Poraďte jak ušetřit, abych neplatil za servis jako za nové kolo

99 nepřečtených
  • kolosrot

    Mám otázku, předem upozorňuj že se v kolech moc nevyznám.

    Jezdím na kole všude, a pouze do práce a zpět najezdím ročně cca 3 až 5 tisíc kilometrů.

    Minimálně do práce jezdím ve všech ročních obdobích a za každého počasí a když zajdu s kolem po cca roce a půl do servisu, tak mi řeknou „jenom za díly 4.000 + nějaká ta práce“. Je to normální? Kolo stálo 5.500,–

    Dá se na tom něco ušetřit? Aby kolo nebylo na likvidaci?

    0 1
    • mirage  

      Bud jezdi dal dokud ti nic nepreskakuje, az zacne, tak se bude vse menit, kazeta,retez,pre­vodnik, sjete brzdy,nejake lanka a to hold stoji. Nebo si koupis vsechno sam a udelas si to taky sam. Vic moznosti neni.

      0 0
      • kolosrot  

        Takže nějakou speciální údržbou kola, tím na věci nezměním?

        0 0
        • Jáchym 1  

          Zavčas měnit řetěz.To by něco ušetřilo.

          0 0
          • Vilém  

            Nemenit nic, to by neco usetrilo.

            1 2
            • kolosrot  

              V tom servisu, kde mi říkali ty 4.000 za opravu, taky povídali „na ježdění po městě si kup ukrajinu“, že kolo s převodama nemá smysl. Je to tak, že oprava nějakýho starýho kola vyjde o tolik levněji?

              0 1
              • xtonda  

                Pokud dané město není naprostá placka, tak kolo bez převodů je nesmysl. Ale jo, ty díly jsou robustnější a vydrží déle a jsou levnější.

                0 1
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 1
        • mirage  

          Za ten rok a pul ne. Az budes mit vse nove tak jezdi vic frekvenčněji, setris retez a prevody, tak te h 90 otacek/min. Ale za rok a pul jezdeni za kazdeho pocasi, to stejne vse odejde

          0 0
          • kolosrot  

            Co to přesně znamená „jezdit frekvenčněji“?

            0 2
            • xtonda  

              Lehčí převod a více otáček pedálů za minutu.

              0 1
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
        • mirage  

          Jeste jedtli jezdis porad, tak si kup protiprurazove plaste od Schwalbe, marathon plus, maraton a mas klid od defektu.

          0 0
        • Breakpain  

          Tak ono kolo na provoz není zase tak levný – prostě vytaháš řetězy, sjedeš kazetu, převodníky – pokud to nečistíš / nemažeš a jezdíš s tím, že je na řetězu nabalený bordel – o to rychelji to jde do kytek.

          Ale investice tam budou pořád. Servis si jen účtuje i něco za práci ;-). Když si kolo začneš servisovat sám, tak na tom ušetříš.

          0 0
          • Jenda  

            tak záleží jaký kolo, na pevňáku co mám na dojíždění se dostanu někam k 50 halířům na km co se týče spotřebáku. Vstupní investici nepočítám, bo je to poskládaný z dílů co dosloužily na lepším kole.

            K tazateli – možná než mít nový levný kolo je lepší si koupit v podobný cenový relaci starší ale kvalitní bazarovku. Třeba se mi osvědčilo jezdit C9 řetěz, který sice stojí vlastně nesmysl ale na dva řetězy a 1 kazetu jsem schopen namotat 12–15 tis km a nemusím řetěz měnit každou chvíli. Jen je mezi sebou točím po 2 tis. km a když se v týdnu kdy už bych měl měnit k tomu nedostanu, tak se prd stane. Pokud bych to praktikoval s levným shimano řetězem, tak se dostanu do stavu, že to za ten týden klidně o 200 km přešvihnu a to už může být pozdě.

            0 1
    • Vilém  

      Nauc se servisovat a usetris za praci plus neco za matros, ktery koupis nekde na eshopu.

      6 0
    • liborg1982  

      Ano, každá věc, která je používána potřebuje údržbu a obnovu. Ušetřit můžeš na tom, že to zvládneš sám. Nebo se na to vykašles a dojedeš ho až do smrti. Pak nebudeš mít kolo.

