• premier

    Já si prostě nemůžu pomoct, ale když procházím vlákna kde se debatuje o názorech na výběr kola, nepřipadá vám že u 98 % zdejších komentářů se řeší jenom a pouze výbava kola a tím to vše končí ?? Zaráží mě, že tady téměř nikdo neřeší tak podstatnou věc jako třeba geometrie rámu. K čemu mě bude bike s dobrou výbavou když se na něm budu kroutit jak had, protože mě nesedí rám ?? Z hlediska proporcí lidského těla má každý jinak dlouhé ruce, trup, nohy, u výrobců jsou při stejných číslech dost rozdíly v rámech. Podle mě je dobře vybraný rám základem spokojenosti s kolem, výbava je druhořadou spotřební věcí…

    0 0
    • blaf  

      az na to, ze tohle se na foru bez znalosti tazatele neda odpovedet, proto se resi vybava, ta jde tak nejak objektivne zhodnotit

      0 0
    • jIrI___  

      U biků za 15k se řeší především osazení, u biků za 80k především geometrie…

      0 0
      • Mr.Duck  

        Za to bych nedal ruku do ohne. Furt muzes mit za desitku kolo co ti geometrii sedne, nebo za dvacitku kolo co ti sedet nebude. Ja vim ze kdyz si koupim nejlevnejsi full XC od speslu na 26" kolech, bude mi sedet. Ne proto ze je od speslu, ale proto ze mi obecne sedi jejich geo. Kdyz si koupim nejlevnejsiho Gianta, sedet mi nebude, nybrz mi ty kola pripadaj vysoky.

        Nevim, jestli se to necha za 15k, ojety by snad melo (tady v BC za tech 1500CZK~=CAD $800 urcite), ale neignoroval bych to.

        Je ale pravda, ze to se posuzuje dost blbe, kdyz to clovek neposuzuje sam pro sebe :)

        0 0
        • Georrge  

          tady muze byt trochu problem v tom, ze dost vyrobcu ma jinou geometrii u drazsich kol nez jaka je u levnejsich, a pokud vybira kolo zrovna u tohodle prechodu (a nemusi to byt desetitisice) tak si to musi clovek pohlidat.

          a stejne bych rekl ze plno lidi tech par centimetru v geometrii ani nepozna :) nebo sednou na jine kolo, pripadaji si na nem lip ale nedokazou zjistit proc, takze jim to taky nepomuze (bo nerozumi geometrii a nevi jakou zmenu udela ktery rozmer).

          0 0
          • Sugar67  

            Nemluvě o tom, že většina lidí taky neví, že je nutno správně nastavit posed, představec, šířku řídítek… Prostě to nějak nastaví a pak se diví ;-)

            0 0
            • karliner  

              To bys nám rovnou mohl poradit, jak na to…

              0 0
              • Sugar67  

                No hlavně berany nahoru a sedlo tím širším dopředu ;-)

                Myslím, že je (nejenom) tady k tomu k sehnání hafo informací.

                0 0
    • nitraq  

      Jak ale chceš dostatečně fundovaně doporučit rám člověku, který neví, co by měl chtít a očekávat? A jak píše Jirka, u kola za 15 se to tolik neřeší.

      0 0
    • Tomáš  

      Jak se dá na dálku poradit geometrie, když jsme každej jinej – jeden sedí na kole jako Pepík co jede do hospy a druhej je chrt bez podložek pod představcem s –30 stupňovým úhlem a sedlovkou do nebes? A přitom tyhle extrémy existují a oběma takovým lidem jejich posed vyhovuje a neměnili by. To dle mého dost dobře nejde.

      0 0
    • Pajas04  

      Jak píší ostatní, když se řeší kola v této cenové hladině, zakladatelé většinou moc neví, co jim sedne. U dalšího kola už budou (možná) vědět o dost více ;).

      0 0
    • Člověk a jeho svět  

      Ideální je ten rám vyzkoušet, ne si o tom jen psát :)

      0 0
    • oddie  

      To je pravda, to je zásadní nedostatek v těch doporučeních. Odteď bude třeba těm zájemcům o kola za 15tis odepisovat, že si nejdřív mají zajít za 4 litry na BG fit a pak se teprve ptát.

      0 0
      • Sugar67  

        Spíš bych jim odepsal, že si mají to kolo vyzkoušet :-P Nebo si zvolit geometrii podobnou té, na které se jim dosud dobře jezdilo.

        0 0
        • jIrI___  

          „Nebo si zvolit geometrii podobnou té, na které se jim dosud dobře jezdilo.“

          To je celkem ošemetné. Člověk vybírající kolo za 15k pravděpodobně na moc lepších/vhodnějších kolech neseděl a tím pádem si myslí, že mu současná geometrie sedí (pokud vůbec ví, o čem je řeč). Viděl jsem to sám na sobě, když jsem si myslel, jak skvěle mi chodí zadní stavba na fullu a až postupným testováním jiných systémů jsem zjistil, že 90% jich chodí lépe :D

          0 0
          • Sugar67  

            Ale rozhodně to není špatně a uděláš menší chybu, než vybírat podle vkusu, nebotaknějak. Ani tabulky BG a jim podobné nejsou přesné a já například se do nich nevejdu co do délky rámu.

            Navíc, úplný začátečník stejně hned nezačne (a nevydrží)jezdit delší štreky. Nejdříve si koupí po starém krámu drahé kolo za 15tis a bude jezdit, dokud se z něj nestane pokročilý začátečník. Pak se teprve ukáže, jestli bude jezdit dál a vymění své „drahé“ kolo za lepší. A to už bude něco málo o geometrii vědět.

            0 0
    • kali222  

      to neni potreba resit. staci, kdyz to kolo ma spravnou barvu a nalepku od spesla v kombinaci s nejmene vhodnym prumerem kol k postave a stylu jezdeni. v tom to je!

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • JakeF  

        V klidu, Spešl už 26ky skoro nedělá :).

        0 0
        • kali222  

          to je ale skoda( i moje a to spesl jakoze sem mel 4 kusy nemam, opravdu nemam rad), protoze nikdo moc kratke zadni stavby u 26" nedela seriove.

          0 0
        • iron.hide  

          to by fakt zaujimalo ze ako dospel spesl k tomu, ze uplne stopne 26 a sustredi sa len na 29, pripadne trochu 27,5 (?).

          na to prisli prieskumom trhu, alebo sa spolahli na to, ze vdaka reklame a zavodnikom co jazdia 29 to budu ludia chciet?

          a co maju robit mali ludia, najma zeny, ked chcu noveho spesla?

          0 0
          • Mr.Duck  

            Presne..

            Osobne mi Spesl super sedi. I kdyz treba fandim v RB, Transition, Rocky Mtn a podobnejm, na speslu se mi proste jezdi nejlip ze vseho, a ted, kdyz si rikam ze bych si pristi sezonu poridil nakyho S-Workse dolekopcovyho, tak slysim zvesti ze bude mit cyklokrosovy kola. A ja sem malej trasoritka, a na cyklokrosovejch kolech se mi north shore jezdi blbe :(

            A tak asi skoncim u jiny znacky, kuli tomu ze voni potrebujou hnat prodej vetsich kol..

            0 0
            • winter78  

              Toto by som pekne krásne napísal do emailu a poslal nejakým výrobným alebo procesným inžinierom do Spešl firmy do ich materskej firmy…a zakončil pekne velkým BYE BYE ;-).

              0 0
            • JakeF  

              To člověk pořád slyší, North Shore, Kanada pyčo, vy z ČR tomu nerozumíte a na těch cyklokrosovejch kolech neumíte jezdit… Pak člověk jednoho potká naživo a zjistí, že ono ježdění na North Shore znamená úplný hovno…

              0 0
              • Mr.Duck  

                Ja urcite nerikam, ze tomu v cr nerozumite :) Ale rikam, ze cyklokrosovy kola stojej za hovno pro me na zdejsi podminky.

                0 0
                • JakeF  

                  Něco třeba takovýho ? :) Rovně po cyklostezce, no :D.

                  0 0
                  • Mr.Duck  

                    No moment, Leogang ale JE dost uplacanej, sou tam 2 poctivy technicky pasaze ktery ani nejeli. Ja mluvim o trailech co maj o pulku vetsi klesani (treba 35%, svetakova trat v leosi ma 26) a sou pomaly, namotany na sutrech a korenech.

                    Cca v tomhle stylu

                    0 0
                    • JakeF  

                      Čím víc bordelu, tím víc oceníš lepší prostupnost 29" kol a lepší trakci…

                      0 0
                      • Mr.Duck  

                        No, ja ne. Jezdil sem 27.5 na technickejch trailech ve whistleru, i na tech min technickejch. A prave v pomalejch technickejch pasazich, ktery me na Shore nejvic bavi, me to kolo nejvic sralo. Rozhodne sem neocenoval prostupnost terenem ani trakci, naopak spoustu trialovejch pasazi co na 26" jezdim sem musel prenyst..

