Nové kolo – záměna vidlice za pevnou

41 nepřečtených
  • Milosch

    Zeptám se zkušenějších – výhledově bych chtěl omladit „vozový park“ a pořídit kolo na delší vyjížďky (myšleno na těžko). Primárně bych chtěl mít pevnou vidlici (nižší hmotnost, bez údržby a možného „posrání“ během cesty, na asfaltu a šotolině stejně odpružení nevyužiju). Modelový příklad např. Merida řada Crossway by se mi líbila, ale jak to vyřešit? Aby mi ji připravili s pevnou vidlicí je asi blbost, takže koupit tak jak je a sám si dodatečně vidlici vyměnit?

    0 0
    • Prazak0  

      Prý to funguje, koupit novou vidlici a nechat si ji vyměnit. Změní se tím trochu geometrie, pevná vidlice bude typicky kratší než ta odpružená, takže se změní třeba rozvor kol i další parametry geometrie kola.

      Druhým řešením je koupit kolo rovnou s pevnou, tj. hledat mezi fitness koly nebo krosové s pevnou, bude to asi dost práce ale taková kola jsou. Nebo koupit rám a nechat postavit kolo, asi by to šlo i na gravel rám. Zajímavé jsou rámy a kola od City bikes, kola Kolos. Na stejný rám udělají trekové nebo gravel kolo, rám je stejný, legovaná ocel, samotný rám stojí bez latu 5 tisíc, vidlice něco přes tisíc, s nalakováním to bude asi 7 tisíc. Rám má delší zadní stavbu, takže dobrý asi pro nějaké vození bagáže, jak to bude rychlé, nevím.

      0 0
      • Jezevec70  

        Proč by měla být pevná kratší než odpružená? Vybere si délku jakou potřebuje. Dnes, když jsou všude kotoučovky, je jedno jestli je původně vidle určená na 26", 27,5", 28" nebo 29".Spíš, aby seděl krk (ahead, tapared) a osa (rychloupínák, pevná osa).

        0 0
        • MlokCZ  

          Přesně. Pokud vyhovuje geometrie kola jak je v originále s odpruženou, tak se použije pevná odpovídající délkou odpružené v sagu + stejný offset a bude to úplně stejné jako v originále, bez jakékoliv změny geometrie.

          A případně jde výměnou za pevnou geometrii naopak doladit dle požadavků libovolným směrem (o chlup delší nebo kratší nebo jiný offset).

          0 0
          • Prazak0  

            Já jsem uvažoval o možnosti krosového rámu a pevné vidlice, našel jsem samé pevné vidlice, které byly kratší než ta odpružená. Jestli máš nějaký případ, kde bude stejně dlouhá, dej odkaz, rád se na tu vidlici podívám.

            0 0
            • MlokCZ  

              Neumím věštit z křišťálové koule a tedy nemám tušení, co to znamená stejně dlouhá. Nejen, že různé odpružené vidlice (stejného typu, tedy např. krosová nebo biková a stejného zdvihu) nejsou stejně dlouhé, ale navíc ani nemají stejný sag.

              Tzn. potřebná délka (pro zachování stavu) pevné vidlice se může opravdu dost lišit, klidně i o 2cm (pro stejný typ kola se stejným zdvihem odpružené).

              Na trhu se pevné vidlice dají najít v podstatě v jakékoliv délce a při troše snahy i po 5mm (po 1cm rozdílů úplně v pohodě).

              A také záleží s jakým krkem je potřeba a s jakou osou. U rámu, který není tapered a má semiintegrované hlavové lze použít tapered vidlici u kterých je dnes lepší výběr. A při výměně spodní části hlavového za hlavové s externím ložiskem (nutné, aby tam šla tapered vidlice) je další prostor pro jemné ladění délky (různá hlavová jsou různě vysoká).

              0 0
              • Prazak0  

                rozklikni si toto https://cz.author.eu/…9-ua42913002#…

                HT je délka hlavové trubky rámu, skrz ní prochází sloupek vidlice. Mně zajímá to z vidlice, co je od spodního konce hlavové rámové trubky k ose kol. Je tam rozmer FL (fork length), tj délka vidlice a o tom mluvím. Vzdálenost osy náboje od rámu, konkrétné dolního konce hlavové trubky rámu. F/R je předsazení čili offset vidlice, taky by mělo být stejné. Já tvrdím, že pevné vidlice mají vzdálenost F/L delší a tím je rám více zvednutý nebo kratší pevná ho zas trošku položí. Asi s tím jde jezdit, ale ten rám je pak trošku jiný, posune to celou geometrii vč rozvoru kol W/B wheel base.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Jak píšu níže, tak i na ráfkové brzdy (které dnes na krosových kolech ale už jsou jen na těch úplně nejlevnějších do cca 12tis. Kč) se dá sehnat skoro jakákoliv délka vidlice, i když výběr je menší než u vidlic na kotouče.

                  A nevím proč by offset a délka měla být stejná jako je osazeno. Offset a délka by měla být taková, aby to jezdci vyhovovalo a dá se tim dobře ladit chování kola dle požadavků. Jak je v originále kolo osazené je nepodstatné. Tak to někomu může sedět perfektně a někomu zase vůbec.