      0 0
      • kolosrot  

        Bohužel jsem se narodil s genetickou vadou, mám obě ruce levý. I spravení píchlé duše mi zabere cca hodinu a vypadám po tom jako kdybych strávil poslední týden v chlívku pro prasata.

        1 0
        • AE86  

          Ale prd, cvičení dělá mistra. A v podstatě všechny možné druhy oprav jde nakoukat na YouTube.

          0 0
        • sorak  

          :D to je fer priznani a chce to celeho chlapa :D

          ale dneska to fakt neni zadna tragedie – v dobe internetu ja ne trubce (youtube) snad uplne vsechno a urcite je lepsi zacinat se ucit servis na kole za 5 nez za 125tis :)

          1 0
          • Slavik  

            Je to tragédie. Lidí s minimem technického vzdělání na úrovni alespoň se střední školou a ví, že standardní závit je doprava, se blíží limitně 0.

            0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 1
        • KoudakT  

          Mistra dělá cvik. Přesně tenhle přístup tě stojí ty velké peníze, co tu řešíš. Prostě nákup postupně nářadí a začni si to servisovat sám.

          0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 4
    • mirage  

      Spocitej si kolik jsi usetril za ten rok a pul, co bys jezdil busem nebo autem, tak tech 5500 zas na rok a pul provozu je cajk

      3 0
    • Chlebovnik  

      Choď pěšky, bosou nohou.

      0 1
    • Jáchym 1  

      A pobírej peníze od firmy za reklamu vyrábějící mast na kuří oka.

      1 0
    • t29  

      Při tvojí kilometráži a provozních podmínkách od bahna po sníh je to normální, měním komponenty cca při stejném nájezdu a podmínkách: Řetěz, kazeta/vícekolečko, převodníky (pokud je máš nanýtované, musíš vyměnit celé kliky), osu šlapacího středu, kladky v přehazovačce, brzdové a řadící bovdeny a lanka. K tomu se hodí seřídit hlávko, konusy v nábojích kol, s výměnou lanek přijde servis přehazovačky.

      Suma sumárum je „koruna za kilometr“ odpovídající cena. Ušetřit můžeš pokud seženeš stejné náhradní díly levněji a servis si uděláš sám, na druhou stranu to znamená investici do nářadí a znalostí o kolech.

      1 0
    • gersa  

      A nebude lepší to do servisu nedávat a koupit rovnou nové kolo?

      1 1
    • liborg1982  

      Nevíte někdo, jestli nemá Onuce bráchu?

      6 2
    • xtonda  

      Co ti na to máme říct, když nenapíšeš ani co je to za kolo ani rozpis toho co za díly a úkony je v ceně toho servisu?

      Ušetřit se na tom dá tak, že se to naučíš dělat sám, ovšem zase něco bude stát nářadí.

      Nebo mít kolo postavený tak, aby nepotřebovalo tak častý servis, ale to zas nepostavíš za pětilitr.

      0 0
      • kolosrot  

        A jak přesně „postavený“, co tím myslíš?

        0 0
        • cibi  

          například nemít přehazovačku z lisovaného plechu ale z alu odlitků…

          0 0
        • xtonda  

          Zapouzdřená převodovka v náboji, brzdy typu torpédo, bubnová brzda v náboji, Shimano roller brake.

          0 0
          • novas752  

            No jo.m jenže to je těžký. Týpek chce kolo za 5 a půl, to stojí klidně jen samotnej náboj s převodovkou, někdy i mnohem víc.

            Kdo chxe opici musí mít banány. Tyhle extra levný kola jsou dělaný tak na 30 hodin provozu.

            0 0
    • Japhy  

      No, leda postupně měnit spotřebák z čínského noname bláta za provozem osvědčené držáky – hazku, smyk, kazetu co už nějaký nájezd zvládne. Ale to stojí opravdu peníze srovnatelné s cenou celého kola, protože aspoň trochu uspokojivě osazené kolo nemůže stát 5k. To už by vyšlo skoro nastejno vynechat servis a prostě ob rok koupit další plečku za 5k.

      0 0
    • heerer  

      Udrzba, cisteni a svepomoci servis…jedine tak usetris.

      0 0
    • skaj  

      Naklady 1kc/km jsou pro vetsinu fora (vcetne me) uplne nerealna castka. Kvalitni dily zase stoji mnohem vice i kdyz dele vydrzi – navic vetsina preferuje kvalitu pred cenou. Takze bych byl v klidu, je to naopak velmi malo.

