Oprava hliníkového rámu karbonovým opletením

144 nepřečtených
  • lish

    Ahoj,

    chtěl bych se podělit o zkušenosti s opravou prasklého rámu. Už mi prasklo kdeco, ocelové rámy jsem nechal znovu svařit, a hliníkové vyhazoval (svařování hliníku bez řádné tepelné úpravy nevěřím a mám k tomu dobré důvody) . Nerad vyhazuju věci kvůli „banální“ závadě, a když mi praskl Anthem 29 pod sedlem (jako vždycky…) , tak jsem si řekl, že to zkusím nějak opravit. Jakási neznámá Giant slitina Aluxx, o které nic nevím (patrně 6061) není dobrý kandidát na takové to domácí svařování, tak volba padla na karbon.

    NENÍ TO ZAS TAK SLOŽITÉ!

    popíšu postup v pár krocích v následujících příspěvcích

    15 1
    • lish  

      první krok je asi jasný, zbavit místo laku. chvilku mi trvalo, než jsem trhlinu našel. Šmirgl a už to jede…

      0 0
    • MTBIKER doporučuje
      Karpos TEMPORALE bunda, dark sea/balsam Skladem > 2 ks

      Akce -44% Karpos TEMPORALE bunda, dark sea/balsam

      od 3 149 Kč -44% MOC 5 899 Kč

      Giro Arc Short kraťasy, Black Skladem 2 ks

      Akce -25% Giro Arc Short kraťasy, Black

      od 1 379 Kč -25% MOC 3 299 Kč

    • lish  

      dále je potřeba odvrtat konce trhliny, aby se trhlina dál nešířila. Díru jsem podlepil hliníkovou páskou, aby dovnitř nenatekla pryskyřice

      0 0
    • lish  

      připravíme si matroš. s dodavatelem jsem konzultoval vhodnost k hliníku. Je tu pár úskalí, které je potřeba brát v úvahu

      1. hliník po broušení rychle oxiduje na Al2O3, na který epoxid nedrží. udává se cca 40 minut. Alternativně je možné oxid rozpustit nějakým sajrajtem, např hydroxid sodný nebo kyselina citrónová.
      2. hliník s karbonem ve vlhkém prostředí tvoří galvanický článek, který ve vlhkém prostředí vede k elektrochemické korozi. Po zralé úvaze jsem se rozhodl toto riziko ignorovat, jelikož se nejedná o raketoplán. Pro klidný spánek je možno dát první vrstvu ze skelných vláken a tím kontaktu zabránit
      0 0
    • lish  

      natřeme místo pryskyřicí a necháme zavadnout. poté klademe vrstvy nastříhané tkaniny. Já jsem se s tím moc nesr…, nejsem estét, gramy nehoním. Raději více než méně. na závěr jsem spoj opletl karbonovou páskou. Mezi vrstvy pryskyřici, co se tam vejde…

      0 0
    • lish  

      teď ideálně zavakuovat. Nemám…, tak pomůže separační smršťovací páska. po zahřátí stlačí vrstvy k sobě vytlačí přebytečnou pryskyřici

      0 0
      • lish  

        Trochu jsem ještě experimentoval s páskou. Stejně dobře poslouží i obyčejná elektrikářská izolačka, je ovšem dobré nedávat lepidlem rovnou do epoxidu. Také se mi jeví dobrý nápad smršťovací bužírka. Po zahřátí spoj pěkně stáhne a vytlačí přebytečnou pryskyřici.

        0 0
        • gek  

          Taky je dobrá nylonová páska. Ta se vůbec nechytne k laminátu, je pevná, takže lze utahovat…a vytlačuje přebytečnou pryskyřici. je na takovouto práci přímo určená. taky se tomu říká strhávací tkaniny. Já takhle dával dohromady svůj karbonový rám:

          https://www.bike-forum.cz/…aterial-rady#…

          https://www.bike-forum.cz/…aterial-rady#…

          3 0
          • lish  

            díky za tip na pásku. Parádní práce ten tvůj rám!

            0 0
            • gek  

              Díky:) Jsem rád, že píšeš tohle vlákno a prima práce. Každý, kdo posouvá svoje schopnosti, zkušenosti a navíc to sdílí, tak inspiruje a zvedá lidi kolem sebe… Proč vyhazovat věci, když se dají ještě opravit.

              3 0
    • lish  

      Podle pokynů výrobce lepidla pryskyřice zraje při nějaké teplotě…No v troubě je zrovna štrůdl, ještě že jsem našel nějaké staré žárovky…spoj má cca 60°, což je v pohodě

      2 0
    • lish  

      po vytvrzení a sundání pásky se ukáže více či méně estetický karbonový povrch. v mém případě spíše méně. Šmirgl a další vrstvy podle potřeby.

      0 0
    • lish  

      Teď už jde o estetiku. Perfekcionisti použijí autotmel a nějakou pěknou barvičku, já jsem dal jen další vrstvu epoxidu. vytvrdit žárovkou…

      0 0
    • lish  

      a o je vše… jdu na kolo, celá ta sranda trvala 2 odpoledne a materiál stál cca tisícovku.

      15 0
    • Cavendish  

      Parádní návod. Moc díky :) k dokonalosti chybí odkazy, kde sehnat potřebný materiál k opravě.

