Problém s řazením na kole Author Stratos 2009

47 nepřečtených
  • K0cour

    Ahoj všem,

    mám kolo Author Stratos 2009, které se většinu času používalo jen minimálně. Letos jsem se ale pro kolo nadchnul (600–900 km za měsíc). Přehazovačka nefungovala ideálně a řetěz byl opotřebovaný, takže jsem se rozhodl pro výměnu několika komponentů.

    Spolu se známým jsme vyměnili převodník, kazetu, řetěz a lanka (bowdeny zůstaly původní). Přehazovačku jsme úplně neseřídili, ale jízda byla lepší a bylo cítit, že to nedrhne. Nakonec jsem přehazovačku nechal seřídit v servisu Decathlonu, kde mi také zkrátili řetěz, který byl příliš dlouhý (ukázalo se, že známý se v tom zase tak nevyzná, neměl jsem ho překecávat :D).

    Problém je, že přehazovačka funguje bez problémů pouze ve stojanu. Jakmile na kole jedu, a chci přeřadit, je to problém. Fungují jen některé kombinace převodů (ty pak fungují jak mají), a nejvíce potíží mám při přehazování převodníku.

    Původní součástky:

    Přední přesmykač: Shimano C-102 (34,9 mm)

    Zadní přehazovačka: Shimano Alivio

    Řazení: Shimano Revoshift (24 rychlostí)

    Kazeta: Shimano HG-30–8I (11–32)

    Rád bych kolo opravil sám a naučil se, jak na to. Můžete mi prosím poradit, co bych měl zkontrolovat nebo jaké kroky podniknout? V případě potřeby samozřejmě udělám fotky, dohledám další info… :)

    Díky moc za každou radu!

    0 0
    • Tomcat  
      • vhodně nafotit nafotit při zařazených krajních stupních a taky detail zezadu na přehazovačku
      • vyměnili převodník, kazetu, řetěz ale za jaký ?
      • obecně třída Alivio nebyla konstruovaná pro řazení v záběru\zátěži

      Stav přehazovačky a řazení je pro nás neznámý. A tak nelze říci tohle povolte nebo tohle dotáhněte taky to muže být na výměnu…

      Nejvhodnější by samo bylo prohlédnutí erudovaným servisem ale ten vás vyhodí protože je sezona a to kolo je co je…

      1 0
        MTBIKER doporučuje
      • K0cour  

        Díky za reakci, Jdu to nafotit a dohledat za co se to měnilo.

        K tomu že to nebylo konstruováno aby se řadilo v zátěži, jak to mám chápat? Nedu například po rovině, přecvaknu, a zlehka šlápnu aby se to posunulo. Nenapadá mě jak to udělat jinak.

        Erudovaný servis by byl uričtě dobrá volba, ale vzhledem k sezoně a staří kola… O kolech jsem před rokem nic moc nevěděl, a měl jsem pocit, že je to kolo dostatečné, a když vyměním pár věcí bude ještě dlouho sloužit. I s plášti ale spolklo už kolem 5–6 tisíc. Nedává mi moc smysl dát teď za servis další tisíce. Po sezoně si pořídím nové kolo, ale stejně bych chtěl abych na tom starém mohl dojezdit sezonu a mít jej pak v záloze. :) Když se na to podívám zpětně, měl jsem si tady nechat rovnou poradit nějáké bazarové za 10–15k. Podlehl jsem klasickému klamu utopených nákladů. :D

        0 1
        • Jezevec70  

          " bowdeny zůstaly původní" – tohle může být klidně příčina. Nebo taky nemusí.

          4 0
          • Slavik  

            Bowdeny měním tedy častěji, než přehazovačku. Ale asi každý to má jinak. :-)

            1 0
            • K0cour  

              Vyměnili jsme jenom lanka, bowdeny vypadaly nepoškozeně (nezlomené, lanko celkem haldce prochází). Samozřejmě je ale klidně vyměním, nevěděl že je to také potřeba. Nahrál jsem dolů fotky a doplňkové informace.

