Norsko - zajímavé trasy silničce - poradí někdo?

13 nepřečtených
  • chodec

    Jedu za týden do Norska – primárně s rodinou/dětmi, takže to není „cestování na kole“ ale budou jen občasné vyjížďky na silničce, kterou si chci vzít.

    Neporadil by někdo nějaké hezké spektakulární trasy, výjezdy/sjezdy. prostě něco, co stojí za to si tam střihnout pro krásu, zážitek a potěšení?

    Primárně mi jde o oblasti

    • kolem národního parku Jotunheimen
    • kolem Bergenu
    • kolem Lillehammeru
    • Gejranger fjord
    • Oslo a okoolí
    • Trollstigen (trolí cesta)

    a cokoliv na přejezdech mezi (tedy obecně spíše jižní část Norska – až po jih střední části.

    díky J.

    0 0
    • Jakobo  

      Napsal bych co mam projete, ale toto mas obrovskou plochu vetsi jak cela CR. Navic nepises jak dlouhe vyjezdy ani dalsi podrobnosti. Trasy pro silnicku nejake najdes v kazde oblasti, cesty ale nekdy nejsou nic moc a obcas se muze stat, ze se asfaltka zmeni v sotolinu. Uvnitr Jotunheim na asfalt zapomen. Tama jedine hlavni cesta Fagernes – Dombås po asfaltu. Trollstigen se na silnici da, jezdi se tam i zavody. Kolem Oslo se da treba okolo fjordu, je to asi 270 km. Vic to ted nema cenu rozebirat. Az tu budes vyjed jen tak a uvidis kam dojedes. Pokud budes v Oslo tak pokud to vyjde mohu te vzit na nejakou kratsi trasu po okoli, ikdyz ja jezdim vic po sotoline v horach. Takze pokud by sis vzal nejaky sterkolet s pevnou mozna bys udelal uplne nejlip. A po te (rozbite) silnici bys mohl nakonec jezdit taky.

      0 0
      • chodec  

        díky … bohužel mám na výběr buď trailové MTB (tedy šemíka na kořeny do lesa a lesní cesty) nebo čistokrevnou silnici. Chtěl jsem do dovolené postavit ještě krosku/gravela, ale to se neppovedlo :/ … tak musím vystačit s tím, co je. Z těhle dvou možností intuitivně tíhnu k silničce. Díky omezeným rychlostem v Norsku a co si vzpomínám co jsem tam byl relativně řídkému provozu by to mohlo být hezké.

        Jelikož tam jsem s rodinou počítám, že to nebudou celodenní výlety, ale spíš nějaké půldenní výpady (podle stoupání po cestě to je ale v Norsku pro mě celkem neodhadnutelné na km) s tím, že se někam nablížím autem nebo budu nablížen a pak si dám čistě pro endorfiny a zábavu nějaký vypečený úsek … proto sonduji a hledám, kam se nechat v těhle oblastech nablížit.

        že není asfalt uvnitř Jotunheimenu vím, ale okolo něco třeba je a když 2–3 dny nepojedu, tak se nic nestane … jelikož to bude takopé putovní, tak mi jde spíš o to si vytipovat možnosti, ke kterým když se přiblížíme, tak je využiji a nebo to k nim budu nenápadně směřovat, pokud stojí za to. :)

        Pokud by šlo ti někam poslat nějaké nápady, že bys mi je okomentoval nebo bys na jejich základě poznal, co by by se mi mohlo hodit … dej vědět, moc rád to s někým proberu

        0 0
        • Jakobo  

          Tak treba letos v kvetnu jsem prejizdel z Trondheim do Oslo. Trasu jsem dopredu planoval se znamym, co se porad mota nekde po horach. Nejlepsi cast byla kolem Rondane, ty jsem ale bohuzel jen minul. To je jeden z nejpeknejsich masivu v Norsku. Ty nahorni plosiny Hardanger, Dovre nebo i ten Jotunheim v porovnani s tim moc neobstoji. Ty nahorni plosiny jsou vylozene na palici. Nekonecna cesta, v dalce vidis auto, ktere te minulo pred pul hodinou a vidis co te ceka.

          Mozna nejlepsi usek pak byl z Vinstry do Skåbu a dale udolim Espedalen. Tam byl vsude asfalt a minimum dopravy. To mi poradil ten znamy jinak bych o tom ani nevedel. Ty pak muzes sjet zpet do Lillehammeru, ja jsem pokracoval k prehrade Dokkfløy a pak do Dokky. Pres tu Dokkfløy prehradu (prehrada jak krava, snad 100 m) se da jet i autem a je tam otevreny skanzen, to by se asi libilo deckam. Jeste zpet z toho udoli Espedalen kdesi odbocovala cesta Per Grynta, to jsem jen minul, tam uz je ale myslim jen sotolina. To udoli Espedalen je fakt kouzelne a mas-li moznost, aby te nekdo hodil do Vinstry a pak treba vyzvedl tak vrele doporucuju.

