ohnutá přehazovačka - jak ověřit

27 nepřečtených
  • pee.tr

    Když vezmu v úvahu, že mi servisák srovnal podraženou a mírně zkoucenou patku a přesto když se podívám na kolo zezadu, ramínko přehazky směřuje mimo osu jízdy (svislice už je dobrá), bude asi někde ohnutá samotná přehazovačka. Je to ale divné, že v podstatě není ani škrábnutá. Mám XT 9kolo. To kolo neřadilo ideálně už jako nový, ale stále se to zhoršovalo, tak jsem řešil tu patku před 14ti dny. Chtěl bych si u někoho, kdo používá stejnou přehazovačku http://www.kupkolo.cz/…hadow_z2529/ (střední ramínko) ověřit, zda je možné chytat rovinu přehazky přiložením rovné latě k ramínku a odměřit vzdálenosti latě od ráfku na zadní a přední části kola. Tedy zda je ramínko o na vnějšku konstrukčně rovné s rovinou jízdy. Předpokládám, že ano, ale chci mít jistotu, než začnu něco ohýbat. Na druhém kole mám SLX, která řadí jak víno a když použiju výše popsanou metodu, naměřím při zařazeném nejmenším pastorku od ráfku k lati vpředu asi 5,5cm, vzadu asi 6cm. Tedy hazka je lehce mimo osu jízdy vytočená spodní kladkou směrem ven, ale toto evidentně nevadí. Na problémovém kole s XT mám ramíno přesně opačně. V přední části kola naměřím mezi latí a ráfkem 7cm, zatímco vzadu jen 4,5cm. Ramínko je tedy stočené spodní kladkou směrem dovnitř. Píšu o spodní kladce, ale při zařazení střední/nejmenší je ramínko v úhlu se zemí asi 45°, tedy přiložením oné latě řeším pokroucení hazky v předozadním směru. Kromě toho i když úplně uvolním lanko, hazka se k spodnímu dorazu vrací ne moc ochotně, rozhodně nenaráží na dorazový šroubek tak, jak mi to dělá na druhém kole ta SLX. Jezdit se s tím sice dá, ale často řeším řazení o dva pastorky, když chci jen o jeden atd. Bývá na XT hazce něco, co se častěji ohne? Kde bych měl hledat chybu a co případně rovnat? Díky. Snad jsem to popsal pochopitelně.

    0 0
    • bruco  

      Ako dopadla po rovnani patky ta 8 mm zavitova tyc? ;-)

      0 0
    • Hrabex1  

      Neni pravdepodobny, ze by se prehazovacka ohla jen do strany a pritom byla svisla.

      Spis bude kriva patka. Mozna je srovnana jen ve svisle ose.

      Taky pocitej s tim, ze ohnuta patka se prakticky neda srovnat absolutne presne. Jestli ti to tvou nepresnou metodou bude hazet ±0.5mm, neres to, je to uplne v pohode.

      0 0
      • Hrabex1  

        nemer to podle raminka. vysroubuj prehazovacku a mer podle patky.

        0 0
        • pee.tr  

          Jak jsem psal, patka byla rovnaná, tak předpokládám, že by měla být ±rovná. Samo, že ne úplně idálně, servisák se bál, aby ji nezlomil, ale že by o tolik? Pohledem na ramínko je jasně vidět ohnutí, i když svisle je dobře.

          0 0
    • allrose  

      když se hazka nehýbe jak má,tak bych se soustředil v prvním případě na ni-rozebrat a zkontrolovat/na­mazat..další bovden a patka

      0 0
      • pee.tr  

        Opakuji, že patka byla narovnána. Bovden i lanko jsou nové a též servisákem zkontrolovány a vše chodilo. Bohužel to bylo v cíli závodu s bahnem v hazce, tak jsme ji tolik neřešili. Tu jsem kontroloval a ladil až doma sám. Ale je čistá namazaná, zdá se, že by pohybu nic bránit nemělo. Jedině ji ještě rozebrat, ale moc tam nevidím, kde by co mělo bránit pohybu. Spíš mi přijde, že pružina se už nemá moc kam vracet, budeme-li se tedy bavit o tom neúplném dorazu. Ale to je tak jediný, jinak chodí, ač křivá vůči směru jízdy. Chtěl jsem se tu předem zeptat, zda se nedozvím nějaká moudra, než se na to o víkendu dostanu. Dík.

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • Dav...1  

          To ze to rovnal servisak neznamena ze je ta patka rovna.

          0 0
          • pee.tr  

            Stál jsem vedle něj a viděl, že měrka mu ukazovala od ráfků ± stejně ve všech místech.

            0 0
            • Dav...1  

              Tak pak uz jedine vyrovnat tu prehazovacku.

              S tim rovnanim moc neporadim. Proste se to jakymkoli zpusobem snazit srovnat. Praskne nebo ne :-) Klidne v tom miste jak naznacujes. Ale mozna by to slo i pres raminko (klestema napr pres dve drevene desticky). Zalezi kde a jestli vubec je ohnuta.

