• Lister

    Nemá náhodou někdo z vás zkušenosti s nějakým momentovým klíčem. Chtěl bych si nějaký pořídit, něco jsem našel, ale kdo ví jak to bude fungovat. Měl by mít rozsah ideálně od 2 až tak do 20Nm (v nouzi 5–20), nemusí být extraodolný, protože nebude zatěžován v profidílně, ale v domácích podmínkách. Samozřejmě by měl přesně měřit, ale to se bude asi blbě ověřovat :-) Cena do 2 tis, ale pokud mě někdo přesvědčí, že si mám připlatit, tak přihodím ještě 1 tisícovku navíc – přece jen jde o zdraví mnohem dražších částí kola než jsou pořizovací náklady na ten klíč.

    Zatím jsem našel Bike Hand – parametry splňuje, ale cena je až podezřelá Author – ať se dívám, jak se dívám, tak vidím stejný klíč jako Bike Hand. Superb – bohužel už je mimo rozsahem. Mlok mi vřele doporučil Syntace: cena dobrá, pro měl ale problém že je to mimo CR – pokud jde o nakupování v zahraničí, tak jsem totálně mimo :-(

    Neměl by někdo ještě nějaký tip.

    A doplňující dotaz – předpokládám že ta část na řáčně, kam se nasazují bity je asi nějaká standartizovaná. Takže pokud mám doma několik sad různých bytů, tak by na to měli jít použít – zatím jsem se setkal s dvěma rozměry a na ně mám vzájemné redukce.

    PS: prosím neřešit užitečnost tohoto kusu nářadí, pokud si myslíte že nic takového není potřeba, tak tento thread klidně ignorujte.

    Předem díky všem za veškeré postřehy.

    0 0
    • kubad  

      Syntace je super, ale drahý, rozsah taky není ideál.

      bral bych něco z cykloprofi myslím že budou OK

      0 0
        MTBIKER doporučuje
      • MlokCZ  

        V čem Ti přijde neideální rozsah toho Syntace? Pořád je to 1–20Nm, ty cykloprofi mají v tom odkazu 3–15Nm nebo 6–30Nm, což je oboje podle mě horší a cena není o moc nižší než ten Syntace.

        Já jsem nikdy přes těch 20Nm nepotřeboval. To je stejně jen u spojů, kde by to ani rozumně momentovým klíčem utahovat nešlo jako kazeta, misky, pedály a podobné.

        0 0
        • kubad  

          ups moje chyba u toho syntace jsem měl za to že je rozsah od 5Nm nevím proč

          1–20 je ideál

          0 0
          • MlokCZ  

            Jasně, ty nízké momenty pod 5Nm by mě chyběly nejvíc, tam mám nejhorší odhad.

            0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
      • Lister  

        U cykloprofi by přicházel v úvahu jen Superb 6–30, akorát si říkám jestli dolní hranice 6 není až moc vysoká, jestli třeba není občas potřeba něco dotáhnout menší silou – jedná se mi hlavně o čepy, ty bych nerad přetahoval a tam Mlok psal, že některé utahuje silou menší než 5Nm.

        Jo a doplňující dotaz – předpokládám že ty klíče dokáží měřit jen standartní závity – asi nebudou přepínací co ??

        0 0
        • MlokCZ  

          Podle mě závit by neměl hrát žádnou roli. Závit musí vzít do úvahy už ten kdo určuje moment pro daný spoj a ten je pak daný a na závitu už nezávislý, kolik to skutečně stahuje spoj dohromady tě už nemusí zajímat (pokud je určený moment správný).

          0 0
          • Lister  

            tady jsme si nerozuměli, ale už vyřešeno po ICQ – šlo mi o to jestli ten klíč umí měřit po směru i proti směru hodinových ručiček – což neumí, ale to je fuk, stejně většina toho co člověk potřebuje měřit má zavit pravý.

            0 0
            • Mamut  

              Pri Syntace pisu, ze pravy/lavy a na tych ostatnych to sice nepisu, lae podla mna na to sluzi ta prepinacia packa pri hlave toolu.

