• ecs

    Zravim,

    prosim vas o radu k dvom problemom:

    1. Co s tym?- obr.1. Na obodvoch kolesach vidno pri bocnom svetle zmeny

    v materiale rafku pri kazdom jednom nipli. Hmatom nepozorovatelne. Rafiky su Mavic 717 Disc, spice Sapim Laser, zapletane boli v na BF uznavanom e-shope v Prahe, tvrdili mi, ze vyplet kontroluju pomocou tensiometru. Kolesa su jazdene manzelkou (65 kg), stredne XC. Ja (80 kg) jazdim tie iste rafky, len cierne, spice DT super comp, zaplet v Botticu, uz dva roky, bez viditelnych zmien.

    1. Je spravny vyplet s takto umiestnenym ventilom? – obr.2, uz aspon

    z hladiska lepsieho pristupu nie je spravnejsia varianta ako na obr.3?

    0 0
    • Blade  

      Když vidím ten ventilek, tak bych si ani na nějaký měření napnutí výpletu nevsázel :)

      0 0
    • nsrb  

      A jak se ti ten víplet na ohmat zdá?,nejsou všecki špice až moc naplé?,já jsem vozil na silničce hodně přetáhlý víplet,a na ráfcich mach1 mi to dělalo něco podobného,nás­ledovalo viletění kalíšků,ale neměl sem špice dotaženy stejně,u tebe to vipadá že jsou všechny stejně,ale až moc.Běž jim to omlátit o hlavu,nebo si to nech někde přecentrovat,ale řekni jim ať ti to moc nepřetahují.

       
      0 0
      • ecs  

        pocitovo sa zda ten vyplet pevnejsi (rukou) ako ten referencny z Bottica

        0 0
        • nsrb  

          Jestli máš doma centrovací vidlici,tak se s tím můžeš skusit pohrát sám,povolit špice a pak to vicentrovat,třeba to pak bude dobrý,mě vždicky trenér nadával že si doma přetahuju víplet,pak nadával ještš víc protože zjistil že v servisu ho přetahují taky.

          0 0
      • Blade  

        OMG WTF?

        0 0
        • jIrI___  

          :-)) ani se neptám na důvod toho omg wtf

          0 0
        • JakeF  

          A já už se bál, že se žádnej zastánce spisovný češtiny neozve :-D.

          0 0
          • vikicek  

            Ono to nemusí být „spisovné češtiny“ , stačí být zastáncem „češtiny“  …  chápu, že se některým z toho zvedne kufr :D

            0 0
            • JakeF  

              Ale vždyť jo ;-). Já se taky děsil. Sice píšu dost nespisovně, ale gramatiku bych řek, že docela ovládám :-).

              0 0
    • Tomcat  

      podle forky napnutí se nepozná ale ten výplet je špatnej , správný zapletení je třetí fotka díky umístění ventylku mezi nekřížící se dráty.

      0 0
      • beranek666  

        důležité je, jak je provedeno křížení ve spoji ráfku a ne u ventilku!!! tak jak je u ventilku na druhé fotce by mělo být i ve spoji ráfku – čili naproti ventilku. tuhle fotku sem hoď a povím ti.

        0 0
        • ecs  

          bohuzial aj spoj rafku je v krizeni

          0 0
          • Butters  

            Tak to máš z hlediska pevnosti vypletené dobře.

            0 0
            • ecs  

              Zaujimave, ze tie vyplety z Bottica maju spoj rafku medzi rovnobeznymi spicami – to je zle? Asi ako je umiestneny ventilek tak je tak aj spoj rafku, nie, aspon pri pocte 32.

              0 0
              • Hnoj  

                To je dáno systémem výpletu. Dráty na rovno vždy vycházejí proti sobě, takže když je díra nad ventilkem, je díra i nad svárem. S tím se nedá nic dělat.

                0 0
                • Vilém  

                  Pri 32 dratech to tak vychazi. Pri 36ti vychazi nekrizene draty na ventilek a maximalni krizeni na spoj.

                  0 0
                • Mamut  

                  To plati len ak je pocet dratov delitelny 8. Pres 36 alebo 28 to neplati.

                  0 0
                  • Hnoj  

                    OK. Když o tom tak přemýšlím, nejsem si jistej zda po mě někdy někdo chtěl výplet 36 děr…

                    0 0
                    • beranek666  

                      tak to jsi toho zatím asi moc nevypletl :o)

                      0 0
                      • Hnoj  

                        Za loňský rok přes 100 párů, ale všehno na 32děr občas i méně :-P

                        0 0
                        • beranek666  

                          ale že by nikdo 36?? to se mi nějak nechce věřit..

