Uvažuji o zkoušce povlaku titan-nitridu na zuby převodníku.Používá se na snížení opotřebení třecích ploch.Setkal jste se stím někdo?Máte zkušenosti.Byl by ochotem někdo z Vás kdo najede 1000 a více km,instalovat na svůj bike nebo silnici?
Uvažuji o zkoušce povlaku titan-nitridu na zuby převodníku.Používá se na snížení opotřebení třecích ploch.Setkal jste se stím někdo?Máte zkušenosti.Byl by ochotem někdo z Vás kdo najede 1000 a více km,instalovat na svůj bike nebo silnici?
Podle mě převodníky odcházejí tlakem řetězu v tahu a tření je oproti tomu téměř zanedbatelný faktor. K čemu tedy bude jakýkoliv povlak, když základní problém je ten, že ten převodník je prostě moc měkkej. Ale je možný, že se třeba mýlím.
Ahoj. Řetěz se po zubech odvaluje,tudíž klouže.
To mi teda není tak úplně jasný. Možná na začátku, když zapadá zub převodníku do článku. V tu chvíli ale ještě není plný tlak na převodník. Pak zapadne a než článek převodník opustí je pořád ve stejné pozici a v tu chvíli je na zub převodníku největší síla, kde se vytlačují díry do převodníku. A nezdá se mi, že by se v tu chvíli něco odvalovalo, zub převoníku a článek jsou pořád ve stejné poloze vůči sobě a celý pohyb se děje otáčením převodníku a pohybem celé soustavy.
Mezi články je rolnička, která funguje jeko ložisko: při pohybu po zubu se točí – odvaluje. Tření vzniká mezi rolničkou a čepem, mezi rolničkou a článkem (boční) a to je maximálně eliminováno mazáním.
Tohle je mi všechno jasný, ale ve chvíli kdy článek na zub dosedne a pak začne zabírat, tak už nemění polohu vůči tomu zubu a není důvod aby se v tu chvíli něco odvalovalo, když zub a článek tvoří jeden celek.
Tvá představa je mylná.Tak jako zuby v převodovce,jsou zkonstruovány i zuby řetězového kola a k přenosu sil dochází v poměrně krátký úsek dráhy celého soukolí.
To je klidně možný, že nemám pravdu, tohle opravdu není moje parketa. To by ale pak znamenalo, že bude zabírat vždy pouze jeden, maximálně 2 zuby v jednu chvíli. Pokud to tak je, tak mi ale zase na druhou stranu není jasné, proč když se nevymění včas řetěz, tak odejde kazeta a následně i převodníky daleko rychleji. Vždy jsem si myslel, že z důvodu vytažení řetězu už nedochází k přenosu síly na všech článcích (které se dotýkají pastorku nebo převodníku) najednou, ale jen na jednom a tím dojde k mnohem rychlejšímu zničení kazety nebo převodníků.
Ozubená soukolí jsou dost vychytaná strojírenská záležitost.A při porušení geometrie jedné součásti samozřejmě přeneseš chybu dále.Ideální stav je vyměnit vše najednou,ale to je blbost.Nebudem to znásilňovat.Přeji hodně super zážitků a na povlak se asi vykašlu.
Souhlasím s Mlokem. Se zubama v převodovce to nemá nic společnýho. Jakmile jednou řetěz zapadne mezi zuby převodníku, tření mezi převodníky a řetězem končí a nastává tah ..... si myslím.
Si myslíš špatně.Profil zubu podrob prohlídce a zjistíš,že do něj nikdy váleček řetězu nezapadne,ale opíše jeho profil tudíž se odvalí.
na tom je presne zalozenej system Hyperglide (HG) od Shimana, jsou tam takovy odlehcovaci zuby (delsi diry mezi nima, na 28 jsou tusim uz 4), ktery nezabiraj nikdy a proto pak muzes radit i v tahu, mluvim o pastorkach, jak pily, nevim, ale nejspis taky
Domnívám se, že jakýkoli tvrdý povlak (karbid nitridu, tinannitrid) se z měkkých ocelových převodníků velmi lehce oloupe. Na převodnících není nutná příliš vysoká tvrdost – stačilo by převodníky vyrobit z nástrojové oceli s tepelným zpracováním na vyšší houževnatost. To se v současné době nedělá, dnes výrobci převodníků naopak používají co nejměkčí slitiny Al aby sis každý rok koupil nový převodník – v nízké životnosti asi vede Gebhart, dnes jsem známé měnil prostřední placku po ujetí 2000 km (jezdí turistiku a váží asi 65 kg).
Určitě je cílem výrobců, aby každý musel měnit převodníky co nejčasteji, ale dalším a hlavním důvodem bude taky co nejnižší hmotnost převodníků při co nejnižší ceně.
