Na trhu se prodavaji strasne vergly a neni pred nimi ochrany ani ve vyssich cenovych relacich, dejte si pozor co kupujete, a neverte hned vsemu co vam tu mistni frikulini napovidaji!
Pravidlo c. 1.: Pozor na Formula naboje!
Kdyz vidite kolo, ktere nema ve specifikaci naboje, tak se skoro automaticky jedna o OEM naboje znacky Formula. Tyto naboje nejsou kvalitni, vyrobce nedodava nahradni dily nikomu jinemu nez vyrobcum kol, navic ke svym nabojum nezverejnuje zadnou dokumentaci s potrebnymi nastroji a technologickymi postupy pri servisu! Pokud vam nevadi chodit s kolem do servisu a cekat tydny nez se to uraci opravit, tak vam to muze byt asi jedno, ale pro servis doma se jedna o velice spatnou volbu ktera vam prinese jen trapeni.
Pravidlo c. 2.: Pozor na vyplety se Straight Pull spicemi!
Straight Pull spice nejsou univerzalni, jsou vzdy specificke pro konkretniho vyrobce kol, napr. 1 kus spice pro Shimano vyplety stoji 80,– Kc! Jejich prepleteni je drazsi, protoze se obtizneji utahuji, nebot maji tendenci se protacet.
Jsou to asi sice dobre vyplety, ale opet zbytecne vyhozene penize, na normalnich spicich neni vubec nic spatneho, jen je potreba dobre servisovat vyplet.
Poznamka: protoze vyrobci kol obvykle osazuji co nejlevnejsimi smejdy, tak se s darzsimi Straight Pull spicemi u noveho kola asi moc nesetkate.
Pravidlo c. 3.: Pozor na stredy typu PressFit!
PressFit jsou problemove stredy, ktery byly zcela ocividne vymysleny za ucelem usetrit naklady pri vyrobe. Tyto stredy se lisuji specialnim pripravkem. Navic k odbornemu sundani potrebujete koupit stahovak, aby nedoslo k poskozeni jak stredoveho slozeni, tak domecku v ramu. Jejich konstrukce je jednodussi, nebot nemaji zavit, a stejne tak domecek v ramu nemusi mit zavit.
Tyto stredy maji problemy s vrzanim, zvlaste pak v karbonovych ramech. Jedine mozne reseni je rozebrani, dukladne odmasteni ploch a zalepeni Loctitem 641 (typu pro tento ucel je vic, nutno overit). Nekteri se skripani snazi resit vazelinou namisto lepidla, coz je je jen polovicate reseni.
PressFit je zbytecny hype ktery vam neprinese oproti zavitovym stredum nic, jenom starosti a 2 dalsi nastroje v dilne. Je proto naprosto zbytecne si kupovat ram s timto stredem.
Pravidlo c. 4.: Pozor na prehazovacky SRAM SX a NX Eagle 1×12!
Tyto prehazovacky vyjdou na 2000,– Kc a jsou velice choulostive na serizeni. Padani retezu z kazety pri slapani dozadu je vlastnost techto prehazovacek! Retezy maji velice tenoucke, rychle se opotrebovavaji a snadno se pretrhnou. Novy retez vyjde na 600,–. Pozor, i presto, ze prehazovacky stoji 2000,– Kc kus, jedna se o lowend vyrobek od SRAMu!
System razeni 1×12 prinasi jen male vyhody oproti 2×10, 2×11, 1×11, je mnohem drazsi, choulostivejsi na zerizeni a ackoliv se zda, ze by diky absenci presmykace mel byt spolehlivejsi, opak je pravdou! Neutracejte za to zbytecne svoje penize.
Pravidlo c. 5.: Pozor na bezduse!
Bezdusove plaste maji oproti dusim prakticky jen 3 vyhody!
- Priblizne o 18% mensi koeficient valiveho odporu (zdroj https://www.bicyclerollingresistance.com/…-butyl-tubes)
- Moznost mit o trochu mensi tlak bez rizika cvaknuti duse.
- O 7% nizsi hmotnost. (zdroj https://www.bicyclerollingresistance.com/…-butyl-tubes)
To jsou jedine vyhody ktere maji bezduse! Mezi nimi rozhodne neni to, ze vam to bude lepit mensi diry v plasti, protoze nezapomente, ze mliko si muzete nalit i do duse, coz tak sam provozuju na silnicce i na MTB a od te doby jsem ani jednou nepichnul! Plast muzu klidne prorazit sidlem, z dirky vytece mala kapicke mlika a je hotovo. Neodzkouseno na hodne podhustenych MTB plastich.
Krome vyse uvedenych vyhod maji bezduse uz jen same nevyhody:
- Musi se mnohem casteji dofukovat, protoze se v nich ztraci tlak.
- Musite koupit drahou pumpu s rezervoarem vzduchu, abyste je nahodili. Napr. moje Force pumpa stala 2000,– Kc.
- Kdyz budete mit vetsi diru v plasti, ktera nepujde opravit knotem, na bezdusich jste dojeli a musite tam stejne dat zalozni dusi.
- Bezdusove plaste jsou drazsi.
- Bezdusove rafky jsou rovnez drazsi.
- Vozite s sebou knoty.
- Musite stejne vozit nahradni dusi.
- K te dusi byste meli vozit lepeni na dusi.
- A protoze byse vam mohlo stat, ze po lepeni diry knotem nenahodite plast obycejnou pumpickou, meli byste si poridit i pumpu na bombicky.
Bezduse jsou dobre tak leda pro zavodniky, pro ostatni predstavuji opet jen zbytecne vysoke porizovaci naklady a dalsi komplikace s kolem.
A to je vsechno co jsem chtel rict. Mistni frikulini a jejich hujeri se tu ted do me sice hned oprou a budou se vzajemne onanovat jak kolo musi stat minimalne 40000,– a musi se do toho dalsich 30000,– vrazit, ale spousta lidi po precteni si snad bude davat vetsi pozor pri nakupu noveho kola.