Ahoj všem. Prosím Vás o radu s výběrem kola. Kolo by mělo sloužit na výlety převážně okreskách a občas nějaká polní cesta. Nevím v jaké ceně se dá pořídit nějaké slušné kolo. Moje představa by byla kolem 30.000,– max 40.000,–. Děkuji za každou radu.
Ahoj všem. Prosím Vás o radu s výběrem kola. Kolo by mělo sloužit na výlety převážně okreskách a občas nějaká polní cesta. Nevím v jaké ceně se dá pořídit nějaké slušné kolo. Moje představa by byla kolem 30.000,– max 40.000,–. Děkuji za každou radu.
Nejprve se rozhodni jaký typ kola, na tohle použití v úvahu připadá i gravelbike (a řekl bych že je i vhodnější – bude to lehčí, rychlejší, s více možnostmi úchopu pohodlnější…).
Blbost
To víš že jo.
Hele pokud chce někdo cross/trek, tak asi nebude chtít berany… I když já osobně nechápu, co na nich lidem vadí, na delší vzdálenosti a pevný povrch na ně nedám dopustit
nebo 29" horské kolo na trekingových gumách např. RB CRR 290 na gumách WTB Nano
Ještě větší blbost
Koukal jsem na něco jako tohle.
Jak radí lidi výš, udělat krok zpátky a zamyslet se, co od kola vlastně očekáváš a podle toho vybrat kategorii kola. Viděl bych to takhle:
kros/trek mi nějak nedává smysl, přijde mi, že jen kombinuje nevýhody. A že jsem ho nějakou dobu jezdil :-)
Rozpočet máš slušnej, tak si to nepokaž špatným výběrem.
Hlavně ty kola bývaj mizerně osazený
Hotovky určitě, viz ten Author. Dají se nechat postavit s dobrým osazením, ale ten princip – vzpřímený nesportovní posed + úzké jakoby sportovní pláště na silnici + odpružená vidlice do terénu – nějak moc netvoří konzistentní koncept kola.
Já treková kola mám dvě, teda mezitím se jim už říká krosová, ale v době pořízení treking. Dnes bych si pořídil buď kolo typu gravel, cx nebo silniční, kam půjde dát široké pláště. Píšu jako někdo, kdo jezdí hodně po okreskách, kam počítám i silnice na kraji Prahy. Samá díra, hrbol, atd. Plus občas polní cesty, ale jen někdy a jen malou část ježdění.
Nebo pořídit MRB s koly 29 ". Tady by mi vadila asi odpružená vidlice.
Před dvaceti lety byla trekingová (nyní krosová) kola s odpruženou vidlicí a nebyly tu ty výše zmíněné alternativy. Trekingové kolo mi přijde jako dobré do města (ale tady zas může být lepší MTB) na dlažební kostky, nebo v té výbavě jako blatníky, tj. jako užitkové kolo pro dojíždění na nákup, do práce. Návrat k silničkám a vznik gravel kol vidím jako dobrou věc.
To je právě problém trhu rám aby tam šly rozměry krosových pláťů (700×38–40c), pevná karbonová vidle a rovná řidítka…
https://www.sterba-kola.cz/…der-900-2018
mám tam 40mm a možná že i 42 by se tam vešly
Zdravím,
nechci zakládat nové vlákno protože řeším skoro to samé a tak to s dovolením hodím sem.
koukám po novém krosovém kole a mám zatím tyto kandidáty?
https://www.megabikeplus.cz/…10-disc-2017
https://www.megabikeplus.cz/…ilver--2018/
https://www.megabikeplus.cz/…do-9-0-2018/
https://www.megabikeplus.cz/…rk-4-0-2019/
účel: jezdím skoro ve 100% s manželkou( ta má také krosové kolo), jezdíme lesní cesty,polňačky ,cyklostezky a samozřejmě okresky. Roční nájezd 2000km.
výška, váha: 185cm / 94kg
rozpočet: max. 30k
Dík.
Pod Tvou tělesnou hmotnost dopručuju vidli, co má alespoň 32 mm vnitřní nohy a 100 mm zdvihu. Tzn. kolo MTB 29er např.: http://www.hnizdil-kola.cz/…-2018_z9549/?…
To je určitě pravda (na současném krosu jí mám už dost oddělanou), ale já se bojím, že mi bude na MTB chybět ve předu to velké kolečko (zkoušel jsem při jedné projížďce jet ve předu jen na prostřední a žena mi ujížděla, nejelo to) ostatně kvůli tomu jsem vlastně přešel z MTB 26" na kros. Nebo myslíte, že současné MTB 29" se v rychlosti na pevném povrchu vyrovnají krosovým kolům?