                        0 0
                        • JakeF  

                          Vysvětlíš mi jedinej důvod, proč by v pomalejch trialovejch pasážích měly být větší kola horší? Naopak co jsme třeba včera jeli, tak čím pomalejší a víc šutrů, tím jsem měl na 29" větší výhodu, protože se v tom nezasekává a prostě jede… A tlačil je právě jeden na sjezďáku z North Shore…

                          0 0
                          • Mr.Duck  

                            No on Pedro taky nikdy na Cypressu nejezdil, co ja vim ;) Duvod ti nevysvetlim, subjektivne me to sralo a blbe se mi na tom jezdilo, co na tom nechapes? :) A cim to bylo technictejsi, tim se mi jezdilo hur, a v tom se Whistler ofiko traily nedaj s Cypressem srovnavat, takze tady bych to kolo hodil z prvni skaly.

                            0 0
                            • JakeF  

                              Spíš si myslim, že to máš jako většina sjezdařů ovcoidní názor, že velký kola jsou na hovno… A pak se to snažíš při jízdě na jiným průměru nějak zdůvodnit. Já přesednul na stejný trati z 29" HT na 26" sjezďáka a po pár jízdách mi to bylo jedno, že jedu na úplně jiným kole. Ve výsledku to je všechno akorát o jezdci a svádět to na průměr kol jsou akorát výmluvy… Což platí i o tý akceleraci.

                              0 0
                              • Mr.Duck  

                                Jo, je to o jezdci. A nekomu sedi to, jinymu ono. Ja muzu presednout na jinyho 26" sjezdaka a nebude me sedet. A nejezdim traily kde bych presednul na pevnaka, a ty taky ne.

                                A me jeste zadny velky kola nesedly. Deal with it.

                                0 0
                                • JakeF  

                                  Jak jsem psal, 2 roky zpátky jsem měl úplně stejnej názor, jako ty teď… Tak si třeba za 2 roky povíme :). Ono asi pro každýho to je v první chvíli šok, než zjistí, že ono to vlastně zatáčí víceméně stejně… A zrovna rozdíl mezi 26" a 27,5" je tak malej, že rozdílně pojatá geo udělá daleko víc, než ten rozdíl průměru…

                                  0 0
                                  • Mr.Duck  

                                    Ja nerikam, ze nikdy. Jestli vyjde vsecko jak bych rad, kupoval bych novy kolo pristi sezonu, jestli do ty doby prijde sjezdak co mi sedne s CX kolama, budiz.

                                    Chci si koupit i XC na naky to solichani, tam bych se s 27 MOZNA smiril, ale na tezsi FR traily tomu moc nadeje nedavam. Kanada nekanada, s trailama v CR se nektery hory v okoli srovnavat nedaj, a s bikeparkovym jezdenim taky ne, mozna bys tu taky ocenil mensi kolo s kratsi zadni stavbou atd, mozna ne. Nema podle me smysl se o tom hadat, ja to proste neocenim :)

                                    Na druhou stranu, s tim jak se tlaci na „bezpecnejsi a pristupnejsi“ traily, kdovi jak to bude za par let vypadat, uz ani ten WC DH se nejezdi na zrovna supertechnickejch tratich, takze si dovedu predstavit proc tam tlaci jezdeni na gymnastickejch obrucich.

                                    0 0
                                    • JakeF  

                                      Kratší zadní stavbou a jsme u toho… Zkoušel ses na ty 29ky podívat? Tvůj status má s 26" kolama zadní stavbu 426mm, Enduro 29" a nový SJ HT maj shodně 430mm s 29" kolama… Takže mít něco podobnýho na 27,5", tak to má výrazně kratší stavbu, než 26", co jezdíš teď…

                                      0 0
                                      • Mr.Duck  

                                        Zas se nechytej jednoho parametru. Ok, ten Range co sem jezdil ma 427, nemam cas ted studovat presne rozdily v geo, kazdopadne se me na tom jezdilo spatne.

                                        Ja nevim, ze ta bavi se o tom hadat. Jezdime kazdej uplne neco jinyho, me to bavi jezdit na tom co jezdim, z tvyho pevnaka bys na tehle trailech udelal polivku behem jedny jizdy. Bez nadsazky. Uz podle toho evidentne kazdej chceme od kola neco jinyho, tak proc mi tu tlacis ze PRO ME budou vetsi kola super, kdyz JA na nich jezdil a sraly me? Neberu ti tvoje 29", jezdi si na cem chces, kdyz te to bavi. Me ne. Ja rad jezdim z kopce, a rad jezdim hodne technicky veci. Ze se ti na pevnaku v Brdech jezdi dobre je fajn, na trailech co me bavi jezdit na sjezdaku by se ti dobre nejezdilo, a ja chci aby se mi jedzilo dobre. A tak du radsi jezdit na svejch zastaralejch 26" kolech.

                                        0 0
                                        • JakeF  

                                          Tak ten parametr jsi tu nahodil sám, tak jsem ti udělal srovnání :).

                                          Že by u vás na trailech pevňák moc dlouho nepřežil je mi celkem jasný, to on nepřežívá ani moje ježdění tady :D. Taky už bude něco jinýho a sjezďáka bych taky užil, ale ten si ještě pár let počká.

                                          Jinak diskutovat o tom klidně budu… Když teď Spešl dělá na Demu 421mm zadní stavbu, tak bych se nedivil, kdyby dokázali udělat s 27,5" kolama těch 426mm jako máš na Statusu… K tomu stejnej úhel vidle je bez komplikací, o trochu níž se posadí střed a budeš mít stejně obratný kolo jako tvůj Status, jen s většími koly… A o tom to je :). Ale je mi jasný, že se potom najde hromada sjezdařů, co budou přísahat, že na první šlápnutí poznaj že to hůř zatáčí a nechce zrychlovat :D.

                                          0 0
                                          • Mr.Duck  

                                            Hele ale ono to je slozitejsi, jelikoz se k vetsim kolum pouziva vetsi offset, uz to nebude stejny se stejnym hlavovym uhlem. Taky potrebujes dost mista pro predni kolo, ale to by u DH nemel bejt problem diky dlouhejm rozvorum. To kolo se proste nebude chovat uplne stejne (konec koncu kdyby se chovalo uplne stejne, jaka by byla pointa ho delat?).

                                            A to, ze se snazi udelat DH kolo, co se bude chovat stejne, jen bude mit vetsi kola zas smeruje k tomu ze my sjezdovi prece strasne pozname ze ty kola sou vetsi – tak bud to pozname a neco to dela, nebo nepozname a sou tudiz uplne zbytecny (tim teda reaguju na to co psal MS).

                                            Lidi co radi jezdi technicky narocny traily mi prijde ze se taky radi drzi 26", rek bych, ze na tom neco bude. Nehledal bych v tom vedu, treba je to o stylu jezdeni, a nekoho proste bavi jedno, jinyho druhy..nevim proc tu ztracime cas, ja nikomu nenutim ze 26" je nejlepsi, staci ze v tuhle chvili je nejlepsi pro me a presvedcit me muze kolo na kterym se mi pojede lip, a to se zatim nedeje :)

                                            0 0
                                            • JakeF  

                                              Větší kola maj výhody, že se míň zasekávaj a stejný pláště maj lepší trakci, pokud jsou zároveň stejně obratný, tak máš až na lehce vyšší váhu (cca 200–300g :)) samý výhody. Ale zrovna u sjezďáka zatím těch 26" určitě je logická volba z důvodu výběru, dílů, atd… Nicméně rozdíl na 27,5" je tak malej, že do budoucna nevidím problém s jejich použitím.

                                              Jinak by mě zajímalo, když se tu celou dobu oháníš obratností, proč teda sjezďák? To jsou všechno neobratný mrchy s dlouhým rozvorem a na ty trialový pasáže, kde by ti 27,5" tak vadilo, to jsou pořád dost nevhodný kola…

                                              0 0
                                              • Mr.Duck  

                                                Sjezdak proto, ze mezi tema trialovejma kouskama je taky spousta poctivejch dropu, casto huzel na placku, skoku do sutru, ale hlavne strmy padaky a skaly, a kolo hodne trpi. Jeden kluk tu s nama jezdi na Slayeru a diktuje pekne, ale to kolo dostava, a taky uz spilal ze by rad sjezdaka kdyz ho to na jednom dropiku ze skaly na skalu katapultovalo..