          Na zapade si davej bacha na navaznost cest. Vsude jsou treba fotky kolaru na te atlanske ceste, problem uz ale je, ze do tunelu s kolem nesmis a jinak nez tunelem se na tu cestu asi nedostanes. A to plati i pro vsechny dalsi cesty na zapade kolem Bergenu, Haugesund, coz je casto na hovno. Ja tam proto ani moc nejezdim. Na Lofotech jsme ale pred 5 lety tunely projizdeli, aspon tehdy tam zakaz neplatil, nevim jak dnes. Podivej se do mapy a kde je prerusovana cara je tunel. Ve vnitrozemi je vzdycky jeste ‚stara‘ cesta, po ktere muzes na kole, ale na zapade, kde je pevnina oddelena vodou mas smulu.

          0 0
          • chodec  

            díky díky … kouká na to a popravdě jsem trochu nejistý pokud jde o čtení těch jejich map … jsou takové dost jiné než na jakou syntaxi jsem zvyklý … i to cos sem přiložil vypadá, že to má vyrážku :) …

            značím si tyhle kousky co zmiňuješ a uvidím, ke kterému se přiblížíme, nebo kam to potáhnu.

            co si nejsem jistý je po jakých cestách smím na kole … tunely NE … tomu rozumím. Přesně jak píšeš, tak ve vnitrozemí jsou často objížďky po starých cestách. Nicméně někde jsem četl, že po dálnicích taky … tomu bych taky rozuměl, ale nejsem si jistý, jak jsou značené a nebo zda je dálnice vždy čtyřpruh nebo i dvoupruh … abych zkrátka někde nevjel někam, kam nepatřím a neudělal tam zmatek …

            třeba v přiložené ukázce … ty zelené cesty jsou skoro všude , na mapě vypadají stejně silné ale některé jsou značené s „E“ na začátku (např. zde E16) a některé dvojciferně (zde 52) … má to nějaký systém? kam se pouštět a kam ne poznám nějak z mapy předem, kdybych chtěl někde něco vymyslet?

            díky J.

            0 0
            • Jakobo  

              To se docela divim, je to ta nejklasictejsi mapa jakou dostanes, kdyz koupis turisticke mapy KCT nebo snad kdekoliv na svete. Mas tam vrstevnice, vyskove body v krajine, pri vetsim rozliseni i jednotlive domy jako ctverecky, kostely, klasika.

              Je to vysek mapy, kterou jsem si chystal primo na ten zmineny prejezd podle https://www.ut.no/kart/. Zvolil jsem papirovou mapu, pac jsem mapu vytiskl a zalaminoval. Jsou tam i jine druhy, ale ta papirova mne vyhovuje nejvic. Jeste najdes mapy na strankach inatur.no a https://kart.gulesider.no/, ale ta na ut.no je oficialni DNT, coz je totez co cesky KCT a maji asi fakt nejlepsi mapy. Tusim je i aplikace ut.no s mapama, ale myslim placena. S trochou casu v nejakem jednoduchem obrazkovem editoru (ja pouzivam primitivni mspaint) si takhle poskladam mapu jakekoliv oblasti Norska, pak vytisknu v praci na A4 nebo A3 na barevne laserovce, zalaminuju a mam neznicitelnou mapu lepsi nez kupovane skladaci plachetnice ve vetru. Se 3 kusy A4 oboustranne pokryju min. tydenni putak na kole, jedna A3 je snad na mesicni turistiku na pecho.

              Kam muzes nebo nesmis ti ukazou znacky na ceste s preskrtlym cyklistou, myslim kulata s cervenym okrajem (zakazova nebo jak se to jmenuje). Ty E jednocislo nebo E 1X tam bude zakaz pro cyklisty, vyssi hodnoty budou povolene s vyjimkou tunelu (vnitrozemi=objezd po stare).

              Dalnice v Norsku myslim technicky vzato neexistuji, jen neco jak u nas rychlostni, nekde za Oslo smer letiste je nejvyssi povolena rychlost 110 km/h, kolem vetsich mest 100 nebo jen 90, jinak plati 80 pokud neni snizena. Ty silnice kolem velkych mest jsou 2 proude co si vybavuju. Bude ti jasne, ze tam nesmis a pri vjezdu bude jasne oznacen zakaz vjezdu cyklistum. Totez do tunelu. Pokud tam znacka neni do tunelu muzes.

              0 0
          • chodec  

            nebo třeba tady … pro představu a ilustraci dilema :) …

            kdybych – teoreticky – jel z Heidalu (v pravo dole) do Lomu (vlevo) na kole – jen teoreticky – měl bych se to snažit plánovat co nejvíc po těch tříciferných (456, 468)? nebo to střihnout po té dvouciferné … co jde a zbytek po tříciferných (51, 468), nebo se nemusím bát ani té zelené 15?

