Budu kupovat GARMIN 530 pás a zvažuju jestli se mi hodí na cyklostezky i radar varia, tedy o upozornění že za mnou jede cyklista nebo kolobrndkář, po silnicích nejezdím. Hodně se mi stává, že mně nečekaně někdo předjede a to fakt rychle. Díkes
Budu kupovat GARMIN 530 pás a zvažuju jestli se mi hodí na cyklostezky i radar varia, tedy o upozornění že za mnou jede cyklista nebo kolobrndkář, po silnicích nejezdím. Hodně se mi stává, že mně nečekaně někdo předjede a to fakt rychle. Díkes
„Hodně se mi stává, že mně nečekaně někdo předjede a to fakt rychle“.
Hodí se ti? Ano.
Ale jinak za me asi pitchovina , staci jet na kraji. Porad to není auto ale cyklista kdo te predjizdi.
Pokud je vetsi pohyb na cyklo tak to nebude uplne presné. Tzn do Prahy na pribrezni cyklo bych to uplne nedoporucil.
Stačí být na stezce jeden z nejrychlejších, pak je to na pohodu :-)
Za mě je stejně nejlepší vnímat okolí i normálně a nejenom se spoléhat na radar.
Máš asi dobrý nohy, když zvládneš na kole ujet klidně 2000W koloběžce, co má maximálku 50+km/h a hlavně tohle dokáže na rovině držet libovolně dlouho (tedy dokud jí nedojde baterka) :)
K tomu taková letní Trojská nebo Vysočanská cyklostezka – tam si naopak myslím o těch „sprinterech“ svoje, v rámci toho, že je tam asi tak 10 psů, 20 dětí, 30 bruslařů, 40 běžců… na 100m trasy… Tam normální člověk jede naopak hodně pod svoje možnosti, pokud nechce někoho sešrotovat :)
To nám teď tady jezdí mezi auty. Jen to teda smaží podstatně víc než 50km/h. Borec má integrálku, páteřák a jede jak hovado.
To je jen dočasná záležitost
Já ho vozim i na bajku a když nedejbože zapomenu radar doma nebo do něj nalejt šťávu tak je to takový “divný” takže bych ho doporučil všema deseti. Na stezce se neztratí a pokud nedejbože budeš muset kousek po silnici tak to bude jen bonus.
Jj. Kamosi ho vozili na bajku dokud ho jeden nesel hledat a nenasel. Uz ho nevozi zadnej :))))
Nestačilo by malinkatý zrcátko na řídítkách?
Sam som o tom premyslal, ale potom som to zavrhol, aj tak vetsinou jazdim len v lese. Ale podla mna je to fajn napad, kludne chod do toho. Tie rychle kolobezky to je aj 40 kil kovu, tak to by mal ten radar registrovat
Aha to som asi napisal blbost vsak :DD
To nema s kovom nic :D
Klidně. Ale detekce na silnici, když Tě dojíždí auto je řádově 95% (ty auta, které se přibližují hodně pomalu, nebo vyjedou za Tebou ze zatáčky to někdy nevezme, díky principu radaru), detekce rychlejších kol, koloběžek či bruslařů je tak 60–70%.
Ale taky ho vozím furt – ať už vím, že se budu cestou určitě muset motat na silnici, stejně tak když vím, že bych měl podle plánu jet jen po cyklostezkách.
Tak to ja to mam 99.9% fakt jen vyjimecne to nevezme auto. Jasne ze kdyz me dojede a jede moji rychlosti tak z radaru zmizi, taky jsou problemy s vic autama za sebou kdyz prvni je velky (bus) atd
Kazdopadne na cyklostezce jen na peloton mod nebo sviceni. Blikani je pro ostatni, zejmena mensi deti, docela neprijemny
Oki rozhodnuto.
Tak je to hodně dané místem ježdění – já se často motám v okrajových čtvrtích Prahy (klasické delší úzké ulice mezi rodinými baráky) a tam mám vypozorováno, že dost často „nedetekuji“ auto, když přejedu křižovatku a něco vyjede a zatočí v podstatě hned za mnou v nízké rychlosti. Když jedu klasicky silnici, tak tam je to opravdu k těm 99% (viz autobusy a za ním „schovaný“ auta, dvě auta nalepený za sebou na narázníku atd.)