Spočti si http://gears.mtbcrosscountry.com/#…
Shimano Deore LX je řada optimalizovaná na krosové kola tj.větší převodník 46z
Deore LX už dávno neexistuje.
Trekingové kliky Shimano maji v označení T např.
Deore:
https://www.bike-components.de/…kset-p58314/
LX:
https://www.bike-components.de/…kset-p50324/
XT:
moje fitneska s karbonovou vidlicí oproti 29 lector i když vidlici zavřu jede jak blesk, lector je proti tomu louda:-)
Toho se právě bojím, mám kolo na vyjížďky kolem 100km a někdy to prostě jinak než po silnici nejde a pak chci, aby to jelo. Jde mi o to, jestli si s koly co jsem uváděl ve výběru polepším oproti mému současnému krosu Author Reflex 2006 a nebo jestli to bude prakticky to samé a nebude opravdu lepší nějaká ta 29" ?
Kolik má najeto? Jestli už je spotřebované, tj už se na něm vše rozpadá a jen řešíš problémy, tak asi nastal čas pro nákup nového stroje. Jestli ale vše funguje jak má, tak se obávám, že tam nebude příliš velký kvalitativní skok. Naopak s MTB 29 by to po silnici mohlo být ještě horší.
Pořiď pneu s nízkým valivým odporem např.: https://www.koloshop.cz/…-kevlar.html?…
Takhle fofr pneu na vyhlídnutých krosových kolech nejsou.
Ideální ten gravelbike, na měm odjedeš vyjížďku 100km ± po asfaltu jak nic.
Myslím, že bude mít za těch třináct let nalítáno určitě hodně přes dvacet tisíc a prakticky mě omezuje pouze vidlice (ta už prakticky netlumí) a samotná kola už by potřebovala výměnu. Tak teď opravdu nevím jestli teda nevrazit peníze do generálky stávajícího kola?
To je asi nesmysl.
Nové výplety, nová vidlice, nové komponenty řazení, možná i brzdy…
Musím také brát v potaz to, že opravdu v 99% jezdím s manželkou (jezdí na Author Synergy 2012) a tak bude asi nejlepší koupit zase krosové kolo. Můžete mi prosím napsat které z mého výběru by bylo nejlepší, případně doporučit nějaké jiné. Díky.
Myslím, že s žádným z těch kol neuděláš chybu. Komponenty jsou ± srovnatelné, nikde není nějaká past. Nevím jak s vidlicemi, RockShox beru jako „kvalitnější“ značku než Suntour, ale to může být jen můj dojem. Rozhodoval bych se podle aktuální dostupnosti a toho, co se ti bude líbit. Osobně bych šel buď do Meridy kvůli XT řazení, nebo do CTM, které se mi asi z těch kol líbí nejvíc.
No treba s MTB HT 28/38, 11–42 by me zena neujiizdela pokud neni sablikova.
Jinak za me vyzkousej si gravel a uvidis.
Toto mě zaujalo a navíc jsem zjistil, že jeden kolega má MTB 29", dohodli jsme se, že mi ho půjčí na jednu vyjížďku s manželkou a uvidím. Nicméně jsem začal hledat 29" MTB s 28/38 a 11–42 a narazil jsem mimo jiné na tohle kolo http://www.bikeprodejna.cz/…29-2019.html co o něm soudíte?
Dále mi padlo do oka tohle https://www.megabikeplus.cz/…ont-29-2019/
Bude to vhodné a nebo jsem mimo? Doporučte podobné s 28/38 a nebo víc. Děkuji.
Pro Tvojí skorosilniční cyklistiku je vhodnější (obdobně jak na silničních kolech) jemné odstupňování sousedních převodů na kazetě a rozsah zajištěný rozkročenější dvojplackou či trojplackou:
Např. ke klikám 24+38 kazetu 11–36
Nebo trojpřevodník 22+30+40 (22+32+44) kazetu 11–32
Budeš-li praktikovat na MTB, je třeba vzít v potaz, jak moc terénní pláště má. Terénní pneu mají na asfaltu znatelný valivý odpor. Bývá to i obráceně – když někdo kupuje MTB a má to obuté šlupky jako Race King, Tunder Burt…při projetí v ulici před krámem falešně pozitivní pocit, ve vlhkém terénu už né.
Určitě bych to nenazýval skoro silniční cyklistikou, při každé vyjížďce se silnici snažíme maximálně potlačit, ale vždy to nejde. Rozsahem převodů mi krosové kolo vyhovuje, jen si myslím, že pod mojí váhou dost trpí v terénu, manželka má 55kg tam to kolo ani neví, že něco veze. Proto hledám jestli by se nedalo pořídit bytelnější kolo, ale s převody blížícími se krosu.