      0 0
    • Georrge  

      Podle mě to dopadlo super a věřím, že to bude držet (byť pro klid na duši bych dal ještě pár vrstev, aby to trochu vykompenzovalo chybějící vzpěru u sedlovky, ale já mám 100kg…). Návod super a také bych ocenil odkaz na materiál :) dávám palec nahoru.

      0 0
      • lish  

        Díky! já mám také skoro metrák, a navíc v poměru k tělu dost dlouhé nohy a tím pádem hodně vytaženou sedlovku. Tenhle Anthem prdnul docela brzo…Napíšu sem po sezóně, jestli drží.

        4 0
    • ZDRI  

      Jako nápad se mi to v principu moc líbí. Jen se zeptám (zkušenějších) – hliník a karbon mají mmj. každý jinou tepelnou roztažnost – co to s tím spojem udělá? Nevíte, jak bylo toto řešené u starších karbonových rámů, kde se karbonové trubky lepily do duralových spojek? Duratec tam myslím používal systém jakéhosi zámku (do sebe zapadají segmenty dural/karbon, ale některé rámy byly vyloženě jen lepené ve spojce.

      PS: Divím se, že to ještě nikoho nenapadlo, vždyť skoro každý z nás v mládi na vodě laminovat díru v lodi :-)

      1 0
      • roud  

        Nevím jak u Duratecu ale u Cannondalu jsme takhle přišel o dva nebo tři rámy pak to šlo z domu :/

        0 0
        • mr.nikdo  

          Silnicni Cannon do spojek drzi… I trenazeru.

          Spis tam koroduje lak.

          0 0
        • Georrge  

          Bych si tipl, že tohle nebylo způsobeno rozdílnou tepelnou roztažností :)

          Ne že by to s tou tepelnou roztažností nebyla správná úvaha, ale většina z nás provozuje kolo v rozmezí 10–30 stupňů a to zas tak dramatický rozdíl není, to udělá nějaké mikrony, max. setiny a to pobere pružnost obou materiálů.

          1 2
          • roud  

            Na horní ramovce jsem měl v místě spojů popraskany lak :/

            0 0
          • Rooster  

            Já bych viděl jako více reálné uvažovat, že občas kolo může být v zimě třeba při –5 a naopak v létě odstavené někde na slunku může teplota povrchu vystoupat až na +50 – 60°C. což je trojnásobek toho, co uvažuješ ty. A na tyto podmínky by tento spoj měl být připraven.

            1 0
        • kandik psi zub  

          todle je ale Scalpel, kde ta stavba supluje svoji pruznosti cep, a tim padem je radove vic namahana, to myslim reprezentativni priklad uplne neni…

          0 0
      • Funnysek  

        Ale napadlo.. třeba ve Slaném je dobrý opravář karbonu a venku to dělá každý lepší servis..

        0 0
    • BikerM  

      Hezka prace!!

      0 0
      • lish  

        jo v zásadě. akorát jsem vzal volnou tkaninu a ne prepreg – ten je předimpregnovaný a pracuje se s ním trochu jinak. Ještě mi zbyly asi 2 metry čtvereční, kdybych náhodou někdy dělal nárazník na oktávku:-). a ještě tam někde mají tu separační pásku, ta se hodí. Chce si to prostudovat ty jejich videa. Je to fakt zajímavý a dá se to i doma v garáži.

        0 0
    • roman 3D  

      Jak pejsek s kočičkou vařili dort:-)

      0 11
    • Rooster  

      Super návod a motivace. Chystám se taky na podobné pokusy a tohle mě docela nakoplo :-D

      2 1
    • vn25  

      A nebylo by lepší si koupit delší sedlovou když ti to rupe furt na stejným místě?

      0 0
      • lish  

        Nemám to jak změřit, ale myslím, že díra pro sedlovku je vystružená jen do nějakých 10cm od zámku, potom se rám rozšiřuje – i uvnitř. Takže asi ne. Lepší je koupit větší rám.

        0 0
    • Vilém  

      Neprehnal jsi to krapet s tim odvrtanim?

      Ma to nespornou vyhodu, neuvidis tu prasklinu.

      3 0
      • Hrabex1  

        Ja jsem k tomu odvrtavani velmi skepticky, jeste nikdy jsem se nesetkal s pripadem, ze by to prasklinu zastavilo.

        Napriklad kousek odeme parkoval skutr s plexi stitkem, ktery mel dlouhou prasklinu a v ni 4 diry, stejne ta posledni dira nebyla na konci praskliny.

        0 0
        • Fazzy  

          No ono je taky potreba tu prasklinu nejak vyresit, kdyz nekdo nechce aby se sirila. Vyvrtat dirky a jit od toho nic nevyresi :)

          0 0
          • Hrabex1  

            to je mi jasny, dat tam v tom miste naky vyztuhy, ale to zas bude vypadat silene.

            0 0
      • lish  

        nepřehnal, to je asi to nejdůležitější, co se musí udělat. Nízkocyklová únava takhle funguje, nechci zabíhat do detailů. Hlavní je trefit skutečně konec. BTW, pokud to někoho zajímá, tak odvrtáním trhlin se kdysi dávno řešil havarijní stav rozkládacího roštu v tubusu Nuselského mostu. Metro tam ještě nějaký čas jezdilo, než to vzali z gruntu a udělali komplexní rekonstrukci. Od té doby tam jezdí jiné soupravy. Ale to je jiný příběh…

        1 0
        • Zdyn  

          Tak odvrtání je důležité, ale díry nesmí moc zeslabovat materiál (obvykle se dělají tak průměr 1–2 mm) a také musí být patřičně provedeny (odjehleny a zaleštěny).

