Předo-zadní nastavení kufrů na silničce

46 nepřečtených
  • Lokotka

    Někdo nějaký odkaz, kde se to teoreticky a více do hloubky řeší?

    Dříve se uvádělo osa pedálu pod kloubem palce, či pod nejširší částí chodidla, což víceméně odpovídá.

    Pro frekvenční šlapání, či „na dráhu“ se doporučovalo víc šlapat špičkou, tedy nejširší část chodidla byla až za osou pedálu (kufr se cpal dopředu). Pro etapáky a obecně dlouhý štreky naopak.

    Nyní se asi obecně doporučuje to „etapácký“, protože na spoustě treter už ani osu pod kloub palce dostat nelze a osa je min. cca 1cm za ním.

    Co to tedy obecně přináší? (větší síla, větší výdrž v té síle, menší únava atp.?)

    Tedy krom alternativy jakéhosi zkrácení délky kliky, o kterým jsem se dočetl (prostě se zmenší pákovej poměr, kterej se jinak delší klikou získá a tím se získává i větší točivej moment).

    0 0
    • Fofrník  

      Na YouTube toho najdeš celkem dost, stačí tam zadat téma a večer máš co sledovat.

      3 0
      • Lokotka  

        Po tom víceméně netoužím.

        Mně by stačilo stručný vysvětlení, jestli už neplatí, co dřív platilo.

        Co platí místo toho a hlavně se zdůvodněním proč.

        0 3
        • Hagner  

          Raději ne! :-D

          1 0
        • hrota  

          To najdeš na tom YouTube. Obecně lidi moc nebaví a netouží zdůvodňovat, diskutovat a přesvědčovat člověka, který má furt s něčím problém :D

          10 0
          • Lokotka  

            Chtít se něco dozvědět do hloubky, tedy se zdůvodněním a něco se tedy naučit, je problém? Pro koho?

            Zatím se skoro v každé diskusi našly podnětný myšlenky, či konkrétní navedeni někam, kde se to probírá a zdůvodňuje detailně.

            0 0
            • hrota  

              Jenže většina těch videí je včetně detailního objasnění. Dost často to prezentují lidi, kteří se živí fittingem a tak ti řeknou A i B. Finální obrázek si stejně člověk musí poskládat sám.

              1 0
              • Lokotka  

                A nebyl by pro tebe vážnej problém, abys mně sem vložil pár konkrétních odkazů, na ty videa, kde se to tedy detailně objasňuje?

                0 0
                • hrota  

                  Viz kolega dole, popřípadě stejný člověk na kanálu Road Cycling Academy. Má tam spoustu věcí ohledem posedu a výběru obecně. A další videa většinou YouTube doporučí sám dál :)

                  0 0
        • kedi  

          Na ideální nastavení i se zdůvodněním co, jak a proč máš nejlepší nechat si nastavit kolo vč. kufrů na fitu. Moje kufry šly kousek dozadu, ale nijak výrazně a jestli si to dobře pamatuji poloha se nastavovala mj. podle úhlů ve velkých kloubech, takže je to soubor hodnot, ne jedna veličina.

          0 0
          • Lokotka  

            Soubor opatření chápu.

            Málo co je izolovaný samo o sobě, ale i v tý baterií nastavení posedu má každá věc i tu izolovanou vlastnost, tedy posunutím vpřed dosáhnu toho (čeho?) a posunutím vzad onoho (čeho?) a zároveň to ovlivní to a to a je dobré vědět co a proč.

            0 0
            • kedi  

              Na to ti odpoví na tom fitu. Já se zbavil začínající bolesti v koleni a celkově mám na kole lepší pocit. A to se něco měnilo jen o mm.

              1 0
              • Lokotka  

                A neřeší se to někde teoreticky předem? Přeci kvůli vysvětlení pojmů není potřeba, nebo nemělo by být potřeba se dostavit na fitting.

                Dřívější pokyny byly vcelku jednoznačný i se zdůvodněním. To jsem napsal výše už v dotazu.

                0 0
                • kedi  

                  To netuším, nehledal jsem to.

                  0 0
                  • Lokotka  

                    Já to hledám už dlouho a nenacházím.

                    Respektive nacházím, ale bez zdůvodnění.