                                                Oni ty „trialovy“ kousky bejvaj spis kratky, ve stylu ze se skrz to musis nak dostat aby sis dobre najel do nejaky mentality, urcite na vsechny traily sjezdaka nepotrebujes, ale na ty co me nejvic bavi je vic nez vhodnej.

                                                0 0
                              • scret  

                                a nenapadlo te, ze se mozna naopak ty chovas ovcoidne?:)

                                0 0
                                • JakeF  

                                  Jakože jsem si to všechno nejdřív vyzkoušel? Ja původně byl taky proti 29 a zkoušel jsem jich fakt dost, než jsem se rozhod do toho jít. A že jsem vůbec nemusel, Scott byl hodně dobrý kolo… To samý enduro, taky jsem koukal všude možně a chtěl 27,5, no pak jsem zkusil Spešla a bylo jasno… Ono když ti někdo udělá s 29 kolama kratší zadní stavbu, než většina 27,5, tak není důvod chtít menší kola, pokud má člověk trochu vlastní hlavu a ne načtený z Vela nebo nějakýho DH serveru, že 29ky blbě zrychlujou a nezatáčí :).

                                  0 0
                                  • Mr.Duck  

                                    Kdyz ja vlastni hlavu mam, a ty ji nechces uznat jako kompetentni mi prijde :( Dolekopcom nectu, a Pinkbike uz taky zacina zvatlat o velkejch kolech. Beru jako zdroj svoje zkusenosti, a zkusenosti lidi s kteryma jezdim. A ty lidi maj v naprosty vetsine podobnej nazor jako ja. Ale ten ty neuznavas, protoze to je nazor zabednenejch sjezdaru jakozto 26" fanatiku :-/

                                    Ono ani mezi sjezdarema to neni tak jasny, zminoval si Ropelato, ze jel sampionat na 29". To je typek kterymu sedi tyhle trate, zalitne dobre na Sea Otter nebo v Petermaritzburgu (zalitne pochopitelne dobre i jinde, aby se toho nekdo nechyt, ale evidentne mu tyhle trate sedi), a je nabusenej a dupe do toho. Na druhy strane sou jezdci jako Hill a Brosnan, ktery sou maly postavy, litaj nejlip na technickejch tratich typu Val di Sole nebo v Andorre, a vyhovujou jim lip mensi kola.

                                    Nevim, co je na tom tezkyho uznat, ze nas kazdyho evidentne bavi neco jinyho, a vyhovujou nam k tomu jiny kola :)

                                    0 0
                                    • JakeF  

                                      A vždyť já ti to neberu, sám jsem psal, že na sjezďáka bych dneska nejspíš taky bral 26". Neuznávám tvojí argumentaci, protože tomu připisuješ rozdíl, kterej tam není a v situacích, kde maj větší kola naopak výhodu. Navíc celej ten rozdíl dost zveličuješ (což je obecně na BF), mezi 26 a 27,5 je vliv rozdílný velikosti kol hodně malej, geo udělá daleko víc…

                                      0 0
                                      • Mr.Duck  

                                        Mozna me spis blbe chapes. Ja celou dobu mluvim o sjezdaku, pochopitelne. A ono jich moc na 27.5" neni, resp. nevim o zadnym pouzitelnym co by se dal sehnat. A lidem, co radi jezdi podobny veci co ja 26" vyhovuje, a to sou i lidi, co maj XC na vetsich kolech. Ono nejde jenom zvetsit kola a zachovat geometrii, takze to de logicky ruku v ruce – jasne ze geometrie udela vetsi rozdil nez vetsi kola, ale abys pouzil vetsi kola, tak geometrii zmenit musis, a kdyz ji nezmenis, kolo se stejne bude chovat jinak, jinak by se neresil jinej offset vidlic a podobny veci.

                                        Ja nikde netvrdim, ze nikdy nikdo nevymysli kolo, co bude stejne dobry na technicky jezdeni jako dnesni 26" sjezdovy kola, ale zatim to nikdo nevymyslel. Prvni nadeje je ten Session, ale to neni zdaleka v produkci, a kdovi jaky to ve vysledku bude. Prej bude pristi rok 27.5" Demo, treba me prekvapi, ale treba taky bude delany vic na moderni svetakovy trate, a ja si tudiz koupim neco obratnejsiho, co je na technictejsi jezdeni.

                                        0 0
                                        • JakeF  

                                          No uvidíme… Zatím co se týče EN a XC kol, tak patří mezi nejobratnější na trhu, proto si taky myslím, že jestli těch 27,5 udělaj, tak jsou schopný to doladit na větší obratnost, než většina 26". On tomu dost pomáhá ten ctyrčep, jednočep nebo virtuál musí být daleko větší problém takhle zkrátit… Na Enduru 29 je těch 430mm kratší, než drtivá většina XC hardtailů :D.

                                          0 0
                                          • MlokCZ  

                                            Tady bude pro mě podstatné, jestli mi vyjde sedlo až se objeví takhle krátká zadní stavba u rámu, který se mi bude líbit.

                                            Nepotřebuju 430mm, bude mi stačit až se objeví takový rám s 435mm.

                                            Šanci mám poměrně velkou, že pak by sedlo vyjít mohlo, mám kratší stehenní kosti.

                                            Rámy co bych zatím chtěl bohužel jsou pořád na 450mm…

                                            0 0
                                  • scret  

                                    jen me bavi, jak si tady furt neustale hajis tu svoji pravdu a jedes si na vlne 29 dzihadu:))

                                    Myslim, ze ti muze byt celkem u zadele, kdo na cem jezdi a co komu vyhovuje… Nemyslis? Neni potreba nekomu furt neco cpat… Duck nechce a hotovo…

                                    0 0
                                    • MichaelSimek  

                                      no ono to plati i obracene, pokud me nekdo nazyva cyklokrosarem a rika jak je 29ka strasne horsi akceleraci a obratnost…tak je to anti 29 dzihad…

                                      0 0
                                      • Mr.Duck  

                                        No ja vidim jasnej cyklokros :)

                                        Hele jestli se te to nejak dotklo, tak pardon. Ja proti velkym kolum nic nemam, CX jim rikam zcela s nadsazkou, a kdyz lidi bavi na nich jezdit, je to jejich vec. Jediny proc tady travim svuj drahocenej cas kterej bych jinak venoval nudeni se, je ze mi nekdo cpe ze by pro me byly vetsi kola lepsi. Pritom ani neexistuje(pro­dejna) vidlice pro moje pouziti pro tyhle kola. Kdyz nepocitam dorado, ktery je ale taky spis „workaround“ nez cokoliv jinyho.

                                        0 0
                                        • JakeF  

                                          Nikdo ti necpe, že by pro tebe byly lepší… Jen zpochybňuju tvoje teorie, který nemaj reálnej základ, ale jsou založený jen na rozšířeným názoru DH jezdců, že na větších kolech nejde skákat a zatáčet :).

                                          0 0
                                          • Mr.Duck  

                                            Ja hledam teorie jen kolem toho, abych vedel proc v PRAXI se mi na tom jezdi hur.

                                            A nic z toho cos tu popsal mi to nevyvraci, to co popsal Mlok mi to tady a tady akorat potvrdil. Mozna se blbe vyjadruju, ale nic vic se tim rict nesnazim, nez co pise Mlok.

                                            0 0
                                            • JakeF  

                                              Aha, takže chceš říct, že poznáš rozdíl 0,7% na zrychlení a rozdíl ve výjezdu, o kterým Mlok napsal, že „celkově je ten výjezd jasně lepší na větších kolech“. Tak to pak opravdu nevím, o čem diskutujeme :).

                                              0 0
                                              • Mr.Duck  

                                                Podle me ti de docela dobre selektivni cteni. Taky myslim ze sme se s Mlokem shodli na tom, ze ten rozdil plati pro soustavu jezdec+kolo, coz je pro situace skok/technicka skalka naprosto zcestnej vypocet. A ty si taky dost zcestnej :)

                                                0 0
                                                • JakeF  

                                                  Vidíš a já stejnej drop skákal na 10kg pevňáku i 18kg sjezďáku a nějak mi těch 8kg rozdílu nepřišlo jako zásadní překážka, i když podle tebe by problém nastával už při 300g rozdílu :D. Asi budu muset začít míň jezdit a víc řešit :).

                                                  0 0
                                                  • Mr.Duck  

                                                    Jestli si ho skakal na 10kg pevnaku, tak to musel bejt supr drop o kterejch ja tu presne mluvim :)

                                                    Mozna bys naopak moh zacit jezdit neco poradnyho, a az se ti ta plecka rozpadne tak si prid pro radu :)

                                                    0 0
                                                  • JakeF  

                                                    Nojó, Kanada, tam jste jiný borci, mně to je jasný, respektive bylo, než jsem jednoho viděl naživo :). V tom případě můžeš s těma radama začít :).