          Ty na obrážku vypadjí celkem velké a s hrubým povrchem. Ale třeba fotka klame.

          Nicméně při provedené opravě by to ničemu nemuselo vadit. Pokud se spoj tkaninou zpevní natolik, že u trhliny nedochází k deformaci při zatížení sedlovkou, tak trhlina nemá důvod k šíření.

          1 0
          • lish  

            díky za reakci, asi víš o čem píšeš. Já jsem měl problém konce trhliny vůbec nějak lokalizovat. Vyleštit, obarvit značkovačem, stejně jsem nic moc neviděl ani na makro snímku. Už se mi jednou stalo, že jsem to odvrtal na nějakém Authorovi vedle, a to je docela trapný:-) jistota je kulomet a tak je ta díra D5, stejný průměr je z druhé strany jako svěrný spoj pod zámkem sedlovky. Ten hrubý povrch je těsně před lepením kvůli přilnavosti lepidla. Je to holt něco za něco.

            0 0
    • tigermoth  

      Konečně někdo rozvířil zaprděně inertní vody bajkfóra. Pořádné bastlení, tak to má být. Vakuovat se kdyžtak dá s pomocí čehokoli nepropustného a nepřilnavého (tlustší fólie), elektrikářské izolačky a odvzdušňovací vývěvy na brzdy. Hadičku radši delší, ať nenatáhneš pryskyřicu do vývěvy.

      Edit. Pryskyřice beru od Havla v Svésedlicích

      8 1
      • mr.nikdo  

        Jo, ti maji slusny vyber.

        Berou tam i nejake vetsi firmy, co opravuji kola :)

        0 0
      • lish  

        Dík za tip na toho Havla.

        K těsnění vakuování se dá taky použít terostat. Bohuzel kolo má díru pro sedlovku, to se ucpáva špatně. Ale ta páska v tomto případě funguje dobře. Oprava zlomených karbonových hůlek nebo rybářského prutu musí být brnkačka.

        0 0
    • Floydie  

      Vypada to pekne, ale podle me se to s tim hlinikem nijak pevne nespoji a ta prasklina tam bude porad, jen schovana (omotana). Takze pripadne vrzani, rozsirovani praskliny apod. zustane. Skoro podobny jako kdybych to omotal jen paskou. Normalne bych to nechal svarit.

      2 1
      • Rooster  

        Na druhou stranu, i oprava karbonu není stoprocentní, protože pryskyřice se také nespojí s již vytvrzenou.

        1 4
        • Zdyn  

          Při správně provedemé spoji není ve spojení nové a již vytvrzené pryskyřice žádný problém. Zejména pokud je na stejné bázi. K adhezní poruše na rozhraní pak nedochází. Spojení mezi kovem a prykřicí je podstatně větší problém (dostatečná adheze a zejména korozní ochrana kovu).

          0 0
          • Rooster  

            Určitě se jedná o kvalitní opravu, jen už to není monocoque, ale lepený díl. Vlákna na sebe nenavazují a pryskyřice není spojená s původním dílem, ale drží adhezí. U dílů, kde jsou velké deformace by hrozilo oddělení lepené části. U rámu to je v pohodě.

            0 1
            • Zdyn  

              Vždy to bude v principu lepený spoj (u každého kompozitu), kde jsou dvě základní funkce: adheze (přilnavost) a koheze (soudržnost). Adheze je mechanismus přenosu síly mezi matricí (lepidlem) a vlákny, případně ještě dalšími prvky a koheze je vnitřní pevnost matrice. Každý správně provedený lepený spoj (i kompozit) má ideálně selhat na kohezní poruchu. Adhezní porucha znamená obvykle nějakou chybu v procesu.

              U každé dobře provedené opravy (i monocoque) není adheze mezi novou a původní vytvrzenou matricí problém. Zjednodušeně, když na rám přilepíš kus dalšího kompozitu a ten pak odtrhneš, tak se musí vytrhnout kus základního materiálu (i s vlákny). Pokud se kus jen odloupne z povrchu tak je spoj špatně provedený.

              Princip monocoque rámu je v tom, že díky nepřerušeným vláknům je možné dosáhnout nižší hmotnosti, případně lépe nadefinovat třeba tuhost v daném místě. Spoj dvou samostatných trubek musí být pro stejnou pevnost přeplátovaný a tudíž bude těžší. Jinak většina rámů na trhu není monocoque (drahá a komplikovaná výroba), ale jsou lepené z více částí a nebo do spojek.

              4 1
      • ZDRI  

        Ty navrtané dírky by měly šíření trhliny zastavit. A vrzání bych se také nebál, pryskyřice trhlinku vyplní. Tedy – tohle vše platí do té doby, dokud ta „bandáž“ drží. Za mě je zde klíčovým parametrem trvanlivosti rozhraní dural rám vs. karbon bandáž.

