Přehřívání brzd - Technika sjíždění z kopce

122 nepřečtených
  • Kelib

    Poradí někdo jak se má správně brzdit z dlouhého táhleho kopce, aby se co nejméně přehřály brzdy?

    Byl jsem nedávno v Alpách a při sjezdu z hřebene do údolí po serpentinách jsem musel co 200m zastavovat, aby se zchladily kotouče a desky. Existuje nějaká správná technika?

    Ze začátku jsem střídal přední + zadní, pak jsem si ale uvědomil jednu věc: Pokud brzdím střídavě a brzdy nestíhají, postupně se obe zahřejí blízko kritické hranici, kdy přestanou brzdit. Pak mi přestane brzdit jedna brzda (typicky zadní s menším kotoučem), tak použiju přední, jenže ta velmi brzy také přestane brzdit jelikož doteď byla blízko kritické teplotě a tím že zadní odpadla, tak tuto teplotu přesáhne.

    Proto jsem zvolil jinou techniku: Používat přední / zadní cca v poměru 30/70, aby v okamžiku kdy se mi zadní přehřeje, jsem měl dostatečnou rezervu na zastavení přední brzdou.

    Brzdy: Formula C1, organika desky, 180/160 XT Ice-Tech kotouče. Hmotnost i s kolem (teď se podržte) 135kg.

    Je mi jasné že XC brzdy na mou hmotnost ve dlouhých sjezdech (převýšení 1000m) stačit nemůžou, spíš mi jde o obecná pravidla jak se chovat, když už se člověk do takové situace dostane.

    Já osobně jsem sice brzdy neuvařil, ale kamarád s mechanickýma kotoučovkama a mnohem nižší váhou zadní brzdu usmažil (jo, 10× jsem mu říkal že jsou mechaniky naprd). Ale i moje kotouče získaly nepěknou spálenou barvu, proto předpokládám že jsem usmažení nebyl daleko.

    A bonusová fyzikální otázka na závěr: Tuší někdo jaká je teplota kdy brzdy přestanou brzdit? A proč se tak vlastně stane? Ztratí kotouč / deska při vysoké teplotě tření? Uvaří se brzdovka / olej, takže nedokáže přenášet tlak? Brzdový účinek se na těch mechanikách ztratil najednou, ne že by postupně uvadaly.

    0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • hovanec  

      Brzdit pulzně, dávkově. Netavit je celou dobu. Koupit sintrované desky. Odolávají vyšším teplotám, ale pravděpodobně sežerou ten IceTech kotouč. Kdybys měl shomano brzdy, tak se dají pořídit i desky s chladičem. Trochu to pomůže a brzdy nepřehřeješ tak rychle. Při Tvé váze by se dalo říct, utavíš asi cokoliv.

      0 0
    • Lister  

      A jak se to projevovalo – opravdu tak, že brzda úplně přestává brzdit?

      Brzdit opravdu jen tam, kde je to potřeba, rychle a intenzivně, mezitím dát brzdám čas, aby mohly vychladnout, pokud jedeš v tempu a brzdy chladí rychle proudící vzduch, tak se málokdy stane, že je totálně uvaříš. Jestli jedeš krokem a brzdíš neustále, tak bude rada horší.

      Dal bych větší kotouče a jestli se nepletu, tak metalické desky vydrží víc než organiky.

      Bonusová odpověď nakonec – pokud přestaly brzdit mechaniky, tak to asi nebylo tím, že se uvařil olej ? :-)

      0 0
      • TJK  

        tam rychleji uvaris desku a kotouc… vetsinou mechanika brzdi krapet min.. takze to mas tendenci vic drtit a pak to samo rychlejc uvaris :-D

        0 0
      • Kelib  

        Jasně, sjezdový brzdy vypadají trochu jinak : 203/203 kotouče, chlazený sintr desky, čtyřpístový brzdy… to by asi vypadalo trochu jinak :)

        Spíš mi šlo o diskuzi na téma techniky, když už mám nějaké brzdy, jak bezpečně sjet co nejvetší kus kopce.

        Jinak terén byl asfalt s nasypaným štěrkem, rychlost jsem si udržoval na rovinkách 30km/h, víc jsem vzhledem k povrchu nechtěl riskovat. Takže před zatáčkou jsem prudčeji zabrzdil, pak to nechal rozjet na těch 30, kterou jsem si přibrďováním udržoval a před další zatáčkou zase brzda.

        K diskuzi: Naopak si myslím že pokud pojedu krokem, brzdy tolik neuvařím. Pokud nebudeme brát v potaz brždění o vzduch, tření pneu apod, tak při 30km/h musím pro udržení rychlosti každou vteřinu probrzdit 1 výškový metr, při 10km/h to bude už jen výškových 30cm. Probrždění – změna v teplo.

