Odpružená sedlovka Suntour - Oprava rozvrzání

13 nepřečtených
  • Naturerider

    Ahoj bikeři,

    jednoduchý dotaz: po ca 2 letech se mi bez zjevné příčiny při jízdě po nerovnostech rozvrzala a rozpištěla odpružená sedlovka Sunour:

    https://www.kupkolo.cz/…cerna_z2453/

    Jakým způsobem se to dá „opravit“?

    Předpokládal bych, že je potřeba promazat některé pohyblivé části. Jen nevím které by to byly, protože

    přesný zdroj pištění (opravdu velmi nepříjemné) se mi nepodařilo identifikovat.

    Jediné co mě napadá, je snad nakapat olej (jaký?) mezi jednotlivé spoje. Moc to nevypadá, že by se to dalo nějak

    (bezpečně) rozmontovat a smontovat zpět

    Díky za příp. sdílení zkušenosti a rady k efektivnímu řešení!

    0 0
    • iiki  

      Zdrojem je přidírající se váleček 10d na osičce 10b.

      Povolit (úplně) pružinu a zakápnout kvalitním olejem (Brunox, TF2), protočit váleček.

      1 0
    • xtonda  

      .

      1 0
      • Naturerider  

        Díky za návod. Ten olej tam kápnu mezi tu středovou a ty v návodu označené pohyblivé části bez nutnosti rozmontování?

        0 0
    • Markony  

      Ahoj rozdělit na součástky vyčistí a všechny kluzné části promazazt vazelínou kvalitní Jinak to nemá cenu.

      0 0
      • Naturerider  

        Ahoj, díky za tip. Potíž je v tom, že to příliš rozebíratelně nevypadá. Alespoň teda nevím, jak se dostat dovnitř těch kluzných spojení.?

        Na dvou místech jsou malé imbusové šroubky. Jeden jsem odmontoval a kápl tam olej. Ten druhý nešel vůbec povolit, zničil jsem na tom imbusový klíč, který se mi zkroutil do spirály.

        0 0
        • Markony  

          Neboj jde to. No jsou lepené i mi některé šly blbě povolit chce to kvalitní imbus a zkus to prostříkat třeba WD 40 .

          0 0
        • xtonda  

          Není to rozebiratelné, respektive ne volně, ty čepy se pro rozborku musejí vylisovat.

          0 0
        • JanGPX  

          Do vyšroubovaných červíků (jsou tam 4, každý čep je zajištěný) nic nekapejte, odtamtud se olej nikam nedostane. V hliníkových dílech, ve kterých jsou imbusčervy, jsou čepy zalisovány a to žádný olej nikam nepustí. Naopak Vám už nebude červ pořádně držet a může se povolovat.

          Jak to namazat viz můj příspěvek níže…

          0 0
    • JanGPX  

      Mě to začalo vrzat po 300km, takže rozebrat a namazat – vrstvou kvalitního maziva, na lithiové bázi. To vydrželo dalších cca 500km.

      Přiložené fotky čepů jsou ve stavu po 1500km – jsou vydřené.

      No a ten hliníkový váleček, který se pohybuje v ose a přenáší tlak pružiny se taky pěkně přidírá, přiložená fotka po 4200km, je to už pořádně vymletý.

      Do čepů/pouzder můžete kapat olej, dost často a vždy ho „přesvědčit“, aby navzlínal dovnitř… do všech 8 pouzder, včetně odvalovacího válečku po středovém přítlaku.

      Nejlépe to uděláte tak, že si to vyndáte z kola a povolíte matici pružiny, aby se to volně pohybovalo v celém rozsahu (zapamatujte si počet otáček při povolování třeba k čelu matice od čela trubky, abyste to mohl vrátit do stejného pružení).

      Pak to pokapete olejem v místech čepů a pohybujete s tím tak dlouho, až olej navzlíná do pouzder. Z obou stran. A olej i do prostředků – tedy mezi díly vnější a vnitřní, do míst axiálního kontaktu, i tam je to potřeba namazat a navíc to odtamtud také vzlíná do čepů, jakoby směrem zevnitř ven.

      Když to budete chtít rozebrat, tak nejprve vyšroubujte a vyndejte pružinu.

      Hliníkový váleček pak jde protlačit skrz manžety a vyndat také (trochu to při vyndavání drhne o horní díl – zalisovaný ocelový vršek, po němž se odvaluje váleček přítlaku)

      Čepy jsou zajištěny červíky, které jsou zalepené (na fotce je to vidět, lepidlo v závitu) Na povolení skutečně potřebujete kvalitní imbus klíč (chrom-vanadium, nejlépe třeba od PB Swiss Tools), vyčistit otvor uvnitř imbusu a zasunout imbusklíč až na dno, abyste si nezničil šestihran uvnitř imbusu.

      Vyšroubujete první šroubek, který je nejlépe dostupný, a průbojníkem vyklepnete čep, zalisování není až tak festové (alespoň u mě nebylo)

      Tím se to rozloží jak harmonika :)) a jsou snadno přístupné i ostatní šroubky.

      Označte si nějak před rozebráním, která část patří ke které, jinak na tím budete při sestavování dost dumat…

      Ocelová pouzdra v hliníkových dílech zalisovaná nejsou, drží je princip sestavení – jejich čelo/mezikruží je jako axiální vymezení uvnitř.

      Pouzdra mají vnitřní obvodové zápichy (drážky), asi určené pro udržení maziva. Ale zmenšuje to kontaktní plochu a toto drážkování je na fotkách vidět i jako vydření na čepech.

      Není to prostě na desítky tisíc km, ale to vám výrobce neřekne…

      Leda čepy a pouzdra pravidelně měnit jako náhradní díl, ale nezjišťoval jsem, zda je lze koupit.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.