• gekkon

    Ahoj, prosím takový technicko-strojařský dotaz – šroubky, co máme v různých částech našich miláčků (představec/objínka sedlovky….) – jsou takový “spotřebák” – občas se při montážních akcích samozřejmě trochu “odjedou” a přemýšlím, jestli se nedá udělat nějaká domácí základní “uni” záchranná sada k jejich náhradě; takže pointa – v cykloeshopech nějaké šroubky jsou, ale obvykle designovky za kupu peněz s nevalnou životností :-( – tedy: lze pořídit standardní alternativy (ocel/nerez) rámci běžných kutilských shopů/kovoprodejen , které budou asi levnější, ale hlavně odolnější a použitelné? no a jako jako nestrojařský typ poslední dotaz – závity a konstrukce jsou nějak celkově standardizovány (= použitelné) nebo v tom je nějaké anarchie a řada “kurvítek” :-)?

    Díky za odpovědi a tipy :-)

    0 1
    • pepek  

      Šrouby jsou standardizovány, ale na kole jsou někdy např. menší průměry hlavy šroubu. Např. na SPD kufrech jsou šrouby atypické, ty je třeba skladovat v suchém a tmavém prostředí. Různé šrouby na brzdách jsou taky speciální.

      1 0
    • MTBIKER doporučuje
    • va-bo  

      U sroubku jsem se zatím nesetkal s jinými závity než metrickymi. Problém může nastat u imbus šroubů jedině s průměrem hlaviček, aby se vešly do zahloubeni.

      0 0
    • J1RKA  

      zatim jsem narazil jenom na < šroub Sram do převodníků Direct mount > kterej jsem nenasel u dodavatele sroubku

      0 0
    • černápole  

      A pak je tu samozřejmě druhá půlka produktů, které neklapnou, jako třeba šrouby v zadní stavbě nebo je mi podařilo ztratit spodní matičku z vidle fox..

      0 0
    • va-bo  

      Jo jo, jsou speciality. Například šrouby pro šestiderové kotouče Shimano – šrouby s trojhrannou hlavou pro zajištění tou plechovou pojistkou. Ale zavit M5.

      0 0
    • kubad  

      Kup si kvalitní nářadí a nebude potřeba řešit šrouby. Momentak taky hodí

      3 0
    • gekkon  

      Díky za základní odezvu a inspiraci …

      • vypadá to, že je to téma živé a může pomoci i dále ….
      • jen k dopřesnění:

      a, řeším spíše ty “obyčejné” šroubky, nikoliv speciality typu čep atd … (ale díky i za tyto postřehy)

      b, problém právě vzniká na rozhraní kvalitní nářadí/materiál šroubu – nativní šrouby z výroby často nějaké Al slitiny? či co, a hlavičky imbus/torx klíčů je pak trošku masakrují…. sem jsem právě cílil prvotní dotaz – dobrý nerez/ocel šroubek je základní jistota k opak montáži/demontáži (a momenťák je permanenci …. ;-) )

      c, myslím, že může být inspirativní zde nakonec uvádět ty konkrétní situace náhrad originálů a jejich oblasti, + Vaše (i ne-)/úspěšná řešení pro ostatní …

      :-)

      0 0
      • kubad  

        většinou to opravdu není potřeba řešit, jak už jsem psal, nářadí, moměnťák

        pokud už něco odejde jedná se většinou o standardní Metrické šrouby kde náhradu koupíš v každí slušné prodejně spojovacího materiálu –

        vcelku zbytečné téma pokud nemáš obě ruce levé, pokud se nebavíme o Tesco kvalitě kol

        1 0
        • gekkon  

          nemám v úmyslu se tady přetlačovat a poměřovat si …. ;-)

          • non-tesco kol máme doma několikero a v servise už ani nevím jak to chodí…. :-D
          • nicméně – ať zvedne ruku, kdo nepotrhal/nedodělal hlavičku některých “pevně usazených” imbus/torx šroubů ….
          • a protože nejsem vzdělání technického, tak jsem takto téma založil…….

          … není potřeba v něm publikovat, není-li co :-)

          1 1
          • kubad  

            taky sem ti psal:

            pokud už něco odejde jedná se většinou o standardní Metrické šrouby kde náhradu koupíš v každé slušné prodejně spojovacího materiálu

            vyzkoušej strejdu google a zeptej se na imbus M5 nízká hlava

            nebo Torx M5, na kole se používá M4, M5 a M6 většinou podle místa kam to jde

            délka podle originálu

            a ruku na srdce. kvalitní nářadí + momentový klič a tyto problémy fakt nemáš

            2 0
      • Georrge  

        Šrouby z AL slitiny jsou od výrobců velmi výjimečné, krom šroubů na košíky jsem je snad nikdy nikde neviděl (nepočítám čepy, spešl šrouby, pevné osy a tuning).

