Pomoc s výkladom § 12, ods. 2 (zákon č. 361/2000 Sb.)

26 nepřečtených
  • cykel

    Zdravím.

    Chcel by som poprosiť o pomoc s výkladom nasledovného paragrafu-odseku českého zákona o cestnej premávke v súvislosti s cyklistami:

    (2) … cyklista smí levý krajní jízdní pruh užít k jízdě, jen jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.

    https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361

    Čo to presne znamená „levý krajní jízdní pruh“ na ceste s 2 až 5 jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy?

    A môže sa do neho cyklista dostať cez stredné jazdné pruhy na základe tohto odseku?

    Teda zaujímalo by ma, že či môže v Česku cyklista využívať podľa zákona o cestnej premávke celú šírku vozovky v prípade potreby, napr. pri preraďovaní sa z jedného pruhu do druhého až do ľavého odbočovacieho pruhu v prípade, keď chce odbočiť doľava na viac prúdových cestách, napr. s 2 až 5 pruhmi v jednom smere jazdy.

    Vďaka

    0 0
    • novas752  

      Je to tak. I když bude v 8 pravejch pruzích třeba položenej kamion, můžeš vklidu až do levýho. Akorát v ČR jsou na silnicích kam se s kolem může maximálně asi 3 průběžný a 2 odbočovací. Odpočovací pruhy to samé. Standartně se ale držíš co nejvíc v pravo, před odbočovánim doleva pořádně ohlídnout a ukazovat.

      0 0
    • Bubaaak  

      A co na tom nechápeš teda?

      Na kole se zbytečně necpeš dolevého pruhu. Levý krajní pruh je ten pruh nejvíc nalevo, na kraji, teda ne ten uprostřed, ani ten pravý…

      Takže pokud jedeš doprava, využiješ pravý odbočovací pruh, pokud jedeš rovně, využiješ přímý pruh, pokud jedeš doleva, využiješ levý odbočovací pruh.

      Pokud je více odbočovacích pruhů, pak využiješ ten, který je více vpravo, pokud ale není za odbočkou opět další pruh ještě víc doleva, pak si najedeš rovnou do toho, který potřebuješ, aby si zbytečně nekřižoval silnici a neohrožoval sebe a ostatní provoz.

      O změně pruhů vždy dáváš signál (a pro svoje bezpečí se raději koukni i na auta který jedou za tebou, zda tvé rozhodnutí respektují), pak si normálně najedeš do pruhu kam potřebuješ.

      0 0
    • Rychlej turista  

      V Praze je to třeba případ výpadovky č. 611 z Černého Mostu směr Ostrava. Je to úplně levý pruh, na který se člověk musí dostat přes všechny pravé, vedoucí na dálnici. Husté :-D

      0 0
    • cykel  

      Vďaka.

      Takže ešte raz pre ujasnenie:

      1. Na 4 pruhovej vozovke s 2 pruhmi pre každý smer jazdy je ľavým krajným pruhom hneď ten vedľa pravého krajného pruhu a v prípade, že sa vozovka v jednom smere jazdy rozšíri napr. o ľavý odbočovací pruh, tak sa ľavým krajným pruhom stáva práve ten ľavý odbočovací pruh?

      A ten v strede sa mení na stredný jazdný/radiaci pruh?

      2. Keď sa na vozovke nachádza napr. 5 jazdných pruhov v jednom smere jazdy, tak tie krajné sa nazývajú ľavý krajný pruh a pravý krajný pruh a 3 pruhy v strede sa oficiálne nazývajú ako?

      3. Tomu odseku nerozumiem preto, lebo tam nie je explicitne uvedené, že sa môžem napr. na vozovke s 5 jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy preradiť až k tomu ľavému krajnému resp. odbočovaciemu pru­hu.

      Naopak, tento odsek toho istého paragrafu a zákona je pre mňa celkom zrozumiteľný (možno tam mohli dodať, že v tom druhom pruhu sprava sa smie predbiehať), lenže sa tam nič nepíše o cyklistoch:

      >> (4) Na pozemní komunikaci o třech nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg, jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, zvláštního motorového vozidla a motocyklu s nejvyšší povolenou rychlostí do 45 km.h-1 užít k jízdě výhradně dvou jízdních pruhů nejbližších k pravému okraji vozovky; v ostatních jízdních pruzích smí jet jen tehdy, jestliže je to nutné k objíždění, otáčení nebo odbočování. <<

      Čo by ste povedali na odsek zákona o cestnej premávke, kde by bolo uvedené, že cyklista smie v prípade potreby využiť celú šírku vozovky?