              0 0
              • Hrabex1  

                je jedno, jak bowden vypada z venku. Je v nem plastova vlozka, do ktere se lanko zarezava a casem nejde tak hladce. Proto se meni. Cim vetsi je zahyb, tim vic se zarezava, zatimco rovne useky jsou temer netknute. kup 2 m a vymen to, stoji to par korun.

                2 0
      • K2cour  

        Tak jsem to nafotil, doufám že je tam všechno, případně ještě pořídím další fotografie za dne. Najdete to dole jako poslední příspěvek.

        0 0
    • Vilém  

      Sver to do pece servisu, nebo nekoho kdo vi co dela.

      2 0
    • K2cour  

      Posílám fotografie, které snad pomohou. Najdete na nich obaly od použitých součástek, detaily šroubků pro seřízení přehazovačky, přehazovačku zezadu, řídítka a jak vypadá v zařazení na krajních polohách.

      • Kolo je na fotkách špinavé, ale řetez pravidelně čistím a mažu (tím to není :)).
      • Nemůžu najít kterou kazetu jsem použil, byla ale také z Decathlonu. Pomohl mi ji vybrat prodavač podle fotky. Když jsem se na to teď díval, má 8 koleček, já mám ale jen sedmi stupňovou přehazovačku. Nemůže být přesně to co způsobuje problém?
      • V jedné krajní poloze je řetěz extremně volný, nepotřebuje ubrat ještě pár článků?
      • Zapoměl jsem to vyfotit, ale když jsme vyměňovali převodník, neměli jsme jej jak povolit. V nedalekém servisu jej povolili a namontovali nový. Rovnou tam namontovali součásku na které převodník drží (je zamonotvaná v kole) která byla o něco delší než původní. Prý by to bez toho nefungovalo.
      • Kryt levé přehazovačky je odlomený, ale je to jen kousek plastu který tam nemá žádnou funkci.

      Moc děkuji za vaše rady, cením že se snažíte pomoci.

      0 0
      • Jáchym 1  

        To je bída a zmar.Vylomený bowden(koncovka) u přehazky,řetěz dlouhý a kdo ví co ještě.

        Přehazovačka 8sp je,ale ty myslíš otočnou rukojeť(Revoshif­t)?Ta je taky 8sp.

        Součástka na které převodník drží=středová osa?

        2 0
        • Slavik  

          bowdeny vypadaly nepoškozeně (nezlomené, lanko celkem haldce prochází)

          :-)

          4 0
        • K2cour  

          Revoshift má rozsah 1–7 (na fotce je v krajní poloze), kazeta má osum ozubených koleček. To je v pořádku?

          Teď se dívám, že jsem psal v prvním příspěvku že přehazovačka je 24 rychlostní, to jsem vykopíroval z popisku co jsem našel ve starém katalogu, evidentně to ale nesedí s mojim kolem :(.

          Až teď jsem si všimnul, že bowden je skutečně zlomený (vytažený) a lanko skoro přetrhnuté (to se muselo stát nedávno, lanko jsme měnili). :(

          Děkuji za doplnění, šlo o středovou osu. :)

          Je to opravdu bídá a zmar, vypadá to že jsem s opravou tam kde na jaře. :)

          0 0
          • Vilém  

            Ne, to neni v poradku.

            0 0
          • mech1  

            Já teda na Revoshiftu vidím napsáno 8 speed.

            2 0
            • Tatut  

              a na tu 8 pozici to nepřetlačí, protože má zlomené to lanko :D

              2 0
              • mech1  

                Na pozici 8 to musí RS dostat i když to má v tomto stavu. To lanko se prověsí.

                1 0
                • K0cour  

                  Tak to byl můj zmatek, skutečně je tam ta osmička schovaná :). Jen byla třeba dost hrubá síla aby se objevila. Co se s kolem děje dál jsem popsal níže.

                  0 0
          • Hrabex1  

            kdybys chtel, mam zbytecny 8rychlostni razeni sram x7 nebo x9, chodi mnohem lip. nez to, co mas. Musel bys ale vyhodit i prehazku a sehnat nakou od sram 1:1. Tohle alivio ma velmi slabe pruziny.

