V minulosti měla XC kola skutečný úhel sedlovky (tj. spojnice sedla s středu) okolo 73–73.5st. Pro optimální pozici šlapání na takovém kole spousta jezdců vozila sedlovku s offsetem. Samotná mechanika šlapání (po rovině) je v principu stejná jako u silničního kola a je celkem logické, že úhly a sedlovky byly stejné. Takové kolo bylo univerzálně použitelné, dalo se ně něm jezdit prakticky celodenní výlety..
Aktuální XC HT kola mají úhel sedlovky už okolo 74–75st. To u velikostí L/XL v porovnání s původní geo znamená posun jezdce vůči středu o nějaké 2cm vpřed, další 2.5cm posunu vpřed způsobí použití sedlovky bez offsetu, která se na MTB dnes standardně nedodává a moc výrobců je ani nevyrábí (Ritchey), zejména se pak offsetem skoro nedá sehnat teleskop (snad jen 9point8). Moderní geometrie tak klidně posouvá jezdce o 4–5cm vpřed což je opravdu hodně a původní pozice šlapání se tak prakticky nedá dosáhnout jinak, že nakolněním jezdce vpřed (směr triathlon pozice).
Daří se vám na takovém kole efektvně šlapat na dlouhých trasách po rovině? A co na to vaše kolena? Nebo jsou dnešní kola navržena jen pro šlapání v sedě do prudkých kopců s tím, že pod kopec se setjně dojede autem a nahoře se zase shodí teleskop, takže dolů se stejně jede bez sedlovky a její pozice je tak úplně jedno.