        0 0
        • ZDRI  

          Ještě k praktické podobné implementaci – Duratec kombinaci dural/karbon v minulosti používal na svých rámech Heroin CR1 (silniční) a Rass CC1 (MTB), kousek historie viz https://www.ivelo.cz/…6-6-ukazka2/

          Ale když o tom přemýšlím, běžně se používají přední vidlice Al-krk, karbon-nohy a také to dlouhodobě drží. Ale přední vidlici bych tímto DIY způsobem asi radši neopravoval :-)

          0 0
          • kubad  

            Jak píšeš, jen Cannondale byl pár let před Duratec , ale to je asi fuk

            pokud bude bandáž držet a je dost pevná bude to fungovat – za mě dobrá práce

            0 0
    • Tomcat  

      Skoro bych to řadil do rubriky kutilství . Protože nakládky , vynaložená práce a výsledek … … prostě polacat po ramenou že to dokázal.

      0 8
      • Cavendish  

        Zbytečná práce by to byla u Force rámu, ale u tohohle pěkného Giantu to je trochu jinak.

        2 3
        • Tomcat  

          Ten Giant je tak cca 6let starej, nemá novou geometri a má duralovou zadní stavbu… vzhledově je hezkej. Otázka čemu to pomůže, pokud by to kolo se mělo používat k původnímu účelu.

          Dokázal to, pro tentokrát opravit, ale jako případovou studii pro následování bych to nevydával.

          1 7
          • mr.nikdo  

            Spis bych uvazoval, vzhledem k jinym pribehum, o reklamaci.

            1 0
          • kubad  

            Víš kolik práce s mohl udělat místo psaní nesmyslných příspěvků.

            3 4
            • Tomcat  

              A kolik to opraví rámů za tržní hodnotu ?

              0 2
              • Cavendish  

                Pokud opravdu stačí ta pryskyřice a páska za cca 500Kc a není potřeba ani ta tkanina, tak mi to přijde jako hodně fajn oprava ;)

                3 1
                • Tomcat  

                  čas-práce? dílna? ostatní vybavení?… …a na konci mám stále starý rám. Takže je na kolika 1000? 1500?. Za rám který v bazaru bude za 5000,–až 10000,–?

                  0 4
                  • kubad  

                    tak můžeš jít do hospody a prochlastat víc, čumět na bednu, nebo kutit rám – každého věc, co tam máš dál?

                    8 1
                    • Tomcat  

                      rám nemám na kutění, ale ježdění. Tohle bude leda pro seniory na Jizerky a cyklotrasy.

                      1 5
                      • kubad  

                        To je tvoje věc. Taky ti nenutím dělat věci jak se to líbí mě.

                        Borec si opravil rám. Asi bude sloužit dal. Jeho čas jeho peníze.

                        Představ si ze mám kolo z roku 2005 a pořad se mě na něm dobře jezdí.

                        6 1
                        • kandik psi zub  

                          ale klid. Vzdyt je to Poutník bez cíle tímhle divným světem, no. A podle toho to vypada s tema prispevkama…

                          0 0
                  • Cavendish  

                    A nemyslíš, že je to třeba věc majitele? Třeba k němu má vztah, hezké vzpomínky, nebo jen rád experimentuje. A nebo proste není konzumní *******, který věc zahodí okamžitě při prvním problému

                    8 0
                  • Zdyn  

                    Ty děláš, jakoby se na tom starším rámu nedalo vůbec jezdit:). Geometrie jsou dnes sice tochu jiné ale žádná extra revoluce to není.

                    Takto si za pár korun a trochu času zachránil rám a dále může dobře sloužit. Druhá možnost byla rám vyhodit a buď koupit jiný určitě za více peněz a spotřebou více času (shánění kompatibilních komponentů, přeskládání atd.) A nebo uvalit podstatně více peněz za kompletně nové kolo (nebo bazarovku).

                    4 0
                    • Tomcat  

                      Da se jezdit i na svařeným nebo i na prasklým. Otázka co a jak dlouho a jestli na tom jezdit víc než cykloturistiku nějaký TourDeBeer .

                      0 4
              • kubad  

                minimálně ho nemusel vyhodit a koupit nové kolo.

                4 0
                • Japhy  

                  I kdyby to nevydrželo déle než tuhe sezonu, pořád mi přijde že si opravou v ceně jednoho dvou řetězů koupil čas na výběr a nákup nového rámu. A to není vůbec špatný.

                  2 0
          • Georrge  

            Pokud se mu na tom kole jezdilo dobře, není důvod hned vyhazovat 100k+ za nové s karbonovým rámem. Takhle za pár korun může jezdit dál.

            2 0
        • Georrge  

          Nechápu ty palce dolů, tohle kolo bude ještě dobře sloužit. Tady se často razí názor, že na kole se starší geo se nedá jezdit, což samozřejmě vůbec není pravda.

          4 1
          • Cavendish  

            To máš jedno. Tady na BF, jak nemáš všechno nejnovější, tak se na tom nedá jezdit a si nula :)

            6 let starý Giant není žádná vykopávka. Co mám říkat já, když mám ALU krosku od Maxbiku na canti brzdách :)))

            4 0
            • oddie  

              Že jo? Můj oblíbený – full cross r.2005 :)

              0 1
            • Tomcat  

              Takže vlastně jezdíte velký… silnici? :) . ?

              0 2
              • Georrge  

                To je ale překvapení co? Že lidi jezdí všude možně a ne jen konstantně nahoru a dolů v hardcore terénu :)

                1 0
                • Mr.Duck  

                  Ja myslim ze treba jezdim konstantne jen nahoru dolu v hardcore terenu o kterem si Tomcat asi nemuze nechat ani zdat, a stejne ty jeho reci nechapu.

