• jirka88

    Ahoj, montoval sem si na kolo tyto kotoučové brzdy. V návodu je, že třmen se má lehce přichytit, pak několikrát zmáčknout páku, potom páku zmáčknout na doraz a dotáhnout třmen. Pak vyzkoušet zda škrtají kotouče. Kotouče škrkaly. Několikrá sem opakoval ale pořád bez výsledku. Tak sem třmen nastavil ručně, ted neškrká.Chci se zeptat zda jsem nemohl neco touto montáží zadrbat. Díky za reakci.

    0 0
    • zed  

      To zmacknuti paky se dela proto, ze se ti tim ten trmen vycentruje ve vsech smerech. Potom je velice dilezity to nechat zmacnuty nadoraz a velice pomalu a opratrne to postupne dotahovat a sledovat jestli se ti to nehne…casto se stane ze pri festovnym konecnym dotazeni se to hne a je to v pr… Pokud si to vycentroval ruco…tak to skrtat nemusi ale taky ty desticky nemusi bejt uplne kolmo v obou smerech na kotouc. Casem by si to asi sedlo ale lepsi je pouzit ten postup co si popsal.

      0 0
    • zed  

      No jo ted koukam ze si nenapsal jestli to sou mechanicky BB7 a nebo hydrauliky Juicy7. To je dost podstatnej rozdil protoze u mechanik se hyjbe jenom jedna desticka a tam to potom skrta a musi se trosku oddalit po utazeni.

      0 0
      • zed  

        Pokud je v navodu nekolikrat zmacnout paku a pak podrzet tak to sou hydrauliky sorry.

        0 0
        • jirka88  

          Jsou to samozřejmě hydry, zítra to teda zkusím ještě znovu podle návodu, ale jestli nesedne, tak to nechám asi tou rukou…jiný postup asi není, že??

          0 0
          • zed  

            Hlavne se podivej z jakyho duvodu ti to skrta. Pokud vyjedou obe desticky az ke kotouci ty pak trmen utahnes a povolis brzdu…tak obe desticky zase zajedou a nemuzou pak skrtat… Nemas nahodou krivej kotouc?

            0 0
            • jirka88  

              Ne,křivý kotouč to určitě není. zítra se na t ještě podívám..

              0 0
              • MlokCZ  

                Jak píšu níže, nemusí být křivý moc, rovný kotouč snad vůbec neexistuje a ani nelze doma srovnat, aby byl naprosto rovný. Lze ale srovnat, aby to už nebylo okem téměř viditelné a křivost byla oproti velikosti mezery mezi kotoučem a deskami zanedbatelná.

                0 0
    • MlokCZ  

      Ten postup funguje jen někdy a někdy je navíc dokonce i úplně špatně.

      Třeba na zadním kole se téměř u všech kol stává, že po nasednutí na kolo se pohnou destičky vůči kotouči (já tedy ještě neviděl kolo, kde by k tomu aspoň trošičku nedocházelo). Když to uděláš podle toho postupu v návodu a ten postup se zadaří, tak sice budeš mít na nezatíženém kole kotouče přesně uprostřed, po nasednutí ale už bude více či méně blbě.

      Další věc je, že při pořádném zmáčknutí s povolenou brzdou klidně tlak destiček na kotouč místo aby přesně vystředil třmen, tak i lehce ohne kotouč. Dále nemusíš mít naprosto přesně zfrézované dosedací plochy (nebo taky vůbec) a utahováním se pak třmen pohne trošku vždy.

      Pokud děláš přední, kde většinou nemá nasednutí na kolo vliv a je možno štelovat přesně i nezatížené kolo (i když i tam pokud máš nějakou hodně měkkou vidlici nebo náboje se to stát může, že se to po zatížení hne), tak někdy pomůže se zmáčknutou brzdou kousek popojet a stále ji držet. Tím je větší šance, že to třmen vysřední a nejen, že to ohne kotouč.

