• Pesak

    Ahoj, vybírám nový kolo a zas tolik se v tom nevyznám, tak bych rád BF požádal o radu. Je tu spoustu témat o koupi 29eru okolo 25

    tisíc, ale v lowend třídě jsem nic nenašel.

    Mám 180cm, 75kg, 80% mýho ježdění je prostě commuting po Praze a při Praze, zbytek v terénu, ale spíš kam mě cesta zanese.

    Zaujaly mě tyhle kousky:

    U Treka mě láká geometrie a doživotní záruka rámu

    http://www.bradsky.cz/…-p-4617.html

    nebo model 2012

    http://www.bradsky.cz/…-p-6150.html

    Tady je zase zajímavá vzduchová vidlice s RL (byť low end), relativně slušný osazení a design, trochu mě znepokojujou brzdy o kterejch se člověk nedočte nic, na druhou stranu ten Trek má mechanický a navíc se mi ještě nestalo, že bych nedokázal zamáčnkout Véčka tak, aby šly kola do smyku, takže otázka efektivity brzd mi přišla vždycky (minimálně pro mou váhovou) trochu nesrozumitelná.

    http://www.bradsky.cz/…-p-7257.html

    Jinak bych se rád zeptal na zkušenosti s geometrií těch Amuletů no a samozřejmě co vybrat. Návrhům jiných kol se vůbec nebráním.

    Bazaru asi taky ne, ale vono se stejně moc 29" neprodává

    Předem díky Adam

    0 0
    • vojta1212  

      Tu Mambu bych nebral, je nechutně spatlaná ;)

      0 0
    • Dave-geo  

      Co třeba trochu lepší poměr cena/výkon ;)

      http://www.canyon.com/…es/bike.html?…

      http://www.bike-discount.de/…9er-5–0.html

      Pokud jsi teda na tý 29 seděl a jsi si jistý že to fakt chceš. Po dnešním testfestu tu mediální masírku kolem fakt nechápu…

      0 0
      • vojta1212  

        Ten Canyon je za ty prachy parádní.. Ale on tam měl kola asi o bůra levnější, tak nevím, co na to řekne :)

        0 0
        • Dave-geo  

          Aha, já neumim číst. Četl jsem lowend za 25k, ne že lowend, ne kolo za 25k :D

          A 29 na ježdění po Praze? Nestačil by favorit?

          0 0
          • JakeF  

            Tys asi v Praze nikdy nebyl, co? :D

            0 0
          • Pesak  

            Tak vono po centru, nebo prostě podel vody asi jo, ale když pak člověk najede přes 30 denně, tak už je vděčnej za truchu pohodlnější svezení. I když pravda taky jsem uvažoval koupit prostě z druhý ruky někou plečku (stejně ideálně horáka) a bylo by. Člověk by se vo ní nemusel zas tolik bát, neměl by v zimě výčitky.. kdyby si jem mohl bejt člověk jistej čí kolo kupuje.

            0 0
      • vasek80  

        rozepiš se

        0 0
        • Dave-geo  

          O 29? Ne, upálili by mě na hranici z 26 plášťů a já smrad spálený gumy tuze nerad.

          Ale minimálně by na tom mohli psát něco jako „Používejte pouze k jízdě rovnou za nosem, není určeno k častému zatáčení“ nebo tak něco :)

          0 0
          • JakeF  

            Přesně těmhle výrokům jsem se dneska v Teplicích smál, když jsem tam na svým 29eru jezdil ty vracečky v naprostý pohodě a s větší jistotou, než na 26" :).

            Ještě napiš, že se na tom nedá jezdit v terénu :D.

            0 0
            • vasek80  

              Taky otázka co stálo tvé kolo a jak se chovají 29" v ceně 25k a méně o kterých se tu uvažuje a nevíme co testoval.

              0 0
              • JakeF  

                Jasný, to už jsme řešili víckrát, že v kategorii levnějších kol bych taky 29er tolik nedoporučoval… Ale když si ho tazatel vyzkoušel a vyhovuje mu, tak není moc o čem.

                0 0
                • Pesak  

                  A v čem je rozdíl? Vždyť nemálo firem má geometrii stejnou i u nejlevnějších modelů. Třeba zrovna Trek jestli se nepletu

                  0 0
                  • Dave-geo  

                    Co třeba tuhost? Ty kola prostě jsou větší a Tapered krk a pevné osy tu prostě bude znát mnohem víc než na 26. Stejně tak tuhost vidle, pružinovky s nožičkama jako párátka prostě nebudou ono :)

                    0 0
                    • TeryPV  

                      S ním se nehádej, koupil si 29er a je best, protože si samo nekoupil kolo na hovno…

                      Jinak s Tebou souhlas, opět na test-festu jsem zkoušel Vaše zázračné 29er a ani Trek RumbleFish (bo jak se to píše) ani Cannondale Trigger ani Ghost mě teda v 29er nijak nenadchly, možná ten cannondale trošku ano. Ale je to tak jak píše kolega, na cestu rovnou za nosem, po asfaltu nebo mírně rozbitém terénu, do sjezdu (a to v Jedovnici se tomu ani sjezd říkat nedalo) je to úplně marný. A to není jen můj názor, ale i kolegy co byl se mnou a před test-festem byl pro 29er rozhodnutý. Ta točivost a pomalá akcelerace a celková neobratnost 29er ho odradila. Nakonec si oblíbil 650b.

                      Ano je to na pocitu z jízdy každého jedince, ale ta mediální masírka, že 29er je best, je nesmyslná a hloupá, asi stejně jako kdyby někdo tvrdil, že silnice je nejlepší a biky jsou na hovno.

                      0 0
                      • JakeF  

                        No dobře, žes mi to neřek dřív, že se na tom v terénu nedá jezdit a je to úplně na hovno :D. Mimochodem teď jsem s tím jel ČP v Teplicích, kde je fakt hromada vraceček, navíc bylo mokro a byl jsem si výrazně jistější, než minule na 26", kolo se tam vytočí úplně stejně a vyšší trakce 29er plášťů už je bonus :).