                                                    0 0
                                                  • Mr.Duck  

                                                    Ses idiot. A at me tu klidne zabanujou, je to muj nazor a sem na nej hrdej :)

                                                    0 0
                                                  • JakeF  

                                                    To jsou ty rady, co jsi mi o příspěvek výš sliboval? To jsem od takovýho borce z Kanady čekal něco užitečnějšího…

                                                    0 0
                                                  • Pedro404  

                                                    Ste dementi oba, že se tu hádáte, ale jak řikam, já nejsem borec, netvrdim to a nepoužívej mně jako argument.

                                                    0 0
                                        • MichaelSimek  

                                          tak dotklo a nedotklo, spis me to dalo duvod se tu zastavit a spamovat

                                          ja bych si nikdy nedovolil te nutit jezdit neco co te nebavi a ani to neni cilem ty diskuze…ale to jak si oduvodnoval proc je 29 pro tebe spatna me zarazilo…kdybys rekl proste, „27.5/29 kola co jsem zkousel me absolutne nesedli tak me to nelaka“ neni vubec co tomu vytknout, ale ty si zacal vymyslet teorie proc ti nesedli a ty teorie proste dost casto ne uplne plati

                                          0 0
                                          • Mr.Duck  

                                            Jasny, moje teorie sou dost mozna mimo, ale snazim se v tom hledat nejakou logiku. To co popisoval Mlok ohledne toho „zablokovani“ kola zboku si myslim, ze dost dobre popisuje moment kterej pro me byl zlomovej ze ty kola nejsou pro me, kdyz se mi presne to asi po stotricaty stalo ve stoupani a ja sel z kola ven. Tohle vysvetleni me treba nenapadlo, a rek bych je ze to je ta horsi obratnost co sem myslel.

                                            A to ze bych pribral 300–600g na kolech proste poznam, at se to nekomu libi nebo ne :)

                                            0 0
                                            • JakeF  

                                              Ona každá věc má dvě stránky, někde se ti kolo může zaseknout zboku, jindy ty překážky díky většímu průměru zase přejedeš. Takže to si vybíráš jen co se ti hodí… Ono není náhodou, že Mlok, se kterým se „shoduješ“ napsal „celkově je ten výjezd jasně lepší na větších kolech“. A když jsi psal, že bys chtěl vidět ty skoky, co já dávám, tak já bych celkem chtěl vidět ty „technický výjezdy“, co tak můžeš dávat na Statusu :).

                                              A zase s váhou, nikdo netvrdí, že bys o tolik těžší kola pocitově nemoh poznat, taky co mám ty dvoje záplety, tak tu výměnu poznám… Ale že bych s lehčíma kolama dával v terénu reálně víc? To rozhodně ne – a o tom se tady mluví.

                                              0 0
                                              • Mr.Duck  

                                                Sak ja nerikam ze na tom chci jezdit do kopce, me vyjezd nezajima, mluvim porad o DH kole :)

                                                Taky nikde netvrdim, ze kvuli tezsim kolum neco nedam, ale rikam, ze se mi citelne lip jezdi na lehcich kolech, vic me to tudiz bavi. A kdyby byly lehci kola co vic vydrzi a ja si je moh dovolit, tak je vozim :)

                                                0 0
                                                • JakeF  

                                                  V tom se shodnem… Akorát já to beru tak, že když mě těžší kola neomezí v tom, co dám, naopak v některých situacích mi dávaj výhodu protože maj větší průměr, tak to hodnotím celkově pozitivně…

                                                  Jinak co se týče odolnosti – to je relevantní argument proti větším kolům, to jsem si sám vyzkoušel, že je u 29" celkem problém.

                                                  0 0
                                              • MlokCZ  

                                                Přesně tak. Ono kdybych pravidelně nestřídal oba rozměry a nejezdil na nich stejné výjezdy, tak za chvíli to na 29" možná ani vnímat nebudu.

                                                A to, že je celkově výjezd na větších kolech je jednoznačné. To mám prokázané už jen tím, že jsem si na 29" celopevňáku už vyjel pár výjezdů, které jsem předtím nikdy nedal ani na 26" celopevňáku, ani na 26" fullu.

                                                0 0
                                      • JakeF  

                                        Asi tak, navíc to je nesmysl :).

                                        0 0
                                      • scret  

                                        njn, navazet se do 29 je uz tady takovej mistni folklor a jen se o vas chlapci clovek trochu otre, hned jste jak na koni:))

                                        je zvlastni ze lidi kdysi u 26tek strasne resili vahu plastu a rafku a jak je to nejvic znat na tehle castech…

                                        A ted tu mame 29ky, kde je zakonite tezsi rafek i plast a najednou je ta rotacni vaha nesmysl:)

                                        Akcelerace a obratnost jsou odlisny veci a ikdyz si myslim, ze obratnost zalezi na konkretni geo (jsou 26ky, ktery jsou obratny asi jako kolejnice), ale akceleraci clovek neokeca…

                                        Ano, pokud bude vaha stejna, tak se nic nemeni… ale kdyz si clovek vezme stejny rafky a stejny gumy, 29ka bude vzdy tezsi.. Takze je dulezity srovnavat hrusky s hruskama…

                                        0 0
                                        • JakeF  

                                          Souhlas v tom, že se to tu řešilo už za dob 26, taky jsem mezi nima byl… Dneska už vím, že to byla kravina a i když jsem měl 1400g kola, tak mě to nijak znatelně nezrychlilo… O co líp to zrychluje, o to hůř tu rychlost drží ave výsledku to člověk vnímá akorát tak 5 minut po výměně…

                                          0 0
                                        • MlokCZ  

                                          Taky tu v historii padaly opakovaně naprosté nesmysly ohledně rotační hmotnosti typu, že je znát 10× více než hmotnost jinde na kole.

                                          K tomu pak přispěl článek z bajk.cz, kde to bylo špatně spočítané a k tomu ještě udělán nesmyslný závěr. Ten článek tu pak vícekrát někdo vytáhnul a pořád jsem musel psát, že je to blbě.

                                          Pro připomenutí to byl tenhle článek

                                          http://www.bajk.cz/data/clanek.asp…

                                          Takže máš pravdu, že se to řešilo už od nepaměti, ovšem od nepaměti u toho panovala nesmyslná hysterie a přehánění, stejně jako teď pro 29".

                                          K tomu můžu obnovit diskuzi ohledně UST x snake skin verze RaR (kde se liší kostra). A po delší době už to říkám s jistotou, že na těžší 127 tpi UST verzi nejsem ani o trochu pomalejší a spíše nepatrně rychlejší než s lehčí snake skin 67tpi verzí, i když rozdíl je hodně malý.

                                          To jen na ilustraci, že i poměrně malý rozdíl valivého odporu je důležitější než ten rozdíl hmotností.

                                          0 0
                        • MichaelSimek  

                          a nebylo to treba geometrii toho kola nez rozmerem, ja si porad myslim ze hlavni vec je geoska a rozmer poznat je o hodne tezsi nez drobnosti v geosce … takze na 29ce je blby ze se nektery geosky s ni postavit proste nedaji

                          0 0
                          • Mr.Duck  

                            No byl to Norco Range v Mku, geoska docela fajn, mozna to na me melo trochu sirsi riditka, na parkaci me to celkem sedelo, na uplacanejch trailech sem to ani nepoznal, ale v technice sem s tim byl proste uplne marnej, a zkratka me to nebavilo ani malo..

                            0 0
                            • JakeF  

                              Aha, takže sis projel jednu 27,5ku na parkovišti a pak v jednom sjezdu a podle toho jsi poznal, že cokoliv jinýho, než 26" se nedá jezdit :D.

                              0 0
                              • Mr.Duck  

                                Jezdil sem na tom celej den. Na par jinejch sem se jentak povozil, a bylo to horsi, jedinej ten Norek daval trochu smysl, ale v technickym jezdeni me sral. A ze me sral znamena, ze me sral, ne ze sem mel predsudky, nebo ze by mi byl velkej atd, proste me to sralo, a oproti Mkovymu 26" stumpjumperu z asi 2008 se mi na tom jezdilo mizerne. Co je na tom tak tezkyho pochopit? :)

                                0 0
                                • MichaelSimek  

                                  no jak jsem rikal, to vubec nemuselo byt velikost kol, tech faktoru mezi 2ma kolama je tolik ze byt schopen rict to je tim 1.5" uz chce koule

                                  0 0
                                  • JakeF  

                                    Kdyby to aspoň bylo těch 1,5" a ne jen lehce přes 1" reálně :D. Ale ono u sjezdařů je 26" jako náboženství, o tom se asi fakt nedá racionálně diskutovat :D.