      0 0
      • Bubaaak  

        Asi takhle, za kvalitu se omlouvám, ale v malování už nevím jak se maka :)

        0 0
        •  

          já to pochopil také tak… V běžném provozu je ale někdy velmi náročné (a nebezpečné) se dostat do správného pruhu. Už jsem také kvůli tomu raději slezl z kola a stal se chodcem! Má to někd yi tu výhodu, že na přechodu můžete stisknout tlačítko na semaforu pro chodcea díky tomu vůbec křižovatku zdoláte..

          0 0
    • cykel  

      A ešte sa chcem opýtať, že ako sa radíte pred križovatkou na bicykli, keď sa chystáte v križovatke odbočiť doľava – ešte pred tým, než sa napr. vozovka s 2 jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy rozšíri o odbočovací resp. odbočovacie krajné pruhy, alebo až potom, keď už je vozovka rozšírená?

      Čo je lepšie, resp. v medziach zákona?

      Vďaka

      0 0
      • Auditor  

        No. Pokud chci doleva, vjedu do odbocovaciho pruhu na jeho zacatku a drzim se v jeho pravy strane – kdyz sem prvni nebo je prostor pro kola. A delam delsi oblouk cili me auta predjedou v zatacce..

        Pokud jsou predemnou auta, stojim tak aby se vedle me nic nenacpalo (k prave strane) a opet jedu do krizovatky tak, abych jel delsi oblouk …

        0 0
        • cykel  

          >> No. Pokud chci doleva, vjedu do odbocovaciho pruhu na jeho zacatku… <<

          To znamená, že prejdeš do ľavého odbočovacieho pruhu pred križovatkou cez viaceré jazdné/radiace pruhy naprieč?

          A dá sa to riešiť i tak, že najprv sa preradím s pravého pruhu do ľavého, v ktorom idem povedzme 100 metrov a až potom, keď sa vozovka v mojom smere jazdy rozšíri o ľavý odbočovací pruh, tak až potom sa do neho preradím?

          Vďaka

          0 0
        • cykel  

          V ľavom odbočovacom pruhu sa radím podobne, teda som umiestnený pri jeho pravom okraji, ak som prvý.

          Ak sú ale predo mnou už umiestnené nejaké autá v ľavej časti tohto pruhu, tak sa tam umiestnim tiež.

          Ale v pruhu, v ktorom sa dá pokračovať rovno i odbočiť vľavo, sa obvykle radím tak, že ak chcem odbočiť vľavo, tak sa umiestnim v pruhu čo najviac vľavo, aby som neprekážal autám za mnou, ktoré chcú pokračovať rovno.

          Bohužiaľ, všetkým sa vyhovieť, teda neprekážať nedá, lebo keby som sa umiestnil vpravo, tak zase blokujem autá za mnou, ktoré chcú pokračovať rovným smerom.

          V pruhu, kde sa dá ísť iba vľavo a vpravo („téčková“ križovatka), a ja plánujem odbočiť vľavo, sa umiestňujem v strede pruhu, ale iba vtedy, ak je dostatočne široký, aby sa vedľa mňa zmestili 2 autá, a som v ňom ako prvé vozidlo.

          Problém je v tom, že v zákone o cestnej premávke nie je vôbec uvedené, aké pravidlá platia pri radení cyklistov v jednotlivých radiacich pruhoch pred križovatkami.

          Preto sa snažím používať sedliacky rozum: na 1. mieste je u mňa moja bezpečnosť a na 2. mieste sa snažím čo najmenej prekážať ostatným vodičom na vozovke, bohužiaľ, všetkým sa vyhovieť nedá a preto je potrebná určitá dávka ohľaduplnosti zo strany všetkých vodičov vozidiel.

          0 0
        • cykel  

          Pokud chci doleva, vjedu do odbocovaciho pruhu na jeho zacatku a drzim se v jeho pravy strane – kdyz sem prvni nebo je prostor pro kola.

          Prečo, ak platí nasledovné?

          Odbočování – § 21, ods. 3

          https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361

          „(3) Před odbočováním vlevo se musí (řidič – moja poznámka) zařadit co nejdále vlevo v části vozovky určené pro jeho směr jízdy s ohledem na rozměry vozidla nebo nákladu a šířku vozovky.“

          0 0
          • cykel  

            Aj niektorí vodiči áut sa v ľavom odbočovacom pruhu (alebo kombinovanom pruhu s možnosťou pokračovania rovno) zaraďujú v jeho ľavej časti, tak prečo by sa cyklista nemohol?

