• Yatza

    Uvod: Predloni sem po x letech vytahl „celopevnak“ a zacal jezdit. Jak uz nejsu nejmladsi, vadily mi vibrace do rukou. Loni sem jezdil trail 150/140 zdvihy a prekvapive, narazy tam taky byly. Letos sem postavil HT s odpruzenou vidli a narazy sou znovu. Paradoxne se to v terenu skoro nevyskytuje, snad jen na hustych malych korenech. Jde hlavne o jizdu mestem a okolo. Dlazebni kostky, spatna dlazba, rozbity asfalt. Proste male, „ostre“ a rychle se opakujici narazy, nevim jak to lip popsat. U celopevnaku me to neprekvapilo, u trail kola sem to moc neresil a do mesta nejezdil. Ted me to uz zacina vadit :) Nepovedlo se mi vyladit vidlici tak, aby to nedrncalo a zaroven sem nesel na doraz pri sjeti z obrubniku. Delam neco blbe nebo je to proste vlastnost? Vidlice RS Revelation 150mm a FOX Evolution CTD Fit 29 100mm.

    PS: Mnohem vic nez prechod pevna / odpruzena vidlice byl znat (u celopevnaku) prechod riditka Alu 580mm – karbon 700mm.

    0 0
    • McBlacky  

      blbě nastavená vidle + špatný gripy + moc nafoukané pláště…

      0 0
    • MlokCZ  

      Rychle jdoucí menší nerovnosti (jaké popisuješ) jsou jedna z nejnáročnějších věcí pro odpružení.

      Aby to odpružení aspoň trošku pobíralo, tak:

      • musí být maximálně citlivé (to ani u jedné té vidlice v originál stavu nehrozí)
      • nesmí to omezovat tlumení a to je opět velký konstrukční problém:

      Jediná expanze to nemůže pořešit, protože nemůže být dostatečně otevřená (jinak by nedostatečně tlumila velké podněty) a vidlice s high speed expanzí je v tomhle ohledu snad ještě o něco horší než jediná expanze, protože se v popsané situaci ke slovu ještě nestíhá dostat high speed okruh (nedostatečný rozdíl tlaků) a low speed okruh expanze musí být u duální expanze ještě více utažení než u jediné

      Tedy stručně řečeno současné „lepší“ vidlice jsou na uvedené s prominutím úplně na h…o. Kombinace omezováním komprese (které je teď moderní) + HS expanze (která v jiných situacích je přínosem, tak v téhle je naopak zhoršením).

      Všechny upravené vidlice z Tuning testu co jezdím s maximální citlivostí a speciální úpravou expanze (kterou po domluvě lze nechat dodělat) jsou pak přesným opakem. Splňují obě ty kritéria jak lze dnes maximálně u vidlic z toho dostat. Tohle je přesně důvod, proč považuju úpravu expanze z tuning testu za lepší konstrukční řešení než HS expanzi. Pro tenhle případ je to o hodně lepší. A v jiných situacích (jako velké překážky, pořádný terén) je to s HS expanzí ± vyrovnané.

      A pak samozřejmě od určité hranice to odpružení nepobere ani s tím nejlepším řešením a pak je to z velké části na:

      • pláště a nafoukání, chce to objemné rozumně málo nafoukané pláště, to udělá hrozně moc
      • 29" kola pak také trochu pomohou (ale ty máš dle té Foxky)
      • gripy jak psal McBlacky také mírný vliv mají, ale řekl bych daleko menší než pláště a odpružení
      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • bezdratova.sprcha  

      Tohle dokazi do znacne miry eliminovat tluste gripy a vycpane rukavice. Jen teda spatne vibrane rukavice dokazi udelat vic skody nez uzitku.

      0 0
      • novas752  

        Ja bych to ladil spis tlustyma plastema na bezdusich s tenci bocnici a rozumne pohodlnym tlakem.

        Gripy maji taky slusny vliv, ale imho je lepsi zarazit vibrace uz u zdroje. Pak se prenasi mene vibraci i do pedalu a sedla.

        0 0
        • Davidakta  

          Se výjimečně shodneme:) taky bych zkusil nějaké balóny a pohrával si s minimálním tlakem.

          0 0
        • bezdratova.sprcha  

          No jo, jenze menit nebo podhustovat plaste jen kvuli par pasazim muze pro hodne lidi byt docela neprakticke.