                                    0 0
                                    • Mr.Duck  

                                      Prijed si to tu zkusit a budem se bavit ty cyklokrosari.

                                      0 0
                                      • JakeF  

                                        A jsme u toho, božská Kanada, my tomu v ČR nerozumíme :D. Třeba časem přijedu, to bych nevylučoval… Mezitím se třeba zajdi podívat, jak jezdí DHčko Mitch Ropelato na 29" a vysvětli mu, že v Kanadě by si s tím neškrtnul :D.

                                        0 0
                                        • Mr.Duck  

                                          A co mam delat kdyz si nedas jinak rict? :) Ropelato na tom jezdi Petermaritzburg, to neni DH trat.

                                          0 0
                                          • JakeF  

                                            Je mi to jasný, v Kanadě na North Shore bys ho v pohodě vyškolil, protože on by na 29" nezatočil :).

                                            0 0
                                            • Mr.Duck  

                                              V zadnym pripade. Ale jezdi snad technicky DH trate na 29"? Ja si teda nevsim. A svetakovy trate obecne nejsou zdaleka tak technicky ani strmy jako shore, tudiz tady to dava este vetsi smysl.

                                              0 0
                                  • Mr.Duck  

                                    Sak ja nerikam ze to je kolama. Ale kolik 27.5" kol s dlouhym zdvihem ma stejnou geometrii jako 26? Kdyz rikam, ze se mi blbe jezdilo na 27.5", znamena to na kole. Posledne co sem to zkousel, tak bylo potreba k jezdeni na kole cely kolo, na jenom zaplety, a kdyz cely kolo na velkejch zapletech nesedi, tezko s tim neco nadelam.

                                    0 0
                        • karliner  

                          Už jsem se lekl, že bude vlákno, kde budeš rozumovat a nepochlubíš se whistlerem…

                          0 0
                  • kali222  

                    Pořád nechápu, proč ho ten pán na santovi tak štřil. Asi ze soucitu nad krosíkem. :)

                    0 0
              • Pedro404  

                Mě nemůžeš brát jako relevantní vzorek, já sem holt sračka všude a na všem.

                0 0
                • JakeF  

                  Já to nemyslel nějak špatně… Jen víš jak, člověk tu pořád slyší Kanada hardcore, to v ČR vůbec takovým věcem nemůžete rozumět, tak pak má člověk na jezdce odtamtud celkem vysoký očekávání…

                  0 0
                  • Pedro404  

                    Tak to máš špatný očekávání, i v Kanadě se daj jezdit pohodový traily, neni tam všechno maximální technickej hell, takže ne všichni, kdo tam kdy jezdili, sou automaticky totální mástři.

                    0 0
                  • Mr.Duck  

                    Hele zcela uprimne, nejsem tu od toho, abych si honil triko, nejsem zdaleka zadna hvezda na zdejsi pomery, naopak po lonskejch 13 dislokacich ramene jezdim opatrne a o dost pomalejc nez kdyz sem prijel, a misto toho pracuju na technice.

                    A naprosto chapu Pedra, ze si po dvou rozlamanejch ramenech nebo co to bylo da taky bacha.

                    Nicmene sem objel nejeden bikepark v CR a okoli, a rika se, ze treba Struggle na spicaku, nebo nektery kousky trate v Leogangu sou celkem zlo. Pak sem prijel sem, a zjistil, ze ta uroven je uplne jinde. Stavi tu traily o nejakych 20 let dyl, a je to na tech trailech znat. A taky je o 20 let dyl jezdi, a to je znat. Kdybys tu jezdil ty, 100% te to hodne posune, protoze sou tu proste k tomu lepsi podminky.

                    Nemam jedinej duvod tu o tom vykladat proto ze sem strasne hardcore a bydlim tady (a doufam, ze jeste par let budu..), jedinej duvod kdykoliv mam to zminit je treba to, ze tu maj traily treba jinej charakter a vyzadujou jinej styl jezdeni, nebo treba jiny kola. Napr. v CR mi na zavodeni CP DH (na mizerny urovni) a jezdeni po bikeparcich vydrzely lehky rafky 2 sezony bez problemu, tady sem mel 3 na sezonu, tak sem presel na tezsi, abych mel 2 na sezonu. Ne proto ze sem strasne hardcore, ale protoze zdejsi hory sou „mlady“, a neni na nich takova vrstva hliny a porostu, a tudiz material dostava od sutru. A ty sutry zaroven slouzi jako vyborny prostredi pro budovani trailu, na kterejch se lidi jako Stevie Smith muzou ucit od mala jak se jezdi technicky.

                    0 0
                    • JakeF  

                      Tak to nechápu… Jak můžeš na těch těžkejch ráfcích jezdit, vždyť to určitě dá těch 300g nahoru a co pak děláš, když potřebuješ skočit drop a to kolo posunout před sebe?

                      0 0
                      • Mr.Duck  

                        Ty uz si ze me fakt delas p**el. Kdyz pridam 100g, tak pridam 100g, ne 300. Popsal sem, v jaky situaci je to poznat, a ano, na 15m skoku je 100g na rafku poznat stejne jako na 5m. Zminil sem velkej skok proto, ze ty jedzis evidentne neco jinyho.

                        Kdyz bych tech 100g zase ubral, tak to zase znicim. Kdybych jezdil na 14kg santovi, tak bych ho znicil. Kdybych jezdil na tvym 10kg krosu, tak bych ho znicil. Proto jezdim na 16kg kole, abych ho neznicil. Kdybych mel navic $4000, tak uberu asi 100g na ramu nakupem karbonovyho dema, a priberu neco malo na ose klik a zadni nabe. Ale porad bych nejezdil 14kg kolo, protoze to neni vhodny na to co jezdim. Mit este par tisic $, tak si koupim ENVE rafky, a zas neco uberu, ale nemam. Proto jezdim na 16kg kole. Mozna i 16.5kg. Jezdilo se mi lip, kdyz sem mel lehci rafky, a v nich lehky FOSS duse? Ano. A bylo to poznat. Ja to poznal, ty bys to mozna poznal, mozna ne, me je to ukradeny.

                        Zvyknul sem si na tezsi komponenty? Zvyknul. Zvyknul sem si na ne proto, ze sem z duvodu ceny a odolnosti musel prejit na tezsi komponenty, jelikoz lehci pri mym stylu jezdeni nevydrzi. To neznamena, ze se mi na lehcich nejezdilo lip, nybrz se mi na lehcich lip jezdilo. Mozna si nekdy slysel slovo kompromis, a stavba kola je o hledani kompromisu mezi odolnosti, vahou, a tim co si muzu dovolit. A to je 16kg kolo, ktery vydrzi jezdeni v BC s unosnejma investicema do oprav. Kdybych mel neomezenej rozpocet, muzu ubrat kilo a koupit si par nahradnich vypletu, a jezdilo by se mi lip. Ale nemam. Snad ti to staci jako vysvetleni :)

                        0 0
                        • JakeF  

                          Aha… Tak když to je na 5m skoku poznat stejně, tak to s tebou můžu v klidu diskutovat dál :).

                          14kg SC V10c bys zničil a v další větě píšeš, že bys koupil karbonový demo a ENVE ráfky? To by mě zajímalo, kde je ten rozdíl, proč bys to narozdíl od tý V10c nezničil :D.

                          Jinak píšeš přesně to, co se ti celou dobu snažím vysvětlit… Těch pár stovek gramů není zásadní rozdíl, protože si na to po chvíli zvykneš a děláš to protože to má nějaký výhody. Ale u 27,5" je najednou těch pár gramů nepřekonatelnej problém. A to si myslím, že vzhledem k rozdílu 26" Dema a Statuse pokud budou chtít, tak 27,5" Demo bude minimálně stejně obratný, jako aktuální 26" Status.

                          0 0
                          • Mr.Duck  

                            14kg v10 bych znicil, protoze ani s enve rafkama a rozumne odolnym zbytkem(DH plaste, Saint saltr, brzdy,…) to 14kg mit nebude.

                            Tech par stovek gramu je zasadni rozdil, ale je to nutnost. Kdyby to nutnost nebyla, tak to nevozim. Benefit je, ze na tom muzu jezdit. Kdybych ubral na kolech 200g, tak kazdej mesic nebo dva kupuju rafky, a za chvili nemam na cem jezdit nybrz bych na to nemel.

