rok nějaké vyšší od Gaerne, ale mají debilní utahování alla „ten čudlík, co mají šňůrky od kapuce u mikin“ a přes to suchý zip … takže sonduju nástupce

                      0 0
    • va-bo  

      Je zajímavé, jak se historie opakuje. Vzpomínám si na argumentace pro a proti při nástupu udpružených vidlic (váha, údržba, cena) a pak kotoučové brzdy (váha, údržba, cena) . Teď teleskopky… :-) pamětníci si vzpomenou.

      4 0
      • DePaX  

        Nj, ale kdo si neservisuje sám, tak to jsou dneska slušný pálky :)

        0 0
        • DePaX  

          Kdybych dal posezónní servis vidle, tlumáku, tlskopu + odvzdušnění brzd, tak su myslím na desítce, jen to hvízdne.

          0 0
          • Jáchym 1  

            Si piš!

            0 0
          • jIrI___  

            Celkem dobrý tip, naposledy mě běžný posézoní servis těch tří zmíněným věci stal pár korun přes 9 tis Kč :/. To byl okamžik, kdy jsem si řekl, že mi gravel jako jediné kolo stačí (u něj jsem za 7 let zaplatil za servis celkově 1770 Kč).

            1 0
      • Lišák  

        pro a proti při nástupu udpružených vidlic (váha, údržba, cena)

        Když jsem v roce 1999 kupoval RST 381R, tak stála přes 5 tisíc. Teď jsem kupoval Z2 za něco málo přes 6. Porovnání platů tenkrát a dnes, a funkčnosti zmíněných vidlic, nechám na každém.

        ;-)

        3 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.