        Totéž jinými slovy: Kopec budu sjíždět delší čas, takže se brzdy budou také dělší čas chladit, ale energie proměněná v teplo bude stejná.

        Na druhou stranu se brzda rychleji chladí když má vyšší teplotu (větší rozdíl teplot při tepelné výměně) a když kolem proudí vzduch.

        Z výpočtů mi také vyšlo, že při sklonu kopce 15% (nikoliv 15°) a rychlosti 30km/h zahřeju každou vteřinu kotouč o nějakých 240°C. Ale je možné že mám ve výpočtu chybu, pač jsem z kopce jel třeba minutu, takže aby měly kotouče normální teplotu, musely se současně každou vteřinu o 220°C ochladit. Pak by to ale znamenalo, že stačí zastavit na 2 sec a kotouče budou studený jak dětská prdelka.

        0 0
        • bruco  

          Ohriat kotuc o 240 stupnov za sekundu? 5–6 sekund brzdenia a kotuc je roztaveny na asfalte?

          0 0
          • Barak  

            No co, nesmíš brzdit 5–6 sekund, to je jasný přece.:-)

            0 0
        • tydytek  

          já myslím že podle kompjůtru né.. Ona ta energie stejná nebude, aby jsi jel 10 kmh, tak musíš brzdit podstatně víc.

          Mě se „uvařit“ brzdy povedlo paradoxně jen v pomalých technických sjezdech, kde jsem byl moc měkkej na to abych to proletěl rychleji.

          0 0
        • Esi  

          Když budeš trvale přibržďovat tak ty brzdy usmažíš i při sjezdu třeba ze zlatého návrší na horní mísečky, kde to při normálním použití asi ani nejde přehřát. Jet po rovině po asfaltu 30 jen proto že je tam trocha nasypaného štěrku je řekněme zbytečné, po rovině na šotolině se běžně jezdí 60 a víc pokud je ta šotolina pevná, je to jen o tom začít včas a správně brzdit před zatáčkou, na pevné šotolině se dá bez problémů brzdit s intenzitou že to kolo pojede skoro jen po předním kole a neklouzne to pokud máš nějaký rozumný plášť (ne úplně hladký)

          0 0
    • TJK  

      ve zkratce je to o 2 vecech…

      Kazda smes ma svoji max. teplotni odolnost a pokud se dostanes prez tuhle hranici skokove ztraci svoje treci vlastnosti… bohuzel smesi ktery vyrazne odolavaji vysokym teplotam zase potrebuji vyssi teplotu k tomu aby vubec zacaly brzdit.. takze by za normalnich okolnosti kdy jsou studeny neebrzdily vubec..

      Pak jde i o odolnost naplne a jeji bod varu… nevim jak je to u Mineralniho oleje s jeho bodem varu ale u brzdovky ma kazdy typ jinou uroven a da se rict ze DOT3–4 je takovy standard a 5 je uz na opravdu vysoke teploty… to znamena ze ma mnohem vyssi bod varu a neprehreje se tak rychle…

      0 0
      • jIrI___  

        Jen technická připomínka – DOT 5 je na jiné bázi než zbývající DOTky, do brzd patří DOT 5.1.

        0 0
        • Esi  

          netušíš jaký je bod varu toho minerálního oleje do shimano brzd ?

          0 0
          • Bokec  

            Sakra jsem to četl, někde, ale zaboha si nevzpomenu kolik to bylo ale vím že jsem to také srovnával s brzdovkou a žádný rozdíl tam moc nebyl…

            0 0
            • Esi  

              tak to je v pohodě pokudje to s brzdovkou srovnatelné tak fajn, stejně bych raději DOT 5.1, hlavně v zimně při –5 už ten olej není nic moc pořád cinkají brzdy :-(

              0 0
              • Bokec  

                To nebude typem kapaliny, ale spíše souhra materiálových vlastností nerezu, hliníku apod. a malá mezera kotouč. vs. desky .-)

                0 0
                • Esi  

                  jo je to možné bral jsem to tak že minerální olej pod bodem mrazu trochu tuhne a tak se méně ochotně vrací zpátky působením perka na deskách,DOT 5.1 by na tom v tomhle ohledu měla být lépe, já toho teda v zimně moc nenajezdím tak to beru jako vlastnost

                  0 0
                  • bruco  

                    Rozperka na dostickach nema nic spolocne s navratom piestikov.

                    0 0
                    • Esi  

                      tak já vím že by to měl zajišťovat asi podtlak při uvolnění páky, ale ta perka by tomu mohla přece jen trochu pomáhat

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Tak to zkus do třetice, podtlak to také nezajišťuje. A destičky tomu nepomohou, ty mají zanedbatelnou sílu pro vracení pístků.