                    0 0
    • KRoser  

      Neill Stanbury má o bikefitu podle mě nejvíce informací, mrkni na jeho vysvětlení, myslím, že tam je vše co chceš vědět.

      https://youtu.be/OPASHllkqJM?…

      1 0
      • Lokotka  

        Děkuju za navedení na toho človíčka.

        Víceméně potvrdil starý pravdy, ale dal to do kontextu s celkovou pozicí na kole a vyšlo z toho, že jít s kufrem dozadu má více výhod než nevýhod. Nevýhody jsou pouze u max. krátkodobého výkonu = sprintu.

        Dokonce tam dal i milimetrová doporučení vzhledem k velikosti bot.

        0 0
        • milan.v  

          Čímž zároveň staré pravdy vyvrátil, vše se vyvíjí a kufry dále za osou udělají lidem méně problémů než blíže k ní…

          Současný bike-fitting tak kufry blíže ke špičce spíše odmítá a díky tomu je méně lidí s různými problémy na to navazujícími…

          1 0
          • Lokotka  

            Nemyslím, že je vyvrátil. Jednoznačně potvrdil, že kufr vpředu je na krátkodobej výkon nejlepší kvůli nejdelší páce. No a posud vzad je o „pohodlí“, což platilo i dříve.

            Na druhou stranu nemám problém souhlasit, že vzadu tj. určitě s mnohem menším rizikem různých zdravotních problémů.

            Jenže když žádný problémy nejsou, což taky na druhou stranu znamená, že se kolena „nemrmlaj“ ani k rámu a ani od něj a zcela náhodně vychází správně i ten Q-factor (hodně let zpět byl ten Q-factor klik mnohem menší, než je běžné nyní), tak pro mega posun kufrů vzad není důvod, páč se tam síla jednoznačně ztrácí. Samozřejmě je při tom nutný, aby jezdec byl schopnej udržet optimání frekvenci šlapání.

            Jinak současnej bike-fitting by mě hóóódně zajímal. Tys už jich absolvoval různejch hafo, takže máš možnost srovnávat. Nevím teda důvod proč tolikrát a různých, jestli řešíš nějaký vleklý zdravotní problémy.

            Já zatím vždycky narážím na bombastický reklamy slibující takřka zázraky, ale nikde jsem se až na pár úhlů hlavních kloubů, který se doma nenastavěj nic nenašel. A už vůbec ne jakýkoli zdůvodnění ve smyslu např.: pokud zvětším úhel mezi stehenní kostí a zády (napřímím tělo), tak budou např. „prdelní“ svaly zabírat (účastnit se pohybu) lépe, či hůře, ale ovlivní to quadricepsy, či hamstringy a jak? Zhorší se aerodynamika, ale dožene se to posunem sedla výš a dopředu a to zase způsobí to a ono.

            Navíc je to pro závodící jedince svázaný reglementama UCI a ty se docela před startem i často kontrolujou.

            0 0
    • yetti  

      Při šlapání ze sedla máš nohu takřka vodorovně, ale při spurtu se šlape špičkama dolů a tím se osa pedálu posouvá vůči chodidlu dozadu, proto se na dráze posouvá kufr dopředu.

      0 0
      • gerrard  

        Je to taky o frekvenci šlapání. Čím vyšší frekvence šlapání, tím je přirozeně větší úhel a tím víc jsou špičky dole. Spolu se sedlem vysoko a velkým úhlem v pánvi to pak dělá u sprinterů to jejich typické šlapání, ale nijak speciálně necpou kufry dopředu – teda aspoň co já vím. :)

        0 0
      • Lokotka  

        Osa se ani nehne a nejdelší efektivní vzdálenost kotník osa pedálu je při podrážkách rovnoběžných s klikou.

        Mně od toho borce stačilo to potvrzení, že staré stále platí, 10" sprintera ze sebe dělat nemíním a už mi po tom vysvětlení neva, že na mejch novejch botách nejsem schopnej dostat kloub palce nad osu pedálu, ale jen 1 cm za ni.

        0 0
        • yetti  

          Tím, že osa pedálu je až pod botou, tak sklápěním špičky dolů otáčíš nohu kolem pedálu směrem dopředu, čímž se osa pedálu posouvá dozadu (si to nakresli). To je důvod proč se všichni snaží dělat pedály co nejnižší. Ideální pedál by měl osu v úrovni chodidla.