                        A btw, můžeš to vyříditdalším.

                        Fakt se BF teoretikům poslední dobou hodně často směju, co jezdím na 29eru :D.

                        0 0
                        • TeryPV  

                          rozdíl mezi mnou a teoretikama je ten, že už jsem nějakou tu 29 vyzkoušel:) Hlavně znám tebe a vím, že si budeš mlít furt to svoje, takže Ti oponovat nebudu, nicméně sám vidíš, že to není jeden člověk co má na 29 er názor a má odzkoušené, že je to hlavně mediální masírka. Chápu Tě, vím, že jsi si koupil kolo za x desítek tisíc a je přece to nejlepší :)

                          0 0
                          • JakeF  

                            Většina teoretiků 29ku aspoň chvíli vyzkoušela… Rozdíl mezi BF teoretikama a lidma, co na kolech fakt jezdí je ten, že vědí, že není problém jezdit v terénu na čemkoliv, když to umíš. A věř tomu, že u všech míst, co jsou na fotkách, stála okolo hromada lidí s 26" co akorát koukali :).

                            Jinak k tý poslední větě… Pleteš si trochu příčinu a následek :). 29ka není nejlepší, protože jsem si jí koupil. Ale koupil jsem si jí, protože je nejlepší. Nic mi nebránilo si nechat Scotta, naopak… S penězma, co jsem dal do 29eru bych Scotta v pohodě dostal někam k 8,5kg…

                            0 0
                            • Ruprt2  

                              Být na tvém místě, tak bych zauvažoval nad tím jestli už po tobě nejdou.

                              Protože poslední dobou se množí podobné příspěvky na tvou osobu od různých lidí.

                              Vzhledem k tomu, že to co ti lidi píší samozřejmě není pravda, tak jediné logické vysvětlení je, že po tobě jdou a mračna už se stahují.

                              0 0
                              • JakeF  

                                V pohodě, já se těm teoriím chodím na BF akorát smát :). Stejně na 29kách budete jezdit za pár let všichni…

                                0 0
                                • Ruprt2  

                                  Myslím, že si tvých znalostí dostatečně nevážíme.

                                  0 0
                                  • JakeF  

                                    V pohodě, já jsem zvyklej :). Tady každej potřebuje 44z pilu, aby moh jezdit hodně rychle, ve sjezdech 60km/h v terénu si ještě přišlapávat a potřebuje 26", protože 29ery jsou moc neobratný :). Vtipný je, že takový lidi potkávám výhradně na internetu…

                                    0 0
                                    • TeryPV  

                                      Jestli to nebude tím, že nikde jinde než na internetu čas netrávíš :D

                                      0 0
                                      • JakeF  

                                        :D tak tohle ovšem překonalo i tvoje teorie o 29erech.

                                        0 0
                                        • TeryPV  

                                          Rozdíl mezi mnou a Tebou je ten, že u mě je to ověřená praxe :D A hlavně nejsem fanatik jako Ty :)

                                          0 0
                                          • MlokCZ  

                                            Jen tak pro orientaci. Kolik máš zhruba najeto kilometrů na nějaké točivější 29tce a na jaké?

                                            0 0
                                            • TeryPV  

                                              Ale no tak, tohle je právě hloupost…člověk je tvor přizpůsobivý a zvykne si na vše, časem…

                                              Omlouvám se, nenajel jsem na 29er tisíce kilometrů a tudíž vlastně nevím o co přicházím a nemůžu mít vlastní názor:)

                                              Ano najel jsem několik desítek kilometrů na několika 29er, točivé nebylo snad žádné. By mě zajímalo, které je dle Tebe točivé. Já jsem točivější a obratnější než je 26 fakt nesedlal.

                                              0 0
                                              • MlokCZ  

                                                Názor mít můžeš. Pokud jsi ale nezkoušel opravdu točivou 29tku, tak je pak zvláštní psát tu o tom jak jsou neobratné a netočivé někomu, kde jednu z nejtočivějších 29tek (možná nejtočivější vůbec) na trhu jezdí (teď myslím JakeF).

                                                Opravdu hodně točivou 29tku si můžeš určit dle geometrie pokud splní:

                                                • zadní stavba maximálně 440mm
                                                • a současně hlavový úhel 71st. a větší

                                                A nebo rovnou zkusit Sutmp. 29 (435mm + 71,5st. hlavový).

                                                Já tedy nejsem přizpůsobivý vůbec a kdyby mi něco na kole výrazně nesedělo, tak okamžitě půjde pryč.

                                                A jak už jsem tu psal, tak 29tka, kterou jezdím už dlouho je jedno z nejtočivějších kol, co jsem za posledních více let jel.

                                                A už jsem tu také psal, že jsem několikrát rozmýšlel, zda to lehce nepoladím k větší stabilitě a menší točivosti, že už je to na hranici toho, že je to moc.

                                                Scale 29 je takhle extra točivý ale pouze jak ho mám poladěný s kratší vidlicí, v originále má daleko menší hlavový úhel a tak točivý není.

                                                Spoustu 29tek na trhu bych nechtěl, protože netočivé a neobratné opravdu jsou.

                                                A oproti 26" točivější. Záleží oproti jako 26tce. 26tka vždy půjde poladit, aby byla ještě točivější.

                                                Postav 26tku se 71,5st. hlavovým a 420mm zadní stavbou a bude to ještě daleko točivější než Stump. 29.

                                                Tohle je ale už za mě úplně na h…o, protože je to pak stračně nestabilní…

                                                0 0
                                                • TeryPV  

                                                  Ale tak to mám i já, a prostě na 29er mi nesedí skoro nic a proto od něj dávám ruce pryč, ale je to moje zkušenost můj pocit a nikomu ho nenutím. Každému co jeho jest. Proto nemám rád tlachání některých, že 29er je best, že 650b je best atd… Ale pokud se někdo zeptá na názor, můj názor, moje zkušenosti, rád se o ně podělím.