                            A vyhoda 27.5 je, ze to mozna v nekterejch situacich lip jede nebo drzi. A v jinejch, do kterejch se nejspis dostanu castejc, to zas bude horsi. Prijde mi to trochu slaby, oproti tomu ze pridam 100g kvuli tomu aby se to nerozpadlo, vs 300g kvuli tomuhle.

                            0 0
                            • JakeF  

                              No zatím co jsi popisoval, tak v nich zrovna horší nebude, pokud udělaj rozumnou geo. Těch 300g rozdílu na dropu fakt neberu jako argument, tam udělá daleko víc delší zadní stavba, ale tam věřím, že se se 27,5" kolama jde dostat na těch 426mm, co má Status…

                              0 0
                              • Mr.Duck  

                                Ale pak budes muset posunout sedlo dopredu, protoze se 426mm a 26" mam na dorazu plast 2mm od sedla, a v realu diky pruznosti materialu narazi do sedla. A ejhle, jina geo! A pro stejnou vysku BB bud vyssi hlavni cep, nebo zmenis prubeh zadni stavby. A najednou mame uplne jiny kolo :)

                                0 0
                                • JakeF  

                                  Věřím, že tomu inženýři u Spešlu věnujou víc času, než ty těch 30 vteřin k napsání tohohle příspěvku…

                                  Jinak ta pozice sedla trochu víc vepředu u sjezďáku něčemu vadí? Jakože horší pozice ke šlapání v sedě? :D

                                  0 0
          • JakeF  

            Mám kamarádku, co ze 26" Spešla přešla na 29" Spešla a je spokojená… Ono to je v reálu daleko menší problém a rozdíl, než si většina teoretiků na BF myslí :).

            0 0
            • iron.hide  

              nie tak celkom. na rovnu cyklostezku ok, ale na technickejsie jazdenie je to ine, najma kvoli tej horsej akceleracii.

              0 0
              • JakeF  

                Aha :D. No co ti na to říct… Meleš sračky, kolego.

                0 0
                • iron.hide  

                  ja ked som grogy po celom dni, tak mam problem akcelerovat aj na 26. tak co potom 29?

                  ty si uz tiez uplne zblbnuty z tej masirky. urcite tu nemelem vacsie sracky nez ty, pane kolego.

                  0 0
                  • JakeF  

                    Rozdíl v akceleraci 26 vs 29 je při jízdě víceméně neznatelnej…

                    0 0
                    • Mr.Duck  

                      Nevim jak s akceleraci, ale ovladatelnost 27.5 mi prijde tragicka, 29 ani nezkousim..

                      0 0
                      • JakeF  

                        Předsudky a nejsi na to zvyklej… Já měl půjčenýho 26" sjezďáka a byl míň obratnej, než 29" Enduro nebo můj 29" pevňák…

                        0 0
                        • Mr.Duck  

                          Zkousel sem to s naprosto otevrenou hlavou, ani za mak me to nebavilo. To je jak kdybys me postavil na fotbalovy hriste a kdyz bych ti rek, ze me fotbal nebavi, tak mi reknes „nejsi na to zvyklej“.

                          Proc si na to mam zvykat, kdyz sem naprosto spokojenej s tim co mam a bavi me to daleko vic? Az budou k mani vsecky tyhle novy sjezdaky na krosovejch kolech, urcite je vyzkousim nez si poridim novyho, ale neverim tomu, ze me to presvedci nekoupit si zase 26"…a s nim uz asi zustat, nybrz pak uz nebude k mani :(

                          0 0
                      • Azmir  

                        Pro pobavení dobrý, co tam máš dál?

                        0 0
                        • Mr.Duck  

                          Urazku.

                          0 0
                          • Azmir  

                            Ale di, to by ses moc nepředved.

                            0 0
                            • Mr.Duck  

                              No co jinyho ti na to mam rict je to muj subjektivni pocit, nikomu ho nenutim, zato mi tu nuti kola na kterych me to proste nebavi, tak uz nema moc cenu argumentovat..ale zas se chvilema nudim tak muzu :)

                              0 0
                    • Sugar67  

                      A tos četl kde?! V katolických novinách na sportovní stránce?!!!

                      Nebráním se 29, ale na druhou stranu nemám rád, když někdo zastává jednu stránku stůj co stůj. Sám jsem si to odzkoušel, je to všeobecně známo a koneckonců se stačí podívat aji na závoďáky, kde třeba na Olympiádě Jarda nestačil nástupům Fontany a toho druhého (xixi) v kopcích, pak to zase jinde dohnal.

                      0 0
                      • MichaelSimek  

                        myslis nestacil nastupum fontany co jel taky na 29ce? :)

                        urcite jim nestacil protoze mel 29ku nebo protoze s kolem vazi o 15kg vic?

                        o kolik % si myslis ze je ta akcelerace horsi?

                        0 0
                        • Sugar67  

                          Nojo, ale Fontana to měl lehčí, protože měl zlomenou sedlovku. A Šutr jel na 27,5 ;-)

                          0 0
                          • Sugar67  

                            Velmi pěkně je to řečeno zde

                            http://www.youtube.com/watch…

                            Když se jenom jede, je 29 lepší, když potřebuješ často měnit rychlost jízdy je lepší 26. Takže 29 jezdivější, 26 hravější.

                            0 0
                            • MichaelSimek  

                              no tvuj argument o jarda vs fontana nevysel…

                              znovu se zeptam:

                              o kolik % si myslis ze je ta akcelerace horsi?

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Tak ať to máme i tady. Už se to tu řešilo vícekrát, i přesné výpočty (což sám určitě výš, něco z toho jsi řešil už také, i když možná některé ty výpočty byly ještě starší, už nevím).

                                Rozdíl bude pro akceleraci do 1%, u hodně drahých kol bude i ještě znatelně menší (jak se bude snižovat hmotností rozdíl kol).

                                A opět se tu může rozjet diskuze, jak někteří okamžitě a výrazně poznají i rozdíly typu 0,5% a menší…

                                0 0
                              • Sugar67  

                                To vím náhodou úplně přesně – tatatata a někdy i větší.

                                Udávaný rozdíl v akceleraci je 3,6% při stejné hmotnosti kol. Pokud chceš srovnávat srovnatelné, tak při stejných kolech a pláštích tato situace nikdy nenastane, rozdíl se tam pohybuje myslím kolem 300g, co rozdíl v akceleraci zvětší. Kolik to je potom, nevím, nejsem fyzik (matematik), na to jsou tady jiný kaBrňáci.

                                Pořád tvrdím, že 26 líp akceleruje a 29 líp jede a to i díky setrvačnosti kol.

                                0 0
                                • MichaelSimek  

                                  to nekdo nespis pocital rozdil v akceleraci kola bez kola…coz je tak nejak k nicemu, rozdil bude opravdu bliz k tomu 1%…Mlok snad potvrdi, ten je tu hlavni kabrnak…takze tva predstava o tom jak moc je dost milna

                                  stejne tak ten rozdil setrvacnosti bude minimalni, tezko znatelny

                                  ja bych jmenoval 2 rozdily (nepocitaje cenu atd) geoska a plast vs povrch

                                  0 0
                                  • Mr.Duck  

                                    Ja tipuju ze tohle bude celkem presny v akceleraci samotnejch kol. Clovek musi samozrejme akcelerovat i zbytkem kola, a tam se toho moc nezmeni, kdyz nebude cely tezsi, takze celkove ten narust nebude takovej.

                                    Na druhou stranu ta hmotnost kol bude rust spis % nez o cca 300g. Sjezdovy kola sou pochopitelne tezsi, a o to tuzsi bude muset byt vetsi kolo, aby udrzelo vetsi stranovy namahani diky vetsi pace. Ted se nehadam o kolik, jenom vyvozuju logicky nasledky :)

                                    Nicmene i tech 300g na kolech neni malo, a pak mi tu budou popirat ze to nebude min obratny :))

                                    0 0
                                    • MichaelSimek  

                                      a neni obratnost vic o geosce nez o 300g?

                                      0 0
                                      • Mr.Duck  

                                        Zalezi, treba na skoku ve vzduchu vahu na kolech sakra poznas – vymenil sem rafek z EX721 (udavaj 590, vazeno na 570g) za EX729 (udavaj 675g, nevazil sem) a tech 100g na zadku se pozna kdyz se v tom vzduchu trochu kroutis. Nerikam ze by to najednou neslo, ale znat to je a je potreba se tomu prizpusobit, ze to neni tak mrstny.