Na cyklostezkách, kudy jsem někdy nucen jet (raději přeplněná letní cyklostezka, než přeplněná magistrála :) ) je to jak kdy a jak co – tím, že profil těch „koloběžkářů“ je úzkej, tak radar vidí jen někdy, nebo až na poslední chvíli. ale lepší něco, nežli nic… :)
Beru to tak, že to není zpětné zrcátko, ale jen příjemná pomůclka a samozřejmě vždy, když kdekoliv odbočuju vlevo, nebo dělám nějaký manévr, kdy mne auto může sejmout, tak se ohlížím – nespoléhám na něj na 100%.
Já “našel” jinej trabl – když jedu po stezce, která vede podel silnice tak to bere auta ze silnice takže nevíš jestli se k tobě blíží koloběžka nebo auto, který tě ani nemůže ohrozit :)
No zo mi taky vadi…ale tak to prostě je, radar má široký záběr a nepozná že něco jede a je mezi vami třeba pruh trávy, ostrůvek atd.
To je bohužel vlastnost – jak píše Johny.Merida. Kdyby ten radar neměl tak široký úhel záběru (který způsobuje i tyhle upozornění ze silnice vedle cyklostezky), zase by nefungoval tak spolehlivě přímo na té silnici.
Mojí logikou – lepší tyhle „falešné upozornění“, než žádná i když mne auto pak reálně míjí.
A jak říkám – není to zpětné zrcátko nebo couvací kamera – vždycky se při nějakém manévru otáčím a přesvědčím, jestli je za mnou opravdu prázdno. Ale že mi to výrazně pomáhá (kdy být raději ve střehu) je jasná věc.
však já to chápu, jen jsem to psal jako poznatek :)
To jsi tu odpověď promýšlel teda pořádně dlouho :)
Jo to se stává, nebo když odbočím na šikmou silnici, tak to hlásí auta projíždějící rovně dokud se dostatečně nevzdálím, proto i tak mám zrcátko a kontroluji si co to je.
Kolo nebo koloběžku na stezce obvykle slyším okamžik nebo dva před. Pouze nedávno mě nějaký přípomocňák trošku vylekal, vedle stezky projížděl zrovna vlak, takže ani bzučení nebylo slyšet. Základní pravidlo je se tam moc nemotat a nelekat se :)
Bohatě by stačilo, kdyby ti rychlejší byli ohleduplnější a přidělali si na kolo zvonek. Kdysi to dokonce byla součást povinné výbavy. Crcat se furt těsně při okraji na úzké stezce je otravné, zvlášť, když se člověk chce trochu zrelaxovat a ne honit tepy.
Zvonek je samozřejmě prima, používám. Ovšem v dnešní době má v uších tak 70% populace na cyklostezce špunty s muzikou…
Těm pak budiž země lehká.
Ta cyklostezka je trošku o nervy. Občas musím prostě zpomalit. Motající se děti, pejsci a podobně.
Jen masochista jezdí po cyklostezkách.
Co se dá dělat. Obvykle se zavěsím za někoho rychlejšího, kdo mi rozráží cestu. Ta holka byla navíc velmi atraktivní.
Využívám cyklostezku pro dojížďění do práce.Je to menší zlo než jízda mezi autama.Brno jih.Věčně ucpaná dálnice,všechno se to hrne sídlištěm :-(
U mě je detekce spolehlivá hodně, i cyklisti, chodci, jednou psi a nedávno model letadla. samozřejmě malé objekty na menší vzdálenost. A samozřejmě to nehlásí objekty co nejsou rychlejší. Je potřeba to mít dobře umístěné a nesmí tomu nic překážet ve výhledu.
Taky mi detekce přijde spolehlivá na 99%.