                                                  0 0
                                                • Polka  

                                                  V tom pripade mam hodne tocivou 29 i papirove podle Mloka, bomba :) A jak jste tady ten ram „poplivali“…

                                                  0 0
                                                  • MlokCZ  

                                                    Který rám myslíš? Proti Hawku nic nemám (a ani nikdy jsem nic tady nepsal). Proti staršímu Supu, co jsi jezdil dříve, proti tomu už ano.

                                                    Pro hodně vysoké postavy to navíc bude o něco posunuté. A klidně by to už u Stumpu 29 mohlo být pro někoho hodně vysokého moc. Tedy že by raději mírně delší stavbu + menší hlavový úhel.

                                                    To byla jen definice opravdu hodně točivých rámů, aby veděl co má vyzkoušet a nebylo třeba vyjmenovávat spoustu modelů. Platí to ale pro odpruženou vidlici (pro pevnou je potřeba o něco větší hlavový úhel). Neznamená to, že jsou pro každého nejlepší.

                                                    Pro mě je Stump. už na hranici. Zadní stavba ok, tu bych chtěl ještě o pár mm kratší (ale už je to minimální rozdíl, takže to není problém).

                                                    71,5st. hlavový úhel bych s odpruženou vidlicí dohromady už nechtěl na 29". To je na můj vkus už moc málo stabilní i na 29tku.

                                                    Pro moje potřeby s odpruženou vidlicí bych chtěl 430mm zadní stavbu + 70st. hlavový úhel pro odpruženou 100mm vidlici (nebo 71st-71,5st. hlavový pro pevnou).

                                                    0 0
                                                  • Polka  

                                                    Myslel jsem ten apache. Sup mel sice vetsi hlav. uhel (diky kratke pells vidlici), ale samozrejme ta stavba 465mm byla fest dlouha a ten rozdil byl poznat hned pri prvnim svezeni.

                                                    0 0
                                                  • MlokCZ  

                                                    Ten je taky jak píšu v pohodě. Za ty prachy co stojí obzvlášť.

                                                    0 0
                                          • JakeF  

                                            To jo, já na kole vlastně vůbec nejezdím :). Ze začátku to bylo vtipný, teď už ze sebe děláš jenom blbce…

                                            0 0
                                            • TeryPV  

                                              Ty ho ze sebe děláš celou dobu :) Já nejsem jak Ty abych zde tvrdil, že můj 26 Ghost je super kolo a tím je best a musí ho mít každý a vše ostatní je sračka…:)

                                              0 0
                                              • JakeF  

                                                Já něco takovýho o nějakým kole píšu? Jen se směju tvejm teoriím, jak jsou 29ery neobratný a dá se na nich jezdit akorát rovně a ve sjezdech jsou marný… To mám prostě vyzkoušený, že je nesmysl a nejsem v tom zdaleka sám.

                                                0 0
                                                • TeryPV  

                                                  To já také netvrdím, já říkám, že jsou méně obratné než 26 a výhodu oproti 26 mají akorát na pěkné nerozbité rovince, což je moje několikerá zkušenost, a stejně jak říkáš Ty, nejsem v tom zdaleka sám:) Ale rozdíl je ten, že já jen vyjadřuji svůj názor a zkušenost, ale Ty ho vnucuješ ostatním :)

                                                  0 0
                                                  • JakeF  

                                                    :) protože co tvrdíš, je blbost… 29er má v terénu hromadu výhod, například právě ve větších kořenech, kde se zdaleka tolik nezapichuje a nenechaj se tak snadno zavřít řidítka a na 29eru můžeš jet rychlejš. Což je třeba za mokra taky jediná možnost… Co se týče obratnosti, tak to je taky blbost. Na 29eru se vejdu do stejně ostrý zatáčky, naopak s větší jistotou, protože stejný pláště v 29 líp drží. Zásadní problém 29ky je váha a s tím spojená cena, těžká 29ka musí být utrpení, ale to je nakonec i těžká 26ka :).

                                                    0 0
                                                  • TeryPV  

                                                    No vidíš, a já na žádném 29er žádnou z Tvých výhod nezaznamenal, ba naopak…

                                                    0 0
                                                  • MlokCZ  

                                                    Není problém, že máš názor.

                                                    výhodu oproti 26 mají akorát na pěkné nerozbité rovince

                                                    Tohle je problém, protože je to neskutečná hovadina. 29tka má i spoustu nevýhod, ale to co jsi napsal je prostě naprostá hovadina.

                                                    Hlavní výhoda je lepší nájezdový úhel na velké překážky. A to má pak více pozitivních důsledků.

                                                    A další velká výhoda je lepší grip stejného typu pláště.

                                                    Díky těmto dvěma výhodám dám v náročnějším terénu na 29" celopevňáku nesrovnatelně více než na 26" celopevňáku.

                                                    U fullu dost dožene odpružení, takže tam to není už tak jasné a začnou se zvýrazňovat nevýhody 29tek (krátké stavby u fullu prostě nejsou a nebudou, ještě se najde pár vyjímek u 100mm zdvihu, ale u nich to není žádná hitparáda).

                                                    Výhoda gripu ale zůstává i u fullů.

                                                    A naopak, na pěkné nerozbité rovince nemá 29tka výhodu naprosto žádnou. A tam se mohou projevit pouze nevýhody (vyšší hmotnost, menší tuhost srovnatlených kol, atd.).

                                                    0 0
                                                  • TeryPV  

                                                    Mluvil sem o tom, v čem spatřuji já osobně jedinou výhodu 29er. A asi teda prodám kola, vymažu se z B-F protože nejsem schopen tu lepší průjezdnost terénem poznat. Osobně mám s 29er prostě problém, protože je pro mě nestabilní a nejsem si na něm jistý tak jako na 29er. Ale jak říkám, asi jsem teda hovno cyklista když to nepoznám.

