• LoArmistead

    Zdravim všechny,

    vždycky jsem měl kolo rád, přes léto jsem vždycky jezdil (trochu) a bavilo mě to, teď bych to ale rád pojal trochu „vážněji“ a tak bych se rád zeptal na pár základních věcí:

    • jezdim cca tohle (viz muj obrázek ze Strava), to je tak muj standard, někdy jedu víc, někdy míň, ale tuhle trasu jezdim nejčastěji, většinou tak 4× týdně – je vhodná takhle pro začátky, nebo bych měl jezdit jinou, radši delší trasu, větší kopce nebo tak? (pro info: loni jsem si koupil MTB Ramblera 2.0 od CTM a na tom jezdim)
    • co mam jíst? mam sedavý zaměstnání u PC, je mi 29 let, čili mam 189cm a 95kg (ne, nejsou to svaly) a pokaždý když jedu do kopce ze ten metrák proklínam :D
    • co mam při jízdě pít (jíst?) – mam jednu lahev s vodou, v druhý šumivej horčík, (což je možná úplná blbost)
    • lze dělat doma něco v těch dnech když se nedostanu na kolo (nějaký cvičení, dřepy na nohy nebo tak)?
    • jsou nějaký články, weby, youtube kanály kde se tyhle věci dovim aniž byste mi to tady museli všechno vysvětlovat? mám objednanou tu Tréninkovou bibli pro cyklisty od Friela..

    Budu rád za jakýkoliv rady do začátku jak nabrat alespoň nějakou výkonnost :) dík moc!

    0 0
    • Dados  

      Pro začátek mi přijde docela dobré tohle shrnutí.

      Strava (jídlo) je taky důležitá, já před jízdou jím spíš lehce. Ráno vločky + protein, oběd rýže a kuře (hlavně nic smaženýho). Hodně záleží kdy vyjíždíš a tomu přizpůsobit přípravu jídla. Sebou si beru vždy banán a třeba čokoládu (tu mám jen na dojetí).

      Pil jsem dřív různý Isostary a podobný věci, ale poslední dobou jedu převážně vodu. Někdy si sebou beru na delší vyjížďku Powerade.

      Určitě ti ale poradí místní závodníci líp. Já už jezdím jen pro radost a udržení kondičky :)

      0 0
    • Mereck  

      Já bych doporučil, aby tě to kolo hlavně bavilo. Zní to přiblble, ale jedině tak se dostaneš dál. Já si zpočátku stanovoval cíle, kam chci dojet. Díky tomu jsem jezdil pravidelněji a delší trasy. Dnes je pro mě ten cíl zase terén – snažím se projíždět různé lesní stezky a motivace už není konkrétní místo, ale spíš snaha si užít les a eliminovat asfalt. Zároveň se snažím trasy obměňovat; asi bych nechtěl dokola jezdit ten samý okruh, ale tobě to může vyhovovat, takže no problemo.

      Přes jídlo jsem lama; to ať ti poradí jiní. Já osobně s sebou vozím flapjack a dětskou ovocnou kapsičku (Hamánek). Piju vodu a kafe, po jízdě pivo.

      Na netu sleduju přes YouTube GMBN GCN – něco málo o jídle a tréninku tam najdeš, ale není to nijak vyčerpávající.

      0 0
    • Barak  

      Pokud jsi před tím moc nejezdil, jako hlavní radu bych ti asi dal, abys to ze začátku zbytečně nepřepálil. Jezdi tak, abys domů nepřijel na kaši, ale tak, abys mohl druhý den v klidu znovu. Když to budeš zbytečně hrotit vystavuješ se riziku zranění nebo tomu, že tě to přestane bavit. Před i po se protahuj.

      Tak nějak samo by s tím mělo přijít prodlužování tras, zvýšení rychlosti, snížení váhy.

      Zkusil bych něco načíst o jídelníčku, ale zase bych to nijak nedramatizoval. Dodržuj základní rady (na internetu i tady nan B-F je toho plno), jak se stravovat a zkus spočítat svůj denní příjem a podle toho to uprav. Na vyjížďky ti stačí voda, případně ionťákem nic nezkazíš.

      Cyklistická bible je fajn, ale je to kniha pro trochu jiný level tréninku. Tím neříkám, že tam některé rady nebudeš moct hned aplikovat.