              0 0
              • MlokCZ  

                Ne, ta páčka slouží pouze k přepínání směru, kterým to zabírá, stejně jako u ráčny. Tedy používat jako ráčnu to jde pro oba směry. Ale proti směru hodinových ručiček nefunguje měření momentu.

                Ten Syntace mám už pár let doma, to jen pro upřesnění.

                0 0
                • onur  

                  ja mam stahlwille a dokaze merat obe smery, len to potrebuje prehodit racnovu hlavu

                  0 0
    • obda  

      Mám BBB, vypadá dost podobně jako ten Bike Hand. Rozsah 2–24Nm, i s bity. V krabici byl přiložen protokol o testování momentů i s naměřenými odchylkami. Funguje tak, jak má.

      0 0
      • MlokCZ  

        Tak v tom případě, když je ověřené, že je ok, je ten BBB bezkonkureční za tu cenu.

        V době, co jsem kupoval Syntace v ČR vůbec momentové klíče cykloshopy nevedly a nic se tu sehnat nedalo, teď bych za ty prachy klidně vzal ten BBB.

        0 0
      • MlokCZ  

        2–24Nm je také dobrý rozsah.

        0 0
    • Lister  

      Ještě jeden doplňkový dotaz – jestli chápu funkci takto konstruovaných momenťáku správně, tak si člověk nejdříve pomocí nějakého „štelovátka“ nastaví jaký moment potřebuje a pak při jeho dosáhnutí dojde k upozornění – četl jsem anglickou recenzi na ten Syntace a tam uváděli upozornění kliknutím, ale nevím jestli jsem to pochopil správně.

      0 0
      • MlokCZ  

        Nastavíš předem moment, utahuješ a ve chvíli, kdy síla je rovná nebo větší než moment, tak dojde k výraznému cvaknutí a posunu celého klíče o kousek naprázdno (mezi původní polohou a tou kam zacvakne). Jakoby se o kousek ten klíč zlomí. A právě proto nefunguje pro opačný směr, protože to zlomení funguje jen tím jedním směrem.

        0 0
    • Gorgov  

      Jenom s tema momentama opatrne, obvykle neni popsan moment pro konretni pouzitou vazelinu, pripadne locktite, momenty se potom lisi o tolik, ze pouzivani momentaku naprosto ztraci smysl. Proto ho nepouzivam:)

      0 0
      • pepek  

        Taky myslím, že u těchto mrňavých momentů bude rozdíl ve tření různě těsných a různě namazaných závitů dělat třeba aji 100% předepsaného  momentu, takže to dělám taky „přiměřeně“.

        0 0
        • MlokCZ  

          Oba máte pravdu v tom, že ty uvedené faktory to ovlivňují.

          Ale nesouhlasim, že by to ovlivňovaly až tolik, jak píšete. Tohle mě totiž také zajímalo, zda nebudu dotahovat na úplně nesmyslné momenty a dělal jsem pár pokusů u šroubů, kde je použitý locktite a které by teoreticky mohly klást větší odpor už jen při vlastním utahovaní a tak by moment použitý pro dotažení musel být o to větší.

          A odpor závitu při dotahování nikdy nebyl nějak extrémně velký, vždy to bylo na hranici minima momentového klíče, tedy většinou kolem 1Nm a vyjímečně nepatrně více, na 2Nm se to nedostalo nikdy. A to je případ, že už je v závitu locktite odpředtím zaschlý. Pokud se spoj vyčistí a dává se nový (což většinou dělám), tak odpor nového tekutého nezaschnutého locktitu je tím Syntace klíčem neměřitelný a tedy zcela zanedbatelný.

          A pokud jde spoj ztuha utahovat, tak si toho všimnu a můžu to přlibližně proměřit a moment o to upravit, ale v podstatě to není potřeba téměř nikdy, leda když je nějaký přelocktitovaný spoj s již utuhlých locktitem.

          A spoj jištěný locktitem, který je na minimální moment, co tu na kole mám, tak má 5Nm.

          Mám tu sice více spojů s momentem pod 5Nm, ale ty jsou všechny bez jištění locktitem a současně ani nejsou mazané vazelínou.

          A spoje mazané vazelínou (jako třeba pedály), tak ty většinou zase ani není možné dotahovat momenťákem (pokud pedály dotahu klíčem na pedály a ne imbusem) a ani to není tak potřeba (nejhorší odhad mám u spojů dotahující se na malé momenty).

