Používáte na šrouby antiseize pastu nebo obyč vazelínu? Pořád jsem nepostřehnul v čem se ta antiseize liší. A všeobecně mazat šrouby nebo je nechat suché – př. šrouby na představci, uchycení třmenu, sedlovce,…?
Používáte na šrouby antiseize pastu nebo obyč vazelínu? Pořád jsem nepostřehnul v čem se ta antiseize liší. A všeobecně mazat šrouby nebo je nechat suché – př. šrouby na představci, uchycení třmenu, sedlovce,…?
Některý vazelíny dostatečně neochrání před elektrolytickými reakcemi, třeba když máš mosazný futro a šroubuješ do něj ocelovej šroub. Po čase to nerozebereš. S anti-seize se tohle neděje. Na ocel/hliník jsem to nikdy neaplikoval, ale fungovat by to mělo stejně. Každopádně používám jen v práci, na kole mi zatím vždy stačila obyč vazelína.
něco se maže, něco nemaže, něco lepí
takhle všeobecně to říct nejde
Přesně tak.
Anti seize mažu většinu šroubů, co se za normálních okolnosti nemaj tendenci povolit – třeba hliníkové šrouby do košíků, BSA misky, šrouby k blatníkům. Drobně jsem domazával i centerlock matice, protože už se stalo, že mi po zimě nešly povolit.
A co třeba představec? Někteří výrobci uvádí v manuálu mazat, ale tam bych právě raději lepil.
Neni třeba, samovolně se šrouby v představci povolují dost raritně. A většinou mají užší hlavu – je poměrně snadné je strhnout. Takaže trošku vazelíny nebo měděný.
Souhlas, případně se inspirovat u výrobce a dávat tam totéž. Tam kde bylo lepidlo, patří lepidlo.
Co dávají výrobci na ty šrouby.
Nepamatuji si představec, který by šrouby neměl nějak ošetřené.
Je tam taková ty bílá nebo modrá hmota. Osobne tomu říkám lepidlo, protože to zjevně zvyšuje tření. Možná je to oficiálně jen nějaká pasta…
Třeba spešl má na představcích měděnou pastu, cannondale vazelínu…
Mne to prijde jako emailova barva, drive se to tak delalo barvou bezne, kdyz jeste nebyly dostupne vsechny ty fixlocky. Nezvysuje to treni, ale vymezuje to vuli v zavitu a ten se pak vibracema nepovoluje.
Ta modrá hmota opravdu je lepidlo, jen v tuhé formě. Při montáži se roznese po závitu a bez přístupu vzduchu teprve finálně vytvrdne.
Takže nejsem úplně blbej :-)
Prakticky každý představec to u mě takhle má. Většinou to ani neobnovuju – dokud tam aspoň trocha je tak to drží bezpečné.
Když jsou šrouby čisté tak někdy kápnu Loctite.
Renthal má třeba vazelínu…
Záleží jak kde, na sucho dávám málokdy, ale najde se.
Věci, co se přitahují na malý moment, se většinou lepí slabým závitovým lepidlem – typicky ten představec nebo i šroubky do kotoučů. A pak ty věci u kterých jsi rád když se ti nepovolí – třmen brzdy.
Cokoliv s vyšším momentem utažení většinou mažu ať se to nekousne – už jsem několikrát nadával v terénu, když jsem zaboha nemohl povolit pevnou osu.
PS: mažu obyč vazelínou a vždy mi stačila
Kdyz jsem jeste vozil hlinikovy ramy, mazal jsem vsechno (mam uz cca 25let nejakou obyc GIPIEME), protoze se z toho obcas linuly priserne zvuky, ted u karbonovych ramu jen kdyz si vzpomenu…:-)
Hodně diskutabilní téma, v kterém nejsou zajedno ani samotní výrobci (např. ty představce, někteří mají šrouby mazané, někteří s lepidlem, najdou se i suché). Já osobně patřím spíš mezi lepiče (stačí nízkopevnostní loctite 222), zhruba bych to shrnul takto:
Ale chce to i přemýšlet, hlavně u toho lepení. Je šroub hliníkový (např. čepy celoodpružených rámů)? Tak nic silnějšího než loctite 222 bych nedával. Má závit velký průměr? Tak to taky s lepidlem nepřehánět a pokud má jemné stoupání závitu, tak spíš mazat. Levným lepidlům bych se spíše vyhnul, protože z mé zkušenosti mají moc velkou pevnost a šroub pak můžeš poškodit. Používám jen u pevnostních šroubů na autě.