      0 0
    • Kamilac  

      mrkni třeba tady, jsou tam nějaky techniky jizdy a tak https://www.youtube.com/user/globalmtb

      0 0
    • heyjoe84  

      Jak nabrat výkonnost – jezdit, jezdit, jezdit :) Záleží, jak moc „vážně“ to chceš brát. 11 km na kole není moc, takže postupně můžeš začít přidávat. Když jsem dřív jezdil na XC (dnes už enduro), tak jsem jel 1×-2× týdně cca 30–40 km a o víkendu zpravidla proběhla vyjížďka kolem 80 km (vždy terénní kilometry). Tento trénink mi umožnil důstojně absolvovat amatérské závody, kterých jsem odjel tak 3 za rok. Na umístění to nebylo, ale co si tak vzpomínám, útočil jsem na první třetinu startovního pole. :)

      0 0
    • Čipera  

      Asi bych řekl, že teď nějaký tréning řešit nemá cenu když jezdíš 11km. Samosřejmě o množství km to není, ale chce to jezdit třeba hodku-hodku a půl, ale aby ses neutavil jezdit rozumné aerobní tempo. To je asi takové tempo u kterého si budeš schopný povídat s druhým aby si nespaloval tolik energie. Co se týče jídla bude stačit banán,nebo sojový suk a pod. před vyjížďkou a voda. Pokud tě berou křeče to magnezko je dobrý, možná pokud máš sedavou práci a chceš neco shodit popřemýšlel bych i o změně jídelníčku. Domácí cvičení možná by pomohly nějaké cviky na zpevnění zad, nohy asi jen pokud budeš mít delší pauzu. Jinak jezdi jezdi a jezdi třeba 3× týdně a jak už někdo psal pomalu prodlužuj a uvidíš že výsledky se dostaví. . Co se týče kola zatím postačí, ale pokud začneš jezdit stačit nebude. Ten rambler je fakt těžkej, a určitě bych pořešil aspoň lehké pláště a duše, trochu ti to ulehčí.

      0 0
    • Rychlej turista  

      Máš velkou výhodu, že začínáš jezdit v době, kdy většina pomalu končí, jsa znavena životem, neb všude (i na bedně) byla, všechno zná a ani ta výkonnost se neudržuje už tak snadno… :-)

      Takže pokud jsi fyzicky zdráv a pojmeš to rozumně, klidně 10 i více let se můžeš rok od roku nenásilně neustále zlepšovat, což je ohromná motivace, udržující tě v chodu.

      Cyklistika je vytrvalostní sport a jako k takvému je třeba k ní přistupovat. Není to fotbal, kde zhusta stačí umění dobře se postavit a zbytek okecat. Co na kole nemáš najeto, to neokecáš :-) Takže nikam nespěchat, ale jezdit. Jezdit často a projížďky prodlužovat. Důležité je vyvarovat se fatálních chyb a pít. Jídlo zpočátku není třeba nějak extra řešit a než se dostaneš na dvouhodinové a delší švihy, už budeš mít nějaké zkušenosti. Kolik jezdit v první sezóně se explicitně říct nedá, protože co by jednoho zabilo, pro druhého je málo. Takže zde platí pravidlo, že v první sezóně není žádné omezení a druhá sezóna se koriguje podle toho, jak jsi tuto sezónu strávil. Důležité pouze je (jak jsem psal výše) vyvarovat se fatálních chyb, které by tě zařízly. A o nich už někdo jiný :-)

      0 0
    • Crash86  

      Zdravím Plzeňáka!!! O víkendu se můžeme potkat nahoře na Krkavci a dát řeč;-)

      0 0
    • Leuser  

      Koukám že se Plzeň začíná rozrůstat

      0 0
    • novas752  

      Neřešit, jezdit! :D

      Pokud se do toho nechceš fakt hodně opřít, ta bible ti z větší části bude k ničemu (příliš odborná) – popisuje všemožný principy pro tvorbu tréninku na silniční závody na hodně vysoký úrovni. Pro začátečníka fakt dost náročný čtení. Na začátek úplně postačí ten výše uvedený Vojtěchovský.

      První 2–3 roky se stejně musíš pořádně adaptovat, takže na nějaký přesný plán je brzy. Jezdi nejvyšším tempem, kterým bys dokázal jet bez přestání v podstatě kamkoliv (vytrvalost).