        Pokud ti šrouby tak často trpí na vymačkání šestihranu, tak je nejspíše přetahuješ. Na kole je málo míst, kde je potřeba utahovat opravdu velkou silou.

        Ale beru, občas se to stát může, třeba u přirezlých šroubů a v takovém případě se téměř každý „obyčejný“ šroub na kole dá nahradit něčím standardním z železářství (blbě se shání např. šrouby s podložkou a úzkou hlavou, často používané v představcích, ale i takový se dá sehnat). Pak není od věci vzít šroub pevnosti 10.9 v pozinku, protože bude mít odolnější šestihran proti poškození.

        2 0
        • gekkon  

          Super, díky, přesně tyhle informace jsou pro mě důležité… Jde zejména právě o ty občas zapomenuté šroubky, které se tak snadno nedají… :-)

          Ale stává se i v běžném životě – zrovna třeba včera – téměř nové kolo, prvotní nastavení sedlovky, ještě bez definitivního dotažení v objímce – nadvakrát úprava výšky(kvalitní torx klíč), a šroubek (hlavička) odešel prakticky při “pohledu”. Nahrazen něčím z domácího zdroje, ale příště takové štěstí mít nemusím – proto chci mít drobnou zásobičku :-)

          Raději ani budu zmiňovat co to bylo za kolo :-D

          0 1
        • gekkon  

          Plus ještě doplněk – ty šrouby s úzkou hlavou – mají nějakou normu, podle které je mám případně hledat?

          díky :-)

          1 0
    • cibi  

      obvyklé inbusáky jsou DIN 912

      šrouby s šestihrannou hlavou jsou DIN931/933

      nízká inbusová hlava je DIN 7984

      totéž inbusáky s půlkulatou hlavou jsou ISO 7380

      torxové „inbusy“ nemají DIN, firma je bere od Bossardu jejich označení je BN…

      Hledání patřičného je tak trochu detektivka :-(

      materiál může být:

      nerez A2, A4 (A4– odolnější, vhodná i do slané vody na rozdíl od A2)

      běžná ocel 8.8 10.8 12.9 (čím víc, tím pevnější, pod 8.8 se inbusy nevyrábí.)

      Povrchová úprava – pozinkované, pokud narazíš na kadmiované , jsou zakázané už 20 let, ale je to mnohem odolnější.

      Poslední povolené použití bylo v letadlech.

      jen pro info – nerez A4 je méně pevný než ocel třídy 8.8 .

      4 0
      • va-bo  

        Perfektní přehled, jak na průmyslovce.

        0 0
      • gersa  

        Tohle si snad i uložím. Protože až to budu potřebovat, tak to nedohledam ;)

        2 0
      • gekkon  

        Moc díky, kvůli toho jsem vlákno zakládal – a příspěvek považuju za vyčerpávající, na rozdíl od jiných sdělení v tomto vlákně.

        Až budeš potřebovat něco z medicíny, ozvi se, také mohu přispět troškou do mlýna :-)

        1 4
      • t29  

        Inbus velikost M5 běžně na rámu pro košíky, nosiče, blatníky. V korunce přední pevné vidlice bývá díra pro šroub M6, v můstku levné odpružené vidlice závit většinou taky M6. Představce jak která značka, viděl jsem snad vše od M4 do M8, často mají menší než normovanou hlavu, DIN 912 nevejde. Podobně gripy, rohy, objímky.

        Vnější šestihran na moderních kolech snad už nebývá. Nízký inbus jedině s momenťákem a kvalitním bitem, je tam menší velikost klíče a snáz to strhneš. A největší past jsou půlkulaté hlavy s inbusem, třeba u šroubů pro šestidírové kotouče bych nebral nic jiného než origo torx https://www.kupkolo.cz/…6-kusu_z450/

        0 0
      • ELx  

        Prosím tě, jaký je rozdíl u nerezu mezi A2 a AlSl ?

        0 0
        • cibi  

          A2 odpovídá AISI 304

          A4 odpovídá AISI 316

          ale na rovinu- vyhledáno na netu, nepoužíváme US materiály.

          0 0
      • Zdyn  

        Jen doplním, že šrouby s válcovou hlavou na torx mají normu například DIN 7984TX, torx se zápustnou hlavou je ISO14581. Obyčejně jsou mezi DIN a ISO ekvivalenty.

        Pěkný přehled např zde: šrouby Torx

        1 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.