Protočené závitové pouzdro v karbonovém rámu

35 nepřečtených
  • Finidi

    Zdravím bajkfóristy,

    dneska jsem chtěl demontovat košík na bidon. První šroub šel ztuha, ale šel. Bylo to hodně od soli. Druhý se ani nehnul a protočil se mi v něm imbusový klíč. Prostříknutí WDčkem a zkusil jsem druhý imbusák, ale stejný výsledek. Zbroušení imbusových klíčů a další pokus s tím, že už se vygeglal vnitřek šroubu a imbusový klíč, přestože měl ostré hrany, v něm přeskakoval. Tak jsem udělal do šroubu flexou s tenkým kotoučem zářez pro plochý šroubovák. Pak se mi už podařilo se šroubem pootočit, nicméně šroub se točí včetně vložky uvnitř rámu a nejde vytáhnout.

    Má prosím někdo moudrou radu co s tím?

    0 0
    • Jáchym 1  

      Mezi košíkem a osazením závitové vložky tenkým plochým šroubovákem rozpačovat a současně povolovat šroub.

      0 1
    • Kalic  

      Opatrně odvrtat šroub i s nýtovou maticí, vylovit z rámu přes hlávko, sedlovou trubku nebo bottom bracket, nalisovat novou nýtovou matici. Jestli si na to netroufáš, svěřit servisu.

      5 0
    • AussigBiker  

      Co s tim ti moc nepomuzu, ale taky jsem neco podelal. V servisu rikali, ze pri odvrtavani hlinikova vlozka povoli bez varovani pri nejaky teplote, bohužel asi beznej jev.

      1 0
      • novas752  

        Závity na košíky jsou typicky nýtovací matice = nejsou do rámu nijak vlepené, teplem nemá povolovat co.

        Okolí oblepit nějakou gafou, pod vložku zkusit namotat tenkou strunku (např proutek z řadícího lanka) odvrtat šroub i s maticó, pyliny a zbytek vyklepat a nanýtovat novou, závit namazat. Nýtovací kleště na matice nejspíš nemáš = servis.

        2 0
        • AussigBiker  

          Aha, ok.

          0 0
        • Slavik  

          Nýtovací kleště nesou nezbytně nutné, stačí delší šroub, matka a podložka. :-)

          0 0
          • jIrI___  

            Kdesi jsem viděl i návod na roznýtovací matice pomocí rychloupínáku :)

            0 0
            • Vilém  

              Postup byl na strankach parktoolu. Zda to tam jeste je, to netusim.

              0 0
          • Petr Ch  

            Mám na kole povolenou nýtovací matici. Dá se to doma nějakým způsobem znovu znehybnit, nebo ji musím odvrtat a dát novou? Kleště nemám.

            0 0
            • novas752  

              zalepit.

              0 0
            • Fazzy  

              Muzes to zkusit presne tim zpusobem co zminuje slavik. Pripadne pridat vterinak.

              0 0
              • Petr Ch  

                To právě chci. Jen bych to potřeboval trochu podrobněji upřesnit, to s tím šroubem, matkou a podložkou.

                0 0
                • novas752  

                  Vezmeš šroub, našroubuješ matici, nasuneš podložku, šroub natočíš do nýtovací matice, podržíš a šroubovánim matice po směru hodin přes podložku roznýtuješ trochu víc tu nýtovací matici. V postatě to samé co dělají nýtovací kleště, které na to tlačí pákovym převodem místo šroubového. Je tam riziko toho, že se poškodí závit = bude se to muset odvrtat a dát tam nová.

                  0 0
            • Kouba_2005  

              Většinou jo, stačí víc zalisovat. To uděláš šroubem s matkou a podložkou.

              step by step :-)

              Na odpovídající šroub, doporučuji imbusový, natočíš tak do půlky matku a nasadíš podložku. To celé zašroubuješ do nýtovací matice až po tu matku a dostatečně hluboko. Mezi matkou a nýtovací maticí musí být ta podložka. Protáčející se nýtovací matici můžes zkusit přidržet třeba z boku šroubovákem. Až to tam budeš mít natočený, tak nasadíš imbus, kterým budeš šroub držet, aby se ti neprotáčel. Zároveň se ti nesmí protáčet ani ta nýtovací matice – mírným nakloněním šroubu ji lehce vyvrátíš (proto ten šroub na imbus, s tím to jde líp) a přestane se protáčet. Pak vezmeš stranový klíč a začneš utahovat tu matku na šroubu (utahovat = doprava), cos na něj našrouboval. Tím se nýtovací matice víc zespoda slisuje a měla by držet. Vše samozřejmě s citem, ale na to přijdeš, až to budeš dělat.

              0 0
              • Petr Ch  

                Tak mám opravu za sebou. Nejprve jsem to zkusil pomocí šroubu, matice a podložky. At' jsem zkoušel cokoli, nýtovací matici se mně nepodařilo zajistit proti pohybu. Z tohoto důvodu jsem ze staré náby demontoval ocelovou osu a přeskládal do sestavy – viz foto. Pomocí ocelové osy a upínáku jsem nýtovací matici lehce slisoval a tím ji zajistil proti protáčení. Poté jsem již další lisování prováděl pomocí šroubu, matice, podložky. Dvěma způsoby jsem postupoval proto, aby byl konec přípravku co nejblíže k nýtovací matici – kratší páka, méně nežádoucí stranové síly a tím pádem větší ochrana rámové trubky před poškozením. Ještě doporučuji udělat na nýtovací matici značku, aby měl člověk jistotu, že se při lisování neprotáčela.