A taky bych se vyhnul měděné pastě, ta totiž nechrání proti elektrochemické korozi a pro dlouhodobé spoje jsou lepší vazelíny, případně přímo montážní pasty.
Osobně třeba zatím váhám, co použít na pevné osy. Zatím je vozím na sucho, ale ideál to není. Vím, že je mnozí mažou (po celé ploše, ne jen závit), ale osobně nemám rád když pak člověk člověk servisuje kolo a všechno je zajebané od vazelíny.
EDIT: a ještě pozor u utahovacích momentů, často bývají uvedené pro suché šrouby a namazáním šroubů může při stejném utahovacím momentu dojít k poškození komponent.
A přitom většina výrobců na čepy rámů apod. používá 243…
Lepit pedály, to jseš asi jedinej. Mazat.
Osy mazat, na sucho mohou zarůst, jak v závitu tak v náboji. Stačí malinko, nemusí z toho lízt vazelína všema koutama.
Povolovat zalepeny pedál by se mi asi taky nechtělo, klika se mi povolila, to jo, ale osu pedálu jsem zatím jen ohnul.
Jinak pevné osy mažu – zadní celou, přední jen závit, protože tu sundavam docela často a nechci mít auto zbytečné zapatlane od namazané osy po převozu. Náboj mi na tom nikdy nezarostl.
Chápu, všichni víme jaký je opruz povolovat zarostlý pedál, proto se zdá myšlenka zalepeného pedálu tak blbá. Ale není, ten pedál totiž stačí utáhnout méně a lepidlo závit chrání, takže nezaroste. Povolení po dlouhé době nevyžaduje žádnou přehnanou sílu a šestihran to vydrží, protože osy jsou většinou Cr-Mo.
Povolování pedálů asi není tak běžné, ale už jsem to zažil a na vyjížďce to může být opruz, navíc tak velký inbus ani nemusíš mít v nářadíčku. Nehledě na to, že to umí zničit kliku, takže proto lepím :)
Ono ho stačí utáhnout méně i když je jen na vazelíně. Utahuju tak abych ho povolil multiklíčem na vyjížďce a s tim že by se samovolně povolil jsem nikdy problém neměl. 8mm inbus je standardní výbavou větších multiklíčů.
Stačí osu vrátit zpátky do vidlice/rámu. Pak nic neopatlá. :)
Právě že když ji vrátíš zpět do vidlice a kolo postavíš na stojáka do auta (bez předního kola) tak zapatla…
a co ji dat do kola? tam je jedine riziko, ze das kolo tak, ze osa vypadne. da se pripadne resit prelepenim paskou.
On moc není důvod mazat osu vazelínou. Točí se to na ložiskách, ne na ose.
Ona se maže aby šla lépe vyndat / zasunout a zároveň uvnitř nezarostla.
Jediný důvod, proč mazat osu, vidím v omezení srostení. Pro tenhle účel jsem ji protáhl hadrem zašpiněným od silikonového oleje :)
Až budeš osu odvrtávat, tak už tohle nevyslovíš. Jednou jsem to klientovi musel dělat a to je hrozná práce:( Zarostlá tak, že to prostě jinak nešlo.
víš kolika lidem tu už osa přirostla k ložisku :D
Zase past, o níž jsem při přechodu z RU doteď neměl ani tušní :-)
Já nato dlabu a jedu cestou:
Vše drží jak má, povolit to jde jak má a nic mi nezarostlo …
Však píšu MOC nemazat, spousta ignorantů si přečetla VŮBEC nemazat. ;-)
No, tak si to po sobě přečti. Smysl tvé věty je naprosto jednoznačný a ignoranta si nech pro sebe, když se neumíš rozumně vyjádřit.