      A z praxe (hydry mám na 4 kolech doma a na některých už hodně dlouho):

      • na předním to někdy jde jen pomocí mačkání brzdy a je to tedy hned
      • někdy to nejde ani na předním, tak to dělám většinou ručně od oka, protože tak mi to jde nejrychleji a sice se desky sjíždí někdy nepatrně nerovnonměrně, ale ne nějak moc. Na brždění samotné to vliv nikdo nemělo
      • vzadu seřizuju buď s pomocí, že si sednu na kolo, se zmáčknutou brzdou popojedu 1–2 otočky kola a někdo mi to v tom stavu dotáhne
      • nebo rovnou od oka, už mám docela odhad, jak seřídit brzdu na nezatíženém kole, aby po nasednutí byl kotouč přesně uprostřed; liší se to kolo od kola, někde stačí trošku nesouměrně a někde se mi už téměř dotýká vnější deska kotouče (na nezatíženém kole), záleží to na kombinaci jaká tam je brzda (tím jsou různé mezery mezi deskami a kotoučem), jaký rám a náboj (tedy kolik dochází k tomu efektu posunutí po nasednutí)

      A pak je tu jeden velmi důležitý faktor. Žádný kotouč není zcela rovný, každy je méně nebo více křivý a v praxi se celkem snadno lehce ohne a zhorší. Pokud tedy škrtá lehce brzda i když si už chvíli hraješ se seřizováním, tak zkontroluj kotouč. Nebo ho zkontroluj nejlépe ještě předním. Rovnal jsem úplně každý kotouč, co jsem měl (a že jich bylo celkem nejméně 10) a to i když byly nové. U nových hodně křivé jsem měl dva, zbytek křivý jen malinko, ale rovný ani jeden. Když je křivý jen nepatrně, tak to sice seřídit většinou jde, aby to neškrtalo při zkoušení, ale v reálu to pak škrtá více, protože u každého kola dochází k alespoň minimálnímu kroucení např. v zatáčkách.

      0 0
      • JSt  

        proc by se mel ohnout kotouc, kdyz mas trmen uplne volne? se snad usadi trmen podle kotouce. ja to teda serizuju vzdycky podle toho navodu a nejpozdeji na treti :-) pokus se to vzdycky usadi spravne.

        0 0
        • jirka88  

          asi se mi to doopravdy vždy pohne pří tom dotahování, jinak kotouč je nový, tak sem si myslel, že je rovný. díky všem za rady. Nakonec jsem to seřídil skoro přesně podle návodu:)

          0 0
        • MlokCZ  

          Protože i když je třmen trochu povolený, tak má tendenci si sednout křivě a je potřeba ne úplně malá síla, abys ho dostal do přesně správné polohy, kde má být. A na nepatrné ohnutí kotouče stačí síla ještě menší. A pokud ho povolíš hodně a rukou zcela uvolníš, tak se usadí lépe, jenže ne v poloze, kdy zcela dosedá na adaptér/vidlici/rám a při dotahování se to téměř jistě celé pohne. Záleží na mnoha faktorech a někdy to dělá hodně, někdy skoro vůbec nebo vůbec.

          A už jsi někdy koukal, jak máš přesně vycentrovaný kotouč třeba na té zadní brzdě po nasednutí (nejlépe po projetí pár metrů a zastavení), po takovém nastavení?

          0 0
          • JSt  

            nedival, pac kdyz na kole sedim, tak si na zadni kotouc nevidim ;-). kazdopadne to asi nebude uplne spatne, kdyz to neskrka ;-). pri dotahovani mam zmacklou paku na max. je logicke, ze kdyz ji povolim, tak nedotahnu trmen ve spravne poloze.

            0 0
            • MlokCZ  

              To je jasné, že při dotahování se páka drží zmáčknutá dostatečně Problém, že to neudrží brzdná síla není, ale že to neudrží kotouč už někdy ano.

              0 0
              • JSt  

                uz ti rozumim ;-). ale nepozoroval jsem to.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Mě to taky dělá jen u některé brzdy, ale přeci jen těch brzd tu mám docela dost (čtvery doma + občas jsem seřizoval i další cizí) a seřizuje je všechny už docela dlouho. Záleží hodně jak jsou rovné a jak jsou ofrézované dosedací plochy, vymačkané podložky a všechny další vlivy, které mohou způsobit, že se něco pohne při utahování.