          A také momentový klíč není k tomu, aby se jen slepě utahovaly spoje, ale hlavně k tomu, abych získal cit v tom dotahování. Teď po pár letech s momentovým klíčem jsem na tom už mnohem lépe a už jsem získal odhad aspoň trošku slušný, tedy bych už nutně momenťák nepotřeboval.

          Pokud někdo cit v ruce má slušný, tak je pro něj momentový klíč také zbytečný.

          0 0
          • Gorgov  

            ono to neni tak lehký, měřit si odpor při utahování závitu…je hezký, že pokud je na závitu zaschlej locktite, je tam určitej odpor, to ale rozhodně neni rozdíl momentů při dotažení na určitej moment s locktitem, vazelínou nebo na sucho. Čím více spoj utahuješ, tím je vliv tření a vlastností vazelíny/locktitu větší, není to jako rozdíl při dotahování „naprázdno“. Ve výsledku ten rozdíl v důsledku použití různých maziv/lepidel může být skutečně i více než 100% a momnetovej klíč ztrácí smysl.

            0 0
            • MlokCZ  

              Měření odporu je bráno samozřejmě pro téměř celý našourobovaný závit aby to mělo smysl, tedy těsně před tím než je šroub dotažený. A nemyslím si, že vliv odporu závitu bude významně rozdílný v popsanou chvíli a o 1/2 otáčky dále, kde už pro menší momenty dojde k dotažení.

              U větších momentů ten rozdíl může být o něco větší, ale zase to jsou větší momenty, kde to má menší vliv.

              Schválně někdy udělám ještě více testů na spoji, kde bude trošku víc zaschlého locktitu, dotáhnu na požadovaný moment, poznamenám si v jaké poloze byl dotažený šroub. Pak vyčistím spoj a zopakuju a porovnám o kolik jinak bude šroub pootočený po dotažení.

              Ale hlavně jak jsem psal, tak 95% případů, kdy používám momentový klíč je jeden ze dvou případů a to spoj buď bez ničeho (tedy bez locktitu/vazelíny) nebo mám vyčistěné závity a dávám nový tekutý locktity, který než zatuhne odpor nemá téměř žádný při dotahování.

              A pak i kdyby byl sem tam nějaký případ, že spoj klade kvůli něčemu významný odpor, tak ten úplně stejný problém máš i bez momentového klíče a musíš ho brát v úvahu.

              0 0
    • TPH  

      Já používám digitální „mincíř“ a imbusy s „kuličkou“ na konci za kterou je přivážu.

       Váha [kg]= Moment [Nm] / (délka imbusu [m]*9.81)

      0 0
      • MlokCZ  

        A to pořád otáčíš kolo na všechny strany, abys dosáhnul toho, že imbus utahuje tak, že lze na to využít závaží a gravitace? U spousty spojů by to vyšlo na hodně krkolomnou polohu celého kola.

        A pak je tu další problém. Utahovat je třeba plynule, tedy těsně před dosažením správného momentu musí být klíč v pohybu. Když ale použiješ tvojí metodu, tak nejprve to musíš dotáhnou o něco méně a pak zavěsit závaží. Jenže v tu chvíli potřebuješ výrazně větší sílu k odtrhu závitu. Tohle je krásně vidět u momentového klíče a klidně to udělá až půlotočky závitu rozdíl.

        0 0
        • TPH  

          Žádny záváží nevěším. Mincíř = závěsná váha

          0 0
          • MlokCZ  

            Tak to pardon. Pokud je to váha typu jako siloměr, tak problém otáčení kola odpadá.

            0 0
    • TheIF  

      Tohle vypadá zajimavě.

      0 0
      • Oakey  

        Něco podobnýho si pamatuju, že bylo přiloženýho k lyžinám na střechu od auta, aby se dotahovaly na přesnej moment…

        Tam to bylo docela fórový, ale pokavaď je tohle dělaný z kvalitní oceli a má dobrou cenu, proč ne?

