• jval

    Zdravím potřeboval bych od zkušenějších zkontrolovat jak na tom sedím. Výšku sedla a předozadní polohu jsem nastavoval dle dostupných návodů (pata ve spodní úvrati,olovnice).

    Když ovšem jedu delší vyjížďku, tak mě občas celkem brní dlaně a prsty na rukou.

    Kolo je GT Avalanche a nic zatím nebylo upravováno a měněno.

    Já jsem cca 162 cm vysoký a cca 75 kg těžký.

    0 0
    • novas752  

      Vypadá to ok, ale za jízdy by to bylo vidět líp.

      Zkontroluj že je sedlo vodorovně (bacha na to že se vidlice po nasednutí trochu zanoří). Zkus si pohrát s natočenim řídítek v představci a s jejich výškou – takhle jsou dost vysoko.

      Pokud nepomůže nic tak bych zkusil jiný měkčí gripy nebo ergo-gripy a pokud nemáš tak rukavice – někomu sedí bez výstelky, někomu výstelka na středu někomu na krajích dlaně.

      Taky by mohlo pomoci snížit tlak v pláštích – pokud už nevozíš dost pod 2 bary. Utlumí to vibrace z cesty.

      0 0
      • gemini  

        Takhle z fotky bych řekl, že máš celkem vysoko sedlo – patou na pedál při spodní úvrati došáhneš? Pokud máš zacvaknutý kufry v pedálech, tak se mi i zdají kufry hodně vepředu.

        0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Přesně tak, obojí tam vidím také. A ještě navíc bych řekl, že má sedlo i zbytečně vzadu.

          0 0
          • MlokCZ  

            Možná lehce dopředu, ale není to nic hrozného. Foto s kalibrací vodorovně spojnice os kol. Za jízdy bude mít mírně větší sag, tak půjde koleno na rovině ještě mírně dopředu. Mírně dopředu by to ale možná sneslo.

            Ono když posune sedlo mírně dolu, tak tím současně i pošle koleno mírně dopředu i bez posunu sedla.

            Fotka ale není focena kolmo k jezdci a je tak zdeformovaná (už jen dle různé velikosti obou kol), takže to může být reálně trochu jinak a chtělo by to lepší fotku.

            0 0
            • ˘Ö˘ Krab  

              Lepší fotku a ideálně ještě video za jízdy. Takhle bude nohu zbytečně předčasně propínat a nezapojí do šlapání zadní stranu stehen, záběr skončí tak na čtvrté-páté hodině a dál nic.

              0 0
              • 1.IvanHorseman  

                Také se teď snažím po odmlce „usadit“ na kole a řekl bych, že pata nedosáhne na pedál v dolní úvrati. Vidím špičku na pedálu a ta je ještě mírně proplá. Co se týče předozadního nastavení sedla, asi bych šel dopředu, protože většina doporučení je , že nad osou pedálu v poloze 3 hodiny by měl být spodek kolena, ne jeho „špička“. Tj špička by měla být o cca 1,5 cm před osou pedálu. Jako poslední jsem si též všiml, že osa pedálu je dost na špičce, tj posunout kufry dozadu pod spojnici kloubů, pod bříška. Ještě mne napadá- jaké jsou tam kliky? Vzhledem k výšce by to chtělo 165 max 170 kliky.

                Nevím zdali ten problém s brněním prstů či dlaní nemůže být způsoben horším nedokrvováním. I když samozřejmě i od nervů či páteře by to též mohlo být. Nemáte obecně problém se zády? Druhý poznatek je ten, že při vzpřímenějším posedu jsou případné rázy do páteře absorbovány hůře než při skloněnějším trupu. Při skloněnějším posedu je páteř prohnutá a tudíž pružněji absorbuje rázy. Jen je horší, že se pak člověk při jízdě „kope do břicha“ / bohužel můj současný stav :-/.

                0 0
        • Mikikuba  

          Souhlas.

          0 0
        • kubad  

          +1

          0 0
    • BB  

      zkus lehce zvednout špičku sedla, mě to někdy pomohlo.

      0 0
    • jval  

      Předem chci poděkovat za reakce. Dneska jsem zkusil udělat lepší fotky. Pokud bude potřeba tak i to video nějak natočím, jen nevím jestli stačí aby ten kdo bude točit stál na místě a já kolem něj jen projel a nebo je potřeba aby někdo jel vedle mě a točil.