                  0 0
                  • Prazak0  

                    Tak já to psal, vidlice s jinou délkou použít jde, ale posune se tím celá geometrie kola. Např. úhel sedlové rámové trubky je počítán od jisté pomyslné vodorovné polohy, která závisí právě na délce vidlice. U malých rozdílů ten rozdíl asi nebude podstatný.

                    0 0
                • kubad  

                  Tak hlavně je potřeba odečíst SAG

                  A zbytek je už jen o tom co chceš

                  0 0
        • Prazak0  

          Já jsem se díval, odpružené jsou delší, i ty pevné, kterých velký výběr není mají různé délky. U kotoučové brzdy by jistě šlo použít vidlici třeba pro 28/29 kola místo 27. Ale pro krosové kolo, tak to je určené pro kola 28/29". Takže delší pevnou nesežene, ale snad by to nemělo tolik vadit.

          0 0
          • MlokCZ  

            Tak pro v-čka je to nabídka samozřejmě daleko menší.

            Ale proč by měl řešit vidlici pro v-čka tedy netuším. To už snad dnes skoro nikdo neosazuje. Třeba Merida Crossway, kterou zmínil, má už samozřejmě kotouče.

            0 0
          • xtonda  

            Tady máš na MTB 475 mm

            https://www.kupkolo.cz/…disc_z94305/

            Tady na kros 435 mm

            https://www.kupkolo.cz/…e-al_z94643/

            Silniční 370 mm

            https://www.kupkolo.cz/…e-al_z92424/

            Čili to tak cca odpovídá, treková je o 65 mm delší než silniční, horská o 105 mm delší. A to je co sem jako první našel na KK, určitě toho budou tuny i na českých shopech.

            0 0
          • MlokCZ  

            A i pro ráfkové brzdy se dají najít delší vidlice. Např.

            https://www.bike24.com/p2149895.html?…

            která má 460mm, což už může být na krosové kolo i moc (450 a 455mm také ale není problém a samozřejmě kratší už vůbec ne).

            Delší než 460mm by na krossové kolo rozhodně nemělo být potřeba.

            0 0
            • Prazak0  

              odpovídám oběma, já to řešil před časem, nějaký krosový rám, předpisově měl vzdálenost FL tj. od osy k spodku rámové hlavové trubky delší, než co pevné vidlice, rozdíl nebyl zrovna malý.

              0 0
              • Vilém  

                To, ze sis vybral vidlici s nevhodnou delkou, neznamena, ze nekdo jiny to udela stejne blbe.

                0 0
                • Prazak0  

                  Já si nevybral žádnou vidlici, prostě nebyla s odpovídající délkou tak jsem nic nekupoval.

                  0 0
              • MlokCZ  

                Pokud byl na kotoučích, tak je to na 100% nemožné (tam jsou k mání pevné i 510mm dlouhé a možná i delší). Pokud měl ráfkové, tak možná nějaká anomálie je možná.

                Těch 460mm ale nebude určitě nejdelší vidlice na ráfkové brzdy na trhu. To bylo jen co jsem našel během 1 minuty na prvním místě, kam jsem se podíval.

                Takže i pro ráfkové brzdy o tom silně pochybuju, že by se nenašla dostatečně dlouhá pevná.

                A počítal jsi s tím, že pevná má být kratší, aby odpovídala odpružené v sagu? Tedy nikdy nehledáš stejně dlouhou pevnou jako byla ta odpružená.

                0 0
                • černápole  

                  ne výměna pevné vidlice za odpruženou není možná, protože pevná je vždy výrazně kratší. tečka

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Co to meleš?

                    Celou dobu se řeší přechod z odpružené na pevnou a tu si vybereš dlouhou jak je potřeba…

                    A ani opačně to není pravda, i když to tak někdy být může.

                    0 0
                    • černápole  

                      pro vysvětlení: jenom eskaluji tuhle humornou situaci s pražákem, něco ve stylu 29er nebrat-)

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Ok, pak byla moje reakce přehnaná. Já to nejdřív pochopil, že to myslíš vážně. Ono je tu někdy těžké poznat, co tu kdo myslí vážně a co ne, když tu každou chvíli někdo píše úplný nesmysl a vážně to myslí (když to potvrdí dalšími příspěvky).

                        0 0
                      • Prazak0  

                        Já už v první reakci píšu, že i když bude mít nejspíš kratší délku vidlice, tak to nejspíš půjde. Proč ale nekoupit rovnou nový rám nebo kolo s pevnou vidlicí, když to chce? Výměnu beru jako náhradní řešení, tady existují rámy nebo kola s pevnou vidlicí, proč se nedívat nejprve zde?

                        0 0
              • xtonda  

                Než pevné na silničku zcela jistě, ale dal sem ti tu odkazy i na pevné vidlice pro kros a MTB. Netvrď tu, že krosový rám měl předepsanou vidlici vyšší než 475 mm.

                0 0
                • MlokCZ  

                  I kdyby měl, tak pro pevnou na kotouče by to nebyl žádný problém.

