Dovolil jsem si založit nové téma týkající se těchto výstav. Pokud někdo narazí na zajímavé fotky, perte to sem.
NAHBS 26.-28.2.2016
Bespoked 15.-17.4.2016
A hned začnu sám: Když jsem viděl co si pro nás připravil Rob, tak už se moc těším.
Tady bližší pohled na jeden kousek.
Barva není zrovna můj šálek čaje, ale barvu neřeším. Provedení se mi líbí a ty flatmount brzdy mají něco do sebe.
Osobně jsem hodně zvědavý na to kolo na té váze. Předpokládám, že k tomu patří čtvrtá fotka. Sice takovou totální gramařinu moc nemusím, ale zajímá mě hmotnost samotného rámu – snad se s ní pochlubí.
Co provadi s tou zadni stavbou? Nahore za sedlovkou se to povoli a zasune-vysune podle potreby? A dole za stredem je taky neco stelovaciho?
Kolem středu jsou objímky ke kterým jsou přivařeny zadní vzpěry. Po povolení se zadní stavba otáčí kolem středu. Další klouby jsou nad patkama a pod sedlem se to rozpojí. Celé se to pak dá složit do kufru. Třeba tady.
A jo, dik za vysvetleni, nechtelo se mi to hledat, myslel jsem, ze to je neco a la zmeny uhlu zadni stavby…
Další kousek na více fotkách
Něco jinýho než Angličáka tam nemaj? Má to pěkný, ale dost na jedno brdo..
Jo, třeba tenhle Mosaic se mi celkem líbí…
Jj, ten vypada pekne, i barvy (a grafika i nektere detaily ramu jsou dost podobne Tvym vytvorum)…
Tomáš vložil do fotek galerii toho kulhavého kola (s malým „k“). Najdete to tady
Co Ty na to jako odbornik, muze to v oceli fungovat bez krouceni? Me to pripada spis jako propagacni kousek..
Prý odborník… no děkuji, ale to určitě nejsem. Obecně se tvrdí, že zadní trojúhelník je dostatečně tuhý (díky svému prostorovému tvaru) a tuhost rámu více ovlivňuje oblast hlavního trojuhelníku – zejména v oblasti středu. Ze zadního trojúhelníku ovlivňují tuhost především řetězové vzpěry. Sedlové vzpěry tu jsou zejména jako podpory, aby přenesly svislé zatížení. Jak se dají sedlové vzpěry redukovat dokazuje Rob na některých svých rámech, kde používá trubky o průměru 3/8" (necelých 10mm), navíc s prohnutím. Já mám na svém kole vzpěry 12mm a při mé hmotnosti (65kg) bych šel příště klidně do ještě subtilnějších. Ty 12mm bych dával tak pro jezdce přes 85kg. To jsem ale odbočil.
Zpátky k Robově stavbě. O nosnost ve svislém směru nemám obavy (viz popis výše). Další namáhání je od tahu řemenu. Tady vzhledem k malé excentricitě řemenu oproti vzpěře si myslím, že je to také v pohodě. Zbývá nám poslední namáhání a to je to samotné kroucení. Jedná se o situaci jako kdyby jsi chytil kolo zezadu za plášť a snažil se ho vytočit oproti rámu – ve výsledku (a velké síle) by tak kolo nebylo v zákrytu se sedlovou trubkou. U klasické stavby se tady začíná projevovat výhoda prostorové konstrukce – dva trojúhelníky spojené nábojem. Konstrukce se začne chovat jako celek a zvýšení tuhosti začnou pomáhat i sedlové vzpěry. U Jednostranné stavby toto kroucení musí přenést pouze řetězová trubka. Sedlová trubka jí v tomto moc nepomůže. Z hlediska tvaru průřezu ale trubka dokáže přenést krut výborně (narozdíl třeba od jiných tvarů profilů – U, L a pod.). Jak jsem tady již psal, dimenzování je obtížné, zejména z hlediska zadání správného zatížení. Tady by se ale dala výpočtem porovnat ověřená klasická konstrukce a takto vypočítaná tuhost by se dala porovnat s tuhostí vypočtenou na jednostranné konstrukci. Ten výpočet by na softwaru byl i celkem rychle hotový a v podstatě by vzájemně porovnal tyto konstrukce.
Jde spíš o to, že pro přenos zatížení je klasická konstrukce vhodnější, protože dokáže zapojit více subtilnějších prvků. Nadimenzovat jde všechno, ale vhodně zvolená konstrukce dokáže být výhodnější z hlediska poměru tuhost/hmotnost.
Jako příklad uvedu třeba toto: Potřebuješ zavěsit třeba 100kg závaží ve vzdálenosti 2m od zdi.
V prvním případě uděláš jednoduchou konzolu. Profil bude dost masivní a těžký.
Ve druhém případě konzolu podepřeš šikmou vzpěrou zespodu. Díky tomuto podepření můžeš zmenšit průřezy a ve výsledku to bude lehčí (i když to budou dva průřezy).
A ve třetím případě můžeš vodorovnou konzolu zavěsit šikmo shora táhlem. Když víš, že to táhlo bude pouze tažené tak můžeš vyloučit vzpěr tohoto prvku a tento prvek může být ještě subtilnější a ve výsledku celá soustava ještě lehčí.
Pekne moc, jako vzdy.
Nevericne jsem koukal na vidli na tom Black Sheep fatbiku.
Taky bych jí moc nevěřil a nevěřícně jsem na ni koukal… :-)
edit
Zajímavé sledovat, kolik kol má nasazené wtb pláště.