          0 0
          • novas752  

            A menit gripy je praktictejsi? Treba Esicka? :)

            Plaste vymeni jednou, naladi si tlak kdy se plaste nezvejkaji v zatackach a pri brzdeni a vic nemusi resit, jen obcas dofoukne.

            0 0
            • bezdratova.sprcha  

              Ale pokud ma nastavenej nejaky tlak ktery mu vhovuje v terenu, tak ho nebude snizovat kvuli mestu. Gripy vymenis jednou a ty stejne ti budou vyhovovat uplne vsude.

              Ad Mlok: ve meste a na lehkych cestach se daji jezdit podastatne nizsi tlaky nez v terenu, pokud teda nemas ve zvyku delat monstertruck pres kazdy obrubnik. Jasne ze nizsi tlaky jsou pohodlnejsi, ale prilis nizke tlaky budou mit negativni vliv na chovani klaa, v extremu povedou i k nizsi spolehlivosti.

              0 0
              • MlokCZ  

                To bych neřekl. Nižší tlaky než to terénu tedy minimálně u sebe vozit do města nemůžu v žádném případě, protože to by znamenalo přehnané žvýkání v zatáčkách a to právě klidně i na asfaltu.

                Možná na superširokých ráfkách typu 30mm+ by se to mírně posunulo ještě trochu jinam (menší žvýkání v zatáčkách), ale takové předpokládám tazatel rozhodně vozit stejně nebude.

                Dříve jsem na ježdění mimo terén (právě třeba do města nebo na dlouhé neteréní vyjížďky) naopak trošku oproti terénu přifukoval, což už pár let nedělám a foukám všude stejně málo.

                A limitem u XC rychlých šlupek plášťů + ráfky typu 23mm (vozím konrétně těch 23mm) + bezduše bude vždy žvýkání v zatáčkách limitovat použití příliš nízkého tlaku.

                A co se týká např. právě proražení, tak obrubník je o dost horší než většina terénu v přírodě, protože má ostrou hranu a přitom je docela vysoký (samozřejmě jak který). Je jasné, že na obrubník se běžně nepojede bez skočení nebo aspoň nadlehčení kola, ale když už jsi ho zmínil…

                Dobré gripy jsou samozřejmě základ, ale za mě mají řešit hlavně ergonomii úchopu (proto vozím Ergony) a nějaké tlumení, které už nejsou jen mikrovibrace (ale malé nárazy) nepořeší.

                0 0
                • bezdratova.sprcha  

                  Tak to asi jezdíme hodně jiným způsobem. Obrubník jsem jasně zmínil jako výjimku, netřeba ho znovu připomínat. Pokud mám pauzu od sportovní ježdění a pouze se dopravuji, nechávám tlaky klesnout podstatně níž a foukám míň.

                  Každopádně to nemění nic na tom, že na terénním kole bude obvykle směrodatný právě terén. Nároky na spolehlivost, předvídatelnost a chování jsou tam trochu větší, než při dopravováním se po městě. Fakt bych si neupravoval tlaky podle toho, jak se mi jezdí ve městě, jak tady někteří navrhovali.

                  Jinak dobře tlumící gripy jednoznačně pomohou i při nárazech.

                  0 0
          • krabica  

            Já to teda chápu tak, že má vozit nižší tlak a bezduše pořád, né jen na určité pasáže.

            0 0
          • MlokCZ  

            Proč? Není žádný důvod to více foukat, protože na bezduších to přefoukání stejně nepřinese vůbec nic ani na úsecích s pěkným asflatem.

            Tedy prostě se jezdí bezduše na rozumně nízkém tlaku všude a pořád.

            0 0
        • Yatza  

          Kdyz me se mliko v plastich z nejakych iracionalnich duvodu ekluje, takze duse. Plaste Conti X-King 2.2 zakladni kevlar, foukam 1.8 predek a 2 zadek pri moji hmotnosti ± 85 kilo.

          Zatim to teda vypada, ze bud TT Suntour, nebo se vnitrne presvedcim a nahodim mliko a 2.4 plaste. Pak ovsem vyvstava otazka, jestli tam s tlustejma bezdusema nevrazit i pevnou vidli.

          0 0
          • MlokCZ  

            Vidíš, tím jsi mi připomněl další vliv.

            Samotné duše i právě pohodlí zhoršují. Dokonce bych řekl, že i při použití mírně nižšího tlaku s duší (což si ale vůbec nemůžeš s duší stejně dovolit), tak je to ještě pořád méně pohodlné než bez nich s vyjímkou latexových duší.