          0 0
          • Lokotka  
            1. Osa pedálu se nikam neposouvá.
            2. podle úhlu chodidla vůči klice se posouvá oblast chodidla nad středem kufru před, nad, nebo za osu pedálu podle toho v které fázi záběrové 1/2 otáčky se noha nachází
            3. nejnižší pedály a nejtenčí podrážky chápu a z těch dostupných je už několik desetiletí vozím právě kvůli zbytečně většímu rozkladu sil u opačného extrému.
            0 0
        • milan.v  

          Potom existují takové redukce, nástavce na kufry, které ten posun umožní…

          Rozhodně bych dlouhodobě s tímto staromilským řešením nejezdil… Na druhou stranu jsou lidé, co vůbec netuší, která bije, mají to tak a se štěstím s tím budou jezdit až do důchodu…

          0 0
          • Lokotka  

            Redukce zvýší vzdálenost mezi chodidlem a osou pedálu – fuj.

            Staromilským řešením nazýváš konkrétně co?

            Momentálně jsem se paradoxně spokojil s novotou, protože na novejch botách už ani kloub palce nad osu pedálu nedostanu a jsem s ním přesně dle doporučení toho mága od klokanů cca 1cm před osou, tak jak on doporučuje.

            Nevím, jestli budu jezdit se štěstím, ale nic mě nebolelo ani když jsem kdysi nějakej čas jezdil to dráhový nastavení i s kloubem palce 0,5cm za osou a šlapal špičkama a pak vlastně skoro celej život závodil s tím dříve doporučovaným neutrálním nastavením kloubu palce přímo nad osu pedálu a zase mě nic nebolelo a to jsem staromilsky měl nad tou osou i tu tybii.

            No a na příští sezonu chci vyzkoušet novou pozici sedla (vpřed a tím samozřejmě malinko vejš) jen vůbec netuším o kolik se to doporučuje. Každopádně tj. určitě trend, protože při současnejch trendech stavění rámů a úhlům sedlových trubek už vlastně ani nejsem schopnej maximálním posunem sedla vzad dosáhnout toho, aby špička kolena, ba ani ta tibie byla nad osou pedálu. Dokonce jsem špičkou sedla jen 4,5cm za osou šlapání, což odporuje obecnýmu reglementu UCI (min. 5cm za osou) a pro mezinárodní závody by se muselo žádat o výjimku.

            Na to novodobé nastavení předozadní pozice sedla by ale bylo nejlepší sem dát sólo dotaz.

            0 0
            • Hagner  

              Nejlepší je zaplatit si fitting ;-)

              0 1
              • Lokotka  

                Ty zdejší vlákna o bikefittingu jsem už přechroupal a ano, souhlasím v momentě, kdy ho lidi absolvovali proto, že si sami nebo s pomocí kamarádů nedokázali nastavit posed tak, aby je něco nebolelo, případně je díky špatnýmu nastavení něco bolet začlo, nebo maj jakejkoli jinej zdravotní hendikep a chtěj nadále jezdit a potřebujou eliminovat jeho vliv.

                Jinak je tam i spousta rozporuplnech hodnocení a jako u všeho určitě velmi záleží na tom, ke komu se člověk dostane.

                A vypadá to, že je i spoutá způsobů toho bikefittingu a někteří různé absolvovali vícekrát. Tam by mě jejich zhodnocení a porovnání velmi zajímalo a zajímal by mě i důvod proč nebyli spokojeni.

                0 0
          • milan.v  

            Nerozumíš tomu, ale odsuzuješ to…

            https://fitkitsystems.com/…nt-adapters/

            0 0
            • KRoser  

              Ty nástavce pokud člověk nevyzkoušel neuvěří, používám již dvě sezony a opravdu to „pro mě“ funguje, už si ani nedovedu představit vyjet bez toho.

              0 0
              • milan.v  

                Děkuji za potvrzení, je dobře, že se najde řešení i pro takovéto případy a jak je vidět, funguje to… ;o)

                0 0
              • keymaker  

                Muzu se zeptat proc mas kufry az takto vzadu?