Klasické situace kdy se auto nemusí objevit
Kolona – logicky jedeš stejně rychle nebo rychleji
Dojede tě a ztratí se z detekce, objeví se až když tě začne po nějaké době předjíždět
Jede jich víc za sebou a první je bus nebo dodávka, pak ty za ním nemusí na radaru být. Na stezce to bere bez problému koloběžky/kola.
Ale že by mi to nevzalo auto/motorku/cokoliv co mě dojede a předjede se mi nestalo. Naopak mám úseky, kde mám pravidelně falešnou detekci (asi odraz)
Podjizdeni mostu casto hlasi chybu, kovovych pokazde.
To se mi ještě nestalo, já zase mám planý poplach docela často když se rozjíždím.
Je to tak, cyklostezka v Dobřichovicích, podjezd pěší lávky přes Berounku a radar pokaždé hlásí „auto“.
Odrazy to bere. Nedávno sem stál u stánku se zmrzlinou a měli tam velký plochý poutač. Odrazem to hlásilo auta co jela proti mě.
Díky všem vezmu jen Gamina a tepák.
Když na to jsou penízky, vzal bych i radar – pokud i jen občas vyjedeš z cyklostezky na silnici, je to opravdu hodně dobrá „pomůcka“ – většina z nás se tu shodneme, že radar považuje za jednu z nejlepších věcí, co na kole vozí a bez něj pak jen neradi jezdí :)
Na cyklostezku je radar zbytečný. Jakmile najedu třeba na cyklodálnici kolem Ostravice, tak ho hned vypínám. Na takovém úseku jsem pro něj nějak nenašel smysluplné využití, navíc to hodně silné blikání je pro ostatní nepříjemné.
Zrovna tuhle highway mám na mysli.
Na cyklostezku zbytečný a oslňuje to v jakémkoli modu ostatní…
Nejen tobě (pokud ho pořídíš), ale všem vřele doporučuju použít (obzvlášť na cyklostezku) „Smart bike light“. Pak bliká jen, když tě někdo předjíždí a neotravuje ostatní neustálým svícením. Právě na užších místech cyklostezek mi radar nepřijde vůbec na škodu a člověk není tak překvapenej, když to kolem něj někdo prosviští.
Na stezce (na ty 2 kilometry co to po kundodromu mám domů) ho nevypínám a mám v auto režimu. Když jsem ho vypínal, každou chvíli se na mě nalepil nějaký chytrák a jel v háku. Teď je klid, když pominu ultra dementy. Není nad to, když to dement za tebou nedobrzdí (osobní zkušenost) a pak nechce řešit škodu.
ano, používám takto a „oslňuji“, jen když mě někdo dojíždí…dříve jsem radar na cyklostezku vypínal, ale kvůli těm rychlým koloběžkám ho používám i tam. Už jsem to psal tady
Vyrábí se i radar bez světla :)
Bohužel má trapně nižší výdrž než ten se světlem.
Radar sem si koupil kvůli silnici, ale beru si ho vždy, i na stezce, cyklotrase je fajn když mě to upozorní na rychlejšího cyklistu, když jedeme ve dvou, že se máme uklidit. Ale pokud bych nejezdil vůbec po silnici, tak bych ho nekupoval, i když si to nedovedu představit, málo kam se dá dojet stoprocentně mimo silnice.
Ve dne dávám denní blikání, v noci noční, když jedu se někým tak peloton. Abych po vjezdu na stezku slézal a přepínal režim, tak to fakt ne.
Tak to prepnes na garminu zajizdy, ne?
Používám aplikaci na mobilu a tam ovládání režimu není nebo sem ho nenašel.
Za jízdy sáhnu pod sedlo, podržím tlačítko na radaru a je hotovo. Jednodušší než ho vypínat/přepínat pomocí budíku, na 530 to je o nervy.
Je to skoro stejné jak hledat za jízdy vajgl v autě…
máš vůbec radar? není nic jednodušší, než přepnout režimy za jízdy
Jako přepínat režimy čudlíkem na radaru pod sedlem? Máš vůbec radar? :-)
hmm počkej budu chvilku rozmýšlet, zda jej mám… vážně: Ty zastavuješ, když potřebuješ přepnout? edit: čtu Tvůj navazující příspěvek. nevládnu garminem, mám wahoo bolt ;-)
Stejně nevíš co tam máš za režim a vypnutí znamená podržet. Máš vůbec radar? Co bezpečnost?