            1 0
            • Kurt  

              Jako ne, že by ta jeho hazka byla v extra stavu, ale jestli rozhodí další díly, tak už to nedá do kupy vůbec

              1 0
            • K0cour  

              Moc děkuji, ale mám obavy že bych to pak už nedal dohromady :). Kolo chci používat do konce sezony, a přes zimu koupit nové (bazarové). Jinak dole jsem popsal co se s kolem děje dále.

              0 0
      • mech1  

        Zkrátit řetěz, nové lanko a hlavně bowdeny k přehazovačce, přehazovačka 8sp v pohodě zvládne.

        1 0
      • Tomcat  
        • 8–9 stupňů může být kompatibilní neřešit

        - takže ty bovdeny a lanka vyměnit !

        • umělohmotné členy v řazení mohou být opotřebovaný , to zatím nejde říct , první ty lanka a bovdeny
        • jak dlouhý řetěz https://si.shimano.com/…1-27-ENG.pdf stránka 15
        • to na fotce není převodník a celé kliky. ikdyž mají stejně zubu mohou být jiné. Zatím neřešit

        V tom návodu jsou nákresu jak seřídit jak přehazovačku tak přesmykač.

        Jen zjednodušeně k názvosloví

        • převodník je jen to ozubené kolo vepředu, to vzadu je kazeta
        • věc s převodníky jsou kliky
        • osa na které se otáčí kliky je střed
        • věc která přehazuje vzadu je přehazovačka
        • věc která přehazuje vepředu je přesmykač
        • věc na řídítkách kterou řadíte je řazení jedno jestli páčkové nebo otoční grip.
        2 0
        • K0cour  

          Moc děkuji za manuál, a vysvětlení, a seznámení s názvoslovím. Hodně mi to do budoucna pomůže!

          0 0
    • jirkous3  

      Osobně bych ti nedoporučoval se učit dělat servis na tak rozhašeném kole. Bylo by lepší začít s drobným servisem a údržbou kola, které je v pořádku a získávat zkušenosti. Tahle to bude takové skákání ode zdi ke zdi. Přes internet nikdo nedokáže identifikovat takové závady. Zajdi s tím do pořádného servisu, nech si to seřídit a pak se na tom kole uč. Napřed údržba, pak seřizování a pak teprve výměna dílů. Takto z toho budeš jenom něšťastný.

      0 4
    • K0cour  

      Musím všem poděkovat za reakce, hodně mi to pomohlo pochopit situaci. :)

      Návštěva servisu

      S kolem jsem nakonec navštívil servis v Decathlonu, protože bylo příliš mnoho proměnných, které mohly být rozladěné. Verdikt: Na zadním kole je větší osmička a na předním menší. Bowden a lanko jsou nalomené. Řetěz je vytahaný, převodník i kazeta je třeba vyměnit.

      Stav řetězu, kazety a převodníku mě hodně překvapil. Vyměňovali jsme je totiž před 2700 km, a to jsem jezdil hlavně po rovinách. Všechny tyto komponenty byly z Decathlonu.

      V servisu jsme se tedy domluvili, že srovnají osmičky, vymění bowden a lanko, a pouze zkrátí řetěz a seřídí přehazovačku. Možná to tak není, ale mám pocit, že komponenty z Decathlonu moc nevydrží. Měl jsem problémy i s plášti od nich, které byly po 1000 kilometrech na vyhození (vyměnil jsem je za cca 2× dražší Continentaly a je to úplně jiné).

      Pomoc s výběrem převodníku, řetězu a kazety

      Budu jezdit na stávajících komponentech, dokud se nerozpadnou (začnu vozit rychlospojku

      ). Pak bych si rád komponenty vyměnil sám. Byl bych rád, kdybyste mi poradili konkrétní převodník, kazetu a řetěz. Hlavním kritériem je cena, ale nemělo by to být úplné bláto. :) Na tomto kole chci jezdit do konce sezóny a pak si jej nechat v záloze.

      Pružiny do brzd

      Mohli byste mě prosím nasměrovat na nějaký e-shop, který nabízí pružiny do V-brake? Pár jsem jich našel, ale bohužel již nejsou skladem a nejdou ani objednat. Původní pružiny už jsou staré a unavené, a je tak obtížné brzdy seřídit. Brzdy jsou vidět na přiložené fotografii. Pokud je neseženu, budu muset vyměnit celé brzdy.