                          0 0
                          • Hnoj  

                            Nj, asi to bude tím, že náplety na 36 děr ani na netu nenabízím a když chce někdo kalkukaci, tak je zase nenabízím…

                            Ono se na 36 děr ani nedělá moc lepších nábojů.

                            0 0
                            • Mr.Duck  

                              Hele když mluviš o těch dírách, rozhoduju se jestli začít s přestavbou svýho XC velocipedu na AM, až skoro FR, nebo pošetřit na nový kolo, no a kdybych chtěl nechat ráfky co mám, 32 děr, je to adekvátní na zprasený dopady nezkušenýho jezdce ve sjezdech, nebo by bylo lepší 36? :P Tudíž jako jestli bych musel měnit i kola nebo né, rozumiš :|

                              0 0
    • jIrI___  

      Ty světlé místa kolem niplů vypadají  jako počatky prasklin. Reklamoval bych.

      0 0
    • žatec  

      napiš ten uznávaný e-shop , protože ten kdo dá ventil do malé díry ve výpletu k tomu neměl důvod. vždy je ventil v největší díře. jinak jestli si z prahy , tak by mohli mít v některých větších a uznávaných prodejnách tensiometr v dílně, ale možná se nachodíš , protože jeho cena je dost vysoká a pořídit si ho není jen tak ani pro dobrého obchodníka . za to přeměření ale asi zaplatíš .čus

      0 0
    • Vilém  

      K tomu ventilku. Takto je to sice blbe na foukani, ale z hlediska pevnosti je krizeni v miste zeslabeni rafku, tj v miste diry, jen ku prospechu.

      0 0
      • ecs  

        ved to by mi ani tak nevadilo, dolezitejsi je asi ten prvy problem

        0 0
        • Vilém  

          Od pohledu to fakt vypada jako by to bylo moc napnute, ten elox nezacne sam od sebe menit barvu. Konkretni napnuti doma nezjistis, maximalne si mezes porovnat napnuti jednotlivych dratu mezi sebou. Pokud mas trochu hudebni sluch a poznas vyssi a nizsi ton, tak se to da dobre porovnat. Taky najdes napnuti dratu v hudebnich toninach.

          0 0
          • jizby  

            Ten odkazovaný článek je trochu ukecanej, stručný výcuc z něj pro kola 26:

            1. nezeslabovaný drát + nízký ráfek (262mm): komorní á je správně
            2. za zkrácení o 14 mm z důvodu výšky ráfku: do optima přidat jeden půltón  
            3. zeslabovaný drát, jinak jako bod 1: do optima dva půltóny přidat
            4. při porovnávání sousedních drátů: rozdíl půl oktávy =poměr tahů 1:2,

              dvakrát vyšší frekvence (=rozdíl oktávy) odpovídá čtyřikrát většímu tahu.

            Jinak metoda brnkání na výplet je docela šikovná, ale mnohem líp by se brnkalo,  kdyby se v křížení dráty nedotýkaly. Ví někdo, jaký je důvod, že dráty v křížení na sebe tlačí? Popřípadě jak moc vadí, když si to vypletu tak, aby se dráty v křížení nedotýkaly? Zaslechl jsem něco o vlivu na tuhost, ale tomu nějak nevěřím. 

            0 0
            • Hnoj  

              Dráty se o sebe opírají a tím pádem je prý výplet pevnější, ale je to otázka. Na dražších kolech se dráty míjejí, nekříží a a jsou pouze napjaté…

              0 0
              • JSt  

                driv se i v miste doteku spice k sobe pajely, aby bylo kolo tuzsi. asi materialy postoupily dopredu, ze niceho takoveho netreba…

                0 0
                • Hnoj  

                  No přesněji řečeno se k sobě motaly drátem a ten se potom roztavil. To se ale dělá dodnes na dráhových kolech a podle draáhařů je rozdíl v tuhosti takto upravený výplet výrazně pevnější.

                  0 0
                  • jizby  

                    To motání drátkem se dřív dělalo i na silničkách,  myslím že. Těch důvodů proč  se dá najít víc.