                        0 0
                  • Zdyn  

                    Perka mezi deskami neslouží k vracení desek (pístků) do původní polohy. To dělá především těsnění pístků.

                    0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
    • Karma  

      já myslim, že by pomohlo dát na zadní kolo dva kotouče a dva třmeny, každej na jednu stranu :) jsem zvědavej kdo s tim přijde jako první.

      0 0
      • TJK  

        LOL :-D jsem zvedavej kam daz kotouc a trmen na stranu k prevodnikum :-DD

        jinak uz tady byly 2 kotouce na predku :-D

        0 0
      • nitraq  

        Proč dávat dva kotouče a třmeny dozadu, když stejně má větší účinek přední brzda?

        0 0
        • Esi  

          To je pro ty co mají volšový ruce, neumí brzdit a tvrdí že když budou přece brzdit přední brzdou víc tak přepadnou přes řidítka, zní to jako vtip ale už jsem tento názor od pár lidí slyšel :-) Jinak mě osobně se povedlo brzdy uvařit jednou v alpách ve sjezdu který na 6km padnul o 1000výškových metrů jsem měl nejblbější možnou kombinaci, já 110kg krosové kolo, organické destičky, brzdy a koutouče Tektro a k tomu oba kotouče 160mm, zadní v pohodě z přední šel po 4km kouř :-) ale pořád to celkem brzdilo jen jsem musel už na přední páce mít všechny 4 prsty tak jsem raději zastavil nechtěl jsem to úplně zničit, tak jsme dali s kámošema pauzu na focení a svačinu :)

          0 0
          • Karma  

            No nevim, k čemu ti je brzdit primárně přední brzdou, když jí stejně uvaříš? :)) Výsledek je, že stojíš a čekáš až ti vychladne.

            0 0
            • Esi  

              je to k tomu že pokud brzdíš pořádně tak ti je zadní skoro k ničemu když je to zadní kolo tak odlehčené že ho hned zablokuješ, prostě na kole se brzdí oběma, přední víc, fyziku neokecáš při brždění setrvačnost hrne hmotu dopředu zatěžuje přední kolo odlehčuje zadní a proto zadním kolem nic neubrzdíš, prostě se nauč brzdit, při vyšších rychlostech se při brždění převážně zadní brzdkou jen rozbiješ. Najdi si suchý rovný a čistý asfalt a tam si to vyzkoušej, uvidíš že to přední kolo se rozhodně nezablokuje maximálně se to začne zvedat na přední kolo tak to už je moc a chce to trochu povolit aby kolo drželo směr. Proto se na kolech používá v předu větší kotouč než vzadu, ne vždy ale na XC kolech bývá často vpředu 180mm a vzadu 160mm viděl jsem vzadu i 140 :)

              0 0
              • Bokec  

                Já mám fulla 180+180 ale mám 100Kg.

                Teď si bud stavět HT a tam budu mít 180+160 testoval jsem to u bratra a tam je to plně dostačující.

                Ale do zadu 16mm budu dávat pro jistotu SM-RT86-S, přední- 180mm klasiku SM-RT66-M.

                Zatím jsem utavil jen kotouče Tektro 160mm :-)

                0 0
                • Esi  

                  jo tak to máme dost stejné parametry taky mám tak 100kg občas o trochu méně občas o trochu víc a taky se mi povedlo uvařit jen 160mm kotouče tektro na krosovém kole :-) na HT mám vpředu i vzadu 180 :-) prostě to tam tak v RB namontovali

                  0 0
                  • Lister  

                    Chytří kluci v RB, přece ti tam nedají kotouče pro děti.

                    0 0
                    • Esi  

                      taky jsem proti tomu neprotestoval :) u nás v polabské nížině je to teda zbytečné ale párkrát do roka se dostanu do Alp a tam se to rozhodně hodí a při mé hmotnosti nemá cenu řešit gramy to je lepší pár kilo zhubnout :) přece jen mám takových necyklistických 191cm a teď cca 98kg .-)

                      0 0
                      • Bokec  

                        Já 192cm 100Kg – 15 let boxu :))))

                        0 0
                        • Esi  

                          já k tomu 10 let veslování :-)

                          0 0
                          • Bokec  

                            Takže dva dobře rostlí chlapcí, akorát na cyklistiku .)))))))

                            0 0
                      •  
                        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                        0 0
              • Karma  

                pěkně vysvětleno, ještě by mě trochu zajímalo na co má vliv ta velikost kotouče? Díky.

                0 0
                • Lister  

                  Ze všeho nejvíc na to, jak často budou cinkat.