            Uvedené je celkem rozumný tlak. Tedy na duše to přefoukané určitě nemáš, já bych to tak ani jezdit nemohl, to bych to občas prorážel když se zase vjede opravdu do terénu.

            A pevná vidlice je těkžá otázka. Na tu nemám jednoznačnou odpověď ani po těch desetitisících kilometrů pro kombinaci s objemnými plášti bez duší a už beru srovnání jen pro 29" (26" je minulostí, tedy už bere, že bude výhoda větších kol).

            Pokud jde jen o zmíněné (Dlažební kostky a zvlášť pokud jsou hůře položené, špatná dlažba, rozbitý asfalt, panelky) a nejezdil by se žádny opravdu terén, tak už vidlice pomůže jen někdy.

            Ale jsou tu dvě situace:

            • pomůže v souvislém úseku k pohodlí, to opravdu už jen někdy když už jsou ty objemné bezduše a 29" kola a pro to městské ježdění kdyby to bylo jen o tomhle, tak bych asi zůstal ještě pořád u pevné
            • pomůže na větší překážku, kterou neobjedeš (ať už nebyla vůbec vidět, třeba na podzim když to může zapadat listím – já takové úseky mám i po cestě do práce) nebo jen nedáváš tolik pozor na úseku, kde větších děr (nebo jiných překážek) je minimum; když už pak něco přehlédneš, tak je to rána přes ruce opravdu velká a hodně nepříjemná a může to skončit i pádem nebo naraženým zápěstím (i když nespadneš).
            0 0
        •  

          esi se mě po roce začlly drolit a tak jsem přešel na Odi a neskutečně pohodlné http://www.dookie.cz/…4150-c-1216/

          0 0
        • MlokCZ  

          S plášti souhlas.

          Tady nejde vůbec jen o čistě vibrace. Tady jde i o něco větší rázy, tam to gripy nevyřeší vůbec.

          Dlažební kostky (a zvlášť pokud jsou hůře položené), špatná dlažba, rozbitý asfalt (a zvlášť hodně rozbitý) jsou už situace, kdy vůbec nemůže být řeč o vibracích. To jsou regulérní rychle jdoucí překážky.

          Mám naježděno opravdu hodně km (tím myslím desetitisíce) na celopevňák vs HTčko a full s extra dobře fungující odpruženou vidlicí. A to všechno ještě jak na 26" kolech, tak na 29" kolech. Všechny 4 kombinace jsem vždy jezdil na bezduších na rozumně nízkém tlaku.

          Takže to co lze pořešit plášti jsem měl pořešeno vždy. A k tomu následně pak mohu srovnávat, kdy už do toho navíc ještě k těm plášťům umí vstoupit perfektně fungující odpružení a větší kola. A viděl bych to takhle:

          • u kostek záleží na konkrétím provedení, na nejmenších perfektně provedených stačí jen objemné pláště a rozumný tlak, jak se kostky zvětšují nebo zhoršuje kvalita položení, tak výrazně pomůže jak odpružení (ale musí být fungující jak bylo popsáno), tak větší kola
          • u asfaltu to samé, zejména ještě na 26" celopevňáku znám spoustu míst, kde je asfalt rozbitý opravdu hodně a odpružení a větší kola tam jsou sakra znát

          Ono často právě více rozbité pasáže asfaltu, mizerné kostky jsou daleko horší než slušna (ne nijak výrazně rozbitá) přírodní cesta.

          Přesně důvod, proč třeba do práce jezdím na 29" HTčku a nakonec už trvale i s odpruženou. Mám to právě namixované, cca 2/3 cesty je povrch sice opravdu pěkný (slušný asfalt nebo pěkná široká cesta), ale pak tam mám právě i více takhle civilizačně rozbitých úseků (mizerné kostky, kousek po rozbitých panelech, apod.).

          0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • t29  

      Než se pustíš do úprav vidlice nebo nakupování nových dílů, zkus poladit tlaky v pneu.

      Vlastní zkušenost, na celopevňáku mám základní kevlarový RaceKing 29×2,2" s duší a na dlažbě je pohodlný při tlaku 25–30 psi (cca 1,7–2,1 bar). Plus mínus pět psů podle citlivosti každého soudruha, ale pokud tam nacpeš 60 psi, tak pohodlí na dlažbě nečekej.

      0 0
    • Rychlej turista  

      Já to vyřešil karbonem ve vidli a řídítkách, pěnovými gripy a tlakem v gumách.