                                                    0 0
                                                  • Vilém  

                                                    Zacinas se v tom zamotavat:)

                                                    na jednu stranu pises, jak to jede jen rovne, na druhou je to nestabilni.

                                                    Na zaver si nejsi jisty na 29ce tak jako na 29ce.

                                                    To je panecku maglajs:)

                                                    0 0
                                                  • Martin  

                                                    není 29 jako 29 :D

                                                    pan Mlok to píše pořád a tohle je potvrzení jeho slov

                                                    0 0
                                                  • TeryPV  

                                                    sakra, já u toho pracuju :D Prostě já se cítím na 26 lépe, stabilněji jistěji a tečka :)

                                                    0 0
                                                  • MlokCZ  

                                                    Opravdu stabilní 26tka nikdy nemůže být hodně točivá. To jsou protichůdné vlastnosti nezávisle na velikosti kol.

                                                    0 0
                                                  • Polka  

                                                    Musis byt naka lemra na kole, to neni mozny :)

                                                    0 0
                                                  • MlokCZ  

                                                    Tak teď jsi to ale dovedl do absurdní situace.

                                                    Nejdřív píšeš, že máš problém s točivostí (může u některých 29" být) a teď najednou, že je 29" nestabilní.

                                                    Kolo je buď opravdu hodně točivé a pak je právě nestabilní. A nebo točivé není, ale zato je stabilní.

                                                    A každé kolo je vždy kompromisem stability a točivosti a je na každém, kde si najde ten svůj kompromis (jestli raději více točivé nebo více stabilní).

                                                    0 0
                                                  • TeryPV  

                                                    Ale takový já mám ze svých zkušeností pocit, tak se mi na těch kolech jede…nevím co Ti k tomu říct…je to moje zkušenost… Já nejsem analytik abych počítal a na základě výsledků měl pocit z kola, já na něj prostě sednu a vím jak se mi na něm jede…

                                                    0 0
                                                  • Polka  

                                                    Tvuj nazor je ale objektivne mimo, asi jsi malo zkousel/jezdil.

                                                    0 0
                                                  • TeryPV  

                                                    Ano chápu, nesedí mi 29er tak musím jezdit tak dlouho dokud si jej nezamiluju…beru v potaz :)

                                                    0 0
                                                  • karliner  

                                                    Já být na tvém místě, zkusím to nějak zremizovat :-)))

                                                    0 0
                            • Peslezedirou  

                              Nechci se do toho pléct signori. Ale přidá svoji trošku do mlýna :-) 29er jsem jezdil tři roky, přesto jsem se vrátil k fullu 100/100, pač na moje XC mi přinese daleko více, než 29er FT s odpruženou.

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Chrtí 26" full x 29" HT s odpruženou je zajímavé pro srovnání.

                                A zcela chápu, že spousta jezdců sáhne raději po tom chrtím 26" fullu.

                                Větší kola odpružení nenahradí. A pak má každé svoje výhody a nevýhody.

                                A tohle srovnání bude dělat dost lidí díky podobné cenové relaci.

                                0 0
                                • Peslezedirou  

                                  Nicméně 29er nezatracuji, mně se nejvíc líbila s pevnou, rychlé pláště, ale když bych znovu velká kola pořizoval, tak se vším všudy, ale už jsem to psal : co nejvíc točivá geo, jak často píšeš a hodně lehká kola, aby se smazal rozdíl o proti 26 kolům a valilo to jak o závod, plus nízká hlava je velké plus, hlavně u menších postav, jako je třeba u mně 184cm.

                                  0 0
                                  • MlokCZ  

                                    Já se po těch pár letech ustálil a pořád zůstanávám a zůstanu u kombinace 29" HTčko + 26" 150mm full.

                                    U HTčka mi teď trochu hlodá přejít na karbon a možná k tomu ještě i na terralogic místo pevné.

                                    Tenhle Canyon mi začal teď fakt zajímat :-)

                                    http://www.canyon.com/…es/bike.html?…

                                    Ale ty prachy teď za něj nedám, navíc další kolo už nemám ani kam dát a žádného současného se zbavovat nechci :-)

                                    I současný 29" celopevňák bych si klidně nechal (toho Canyona nechat s RaR a Scala s pevnou se Super moto, tak jak teď přehazuju samotná kola).

                                    0 0
                                  • MlokCZ  

                                    S nízkou hlavou nemám problém, jak mám extra krátké ruce. To byl kdysi rozhodující impuls, že jsem zkusil postavit 29tku, že na 29tce dostanu snáze řídítka výše.

                                    0 0
                          • Martin  

                            29 NEBRAT!!!!! ***** KOLIKRÁT TO MÁME JEŠTĚ PSÁT?????

                            0 0
                        • Azmir  

                          Zase to ber tak, že tohle je o technice spíš než o kole, někdo by to sjel na olpranu z tesca a někomu by nepomohlo ani downhill kolo.

                          0 0
                          • JakeF  

                            Všechno je spíš o technice, než o kole :). Každej si musí vybrat, co mu nejlíp sedí. Osobně to mám tak, že na dobrý 29ce dám víc, u levnějších kol bych radši bral lehčí 26".

                            0 0
                            • Azmir  

                              Tak zase ber to tak, že každý jezdí něco jiného, ty si hlavně závodník tak bereš 29 HT, někdo je furt v rychlebkách, tak radši sáhne po nějakém 26 trailovém kole a podobně, nevím co se tu furt řeší jestli je lepší 26 nebo 29, každé má svoje, každému vyhovuje něco jiného a každý by si měl rozmyslet sám co chce než cpát všem ostatním svůj názor, jak je tady zvykem.

