Poradí někdo jak se má správně brzdit z dlouhého táhleho kopce, aby se co nejméně přehřály brzdy?
Byl jsem nedávno v Alpách a při sjezdu z hřebene do údolí po serpentinách jsem musel co 200m zastavovat, aby se zchladily kotouče a desky. Existuje nějaká správná technika?
Ze začátku jsem střídal přední + zadní, pak jsem si ale uvědomil jednu věc: Pokud brzdím střídavě a brzdy nestíhají, postupně se obe zahřejí blízko kritické hranici, kdy přestanou brzdit. Pak mi přestane brzdit jedna brzda (typicky zadní s menším kotoučem), tak použiju přední, jenže ta velmi brzy také přestane brzdit jelikož doteď byla blízko kritické teplotě a tím že zadní odpadla, tak tuto teplotu přesáhne.
Proto jsem zvolil jinou techniku: Používat přední / zadní cca v poměru 30/70, aby v okamžiku kdy se mi zadní přehřeje, jsem měl dostatečnou rezervu na zastavení přední brzdou.
Brzdy: Formula C1, organika desky, 180/160 XT Ice-Tech kotouče. Hmotnost i s kolem (teď se podržte) 135kg.
Je mi jasné že XC brzdy na mou hmotnost ve dlouhých sjezdech (převýšení 1000m) stačit nemůžou, spíš mi jde o obecná pravidla jak se chovat, když už se člověk do takové situace dostane.
Já osobně jsem sice brzdy neuvařil, ale kamarád s mechanickýma kotoučovkama a mnohem nižší váhou zadní brzdu usmažil (jo, 10× jsem mu říkal že jsou mechaniky naprd). Ale i moje kotouče získaly nepěknou spálenou barvu, proto předpokládám že jsem usmažení nebyl daleko.
A bonusová fyzikální otázka na závěr: Tuší někdo jaká je teplota kdy brzdy přestanou brzdit? A proč se tak vlastně stane? Ztratí kotouč / deska při vysoké teplotě tření? Uvaří se brzdovka / olej, takže nedokáže přenášet tlak? Brzdový účinek se na těch mechanikách ztratil najednou, ne že by postupně uvadaly.