Tady budou i sluchátka …
mno, kdyby ses pozastavoval i nad tím, že se za jízdy napiju z bidonu, nasadíš tomu korunu :-)
Přepneš a podržíš ruku před radarem, na dlani vidíš, jestli svítíš nebo blikáš. Když vypneš, zařve Ti budík. V čem je problém? Než jsem si pořídil apku, dělal jsem to tak taky celkem běžně.
A mezitím se 3 vysekáš protože budeš čumět na dlaň :-)
to je fakt psycho. Jsme tady na cyklistickým fóru? Normálně jedu, vidím 100m před sebe, šáhnu po paměti pod sebe, cvaknu tlačítkem a mrknu na dlaň. Akce asi na sekundu. Jestli tohle nezvládneš bez pádu, tak raději prodej kolo, fakt, bo to se ani nenapiješ z bidonu, protože ho nevytáhneš z košíku.
Já si z toho jen dělám p.rd.el, nemám jedinej důvod měnit způsob blikání když vjedu na stezku. Když přijedu do města a popojíždím v koloně, tak taky neměním styl blikání/svícení aby to náhodou někoho neotravovalo nebo ty ano? :-)
jasně, že ne. Ale když mě třeba někdo dojede, tak přepínám na peloton.
A pritom to uz je davno vyreseno :)
Je to k pousmání, ale dostal jsem se až postovanému videu a musím zase uznat, že to na jednu stranu není tak úplně blbý, kupodivu… :)
Sice tahat optickej kabel přes rám (samozřejmě pokud to jde externě, nebo je v průchodkách/rámu místo, tak žádný problém), ale funkčně to slušná kontrolka je :)
Já měl s Karoo 2 celkem problém, že v určitých firmwarech se mi radar po pauze připojil, upozornění dával, ale byl zhasnutej a neblikal (musel jsem buď z menu počítače znovu zapnout blikání nebo stiskem tlačítka zapnout). teď už to sice vyřešili (že i po pauze se rozsvítí), ale prostě jako kontrola zadní blikačky to není úplně marné.
A řešení ala se-se (který by na to měl vzadu fotorelé a na řídítkách ovládací panel jak v raketoplánu) to taky úplně není :)
Za jízdy přejedu po displeji budíku a jedním klikem nastavím režim :-)
Já se mezi sedlo a radar tak abych mohl dobře mačkat tlačítko pořádně nedostanu, abych přepl režim tak ho radši sundám. Tohle je nejlepší způsob jak si akorát rozbít hubu.
Jak sem psal, pokud cíleně jedu s někým dávám peloton a když mě někdo předjíždí nebo předjedu já, tak se za tu chvilku nezblázní. A jak tu padlo, dobré na odrazení nežádoucích lepičů.
Mám garmin (radar) a pokou jedem ve skupině, tak ty za mnou to nehlásí, takže na detekci cyklistů ti to asi nebude k ničemu
To máš radar asi rozbitý nebo jedete stejnou rychlostí. Mně to hlásí i přibližující se cyklisty, jsem předjížděn často a vždy je radar detekuje.
Jirka má pravdu. Nehlásí to pouze toho, kdo jede stejně rychle.
RTL500 a první fw RTL510 braly jen auta. Myslím, že u RTL500 to nevyřešily ani následné updaty fw. Jinak ale souhlas.
Je tam nejaka tolerance, takze kdyz jedes 20 a nekdo mezi cca 18–22 tak ho to nevezme taky
Jestli jedeš 20, tak jiného jedoucího 18 to fakt nevezme :) Nějaká tolerance tam ale samozřejmě je. Podle manuálu to bere objekty jedoucí od 10 km/h. Když stojím, bere to ale i chodce, kteří jdou normální rychlostí.