Obejdi okolní obchody/servisy, pro některé není problém individualizovat jimi nabízený model. Kromě sedla, délky představce jsou ochotni vyměnit i kliky (+ odpovídající přesmykač) s rozsahem převodů pro Tvojí cyklistiku případně i terénní pneu za s nízkým valivým odporem.
Hlavně si to pořádně vyzkoušej, ať víš do čeho jdeš. MTB má smysl na nezpevněných cestách, na asfaltu je to opruz.
To určitě chci, bude to investice zase na několik let, tak to musí být správné rozhodnutí.
Tak jsem absolvoval 50km vyjížďku na kolegově MTB 29" Merida Big Nine 300, model 2017 a jelo to krásně, manželka mi neujížděla :-)
Jen tato Merida má ve předu ještě tři tácy 40/30/22. Myslíte, že pokud bych šel do MTB s převodem 38/28, že to bude dostačující a nebo se mám koukat po starších modelech kol ještě s trojtalířem vepředu? Můžete mi doporučit nějaké kolo s touto specifikací?
To záleží jestli umíš šlapat nebo ne. Pokud umíš (tedy jezdíš aspoň trochu rozumné kadence), tak bys vystačil i jen s 36/11 nejtěžším převodem.
36/11 při 90ot./min je na 29"x2,25" 40,6km/h.
Bojím se, že jsem z krosu zvyklý šlapat spíš silově s menší kadencí a raději bych měl vepředu nejlépe největší tác 40 nebo alespoň těch 38, což by splňovaly kola co jsem postoval výše, ale nevím jestli je to dobrá volba.
Pokud neřešíš Q faktor („rozchod“ pedálů), který je u trojpřevodníku vždycky větší, je pro tebe trojpřevodník lepší volba. Větší rozsah převodů, a paradoxně méně časté řazení na převodnících. Většinu času trávíš na prostředním, a krajní řadíš v „krajních“ :) situacích. Kdežto na dvojpřevodníku je nutnost změny v oblasti kde se pohybuješ pořád.
Nemusí být. Na trojtácu mám kazetu 11/36, takže na prostředním 32z je nejlehčí převod 0,89. Pokud bych měl 2×11 s kazetou 11/42 a převodníky 26/36, tak na 36z převodníku bude nejlehčí převod 0,86, takže naopak, řadit se bude méně.
Ale ty kazety, to je na silnici strašně hrubý – velký skoky. Než jsem si pořídil silničního karbonovýho plnokrevníka, jezdil jsem silnice na krosu s upraveným rozsahem trojpřevodníku, 3×10, 48/36/22×11–23. A tam skutečně fungovalo, že většinu času jsem trávil na prostředním převodníku. Dokonalá jemnost řazení, a přesto když přišel krpál, byl k disppzici převod pod 1:1.
Jasně, je to primárně určené do terénu. Pokud budeš chtít nějaký univerzál na všechno, tak to vždycky bude o kompromisech.
No právě. Univerzál na všechno znamená trojpřevodník. Rozšíří celkový rozsah, aniž by to bylo na úkor jemnosti řazení. Nemusí to být zrovna ten můj úlet s rovinářskou kazetou :) Turista bez nadprůměrné kondice vždycky ocení maximální rozsah. Manželka má stejně upravený trojpřevodník v kombinaci 3×9 48/36/22×11–34. 22×34 využívá pořád, velký převodník, pravda, moc ne. Povedlo se mně totiž nepředstavitelné, a to roztočit ji na kadence kolem 80. Slovy klasika „Jéžišmarijá, to byla fuška!“ :)
Větší Q-faktor má Shimano pro nekkteré nejnižší sady.
U vyšších sad až po XT je Q-faktor pořád stejných 175–177mm (dle ročníku klik a konkrétní kostrukce je tam ten 1–2mm rozdíl) a to včetně FC-T8000 klik.
A pak XTR má k mání kliky s menším Q-faktorem.
To s tou prostřední plackou platilo kdysi když ještě i pro dvojplacku byly jen kazety s menším rozsahem (do 11–36 a případně předtím ještě menším).
Ve chvíli kdy u 2×11 je kazeta s větším rozsahem a to až 10–42 (nebo aspoň 11–42 u Shimana), tak pak už platí pro každého, že u dvojplacky bude na plackách řadit méně.
A v případě extrému 3×11 by menší řazení na plackách jízdou na prostřední platilo pouze metodou jezdit na střední placku i pořád nejmenší pastorky, což není dobrá metoda pro dlouhou výdrž mateirálu.