Není problém vyrobyt převodník z kalené ocely,ale zničí ti řetěz,a to mnohem rychleji než naopak.Povlak po kterém je řeč se nanáší ve spešl zařízení a mohu říci,že ze součástí,které se phybují ve střižných nástrojích není sedřený ani po 800-stech tisících parcovních cyklech.
Povlakované nástroje nejsou z bláta, zpravidla se jedná o nástrojové oceli. Kdysi jsem měl na kole gary fisher HT asi r.v. 1993 převodníky suntour, najezdil jsem na nich 35000 km a najely by mnohem víc, kdyby mi kolo neukradli. Vysoká tvrdost zubů se na řetězech neprojevila, jezdil jsem vždy oběhy 5 řetězů každý 2×1000 km.
Tak že,myslíte ,že nemá cenu o tom přemýšlet?
Myslím, že úplně od věci to není, zejména u silničky, kde se jezdí více kmihem, než silově a kde nejsou tak obrovské převodové síly, jako u MTB. Viděl jsem na vlastní zuby opotřebený talíř se zuby ohoblovanými do špičky a nebyly vůbec vymačkané, ani vytahané. Nepamatuji se na počet ujetých km, ale bylo jich pravděpodobně přes 10000, spíš 20000 km. (Jen hádám, tak nevyšilujte.) Tady by to pomohlo.
U silniček a větších převodníků možná ano, ale zase na druhou stranu při tom počtu kilometrů než se to stane, je pak cena těch převodníků v poměru na ty kilometry docela malá. A na mtb současných měkkých hliníkových převodníkách jsem ještě neviděl, že by se nevymačkaly.
Jasně i když by ta úprava pomohla, tak při (malé) četnosti výměn převodníků to nestojí za námahu a cenu. Ale zase nějaký šetřílek, co najezdí 500 za rok …
Kdyz se tu mluvi o te cene – na kolik tahle uprava priblizne prijde?
Někteří výrobci používají povlak na převodnících třeba Midleburn. Uvádí až 4× delší životnost, a lepší odvalování – částečně můžu potvrdit mám ho na kole. Problém je dvounásobná cena převodníku.
Cenu znám-300-kč za kus.
pokud to vyzkousis (a to bys mel):-), tak urcite dej vedet, mozna to casem sam taky prubnu, otazka je jestli to bude na duralu drzet(fungovat).
jestli neni tajemstvi u jake firmy a jakou technologii (zajima me ciste z profesniho hlediska:-) bys to nechal delat? Preci jenom 300 za kus neni malo ale pokud by se treba zivotnost placky zdvojnasobila tak proc ne. Kazdopadne mi prijde 300 za kus trochu hodne a verim ze by se dalo levneji.
Čus bus. Jená se o tzv. obloukové napařování materiálů TiN,TiCN,CrN,TiAlN hooodně mi to říká nicméně vím,že to funguje na jiných součástkách,tak proč to neskusit.
A kdyz jste u toho odvalovani x tahu, zamysleli jste se nad tim, ze to plati jen pro idealni podminky? Vzdyt na prevodniky a retez lita behem jizdy bahno, pisecek atd..
a co se vykašlat na povlak a koupit nebo vyrobit ocelovej převodník z nerez či chirurgické oceli jako 2XM ! bude držet jako víno a i bez povlaku, maximálně tepelně zušlechtit…
Vydrží déle, bude o dost dražší a těžší a vytahaný řetěz ho stejně zlikviduje.
dražší než AL nebude viz. ceny 2XM v řádu 100–200Kč. Bude muset nasadit novej řetěz. Jinak životnost bude úplně někde jinde, váhu neřeším, u komponentu v pohonu mi jde hlavně o spolehlivost a životnost, proto taky nejezdím 9kolo ale starou 8mičku.
A pokud už chceš řešit váhu můžeš použít Titanové převodníky – nejsou nesmrtelné, ale vydrží mnohem víc.
Ale ta cena… Ta nejspíš neodpovídá násobku životnosti, vůči Al.
Stránky s cenama, asi největšího výrobce z Ti – BOONE www.booneti.com/cr/crsizes.html
Ty malé ještě, ale u těch velkých pěkná pálka…
btw, jdou ty 2XM prevodniky objednat nebo je to jen sen o krasne minulosti?
zkus napsat výrobci, ještě nějaké zásoby měl a byl dost ochotný je prodat. Měl pouze ty z nerezu, ty velký AL už neměl když jsem tam posledně nakupoval. přeju hodně stěští. btw. titan rozhoidně na převodnících NEMÁ větší životnost než kvalitní cr-mo nebo nerez ocel a je navíc několikanásobně dražší, jen je nemagnetický a lehký…
Ti je měkčí a křehčí než ocel.
