Orbea OIZ 2023 nebo OCCAM? Downcountry nebo trail bike?

21 nepřečtených
  • postman

    Ahoj, chci nahradit základní HT XC kolo za něco pohodlnějšího. Zaujala mne kola výše zmíněná, ale nechám si klidně i doporučit alternativu.

    Využití: < 20 % krátké obecné projížďky s rodinou, > 80 % čistě hory nebo max dojezd k nim 10–20 km. Okrajově bike parky lehčí trasy.

    Preference: dobré schopnosti do hor (prudké stoupání), přežít asfalt, co nejvíc univerzální, pohodlný posed (vzpřímenější, vyšší řídítka)

    Řešil jsem zda nejít cestou dvou kol (nechat HT + koupit trail/mini enduro s většími zdvihy jako Canyon Spectral), ale po pár měsících jsem došel k tomu, že pro mě bude lepší držet prozatím jedno kolo.

    A to nejspíš z kategorie „Downcountry“. Zahodil jsem myšlenku kupování kola z internetu, jelikož to chci vyzkoušet a mít poblíž i spolehlivý servis. Dost se mi zalíbila Orbea a mám v hledáčku tato dvě kola.

    Aktuální výběr (výška 180 cm, vel. L):

    Orbea OIZ 2023

    • XC full.. ALE(!) model 2023 mění geometrii a je to dle mého už downcountry a perfektní univerzál..
    • nejspíš rychlejší než OCCAM (hlavně asfalt), ale bude rozdíl tak poznat? zpomalí mě OCCAM o víc než 10%?)
    • hrozí, že mi nevystačí dlouhodobě a přerostu jej, a chtěl bych pak vyšší zdvihy..

    Orbea OCCAM (-LT. long travel verze)

    • čistokrevný trail bike, s poměrně nízkou hmotností a nejspíš velmi dobrými schopnostmi jízdy do kopce
    • vyšší stack, pro mě velké plus (je ten rozdíl (u Lka 17mm) ale tolik znát? Reach mají takřka totožný)
    • nejspíš jeho schopnosti jen tak nepřerostu a můžu zkoušet i bike parky bez nutnosti zápůjčky kola

    Ty kola mi přijdou pro rok 23 s upravenou geometrií u OIZ mnohem blíž než dřív, a tak ocením rady zkušených.

    Zkoušel jsem OIZ 22 a je to pocitově rychlé jak můj HT, jen se víc přikláním k tomu, abych měl řídítka výše a měl tak pohodlnější posed než na nynějším HT.

    Proto jsem spíš šilhal po OCCAMu (neměl jsem možnost vyzkoušet). Ale ty modely OIZ 23 mi nasadily zase brouka do hlavy :-)

    Dilema:

    • zda bude OCCAM pro mě pohodlnější, když mi nejde o trhání rychlostních rekordů, ale zároveň nebude až příliš pomalý a těžkopádný proti OIZ
    • zda z dlouhodobého hlediska nebude trail bike prostě lepší jak se budu zlepšovat v cestě z kopce, ale jestli se vůbec dostanu na limit OIZ

    Samozřejmě bych si nejraději obě kola zkusil. Máte někdo OCCAM vel. L? :-)

    Kdoví jaká bude dostupnost a rád bych jezdil co nejdřív na novém. Pokud bych se klaněl výrazně k jedné variantě, objednal bych dopředu.


    V tabulce je geometrie a vpravo dole i doporučené velikosti vůči výšce postavy. U modelu Occam je klasická velikost a vedle ní -LT verze. Což jsou long-travel, jenž mají místo 140 mm zdvihů rovnou 150.

    U OIZ mi ta doporučená výška přijde vůči podobné geometrii s OCCAM dost divná – spíš ji jen neupravili ze starších modelů? Nebo tam vidíte proč to dává smysl?

    Anketa: Které kolo vybrat jako lepší univerzál?

    15x
    63%
    7x
    29%
    0 0
    • skytr  

      Orbeu Occam mám v setupu 150/140. Jsem s ním nadmíru spokojený, je to na svou kategorii spíš rychlejší bike, co skvěle stoupá. Směrem dolů také zvládne dost, ale má spíš takový hbitější charakter, jde hodně snadno do vzduchu, na druhou stranu se musí zase trošku víc „řídit“, nemá takový ten „tankový“ enduro charakter. (dost přesný popis tady https://youtu.be/lPOaafN9HZk)

      Nicméně podle toho, co píšeš, bych volil spíš nového OIZe. Occam už je prostě na lehčí a rychlejší tratě moc. Hlavně protože na něj má smysl použít jen hrubší pláště (cca HR/DHR/Disector), max. do sucha vzadu třeba Recon. Já si ho fakt nejvíc užiji ve větším terénu, jakmile musím někde déle po polňačce nebo dokonce asfaltu, tak to neni ono…

      1 0
    • jkcz  

      Podle toho co pises, bych zvolil Oize. Co se tyka dostupnosti Orbea, tak to je velká loterie. Já třeba na Terru čekám od loňského listopadu, takže už je to rok.