                              0 0
                              • JakeF  

                                A vždyť já neříkám, že to tak není, naopak s tím souhlasím. Jen se prostě směju týhle generalizaci, že na 29eru se dá jezdit akorát za nosem a ve sjezdech je to marný a neobratný. Když člověk pár let jezdí na 26", tak takovej první dojem být může, ale každopádně je to nesmysl, když vezmeš nějakou 29ku se slušnou geo… Mimochodem zkoušel jsem 140mm 29ku full a taky celkem zajímavý svezení, ale jen to potvrdilo, že pokud chce člověk dobrou 29ku, tak musí být lehká a to holt něco stojí.

                                0 0
                                • MlokCZ  

                                  U těch fullů s vyšším zdvihem se ale ty nevýhody 29" projeví více a některé se nedají nijak odstranit (delší zadní stavba).

                                  Samozřejmě to neznamená, že by byly obecně špatné. V hodně rozbitých pasážích které se dají pustit rovně to jde na 140mm 29" fullu opravdu samo. Tam součet zdvihu a větší kol udělá hrozně moc.

                                  Ta delší zadní stavba tam ale pořád bude a k tomu začíná opravdu hodně narůstat i rozvor (u vyšších zdvihů nejde použít až tak velké hlavové úhly).

                                  A to se prostě projeví.

                                  Někdo se s tím popere a výhody pro něj převáží. Pro někoho už ne.

                                  U HTček se to posunulo až téměř k hranici 26tek (420mm zadní stavba už nepůjde ani na HTčku, to ale už není potřeba a na můj vkus je to i pro mojí výšku naopak nepříjemně málo; ideál mám na 430mm).

                                  A rozvor je tu také ještě v pohodě.

                                  0 0
                                  • JakeF  

                                    Tak u mě u takovejch fullů těžko mluvit o objektivitě, jak jich mám vyzkoušenejch málo. Ale celkem mě to překvapilo, čekal jsem fakt tank, ale ono to celkem obratný bylo. Problém byla spíš ta celkově velká setrvačnost, ze začátku dobrý, ale po pár hodinách jak jsem byl unavenej (aby ne, když ostatní měli skoro všichni XC kola :D), tak už jsem si říkal, že bych jel čistějš na XC hardtailu…

                                    0 0
                                    • MlokCZ  

                                      Pro moje použití mám více výhrad, které mi u 140mm 29" fullu vadí:

                                      • geometrie (zadní stavba a rozvor), zatáčet se s tím samozřejmě nějakdá, to by sice vadilo ale ne až tolik; ale třeba zvedání do vzduchu je užpro mě nepříjemné (a i když nejsem žádný super technický skokan, takmalé skoky skáču hodně a rád)
                                      • není vidlice jakou bych chtěl a mám na 26"
                                      • výběr zapletených kol; chtěl bych UST kola s širším ráfkem (nacelopevňáku mi stačí 19mm ráfek na Red Metal 29 XL, na fullu bychchtěl širší)
                                      • nejsou UST pláště a i kdyby byly, tak budou už fakt těžké
                                      • a v neposlední řadě i cena, postavit srovnatelně jedoucího 29" fullabych se nedoplatil a u těch co bych se doplatil, tak třeba vyjedu dalekoméně (jak jedou o něco hůře a chybí fyzička)

                                      U vyššího zdvihu pak není zasekávání o překážky tak výrazné jako u celopevňáku jak to můžeš i na 26" fullu více pustit, takže i ty výhody se pak snižují.

                                      Jestli někdy přejdu na větší kola u 150mm fullu, tak to bude na 650B. Ale tam zase jen tak nepřejdu, protože rozdíl v chování je příliš malý, takže není motivace přecházet.

                                      0 0
                          • MlokCZ  

                            Vždy je to hlavně o jezdci (a jeho technice), to je jasné.

                            Kolo ale také něco udělá. U celopevňáku mám opravdu velký rozdíl v tom, co jsem dával na 26" a co na 29" (na 29" mnohem více a to jak dolu, tak nahoru). Srovnávám celopevňáky oba postavené dle mojich představ jak jsem je chtěl, tedy ani jeden rozměr není v nevýhodě, že by to bylo horší kol a v něčem nevyhovovalo, co by šlo vyřešit.

                            U fullu už to takhle rozdílné nemám (tam je to daleko více o konkrétním fullu jak mi sedne) a spíš mi tam s narůstajícím zdvihem začínají vadit nevýhody 29tky čím dál tím víc.

                            0 0
                  • JakeF  

                    Tuhost a váha… Ono je něco jinýho přemlouvat do zatáčky 15kg 29ku s těžkýma zápletama, než 10kg s lehkýma, který nemaj tak velkej gyroskopickej efekt. To samý přeskakování překážky nebo aktivní kopírování terénu.

                    U dražších kol už to je v terénu přesně opačně, lehoučká 26ka je nestabilní a extrémně citlivá na podněty řízení, snadno se nechá rozhodit ze směru anebo si zavřít řidítka. Její teoreticky vyšší obratnost už stejně nejde využít kvůli nižší trakci plášťů. To pak řeší 29er, který líp drží a pokud maj dobrou geometrii, tak i velmi dobře zatáčí. Trek je zrovna jedna z těch spíš míň točivejch geo, ale rozhodně nic, na co by se nedalo zvyknout. Třeba můj Specialized má nejtočivější geo, co jsem zatím jel a prakticky jsem si nemusel zvykat, hned jsem s tím vyrazil do dost těžkýho terénu a akorát byly chvilku nezvyk širší řidítka, jinak obratnost díky vyšší trakci ještě lepší, než u 26".

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      lehoučká 26ka je nestabilní a extrémně citlivá na podněty řízení

                      To ale platí pouze pokud má tak postavenou geometrii (třeba hodně let používaný 71st. hlavový úhel pro HTčka).

                      A není žádný problém postavit takovou 26tku aby byla stabilnější.