To máš těžký. U MTB jsou převody navrhované tak, aby byly vhodné do terénu, čili do pomala a s hrubým odstupňováním kazety. Musíš vědět, jakou kadencí šlapeš a v jakých rychlostech se pohybuješ a podle toho lze posoudit vhodnost převodů. Krosová kola mají převody víc do rychla – opět musíš sám vědět, jaké kopce budeš jezdit, aby Ti zase nechyběly lehké převody.
Pokud nejezdíš v terénu, tak bych to krosové kolo úplně nezavrhoval. Pokud v terénu jezdíš a využiješ možnosti MTB, tak pak je potřeba se smířit s jistými omezeními právě na zpevněných cestách.
Kadence 90 je už opravdu na silnici hodně. Ideál bude někde okolo 70–80.
Kadenci 90 považuju na silnici za spodní mez optima :) Ideál je 95.
Tak to já bych nedal. Možná je to věkem, možná špatnou kondicí ale pro mě je optimální kadence po rovině tak 70–80. Kdybych měl točit trvale 90 tak to neudýchám.
Pardon, ale tady se řeší výlety s panímámou :-)
Není ovšem panímáma jako panímáma :-)
Ono je to jedno.
Buď to bude pomalá jízda, pak ani pro nízkou kadenci nepotřebuješ extra těžké převody. Nebo bude jezdit hodně sportovně a pak to budou vyšší výkony, kde je záhodno točit aspoň trošku vyšší kadenci.
No vždyť jo :) Výlet s manželkou se řeší tak, aby jela lehce nad jejím výkonnostním fondem na celý výlet. Než jí dojdou síly, tak se odpočívá, a až dojdou, tak se manželka bere na lano, a začíná trénink :)
90 na rovině nebo z kopce na silnici hodně? 70–80 je tak do výjezdů (kde ale těžké převody určitě chybět nebudou).
Nicméně moc nečekám, že by potřeboval i celých těch 40km/h, takže mu to vyjde i s o něco nižší kadencí.
Já už taky dávno 90 neuslapu a jezdím teď tak těch 80 :)
Nechci se dohadovat, jen si myslím, že můj rekreační styl je podobná Samosumovi a já bych tedy 90 po rovině šlapat nechtěl. Měl jsem kdysi zimáka (26) 42/12 a tak dlouho mě to štvalo až jsem ho překopal na 48/11 a i to mi někdy sotva stačilo. Mám raději výletní pohodu a na to je optimální tak 75 otáček. Ale ono nakonec než všechno tohle teoretizovaní, není nad osobní zkušenost. Pokud má stále ještě Samosumo možnost si půjčit to kolo s trojplackou tak stačí najít stejný poměr jaký má dvojplacka a zkusit to.
Pokud jedeš zrovna výletní pohodu, tak většinou nejedeš ani tak rychle a vystačí bez problémy převody i na nižší kadence.
75ot./min při 36/11 na 29×2,25" máme 34km/h. Buď jeho manželka jezdí rekreační stylem na pohodu a pak i tohle musí stačit. A pokud by byla opravdu sportovní typ a jezdila často rychleji, tak zase na takové výkony není od věci přidat na kadenci.
48/11 na 26" je při kadenci 75ot./min 41km/h. To sotva stačilo?
„48/11 na 26“ je při kadenci 75ot./min 41km/h. To sotva stačilo?!
Ne nestačilo, ale „sotva stačilo“. Stačilo jet dlouhou rovinu po asfaltu s větrem v zádech a už jsem cítil, že by to chtělo těžší převod. Pochop, nechci se hádat, přiznávám, nejsem takový sportovec, ale o to blíž budu asi jízdním stylem Samosumovi.
Musím přiznat, že už se v těch poměrech a kadencích začínám trošku ztrácet. Každopádně myslím, že nejezdíme kochací tempo, ba naopak většinou mě manželka pěkně prohání :-). Jak jsem psal již výše snažíme se volit trasy tak, aby se co nejvíce vyhýbaly silnicím, ale někdy se stane, že i 1/2 vede po silnici či cyklostezce, ale dost často jedeme po turistické značce, což je někdy pěkný terén. Každopádně na krosu jezdím tak, že pokud to jen trochu jde jedu vždy vepředu 48 a přehazuji jen vzadu dokud to ušlapu a pak teprve přijde přehození vepředu.