O tom rec nebyla.
Pro tyhle účely by se dala uříznout nebo vytisknout trubička, která by se dala do vidlice místo náboje. Vazelína nic nezašpiní a zároveň se na ni nebude lepit bordel :) Kdyby někdo chtěl, dejte vědět, vytisknu :D
Proč to dělat jednoduše… :-D
. . . a kolo nechat smontovaný
Jako u 27 jo, u 29 už to nedám. Jedna z mála nevýhod větších kol – v práci se mi bohužel taky nevleze do kumbalu.
Trubka, trubkaaaa :)
Já to řeším tak, že jsem koupil instalatérské objímky na nacvaknutí trubek, ty jsem přidělal na vnitřní nosič do auta a po vyndání kola osu vždycky nacvaknu do těch objímek přidělaných na nosiči. Je tak na svém místě, nelítá po kufru a nešpiní vše o co se otře :)
Baví mě, jak tu všichni řeší problém, který neexistuje. Taky mažu vazelínou, taky vyndavat přední kolo a vůbec tohle.neresim.
Čepy rámů myslíš ložiska v rámových trubkách asi.
Při lisování nových ložisek to někdo maže vazelinou a jiný lepi loctitem…
Ne, myslim šroubovací osy čepů. Ložiska se lisují buď na vazelínu nebo na lepidlo na ložiska což je něco jiného než lepidla na závity.
Pedaly fakt nelepit to neni idealni. Spis decentne vazelinou do perfektne cisteho zavitu a pak zkontrolovat po jedne projizdce. Netreba to pretahovat. Pevnou osu taky mazu decentne a je to v pohode. Ono je taky zaklad to aspon parkrat do mesice sundat protoze jak to clovek umyva a dostatecne nevyfouka, tak pak vznikaji ty zarustacky. Nekdo na to kasle celou zimu a pak se neni cemu divit, ze pulka veci je zarostla.
Občas se z takových věcí dělá až zbytečně velká věda. Mažu jen závity na pedálech, protože je několikrát do roka měním, a zbytek nechávám úplně bez mazání. Pokud na nějaký šroub dá výrobce lepidlo (nebo co to je ten modrý/bílý plivanec), tak po demontáží to lepidlo obnovím (používám tuším Loctite 243). Ale to je spíše jen tak pro klid duše, věřím že by to zcela spolehlivě fungovalo i bez obnovy.
Pravdu díš…
Mě by zajímalo, kolika lidem se najednou povolily všechny 4 šrouby u představce :-) a jestli ano, tak si asi před montáží neumyli ruce.
Ano je to závit a mažu i tyto šrouby. A dotahuju momenťákem z číny (pro případné rejpaly 2 roky nekalibrovaným).
Mně se jednou povolilo naráz 6 šroubů na čínském kotouči s origo šrouby, které na sobě měly „modrý loctite“. Jednak šrouby byly utopený a druhák ta modrá barva na nich nejevila žádny znaky, že se v tom závitu zmáčkla.
Kdo dá víc? :-)
Co takhle použít hledání?
například takové šroubovací kolečko (ano historie, ale vrací se to k člověku na dětských kolách) je rozhodně nutno mazat.
Ideální je včelí vosk do závitu, to povolíš i po člověku který měl v nohách snad dynamit- na rozdíl od vazelíny ho nevytlačí.
(vzpomínka z ¨80 let.)
Ad mazani a nemazani zavitu v zimnich podminkach. Pekne srovnani je na Youtube https://youtu.be/Kj-kmIbSQvk
díky. Je zajímavé, že na tom kole, včelí vosk funguje perfektrně
Mažete šrouby na uchycení brzdového kotouče ? U Sram kotouče je na těch šroubech to modrý lepidlo, tak nevím jestli to mazat.
Ale zase kotouč se moc často nesundává, tak aby to nezarostlo …
Nemazat ,to “modré “ tam je aby se to nepovolilo.
Ok myslel jsem si to