Ahoj, chtěl jsem se zeptat na rozdíl mezi modelovou řadou 2008 a 2012 kotoučových brzd Shimano XT. Je rozdíl jen v obalu a nebo nová řada je nějak výrazněji lepší. Děkuji za rady před koupí. Michal
Ahoj, chtěl jsem se zeptat na rozdíl mezi modelovou řadou 2008 a 2012 kotoučových brzd Shimano XT. Je rozdíl jen v obalu a nebo nová řada je nějak výrazněji lepší. Děkuji za rady před koupí. Michal
Hlavní rozdíl vidím v uplně jiném projevu nové brzdy 2012, která je ostřejší a není houbovitá, jak se dříve Shimanům vytýkalo. 2012 maji také uplně jiné páky, které se mi zdají trochu kratší a lépe padnoucí do ruky. Ani u modelu 2012 si Shimano neodpustilo šroubek „free stroke“, který prostě nedělá nic. Pokud vysloveně ale netrváš na XT, vzal bych SLX a ušetřil pár peněz.
Ty SLX myslíš 2012 ?
určitě…
Free stroker na XT2012 funguje, otázkou ale zůstává zda to někdo využije. Podle mě zbytečnost.
Mě fakt dost překvapily i obyč Deore 2012, brzděj parádně.
Ano,také vypadají že budou brzdit dobře.Je tam ale proti XT rozdíl v chodu páky.
Jestli je rozdíl i mezi LX a XT nevím ale i tyhle brzdy se v páce liší,kdy LX je stejná s deore.
Rozdíl tam je, deore mi přijdou že z nich mají takovy nejhoubovitější chod, SLX už jsou na tom líp, ale nelíbí se mi že ten projev při brždění není jakoby plynulý, ale jak mačkáš páku, tak její hcod není stejný, XT jsou na tom o minimum lépe než SLX, ale podle mě se je nevyplatí kupovat, nejlépe mi ale vyhovovaly XTR, ale ty jsou asi mimo tvé možnosti :)
Tak nové XTR2012 jsem zkusil jenom páky v kombinaci se Saint třmeny 2010.XTR brzdily méně(nebyly zahřáté,já vozím organiky a tam byly sintry) ale test byl jenom na parkovišti.Chod páky byl stejný/podobný jak XT.
Deorka měly chod výrazně jiný(i když celkově brzdily velmi dobře)ale myslím že rozdíl může být spíše mezi SLX a XT než XT a XTR.
jsou to úplně jiné brzdy, koncepcí (uložení pístu) i funkcí.
Děkuji všem za reakce, ale stále váhám. naskytl se mi výběr za stejné peníze, bud SLX2012 a nebo XT2008. Tak stále nevím. V obchodě jsem si zkoušel ergonomii pák a u SLX mi vadí vystouplí ovzdušnující-plnící šroub ( při pohodové jízdě si rád odkládám ruce na třmen pák). Co myslíte, když vemu staré XT, prodělám, jsou poruchovější či jsou doopravdy horší než nové SLX ? Michal
Zrovna tyhle brzdy můžu porovnat. Jezdil jsem XT 2008, pak Elixiry R a teď mám SLX 2012. Ty SLX jsou sice z té trojice nejškaredší, ale brzdí o level líp než XT 2008. Současně zmizela pro Shimano dříve typická houbovitost páky, kvůli které jsem XT prodal. Takže pro mě by byly SLX 2012 jasná volba, velice mile mě překvapily.
Pokud by tě zajímala hmotnost, tak jsem ji cvaknul sem:
XT 2008:
http://stusa.rajce.idnes.cz/…y_hmotnosti/#…
http://stusa.rajce.idnes.cz/…y_hmotnosti/#…
SLX 2012:
http://stusa.rajce.idnes.cz/…y_hmotnosti/#…
http://stusa.rajce.idnes.cz/…y_hmotnosti/#…
(+ adaptéry k SLX):
Na koloshopu se studentskou slevou maj stříbrný XT 2012 za 3600Kč. To je levnější, než SLX na většině ostatních e-shopů. Nechtěl jsem dělat reklamu, ale myslím že to stojí za úvahu.