                      Už jsem tu psal několikrát. Předchozí 26" celopevňák jsem měl mnohem stabilnější a méně točivý než současný 29" celopevňák (oboje s ± srovnatelným osazeným).

                      A bylo to proto, že jsem to tak u 26tky cíleně stavěl (měl jsem tam hlavový úhel pod 70st. s pevnou vidlicí; pevnou zmiňuju proto, že u odpružené to sag posune cca o 1st. nahoru).

                      A využití obratnosti u 26tky, to je sporné. Stejné pláště mají ve 29" trakci lepší, to samozřejmě souhlas. Ale jsou situace, kde to vůbec trakce omezovat nemusí a obratnost se využít dá. Např. pomalé pasáže, které jsou spíše už trochu trialové…

                      A Stump. je asi opravdu nejtočivější 29er na trhu vůbec. Má k tomu cílené všechny parametry, které to ovlivňují.

                      • zadní stavba 435mm, k tomu se někteří přibližují, ale zatím jsemviděl jen o nějaký ten mm více (pod 440mm se už skoro nikdonedostává)
                      • 71,5st. hlavový úhel je už také hodně
                      • a jako poslední ty rámy nejsou až tak dlouhé (nejsou ani krátké, alevíce výrobců má rámy delší), hlavně menší velikosti (17,5" má 592mm;třeba můj Scale 29 má ve stejné velikosti 600mm), což pak snižuje rozvor(navíc s tou krátkou zadní stavbou)

                      U toho Stumpa to už může mít i opačný efekt. Tedy že pro někoho to bude i přehnané a moc točivé a málo stabilní.

                      Já mám Scala tou custom stavbou s kratší pevnou poladěného právě cca na úroveň Stumpa. V originále je Scale točivý daleko méně (dost malý hlavový úhel).

                      A už je to tak na hraně na můj vkus. Jak už jsem tu psal, už jsem několikrát přemýšlel, že bych dal mírně delší vidlici pro lehké zvýšení stability a omezení točivosti. A nakonec nechávám ale jen proto, že to je celopevňák (kde je třeba více točit).

                      0 0
                    • Pesak  

                      Tak ono tam je zase třeba dodat, že já nejsem žádnej Trialista. Mě se na tom Treku sedělo dobře, přijde mi, že je tam člověk vejš než na Spešlu a trochu nataženější. Na tom spešlu člověk sedí trochu jak na BMXku, to mi přijde divný, ale taky bych si na to zvyk a je to zase pohodlnější na záda.

                      Jinak fakt ozkoušený to má člověk, když najede 500–1000km. Spoustu věcí je o zvyku a přesně to co člověku na začátku vadí mu může nakonec nejvíc vyhovovat.

                      Takže test fest dobrý, ale se závěry bych byl opatrnej.

                      0 0
                  • MlokCZ  

                    Některé ano. Jenže třeba zmíněný Trek je prostě tank, který točí fakt nic moc (právě i ty dražší modely).

                    To už se tu zmiňovalo vícekrát, že G2 geometrie ve 29" točivosti moc nepobrala. A osobně tuhle geometrii vůbec nechápu.

                    Zmíněná hmotnost a tuhost k tomu také trochu přispěje.

                    0 0
              • MlokCZ  

                I do 25tis. jsou točivější 29tky. V sériovém provedení bude Stump. pořád ještě o něco točivější (je to asi pořád nejtočivější 29tka na trhu), ale ten rozdíl není moc velký.

                Dle toho co se tu i jinde píše o testfestu, tak mi přijde to testování čím dál tím více zavádějící, dle toho co pak spousta lidí píše.

                U 29tky zrovna zkusí nějakou blbě točící a pak 29tky netočí…

                A přitom je to tak, že některé opravdu točí mizerně a jiné točí velmi dobře.

                U fullu celé kolo ohodnotí a přitom se do hodnocení promítne úplně nejvíce interní nastavení konkrétního tlumiče. A pak tu čtu závěry, jak stavba, která opravdu hodně houpe jde dobře za pedálem. Jak stavba, která jde za pedálem slušně strašně houpe, atd.

                Výrobci tam přitom často každý rok dají i jiné interní nastavení nebo se změní tlumič, takže i v originál osazení to je pak úplně jinak.

                Tím nic proti testujícím a jejich postřehům. Nemají někteří dlouhodobé zkušenosti a nedokážou tohle odlišit.

                Takové testování je jim ale zprominutím úplně k ničemu, protože získají zcela zavádějící dojmy.

                A pak to dle toho taky vypadá.

                0 0
                • Pesak  

                  Bohužel můj finanční fond je o 10 níž, nějaký typy v téhle cenové hladině?

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Výrazně pod 20tis. Kč to je u 29 vždy těžké. Buď bych zkusil došetřit na toho Radona výše, který je včetně pošty lehce přes 20tis. Kč.

                    To už je slušné + má velmi slušnou geometrii (za mě tedy rozhodně daleko lepší než třeba Treky).

                    Trošku škoda, že tam je letos už jen Recon. Kamarád jezdí stejný model, ale loňský a ten byl ještě za ty stejné prachy s Rebou. Recon se ale samozřejmě dá a oproti těm dalším odkazům co tu padly na levnější kola je zlatej.

                    A pokud cenově ten Radon být prostě nemůže, tak si zkus nechat od místních stavitelů něco postavit. U sériovky bys musel narazit opravdu na nějakou extrémní slevu, aby to kolem 15–17tis. Kč bylo slušné kolo.

                    0 0
                    • Pesak  

                      Jako tak to bych si asi dal říct, ale má to cenu nechat stavět v týhle cenový relaci? Já všude slyšel, že to je relevantní až tak kolem 25 litrů.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Projdi si starší vlákna a tam uvidíš, co tady kdo v kategorii 15–20tis. Kč dokáže postavit. Proti sériovkám nesrovnatelné (pokud tedy nenarazíš náhodou na nějakou extra zlevněnou sériovku).