Tak ti bude asi tím. Ono na silnici ten rozdíl rychlostí při předjíždění není nijak velkej.
na stezky mohu jen doporučit a zejména na ty hodně frekventované, cyklista je nucen dělat různé úhybné manévry a radar varuje, když se po stezce za ním řítí někdo trénující časovku nebo skupina silničářů, kteří si popletli cyklostezku se smíšeným provozem s tréninkovou trasou.
I na cyklostezce tj. pozemní komunikaci, která není chodníkem platí pravidla provozu. Tzn chodci (bruslaři) za sebou při levém kraji vozovky. Rychlost provozu v obci 50 nebo dle značky, mimo obec bez omezení. Při změně směru jízdy (úhybné manévry) dávat znamení, ohlédnout se. Na křížení nebo napojení přednost zprava (ne rovně je hlavní).
Psala jsem už výš, ale zkopíruji to:
Bohatě by stačilo, kdyby ti rychlejší byli ohleduplnější a přidělali si na kolo zvonek. Kdysi to dokonce byla součást povinné výbavy. Crcat se furt těsně při okraji na úzké stezce je otravné, zvlášť, když se člověk chce trochu zrelaxovat a ne honit tepy.
Bohatě by stačilo, aby všichni dodržovali pravidla a nepožadovali po ostatních extra chování nebo výbavu. To jen kvůli jejich bezohlednosti a potřebě jezdit prostředkem a zanedbání úplného základu tj. věnování se provozu v okolí, jen kvůli osobní potřebě relaxovat na pozemních komunikacích.
Ano jsem silničář a kvůli džungli na cyklostezce, která nemá s dodržováním pravidel společného vůbec nic, se jim za denního světla vyhýbám. A za tmy nebo šera využívám pouze ty dálkové (Boršov nad Vltavou – ČB, Purkarec – ČB).
Tak pak se nediv, když ti tam někdo nasype rýsováčky.
Na silnici se bojíš a pěšáky a pomalejší cyklisty na stezce budeš buzerovat.
Na silnici se nebojím, bojím se na cyklostezce.
Tak tam nejezdi :-) Ušetříš nervy sobě i ostatním.
Hlavně seš asi moc mladej. Vydrž a časem třeba pochopíš.
PS: Ale když koukám na profil, tak spíž už ne, ne každému je dáno :-(
Tak to teď teda pevně věřím, že předjíždíš zleva a nezapomínáš ukázat změnu směru jízdy nejen před zahájením manévru, ale i při následném zařazení se před předjížděného. ;-)
Existuje snad někdo, kdo to nedělá…?
Crcat se těsně při okraji je pro chodce na silnici věc naprosto samozřejmá, proč by to na cyklostezce mělo být jinak?
Twl, 50 na cyklostezce v obci? To je dobrej masakr :-D
Nikdy jsem tak nejel, na to nemám fyzičku ani psychickou odolnost, ale všichni by měli počítat s tím, že ten limit tam platí a ne jezdit 15 km/h prostředkem, motat se jak vítr v bedně a při předjíždění ostatních se ani neohlednout.
Fakt je, že co dokážou někteří jedinci vymyslet na cyklostezce, je na zamyšlenou. A rozmachem elektro se to rozhodně nezlepšilo. Chodci zrovna tak, jeden vlevo, druhej vpravo.
Na kole jezdí kdo má do ****** díru, hodně lidí nemá ani papíry na auto, takže ani nevědí, jak se na silnici potažmo cyklostezce chovat. Žádný pravidla neznají, tudíž je nemůžou respektovat, nikdo nic nekontroluje, prostě anarchie. Dřív bylo už děckám na základce vštěpováno, jak se mají na chodníku, silnici, hřišti apod. chovat, to dneska ale chybí a všichni to mají na háku, podle toho to tady taky vypadá.
Některým se dokonce ještě i teď ekluje jet na kole po chodníku ;-)
Nejde o to, že tak někdo jezdí, ale že takovej limit vůbec existuje :-D
A proč by neměl existovat. Stezka pro cyklisty je silnice jako každá jiná. Všichni by se podle toho měli chovat. Jen tam nesmí motorová vozidla.