        Ale zas klasickéj momentovej klíč má výhodu, že nastavíš sílu momentu a nemusiš sledovat žádnou stupnici a dáváš místo toho bacha, abys nestrhnul šroub…

        0 0
      •  

        oživuji, neměl by někdo tip kde by se dala takováhle vychytávka sehnat příp jinej tip na momentový klíč za rozumný peníz,díky

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • Internaut  

          Něco podobného prodává CANYON za 10 euřen a je to „DEKRA Certified“… zde

          0 0
          • Internaut  

            :( poštovné do CZ je dalších 10 euřen… zde

            0 0
            •  

              to už je horší, kdyby se toho někdo ujmul a měl zájem tak rád přispěju na poštovný

              0 0
          •  

            tak to bych bral,kdyby se toho chtěl nějaký majitel canyonu zbavit hned beru

            0 0
          • MlokCZ  

            Ten ale právě není podobný ani trochu. To je na práci pěkně debilní systém. Já bych ho nechtěl ani při té hodně nízké ceně.

            0 0
            • ememem  

              pockaj jak ze neni, to je presne on, mala ho draha v krabici aj s bikom vid ale mas pravdu ze samostatne bych ho nekupoval, ked uz kluc tak poriadny aj ked jak hovorim na utiahnutie raz za rok pouzitelny je.

              0 0
              • MlokCZ  

                Vztáhnul jsem to ke špatnému příspěvku, četl jsem jen aktuální příspěvky 2011 a tam se řešil ten BBB, tak jsem reagoval že to je jiný princip a na použití v praxi hodně debilní.

                První (a už starý příspěvek) od TheIF odkazuje taky na ten horší typ a ten to je, s tím to tedy souhlasí.

                V každém případě bych bral jedině ten typ jako je BBB, Syntace, atd.

                0 0
        • VW  

          Pořídil jsem ten Bike Hand (někde veden i jako Bike Tools) a to za cca 1000 Kč a i když jsem zatím netestoval jak je přesný (například závažím na páce), tak při utahování zdá se funguje dobře – zatím jsem nic nestrhl ;o)

          0 0
        • ememem  

          "tu':http://www.canyon.com/…rticles.html?… a inac sa to dodava ku kazdemu canyonu. kupodivu je to pomerne presne (porovnavane s klucom syntace) a da sa povedat ze postacujuce nakolko vyssie momenty problemove az tak nie su.

          0 0
          •  

            kdyby se ho někdo chtěl zbavit tak se hlásím do fronty, díky za případné nabídky

            0 0
          • fíha  

            Akurat Canyon ma jeden priemer „z mnohych“, takze obcas nevyriesi vsetko..

            0 0
    • redbed  

      můj momenťák BBB BTL-52

      cena: 1102,– Kč

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • bruco  

        Predvcerom som taky dostal od poriadne oneskoreneho Jeziska. Zatial maximalna spokojnost.

        0 0
      • HKou  

        BBB je fajn, jen cvakne jen jednou a neprotáčí se, jak by se dalo čekat. Můj přišel v nefunkčním stavu, ale oprava byla snadná. Nóbl balení.

        0 0
    • Speedster1944  

      porid si Tonu ;-) jsou to strasne fajn klíče…máme je na dilnach ve skole ;-)

      0 0
      • kesu  

        jo tona je super ale momenťák použitelnej na kolo stojí tuším 4ku:(

        0 0
    • RBweb  

      Zatiaľ najlepší pomer cena/funkčnosť je Proteco 2–24 Nm, v Čechách napr. tu Kupoval som pred Vianocami na SK v akcii za necelých 17 Euro, v porovnaní s BBB presnejšie nastavenie momentu (stupnica po 0.1 Nm), celokovové, na konci rúčky je aretačná skrutka (asi niečo podobné ako má Syntace), ktorá zabraňuje otáčaniu rúčky pri práci.

      0 0
      • ememem  

        pomer cena/vykon je fakt bezkonkurencna otazka je jak je to presne resp. kolko utiahnuti alebo nastaveni to presne zostane. ja mam dost velku nedoveru k tymto cinskym bazmegom za korunu.

        0 0
        • RBweb  

          Na Proteco mám dobré referencie – viac známych má náradie tejto značky, toto nie je „hobby“ kategória.