      0 0
    • StuntJ  

      Já mám OIZ2022 a jsem sním nadmíru spokojený, XC se zdvihem 120 je naprosto geniální, pohodlné a přesto hbité a hravé a prostě radost se na něm projet. Stoupavost je dobrá, ale zde spíše narážím na svoji neschopnost a převody 1×12, které nejsou tak user Friedly jako 3×9 … Ale to se zlepší snad časem. Jediné co bych změnil je vidla, mám základ FOXa to je jak kameň necitlivá mrcha, tlumič je supr :)

      Trasa např:

      0 0
      • lubosalbi  

        Viděla ta vidlice servis?

        0 0
        • StuntJ  

          Jako že po koupi měla jít hned na servis, nebo co tím básník chtěl říct? Ano Po 100km proběhl garanční servis a bylo mi řečeno, že tyhle vidle jsou levné a takhle chodí. Další servis mám doporučen v 1000km

          0 0
          • lubosalbi  

            Zaplácaná negativka vazelínou, jak to u FOX bývá asi na citlivosti moc nepřidá. V garančním servisu po 100km na to určitě ani nesáhli.

            Přítelkyně má taky Oize s FOX34 s Grip tlumičem a že by to nebylo citlivý bych neřekl.

            0 0
            • StuntJ  

              Už mám na Jaře domluvenou úpravu vidle, ne ofiko, ale mělo by to zlepšit chod a kultivovanost. Tak jsem zvědavý

              0 0
              • J1RKA  

                jakyho mas oize?

                0 0
              • lubosalbi  

                Stačí udělat běžný malý servis, tak jak se má dělat a použít správná maziva. Pak případně laborovat s tlakem a tokenama, jak se píše níže.

                0 0
                • StuntJ  

                  N2jak nemám čas ani chuť laborovat s vidlou jak zamlada, ale kdo ví, možná na to mrknu, možná to nechám servisu :)

                  0 0
          • novas752  

            Ano přesně tak. Fox často hodí z výroby s hroudou vazelíny v negativní vzduchové komoře = vidlice je pak tupá jak prase. Pokud by to stále nestačilo tak zmenšit objem pozitivní komory pomocí tokenů a trošku snížit tlak.

            1 0
    • lubosalbi  

      Když vynecháš ten bike park, tak toho Oiz zvládne celkem dost, přítelkyně má Oiz TR a jezdí na tom třeba Trilogy a tam zrovna lehký traily nejsou. Když to zamkneš, tak to letí po silnici parádně.

      0 0
      • Jenda  

        Nemám zkušenost ani s jedním z nich ale na Trilogy to kolo dle mé jedné zkušenosti zas takovou čočku dostat nemusí – dost trailů je pomalá těžká ******** prudkým svahem dolů, což je ke kolu daleko přívětivější než třeba návšteva trailparku s nedolétanejma lavicema a pod. Ale samozřejmě i na Trilogy tomu jde dát nažrat až až.

        K tazatelovu dotazu – moc se mi líbí třeba Norco Optic, geometrie jako na nedurech pár let zpět, 29 kola a zdvihy 140/125. Kdybych neměl Reigna co mám v profilu na kterým jsem najel dost kulový, tak bych šel dneska do nějakýho takovýho kola.

        1 0
    • ZdeNECK1  

      Z ORbea hlasuju pro novyho OIZe, polozena hlava, 120mm, siroky rafky, siroky pneu, teleskop – dolu by mě omezovala jen a jen hlava :)

      0 0
    • jonti  

      Bral bych Oiz nebo něco trochu odolnejší a víc do trailu, ale Occam je asi příliš.

      Něco jako YT Izzo, Scott Spark, Norco Optic, nebo nový Commencal. Není to jen o geometrii a zdvihu, ale taky o celkové tuhosti, odolnosti a charakteru chodu odpružení.

      1 0
    • vaclaw  

      Já bych teda, na rozdíl od většiny, se klonil k Occamovi. Pokud teda nechceš XC (i když moderní) stroj, tak Occam má poměrně vysokou HT, tudíž vyšší a pohodlnější posed, ale pořád slušně jede. Je to parádní univerzální stroj a když na něj dáš lehčí gumy, tak dobře jede i po asfaltu nebo šotolině. Zároveň tlumení funguje co se šlapání týče fakt hezky a do kopce to jede nad očekávání. Bikepark to pak samozřejmě zvládne taky vcelku bez problémů, i když tam bych šel radši do 150 mm vidle (i 160 se dá), to kolo je pak klidnější a pořád hezký jede. Nakonec je to ale hlavně tvoje volba, jestli chceš sportovní jízdu na XC nebo víc AM punk, to si holt budeš muset osahat a rozlousknout.

      0 0
    • tomxxx  

      Volil bych OIZ 23 nebo Trail verzi starého OIZ, zas takový rozdíl to v reálu nebude. Případně cokoliv podobného – Santa Cruz Blur TR, Specialized Epic Evo, Intense Sniper TR, Norco Revolver 120, Scott Spatk RC, BMC Fourstroke (ten novej je hodně pěkný kolo) atd. Ty moderní 120mm vidlice s 34 nebo 35 nohama jsou celkem kladiva, na to že to jsou vlastně lehké XC vidlice. Navíc ty kola jsou jezdívá, přitom s tím sjedeš hrozný nesmysly. 140mm kolo pro tebe nemá smysl. Jen si myslím, že na Oiz budeš dost čekat a bůhví, jestli bude do léta.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.