      0 0
    • Davidakta  

      A jestli chceš být jako v peřince,tak musíš zpomalit. Protože tlumení na kolech je vymyšlené k tomu aby jsi mohl rychleji projet terén.

      0 0
      • MatS  

        Anebo hodně zrychlit :-)

        0 0
        • Davidakta  

          A vo tom to je:D

          0 0
        • Rychlej turista  

          Spíše najít ideální rychlost, kdy to moc nekodrce. Třeba na Králi šumavy pověstné prášilské kostky to chtělo prolítnout 45 km/h. Člověk si sice máknul, ale letěl po pvrchu a pak pohoda. Spousta borců, co se jimi prokodrcala třicítkou se z toho nevzpamatovala až do cíle :-)

          0 0
          • Yatza  

            Jenze po meste (Brno) si rychlost muzes sam diktovat malokdy :) Jako normalne bych to asi moc neresil a mestu se vyhybal, jenze bydlim na Stare Osade. Za chvilu mi zavrou most pres Svitavu, zacnou predelavat Tomkac a i Gajdosova ma byt zavrena. Do toho koleje u Zvonarky, vecne rozjebana dalnice a nedej boze presun nadrazi. Uz ted to mam na kole do prace (Popuvky) stejne rychle jako MHD. Pristich par let bude Brno autem i HMD v podstate neprujezdny, kolo bude nejrychlejsi moznost, navic je to zdravy a bavi me to :) Nekteri z vas (hlavne asi ti mladsi) si reknou, ze resim picoviny, ale pokud je rozumna moznost jak si zprijemnit konicka, proc ne.

            P.S. Diky vsem za tipy :)

            0 0
            • Tom-T45  

              Dovolím se připojit k reakci Rychlého turisty. Mám měsíc silničku s karbonovou vidlí a aktuálně 28 mm předním pláštěm. Jedno z velkých překvapení pro mě bylo, jak ta karbonová vidle vyzobává právě ty mikronerovnosti. Připadá mi, že horším asfaltu nebo i na dlažbě funguje líp, než vzduchová Reba co mám na HT. Vysvětluji si to tak, že ten karbon pruží jako materiál, čili na reakce na změny je lineární a okamžitá, kdežto vzduchová vidlice musí dostat určitý impuls, aby se odtrhla a propružila.

              Jinak jízdy pro Brně nepokrytě závidím. Vyrůstal jsem tam a před 20 lety jsem jezdíval ze Soběšic do Bystrce za svou tehdy nastávající. Ježdění po městě jsem miloval – zkratky přes parky, obrubníky, sjíždění schodů, sem tam po chodníku, občas se pověsit za autobus… Uáááá, já si tam budu muset někdy v neděli zajet a zopáknout si to :-) …

              0 0
              • MlokCZ  

                To je spis nadseni z noveho kola. Jak jsem psal vyse, tak jsem u S. Roubaix + jejich carbon vidlice + carbon sedlovka + carbon rodla + rozumne nafoukane bezduse (i kdyz tedy jen 25mm) a vse dohromady se to ani naznakem nepriblizi jen samotnym objemnym bezdusim na rozumne nizkem tlaku na bajku s pevnou vidlici (konkretne karbonka s hlinikovym krkem, ktera je hodne nepohodlna).

                Ja z toho byl tedy hodne sklamany a po ani ne 1000km jsem tuhle moji posledni silnicku zase prodal, cekal jsem pohodlim mnohem vice (nebyl to tedy jediny duvod).

                A opravdu dobre fungujici vidlice (coz solo air Reba v original stavu rozhodne neni, u Reby to chce aspon dual air a upravenou k tomu) to posune jeste dale.

                0 0
                • bezdratova.sprcha  

                  Nic ve zlem, ale pokud ti tohle slozeni prijde na silnici nepohodlne, tak bych problem hledal v jezdci. Uz jsem jel vedle „starších“ jezdců co na takovych kolech projizdi i pres nektere zpevnene cesty a pohodli si pochvaluji. Zrovna s jednim prave na tom Roubaix od Speslu jsem jel asi dva tydny zpatky.

                  Jasne ze MTB plaste budou pohodlnejsi, ale jizdni vlastnosti jsou uplne jinde.

                  0 0
                  •  

                    že vůbec ty lidi na těch kolech jezděj, když to tady tak pročítám tak z toho za chvilku bude atomová věda

                    0 0
                    • Martin  

                      Nejhorší je, že hromada lidí B-F nečte a pak jezdí neinformovaní!