          0 0
          • ememem  

            no to nie je, to je kategoria made in china ako napr. Güde a pod. cize ak mas stastie tak to chvilu funguje.

            0 0
            • RBweb  

              Máš osobné skúsenosti s Proteco? Lebo konkrétne ten momentový kľúč funguje známemu vyše roka a ja mám BBB vyše 3 roky a tiež je to made in china. Schválne som testol tie 2 Proteco (ten ročný a môj nový) a BBB na presnosť momentu, všetky vyšli presnosťou rovnako. Opotrebenie je najväčšie u BBB – plastová rúčka, stupnica. Proteco to má vyriešené lepšie. To, že je to z Číny automaticky neznamená nekvalitné. Samozrejme sú aj kvalitnejšie náradia, ak by som sa živil servisom, tak by som to riešil, inak načo?

              0 0
      • hrajem  

        Nema nekde tip, kde ho maji skladem? Psal jsem uz asi do dvou firem a vsude mi napsali ze dodavku ocekavaji nejdriv v dubnu…

        0 0
    • Joseph de Sax  

      mně stačí momentový centrklíč…

      0 0
    • xshreck  

      Narazil jsem u nás v jednom vetešnictví za 1200Kč na momentový klíč značky Tona. Je myslím torzní, s ručičkou. Rozsah je od 0 – 100Nm, uplně nový. Asi z nějakého skladu – je to z roku 1990. Vyplatí se to za 1200 nebo je mám zkusit ukecat na nějakou slušnější cenu?

      0 0
      • StuntJ  

        fotka by nebyla ? Jinak se mi rozsah zdá moc široký, protože jestli je torzní, tak se ti malé momenty budou špatně trefovat. Já mám dva momentové klíče – 2–24Nm a 30–110Nm tuším a pohoda :o). Jinak jestli je to TONA, tak by mohl být OK

        0 0
        • xshreck  

          nejsem si 100% jistý ale asi je to ten stejný jako toto http://dum.bazos.cz/…-TMK-20R.php

          akorát tenhle je použitý, tamten ne… právě si furt nejsem jistý. Nějaké nástavce bych si na to sehnal aby šly dotahovat imbusy apod

          0 0
          • StuntJ  

            hmm tak ten nebude na kolo moc šikovný …

            0 0
            • xshreck  

              Není to jen na kolo… prostzě další kus nářadí do dílny :-) ono se to hodí na motory a podobné kraviny… snad :D furt nvm nvm :) nechce se mi dávat zase za klíč pochybné kvality kdo ví kolik oeněz (myslím kdybych kupoval nějaký nový … )

              0 0
              • StuntJ  

                no pořádné momentové klíče jsou tak v cenové hladině od 2000 +

                co pod je přesný jak futra od lochu …

                0 0
                • xshreck  

                  co si pamatuju v návodu tak tam byl příklad o přensosti … že pokud si dáš moment 15nm tak bude odchylka ± 0,35nm … takže mě přijde docela přesný. Ale pořád si nejsem jistý … :)

                  0 0
    • mr.antik  

      Jen takovej blbej dotaz, narazil jsem na to náhodou na zahraničním fóru, kde rozlišovali, zda se utahovací moment týká utahování suchých šroubů (např. do hliníku) a nebo namazaných šroubů, že prý může být dost velký rozdíl v momentu, jakou s tim máte zkušenost?

      0 0
      • saddik  

        Rozdíl to pochopitelně je, a velikej. Stejně tak způsobí rozdíl i znečištění závitu. Když jsem před lety vybíral momenťák, narazil jsem na nějaký test, kde porovnávali tah šroubu vs. utahovací moment, a pro namazaný šroub byl utahovací moment při stejném tahu v ose šroubu výrazně menší, snad o 20 až 40 %, ale vzpomínám so opravdu jen matně. Ono by to samo o sobě nevadilo, ale to by museli výrobci poctivě uvádět, jestli se jedná o moment pro namazaný nebo nenamazaný šroub, což je bohužel málokdy.

        Na kole většinu závitů mažu (pokud nebyly původně na loctite), bez diskuze ty, kde jde ocelový šroub do hliníku, aby to nesrostlo. Taky v tom testu myslím říkali, že defaultní předpoklad obecně (ne v cyklistice) je závit suchý, a pokud se počítá s mazáním, mělo by to být uvedeno, ale na kole bych to skoro čekal opačně.