                0 0
                • Kouba_2005  

                  Dobra vec se podarila, volejme hura a tri dny se veselme! :-)

                  0 0
                  • Petr Ch  

                    Uvidím, jestli to bude držet. Hliník není pružný kov a dost možná je již poškozená deformační část matice. Proto se ptám: jaký průměr vrtáku se používá k odvrtání? A nýtovací matice se závitem M5 mají všechny stejný venkovní průměr a délku? Která tam vlastně patří a kde všude se dá koupit?

                    0 0
                    • Kouba_2005  

                      No, co mám tak vysledovaný z roboty, tak třeba na M8 máme různé délky i různé venkovní průměry, takže u M5 by to mohlo být taky různé. Délka tě netrápí, v trubce je místa dost. Průměr zjistíš po případném odvrtání. U kola jsem to naštěstí nikdy nepotřeboval měnit, takže tu zkušenost nemám, ale v práci to normálně zarazím dovnitř a je to :-) Tam je to ale v oceli. Na rámu bych se trošku bál, ale třeba z boku šroubovákem naťukat ten venkovní rantl postupně po celém obvodu dovnitř musí taky fungovat.

                      0 0
      • Kalic  

        To až kdyby ujela ruka při odvrtávání :-)

        2 0
        • Kouba_2005  

          Stejne to neodvrta, protoze se mu bude ten zarezlej sroub otacet i s nytem. Pak otacejicim se nytem udela velkou diru do karbonu a ma vydelano. Ve finale klikne na odkaz a necha to opravit odbornikem.

          3 0
          • McBlacky  

            Pro servis trivialni operace, dela se to kazdou chvili.

            Teda pokud neni poskozeny ram, pak uz se to komplikuje dost

            2 0
      • cibi  

        Po pravdě – nevím zda je ta jeho čeština reklamní tah nebo neznalost.

        No a o tom, že by se karbon zapekl a žíhal čtu poprvé.

        0 0
      • jIrI___  

        Ten popis je masakr, snad rámy opravuje lépe než píše :D

        0 0
        • milan.v  

          Ano, jeho práce je kvalitní…

          2 0
          • cibi  

            aha, tak prostě rozumí své práci, ale jeho čeština kulhá.

            Je lepší, než kdyby to bylo naopak.

            tímto se mu omlouvám…

            0 0
        • Mamut  

          Pred 4–5 rokmi mi opravoval prasknute karbonove plutvy na freediving. Boli to jeho 1. opravovane plutvy, robilo sa to na 2×, pretoze 1. oprava po 1–2 pouzitiach praskla a myslim, ze sa pevne rozhodol, ze uz ziadne dalsie plutvy nikdy opravovat nebude*, ale dodnes funguju pri kazdotyzdennom pouziti. Takze si myslim, ze je sikovny dost. Gramatika nejazdi.

          *) plutvy si musia zachovat svoju povodnu ohybnost/pruznost, ktora sa plynule meni po celej dlzke. Takze nejde len placnut dalsiu vrstvu karbonu ako na rame s tym, za cenu par desiatok gramov navyse to bude lokalne pevnejsie, na co este nikto neumrel. Hodne sa brusilo, aby sa najprv ztencili, aby po placnuti novych vrstiev bola tuhost podobna povodnej atd. Vo vysledku su v tom mieste o nieco malo tuhsie, ale nevadi to.

          1 0
    • Finidi  

      Moc všem děkuji za rady. Pro mě hodně důležité je, že se to dá celkem elegantně vyřešit. Nebudu raději pokoušet čerta a dám to určitě do servisu.

      A ponaučení?

      Příště budu dopředu mazat :o)

      Hodím sem pak info, až bude opraveno.

      Ještě jednou díky

      0 0
      • Slavik  

        Ono to nemusí být JEN o mazání, ale o citu dotahovaného šroubu.

        Nedotažený, vyviklá se závitová vložka a protáčí se.

        Přetažený, z. vložka se kousne a protáčí se.

        0 0
        • milan.v  

          Na první funguje už dost dlouho Loctite… ;o)

          0 0
        • Kouba_2005  

          Nesouhlasím, myslím si, že je to jen o mazání. Když ten šroub dorveš, co ti ruka stačí, tak v podstatě děláš to samý, jako když závitový nýt lisuješ. Nic tím nepokazíš. To třeba níže zmiňovaný Loctite je naprostá kktina. Lepidlo v závitu zatuhne a hůře dolisovaný nýt pak lehce protočíš a jsi v řiti. Takže mazat, mazat, mazat, aby to nezarezlo/nes­rostlo, to je celý.

          0 0
        • novas752  

          No, dokud to tam galvanicky nezoxiduje. Pak to můžeš mít původně dotažený jen lehce a stejné to nepovolíš. Mazat.

          0 0
      • Jakobo  

        Pokud se dostanes pod kosik, kapl bych mezi ram a matici vterinove lepidlo, pockal a srub pak povolil. Nebo lepe poradne ocistit a paratkem zalepit epoxidem, aby se kolem matice pekne rozlil. Nemas moc co zkazit. Bud to urzi a bude to drzet i do budoucna nebo pujdes do servisu, odvrtavat apod. Tim epoxidem to uz bude asi naporad.

        Epoxid se da vzdy odbrousit a ta zavitova matice bude zrejme lepena take.

        A srub nejprve poklepej kladivkem a misto imbusu muzes pouzit vodny torx.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.