                    V tom křížení se o sebe ty dráty třou, takže tím vznikají ztráty, malé pravda, jejich eliminace je spíše psychologická věc. Pak to v tom křížení může všelijak vrzat a lupat, když se to nefixuje, to je spíše estetická záležitost. Pak tu máme opotřebení – pamatuju si, že na výpletu mého favoritu z mládí, co hodně pamatuje,  byly na drátech pod křížením vymleté docela slušné vruby. A to jsem najezdil prd objemy. Dokážu si představit, že když někdo najezdí desetkrát víc,  tak to by už by v tom mohly dráty praskat. A to bych viděl jako hlavní důvod. Pak bych ještě věřil tomu, že výplet se sletovaným křížením se bude líp chovat při prasknutí drátu, že bude menší deformace ráfu a menší riziko zborcení.

                    Pokud jde o vliv na pevnost a tuhost, tak to si myslím,, že bude v řádu pár procent. U nesletovaného křížení pak nula nula nic, to se dá docela snadno spočítat.

                    0 0
                    • vladaza  

                      kamarád si kola naplétá sám a špice nekříží /lépe řečeno nepodvléká/, takto s tím začal možná před 15 roky a neměl s tím nikdy problém, mě osobně se to moc nelíbilo, křížený výplet vypadá líp.

                      0 0
                      • jizby  

                        Když jedu po trochu vyšší trávě, tak ty klásky o ten výplet pěkně hrajou. Ptákovinka, ale za muzikální dojem bych volnému křížení nějaké malé plus přidal :)

                        0 0
                  • vladaza  

                    to by mě docela zajímalo, to letování špic. dřív byly špice třeba pozinkované nebo niklované, tam si použití pájecího drátu dovedu představit, ale u nerezových špic? dělá to vůbec někdo u nás ještě?

                    0 0
                    • Vilém  

                      Nerez neni problem pajet cinem. Staci mit patricne tavidlo. V soucasnoti jsem pajene spoje nevidel, vzdy jen na nejakem historictejsim ku­su.

                      0 0
              • jizby  

                Tak to jsi mě s těma dražšíma kolama docela potěšil. Přepletl jsem si to na svém nedrahém kole už dávno navolno kvůli tomu, aby se na to při centrování dobře brnkalo a ona to vlastně je současně forma tuningu :-)

                Jinak bych dodal, že s tím brnkáním se mi to centrování mnohem líp dělá. Je mi jasné, že pro zručného technika to přínos moc nebude. Ale pro domácí kutění to je dobrá finta.

                0 0
    • Hnoj  

      Tahle kola jsou na 99% ode mě. v ČR dráty SAPIM používá jen málokdo.

      Mechanik, který mě učil plést mi říkal, že kola by se správně kvůli menší pevnosti ráfku v místě spoje a díry pro ventil měla nad ním křížit, i když v 99% případů se setkáš s dráty na rovno. Od toho už jsem po několika stížnostech upustil a dráty v tom mísě dávám na rovno, ale sobě bych to na výplety nikdy neudělal… Každopádně můj zákazník je můj pán.

      Dráty jsou napjaté podle tabulek u tensiometru DT Swiss, takže tam by problém být IMHO neměl. Samozřejmě jsem ochoten problém bez neprodlení řešit…

      0 0
      • ecs  

        Bingo… Krizenie mi nevadi, i ked je to trochu neprakticke, ale ked to ma aj nejaky zmysel (nevedel som o tom) tak je to OK.

        Co ale s tym vypletom, mam ho povolit, alebo pouzivat takto dalej. Ak to bolo naozaj kontrolovane tenziometrom tak neviem. Co teda s tym? Skoda by bolo ak by sa casom poskodili rafky.

        Dakujem za odpovede.

        0 0
        • Hnoj  

          Pokud se jedná o začínající praskliny, povolení už IMHO nemusí mít moc smysl, protože ráfek může (a nemusí) být nenávratně poškozen. Těžko se k tomu můžu vyjádřit z hlediska zkušenosti, protože 85% výpletů, které opustí mojí dílnu jsou DT Swiss. Mavic by se dal za celý rok spočítat na prstech jedné ruky, nemám tedy možnost sledovat více párů na těchto ráfkách a vyvodit nějaké konkrétnější závěry. Já osobně bych to nechal a když to pak prdne, dám zdarma nový ráfek a hotovo…

          0 0
          • ecs  

            Vdaka, ja som len chcel vediet, ze co s tym. Inac sme do seba trochu daleko – pisem zo Slovenska. Takze pouzivame dalej, snad to vydrzi.

            0 0
    • Nikovlas  

      To bych se rád zeptal – co je to ideálně napnutý výplet? Když je výplet napnutý příliš, má to nějaký vliv třeba na tlumení otřesů a jízdní vlastnosti, nebo je to prostě čím napnutější, tím lepší, ale nesmí to být moc kvůli riziku poškození ráfku?

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.