        0 0
        • mr.antik  

          no, takže pak je investice do momeňťáku taková dost nejasná, i když dárek k vánocům by to byl pěknej :-)

          0 0
        • Georrge  

          namazaný šroub se sice snáz zašroubuje, ale taky se snáz samovolně povolí :)

          0 0
          • mr.antik  

            nojo, ale to už ti je jedno, když máš strženej závit nebo zmačknutý karbonový řidítka

            0 0
          • saddik  

            Tak jasně, ale jak píše mr.antik, jde tu o něco jiného.

            Měření utahovacího momentu je jen prostředek, jak dosáhnout požadovaného napětí spoje (což je skutečný cíl), a neznámý nebo nespecifikovaný koeficient tření v závitu tento přepočet komplikuje.

            Nemyslím, že by někdo mazal šrouby, aby se daly snáz zašroubovat, to je úplná blbost. Navíc s momenťákem ho utáhneš vždycky stejně, na ten předepsaný moment, kde bude i podobná odolnost vůči povolení. Riskuješ hlavně přetažení spoje, pokud namažeš, kdyžs neměls, nebo nedostatečné utažení, pokud nenamažeš, kdyžs měls :)

            0 0
            • Georrge  

              a proto maj ty hodnoty rozpeti a je potreba utahovat s rozumem :) a nejakych 30% pretazeni ti riditka neznici, ani zavity, ani nic jinyho…

              0 0
              • saddik  

                To rozpětí, které tam většinou je, by myslím ani nepokrylo ten rozdíl mezi suchým a namazaným závitem.

                Ale pravda je, že vzhledem k tomu, že i momenťák má nějakou chybu měření, která se navíc jeho stárnutím bude měnit (a málokdo si bude nechávat momenťák kalibrovat) a u levnějších momenťáků nebude zrovna malá, tak nemá cenu to moc řešit – nastavím prostředek specifikovaného rozpětí a doufám, že se chyby nesečtou, ale eliminují.

                Každopádně by bylo hezké, kdyby si výrobci zvykli udávat s momentem vždy jestli mazat, nebo ne, třeba jen nějakým symbolem. V manuálu k motorce to třeba mám, i když, myslím, v separátní tabulce.

                0 0
            • ememem1  

              ak sa oprpostime od extreemov typu hrdzavy srob a pod. tak moc neverim ze bude medzi namazanym a nenamazanym nehrdzavym srobom pri rovnomernom plynulom utahovani (a rboit to memonetakom inak je blbost) velky rozdiel.

              0 0
              • mr.antik  

                bohužel nemám momenťák abych to mohl zkusit, ale je fakt při malých momentech to asi tolik rozdílu nebude

                0 0
                •  
                  Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                  0 0
                • ememem1  

                  ja momentak mam , skusit bych to mohol len neviem jak to odmerat :-)

                  0 0
                  • Kouba_2005  

                    Zrovna jsem se chtěl nabídnout, ale taky nevím, jak bych to měl provést :-) Mám k dispozici kalibrované momenťáky 2 – 300Nm

                    0 0
              • saddik  

                Tak ono se to těžko vyzkouší, protože měřit nějak rozumně tah šroubu, bez čehož to nepůjde, bude problém. Leda vymyslet nějaký udělátor třeba z osobní váhy sevřené mezi dva jekly a na jedné straně to utahovat…

                0 0
    • mirabike  

      pokud chcete kvalitu, tak hledat mimo bikové stránky… tohle je osvědčená značka

      0 0
    • kolodej11  

      Dobrý den, chtěl bych se zeptat jestli nevíte co se děje v tom momentovém klíči, když při dosažení nastaveného momentu to jako precvakne. To se jako nějak stlačí ta pružina a to uložení té pružiny nějak povolí? děkuji moc za odpověď

      Lukáš

      0 0
      • Sup7  

        Pružina, kterou se nastavuje velikost momentu, tlačí na kuličku, která je v půlkulovém sedle. Pokud se nastavený moment překročí, kulička se tlakem pružiny v sedle neudrží a vyskočí.