            0 0
            • mr.antik  

              Jako bát se nemusíš (jezdí se tam ohleduplně), ale přes den tam prostě bude provoz, hafo autobusů, karavanů, protože všichni chtějí vidět dřevěný kostel.Je to prostě jako naše okreska. Ty boční silničky taky mívaj celkem hezký asfalt, jsou jen mnohem užší,ale není to záplatované jako u nás. Mrkni na gůgle ze satelitu aby to nebyla šotolina

              Takže tady konkrétně bych jel žluté :-)

              Dálnice v Norsku nejsou, jen Lillehamer – Oslo – Gotebork, tam asi nepojededš. A co se týká provozu, tak asi nejvíc extrémní je okolí Bergenu, tam bych se jakýkoliv hlavní cestě vyhnul (stejně je tam většina tras tunel).

              0 0
    • jecnak  

      https://www.youtube.com/watch?…

      https://www.youtube.com/watch?…

      http://cyclingtips.com/…ping-norway/

      Vse jsem jel bohuzel jen autem (byli jsme tam na kajaku), ale stojí to fakt za to.

      0 0
      • chodec  

        u toho prvního videa jsem normálně zaslzel … tohle musím nějak prubnout … jdu koukat na další. kdyby tě napadalo ještě něco, tak napiš, tohle je paráda.

        já vidím hromady stránek s trasami, ale nikde se moc nedozvím, které nějak stojí za to, aby na nich člověk propálil ty třeba 4–5 půldenních propustech co tam třeba za tu dovolenou urvu :)

        jde mi spíš o to, že těch možností, kdy budu moct vyrazit bude nějak omezeně a tak je chci využít co to půjde na nějaké ty highlighty – v Norsku jsem byl před mnoha lety a to jsem ještě nejezdil, tak jsem taková „tabula rasa“ :)

        0 0
        • jecnak  

          Zcela na rovinu. Ty trasy jsou o vikendech plne aut, turistu a vubec to kazi krasnou atmosferu mist. Doporucuju tedy nejaky vsedni den – klidne s dojezdem v mistni letni podvecer – tj v 22–24h.

          Co bych jeste doporucil, najdi si nejakou sotku po trase sve planovane vyjizdky. Poznas ji jen pres Streetview, jelikoz v mapach je znacena stejne jak asfalt. Povetsinou je tam velmi slusny povrch a da se to i na silnicce a mas 100% autenticky zazitek z jizdy mezi usedlostmi jak z pohlednice a k tomu louky, jezera, kravy a ovce a tak vubec venkov.

          0 0
    • tom xtr  

      Byli jsme v Norsku cca 3 týdny (silničky-raft-kajak). Na silničkách cca po ose Lillehamer – Otta – Lom .. nejseverněji po Trondheim. Bylo to krásný – doporučuju. Asfalt slušný, cesty většinou téměř pusté, příroda nádherná. Je to už ale pár let :)

      0 0
    • chodec  

      … tak jen debrífing pro generace budoucí a koho by to zajímalo … byla to paráda … trasy jsem nakonec kromě nějakých těch vyhlášených (Dalsniba a Trollstigen) hledal a vymýšlel za pochodu na místě odhadem … plánoval a trasy do computeru pro navigaci ládoval podle mapy.cz a pokaždé to bylo pěkné. I když jsem náhodou 2× zahrnul do trasy kus cesty po „šotolině“, tak i ta byla ve výrazně lepším stavu než leckterá naše okreska a dalo se po ní v principu na čistokrevné silnici jet bez omezení. Asfalt obvykle nádherný, v okolí měst typicky v nějakém frekventovanějším úseku krásná cyklostezka vedle silnice. Nejvíc mě pobavily situace, kdy vedle nové „dálnice“ zůstala skoro opuštěná místní silnice (stále výrazně lepší než 90% toho, co je u nás a vedle té opuštěné silnice kde jelo auto jednou za 5 minut ještě cyklostezka – :) … tedy obvykle paráda. Výhledy nádherné, provoz obvykle řídký a ohleduplný. Prakticky kdekoliv jsem byl se nabízelo více tras, než kolik jsem byl schopen v daném čase projet. Trasy celkem nejsou moc značené … je třeba si vymýšlet a plánovat ideálně předem a nebo jet kam člověka napadne, ale bez přehledu o tom, kam člověka cesta zavede.

      I ty profláknuté cesty se daly celkem bez stresu jet – stačilo počkat do pozdějšího odpoledne až pominul největší provoz přesouvajících se kempařů a výletních autobusů (to kulminovalotřeba kolem Geirangeru kolem 12–14 hodin, kdy tam vozily autobusy turisty z těch výletních parníků, co zakotvily ve fjordu vždy z rána. Takže třeba od 15:30 dál už bylo celkem klidno (všední dny).

      jen na ochutnávku a pro představu …

      https://www.relive.cc/view/1774222680

      https://www.relive.cc/view/1771739904

      https://www.relive.cc/view/1767237669

      https://www.relive.cc/view/1760484376

      https://www.relive.cc/view/1755348114

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.