      Pokud chces jeste vice usetrit, bez servisu svepomoci a detailniho nastudovani komponent to nepujde.

      0 1
    • Krejza  

      Jseš si jist, že nejsi troll?

      0 0
    • sorak  

      Ano, za takovou dobu je uvedena castka za servis normalni.

      Je otazka KDY to kolo stalo 5500,– :) tj. jak je to vlastne stara zalezitost a jak je osazene.. ja jsem ted vymenoval stare kolo na 3×9 prevodech a jeste loni na podzim jsem na to shanel spotrebni soucasti – kazetu, retez, prevodniky.. pokud se v tom clovek vyzna, tak muzes realne usetrit i na tech dilech, kdyz vezmes levnejsi nahrady (pokud jsou dostupne), ale predpoklada to vetsinou, ze si to odservisujes sam.

      V cykloservisu ti tam to nejlevnejsi na trhu zpravidla nedaji, potrebuji si take vydelat (nemam jim to za zle) a typicky cesky zakaznik nezkousne realnou hodinovou mzdu technika, takze prirazka na materialu je pro ne cesta jak nebyt ztratovi.

      Takze bych poradil to soucasne dojezdit do mrtva, tedy pokud jeste jede a zaroven odlozit nejakou korunu stranou a nasledne z bazaru koupit neco jako nahradu.. lidi se hodne zbavuji starsich kol a na cyklobazaru jde i za 10tis neco vybrat :)

      U soucasnych drazsich kol (celopero na 1×12 systemu) je „normalni“ castka za sezonni servis (kdyz se na kole taky hodne jezdi) velmi casto trojnasobna, tj. 15tis i vyssi..

      0 0
    • mr.garisson  

      Nikdo nevíme jak jezdíš, ale podle nájezdu, soudím ze zkušenosti, je to adekvátní, když spočítáč materiál + práci. Pokud si nakoupíš komponenty sám, tak ušetříš za práci, ale musíš do toho investovat čas a hlavně ze začátku, než se to naučíš. Doporučuju nějakého zdatnějšího kamaráda, co ti s tím ze začátku pomůže/poradí.

      U kola, za takovou cenu bych se nebál nic pokazit, to už asi ani nejde, když je komplet pohon na odpis a většinou i další věci jako brzdy atd. Pak tu máme pláště, centrování… Nezdá se to, ale při takové likvidaci materiálu je ten rozsah za ještě slušnou cenu.

      1 0
    • Mr.Dawe  

      Jestli máš kolo za 5500 Kč a jezdíš na tom takové kilometry, tak bych servis vůbec neřešil. Dojížděl bych to kolo vždy do smrti a pak jej vyměnil za nějaké jiné ve stejné cenové hladině.

      6 0
    • XNeo  

      A v kauflandu k tomu kolu díly neprodávaj ?

      0 0
    • Dan205  

      Buď je kolo za tuhle cenu výjimečně odolné nebo jsi typ člověka, který neřeší nějaké zvuky a jezdí, dokud to jede. Já jezdil na kole za necelých 20, za rok za každého počasí cca 3.000 km a za servis a díly jsem během toho roku dal necelých 8.000 Kč. Moje schopnosti končí u výměny duše a řetězu, se vším ostatním jezdím do servisu. Podle mě to moc řešíš, prostě provoz něco stojí.

      0 0
      • kolosrot  

        Tak zvuky fakt neřeším. Vůbec se v tom nevyznám a že je s kolem něco v nepořádku poznám většinou tak, že přestane jezdit. Nebo přestanou fungovat převody. Nebo je šlapání strašně namáhavý, což zjistím většinou tak že mě začnou předjíždět důchodkyně s velkým košíkem před řidítkama, ve kterým maj tašky s nákupem a nebo čivavu.