        0 0
        • kolodej11  

          Děkuji moc, takže je to asi takhle jak je to na tom obrázku? a kdybych chtěl utahovat dál tak to bude pořád vyskakovat ano? musel bych nastavit menší moment.

          0 0
          • blisterexist  

            podle momenťáku, bylo by to vyskočené ale mohl bys utahovat dál:-)

            0 0
            • kolodej11  

              No oni jsou asi různý typy toho jak se projevuje to požadovaný dotažení, já sem viděl video, kde to cvaklo a on ten klíč vrátil nahoru( tak se ta kulička zase vrátila do výchozí polohy do toho sedla) a pak když chtěl dotáhnout tak to zase cvaklo. Ale nevím jestli to víc přitáhl. Ten obrázek je trochu vymyšlenej, ta kulička není v přímém styku s tou pružinou tak nevím jestli by se vrátila podle toho obrázku zpátky.

              0 0
          • Sup7  

            Jo, obrázek je přesný.

            U tohohle typu klíče je po vyskočení kuličky ze sedla potřeba přestat dál utahovat. Kulička se totiž opře o hranu prostoru ve kterém se nachází a klíč i když už „zlomený“ dál pro utahování funguje a proto hrozí překročení nastaveného utahovacího momentu. Navíc většina levnějších klíčů téhle konstrukce neumožňuje momentové utahování levých závitů, protože prostor pro vyskočení kuličky je pouze na jedné straně.

            Klíče které nedovolí překročit nastavený utahovací moment, po okamžiku, kdy zafunguje mechanismus a dále se rukojetí otáčí, bývají na principu rohatky a západky. Ty zpravidla zvládají momentové utahování i opačně orientovaného závitu.

            0 0
            • blisterexist  

              já mám vyskakovací, a dá se utahovat na obě strany

              0 0
              • Sup7  

                Já mám dva. Jeden funguje P/L závit, druhý jen P. Pravda je, že ten není na principu kuličky, ale má vevnitř zlamovací mechanismus, ale viděl jsem i kuličkový, co chodil jen na jednu stranu.

                0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
            • kolodej11  

              děkuji moc za reakce, mi to opravdu pomohlo.

              0 0
    • blaf  

      pouzivate nekdo tenhle momentak (stejne jako bbb nebo bike hand odkazovane v puvodnim prispevku) na karbonove veci? chci koupit momentak prave kvuli karbonovym castem a nevim jestli postaci tenhle nebo si radeji priplatit za Norbar TT20, ememem tu dost kritizoval jeho stupnici tak jsem takovej nalomenej

      0 0
      • scret  

        pouzivam ten prvni… Ale nereknu ti, jestli cvaka presne… Zatim vse ok, tuk, tuk:)

        0 0
      • Delkim  

        hned první šroub na 4 Nm jsem tím urval, nebyl u toho návod a já netušil že mám držet za úplný konec a že to cvaknutí bude skoro neznatelné a i po něm půjde normálně utahovat dál, což už nesmíš

        dokoupil jsem 4 Nm Ritchey a je to úplně jiná práce, i nešika jako já tady nemá šanci to přetáhnout

        http://www.kupkolo.cz/…-t20_z95145/

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • blaf  

          No kupovat si X klíčů se mi nechce. Chci jeden klíč, rozsah 2–20 resp. 1–20 je ideální. O tom, že klíč upozorňuje cvaknutím a lehkým zlomenin vím (to i ten drazsi), jde mi spíš o přesnost tě stupnice. Ememem ji dost kritizoval, hlavně v souvislosti s prací s karbonem. A jelikož já chci klíč právě kvůli karbonu tak to řeším a sbírám názory z praxe.

          0 0
          • Forester  

            já s tou stupnicí žádný problém nemám. Chápu, že 2 nebo 3Nm je 50% rozdíl, ale to přesně stejně nikdy nedáš (teda pokud nemáš profi nářadí), přece tam hraje roli více faktorů (také popsáno více).