              A jen tak mimo:

              Nevite nekdo, jestli se dá ten segment (na fotce vys, oznaceny cervene) koupit jako nahradni dil, pripadne kde ?

              Ale vzhledem k tomu, ze je to shimano a kazda prehazovacka to ma jine asi ne :-)

              0 0
    • Jakobo  

      Muze to byt kdekoliv :-( Reseni je koupit novou hazku. U tebe je to jen o tom mit penize, ja jsem nedavno zdevastoval trojbarevnou Ultegru RD-6401, je ohla nekde v paralelogramu a to nesrovnas nijak.

      0 0
      • Jakobo  

        Jo, jinak jestli je hazka zohla nebo ne se zjisti snadno. Hazku musis rozdelas, u XT to nastesti jde. Raminko podle pravitka, cep na raminku podle uhelniku a pak obe cela paralelogramu pohledem proti rovine, treba stolu.

        Bohuzel takhle jen zistis, jestli je nebo neni zkrivena. Kdyz neni, musis koupit novou. Zkousel jsem parkrat hazku narovnat, ale rozhozenou hazku nenarovnas.

        0 0
      • Loner  

        zdravím všechny rovnače patek a paraleogramů, dovoluji si poradit toto:

        Používejte klasiku hazku xtčko a nikoli system shadow, který je neskonale víc citlivý na bowdeny, rovinu a pokrut patky. Odzkoušeno.

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • kubad  

          zdravím,

          dalo by se to nějak statisticky doložit? třeba počtem kusů na kterých to bylo odzkoušeno?

          0 0
        • Loner  

          statisticky určitě ne, vědecký výzkum jsem neprováděl, ale mnohdy na cestách jsem „rovnal“ ohlé patky, ne že bychom si házeli klacky do výpletu – ale třeba co udělají kola, opřená o sebe ve vlaku. S shadow byla vždycky drbačka, úplná zoufalost je pak karbonový rám – bojíš se zabrat. na klasiku stačí zkusmo delší dobrý imbus do šroubu na patce, v krajním případě francouzák v cíli.

          A přesnějc letos u mne – po výměně shadows za stejně ojetou klasiku xt na mírně ohlé patce s vrtulí – OK, ani řetěz nešustí. Je to asi tím, že klasika má bowden u konce veden do oblouku a ten ledacos odpustí – sedne si to líp – nepotřebuje to tu hodinářskou přesnost.

          0 0
          • pepek  

            bowden u konce veden do oblouku – a to je právě to největší zlo. Ten jsem měnil 3× za rok a stejně za 500km už to nebylo zase ideální. Se shadow pohoda i u devítky a s desítkou je to už uplně jinde. Devítka Sh klasika je to nejhorší, co kdy na kole bylo.

            Ale může to být tím, že patky ve vlaku neohýbám.

            0 0
    • pee.tr  

      Tak jsem se dnes konečně dostal ke kontrole patky. Je naprosto v pořádku. Co mě trochu zarazilo, byl otisk náboje zadního kola na patce, který by teoretcky po dotažení mohl patku kroutit. Ale možná to bylo jen v době, kdy jsem ji měl skutečně podraženou, než mi ji servisák srovnal.

      Na dalších fotkách dokládám způsob přeměření rovnoběžnosti ramínka s ráfkem a změřené rozdíly vpředu a vzadu. Je to vidět o pouhým pohledem. Zřejmě je tedy zkřivená přehazovačka. Zkoušel jsem tam dát pro kontrolu starou deore, jenže ta nemá ramínko v rovném profilu, aby se to dalo nějakou latí překontrolovat.

      0 0
      • bruco  

        Kedze patka bola rovna, tak asi foto ohnutej zavitovej tyce nebude, ze? :-(

        0 0
        • pee.tr  

          Myslel jsem při tom na tebe :-) Když jsem měl tyč v ruce, ohýbala se relativně snadno, ale přímo ohnout jsem ji teda zbytečně nezkoušel. Nicméně už i na té délce necelého metru ta tyč upevněná jen v patce hodně na konci padala i jen svojí vahou.

          0 0
    • Lister  

      Tak si pořádně prohlédni kde ta přehazky blbě řadí, jestli v tom je nějaký systém a polde toho si zkus představit, kterým směrem by se měla vyhnout a pak to vyhnutí realizuje lehkou úpravou tvaru patky – protože jestli srovnáš hazku nebo vyhneš trochu patku je ve výsledku skoro jedno a s tou patkou se teda pracuje mnohem jednodušeji. Teď jsem to tak dělal na 2 kolech a výsledek je prakticky 100% funkce.

      Jo a jinak díky drobným vůlím v čepech není ramínko hazky skoro nikdy kolmo k zemi, ale tah řetězu ho vždy lehce vyhne na tu stranu za které tahá – tedy uprostřed kazety je to ± kolmo, na malých pastorcích tahá řetěz ramínko směrem k výpletu a na velkých přesně naopak.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.