No jak už jsem psal, skus si jednoduchým výpočtem spočítat jaký převod odpovídá na tom půjčeném kole těm převodům na kole co chceš koupit. Pak se projeď a hned uvidíš jestli Ti budou stačit nebo ne. Ony všechny tyhle teorie co se zde probírají samozřejmě platí, ale každý jsme trochu jiný a jediné o co jde je, aby se Ti dobře jezdilo
Jen k tomu doplním, že se každému vždy v danou chvíli jezdí nejlépe na co je zvyklý i když to třeba zrovna není optimální. Zrovna u kadence je to hodně výrazné s tím zvykem. S jinou to přitom může být třeba i výrazně lepší, ale nikdy to není hned. Ze začátku ta změna je zvlášť u kadence vnímáná jako zhoršení a pro někoho i velké a může to trvat i dost dlouho než se to přeučí.
Sám jsem to zažil. Jezdil jsem kdysi dávno super nízké kadence i typu 30–40ot./min a to z jednoduchého důvodu. Tenkrát to jinak nešlo pro kombinaci moje výkonnost a dostupné převody (když to bylo ještě v době 48z placka k tomu tříkolečko a pak pětikolečko s malými pastorky).
A když už jsem dostupné převody měl, tak mi trvalo několik měsíců než se mi na o hodně vyšších kadencích začalo jezdit srovnatelně a pár dalšíh než i lépe. Zbavil jsem se tenkrát i občasné bolesti kolen (která jsem měl předtím ještě mladá a v pořádku a přesto při drcení těch supernízkých kadencí občas zlobila).
Nezbývá než souhlasit. Těžké převody v kopcích dávají nohám pořádně zabrat. Tak jsem kdysi jezdil Brno – Nízké Tatry na ocelové závodce s 52/48kou vepředu a vzadu s pětikolečkem s minimálním rozdílem zubů. Na kolena to byl masakr. Problém vysoké kadence ale zase je, udýchat to. Já když jsem u kadence mezi 90–100 tak to delší dobu prostě neudýchám a to se snažím dech trénovat dvakrát týdně plaváním. Jenže věk, nadváha a nastřádané neřesti mládí udělají s tělem své. Proto právě píšu, že i když teorie platí, každý jsme trochu jiný.
To je určitě pravda, že návyk který mám z krosového kola nemusí být notně ten správný a navíc jak popisuješ ty problémy s koleny, tak si říkám, že to asi také moc dřu na těžké převody, bo mi to něco připomíná. Nicméně abychom se posunuli, jsem asi víceméně rozhodnutý, že zkusím MTB 29" ( i vzhledem k mé hmotnosti a doufám i většímu pohodlí v terénu) Můžete mi tedy pomoci s výběrem takového kola? Přikládám opět odkazy na kola co jsem si vytipoval s převody 38–28/11–42
https://www.megabikeplus.cz/…ont-29–2019/
http://www.bikeprodejna.cz/…29–2019.html
Ještě jsem koukal i na trojplacky 40–30–22/11–36 a tam už se toho moc sehnat nedá. Namátkou.
https://www.ramala-silhavy.cz/…na-l-19-2018
https://www.kubasport.cz/…cal-1.0-2018?…
https://www.kubasport.cz/…ato-6.9-2018
Doporučili byste některé z nich a nebo nějaké jiné? Díky všem.
Dnes jsem byl v jedné nejmenované prodejně koupit destičky pro manželčino Synergy a při té příležitosti jsem dal řeč s prodavačem. Velice mi doporučoval SUPERIOR XP 919 nebo SUPERIOR XP 909 a děsně haněl Leader Fox a to je tam prodával :-) Co na tyto kola říkáte? Vzhledově vypadaly na živo zajímavě, škoda, že hodně pršelo a nemohl jsem se projet.
Náby nic moc zatěsněný jen na rychloupínáky. Vidlice – jestli to je s jen 30 mm vnitřníma nohama a pružinová nebrat.
Ten výše vyhlédnutý 4ever je festovnější.
Osobně bych se mnohem víc soustředil na velikost a geometrii než na komponenty. Ty při jezdění po okreskách vydrží v každém případě. Ale jestli si koupíš kolo, které ti nebude pasovat velikostně tak budeš nešťastný. V terénu u bajku ta velikost hraje menší roli protože stále měníš polohu, ale na silnici tě bude po pár hodinách bolet vše. Takže bych šel raději nakupovat do krámu a vyzkoušel různá kola. Nedostaneš tam za své peníze asi takovou výbavu jako na netu, ale budeš mít kolo, na kterém tě bude jízda těšit.
Tohle se i v krámě blbě zkouší, jak ti to sedí skutečně poznáš až třeba po hodině jízdy = bylo by fajn sebnat testovací kolo, ale to málokdy bývaj tyhle dostupnější modely, testovačky jsou většinou našlapaný voňavky z horních pater nabídky značky.