      12km a skoro po rovině neni nic zázračnýho. Pozvolna postupně prodlužuj – 12, 15, 18, 20, 23, 25 apod. a snaž se jezdit co nejčastěji, ale s dostatkem regenerace, takže maximálně 4–5× týdně. Víc bych fakt neřešil, jezdi a prozkoumávej okolí.

      • Jíst můžeš cokoliv, až začneš jezdit větší objemy km, budeš moct vyprázdnit ledničku na posezení a stejně budeš mít hlad a budeš hubenej. :)
      • Na tyhle kratší trasy pod 1–2h stačí voda, na delší někdo používá ionťáky, mě osobně nechutnaj a tak si míchám 3l Magnesie + šťáva z 1–2 citronů + lžíce glukózy, 2 lžíce třtinovýho cukru, 3 lžíce maltodextrinu a špetka soli. Ve vedrech udělám z části vod led. (A plnim to do hydrovaku na zádech, do bidonů by se 3l vody nevešlo. K tomu nějaký různý sladký tyčky a sušenky – bebe, margot, musli a ovocný…

      Měl by si za hodinu vypít aspoň 0,5, ve vedru spíš 1l vody a sníst 50–100g sacharidů + nějaký ty minerály.

      Do posilovny můžeš chodit přes zimu, kdy toho asi moc nenajedeš. Hodí se posilovat nohy a hlavně na kole zanedbávaný partie, tzn celkově „core“, ruce.

      YT kanály na nejen tréninkový rady: GCN, GMBN apod.

      0 0
    • LoArmistead  

      Ještě jednou zdravim všechny,

      v první řadě všem MOC DÍKY za rady a tipy, dělal jsem vlastně všechno špatně :D fakt jsem byl takovej ten typ, co šel na to kolo, jel jsem a jel jsem co to dalo, totální strop, pořád jsem šlapal, do kopce, po rovině, i z kopce, někdy jsem si do kopce ani nesnižoval převody jelikož jsem měl pocit že čim víc ty nohy bolí a čim mrtvější domů přijedu tim sem toho pro sebe udělal víc :) timhle stylem jsem jezdil někdy od léta 2015 do teď (vždycky jen ale tak květen-říjen, mam sice krásný zimní hadry ale já se v tej kose většinou nedonutim).

      Asi muj největší problém bylo pití – někdy jsem se po tej hodinovej vyjížďce vrátil a měl flašky plný, jelikož jak jsem jel na doraz tak jsem ani neměl kdy pít – pořád jsem šlapal, byl jsem hodně zadejchanej a když hodně dejcham tak mi nejde pít :D vždycky jsem si myslel že když pojedu 45 min strop udělam toho pro sebe daleko víc než když bych jel 2 hodiny pohodu :)

      No tak jsem si dneska ráno vstal v 7:15 než se udělá zas horko, dal si bílej jogurt k snídani, celozrnnej rohlík a vyrazil v osm na Krkavec (taková místní rozhledna, viz fotka ze Stravy – btw Crashi rád se někdy potkam, ale tenhle víkend jsem pryč). Jel jsem si cestou pohodičku abych se neutahal, ale teda stejně jsem skoro umřel :D Částečně proto že jsem lama, částečně proto že z týhle strany jsem ho jel poprvý a já nerad jezdim trasy poprvý – nevim jak si rozvrhnout síly, kolik mě toho ještě čeká. Nakonec jsem ho přejel, pak se ještě trochu ztratil, najel jsem hodinu dvacet a přijel domů fakt nadšenej, bavilo mě to a klidně bych ještě jel dál, nohy vůbec nebolí a cítim se dobře. Ty moje „smrtelný stavy“ jsou totiž takový intenzivní ale krátkodobý – těsně pod vrcholem Krkavce jsem si řikal že jsem to přepálil a nedojedu domů, pak jsem ho přejel a už na konci toho sjezdu jsem se cítil úplně super, jako kdybych na kolo právě sednul. Čili do kopců trpim, ale kdybych jel nějakou trasu kde zrovna nebude rozhledna a jel bych jí svym tempem, myslim že klidně 2 hodiny vydržim.

      Takže ještě jednou díky všem a otázka – jsou tyhle ranní vyjížďky rozumný, případně jaký pro ně platí pravidla, po jaký době třeba od probuzení jet a snídat mam klasicky?