                        0 0
          • vasek80  

            Já právě masírce podléhám a 29" bych chtěl ačkoli jsem na ní neseděl.

            Klidně to rozepiš. Asi si přečteš, žes testoval kolo se špatnou geo. Klidně napiš na čem si seděl.

            U nás letos na 29" přešel úplně každej. Nikdo z kluků co jezdí váženě už nebude jezdit 26. Jen já u ní ještě minimálně rok zůstanu. Ikdyž už jsem si říkal, že by mohl prasknout rám, abych to doma zdůvodnil :-)

            0 0
            • Dave-geo  

              Nedá, je to takovej tlustej cross! :)

              Ne, tak vážně… Fakt fest záleží na geo. Myslel jsem si co nezkusím za super kolo, když jsem lezl na Cdale scalpel. Už nikdy… Trochu to možná bylo tím RacingRalphem i vepředu, ale nebyl jsem si jistej skoro ani na štěrku. Sensor od GT třeba pocitově mnohem, mnohem lepší.

              Osobně ale nepotřebuju honit vteřinky na devětadvaceti palcích, 650b RBčko bylo akorát :)

              0 0
              • JakeF  

                Scalpel jsem nejel, ale zkoušel jsem F29 a extra točivý nebyl, ale rozhodně s tím nebyl problém jezdit v terénu a projíždět ostrý zatáčky…

                A že ti nedržel RaR vepředu, to bude problém mezi sedlem a řidítkama, podívej, co na tom jezdí třeba na svěťáku v XC :D.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Hlavně RaR drží ve 29" fakt dobře. Nejen díky tomu, že 29" verze drží vždy o trošku lépe, ale ty větší mezery mezi špunty (oproti 26") to ještě zvýrazňují.

                  0 0
              • MlokCZ  

                Taky jsem Scalpel nejel. Na 29" fulla má geo ale velmi slušnou. U 29" fullu je to ale celé posunuté, tam krátkou zadní stavbu prostě nikdy mít nemůžeš, není místo.

                Scalpel má asi nejraktší zadní stavbu, co jsem u 29" fullu viděl (pořád to ale není oproti 26" zrovna málo).

                0 0
          • oddie  

            Jaké štěstí, že olympijská trať byla také pořád jen rovně, jinak by Kulhavý neměl šanci.

            0 0
          • Dag  

            Zase jeden co jeste nezkusil dobrou 29". Kdysi jse mel podobne nazory :-)

            0 0
          • Dag  

            Zase jeden co jeste nezkusil dobrou 29". Kdysi jse mel podobne nazory :-)

            0 0
          • vasek80  

            Dnes jsem se prvně v životě svezl na 29". No moudrej z toho nejsem nijak víc.

            Největší rozdíl byla šířka řídítek. To kolo mi přišlo, že jelo po rozbité kamentité cestě skoro stejně jak má 26". Horší nebyla ani točivost, ani rozjezd. Se zavázanýma očima bych to asi nepoznal. přiště to zkusím v terénu na kořenech.

            Byla to Demma Ferarra 9.0 tedy karbon za 50k. Každopádně to jelo hezky a určitě bych na tom nebyl pomalejší.

            0 0
      • JakeF  

        Rozepiš se, bude sranda :D. Já se poslední 2 týdny směju BF pokaždý, co sednu na kolo :D.

        0 0
        • Pesak  

          No já pevně věřim, že bych měl toho maniaca tak za 14–15

          A ano tyhle kousky jsou pěkný, ale už je to cenově o dost vejš.

          Moje mentální hranice je tak na 15 tisících, takže přirozeně bych bral kolo i za 16.500 kdyby to stálo za to, ale fakt moc drahý kolo nechci a ani to na ježdění po Praze prostě není, to o trochu lepší projetí za ty nervy nestojí.

          Na Amuletu jsem právě neseděl a na Treku se mi sedělo dobře. Jako jsou ty 29 trochu parníky, ale mě se to vlastně líbí.

          V čem je Mamba splácaná? A na kterou to byla reakce, je tam dost jiný osazení (2011/2012)

          0 0
          • JakeF  

            Že jsou 29ky od Treku parníky neznamená, že to tak platí pro všechny 29ery… Ale pokud ti projevem sedí, tak bych do něj šel. Problém je ten, že Bradský je celkem pověstnej tím, že má na stránkách kola, který už dávno nejsou k sehnání a vůbec bych se nedivil, kdyby i tohle byl ten případ, především ta 2011.

            0 0
            • Pesak  

              Jo, tak to díky za upozornění, trochu jsem se toho obával.

              0 0
              • MlokCZ  

                Ono je spíš štěstí, když někdy vůbec nějaký model má, který je na stránkách s větší slevou.

                Celé to je u nich založené na tom, že nalákají na slevu na webu, ty tam zavoláš k prověření a oni tě budou přesvědčovat na jiný model, který mají i když třeba dražší.

                Na druhou stranu někdy i ten jiný model není tak špatná nabídka.

                Osobně jsem si to vyzkoušel a nakonec tu jinou nabídku před pár lety vzal (bral jsem od nich před lety Spešla Roubaix).

                0 0
          • vojta1212  

            Ta 2011.. Je to Sram se Shimanem.. To je hnus prostě.. Navíc za stejný prachy koupíš lepší.. Třeba Dextera 29" od Authoru ;)

            0 0
            • JakeF  

              Tak to mám asi hnusný kolo :). Vlastně dvě, na Scottovi jsou teď Shimano brzdy…

              A tvrdit, že je Dexter 29 lepší, to je taky sakra odvážný…

              0 0
              • Pesak  

                Tak ono je taky jiný, když máš brzdy shimano a pohon sram, než když to máš nakombinovaný v rámci pohonu, ale jako taková tragédie mi to asi nepřijde (ne že bych tomu rozuměl :) ).