                0 0
                • KRoser  

                  Moje teorie proč to takto pro mě funguje je zatížení svalů na lýtkách. Mám dva metry na výšku a 48čky nohy, taky přirozeně používám více lýtka (při chůzi, běhu atd.). Když posunu kufry více dopředu, tak je asi na lýtko velká páka (díky délce nohy) a potom na kole nadměrně zatěžuji lýtka a lýtka prostě nejsou tak silná jako stehna. Když kufry posunu dopředu jednoduše přijdu skoro o 20% výkonu (což je opravdu hodně). Jak říkal ten bikefiter na videu nahoře, tak každý má jinde ten bod posunutí kufrů dopředu kdy se noha stane nestabilní a já asi ten bod mám takto vzadu.

                  1 0
                  • Lokotka  

                    Mohu se zeptat o jaký výkon se jedná?

                    Okamžitý za cca 3–5", nebo dlouhodobý?

                    A čím se to a na čem (trenažér?) měřilo?

                    A dále, jak se pozná ta nestabilita nohy, jak a v kterým momentě k tomu dojde, jak se to projevuje?

                    Nikdy jsem se s tím nesetkal.

                    0 0
                    • KRoser  

                      Ten pokles je to ve všech délkách intervalů 3, 5, 20 min, měřeno na trenažéru i venku wattmetrem na klice.

                      Jak se pozná nestabilita nohy, popravdě nemám tušení, ale nestabilita nohy = problémy, nestabilita nohy se může projevit skoro všude nohy, ruce, sedlo (v mém případě nadměrné zatěžování jednoho svalu). tak pokud nemáš problémy tak jsi asi v pohodě.

                      2 0
                      • milan.v  

                        Nestabilita se projevuje oscilacemi od ideálního průběhu šlapání v ose, tzn. na grafu záznamu šlapání pak vidíš, jak nešlapeš stejně, ale vytváříš spíše písmeno O, někdy D…

                        0 0
                        • Lokotka  

                          Aha, takže to jezdec nemá šanci poznat a pozná to soft.

                          A při jakejch otáčkách se to projevuje?

                          Byl a jsem, možná bohužel, zvyklej měnit způsob šlapání (i částečně posed) podle otáček a sklonu terénu, či zatížení.

                          To by ten graf musel zaznamenat.

                          Nebo si z toho mám aproximovat, že ty změny způsobu šlapání jsou špatně s měl bych se snažit šlapat neustále stejným způsobem?

                          0 0
                          • milan.v  

                            To se projevuje při šlapání jako takovém, otáčky, kadence s tím nemá co dělat. Nicméně samozřejmě odlišná zátěž způsobí u takového člověka jiný styl šlapání, začne se projevovat právě ta nestabilita…

                            A z toho důvodu se při bike-fittingu nešlape jen volně, ale je potřeba vyšší kadence a trochu nasimulovat intenzivnější jízdu… A to je právě ten rozdíl mezi zkušenými fittery a nezkušenými, kteří vás nechají si sednout na kolo a jak nemají příliš srovnání, jen třeba s ideálem, který je naučí na školení, tak neumí reagovat na odlišnosti, nechají člověka šlapat bez nějaké intenzity, takže se neprojeví vše…

                            1 0
                            • Lokotka  

                              Asi se zeptám blbě, ale nemá to společný znaky s tím, jak se dřív uvádělo, že správně je šlapat do kruhu a nikoli do čtverce?

                              Dřív, když jsem kombinoval silnici a XC s triatlonem, tak mně vadila změna dýlky klik na jednotlivých kolech, kdy si hlava nedokázala zvyknout na správnej okamžik přepínání mezi jednotlivejma svalamav oblasti hlavně kolem horní úvratě a to šlapání bylo jaksi trhaný a vyřešil jsem to sjednocením dýlky klik dle MTB, protože na něm jsem závodil nejvíc a nejčastěji.

                              Jenže na MTB XC se záměrně díky páce schválně vozej dlouhý kliky a do kopců se to „láme“. Dřív se tak ale jezdilo i na silnici, takže to zas tak moc nevadilo. Větrník z noh do kopců začal až za Amstronga.

                              0 0
                      • Lokotka  

                        Děkuju.

                        Problémy mám spíše díky tomu, že když na novým kole chci nastavit lety osvědčenej posed, tak už to ani víceméně nejde.

                        A když se tomu původnímu nastavení maximálně přiblížím, tak je sedlo nadoraz vzadu, tedy mimo doporučenej rozsah na lyžinách a to i přes sedlovou s velkým ofsetem.

                        Takže ano, chtěl bych to upravit dle nových poznatků, ale ty bych chtěl nejdřív znát.