            Aké sú výhody prípadne nevýhody tohto manévru?

            0 0
            •  

              jde asi o to, aby rychlejší vozidla jedoucí stejným směrem (odbočující doleva nebo jedoucí rovně) nebyla nucena cyklistu předjíždět zprava-(a navíc se samozřejmě ve křižovatce se předjíždět také nesmí-pokud nejsou souběžné pruhy)-tedy ,aby pomalu jedoucí cyklista (zařazený od počátku odb. pruhu vlevo) neomezoval za sebou jedoucí vozidla…To je můj náhled

              0 0
    • cykel  

      Pre informáciu, takto vypadá zákon o cestnej premávke, čo sa týka jazdy v pruhoch, na Slovensku. Lenže sa tam nič nepíše o cyklistoch:

      Jazda v jazdných pruhoch – § 10


      http://www.zakonypreludi.sk/zz/2009-8

      (1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

      (2) Mimo obce na ceste s troma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič nákladného automobilu s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 3 500 kg, vodič jazdnej súpravy, ktorej celková dĺžka presahuje 7 m, vodič zvláštneho motorového vozidla a vodič motocykla s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou do 45 km h-1 použiť na predchádzanie výhradne druhý jazdný pruh od pravého okraja vozovky; v ostatných jazdných pruhoch smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

      (3) V obci na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh; to neplatí pre vodiča uvedeného v odseku 2, na ktorého sa vzťahujú pri jazde v obci odseky 1 a 2.

      0 0
    • cykel  

      Ešte by ma zaujímal tento odsek § 57 toho istého zákona.

      T.j. sprava nemôžem predbiehať ani stojace auto (napr. na semaforoch na červenú), ak už má zapnutú pravú smerovku?

      § 57 odst. 4


      https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361

      (4) Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti. To neplatí, odbočuje-li vozidlo vpravo a dává-li znamení o změně směru jízdy.

      Vďaka

      0 0
      • Auditor  

        Mas kolonu u semaforu – je-li misto, projedes dopredu (a auta mas po levici). Co k nechapani?

        0 0
        • plzakj  

          Zprava nesmi, pokud auto blika, ze odpbocuje doprava.

          0 0
          • cykel  

            Práve s týmto som si nebol istý, že ak je na semafore ešte červena, že ani vtedy už nesmiem predbiehať auto sprava, ktoré bliká pravou smerovkou.

            Bohužiaľ, nie všetci vodiči áut, ktorí sa chystajú odbočiť doprava, majú na červenej zapnutú pravú smerovku, ale ju zapnú najskôr až na oranžovej, a ako na potvoru akurát vtedy sa ho snažím predbehnúť sprava a bum-bác…

            0 0
            • plzakj  

              Jako na rovinu – lepsi je byt opatrny a predvidatelny a treba pres ocni kontakt se ujistit, ze ridic auta vi, co delas. Ja se ve meste radsi proplejtá po chodniku/stezkach (i kdyz porusim predpisy) nez se pretlacovat s autama v pruzich a na semaforech.

              Edit: k tomu blikajicimu autu – podle me to plati, pokud jede (odbocuje). Pokud stoji na cervenou a blika, tak muzes predjet z prava. Ale jakmile nestoji, tak nesmis.

              0 0
              •  

                ..jo také raději jezdím po chodnících (většinou jsou poloprázdné) než se proplítat mezi auty – naštěstí u nás to v Hradci Králové ještě jde- a znám různé zkratky přes parky , takže se tady dá úspěšně i ve špičce konkurovat MHD i osobním autům , co se rychlosti přepravy týká..

                0 0
                • novas752  

                  Konkurovat MHD jde i v Praze, teda pokud zrovna nejedeš stejnou trasu jako metro.

                  0 0
            •  

              ano na to bacha!!! Už se mi to párkrát stalo! Když třeba předjíždím kolonu před semaforem (zprava) a a padne žlutá už se dopředu necpu a snažím se najít spíše mezeru mezi auty! Určitě nejet vedle auta-řidič odbočující vpravo mě nemusí vidět (a může zapomenout dát blinkr)!

              Jedna věc je teorie a předpisy a jiná je praxe!

              0 0
          • Auditor  

            Tak to jsem považoval za jasny …

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.