                  Mam kola novy i stary, a vsechny maji neco do sebe.

                  Stejne jako tenhle opraveny ram ma neco do sebe pro jeho majitele. Jen nekteri klauni sem chodi vylejvat svou negativitu a smutny pohled na svet kde vsechno je spatne pokud to neni podle nich :)

                  Nastesti jsou tu i lidi jako lish co sem postnou i neco zajimaveho a ne jen ubrecene blaboly.

                  13 0
                  • Cavendish  

                    Díky bohu za normálního člověka :)

                    A za kubada, oddie nebo džordže ;)

                    5 1
                  • Tomcat  

                    To kolo je prasklý a ta oprava rozhodně kvalitní není. Zázrak v opravách duralových rámu se nekoná,

                    O tom vztahu ke kolu sem psal, bohužel to nic nemění na té opravě. Za nadšení a nápad za 1 , za opravu 3– .

                    Jakej hardcore ty jezdíš neni podstatné , tady jde proč a komu kdo pochlebuje-š. Myslí že lezení do zadku místním silničáři odborníkům jim muselo obzvláště velmi imponovat. A do portfólia kromě rad s geometrií AM a trail rámů zařadí ještě opravy full rámu .

                    Četl size kdo koupí nový rám je …(imperativ…) ? No hlavně že je chváliš. ;-)

                    0 12
                    • Mr.Duck  

                      Co jezdim sem placnul jen proto, ze se navazis do toho co jezdi ostatni. Jen nechapu ze se tak rozcilujes nad tim, ze si nekdo sam pro sebe spravil ram a podle vlastniho uvazeni na nem bude jezdit. Kdyby to bylo nekde u hlavovky, byl bych mnohem opatrnejsi, ale tohle neni zas takovy misto ze by se ti kolo zlomilo napul, a je preci na kazdem, jak s tim nalozi.

                      Nikdo se tu nesnazi to nikomu prodavat. Ja jsem si diky tomu pocetl neco o lepeni karbonu a nijak mi to neublizilo.

                      Myslim ze cela pointa byla ze se to da za par $ nejak slepit, spis nez ze by to melo byt reseni kazdeho problemu.

                      11 1
                    • gerrard  

                      Tobě nějaký silničář nějak škaredě ublížil? :) Vždycky když už si za úplného blba tak to vytáhneš jako argument a přidáš moderní geometrii AM rámu. :)

                      0 1
                    • 123J  

                      Časem se uvidí co to udělá, jinak je to skvělý nápad.

                      0 0
              • Cavendish  

                No představ si, že ta cyklistika má mnoho podob a ani jedna není ta jediná správná. Hustý co

                2 1
              • kubad  

                Ty budeš drsný freerider :)

                0 1
    • Guxx  

      Nápad dobrý, ale asi bych si víc pohrál se směrem vláken – v tom směru největšího namáhaní , jak to prasklo = podélně, si vlastně žádnou tkaninu (vlákna) nedal. Monstrózní velikost děr už tu byla zmíněna dříve. Jsem zvědav, jak se to osvědčí při používání – zda to bude třeba časem vrzat – a nebo to pod tkaninou dopraskne:-)

      2 0
      • Endryju  

        Taky jsem překvapený, že většina chválí, jak to pěkně opravil, ale mi to připadne jako náplast na zlomeninu.

        Karbon je mnohem pružnější než hliník, navíc v tak tenké vrstvě, že to prasklinu podrží docela pochybuju. Tak snad nám napíše pokračování příběhu, abychom věděli, zda tudy vede cesta. Držím palce, ať to vyjde.

        4 0
        • kubad  

          máš představu jak tenké stěny má karbonový rám?

          1 1
          • Cavendish  

            Chtěl sem mu to napsat, ale nenašel sem odvahu

            0 2
          • Endryju  

            Mám představu. Máš představu, kolik vrstev tkaniny bude na namáhaných místech?

            0 0
            • kubad  

              centimetry karbonu tam jsou :D

              2 1
              • yetti  

                Centimetry to sice nejsou, ale zrovna v napojení sedlové trubky na štangli je materiálu navrstveno fakt hodně a je to vidět i na tom řezu co jsi postnul.

                0 0
    • theedge  

      Nevím … hlavní nosný rám je prasklý. Tohle je taková karbonová náplast. Asi to udrží, ale nebude to vrzat, lupat jak pod tím bude ten původní rám pracovat ( což bude ) ?

      1 0
      • Mr.Duck  

        Me to prave trochu motivovalo, jestli takhle nevyztuzit svareny ram. Tudiz tu prasklinu nejdriv provarit, a pak to pojistit nejakou takovou naplasti – verim ze pomuze.

        Mam tu jeden svareny ram, jezdi na tom pritelkyne (po tom co jsem to otestoval na mnohem vetsi zatez nez tomu muze dat) a obcas ja kdyz chci na vic „XC“ jizdu. Za prve to neni svarene moc pekne, a za druhe si rikam ze pridat nejaky material tam neublizi, kdybych tomu nekdy nekde nalozil?

        0 0
        • theedge  

          Tak pokud to máš svařený, tak jako pojistka asi jo. Ale nesvařit to a jen to takto přelátat mi nedává moc smysl.

          1 0
        • skaj  

          Přemýšlím nahlas – asi by mi vadilo, že když to zavařené praskne úplně, tak já přes karbon nic neuvidím…

          Ale oprava i nápad se mi líbí moc, někde na YouTube jsem viděl poslepovat celé kolo z karbon trubek.