                  Avidy jsou na to asi nejvíc v pohodě, protože mají největší vzdálenost mezi kotoučem a deskami (z těch brzd co mám doma) a tedy tam se na tak extrémní přesnost nehraje.

                  0 0
            • jirka88  

              No já dnes ten zadní kotouč nastavoval se zatíženým kolem. Před Avidama jsem měl mechanické Shimano kotouče, tam at se člověk snažil jak chtěl, tak kotouč cinkal jako o život po skoro každém sjezdu. Nejhorší ale bylo , že se, alespoň mě, strasně ojížděly desky a furt jsem to musel štelovat. Tak se ted teším na léto, až si užiju ježdění se spolehlivějšími brzdami než byly ty Shimana.

              0 0
        • MaPa  

          Ale jo, občas se to křížením stane. Zmáčkneš brzdu a nestačíš se divit jak moc se ten kotouč ohne. Doporučuju několikrát zapumpovat, přitáhnout (jak píšou) o čtvrt (nebo dokonce osminu) otočky, znovu zapumpovat, přitáhnout… a tak dále. A jak píše MlokCZ, tak pokud možno kvůli zadní stavbě s jezdcem v sedle nebo aspoň s břichem na sedle :-). U přední je to většinou v poho na poprvé. Týká se J7, s ostatním seřizováním až na mechaniky nemám zkušenost.

          0 0
    • kleinis  

      Vyuziju thread, mam ted novy carbony (coz je to stejny az na paky) a mam problem s predni, je mozny ze se v tom trmenu nevycentruji pistky oba stejne? Muze to byt nejakej problem? Jakoze jeden je vyjetej a druhej vubec…! Mel sem LX a nikdy sem s tim nemel problem a u tech karbonu zadni na poprve a s tou predni sem se drbal 2 hodiny a nic!;-( Jinak vidlu mam ofrezovanou…

      0 0
      • JSt  

        to se ti muze stat, ze jeden pistek pridrhava a vyliza min. u nove brzdy bych to ale necekal…

        0 0
        • kleinis  

          Takze by meli byt v „klidovym“ stavu oba stejne vylezli? Protoze pak mi pride ze se hejbou oba jakoze ne ze by jeden drel a musel to za nej odfachat vsechno ten druhej! Ja fakt nevim, opravdu sem se s tim sral 2 hodky a nic furt to skrtalo! ani rucne ani kdyz podrzim paku, nic nepomohlo!;-(((

          0 0
          • steepe  

            přítelkyni taky škrkala přední avid 7, tak jsme to tak na pár km nechali, pojezdila s tím… pak jsme to seštělovali znova brzda už bylo vpoho… asi se to chtělo první trochu rozhýbat a sednout si…

            0 0
            • kleinis  

              No to sem taky mel v hlave…ale aby me z toho nehrablo jak to bude cinkat! Jenze stejne si myslim ze by to melo jit i „normalne“…no nic, dneska to zkusim noch einmal, sem se uz uklidnil, tak treba se zadari!

              0 0
          • kleinis  

            Tak sem se zase drbal s tou brzdou a takmer se mi to povedlo…koukal sem poradne na ty pistky a opravdu nechodi stejne, jeden je v klidovym stavu vic vylezlej a druhej se pak skoro vubec nehejbe…kdyz podrzim ten hejbajici, tak vyleze…je to spatny nebo se to rozhejbe?

            0 0
    • kubiik  

      take vyuziji vlakna a pridam svuj dotaz/zkusenost:

      Mam Avid J3 – problem s brzdami v klidu nemam, ten nastava az po nasednuti na kolo. Predni brzdy zacina lehce cinkat, kdyz jedu 20km/h a vic, zadni se rozcinka pri rychlosti 30km/h, kdyz zrychlym na 40, tak se uklidni ale rozerve se predni. Procetl jsem diskuzi, tak to bude rozvibrovanim kola, ale ten kraval od ty zadni je jak, kdyby jelo zelezarstvi… je to sileny. Muze to mit na svedomi vyplet+naboje? Vyplet uz neni tak pevny jak byval a ve predu mam naboj SH M475 a vzadu Authora, ktery by se na tom cinkani asi mohly taky podilet. Ted cekam na nova kola s nabojema Onyx tak uvidime, jestli to pomuze.

      Dodatecne info – vidlice Manitou Splice a plaste Maxxis Ignitor.

      Pokud nekoho napada, cim by to jeste mohlo byt nebo jak to vyresit, tak budu vdecny.

      Diky

      0 0
      • Sobi  

        S tím nic neuděláš… je to forma vnitřní rezonance materiálů… když změníš plášť tak se ti to cinkání jenom posune na jinou rychlost… Pokud to není v nějakým velkým rozsahu, tak to neřeš… :-)

        0 0
        • kleinis  

          Dovolil bych si trochu nesouhlasit…plast udela celkem dost tady s timto! Mel sem dost hrubej vzorek a kdyz sem tam dal nanoraptory tak uz me to zvonit prestalo!;-)

          0 0
          • Sobi  

            No mě to dělalo: ExiWolf při 25kmph +3kmph SmartSam při 20kmph +/- 2kmph NobbyNic při 30kmph +/- 1kmph
            včetně odchylek :-)

            Jo je to možný.. velkou roli v tom hraje spousta věcí. :-)

            0 0
            • kleinis  

              Ty jo, Ty to mas az tak promakany? Ja vim ze sem mel ty puvodni bontrager x-jones coz sou takovy do bahna a na silnici 30 km/h ± 1 mi zadni kotouc zvonil ostosest! Dal sem ty nanoraptory a je klid…ikdy sem ted presel na avidy tak uvidime!:-D

              0 0
              • Sobi  

                Normálně bych to tak přesně nevěděl, ale když mě to tak sr..o! ;-) Že na to nemůžu zapomenout!!! No ty NN se chovaj nejlíp, teda vůči tomuto problému! :-)

                0 0
          • MlokCZ  

            A když tam dáš sliky, tak to možná úplně zmizí. A na silnici jsou stejně nejlepší. A pokud tam jsou drapáky, tak s těmi se jezdí zase v terénu, kde se to neprojevuje.

            Já tedy žádný problém nevidím.

            0 0
    • Comby  

      Mozem sa spytat, ci pri montazi pouzivate momentove kluce, alebo sroby dotahujete od oka?

      0 0
      • MlokCZ  

        Šikovnější od oka (a někteří mají opravdu docela slušný odhad a utahují opravdu cca tak akorát), ty méně šikovní jako třeba já používají momentový klíč.

        0 0
        • kubiik  

          k cemu jsou ty montazni klice (momentovy) dobry a proc by se mely pouzivat?

          0 0
          • MlokCZ  

            Pokud budeš mít špatně utažené šrouby, tak může vzniknout spousta problému od toho, že to nebude dost držet až po deformace nebo urvání.

            Např. pokud trošku víc přetáhneš kotouče k náboji, tak snadno dochází k mírným deformacím kotouče (on ten úchyt na kotouč není na to stavěný) a problémy s brzdami mohou být na světě.

            0 0
            • kubiik  

              aha, to jsem nevedel, tak dejme tomu, ze si koupim momentovy klic (vubec nevim jak to vypada a co to je), na kolik to mam utahnout?

              0 0
              • JSt  

                bud z manualu nebo mas napsany moment na te soucastce, kterou pritahujes.

                0 0
      • Sobi  

        Citem! :-)

        0 0
    • t100-CZ  

      chtěl bych se zeptat jaká se dávají hydraulické brzdy na kolo které mělo doteď mechanické. Jde mě vlastně jen o upevnění hadiček co vedou kapalinu, protože na tu horní vodorovnou trubku co vede lanka se nevejde do úchytek. Jak se tohle řeší?

      0 0
      • t100-CZ  

        ještě přidávám foto oč jde

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.