                  Jen doma aktuálně mám pevné s délkami: 470mm, 475mm, 485mm, 490mm a to ještě s různými offsety. Ale jak píšu víše, tak když jsem ladil celopevňáky a hledal pevné, které by mi vyhovovaly po všech stránkách (tedy nejen délka, offset, ale i správný krk, osa, materiál, atd.), tak jsem narazil i na 510mm.

                  Pro těch 475mm by stačila i ta mnou uvedená 460mm na ráfkové brzdy. Ale i tam určitě půjde najít ještě delší, kdyby se náhodou někde objevila odpružená delší než 475mm.

                  Já tedy z hlavy neznám délky krosových vidlic, z hlavy znám jen přesnou délku pro mnoho bikových. A když vezmu, že 100mm 29" vidlice mívají kolem 505mm (ne všechny, třeba některé Suntourky jsou delší), tak pro 75–80mm krosovou by se to do těch 575mm mělo vejít.

                  0 0
                • Prazak0  

                  Já ovšem hledal vidlici na brzdy V, ne diskové.

                  0 0
                  • kubad  

                    To je pro zakladatele vlákna fakt důležitá informace :(

                    0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • jirkous3  

      Nebo můžeš jít rovnou do cestovatelského kola. Nevypadají sice nějak lákavě, ale už je tam vše vymysleno. Návarky na brašny atd. Třeba zde http://www.ub.bike/ český výrobce.

      0 0
      • Prazak0  

        To je zajímavý odkaz, i když mi přijdou City bikes lepší. Asi trošku levnější, ale hlavně: je tam možné si vybrat různé varianty, jestli má být jako gravel kolo nebo expediční kolo, je tam popsaná geometrie rámu, možné vybrat komponenty, není to napevno dané, daleko širší možnost si sám zvolit. A u toho rám tam píšou, že to je zeslabovaná CrMo ocel, uvádí hmotnost rámu i vidlice, barvy dle výběru.

        0 0
    • karel d.  

      Já řešil to samé pred pár roky-taktéž M. Crossway. Původní vidlici jsem prodal, nasadil pevnou hlinikovou Force na 29'. Geometrie v poradku, ale Force vidlice byla stále krupajici zmetek. Min. rok jsem sehnal novou celo-karbonovou vidlici co se před lety montovala na jejich zavod. special FLX Target 8. Má podlozku dole na sloupku takze to i trochu zvýšilo hlavu. S vysledkem jsem teď konečně spokojen.

      0 0
    • Zbyniusz  

      Nechci zakládat nové téma, tak to napíšu třeba sem.

      Dal jsem si dnes pevnou Al vidlici Force 475, uvidím co vydrží. když tak dám karbonovou. Kolo zlehklo, celkově mám z toho kola lepší pocit než s tím houpáním Rockshoka XC 30 100mm. Zjistil jsem že brzdy jsou ostré, nepotápím se a hned brzdím. Za mě zatím dobré a chtěl bych u toho zůstat. Na konci sezony napíši další nabyté zkušenosti. Pár foto pro inspiraci, mám to na zkoušku, vidle stála 1500Kč, nechtělo se mě hned dávat kupu peněz do něčeho co se mě třeba nebude líbit a obratem bych prodával . Rád se nechám poučit kterou karbonku na MTB 29 vybrat když tu čínu rozšrotuji, když tak pište kdo co máte. Díky. Rockshock je na prodej, jdu ho dát do bazaru.

      0 0
      • Jáchym 1  

        Měl jsem ji také.Nebyla moc tuhá do torze.Šla pryč.

        0 0
      • Jan D.  

        Lidi si tu docela chválí vidlice BXT z Aliexpressu. Osobně s ní zkušenost nemám. Určitě tu o nich a jiných najdeš vlákna: https://www.bike-forum.cz/hledani?…

        1 0
      • Cen da H  

        Ja kdysi stavel pseudo gravel na trekingovem author ramu (v profilu). Koupil jsem na nej pevnou vidli na nemeckem eshopu za super cenu:

        https://www.bike-discount.de/…-brake-white

        Koukm ze ted neni skladem a cena je za ty roky o dost drazsi, ale zkusenost je dobra, cekal jsem to mnohem mene pohodlne, to magnezium neni tak tvrde jako dural.

        Edit: na webu pisou aluminium/ocel, takze uz ji asi z magnezia nedelaji…

        Je z toho zimak a slouzi suprove. Takze mohu doporucit.

        0 0
    • F1L  

      Ahoj, zas ozivim, hledam taky nahradu za odpruzenou vidlici na krosa. Vzhledem k co nejnizsi cene koukam po Force Alu. Maji ji v 26 v delce 440, trekovou 435 a 29 v delce 475mm- ta je paradoxne i nejlehci, protoze je jen na kotouc, coz potrebuji. Ale coucasna vidlice se zdvihem 63mm je v nezatizenem stavu 470 dlouha..tedy si myslim, ze ta 29 je blbost a budu muset sahnout po te 26 s delkou 440? Dekuju za pomoc.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.