        Ale když to pak přinesu do servisu, tak jen kroutěj hlavama a říkaj jak jsem to mohl za rok a půl takhle oddělat, že je všechno zničený. A ptaj se mě jestli to třeba přes noc nenechávám schválně stát pod okapem a podobný narážky. Tak mě právě napadlo, jestli třeba náhodou nedělám něco špatně, jestli ostatní lidi o kolo nějak speciálně starají. Většina lidí které znám najezdí ročně tak desetinu toho co já. A zase nad tím nechci strávit mraky času, měl jsem kdysi souseda a ten každých 14 dnů to kolo šteloval ve sklepě, a strávil nad tím třeba 2 hodiny. I kdybych kolům rozuměl, tak strávit nad tím ročně přes 50 hodin (údržbou), to mi připadá jako nesmysl, i kdyby třeba díky tomu vydrželo 3× tolik.

        0 3
        • JendaH  

          Já také jezdím za každých podmínek (musím do práce, že jo), a řeším to tak, že mám druhé horší kolo, které používám, když je vyloženě posoleno atd. Takže si za ty dva týdny, kdy jsou v Praze takové podmínky, nezničím kolo, na kterém jezdím celý zbytek roku.

          Ano, většina lidí najezdí minimum, a i ti co najezdí tisíce km to často jezdí v létě na výletech, jezdit denně za každých podmínek je naprosto neslýchané.

          Není potřeba každých 14 dní štelovat, ale po 1500km vyměnit řetěz a po velkém dešti/bahně opláchnout, namazat a utřít je prostě zásadní a ušetříš na všech ostatních komponentách a nebudeš mít tyhle problémy („přestanou fungovat převody“). Pak zvládneš i tu výměnu kazety.

          A víc advanced je pak seřídit konusy a namazat kuličky co tam jsou (tak 8000km).

          1 0
        • Tencovozikmin  

          Že ti to tu žerou se divim.

          5 1
    • cibi  

      Jak ušetřit:

      Po servisu který Ti teď udělají, si kup měrku na řetěz.

      V obchodě si nech ukázat, jak se s měrkou kontroluje řetěz.

      Pravidelně kontroluj, jak se natahuje řetěz, včas vyměň/ nech vyměnit. (podle podmínek, tipuji 2× za rok)

      Budeš měnit jen řetez (tak za 300) místo řetěz+ kazeta+ převodníky a ušetříš i na práci mechanika.

      časem se nauč měnit řetěz sám, situaci Ti zjednoduší použití řetězu s rychlospojkou.

      Případně můžeš s časem přejít na „točení“ sady řetězů, lze dohledat na B-F.

      Obecně- o kolo se třeba starat, udržovat v čistotě, mazat, měnit řetěz a brzdové gumičky, zanedbání tohoto vede k drahým opravám.

      Je lepší jezdit na kole tak, že šlapeš vyššíma otáčkama na lehčí převody- ocení to jak díly kola, tak kolena.

      7 0
    • JendaH  

      Minimálně do práce jezdím ve všech ročních obdobích a za každého počasí a když zajdu s kolem po cca roce a půl do servisu, tak mi řeknou „jenom za díly 4.000 + nějaká ta práce“. Je to normální?

      Chtělo by to vidět seznam těch komponent – co teda měnili a proč. Obecně se musí „preventivně“ měnit řetěz, kazeta a převodníky (pokud to měníš včas, tak řetězů zvládneš několik na jednu kazetu a kazety dvě na převodník – pokud to necháš 6000km bez povšimnutí, tak se pak zničí všechno a musí se to vyměnit celé a je to dražší) a samozřejmě brzdové špalky, ale to si asi děláš sám, protože ty by ti 6000km nevydržely (u kola za tuhle cenu nepředpokládám kotoučové brzdy).

      Pak taky záleží jestli máš normální 3×8, tam jsou řetězy, kazety a převodníky levné (tohle celé se vejde s trochou štěstí do litru), nebo nějakou 1×12 šílenost kde to stojí mnohonásobně víc.

      Pak asi pláště, ale to chceš s protiprůpichovou vložkou = 2×700 Kč minimálně.

      Jinak ale obecně bohužel ano, je to normální, mě stojí kolo na údržbě zhruba 0.6Kč/km a to si většinu servisu dělám sám, tj. jen materiál a neplýtvám jako mohl ten servis.

      V tom servisu, kde mi říkali ty 4.000 za opravu, taky povídali „na ježdění po městě si kup ukrajinu“

      To nejde pokud jezdíš do práce 10km každým směrem, protože kdo by se chtěl každý den opruzovat s blbě fungujícím kolem, které v případě rušných městských komunikací může být kromě nepohodlí i vyloženě nebezpečné (např. špatně fungující přehazovačka → nemůžeš rychle zrychlit při řazení v pruzích nebo v křižovatce, at­d.).

      0 0
      • xtonda  

        Mám na řetězu na MTB přes 6000 km a furt ho kontroluju a furt je OK, před týdnem sem ho už sundal že ho vyměním, pověsil na hřebík vedle nového a prodloužení na 100 článcích cca o třetinu článku, tak sem to dal zase zpátky.

        1 4
        • xtonda  

          Za co ty palce? Sám se tomu divím, ale je to tak, dřív sem měl řetěz na 2–3 tis. km, ale se změnou maziva to prostě drží takhle dlouho. 10sp Shimano, HG54 řetěz. Kontroluju měrkou TL-CN42 a občas srovnáním na celé délce s novým řetězem.

          3 3
      • novas752  

        Zato kolo za 5 MOC bude určitě skvěle fungující záležitost

        0 2
        • JendaH  

          Já takové mám, najeto 30000 km a přijde mi to celkem v pohodě. Samozřejmě by to mohlo být lepší, ale jako dá se. (už jsem koupil lepší, tak pak dám vědět)

          0 1
    • RomSva  

      Čistě teoreticky by mělo být na údržbu nejlevnější shimano LinkGlide a kolo dle zásady KISS (keep it simple stupid)

      Jenže to by chtělo asi nové kolo a to už nemá finančně smysl. Hodně peněz může člověk ušetřit pochopením co to je Wohlerova křivka(viz.: třeba ten LinkGlide, trochu materiálu navíc a životnost je úplně jinde)

      0 1
    • osobne  

      Nejvíc namáhaný je řetěz, já jezdím také skoro denně, po každé jízdě řetěz vyčistím hadrem, namažu olejem a nechám přes noc naolejované, druhý den před každou jízdou ještě ten naolejovaný řetěz protáhnu hadrem, abych setřel přebytečný ojej. Ale mám zase vysokou spotřebu hadrů.

      0 1
      • novas752  

        Přitom stačí jednou za 400km navoskovat. Denně se patlat s řetězem… Navíc je to čistší.

        0 4
        • oddie  

          Podle mě si s tím olejem a hadrem po každé jízdě dělá srandu, to přece nemůže nikdo myslet vážně :D

          0 1
          • novas752  

            Jsou takoví. Ty kola hsou pak v takovym stavu, že by se kvůli množství ropu-evokujících-usazenin měl majitel obávat invaze Američanů. :-)

            1 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
          • VojtaXY  

            Treba jezdi 100+ km a pak to dava smysl.

            0 0
          • Charlie_R  

            Po každé jízdě řetěz otřu, je to minuta. Na Českolipsku je dost písku a po mazání nalepí dost bordelu. Ale s tím olejem bych se teda nepatlal :-)

            1 1
            • oddie  

              No, zlatej vosk. Nic se nikam nelepí, špinavé kolo stačí spláchnout vodou…

              1 5
              • xtonda  

                Pochybuju, že někdo jako zakladatel tématu, komu je zatěžko věnovat údržbě dvě hodiny týdně, bude vyvářet řetězy ve vosku.

                0 1
                • oddie  

                  Viz výše, každý svého štěstí…

                  1 1
                  • pepek  

                    To je zajímavé, že i voskování má tak skalní odpůrce, že kvuli tomu dají i paleček dolů :-)

                    0 5
                    • oddie  

                      To já nějak nesleduju, jen když na to někdo upozorní :D

                      0 1
        • VojtaXY  

          A pak je tady Squirt jako kompromis mezi mazanim olejem a voskovanim.

          0 3
    • TommyP3  

      Bezúdržbové není asi nic, ale na kolo po městě se dá dát třeba Alfine náboj, ale tam je vstupní investice trochu jinde. Přiznám se že jsem na něj za moje 2 k km nešáhl(a to nevím co najel před tím), až mám trochu výčitky že by chtěl vykoupat v oleji. Ale subjektivně nemá problém. Sice ho mám s řemenem ale singlespeed řetěz snad ani nejde zničit, nebo bude mít podobný nájezd jako řemen.

      0 1
      • Krejza  

        Jestli je výdrž podobná jako u moto (řemen přes 100, řetěz 20–25), tak občas bude řetěz třeba vyměnit.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.