      0 0
      • jIrI___  

        Na takové šolichání mi příjde zbytečné nějak sofistikovaněji řešit jídlo. Občas jezdím do práce na kole (45 km tam, 45 km zpět) a ráno mi to nejvíc vyhovuje tak, že vstanu, umyju se a po 20 min od probuzení vyrážím. Snídám až po dojezdu do práce, většinou lupnu nějakou bagetu z kantýny :D. Kdybych chtěl snídat ještě před vyjetím, tak musím vstávat daleko dřív, což je nereálné (už tak vstávám ve 3:30), protože hoďku od probuzení do sebe prostě nic nedostanu. Jednou jsem to zkoušel a skončilo to šavlí na záchodě :). Ale tohle všechno je těžce individuální, těžko radit.

        0 0
      • krabica  

        Hele tohle je podle mně na prd, chce to hlavně najíždět kiláky, takže uber na kopcích a intenzitách, jezdi trasy alespoň 30 km a postupně prodlužuj.

        0 0
        • Čipera  

          Právě že o najíždění km to vůbec není a kor když na to člověk není zvyklej a neví jak má správně při sportu fungovat aby vyšel se silama. :-)

          0 0
          • krabica  

            Však říkám nízké intenzity, tz. na pohodu, aby mohl dýchat nosem a přitom v klidu mluvit. Takhle dokáže i důchodce jezdit celý den a jediné, co tě může bolet je prdel. :-D Samozřejmě postupně zrychlovat, ale pozvolna!

            0 0
            • Čipera  

              To je taky špatně musí najít svojí aerobní zónu v které bude jezdit a podle které si pak určí aby vyšel se silama akorát na vyjížďku jakou má naplánovanou a v které bude nejvíce spalovat tuky a ne cukry. Když bude jezdit jako šnek celej den taky to nikam nepovede.

              0 0
              • Rychlej turista  

                Když bude jezdit jako šnek celej den taky to nikam nepovede.

                A toto jsi vyčetl kde? Každý, kdo jezdí na kole, ti potvrdí, že ježdění celý den jako šnek je ten úplně nejzákladnější základ, na kterém teprve můžeš rozvíjet ty své teoretické poučky. Cyklistika je totiž velice jednoduchý sport – co nenajedeš, to neokecáš, ať se o to snažíš sebevíc :-)

                0 0
                • Barak  

                  To je pravda. Ale pokud najede třeba 1.000 km ročně, což lze u tazatele předpokládat, asi ho nebude bavit, těch 1.000 km pořád jezdit jako šnek. Asi ho svižnější jízda, tzn. ne na šrot, ale taky ne jako šnek, posune víc.

                  0 0
                  • Rychlej turista  

                    S najetými km bude narůstat i výkonnost a tím i rychlost. Osedí se, omačká se, zvykne si na zátěž a postupně, bez jakéhokoliv násilí, si bude sám od sebe přidávat. To je celá věda. Drtit kopce bez najetých km je nesmysl.

                    0 0
                    • Barak  

                      Prosim tě, kluk chce jenom normálně jezdit na kole, netrénuje na Tour. To má jako 2 sezony jezdit po rovině? Neříkám, aby jezdil kopce intenzitou, ze které se v půlce poblije. Ale jezdit jako šnek je taky zbytečný. Prostě s rozumem, aby když dojede domu, mohl druhý den zase v klidu vyjet a nebyl z toho zničený.

                      0 0
                      • platypus  

                        Tady nejde o žádnou tour, jezdil jsem to samý co zakladatel vlákna, na silnici a druhej rok jsem nemohl ze sedla, kvůli kolenům, bylo mi jasný že je něco blbě, koupil knížku o tréninku, kadenčák, tepák a už jsem točil roviny, a jak jsem byl rozježděnej tak do kopců, každej kilák do další sezóny se počítá.

                        0 0
                      • Rychlej turista  

                        O tom ale celou dobu píšu. Problém dnešní doby ale je, že každý chce všechno hned. Proto si spousta začínajících lidí myslí, že lze nahradit „nudné“ hodiny trvající točení klikami krátkou intenzitou. Jenomže takto cyklistika nefunguje.