Tak to je myslím hodně dobrá cena za XT. Kdybych před měsícem nekupoval SLX 2012 za 3200 Kč, šel bych nyní do těch XT-ček… :-(
Takle velkou slevu mne to tam nenabidne, davaj mi 2% při nákupu nad 5000.-
protoze to je sleva pro studenty
Já tam před týdnem koupil SLX. No teď už s tím nic nenadělám … :)
já kupoval právě na koloshopu před vánocama SLX 12 a stály necelé 3k i s chladiči…
já též
já jsem měnil staré XT za nové SLX a vůbec toho nelituju, ty brzdy jsou o několik řádů výš a rozhodně bych si ty staré na kolo už vživotě nedal
SLX 2012 jsou opravdu o level vyse nez vse co pred tim shimano delalo, krome 4pistkovejch Saintu. Do starsich bych nesel ,zvlast, kdyz slx jsou za hodne slusnou cenu skoro vsude.
Děkuji všem za zkušenosti. Objednal jsem si XT 2012silver. Jezdím na 29er, kde potřebuji dostatečný výkon brzd, přece jen maj kola o 9cm vetčí průměr a mých 95kg ktomu…
Tak to jsme na tom prakticky stejně, jedny XTčka už jsou taky na cestě ke mně. Jenom připomenu, že záleží taky na velikosti kotouče. Čistě fyzikálně brzdí 160mm kotouč na 26 kole stejně jako 180mm kotouč na 29.
Další mě čeká vidlice,asi pujdu do Epikonu X1 s adapterem na 203mm kotouč, ted mám 180mm
Epikón má max 185mm…né že bys tam ale tu 203mm nemohl dát…jen tak informativně to říkám :D
Děkuji za info. Vůbec jsem tento údaj nepostřehl při výběru.
není zač :) ;)
Ano, kdyz jedes stejne otacky kola. Ale to nejedes, jedes stejne rychle a nizsi otacky, tak se vetsi obvod kola vykrati s nizsi rychlosti, proto na 29er staci stejne velky kotouc.
Záleží na tom jestli porovnáváš brzdnou sílu, nebo brzdný výkon. Moje poznámka se týkala brzdné síly.
promin, ale nemohl bys mi vysvetlit jak brzdna sila zavisi na rychlosti rotace kola? :-o
proste se pokrati, to je preci jasny, ne? :D :D :D
Menší otáčky 29 kol při stejné rychlosti celého kola s jezdcem budou mít vliv na jediné a to na brždění rotačního pohybu samotných kol.
Jenže pro zpomalení dopředného pohybu to nemá žádný vliv a brždění samotné rotace kol je oproti dopředné energii celé soustavy jezdec + kolo téměř zanedbatelné.
A v praxi je to sakra znát, jak na 29tce stejně velký kotouč na stejných brzdách brzdí hůře než u 26tky.
Spor vzniknul proto, že Jonti mluví patrně o brzdném výkonu, kdežto my ostatní o brzdné síle. To proto, že brzdná síla je to co pociťujeme na pákách když brzdíme. Čím chceme brzdit větší silou na kotouče, tím více musíme mačkat. Brzdný výkon je ale o něčem jiném, u něho hrají roli i otáčky kola. Stejně tak, jako když šlapeme velkou kadencí na lehký převod – tedy menší silou, můžeme podat větší hnací výkon, než když šlapeme pomalu na těžký převod. Brzdný výkon funguje obdobně, jenže obráceně. Jezdce ale brzdný výkon mnoho nezajímá, jeho jediným produktem je oteplení brzd. To bude tedy v případě 26 i 29 palcového kola při použití stejného kotouče stejné a to přesto, že se prsty jezdce nadřou při brždění 29 podstatně víc.
To zni dost vedecky ,ale ve skutecnosti jde jen o pomer pak.
Je to stejny jak počet zubů na kazetě, akorát v opačném jevu. (čím vědší kazeta,tím se ti lépe šlape a brzdám líp brzdí…)