          2 0
    • lish  

      Ahoj, to se nám tu ale sešlo připomínek:-) Za ty věcné děkuji. K těm technickým:

      Velikost děr – Já si nemyslím, že by to mělo nějaký negativní vliv. čím větší rádius, tím menší koncentrace napětí.

      Tloušťka karbonu – v tom kritickém místě je asi 5mm, uvidíme, jestli to bude stačit.

      Přilnavost epoxidu k hliníku – dodržel jsem všechny podmínky co jsem byl schopen zjistit. Nikde jsem nepsal o odmaštění – to pokládám za takovou samozřejmost, že mi to vypadlo. použil jsem aceton.

      Směrování vrstev – tady jsem to možná trochu odfláknul, tak uvidíme.

      Vypadá to hnusně – nojo, nějak to skousnu

      A teď k té motivaci. Mě to prostě baví, zajímá a jsem prostě zvědavý. I v případě jestli to prdne, je pro mě důležitá informace, jak to příště zlepšit. Narazil jsem na internetu jenom na 2 týpky, co něco podobného zkoušeli a zveřejnili návod. Dělám i bláznivější věci, třeba si frézuju vlastní převodníky. P*čovina, co?.

      Giant Anthem mi vyhovuje, stejně jako mi vyhovuje Author A-Ray team, kterýžto rám jsem si obratem koupil, abych měl na čem jezdit než to dám dokupy. Je to jako jezdit v Golfu nebo Peugeotem. Každý má svoje a ani jedno není nejnovější BMW M3.

      Jestli 6 let starý Giant je anebo není relevantní v roce 2024, to mě moc netrápí. Sportovní a výkonostní stránka cyklistiky mě už nějaký čas vůbec nezajímá. Každý to máme jinak.

      Tím bych to tak nějak prozatím uzavřel, až budu mít něco najeto, tak dám vědět, jak to vypadá. Pokud by se někdo chtěl pobavit o technických detailech, tak třeba přes osobní zprávy..

      27 1
      • gerrard  

        Určitě dej vědět, jak to drží. Díky za zajímavé vlákno.

        2 1
      • mr.garisson  

        Na tu první vrstvu bych použil pryskyřici na svařování za studena, pak to nechal v další vrstvě nasáknout klasickou pryskyřicí na laminování. JB weld má výhodu, že má násobně lepší přilnavost na kovy, to se o laminovací pryskyřici říct nedá. Jako jsou základní epoxidové laky, co se používají na hliník, ale tady si myslím, že dojde k delaminaci od kovového podkladu.

        4 1
        • 123J  

          Záleží za jak dlouho dojde k delaminaci, deset let? Největší devizi vidím ve spokojenosti majitele toho rámu. My můžeme jen závidět a blbě kydat.

          0 0
          • mr.garisson  

            Nemám věšteckou kouli. To záleží na mnoha faktorech. Může to být za týden, může to být za 10 let. Nejspíš to bude držet, páč to je ve tvaru T.

            0 0
        • oddie  

          Dobrý tip, teď už jen nezapomenout, až se to bude časem hodit :)

          0 0
    • ZDRI  

      Nechci na to zakládat sólo téma, tak zkusím zde – uvolňuje se mi plastová prostupka pro vnitřní vedení bovdenů karbonovým rámem. Vše jsem pořádně očistit/odmastil a dle doporučení lepil silikonovým lepidlem, ale uvolnilo se to znovu. Čím byste toto lepili – je vhodný výše uvedený JBweld? Bohužel nepoznám, z jakého přesně plastu je ta černá prostupka.

      0 0
      • lish  

        Epoxid na plast ne. Pou6il bych nějaký lepší kyanakrylát pro lepení pružných spojů, např Sicomet 8300. Plastová vložka bude nejspíš ABS, stačí zdrsnit. v případě PP s nějakým plnivem je lepší použít povrchový aktivátor. už to nikdy nikdo nevyndá:-)

        1 0
      • racker  

        Zkus lepidlo Aquasure – je to polyuretan a lepí fantasticky kde co. Mám s tím nejlepší zkušenosti i s materiály, proktaré není přímo určené.

        Třeba tady:

        https://www.hudy.cz/aquasuretm?…

        0 0
    • racker  

      No držím ti place – já jsem absolvoval s tímto kolem (můj byl Anthem 2 2017) podobnou anabázi, sám jsem to kolo měl moc rád a nerad se s ním loučil. Pro a proti tady zaznělo ve všech podobách, nebudu to opakovat.

      Já bych do opravy po zkušenostech už nešel. Je s tím strašně práce a v zásadě jsem neslyšel o kladném výsledku. Navíc, sice si povídáme o hliníku, či duralu – ale slitina používaná Giantem má vysoký podíl zinku a uvedené místo na tomto rámu je fakt poddimenzované. Navíc rám v tomto místě pracuje. Já jsem šel cestou velmi profesionálního svaru s tepelnou úpravou před i po a s výstužným přeplátováním mezi sedlovou a rámovou trubkou.

      Za měsíc ježdění to prasklo jinde o kus dál rámová trubka (mimo vyhřáté místo, cca 10 cm od svaru) – protože to svařené místo nepracovalo. Jakkoliv jsem Gianty Anthem miloval (měl jsem jednoho z prvních už v roce 2000, pochopitelně 26", ještě s vodorovně umístěným tlumičem – ten nikdy nepraskl a jezdil jsem ho skoro 20 let) – tak tenhle 29" rám v hliníku se fakt nepoved.