                Fakt je že ten Dexter má slušnou vidli i brzdy, ale váha 15kg je už docela mazec, ale fakt je, že kolik váží ta Mamba nevim.

                Stejně jsem nakloněn tomu Amuletu, pokdu mi bude sedět…

                0 0
                • JakeF  

                  Olejová RST je dobrá vidle? To snad ani ve špatným vtipu :D. Osazení komplet o třídu horší, než Trek a vsadil bych se, že rám rozhodně lepší nebude :).

                  Jinak já to mám teď u novýho kola nakombinovaný i v rámci pohonu, Sram kliky, kazetu, přesmyk, Shimano řazení, hazku a pedály. A k tomu ještě Hope brzdy se Shimano kotoučema :D. A rozhodně v tom nevidím problém…

                  0 0
                • MlokCZ  

                  Kombinace nevadí vůbeč ničemu. Vždy jsem to kombinoval a z obojeho vozím co mi vyhovuje více.

                  U Sram x Shimano je to především o rozhodnutí jaké bude řazení. To si vyzkoušej co sedne lépe. Dle řazení pak musí být přehazka a zbytek je fuk.

                  I když ještě bych si vybíral kazetu. U 9tky jsem vozil XT kazety, ale nebyl tam problém ani se Sramem. Odstupňování kazet bylo stejné.

                  U desítky Shimano udělalo divné odstupňování kazet. Někomu to až tak nevadí, odstupňování neřeší. Pokud to chceš mít plynulejší, tak Sram.

                  0 0
          • MlokCZ  

            Pokud ti sedí velká stabilita kola i na úkor toho, že o něco hůře točí, tak do toho klidně jdi.

            0 0
            • Pesak  

              Hele nevim, až budu mít přiležitost rok obě kola střídat jak se mi zlíbí, tak ti asi řeknu, co mi sedí víc…

              To se bohužel nestane.

              Nicméně díky za připomínku, snad mi pomůže dobře vybrat..

              No a konec konců pro mě to neni až zase tak big deal.. Já na tom nežiju, jenom jezdim.

              0 0
    • Martin  

      Hynas tu není, tak to udělám já…

      29 NEBRAT!!!!

      0 0
    • Pesak  

      Cvrkotu spousta, ale návrh na slušnýho 29era mezi 10 a 16 tisícema ani jeden.

      Dneska jsem zkoušel Amulet Big Jose 29, vlastně jen kvůli rámu, protože na něj nemam, porovnával jsem ho s z prvního odkazu akorát ve 26, vlastně prvně v přímym srovnání 26/29 a musím říct, že je to fakt rozdíl. Na tý 26ce je oproti tý 29 jak sedět na dětskym kole. Jako jo, je to manévrovatelnější a taky to má svý, ale ta 29 je prostě rychlejší, pohodlnější vůbec.

      Rád bych vás požádal jestli přecijen ještě nevytlačíte nějaký typy jaký kolo v tomhle cenovym rozmezí a proč. Nebo kde kupovat od koho, kdy (má cenu počkat?), a vůbec. Prostě kdyby ste vybírali 29er známýmu nebo já nevim, kam by ste pro něj šli?

      Předem díky za všechny ohlasy, obzvláště pak za ty relevantní, přecijen chci za svoje peníze nejvíc co můžu dostat… to asi každej.

      Díky Adam

      0 0
      • Azmir  

        První je třeba si uvědomit, že na 29kové kolo máš nízký limit, to ti ani místní skladatelé nic moc nevykouzlí a sériovka za ty prachy bude 15 kilová velká mrcha, která oproti 26, věř mi, lépe nepojede, zas tak vysoký nejsi abys musel nutně mít 29ku, proto nevím odkud si vsugeroval myšlenku, že musíš mít jenom 29, u takového limitu je to blbost, kdežto 26 za 16 tis. už se dá něco pěkného složit na vzduchové vidlici a slušném osazení, relativně bez kompromisů. Pouvažuj o tom, slušnou 29 v této relaci ti tu nehodil nikdo, protože prostě není. Takže budto těch pár tisíc připlatíš a koupíš canyon/radon nebo budeš chtít mermomoci levnou 29 a ve výsledku možná až tak spokojený nebudeš a nebo zůstaneš u limitu, ale zvolíš 26.

        0 0
      • DaSnail  

        smoke. kona smoke.

        0 0
      • rj72  

        Jestli chceš 29 s tímto limitem, tak existuje jen jedna rada sežen si levně lehký kvalitní výplety kol něco jako např. Fulcrum Red Power 29 XL maximálně SL (v ceně okolo 2500,– v pěkným stavu), pak SLX střed cca za 1500 nebo za 1800 se středovým složením(samozřejmě taky ve slušném stavu),případně přehazku slx.a přesmyk a až toto budeš mít, tak si to nech poskládat. Čím víc dílů za dobrou cenu v pěkným (skoro novým stavu) seženeš, tím větší budeš mít šanci, že ti zbyde i na vzduchovou vidlici t.j. asi epicona a nebo rebu od někoho…tohle je jediná cesta jak si za tyhle peníze pořídit smysluplnou 29. Jinak v tomhle limitu a rozměru budeš mít jen kolo na ježdění po rovině a polní cestě…

        0 0
      • mitch  

        Jestli si chceš vyzkoušet levnou 29, tak se můžem domluvit a nechám tě svést na svym „tankovi“ ať víš zač je toho loket :)

        0 0
      • Martin  

        Scalar už tu padl?

        0 0
    • TeryPV  

      Rozdíl mezi mnou a Tebou je ten, že u mě je to ověřená praxe :D A hlavně nejsem fanatik jako Ty :)

      0 0
      • JakeF  

        Jsi nějak rozrušenej, že už ani nevíš, kam píšeš :).

        0 0
        • Martin  

          tvl neser ho nebo mu praskne žilka…

          0 0
        • Peslezedirou  

          To byl test tvého postřehu, takové otázka vystřelená od pasu :-)

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.