                                        Vim co udela geoska, treba na Gloryne bych se bal sjet leccos, zatimco na Demu nebo na Statusu bych se nerozmejslel. Zato kdyz mi na status pridas 300g, tak to sjedu, ale logicky to bude min obratny nez kdyz to tam nepridas, a jelikoz se aspon u Treku, coz vidim jako prvni smyslupny DH na CX kolech snazi udelat stejnou geo a chovani jako na 26", tak tam obratnost nenaberou, cili je to opravdu jenom o tom zvetsit kola, a je otazka, jestli lepsi odvalovani vyvazi pridanou vahu. Verim ze pro (aspon nektery)rychly flow traily ve stylu svetaku to ma svuj prinos. Naopak Krab do me husti, ze to ma nejvetsi prinos v malejch rychlostech a nad 30km/h uz nemaj vetsi kola pro sjezd prinos, coz me teda smysl nedava uz vubec :)

                                        0 0
                                        • JakeF  

                                          Poslouchej Kraba, on tomu rozumí a přesně má pravdu.

                                          0 0
                                          • Mr.Duck  

                                            Ja ho muzu poslouchat co chci, dokud me na tom nebavi jezdit tak to muj nazor nezmeni, ani kdyz mi ho tu budes bezmyslenkovite cpat celej zivot :)

                                            0 0
                                            • JakeF  

                                              Jo jinak nevím jak Trek u sjezďáků, ale v EN je to celkem hrůza, co se týče přibližování geo 26", protože s tím jednočepem to moc zkrátit nejde…

                                              0 0
                                        • MlokCZ  

                                          Čím menší rychlost, tím více se projeví lepší přejezd překážek a menší se zasekávání o ně.

                                          U fulla jsem zatím na 29" nepřešel a nevím zda jen tak přejdu (v dohledné době typu 1–2 roku určitě ne). Hmotnost je ten úplně poslední důvod proti přechodu a být jediný, tak dávno jezdím i fulla ve 29". Já mám zatím spoustu jiných pro mě mnohem důležitějších důvodů:

                                          • fulla typu co jezdím nikdo zatím nevyrábí v přijatelné geometrii(450mm zadní stavbu fakt nechci a i když se objevují už kratší více avíce, tak zatím ne u rámu který bych chtěl)
                                          • nejsou komponenty a to ani pláště ani kola která bych chtěl (existujepoužitelná alternativa, z které bych ale nebyl úplně nadšený, nějak byse ale dala)
                                          • není vidlice, kterou bych chtěl
                                          • a v neposlední řadě nemám zatím zájem do toho narvat spoustu peněz(což by bylo pro výměnu dvou fullů)

                                          A pro moje ježdění není u fulla přínos větších kol tak velký jako u celopevňáka (vyzkoušeno), takže negativa snáze převáží pozitiva.

                                          0 0
                                      • MlokCZ  

                                        Geometrie udělá určitě nejvíc. Obratnost je ale také o chování větších kol.

                                        Na jednu stranu je tu lepší překonávání překážek a lepší grip stejného typu pláště, ale je tu i negativum větších kol.

                                        Už jsem to tu popisoval a nevím jak přesně tuhle vlastnost popisovat. Větší kola se ve více rozbité pasáži a malé rychlosti více zasekávají při točení tím jak jsou větší (více se zaseknou bokem o překážky a možná i trochu přispěje lepší grip).

                                        Není to nic s čím by se nedalo žít, ale tenhle faktor tam prostě je.

                                        Já ho vnímám poměrně dost při pravidelném střídání 26" a 29", když občas jedu tu stejnou pasáž (ve výjezdech se mi stává poměrně dost i když jedno je full a druhý celopevňák).

                                        Já bych to aspoň u sebe do mírně horší obratnosti v malých rychlostech zařadil. A je to faktor, který tam bude vždy a geometrie na něj nemá žádný vliv a nejde nijak eliminovat. Prostě vlastnost větších kol.

                                        0 0
                                        • JakeF  

                                          Zaseknou bokem o překážky? To je spíš moc širokým plášťem, ne?

                                          0 0
                                          • MlokCZ  

                                            Máš malou rychlost a potřebuješ více zatočit. Začneš natáčet přední kolo a zasekneš se bokem o překážu. Když je to jen něco decentního, tak to prostě přetlačíš. A široká řídítka pomohou.

                                            Větší kola jak jsou větší, tak mají tendenci se více zasekávat, protože se dostanou v takové situaci do kontaktu více jak jsou delší.

                                            Šířka pláště na tohle moc vliv nemá (asi myslíš trochu něco jiného).

                                            Pokud někdo jezdí trvale jen 29", tak to třeba nemusí ani trochu vnímat.

                                            Já to vnímám právě hlavně při pravidelném střídání a projíždění stejných pasáží.

                                            Nejvíce to vnímám v rozbitých výjezdech, kde jedu krokem.

                                            V takové situaci určitě převáží výhoda lepšího přejezdu překážek, takže celkově je ten výjezd jasně lepší na větších kolech.

                                            Ale prostě to jako mírné zhoršení obratnosti vnímám. A 29" mám výrazně točivější, takže když to není případ, že by se to mohlo o něco v terénu zasekávat, tak zatočím na 29" snáze než na svojí 26".

                                            Také je to trochu asi dané tím, že vozím dost úzká řídítka (jen 62cm). A širší nesnesu (testoval jsem mnoho širších a i když třeba do sjezdu to bylo lepší, tak při delší vyjížďce na nich nevydržím, vždy jsem zkončil na problém zápěstí nebo vnější malíkové hrany dle konkrétního zahnutí a i jsem moc už roztažený, jak mám extra úzká ramena).

                                            0 0
                                    • JakeF  

                                      Ty poznáš na obratnosti 300g? Jakože poloprázdnou flašku s pitím? Lol, asi v tý Kanadě teče nějaká živá voda nebo co :D.

                                      Už se těším, až jednou prozřu a koupím 26" a hned díky tomu začnu vyhrávat :D.

                                      0 0
                                      • Mr.Duck  

                                        Ty ne?

                                        0 0
                                        • JakeF  

                                          Jakože když vypiju půlku flašky, že je najednou kolo obratnější? :D To myslíš vážně? :D

                                          0 0
                                          • jIrI___  

                                            Není to tak dávná B-F historie, že ten, kdo nepoznal během jízdy rozdíl 10 g na hazce, byl lůzr největšího kalibru :)

                                            0 0
                                          • Mr.Duck  

                                            A ty vozis flasku v rafcich, nebo v dusich? :)

                                            0 0
                                            • JakeF  

                                              Tam dělá ten rozdíl cca dvojnásobek, když vypiju plnou flašku, tak to taky nepoznám.

                                              Ale na tohle mám celkem dobrý srovnání, mám dvoje kola, kde je rozdíl přes 0,5kg a můžu ti říct, že když je přehodím, tak v obratnosti opravdu rozdíl není. Pocitově hůř zrychlujou a líp drží stopu, ale to vnímám akorát pár vteřin po výměně a je to jenom v hlavě, reálný rozdíl na trailech je akorát ten, že ty těžší jsou v terénu lepší, protože maj lepší grip. A podobně to bude ve srovnání 26×27,5, pokud budou chtít udělat stejně obratnou geo.

                                              0 0
                                              • Mr.Duck  

                                                A kdyz s tim skocis 15m skok, nebo dropujes z nuly do korenu kde se trefujes na 5cm prouzek hliny tak to taky nepoznas? Nebo neskocis 15m skok a bavis se o uplne jinym stylu jezdeni?

                                                0 0
                                                • JakeF  

                                                  Na 15m skoku hraje roli 300g? Ale jdi ty… Proč nejezdíš 14kg V10c? Přesednul jsem v bikeparku z 10kg XCčka na 18kg sjezďáka a po pár jízdách jsem si na těch 8kg rozdílu zvyknul… A tobě by 300g rozdílu znemožnilo ježdění, něco mi tu nehraje. Jestli on rozdíl v našem stylu nebude spíš ten, že já nemám potřebu když mi něco nejde, svádět to na kolo…

                                                  0 0
                                        • MlokCZ  

                                          Zkoušel jsi to někdy při přímém srovnání při rozdílu pouze té hmotnosti a ničeho jiného (eliminace dalších vlivů)?

                                          Já těhle srovnání mám poměrně dost, protože mám už dlouho postavené dva totožné fully.

                                          A kupříkladu jsem měl současně na jednom nahozenou UST verzi plášťů a na druhém snake skin verzi těch stejných plášťů.

                                          Tedy akorát 300g na obvodu rozdílu, zbytek zcela totožný a okamžité srovnání prostřídání kol.

                                          Pro mě je tohle na hranici. Při okamžitém prostřídání to trošku vnímám, ale nic moc.

                                          Pokud prostřídám třeba po týdnu, nepoznám nic.

                                          A to poznám na kole kde jaký drobný rozdíl, který spousta lidí vůbec nevnímá.