      Jezdím teď na karbonovém Epicu, a je mi fajn… (navíc vím, že opravit jde na karbonovém rámu téměř vše a dobře:-))

      3 0
      • lish  

        Díky za info, škoda, že to nevyšlo. V principu souhlasím, ikdyž osobně bych si tipnul, že příčina byla spíš v nevhodné tepelné úpravě, než že by rám v tom místě nepracoval. Ono se to nemusí zdát, ale velké firmy mají ve svých materiálech obrovské know-how. Tepelná úprava je naprosto klíčová, a jenom Giant ví, jak správně nastavit proces. Bez materiálového listu bych o tom ani neuvažoval. Proto ten karbon:-)

        0 0
        • racker  

          Jj., můžeš mít pravdu (i když svářeč údajně měl k dispozici analýzu slitiny, dělal víc rámu Giant Anthem, a v závislosti na tomto faktu mě předem upozornil na problematičnost svařování Aluxxu).

          Faktem je, že konkrétně tento rám v tomto místě praskl ve velkém % případů. Údajně právě pro dobrou práci rámu byla horní rámová trubka zploštěna a na hranici únavové odolnosti pak docházelo k častým prasklinám. Další model Anthemu byl v inkriminované spoji trubek upraven.

          1 0
          • lish  

            Jasně, ta statistika anthemu je neúprosná, bohužel. Ale měl jsem i horší hliníky. rám Force praskl po 3 měsících, Author týden po dvouleté záruce. Tenhle Anthem byl můj poslední hliník, tím ovšem neříkám, že hliníkové rámy nemají smysl. Lehčímu borci, co nejezdí jak prase, pro holku, pro děti…proč ne.

            Moc pěkná řemeslná práce, ta tvoje oprava. Aspoň jsi to zkusil, a neváhal se pochlubit neúspěchem, to se počítá!

            0 0
            • Tomcat  

              A byl ten Giant novej? Nebo nevíte jakej kouř od předchozího majitele dostal?

              0 0
              • lish  

                Novej, můžu si za to sám. Mám ještě jiné kolo, tak těch 6kkm chvilku trvalo. Tlumič a čepy jsou v dobrém stavu. chci to dojet.

                0 0
              • racker  

                Tak teď nevím, ptal-li ses Lishe nebo mě:-)

                Pokus ses ptal na tu opravu svářením, o které jsem psal a ze které pocházejí fotky, pak tenhle Anthem nový nebyl. Údajně byl ježděn 50 kilovou holkou, sporadicky a většinu času bydlel v garáži. Při koupi by stav tomuto narativu odpovídal, opotřebení mechanických součástí minimální, péče celkově asi taky na minimu, sprasenej byl strašně.

                Já sám jsem na něm najel asi 3000km, jsem těžší váhová kategorie (s vybavením cca100kg), užití většinou maratonské ježdění…

                0 0
          • yetti  

            Kdysi v době hliníkových rámů jsem četl článek, kde se tvrdilo, že naprostá většina rámů se vyrábí ze slitin hliníku, které nevyžadují tepelné zpracování po svaření. Tepelné zpracování prodražuje výrobu a tak se mu snaží výrobci vyhnout.

            Pokud si to dobře pamatuju, tak slitiny řady 7 vyžadují po svaření tepelnou úpravu a řada 6 ne, ale za to bych ruku do ohně nedal :-)

            0 0
            • Fazzy  

              6 vyžaduje tepelnou úpravu svařence. Velkovýrobci s tim ale nemají problém a vyplatí se jim dělat rámy z levnější a dostupnější slitiny. 7 budou raději používat maloseriový výrobci, páč je to pro ně jednodušší a zároveň se k tomu líp dodá omáčka o exkluzivní slitině :)

              0 0
              • Mamut  

                Pred cca 20 rokmi, ked vsetko bolo z hliniku sa uvadzalo, ze 6×xx (najcastejsie 6061) sa musi tepelne upravit, 7×xx (najcastejsie 7005, prip. 7020) sa nemusi, hoci s upravou je to lepsie a serioznejsi vyrobcovia upravuju aj 7×xx.

                2 0
                • Fazzy  

                  Rozhodně, nicméně nutný to neni.

                  0 0
                • Zdyn  

                  Sliny řady 6000 (typicky nejběžnější 6061) vyžadují tepelné zpracování tzv. umělé stárnutí. Řada 7000 vytvrdí přirozeně a a dokonce na vyšší hodnoty, než při umělém stárnutí. Také mechanické vlastnosti jsou výrazně vyšší, než u slitiny 6061, ale je samozřejmě i dražší. Proto malovýrobci většinou používají řadu 7000, protože náklady na materiál jsou v celkové ceně rámu daleko menší, než u velkosériových výrobců.

                  1 0
                  • Mamut  

                    Bez toho umeleho starnutia to bude len malo tuhe alebo to (rychlejsie) praskne?

                    0 0
                    • Zdyn  

                      Tak souvisí s tím i odstranění vnitřního pnutí po svařování.

                      0 0
                      • Mamut  

                        To je mozne, ale k odpovedi na moju otazku mi to nepomohlo.