                        Nikde nepíšu o tom, že má jezdit jen rovinu a jen tak rychle, aby z toho kola nespadl. Píšu o tom, aby zpočátku cíleně nejezdil jen kopce a k tomu způsobem, aby se z toho zkroutil. To je totiž jeden ze spolehlivých způsobů, jak se velmi rychle odrovnat. Prostě jezdit a postupně podle chuti přidávat. Délku, rychlost i ty kopce. Ročně najezdím okolo 15 tisíc km, jezdím celou zimu a přesto každé jaro najedu aspoň 3 000 km, než se vydám do kopců drtit velkou :-)

                        0 0
                    • Barak  

                      A vůbec, kde je tvoje celoživotní heslo „per tam velkou“? ;-)

                      0 0
              • krabica  

                Však o tom píšu! Aerobní zóna bez tepáku se pozná tak, že jedeš a ještě si schopen plynule mluvit. info třeba tu V aerobní zóně vydržíš jet hoodně dlouho, na to není třeba moc plánovat, rozvrhovat síly… To jsou zbytečné komplikace, které by ho akorát mátly.

                0 0
                • ˘Ö˘ Krab  

                  Aerobní zóna bez tepáku se pozná tak, že jedeš a ještě si schopen plynule mluvit.

                  Myslíš, že se s takovou definicí dá souhlasit bez výhrady? Tušíš, jak je řízena intenzita plicní ventilace a s jakým zpožděním?

                  0 0
                  • Barak  

                    Pro potřeby zakladatele vlákna bych řekl, že je to dostatečná definice.

                    0 0
                    • krabica  

                      Přesně tak, myslím, že pro najíždění kiláků v prvním roce by to mělo stačit.

                      0 0
                    • MlokCZ  

                      Já bych naopak řekl, že dle toho je to posunuté do moc vysoké intenzity (pro dlouhodobé ježdění, není samozřejmě cílem se zcela vyhýbat vyšším intenzitám a občas může být i vyšší i než je omezeno mluvením). A hlavně pokud jezdí sám, tak si skoro nikdo nebude zkoušet po celou dobu souvisle mluvit.

                      0 0
        • MlokCZ  

          Kopce nevadí, pokud se nevybírají moc těžké výjezdy. Konkrétně na Krkavec jsou dva výjezdy, které se dají jet celé na pohodu i když není výkonnost, akorát je potřeba jet dostatečně pomalu na lehký převod. A on jel jedním nahoru a druhým dolu, takže pohoda.

          0 0
    • Delkim  

      Jestli to chceš myslet i jen maličko vážně, tak hlavně nejezdi jenom v létě…

      0 0
      • novas752  

        Tak tak, co nenajede v zimě, to mu bude chybět v létě. Zima je ideální na najíždění vytrvalosti – nechceš příliš „chlemtat“ ledový vzduch a nechceš se zpotit, takže automaticky jen tak točíš nohama. Navíc v tom období se dá zažít spousta nevšedních zážitků a cyklistika je v mnohym krásnější. :)

        S několika podstatnejma kusama oblečení (kukla, návleky na boty, pořádný rukavice) se dá vcelku bezproblému jet nějaký ty 2h i v –15°C. :D

        0 0
        • MiKED  

          +1, teda až na ty návleky – já koupil zimní tretry…

          0 0
          • novas752  

            No tak samozřejmě, ale to je přeci jen investice okolo 3–5000+, ne? Návleky seženeš do 1k a s tlustou fusaklí a izolační vložkou v botě fungujou relativně dobře i v těch větších mrazech.

            0 0
          • Barak  

            Jo kluci, az konecne procitnete zjistenim, ze v lete, i pres najety kilometry v zime, jezdite stejne pendrek, treba procitnete a vyuzijete zimu na sporty, ktere jsou taky krasne a cloveka dokážou naplnit.:)

            (Pozor, tento prispevek neni utocny a obsahuje velké mnozstvi nadsazky.)

            0 0
            • novas752  

              A tak jasně, ale když napadne párkrát za zimu 5–10cm, na běžky to neni, na brusle neni dostatečně silný led a při běhání by člověk akorát promočil boty, je to kolo vcelku příjemný. Za takovýho počasí většinou nikde nikdo, pod kolama šustí sníh…

              0 0
            • MiKED  

              Jezdím proto, že mě to baví. A taky mě baví sledovat u sebe nějaký pokrok (za KOMy se fakt nehoním, stejně na to nemám). :)

              Na prkno či lyže je lepší vyhradit si týden v Alpách. Běžkám teprve přicházím na chuť.

              0 0
            • honzzaq  

              V zimě je na kole taky hezky :)

              0 0
    • plzakj  

      No a mozna i trocha teorie pro zacatek :-)

      https://www.ondrej-vojtechovsky.cz/poradna-kpo

      0 0
    • blaza84  

      Že ses vůbec na něco ptal, že?? :D

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.