                                          0 0
                                          • Mr.Duck  

                                            No ve skoku sem fakt poznal kdyz sem vymenil rafek ze 721 za 729, a docela vyrazne. Da se na to zvyknout, ale kdyz ohnes kolo do whipu, s tezsim zadkem se mu najednou chce nejak pokracovat, a musis vzit za riditka driv abys to rovnal. To je rozdil co me o sobe dal vedet okamzite. Jinak sem v tu dobu jezdil akorat bikepark, kde to zas tak technicky neni, tak tezko soudit.

                                            0 0
                                            • JakeF  

                                              Evidentně jsi neměl problém si na ten rozdíl zvyknout, když sem ještě žiješ…

                                              0 0
                                    • MlokCZ  

                                      Jak píšu níže, tak pro 75kg jezdce, 10kg kolo a rozdíl 300g čistě na obvodu kol bude rozdíl v akceleraci pouze 0,7%.

                                      Rozdíl hmotností bude různý dle zaměření kol. Pro XC je těch 300g reálných i pro trošku odolnější kola a pláště (pro superlehká kola a více šlupka pláště bude ještě o něco menší).

                                      U DH ten rozdíl hmotností bude jistě znatelně větší. Přeci jen pro zachování odolnosti to bude problematičtější + u pláštů je ten rozdíl také už o něco větší (např. supergravity HD má rozdíl 165g na jednom kousků).

                                      Konkrétní jeden příklad:

                                      • Fulcrum Red Metal 29 XL
                                      • Fulcrum Red Metal 1 XL

                                      To jsou přesně si odpovídající kola. Rozdíl 100g (v reálu odpovídá).

                                      Pláště např.:

                                      • 26" RaR snake skin 2,25
                                      • 29" RaR snake skin 2,25

                                      Teoretický rozdíl (dle specifikace) je 2×80g. V reálu (vážil jsem více kousků) je to spíše 2×100g.

                                      A jsem akorát na těch 300g.

                                      Když jsem na fullu střídal snake skin verz x UST verze, tak rozdíl byl v součtu také 300g na hmotnosti na obvodu. A pro mě je to právě akorát na hranici rozpoznatelnosti (poznám to při přímém srovnání okamžitě po sobě, po delší době už ani ne).

                                      Na obratnosti to nepoznám vůbec (na to potřebuju větší hmotnostntní rozdíl).

                                      0 0
                                • MlokCZ  

                                  Tak to je naprostá fyzikální hovadina. Pokud budou kola stejně těžká (včetně stejně rozložené hmotnosti, tedy i stejně hmotnosti na obvodu, atd.), tak rozdíl ve zrychlení nebude žádný.

                                  Záleží pouze na hmotnosti, na velikosti kol nezáleží vůbec. Už se to tu rozebíralo několikrát.

                                  Je to dané tím, že větší kola pro stejnou dopřednou rychlost soustavy jezdec + kolo potřebují menší úhlovou rychlost.

                                  Tohle nikdo nemůže zpochybnit, tak to prostě je. A pokud se mu zdá něco jiného, tak má zcestné pocity.

                                  Ale ani k tomu není žádný důvod, stejně těžká kola na 29 jezdím a rozdíl v praxi pocitově je nula (tedy přesně to odpovídá tomu čemu del výpočtu má).

                                  Stejně těžká kola mám proto, že jsem přešel na snake skin verze plášťů místo UST (nuceně, ve 29" jná volba není).

                                  Tedy kola šla nahoru o 100g a hmotnost plášťů šla dolu o ± to samé (přechod z 26" UST RaR na 29" snake skin RaR).

                                  A rozdíl v akceleraci si může vyzkoušet každý sám a nemusí ani zkoušet jiný rozměr kol. Je to jen o té hmotnosti. Tedy stejného srovnání můžeš dosáhnout třeba výměnou plášťů u stejného rozměru kol.

                                  0 0
                                • MlokCZ  

                                  A pokud bude rozdíl hmotnosti kol + plášťů jen 300g (a to ještě do výpočtu beru tu nejhorší situaci, že celý rozdíl bude na obvodu, v reálu to bude o trošku lepší, ne komplet celý rozdíl hmotnosti je na obvodu), tak to pro 75kg jezdce nedá právě ani zdaleka to celé 1%.

                                  Tento konkrérní případ by vycházel pro 75kg jezdce někde kolem 0,7%.

                                  0 0
                                  • Mr.Duck  

                                    Takze to je brany pod 1% akcelerace cely „soustavy“ jezdec + kolo? To je taky celkem podstatna informace, jelikoz to by bylo uzitecny pocitat na silnici a obecne souvisly dupani, vzhledem k tomu, ze pri technictejsim jezdeni se jezdec a kolo vuci sobe vzajemne dost pohybujou, tak je podstatnejsi narust vahy na kole oproti celku. Napr.: prijedu nad skalku, necham kolo stat „za sebou“, odrazim se kam chci do skalky a presunu kolo pred sebe kam ho potrebuju, tam hraje hmotnost jezdce zanedbatelnou roli.

                                    0 0
                                    • MlokCZ  

                                      Ano, to je pro celou sostavu, kolik musím dát energie do zrychlení.

                                      Uvedený příklad, s tím souhlasím, že tam bude vliv o něco větší. Ale zase to nebude tak tragické, protože v tomhle případě bude fuk, že je to rotační hmotnost.

                                      Pro tento uvedený příklad bude platit srovnání s flaškou ve které bude o adekvátní množství méně/více pití. Takže si ho může každý snadno vyzkoušet.

                                      0 0
                                      • Mr.Duck  

                                        Kdyz ja nemam drzak na flasku :))

                                        Ubral sem ted skoro pul kila na tlumici, moh bych tvrdit ze to je sakra znat, ale rek bych, ze to ze mi ted kolo chodi o 100% lip bude tim ze sem vymenil Van za CCDB, nez ze sem ubral pul kila :)

                                        Ale je pravda, ze tam je celkem jedno ze je to rotacni hmotnost. Sice si prislapnes, a stejne musis ty kola roztocit, aby ses tam dostal, ale nebude to tak horky jako kdyz chces vysprintovat nekde do kopce..

                                        0 0
                                    • JakeF  

                                      Jestli máš problém utáhnout 300g navíc, tak nemáš co dělat na těžkým DH kole…

                                      0 0
                                      • MlokCZ  

                                        Tak ale zase na DH kole to nebude rozdíl 300g. Tam bych tipoval spíše tak 600g (jen 300g bude na pláštích).

                                        0 0
                            • JakeF  

                              Wow :D. Vědeckej výzkum od Birelu, tohle vlákno mě baví, fakt že jo :D.

                              0 0
                      • JakeF  

                        Jedna sračka vedle druhý :D.

                        Když jsi u tý olympiády, viděl jsi finiš? Jak Kulhec na 29ce neskutečným způsobem vyškolil Shurtera na 27,5" navíc na výrazně lehčích kolech? :D

                        A navíc nechci ti to kazit, ale Fontana jel taky na 29" :D.

                        0 0
                  • MichaelSimek  

                    o kolik je horsi akcelerace slusny 29ky a slusny 26ky, v cislech ci vzorcich prosim, subjektivni od anti29kare neberu, to je jako bych ja mluvil o kladech trikolky

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Pokud se nejedná o nejlevnější kola, kde bude hodně velký rozdíl v hmotnostech, tak se rozdíl nemůže dostat přes 1%. A samozřejmě to může být i výrazně méně dle konkrétní situace.

                      Na to 1% už se to musí dostat až někam k 0,5kg rozdílu hmotností na obvodu (samozřejmě bude záležet i na hmotnosti jezdce). A tam se to u slušných kol už většinou ani nedostane.

                      Na tomhle je nejzajímavější to, že na trošku levnější 26", kde nejsou nijak moc lehká kola to bude daleko horší než na trochu lepší 29" s lehkými koly. Nikde jsem tu ale neviděl, že by tu někdo psal, že na takové 26" se ani nedá rozjet…

                      0 0
          • MichaelSimek  

            fate (spesl pro damy) ma velice slusnou geosku pro zensky a na Sku se jezdi dobre i tem prtavejsim, mam to z prvni ruky

            0 0
    • winter78  

      A veľmi dôležité je aby to nebol 26", pretože tie sa už nevyrábajú a nikto na nich už nejazdí. A aby to nebol hardtail, lebo dnes sa už jazdí len na fulloch a je jedno kam a kde, či mesto, asfalt, cyklochodník, cesta do práce alebo bike na nákupy či maratóny :-).

      0 0
    • goofy  

      A nejhorší ze všeho jsou trpaslíci. Ty potvory vám vlezou všude. A strašně rychle se množí.

      0 0
    • Ruprt2  

      První kolo a hned Premier?

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.