                        0 0
                        • lish  

                          Na to totiž jednoduchá odpověď není a marketingové slogany výrobců ti k pochopení problému moc nepomohou. Zdyn ti radí dobře. Přelouskej toto a budeš v obraze – pro základní orientaci v problematice to stačí :-)

                          https://www.databazeknih.cz/…iniku-206844

                          1 0
                          • Mamut  

                            Super, ako ma nonsalantne odkazes na „současnosti nejrozsáhlejší monografie zabývající se metalurgií hliníku“, ked odpoved na moju otazku asi nepotrebuje prekrocit dlzku jedneho riadku.

                            Nieco ako cloveku, ktory sa spyta, co moze v brzdach kombinovat DOT a olej poradit, ze si ma precitat bichlu o organickej chemii a potom bude mudrejsi.

                            1 1
                            •  

                              Jenže tobě zdyn odpověděl dostatečně – pokud jsi z toho odpověď nepochopil, není chyba v okolí…

                              A jelikož mám dneska dobrou náladu, tak ti dám klíčová slova normalizační žíhání, výdrž na teplotě a postupné chladnutí a můžeš si – kdyby ti náhodou něco chybělo – to dočíst za 10–15 min i na wikipedii

                              2 1
                            • Marty-Tyn  

                              Na to asi nelze jednoduše odpovědět. Problém bude ve znalosti (resp. neznalosti) pevnostního výpočtu konkrétního rámu a skutečnému „stavu“(temper) u použité slitiny, např. 6061-T4 / T6, který určuje právě její vlastnosti. Konkrétně v případě svařování 6061-T6 dojde po svařování k ovlivnění okolního materiálu a tedy i ke snížení pevnosti. Proto se někdy nechávají svařence opět uměle „zestárnout“ k dosažení původních hodnot. To samo o sobě nemusí mít vliv na případnou prasklinu.

                              0 0
          • indet  

            Podobne jsem si kdysi opravil Heavy Tools Alu Comp ve stejnem místě . Ram je z 7005 a na vyztuženi jsem použil trojuhelnik z 6mm hlinikove platle z robotickeho nastroje a kolo žije dosud. Minuly tyden ne něm mladej jel, když jsme jeli na jarňaky do Beskyd a tam bylo 16°C. Nejdřív prskal že na co to ma ty tři kola vepředu, sle pak sy zvykl :-)

            1 0
    • Le Corbusier  

      To je náhoda! Tohle mi dnes poslal kamarád. Stejné kolo i barva. Má to vyhodit?!

      0 0
      • lish  

        Tak ten už to má za sebou…to už není taková srandovní trhlinka jako na tom mém.

        0 0
      • Vilém  

        pokud se nepletu, tak velmi podobne praskly ram tu mel jeden brnensky user. Byl mu vyreklamovan, i kdyz to bylo po zaruce.

        0 0
        • mr.nikdo  

          To jsem se snazil naznacit i vyse k te oprave… :(

          0 0
          • lish  

            a mas samozrejme pravdu. reklamace je prvni volba. o tom jsem tu psat nechtel a nebudu

            1 1
            • mr.nikdo  

              A zkousels ji anebo rovnou oprava?

              0 1
              • Le Corbusier  

                Doplním ať je ten kamarádův příběh úplný – reklamace neuznána. Proč taky. Je to šest let starý, po záruce, asi už ty rámy ani nikde nejsou…

                1 0
                • mr.nikdo  

                  To je smutny.

                  6 let neni zase moc. I treba k nabidce snizene ceny noveho ramu…

                  0 0
                  • Tomcat  

                    To je dost vzhledem do jaké třídy to kolo mířilo. Doživotní záruku na rám si rozhodně prvo-majitel nezaplatil…

                    0 0
                    • mr.nikdo  

                      Nejsme tak bohati, abychom si kupovali levne veci?

                      Uvidime ted, je boj o zakaznika… Zne skoncily.

                      0 0
                      • Tomcat  

                        Jo jo to tvrdě poznají :-D

                        0 0
                        • mr.nikdo  

                          Co myslis?

                          Jestli konec zni, tak jo.

                          Ale zas prijdou s necim novym. Vem si, ze 1× prislo v podobnem utlumu ;)

                          0 0
        • Le Corbusier  

          Tohle je taky brněnský user.:)) Tak snad bude mít štěstí, je po záruce. Díky.

          1 0
    • lish  

      Zatím to musím zaklepat, po 1000km všechno drží, nic nevrže ani nepraská. Myslím, že to bude v pohodě. Dlužno dodat, že jsem ještě přidal pár vrstev. Aspoň mohu v praxi otestovat spojení stará vs nová laminace.

      6 0
      • mr.garisson  

        Když to dobře obrousíš až na vlákno, tak není důvod, proč by se ta nová vrstva nechytila.

        0 0
    • lish  

      Ahoj,

      je čas na zhodnocení, najeto nějakých 5200km od opravy, takže v zásadě jednou tolik, než co to prdlo. Vše je v pohodě a spoj drzi zcela bez problemu. Kolo jsem používal stejným způsobem jako předtím, tzn. že jsem materiál nijak nešetřil, ale zase na nějaké Rychleby tenhle Anhem při 100kg živé hmotnosti fakt není stavěný. Přikládám pozdrav z Gardy – Passo Guil z letošního léta.

      Přátelé, nevyhazujte to, co jde v domácích podmínkách snadno opravit:-)

      14 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.