                      0 0
                      •  

                        to jsou ti nejšťastnější, nemusí furt co řešit :-)

                        0 0
                  • MlokCZ  

                    Tak samozřejmě na solidní až mírně horší silnici to bylo zcela ok. Ale na více rozbité silnici jsem to čekal lepší.

                    A vůbec tu nejde o to, jak se mi to zdálo absolutně (každý má jiný pohled na pohodlí), ale jde o to, jak se i zdálo to relativní srovnání s objemnými plášti a z pohledu tématu vlákna (jezdí bike, takže jako první by měl řešit právě pláště a vhodný tlak, pokud chce maximální pohodlí).

                    0 0
                • Rychlej turista  

                  Zase musíš porovnávat porovnatelné a ne rachitickou silničku s bajkem na megagumách. Když jsem přesedlal z ocelové silničky (která taky pruží oproti hliníku) na celokarbonovou, tak to byla první věc, kterou jsem okamžitě zaznamenal – ten obrovský rozdíl v pohodlí, který se pak dlouhé štrece projeví právě eliminací různých bolestí, způsobených právě těmi" nepřetržitými drobnými otřesy":http://www.bikebase.cz/article.php?…. Karbon se hýbe furt, na rozdíl od odpružené vidle, která se pohne jen čas od času, když do něčeho velkého narazí. A to se zase dá eliminovat tím, že se člověk z toho sedla zvedne :-)

                  Karbonem kupředu, za bezbolestnou jízdu! :-)

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    O porovnání s bikem tu ale jde celou dobu, protože téma je právě o tom, jak na biku zajistit co nejpohodlnější jízdu. Takže jde o to, jaký přínos to bude mít na biku (třeba ta karbon vidlice).

                    Pokud vezmu jen silničky, tak ten Roubaix byl nejpohodlnější silnička co jsem kdy jezdil (a jezdil jsem jich kdysy mnoho), ale právě ten rozdíl oproti těm ostatním méně pohodlným byl pořád minimální oproti rozdílu těch objemných gum na rozumně nízkém tlaku.

                    Měl jsem prostě na silničku přehnaná očekávání.

                    Ale je pravda, že u silničky je carbon (a zvlášť opravdu pohodlný, není carbon jako carbon) znát mnohem více než u biku, jak se to tam neztrácí v těch hodně objemných pláštích.

                    A je jasné, že odpružená vidlice vždy bude mít limit v tom jakou nejmenší vezme nerovnost a také v tom, jak rychle jdoucí nerovnosti po sobě může stihnout pobrat. Ale jak jsem již psal, tak právě v tomhle jsou u vidlic obrovské rozdíly a vidlice typu solo air Reba v originál stavu nepobere oproti perfektně fungující (třeba ten zmíněný upravený Epixon s doplněnou speciální úpravou expanze) skoro nic.

                    A od toho co nepobere dobře fungující vidlice jsou tam ty objemné pláště.

                    0 0
    • mlevora  

      muzete hodit par tipu na „tlumici“ gripy?

      0 0
      • Georrge  

        Taky by mě zajímalo. Pěnové jsou většinou dost tenké a rychle se otlačí, takže moc nepoberou. Vozím ESI extra chunky, protože mám rád tlustší úchop, a jeden by si myslel že takhle tlusté gripy dost poberou, ale ony jsou z docela dost tuhého materiálu, takže to není žádná sláva. Extra chunky gripy z měkčího materiálu bych bral, ale nevím jestli něco takového existuje…

        0 0
        • mlevora  

          zatim bych to videl na gripy ritchey , ale buh vi ja dlouho vydrzi neotlacene

          0 0
          • Georrge  

            Ty jsem měl, na můj vkus moc tenké a tlumí o dost hůř, než ESI.

            0 0
        • kubad  

          ESI Grips Racers Edge verze, ale nemám nějak pocit že by to bylo lepší

          0 0
      • LM  

        Mám ODI Rogue lock-on a taky to trochu tlumí. Rogue Single Ply (bez lock-on, jenom guma) by měly díky tlustší vrstvě gumy tlumit ještě lépe.

        Lizard Skins Northshore Single Compound by taky mohly být gut.

        Případně revgrips (review).

        Mne nejvíc pomohlo lepší nastavení posedu (natočení a tvar řidítek, poloha brzdových pák) a častější domácí servis vidlice (ať je co nejcitlivější) :-).

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.