                  0 0
                  • Bokec  

                    Mě 180 na zadku cinkala jen na pláštích KENDA NEVEGAL a to jen po asfaltu, tak netuším co všichni stím cinkáním máte :-))))

                    0 0
                    •  
                      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                      0 0
                • Bokec  

                  Více materiálu pro brždění, je to jako u auta .-)

                  0 0
                  • Karma  

                    no a z jakýho důvodu se neřeší dotyková plocha destiček a kotouče, ale jenom průměr? Má to nějakej důvod?

                    0 0
                    • Bokec  

                      Je to vícero důvodu, např obvodová rychlost kotouče má také vliv, no a jedno z druhým … :-)

                      0 0
                • bruco  

                  Vacsia plocha na chladenie.

                  0 0
                • Esi  

                  větší kotouč má větší plochu tak se trochu lépe chladí, potom má větší obvodovou rychlost, tak že teoreticky by brždění mělo být trochu citlivější, a vyšší obvodová rychlost by měla zase zajišťovat trochu lepší chlazení a v neposlední řadě teda má tu vlastnost co píše Lister že budou víc cinkat :-)

                  0 0
                  • Bokec  

                    Prdlajs cinká :)))

                    0 0
                    • Esi  

                      :) taky s tím problém nemám ale mám na biku pevné osy :-) na krosce mám 160kotouče a když si při svém zanedbatelné hmotnosti ve výjezdu stoupnu do pedálů tak se to vpředu kroutí tak že cinka ta 160 jako o život v každém záběru, hold 28mm nohy vidlice, RU a 100kg udělá svoje :-)

                      0 0
                      • Bokec  

                        No mám také RU, ale vidlici mám 32mm vnitřní nohy, tam asi bude rozdíl .-)

                        0 0
                      •  
                        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                        0 0
      • TJK  

        napr. tady jeden custom 36er :-D

        0 0
      • MirosPikos  

        Obvykle se dávají dvojitý brzdy na přední kolo. Na zadním nevím k čemu by to komu bylo. Možná by to využil někdo, kdo klasicky neumí brzdit.

        0 0
        • TJK  

          bohuzel je to tak.. i dneska je mezi laickou verejnosti hrozne rozsirenej dojem ze zaklad je brzdit zadni brzdou protoze jak vezmes za predni hned prepadnes prez riditka :-D

          0 0
          • Karma  

            To víš, já mám prostě ještě návyky z dětsví, kdy jsem měl kolo jen se zadní brzdou…

            0 0
          • allrose  

            když ti podklouzne přední-většinou lehneš,bohužel se na mě podepsalo celoživotní brždení zadní,přední vždy byla pouze do počtu/nefční…mo­torku nemaje,sedlal jsem rovnou auto,kde mi to nepřišlo,neb jsem nejezdil jako prase

            0 0
            • bruco  

              …a hlavne preto, ze v aute nemas samostatny pedal na predne a zadne brzdy. :-D

              0 0
            • Esi  

              No tak když brzdíš přední a jedeš rovně tak nepodklouzne teda pokud není na silnici písek, při brždění přední v zatáčce to má hlavně tu ošklivou vlastnost že se kolo (motorka) má snahu rovnat z naklopení tak že se zvětšuje poloměr zatáčení, samozřejmě když za tu přední vezmeš v zatáčce moc tak si lehneš a příště už to neuděláš :-)

              0 0
    • black.horse  

      V některých situacích není moc co poradit. Mám doma fotku jak s ženou sedíme u cesty a čekáme až vychladnou brzdy na bajcích:-D Sjížděli jsme v Alpách z nějakého hřebenu takovou tou klikatící šotolinovkou, kde musíš brzdit kvůli klouzavým neklopeným zatáčkám a jet rychle nešlo a každou chvíli prudká zatáčka… Nejefektivnější mi přišlo brzdit v intervalech, přibrzdím prudce, pustím nechám chvíli hladit vzduchem a hned zase přibrzdit atd. jinak samo pokroutit kotouče teplem a poškodit těsnění není až tak složité, stačí pár set metrů blbého úseku a pak teplem ztratíš tření, sáhneš na brzdu, ono nic a už ležíš… s podobnou vahou jsem přehřál na blbém úseku i 203 Hope Vented kotouče, přehřát jde všechno.

      0 0
      • TJK  

        asi tak… nekdy proste jina varianta nez zastavit a pockat neexistuje :-D (nepocitam sebevrahy typu pustit brzdy a pockat co se stane :-D)

        0 0
      • potoks  

        přesně na takové cestě sem se zeškrábal minulý týden :D brzdy uvadly tak sem chtěl zastavit než dojedu ke klopence, no, zničehonic se přední chytla, blokla kolo a ležel sem

        edit: brzdy SLX, origo desky, kotouče SLX, 180/160

        0 0
    • Ricci  

      mam cca 120 bez bajku a preto aj vzadu mam 180 kotuc :-)

      Najucinnejsie je podla mna prerusovane pulzne brzdenie oboma brzdami sucasne

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.