Křehčí určitě je, ale nedávno sem potřeboval zkrátit 4-Ti šrouby M6 a když sem na prvním odrovnal plátek pilky tak si tou tvrdostí nejsem tak jistý.(ocelové imbusy řežu v pohodě)
no ono jedna vec je tvrdost a druha houzevnatost. S tvrdosti to u Ti jestli se nepletu dost zalezi na krystalografickym usporadani.
Čus.Se pleteš.Ti je nevšední matroš,který se normálně špatně opracovává i se spešl nástroji.Na tvý patce dělám.
Vidím, se hooodně vyznáš, přesto Ti musím odporovat.
Zřejmě jsi chtěl naznačit, že Ti je tvrdší, než ocel (není
ocel, jako ocel!) Ale z praxe vím, že např. na Ti středové a
pedálové osy (nezapouzdřené) se dávaly ocelové cementované věnečky.
Proč?!? (Protoč ;o)) Protože Ti je měkčí a kulky by v něm za chvíli
vymačkaly díry!
Další věc, křehkost. Viděl jsem pár těchto os polámaných a mám
dojem, že v ložiskových středových, ani pedálových osách se
dnes Ti nepoužívám.
Co Ty na to?
(Dík za práci na mé patce.)
…v ložiskových středových, ani pedálových osách se dnes Ti nepoužívám, zřejmě z důvodu křehkosti.
Ale používá, problém je hlavně cena.
Čus.Tvoje patka byla z nějakýho křehkýho hajzlu,dokážu ji svařit laserem (vyrábím novou lepší).Jinak titan patří k tomu nej co jsem viděl a křehkej oproti kalený oceli rozhodně neni.
taky kalená ocel je docela extrém…
Souhlas na naše věcičky se nehodí.
A co teda používáte za osy? V podstatě přinejmenším ložiska jsou kalená ocel, ještě dále upravovaná (cementování, popouštění..)
jenomže ty další upravování sou na zvýšení pevnosti, já bral v úvahu jenom kalenou ocel bez dalších úprav
Jak už jsem psal SZ, nesvařuj, lepší, než nová nebude a i ta stála za 0. Raději na nové přidej 1 – 2 mm materiálu.
Ti je houževnatější než ocel – má vyšší mez únavy pro cyklické namáhání a vyšší mez elastické deformace než ocel. Ale je daleko náchylnější na údery, nárazy – je schopen rozjet trhliny. Jinak je obecně měkčí než kvalitní ocel, ikdyž se dělají i Ti čepele k nožům, ale kvalitní ocel je lepší. Nicméně Ti je lehčí a nemagnetický, a nekoroduje (nemusí se natírat).Má tvarovou paměť.
To podporuje má tvrzení, co jsem tu napsal..(Kdyby byl Ti lepší, dělají se z něj i kuličky a to se na 98% nedělají..)
Pevnost ocely – hlavně kalené je někde jinde.
Začínají se dost používat keramické kuličky. Váha, líp odvalují,nepotřebují tolik mazat, nekorodují. Výrobci to pomalu začínají seriové dávat do top modelů. Středové složení, náboje.
Dokonce se dělají i celokeramické ložiska – bohužel s cenama to není žádná sláva.
a jakpak to je s keramickou kuličkou když ti upadne na zem, nebo dostane tvrdej náraz ?? nerozsype se náhodou? Já vím že se to u ložisek používá, ale u MTB bych ji v nábojích teda nechtěl, rozhodně si myslím že keramická kulička nevydrží tolik co ocelová (nemyslím životnost při otáčení v ložisku, tu bude mít asi vyšší, ale při cyklickém namáhání, údery, rázy, nečistoty,…), co si pamatuji tak keramické výrobky ať nože, či jiné tvrdé obrábějící nástroje jsou křehké…, upadnou ti na beton a je po nich.
No mě se neptej – já nejsem výrobce, ani uživatel.
Trdost kuliček viz obrázek :-))
Ještě jeden
A Osa FSA s keramickýma hybridníma ložiskama ( jen keramické kuličky)
Zajímavé! Asi půjde jen o povrchovou úpravu, něco jako u ráfků, ne?
Ne celé kuličky – hybridní ložiska.
Si3N4 (silicon nitride)balls, stainless steel 440c rings and retainer
a jak je to u celokeramických ložisek – je pak už jasné :-))
ložisko je z kola?
Ne z mého – ale je to ložisko do zadního kola Mavic Crossmax zadní, pasuje do nábojů DT-Swiss a ještě dalších.