      Tak jako tak chci vyměnit bowdeny a lanka, dali jste mi dostatečně najevo, jak je to důležité. :)

      Zamknutí vidlice

      Podle popisku by mělo být možné vidlici zamknout, aby nepružila. Nepřišel jsem ale na to jak, a na internetu se mi přesný způsob najít nepodařilo. Nahoře je možnost točit „čudlíkem“ s označením plus a mínus. I když oba čudlíky protočím do krajních poloh, chová se vidlice stále stejně. Chtěl bych ji ideálně zamknout, na její údržbu a seřízení se vůbec necítím.

      Možná bych ji mohl vyměnit za nějakou levnou bazarovou vidlici bez odpružení, byla by lehčí a stejně nejezdím po nezpevněných cestách. Poradili byste mi, co konkrétně hledat?

      Ještě jednou moc děkuji všem!

      0 0
      • tompca  

        Zamknutí vidlice – tvoje vidlice zamknout nejde, „čudlíky“ na vidlici slouží k nastavení tvrdosti dle váhy jezdce (u těhle levných vidlic to , ale bohužel moc nefunguje)

        Pružinu do brzd samostatně nekoupíš. Málokdo je má skladem, unavená nebude, spíše bych tipoval dle obrázku dlouhý starý bowden uvnitř vydřený, platí tady to stejné jako o bowdenu a lanku u přehazovačky, vyměnit.

        Máš zřejmě toto kolo Authors Stratos 2009

        https://cz.author.eu/…9-ua42766301

        Na trekové kolo musíš hledat pevnou vidlici se sloupkem o průměru 1 1/8 a délkou (od korunky po osu náboje) cca. 475mm.

        0 0
        • tompca  

          Vidlice nějaká taková

          https://www.axit.cz/…8_ahead_d-v/

          Od celkové délky odpružené vidlice cca. 475mm se odečte sag (zanoření vidlice při zatížení jezdcem) a vyjde délka pevné vidlice cca. 435–450mm.

          0 0
        • K0cour  

          Děkuji za info k vidlici, dám si to do záložek :)

          Pružiny opravdu nejsou nikde skladem, asi objednám celou sadu (přední zadní brzda, lanka, bowdeny, gumičky…) z alegra za 300, a vše krom brz vyměním (do brz dám pružiny). Nebo to vyměním celé. Brzdu jsem už měnil a seřídil na jiném kole a dopadlo to dobře. :)

          Pružiny jsou opravdu unavené a málo pruží, ani v krajní poloze šroubku pro seřízení se přítlak příliš nezmění.

          0 0
          • Lišák  

            Na tu vidlu bacha! V katalogu je ahead 1 1/8, ale na fotce č.15, co jsi postnul vidím závitové složení. Tipoval bych, že to bude 1", i když se dělalo i 1 1/8, tak nepředpokládám, že to bude na tomhle Authoru.

            0 0
            • tompca  

              Máš pravdu, bude to asi ještě starší model jak 2009.

              1 0
      • mech1  

        Jak píše tompca: vidlice zamykání nejde, pružiny do brzd budeš shánět těžko. Vyměnit lanka, bowdeny a trubičky u brzd a vyčistit a namazat čepy brzd.

        1 0
        • K0cour  

          Díky za info, vrtalo mi to hlavou, zamykat tedy nebudu :).

          Vyměním bowdeny lanka trubičky a další. Pružiny v ČR a Polsku dosputné nejsou, ale vytáhnu je z kompletní levné sady brzd. Když nebudou úplně špatné, tak je možná i namontuji na místo původních.

          0 0
      • Slavik  

        Kolo chci používat do konce sezony, a přes zimu koupit nové (bazarové).

        V tomto případě je každá koruna vložená do současného kola vyhozena z okna.

        3 0
        • K0cour  

          Přesně tak, proto chci investovat jen minimum. Budu ale rád, když i po té bude k dispozici, prodávat ani vyhazovat jej nebudu.