                        A u mně se trošku bojím, aby naopak ty úpravy problémy nepřinesly a pokud je udělám, tak z důvodu, že očekávám výkonovej přínos.

                        0 0
                        • KRoser  

                          Každopádně jak říkal fitter na videu o kufrech, posunutím kufrů dozadu nic nezkazíš (nezapomeň, pokud posuneš kufry dozadu tak je potřeba sedlo o tu vzdálenost dolu a naopak)

                          Sedlo posunout dopředu bych určitě zkusil (kdyžtak se dá vše vrátit).

                          Někde jsi psal, že máš nohu 40tku, tak to asi nijak extra vysoký nebudeš a jestli má na novém kole standartní 73° sedlovku a sedlovku s offsetem a sedlo narvané dozadu, tak to asi nebude dobře.

                          Já jsem letos taky zkoušel tu pozici sedla dopředu, nakonec mám sedlovku bez offsetu a sedlo nacpané max dopředu a sedí mi to.

                          Když sedlo posuneš dopředu tak je také potřeba dát sedlo nahoru (obecně v poměru 1:3, každé 3mm sedlo dopředu tak sedlo 1mm nahoru) a naopak.

                          Zase když jsi spokojený a vše funguje, tak to v klidu nech jak je. Posuň kufry na botě kam to dovolí rozsah podle toho sniž, nebo zvedni sedlo a hotovo.

                          0 0
                          • Lokotka  

                            Jj., jak říkáš „asi nebude dobře“. Podle starejch pořádků není dobře mít kloub palce daleko před osou pedálu a není dobře mít koleno před osou pedálu. Ty starý pořádky mně problém nedělaly a nedělají jen, jak už jsem psal, skoro nejdou nastavit, páč v poměru k výšce postavy mám delší stehenní kosti.

                            No a já právě pátrám, co je tedy dle moderního pojetí z hlediska výkonu dobře a nezahrnuju do toho aerodynamiku, páč ta do toho ještě hodí vidle.

                            Izolovaný posun sedla (bez změny pozice kufrů a dýlky klik atd.) vpřed a zároveň nahoru chápu trošku jinak, protože vlastně otočíš celej stávající posed vpřed s osou rotace ve středovým složení.

                            A jestli jsem toho klokana pochopil správně, tak posunuješ vpřed do tý doby, než se začnou neúměrně zatěžovat při posedu ruce, protože začneš přepadávat vpřed. Nejsem si ale jist, jestli to opravdu takto myslel. Ten překlad toho co říká byl velmi mizernej a já anglicky bohužel neumím, tak bych byl rád, pokud bys mi to, co ohledně toho říká osvětlil, za což předem děkuju.

                            0 0
                            • milan.v  

                              Tady asi bude potřeba sjednotit terminologii – před osou pedálu x za osou pedálu…

                              Před osou pedálu je umístění blíže k ose předního kola

                              x

                              za osou pedálu je umístění blíže k ose zadního kola, středu…

                              0 0
                              • Lokotka  

                                Nemám s tím problém.

                                Vždy se jedná o pozici kloubu palce „přední nohy“ ve vztahu k ose pedálu v okamžiku kdy je „přední“ klika (tedy ta blíže ose předního kola) vodorovně se zemí a podrážka (chodidlo) taky vodorovně.

                                Takže z toho plyne, že když posunu kufr na podrážce dozadu, tak se kloub palce (nejširší místo chodidla atp.) posune vzhledem k ose pedálu (k ose předního kola) naopak dopředu.

                                Osa předního kola ale s pákovým mechanismem při šlapání nemá pranic společného, jde asi jen o pochopení, která noha a klika je myšlena jako přední.

                                Prostě vycházím postaru z K.O.P S.

                                0 0
                  • keymaker  

                    Diky za osvetleni

                    0 0
            • Lokotka  

              Čemu nerozumím?

              Vždyť to tu sílu podrážky zvyšuje, nebo chceš tvrdit opak?

              A já na svejch tretrách toužil po posunu kufru dopředu a nikoliv vzad, protože dozadu můžu i bez toho bazmeku posunout kufr o celej štelovací rozsah, protože teď jsem na doraz vepředu.

              Pokud bych to udělal, tak bych kloub palce dostal při 40 botách skoro 2,5cm před osu pedálu k čemuž nevidím nejmenší důvod.

              0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse