Přehazovačka s hákem – vycentrování kola

32 nepřečtených
  • dejw.n

    Zdravím všechny bikery. Nejsem žádný profi jezdec, ale na kole si nyní rád pravidelně vyjedu a opravím si taky skoro všechno. Nicméně jsem tomu vlastně nikdy nevěnoval pozornost (kolo jsem dostal dávno a moc na něm nejezdil) a to upevnění zadního kola v rámu. Až do doby, kdy mi začalo drhnout při záběru. Po vyndání a rozebrání náboje jsem zjistil, že je prasklá osa. Tu nemám problém vyměnit ale dělá mi starost upevnění zadního kola.

    Mám přehazovačku s hákem, resp. patkou, ta je pouze na straně přehazovačky takže po vložení do rámu můžu s kolem pohybovat a nejlepšího vycentrování dosáhnu podle špalků brzd. Což se mi nezdá úplně ideální, ale co jsem tak koukal, nějaká kola (asi ta levnější) to tak taky mají. Pro utažení je použit rychloupínák a někde jsem slyšel, že jsou na takové upevnění lepší šrouby, co vy na to?

    Otázka zní. Dá se koupit třeba zrcadlový hák na druhou stranu nebo prostě když je přehazovačka s hákem, nelze zadní kolo nikdy 100% vycentrovat?

    Osa praskla asi po sedmi letech, takže je tam možnost, že upevnění zadního kola na to nemusí mít vliv, nicméně bych byl klidnější, kdyby šlo zadní kolo nějak přesně vycentrovat.

    Díky všem za rady a podněty.

    0 0
    • Vilém  

      Ano, osa na matky drzi v techto patkach podstatne lip.

      Zrejme mas naboj se sroubovacim x-koleckem. Ty jsou nachylne na zohybani a praskani os, diky tomu, ze prava miska s kulickama je daleko od patky a je tam vetsi paka.

      Takze pokud chces vyresit oboji, tak by to chtelo sehnat nejaky kazetovy naboj s osou na matky.

      0 0
      • dejw.n  

        Myslím, že rozumím :) Ale tím stejně nevyřeším ono přesné vycentrování kola, když na jedné straně je patka v rámu hlubší než v tom háku na přehazovačce (viz foto). Dosáhnu možná lepšího utažení nebo ne?

        0 0
        • Kouba_2005  

          Ale ten hák na přehazku je z venkovní strany patky, takže kolo by mělo být uprostřed ať je tam hák nebo ne. Jestli není, tak ti buď na ose chybí třeba kontramatka na jedné straně nebo výplet není správně vycentrovaný k jedné straně, jak by měl na zadním kole být.

          0 0
          • dejw.n  

            Zkusím ještě jednou. Obě patky v rámu jsou standardně stejně hluboké. Po přidělání přehazovačky s hákem se na jedné straně hloubka patky díky háku asi o polovinu zmenší (viz první fotka). Tím pádem při přidělávání zadního kola můžu na patce bez přehazovačky s kolem hýbat různě. Rozdíl v hloubce je vidět na druhé fotce s průhledem na patku s hákem.

            0 0
            • Vašur  

              Pokud to chceš jenom stejně hluboké na obou stranách jako doraz při nasazování kola, abys jen přitlačil a utáhnul „vycentrované“, jak píšeš, tak to musíš do levé patky utáhnout nějaký šroub s podložkama. Možná je z jedné strany propilovat do oblouku, aby tam osa sedla. Pokud chceš zabránit posunu osy za jízdy, tak stejně může dojít maximálně tahem řetězu na straně u kazety k vytažení ven z patky. A tam žádný doraz nepomůže. Jen utažení. Ale na to by měl i rychloupínák stačit.

              0 0
              • JSt  

                pokud tam mas saltr, nemelo by k zadnymu posunovani naby v patce tahem retezu dochazet. vsecko pobere prehazovacka.

                0 0
        • Vilém  

          Proste to musis vystredit na stred spodnich trubek zadni stavby. Pokud to nesedi u brzdy, tak muze byt x duvodu. Musel bys vedet, ze kolo je vycentrovane „na stred“. Pokud by to i potom nebylo OK, tak je neco spatne na ramu. Dalsi vec je, ze tyto ramy maji casto potka volne i v horizontal­nim smeru.

          Proste radsi porid neco slusnejsiho, klidne nejakou crmo bazarovku.

          0 0
    • Deathwing  

      samotny centrovani (utahovanim dratu) provedes v kole nejlip bez prehazovacky

      potom na nasazeni s prehazovackou to musis odhadnout, nebo hak prehazovacky posunout a utahnout pouze sroubem na ose (vyhodit tu malou sisatou matku se sroubkem)

      nebo sehnat hak na druhou stranu nejlip asi ze stary prehazovacky

      0 0
      • dejw.n  

        Díky. Jak si psal, nejedná se mi o vycentrování kola ale o správné usazení tak, aby bylo na obou patkách ve stejné hloubce, což když mám přehazovačku s hákem moc nejde. Ale tvoje rady vyzkouším ;)

        0 0
        • jonti  

          Ten typ uchycení kola tam je právě proto, abys to nemusel dávat až na doraz, ale mohl nastavit na střed.

          0 0
          • dejw.n  

            To je sice možné, ale ten typ je pouze na jedné straně (u přehazovačky), což znamená, že kolo na druhé straně můžu nastavit v patce na střed pouze od oka…

            0 0
            • Vilém  

              A jak jinak, nez od oka, by sis to predstavoval?

              Dalsi otazka je, jestli ten stred je vubec v podelne ose kola:)

              0 0
              • Rychlej turista  

                Tohle zbytečné řešit. Buďto to dát tak, aby se na tom dalo jezdit nebo to zahodit.

                0 0
                • Vilém  

                  Taky bych byl pro moznost c.2 a porizeni nejakeho ramu se svislejma patkama, ktery neni z blata, ale to se asi zakladateli libit nebude:)

                  0 0
            • Hroch obojzhivelnyj  

              Tyhle vodorovny patky pochazi z dob, kdy presnost pri vyrobe nezarucovala presne usazeni kola (no, to asi plati dodnes).

              Tobe je jedno kde mas osu v patce na leve strane. Na prave to usadis k haku prehazovacky a na leve tak, abys mel plast uprostred spodnich savli zadni stavby. Neresit jezdit.

              Pokud to potom nevychazi doprostred mezi horni savle zadni stavby, tak je neco spatne a je treba prepodlozkovat naboj nebo upravit vyplet do strany.

              0 0
              • standoslav  
                1. kolo musí být rovné a i posunuté do strany tak, aby ty osy doleva a

                doprava byly stejné

                1. pokud chce majitel mít doraz i nalevo, řeší se to tak, že se sešenou

                dvě matky, co v nich je ten závit (u přehazovačky je jen jedna a šroubek M5), jedna se provrtá, spojí se to šroubkem-zasune do koncovky a dotáhne tak, aby se to podobalo pravé straně. Pak se Z kolo dává na doraz, dozadu a pokud je to vše správně, je kolo 100% rovně.

                0 0
                • dejw.n  

                  ad 1) Chápu.

                  ad 2) Šlo by nějak polopaticky dovysvětlit, třeba na obrázku/fotce? Nějak si to nedovedu představit.

                  Děkuji

                  0 0
                  • Hrabex1  

                    Vubec to neres, u techhle ramu nikdy nedocilis nobre vymezeho kola, kdyz mudes mit dorazy v obou patkach stejne. Zapomen na doraz v leve patce. Do prave patky davej kolo na doraz a v leve ho uchytni tak, aby zadni kolo smerovalo primo k sedlove trubce nebo si priloz dlouhou a rovnou latku od predniho kola k zadnimu. Obe kola musi jet v 1 stope.

                    Jestli si opravdu takovy detailista, ze Ti zalezi, aby byly dorazy na obou stranach stejne, kup si novy a lepsi ram.

                    0 0
                    • standoslav  

                      I na nejlevnějším kole to jde.

                      Vpravo je dorazem hák přehazovačky a valevo udělátko- Vháku je šroubek na 8/9klíč a na druhé straně podložka se závitem a osazení do koncovky. Sežeň si 2ks, jeden ks provrtej a ten šroubek M5 proleze a to celé nasuň do koncovky. Namon. z kolo, přesně a pak to udělátko zezadu dotlač k ose z kola- a máš doraz.

                      0 0
                      • Rychlej turista  

                        Lepší rámy měly pro přesné usazení kola na obou stranách maličké šroubečky na imbus. Tak by to mohl zkusit provrtat a vyříznout závit. Je to poměrně elegantní a pohodlné řešení, když už to potřebuje mít přesně.

                        0 0
                        • Vilém  

                          Do patky z nejakyho 3mm plechu to tezko vyvrta.

                          0 0
                        • standoslav  

                          I ty české koncovky (kované) měly takovou přípravu na toto, ale !!! já jsem na kole už zvládl ledaco, ale vrtat vrtákem prům 2mm díru asi 8mm a rovně, to je docela maso a pak do toho vyřezávat ještě závit M3 / prostě vše mám, ale nedělal bych to

                          0 0
                      • dejw.n  

                        Je tam tento hák http://www.cyklovybava.cz/…unrace:8386/ a pod ním tato podkůvka/podložka http://www.cyklovybava.cz/…dkuvka:1324/

                        Z tvého příspěvku jsem pochopil, ať si ji koupím dvakrát, ale to je tak všechno. Ne že bych byl úplně natvrdlý, ale už jsou provrtané i se závitem, takže mi není jasné kam vrtat a jak spojit a udělat z nich „udělátko“ :)

                        Díky ještě jednou za dovysvětlení a trpělivost :)

                        Ještě mě napadlo koupit ten stejný hák, uříznout mu část se závitem na přehazovačku a přidělat ho i na druhou stranu rámu. Akorát by to možná chtělo delší zadní osku…

                        0 0
                        • Vilém  

                          Teoreticky muzes pouzit jen jednu tu podkuvku, sroub a podlozku, kterou bys trosku dopiloval, aby nezavazela ose.

                          On to myslel zrejme tak, ze u druhe podkuvky bys odvrtal zavit a slouzila by misto te podlozky.

                          I takto neni zarucene, ze u takoveho srackoveho ramu jsou obe patky navareny na stejnem miste vuci sobe.

                          0 0
                        • standoslav  

                          Koupí se dvě podkůvky a jedna se provrtá, ať tam není závit, šroubek M5 se prostrčí a pak se vešroubuje do té druhé, se závitem. To celé se vsune do koncovky na volno, seřídí se Z kolo a pak se toto udělátko dotlačí k osce a dotáhne šroubovákem/klíčem 8. Pro příští dem. je již zadní stavba připravena a není třeba Z kolo pracně držet, seřizovat atd.

                          0 0
                          • Vilém  

                            Nejsem si jist, zda by 2 podkuvky sesroubovane cely k sobe, nebyly sirsi nez patky jeho ramu.

                            0 0
                            • standoslav  

                              Twl už nvm jak to vysvětlit; tak jak je ta podkůvka u šaltru, bude zrcadlově i ta na druhé straně a ta provrtaná bude zvenku, místo háku šaltru, takže to bude tím anzacem a šroubkem M5 svírat po dotažení levou koncovku.

                              Jestli ještě toto není k pochopení, vylezu na půdu a nafotím to, mám to na jednom cyklokrosovém F 1 rámu.

                              0 0
                              • Jakobo  

                                Ten tvuj napad ma vazny nedostatek, prohledni si nekdy, co ta matice haku vlastne drzi a o co se opira oska, o tu matici totiz ne. Na leve strane by ta matice zavazela matce osy. A hlavne cele je to uplne nesmyslne nemluve o tom, ze tyto ramy jsou vselijak krive a nejlepsi je kolo proste usadit od oka doprostred zadni stavby.

                                0 0
                              • Vilém  

                                Nevim, proc mi to vysvetlujes, ja chapu jak to myslis, naopak ty nechapes co tim chci rict ja.

                                Narazim jen na to, ze ty podkuvky maji lem o ktery se oprou a ktery zabranuje jejimu protoceni v patce ramu. Jenze kdyz das dve celem k sobe, tak to muze byt sirsi nez jeho patka ramu, ktera ma na tloustku nejake 3mm, takze by ty tvoje podkuvky vubec nedotahl a pri vyndani kola by mu vypadly z patky.

                                Dalsi problem viz Jakobo. Aby to fungovalo, tak bys musel dat hak i na levou stranu, aby mela na cem sedet matice osy.

                                0 0
    • Tacmud  

      To jsem míval na svém starém kole. centroval jsem to tak, že jsem změřil vzdálenost ráfku od rámu v místě brzd prstem na obou stranách. Prostě tak aby se na obě strany vešel stejně hluboko stejně širokej prst.

      Prostě pocitově odhadem. Vždycky to stačilo!

      0 0
      • Jakobo  

        Presne tak jsem to delaval taky :-) Prvni horak, stredni skola, zadne starosti… Kolo jak vrtulnik, hodina jizdy hodina udrzby, to byly casy!

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.