      Nyní abych trochu zodpověděl vaše dotazy.

      novas752:

      Patou na pedál dosáhnu. Sedlo je vodorovně podlé váhy bez zátěže. O natočení řídítek jsem i přemýšlel, ale myslel jsem, že když je víc pošlu dopředu a tím pádem i dolů, tak na kole budu ještě více ležet a zátěž na ruce bude větší, ale jsem laik a možná by to bylo právě naopak. Zkusit můžu. Rukavice běžně vozím, ale včera jsme jeli kousek, tak jsem je neměl. Pláště mám nafoukané spíše více, protože častěji jezdíme po asfaltkách. Zkusit ufouknout můžu.

      gemini, ˘Ö˘ Krab:

      Patou ve spodní úvrati na pedál dosáhnu. Výšku sedla jsem nastavoval podle návodů na YT. Přikládám dnešní foto s patou ve spodní úvrati. Kufry na tretrách mám úplně vepředu a toto jsem také dával dle YT návodů. Zítra vyfotím detail, ale fakt se mi zdá, že kloub mi takto vychází na osu pedálu.

      0 0
      • MartyM  

        i podle těchto nových fotek mi přijde že máš nohu hodně propnutou, tudíž vysoko sedlo. Jinak si myslím, že nesedíš nijak zásadně „sportovně“, že jsi relativně dost vzpřímený. A pocitově cítíš že tlačíš hodně na ruce? A co to je u tebe „delší“ vyjížďka kdy se začnou objevovat ty problémy s brněním? Osobně mám posed nataženější s výrazně větším dropem než ty (aspoň co jde z foto poznat) a taky mi sem tam po hodině a půl ± začne nějaký prst brnět. Vypozoroval jsem to, že je to tím, jak jsem pak grogy a nabulím se více na řídítka, tím pádem začnu přetěžovat ruce a namáhat dlaně. Takže základ je posilovat břicho a dávat si na držení těla při jízdě pozor…

        0 0
      • MlokCZ  

        Patu na pedálu zkoušej obě nohy současně a zatočit aspoň na místě dozadu. Test jedna noha samotná jde dát s přesypáním na sedle i se sedlem o 1–2cm výš než kam patou dosáhneš ze správné pizice na sedle.

        Já vozím sedlo o 1–2mm výš než dokážu čistě bez přesýpání odšlapat patami.

        0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        YT není všemocné.

        Jsi menší postavy a Tvé proporce tomu celkem odpovídají. Tedy hlavně krátké nohy. Když si já nastavím sedlo o 0,5 cm jinak ve kterékoliv ose, tak se dohromady nic neděje, vzhledem k délce končetin je procentuální chyba malá a i kalkulátory mi počítají celkem velké rozsahy možných nastavení.

        Jinak je tomu u lidí s kratšími končetinami (a třeba u dětí v některých fázích růstu). Nezřídka se stává, že 0,5 cm je celý interval možných předozadních nastavení, s chybou 0,5 cm se snadno dostaneš o 1 cm jinam, což už je hodně, zvlášť v předozadní poloze sedla.

        Posed máš nastavený hodně rekreačně, nic proti tomu, má to své výhody i nevýhody, je dost možné, že k těm nevýhodám se nikdy nedostaneš.

        Ale co bych určitě doporučil, tak pro začátek posunout kufry dozadu, tak, aby byly cca v 1/3 posunutí (odzadu). K tomuto nastavení kufrů si pak seřizovat sedlo. Budeš určitě muset se sedlem dopředu a možná i dolů – ale protože tato nastavení spolu funkčně souvisejí, tak sedlo, které máš při stávajícím setbacku vysoko Ti bude při menším správně . Celý se dostaneš víc nad řídítka, jak se s tím na rukách popasuješ, je Tvoje věc, ale pokrčení loktů by prospělo a bude snazší i bez naklonění trupu.

        A kliky 170 mm, určitě ne 175 mm, pokud snad na kole teď jsou. Ale to už psal někdo přede mnou.

        Na nastavení správné polohy sedla (i kufrů) je spousta různě zjednodušených a zjednodušujících pouček, které už mnohdy ztratily ze zřetele základní principy a mají sloužit jen k odstranění do nebe volajících chyb.

        Měření a nastavení ve statické poloze počítá s nějakou normální pozicí jezdce a normálními proporcemi. Vždycky ale jde o lepší nebo horší kompromis. Pro polohu kolene stačí mít o kousek špatně kufry a už Ti to dovolí naprosto neefektivní (byť pocitově nekonfliktní) posunutí sedla dozadu.

        Měření nebo i jen odhad (zbytkových) úhlů je o hodně lepší – postihuje celkovou možnou efektivitu šlapání, o které tady jde především. A zahrne výborně i vliv délky klik.

        Na nové sérii fotek (DÍKY!) máš na začátku (1. fotka) nohu v poloze skoro 4 hodiny – začátek záběru, na konci (3. fotka) 5 hodin – maximum záběru. Když se zamyslíš, tak na 3. fotce bys měl zabírat jakoby pod a za sebe (oblíbené přirovnání k otírání psího exkrementu z podrážky), jenže holeň máš svisle (či spíš jde osa segmentu mírně dopředu) a koleno funkčně téměř na maximum propnuté – z tohohle už nic nevykouzlíš, větším zvednutím paty, které by se snad nabízelo, už teprve ne. V této pozici by ses měl nacházet tak při odsedání nerovností, možná.

        Na druhém obrázku jsem jen tak od oka zanesl zeleně cca optimální osy. Vychází mi to tak, že kufr dozadu a koleno dopředu znamená sedlo o to více dopředu a k tomu doladit odpovídající výšku sedla, k potřebnému dosahu na řídítka pak správný představec.

        BTW – jezdci Tvých proporcí by měli vybírat spíš z delších „závodních“ rámů, aby jim vycházely normální (krátké) představce. Na kole o číslo větším by ses paradoxně s nastavením posedu asi sešel lépe.

        0 0
        • Rychlej turista  

          Pěkná práce :-)

          Tohle by se mělo někam uložit, aby to bylo furt na očích. Hned vedle univerzálního a trvale platného pravidla: „Per tam velkou!“ :-)

          0 0
        • jval  

          Díky moc za takový rozbor, ještě teď mi z toho jde hlava kolem. S tím, že jsem nekonfekční postava se setkávám pokaždé když jdu koupit hadry nebo boty, ale že díky tomu na mě nebudou pasovat všemožné postupy nastavení co jsem na netu našel by mě nenapadlo.

          Mám ovšem ve vás profíky důvěru a tak tedy zkusím posunout ty kufry a pak poladit sedlo. Kliky zatím asi měnit nebudu.

          Až s tím provedu nějaké psí kusy, tak zkusím natočit to video. Jen nevím jestli stačí abych projel kolem kameramana, který stojí a nebo je potřeba aby on také jel na kole.

          0 0
          • 1.IvanHorseman  

            A jaká délka klik je na kole? Zevnitř by to mělo být vyraženo nebo změřit – osa-osa.

            0 0
            • jval  

              Jsou tam SR Suntour XCM-T414, 44/32/22T, takze 175

              0 0
              • ˘Ö˘ Krab  

                To „takže“ je silně matoucí.

                Tyto kliky samozřejmě existují i v délce 170 mm, alespoň google je bez potíží najde. A na rámech velikosti S a XS se často vyskytovaly z výroby kliky 170 mm i u modelů, kde pro aftermarket nebyly vůbec dostupné.

                Na klikách je ze strany od rámu někde v okolí závitu pro pedál označena jejich přesná délka – je tam opravdu 175 mm?

                0 0
                • jval  

                  Aha, ve specifikaci kola jsem vyčetl nazev klik a google mi vyhodil 175. Zitra tedy kouknu přímo na kliky a napíšu.

                  0 0
                • jval  

                  Tak jsem to zkontroloval primo na kole a jsou tam opravdu 175cm

                  0 0
                  • ˘Ö˘ Krab  

                    Na rámu S? Pak by výrobce zasloužil. A prodejce skoro také, výměnu za kratší měl nabídnout sám od sebe.

                    Protože vypadáš, jak vypadáš, tak velmi doporučuji všechny zásahy do posedu zahájit právě výměnou klik za 170, bude stačit mm.

                    0 0
                    • jval  

                      No je fakt, že výrobce by zasloužil i třeba za brzdy. Musel jsem pod oba třmeny podložit 2 podložky aby destičky nezasahovaly do paprsků kotoučů. Jenže takových věcí si laik na krámu prostě nevšimne. Tenkrát jsem přišel, kolo vyzkoušel a koupil.

                      0 0
                      • ˘Ö˘ Krab  

                        Třmeny měl řešit prodejce, moc dobré světlo to na něj nevrhá.

                        0 0
                        • jval  

                          Pravda, dokonce jsem tam s tím i byl, ale bylo mi řečeno, že to je normální a že si to sedne. No nesedlo, tak jsem se dotazoval zde na BF a na rady jsem podložil. Nechci daný obchod hanit veřejně, ale pokud by někdo chtěl vědět kde to bylo a jakému obchodu se vyhnout, tak přes SZ klidně sdělím.

                          0 0
                    • jval  

                      :-D ale je fakt, že skoro s dvoumetrovými klikami se mi jezdí blbě.

                      Chybička se vloudila.

                      0 0
      • intermo  

        Také se mi zdá, že máš moc vysoko sedlo.

        0 0
    • palo7  

      Je nějaké pravidlo v kterém místě sedět na sedle? Koukám kolem sebe a jsou v poloze ****** na na sedle dost velký rozdíly, ale to pak přece má velký vliv na posed

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Vypadá to zdánlivě hodně různě. Velkou měrou se na tom podepisuje sklon trupu, osvalení hýždí, nastavení sedla pro (ne)ergonomické šlapání a další faktory. A výběr sedla pro konkrétního jezdce a účel.

        Realita je taková, že na silničce za běžných okolností sedí nakonec všichni víceméně stejně a je to dáno vykrojeními pro stehna. I sedla jsou si velmi podobná absolutními rozměry.

        U toho, kdo sedí výrazně jinak, se dá odhadnout, nakolik za to může nějaká (přechodná) indispozice, nedostatky v koordinaci a osvalení, chyby v nastavení posedu či výběru kola/komponent nebo prostě jen nevyježděnost. Pro efektivní přenos síly je totiž pro dané proporce jezdce velmi omezená množina nastavení posedu a poloh na sedle.

        U hodně vzpřímených (nesilničních) posedů, kde nejde o „šlapací“ výkon, ale nějak nic z toho neplatí, tam si sedí stejně každý jak chce nebo potřebuje.

        0 0
        • palo7  

          Když třeba koukám na závody MTB, tak mne přijde že sedí dost vepředu. Čekal bych že zadek patří na tu nejširší část sedla, ale samému se mne úplně vzadu nesedí nejlépe …

          0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            To bude tím, že šlapou sice v kadenci, ale silou, jedou na výkon, žádné kochání, žádný posed „paní radová si vyjela“. A často až převážně šlapou do kopce. Stejně tak to platí na silnici při únicích a jízdě proti větru nebo do stoupání v sedle; časovka to řeší od základu jiným posedem i sedly.

            P.S. Si to zkus, sedět vzadu a jet 100 rpm v konstantním záběru. A k tomu ještě alespoň naznačovat odsedání nerovností.

            0 0
          • novas752  

            Do prudkých stoupání v terénu si hodně lidí poposedává na špičku aby se tolik nenadlehčovalo přední kolo. MTB sedla kvuli tomu mívaj širší špičku než silniční.

            0 0
            • ˘Ö˘ Krab  

              Mohu Tě uklidnit, existuje celkem dost silničních sedel s relativně širokou špičkou a ještě třeba navíc placatou – třeba tohle. To je také kvůli přílišnému nadzvedávání předního kola?

              0 0
    • Morchella  

      K brnění prstů: vypadá to, že se opíráš moc o dlaně (červená čára) a mohlo by pomoci se opírat o řídítka tam, kde je ta zelená čára. A od oka bych i malinko prodloužil představec.

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        To jako nechat sedlo, kde je a prodloužit představec?

        0 0
      • PENE  

        Nevim, jestli jsem te pochopil spravne, ale kdybych se opiral o riditka v miste, kde je zelena cara, tak bych musel mit hodne zalomeny zapesti a treba ve sjezdu by to bylo uplne nerealne, to bych se asi nekde rozbil.

        0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.