          0 1
          • Honzis  

            Kola jako tvé mají na bazosi cenu okolo 1500 a stav bude obdobný, tzn pokud do takového kola dáš víc jak pár stovek, tak je to zbytečná investice, pokud nemas v úmyslu na něm víc jezdit. Klidně bych hned z fleku koupil bazarovku teď a dal neřešil, tohle byla nižší střední třída crossu už v té době, bohužel s tím zázraky udělat nejdou a vyměnit půl kola je prostě blbost, na rovinu.

            1 0
      • Vilém  

        Pruzinyx brzd jdou napruzit. Ale kdyz koukam na jejich foto, tak tipuju, ze v pruzinach to nebude.

        1 0
        • Markony  

          Svěřit do pořádného servisu , obrázek č 1 špatně seřízené V ,

          0 0
        • K0cour  

          Už si to napružení dohledávám. Brzdu jsem už (jinde) měnil, a seřizoval jsem je předtím k spokojenosti. Tady ty pružiny už ale mají jen malý přítlak. Čelist brzdy skoro vůbec neklade odpor i když je šroubek maximálně zašroubovaný. Do čelistí stačí zatlačit z opačné strany a zůstanou tak.

          Až budu mít kolo doma, zkusím to napřužení pružin. Taky budu měnit lanka bowdeny a pod. Pokud napružení nepomůže koupím levný set brzd a použiji z nich jen pružiny nebo celé brzdy kdyz budou OK.

          0 0
          • mech1  

            U rámů a některých vidlic jsou pro uchycení pružiny tři otvory. Podívej se, ve kterém je umístěna teď (většinou je to prostřední) a posuň ji o otvor nahoru. Pak tedy zase bude nejspíš potřeba povolit ty malý šroubky. Pružiny z jiných čelistí nejspíš nebudou pasovat do těch co máš teď.

            3 0
          • tompca  

            Ten šroubek na brzdě, ale nemá funkci „přítlak“ , ale nastavuje se s ním poloha botky k ráfku, aby měly obě ramena brzdy stejný chod. Vůbec nechápeš podle mě princip nastavování v-brake brzd. Vymeň lanko, bowden a to vodítko a nastuduj si princip seřizování. Při nastavení začni, tak aby byla pružina v prostředním otvoru u navářky na rámu ( většinou jsou tam tři ) a povol ty šroubky. Nehledě na to, že každý výrobce má tu pružinu jinak dlouhou a nebude Ti sedět do tvých brzd. Ty pružiny pokud neprasknou vydrží věčnost.

            https://youtu.be/PSL2E3IIWIY?…

            0 0
            • K0cour  

              Díky za reakci. Nevím jak na novějších brzdách, ale na těch co tam mám tlačí šroubek na spodní část pružiny. Čím více je zašroubovaný, vím více je na pružinu vyvíjený tlak a je více napnutá.

              1 0
              • tompca  

                Princip všech v-brake brzd je stejný, jak popisuješ. Ještě jednou pružina tlačí ramínko brzdy od ráfku, při seřizování se vždy z jedné strany šroubek dotahuje a z druhé povoluje, a slouží na výstředění brzd vůči ráfku, aby obě ramínka chodila stejně.

                Už z téhle fotky je vidět, že ramínka brzd nejsou cca. svisle, ale šikmo a brzdy nemají stejnou dráhu. Pružině nic není, máš to špatně seřízené. Dej to do servisu nebo to seřiď podle nějakého videa.

                0 0
                • jirkous3  

                  Existoval ještě jeden princip. Mám to na starém horáku. Brzdy nemají seřirovací šroubky, ale za ramínkem šestihrannou matici. Jejím pootočením se seřizuje tlak pružiny. Ale to asi nebude tento případ.

                  0 0
              • tompca  

                Tady si stáhni Dealers manual a na straně 121–124 máš návod, jak se v-brake brzdy nastavují.

                https://bike.shimano.com/…BR-T610.html

                0 0
              • Honzis  

                Očistit čep, prostriknout brzdu, zkusit zda naprazdno chodí (bez lanka), vyhodit pero, ohnout ho násilím víc a vrátit, čelist by měla pocitově vystřelovat „ven“ pokud ji tlacis směrem k ráfku rukou

                1 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.