Ahoj, chtěl bych zazimovat kolo a pověsit ho za přední kolo na hák do garáže ať nezavazí. Může mi vytéct brzdová kapalina (minerální olej) z kotoučovek? Mé brzdy jsou Shimano BR-M445 hydr. discbrake 160mm.
Děkuju všem za rady
Buter
Ahoj, chtěl bych zazimovat kolo a pověsit ho za přední kolo na hák do garáže ať nezavazí. Může mi vytéct brzdová kapalina (minerální olej) z kotoučovek? Mé brzdy jsou Shimano BR-M445 hydr. discbrake 160mm.
Děkuju všem za rady
Buter
pokud umre nejake tesneni tak jo
Je to úplně nové kolo. Třeba v autě by se to prý stát mohlo. Je tam nějaká přepouštěcí nádobka či co a když ho převrátíš na boudu, tak to vytéct může. Nevím co v kole. Než ho pověsím, raději se tady poptám lidí, co o tom ví víc než já.
Já třeba v návodu měl, že se nemá kolo s hydraulickýma brzdama věšet „kolama vzhůru“ protože by mohlo dojít k zavzdušnění brzd. Nezkoušel jsem to :-)
nemelo by to vadit, ale ptal ses jestli muze vytect, tak pisu ze se to stat muze :-) ale to plati stejne pokud bude stat klasicky na kolech
Klidně ho pověs, ničemu to nevadí.
Obrácení úplně vzhůru nohama na kratší dobu nic nedělá (taky to mám v manuálu zakázaný, ale nic si z toho nedělám), na celou zimu těžko říct, ale nejspíš by to taky vůbec nevadilo. Jen když je kolo vzhůru nohama nemačkám brzdu.
Přesně, obrácením kola „vzhůru nohama“ nic neudělá, ale když při tom budeš mačkat páčku, tak se zavzdušní.
Blbost,mačkám bežně Hayesy i když mám kolo vzhůru kolama.
Proč dáváte vůbec kolo vzhůru kolama? U mně taková situace nastala tak před třiceti lety (to mi bylo deset a dělali jsme ruzné kraviny). A ještě při tom mačkat brzdové páky.
Snad jedině kdo dává salta, tak u toho ten případ nastat může, ale za tu chviličku a vlivem odstředivé síly se to nezavzdušní :-)
jednu zimu jsem musel dát kola do takového malého prostoru a nešlo to jinak než na řidítka. Na jaře brzdy ok.
Když prohazuju silniční kola za terénní a naopak, líp se mi tak usazujou, taky si při tom máznu řetěz, protože je výš a nemusím se tolik ohýbat. Taky když kontroluju, jestli mi nehází kola a případně je lehce centruju atd.
Netrouf bych si tvrdit, že to je úplná blbost, jen díky tomu, že u jednoho konkrétního typu brzd to nevadí. Tím neříkám, že to u nějakých brzd vadí, jen to prostě nedokážu vyloučit.
Je to blbost.
Brzda je uzavřený systém nikde nic neteče, nikde se tam vzduch nedostane.
V návodech je to uvedené jenom proto, aby se výrobce kry. Pokud je v systému trochu vzduchu, tak to může jezdec nevědět nebo ignorovat, a převrácením se vzduch dostane tam kde nemá a brzda potom chvíli nebrzdí tak jak je jezdec zvyklý, což by mohlo být teoreticky nebezpečné.
Když máš brzdy v pořádku, tak je můžeš dát i do centrifůgy a nevadí to.
Jde především o konstrukci expanzky. Pokud pod membránou, která kryje hladinu kapaliny, není žádná bublina, tak se nic stát opravdu nemůže. Nicméně ne každý tvar té membrány umožňuje takového stavu dosáhnout (třeba u silničních motorek to často nejde vůbec, i když cyklobrzdy na tom budou nejspíš lépe), a pokud si člověk nedělal poslední odvzdušnění sám, těžko na to spoléhat. Problém bubliny v expanzce je v tom, že se nijak neprojevuje, takže se nedá zjistit, jestli problém hrozí, dokud k němu nedojde. Proto je rozumné počítat s tím, že tam ta bublina být může.
pověšení kola nezpůsobí „závadu“
Někdy pomůže k tomu, že „závada“, která v brzdách je, se projeví.
Pokud má někdo zavzdušněné brzdy lehce, a ví o tom, a nechce nebo nemůže s tím nic dělat, tak kolo zase klidně kolo pověsí jak chce kam chce. Jenom si na to pak musí dát pozor.
Sice úplně nechápu, co tím myslíš, ale chtěl jsem jen říct, že je zcela reálné, aby normálně fungující brzdy po otočení kola vzhůru nohama a promačkání brzdy normálně fungovat přestaly. Nic víc, nic míň.
např. jaké?
vzduch v expanzce, běžná věc po otočení a zmacknuti ho natlacis do systému, už to tu padlo, u moderních brzd bez víčka expanzky, málo pravděpodobně, ale teoreticky možné, u starších hlavně Magur dost caste
Nevím a je to jedno, jde o to, že ten vzduch v expanzce, i když tam nepatří, se neprojeví na funkci, takže jsou to normálně fungující brzdy (proto jsem to tak napsal), i když se může jednat o skrytou závadu, jak píšeš.
To právě není vůbec jedno, toto není akademická debata.
A ani ten „skrytý vzduch“ není totálně patologický. Pak je třeba brzdy odvzdušnit nebo zapumpovat a zaštrachat kolem. Tím se dostaneš zase do původního stavu.
Já žádné brzdy, které by měli takový problém neznám.
A hypotetické brzdy, které by popř. takový problém mít možná mohli mě nezajímají.
Kubad psal o starých Magurách. O tom jsem tu něco četl, ale já s nimi zkušenost nemám žádnou.
Já neustále oponuji jen proti tvrzení, že zavzdušnění systému při otočení kola vzhůru nohama a zmáčknutí brzdy je blbost.
Blbost to prostě není, scénář, jak k tomu dojde, je jasný a reálný, a to, že nemám seznam brzd, kde se to stává, na tom nic nemění.
Šmarjá, to je furt dokola. Otočením kola se brzda nezavzdušní.
Reakce zavzdušněné brzdy na otočení kola je věc jiná.
Mě se nelíbí, že ty strašíš, že u některých brzd může otočení kola vadit. To je celé.
Jo, taky už mě to nebaví.
Jde o to, jak chápeš pojem zavzdušněná brzda. Podle mě to je bublina v tlakovém okruhu, která je znát na chodu. Brzdě s bublinou v expanzce bych rozhodně neříkal zavzdušněná, protože bude chodit úplně normálně a některé brzdy by ani nebylo možné odvzdušnit.
Já nikoho nestraším, ale ano, říkám, že u některých brzd může otočení kola a následné zmáčknutí brzdy vadit.
Jak píše Lukáš výše.
Diskuze nemá smysl. Jmenuj brzdy a je o čem se bavit dál. Jinak to, že možná někdy nějaké brzdy je k ničemu.
Nechapu co stale resite. Treba vyse zminovane magury to delaly rady. Mej jsem kdysi Julii a mohla byt odvzdusnena sebelip, tak semtam stacilo jen kolo svisle postavit na zadni kolo a uz to bylo.
Tak jmenuj brzdy, u kterých jsi to zkoušel a bylo to v pohodě. A až to budou všechny hydry na světě, tak jsi vyhrál.
S tímhle problémem jsem se sice nesetkal, ale z principu je mi jasné, že k němu dojít může. K tomu máš od kubada a Viléma ty Magury, tak nevím, proč pořád tvrdíš, ne to je nesmysl.
Ty vole, to je mazec :-)
Takže už jsi mě pochopil? Jestli jo, tak je to opravdu mazec.
Doufal jsem, že v tomto vlákně bude diskuze.
Nevěděl jsem, že ty to máš jinak a snažíš se něco vyhrát.
Omlouvám se, je to moje chyba, nepochopil jsem tě. To co jsem psal, jsem ti neměl psát.
Jestli jsi chtěl diskutovat, tak jsi měl prostě napsat, co z toho, co říkám, není pravda, než psát, že „diskuze nemá smysl“.
Nejde mi o vítězství, ale o společné východisko z diskuze, které ovšem hledá těžko, dokud nepochopíš, jak to ten druhý myslí. Ale můžeme to ještě jednou zkusit. Rozpor podle mě nastal v chápání pojmu „zavzdušněná brzda“, jak jsem psal výše. Když tento pojem vynecháme, aby se předešlo konfliktům, navrhuji rezultát:
„Pokud máš v expanzní nádobě bublinu, což normálně nepoznáš, kolo otočíš a zapumpuješ brzdovou pákou, může se bublina dostat dále do systému a způsobit dočasnou či trvalou poruchu brzdy. Pravděpodobně tam ale bublina není a nic se nestane. Každopádně jakékoli naklápění a převracení kola nedostane do tlakového systému a expanzky vzduch, který už tam nebyl předtím.“
Souhlasíš?
Každopádně jakékoli naklápění a převracení kola nedostane do tlakového systému a expanzky vzduch, který už tam nebyl předtím
Toto tesat do kamene a možná to i dát do BF desatera jako jedenáctý bod :-)
O to mi od začátku šlo, protože jsem pochopil z některých příspěvků, že snad má někdo i obavu, aby brzdovka nevytekla, a nebo se tam vzduch odněkud neobjevil. Bajkové brzdy jsou uzavřený systém a toto není vůbec možné.
Zmíněné problémové Magury jsem psal, že neznám, ale něco jsem o nich slyšel. Myslím, že by jsi je dnes už těžko sehnal.
Dnešní brzdy by s tím problém mít neměli a skrytá bublina by neměla způsobit trvalou poruchu brzdy. Ale je možné, že o tom někdo neví a zjistí to až v okamžiku, kdy potřebuje celý brzdný výkon, který nedostane. Proto se podle mě i výrobci kryjí a dávají si to do návodu. Ale nestane se to otočením kola. Jenom se tak projeví „závada“, která tam už je.
Přijde mi to stejné, jako by bylo v návodu, že na kole nesmíš sjíždět z patníku, jinak hrozí poškození ráfku. Ale problém není, že to to kolo nezvládne, ale v tom, že ten patník prasácky přejedeš, máš nízký tlak v pneu na svou váhu a prorazíš nebo ten patník má metr :-)
Ano. Problémem je neodhalitelnost té bubliny, takže mi v tomto případě nepřijde upozornění výrobců vyloženě dementní.
Pokud někdo neví, jestli má brzdy, které to snesou, a ve stavu, který to dovolí, tak bych mu taky neradil pumpovat brzdou s kolem vzhůru kolama. Pokud ví, že má brzdy v pohodě, tak se na to nemusí ptát a upozornění výrobce bude v klidu ignorovat.
V návodu SPD taky píšou, že v případě, kdy hrozí, že budeš muset zastavit, máš dopředu vycvaknout. Pokud je na tom někdo poprvý a neví, co si může dovolit, tak je to rozumné upozornění, aby se nevyválel v křižovatce nebo technické pasáži. Pokud na tom umí a ví, co od toho má čekat, tak je to celkem kravina a ignoruje to.
Je to jako vždycky – pokud víš, co děláš, tak si můžeš dovolit na taková upozornění kašlat. Pokud to nevíš, tak je bezpečnější jim věřit. Pokud to nevíš a zkusíš to, tak si za případné následky můžeš sám, ale napiš o tom na BF, aby to zbytečně nezkoušeli ostatní.. Nejhorší je, že to, jestli víš, co děláš, si musíš zodpovědět sám.
Může, brzda je taky jenom člověk!
:D
trochu se přiživím.
můžou se brzdy zavzdušnit(obe) při převozu autem,kdy kolo je bez kol naležato v autě pokud jsou před tím dobře odvzdušněny?
vozíme to takhle už roky a pohoda
Čau, máme doma 2 kola a obě jsou uskladněný ve svislé poloze předním kolem nahoru. Už je to tak minimálně půl roku a vůbec nic se nestalo. Dokonce i když jsem neměl na bika teď cca měsíc čas, tak brzdy pořád brzdí a nikde ani náznak že by něco teklo. Brzdy mám juicy 3 od Avidu.
jo a druhý brzdy jsou slx
Pořiď pijavice z mosteckejch dolů a kdyby rosilo tak to vycucnou. Ale bacha ať nejsou moc velký jinak Ti vylemtaj všechen olej přes zimu.