            Takže za mě beru ty BBB a jeho klony za podařený kousek a za těch pár let bez připomínek. Karbon mám jen sedlovku a řidítka s představcem :-)

            0 0
            • blaf  

              no prave, ze ten Norbar (nebo i vyse zminovany Syntace = obrandovany jiny Norbar) by mel mit tu stupnici daleko presnejsi takze, kdyz nastavis 2Nm tak tam mas opravdu nastaveno neco hodne se bliziciho 2Nm, coz u toho BBB udajne uplne neplati

              zatim mam taky jen karbonova riditka a sedlovku, ale pribude k tomu ram, vidle a kdovi co jeste casem, a navic ani ta silnicni riditka nejsou uplne levna takze bych to nerad podelal

              0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
        • scret  

          taky uz jsem s nim utahoval 4Nm moment a v poho… takze to asi bylo fakt tema rukama:)

          nekdy se stane no…

          0 0
      • Forester  

        Mám ten samý od BBB, cca 4 roky a zatím bez problémů. Funkčnost dobrá, nastavení momentu rychlé, takže za mě OK.

        0 0
      • tonik666  

        Mám BBB, 2–14 Nm, a funguje dobře.

        Předtím jsem karbonové věci dotahoval podle citu (a určitě silněji než s momenťákem) a zatím přežily.

        0 0
      • Rudyshy  

        a je vobec nejaky rozidle medzi nimi v provonani s M1: http://eshop.melichar.cz/…CO-d5953.htm a M2 .. pravdaze kazdy znich sa predva pod 10timi roznymi znackami..

        0 0
        • tonik666  

          Je to čína, mají i na DX, jen to každý přebraduje podle sebe.

          0 0
          • kali222  

            a je nejaka ne-cina za zajimavou cenu? :) vzdty ty bbb, super b a odnoze budou take.

            0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
    • Vilém  

      No to Proteco ja ti nevim. Mam od nich ten 1/4 2–24 Nm. Zpracovani vcelku otresny a je jen na utahovani.

      0 0
      • ThOOmi  

        Mam to same a spokojenost… Za ty prachy je to luxus, na co naradi, ktere je drahe a pouzijes ho 2× do roka?-myslim tim domaci pouziti. Mne do dilny staci ;-)

        0 0
        • Vilém  

          Tak hlavne jsem to bral vzhledem k jeho pozadavkum, tam bych mu proste nejaky proteco za 600,– nedoporucil.

          0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • scota  

      Co třeba tento:

      http://eshop.narexcon.cz/…ybovy-5–25nm

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • Starostasky  

      Připojím se s dotazem, našel jsem doma velmi jednoduchý klíč cadomotus na kolečkové brusle. Klíč má moment utahování 50 – 60 kg/f, rovná se tento údaj cca 5 – 6 Nm, nebo jsem úplně mimo?

      Nevyznám se v tom, předem díky za pomoc :)

      0 0
      • ememem1  

        co kg/f netusim ale:

        1 kgf – kilogram force alebo tiez kilopond (kp) ->

        1kgf = 9.8×xx cize cca 10N

        0 0
        • Petr78  

          .

          0 0
        • Petr78  

          To by ale ten momenťák utahoval na 50–60 Nm.

          To je na brusle docela dost, ne?

          0 0
          • ememem1  

            opakujem neviem co je kg/f ani co je na tom momentaku napisane, viem len co je kfg a co zodpoveda v nejakych nam zrozumitelnych jednotkach.

            0 0
        • Vilém  

          A nevygooglils to blbe?

          Me to u kgf vzdy psalo jeste na metr, takze kgf.m

          0 0
          • ememem1  

            googlil? :-)

            on sa pytal co je kg/f, ja vravim ze netusim ale ak to chces vygooglit…

            viem len co je kgf alias kp a to je to co pisem, viac k tomu nemam co povedat.

            0 0
      • Concorde  

        Asi_jo

        0 0
    • n04r3d  

      na co momenták?

      prostě to utáhni

      ANO bude líp

      0 0
    • jannk  

      kdyz si koupim nejakou takovou racnu: http://www.kupkolo.cz/…14nm_z91846/

      a budu potrebovat i jine rozmery imbusu (ne na kolo, tak si s dodavanymi vystacim) – prodavaji se samostatne i jine bity, ktere na to budou pasovat? Nejak je nemuzu najit. dik

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.