Asi jak kde, u nás je cyklostezka ve městě 25 max. i bez značek, omezující rychlost. Stačí značka označující cyklostezku ;-)
Jak to popisuje zákon…?
Zkus googl ;-)
Čili nevíš…
Co vím, to jsem napsal ;-) Pokud tomu nevěříš, tak si to dohledej :-D
Pletete si to s presumpcí neviny , ale důkazní břemeno je na Vaší straně ;-)
:-D
Chodci při levém kraji je na cyklostezkách absolutní nesmysl vedoucí k úplnému zablokování užších frekventovaných částí. Potkáš chodce v protisměru a kvůli protijedoucím cyklistům je nemůžeš objet = ty i chodec musíte zastavit protože dál to nejde a čumíte na sebe jak 2 de_ilové. A když se to samé stane na druhé straně ve stejném místě tak stojíte v obou směrech a dokud někdo nezacouvá tak to nemá řešení. :-)
Na cyklostezkách je žádoucí pohyb všech při pravé straně, pak dojedeš chodce, chodec jde volně dál, ty jen zpomalíš na rychlost chůze a až bude v protisměru volno tak objedeš.
Pokud je to skutečně stezka pro smíšený provoz chodců a cyklistů má 3 metry nebo víc. Tam se vedle sebe vejde více než dva cyklisté a dva chodci. Pokud je užší velmi pravděpodobné jde o chodník, kde možná cyklisté dlouhodobě jezdí, ale nemají tam co dělat.
V provozu je žádoucí, aby ti, co se míjí o tom věděli. Takže chodec ví o cyklistovi na jeho straně, protože jsou k sobě čelem a cyklista ví o pohybu v protisměru a samozřejmě o chodci. A pokud nemá dost místa na objetí, tak zpomalí, aby chodce míjel ve chvíli, kdy je v protisměru volno.
A pokud je stezka přeplněná tak, nic nebrání cyklistovi jet po silnici. Taky před 8.00 ve všední den nejezdím po stezce tady:
https://maps.app.goo.gl/…MPxiG9TBKuC8
protože je plná dětí.
Ty už jsi dlouho nejel na cyklostezce, viď?
Jsou místa, kde to smíšená cyklostezka (nikoliv cyklotrasa) podle značení je a 3 metry to zdaleka nemá (vozovka), spíš sotva přes 2. Viz například celý úsek A2 podél bývalého Modřanského nádraží, což je zároveň jeden z nejfrekventovanějších úseků – když je tam rušno tak je to takřka souvislý proud lidí a chodců v obou směrech = i pokud se všichni pohybují na pravé straně tak jako cyklista visíš za chodci nebo bruslaři apod. klidně 150 metrů než se v protisměru objeví mezera na předjetí. Když by v tom místě měli všichni krom cyklistů nalevo tak by to prostě nefungovalo ani omylem, prostě bez šance.
Přesně tak. A nejlíp 2 kočárky vedle sebe a k tomu děti navolno…Tohle je moc fajn úsek…
Bohužel většina smíšených stezek je substandardní a ty 3m nemá.
Po jake strane by meli chodit chodci na silnici, pokud by zabrali podstatnou cast sire jizdniho pruhu, rekneme >= 1/2 jizdniho pruhu?
Pochodující útvar chodí vpravo, tak zní norma.
A bere se jako pochodujici utvar jeden clovek, protoze na drtive vetsine stezek pro chodce a cyklisty, i jeden chodec zabere podstatnou cast jizdniho pruhu a donuti protijedouci vozidlo, cyklistu, vybocit ze sveho pruhu.
A bruslaři? Z pohledu zákona jsou to chodci. Měli by podle tebe tedy jezdit vlevo. Jenže bruslaři můžou jezdit prakticky stejně rychle jako kola, zabírají širší stopu a jejich možnosti brzdit jsou omezené. Fakt bys je poslal proti kolům?
Jejich rychlost by měla odpovídat jejich schopnosti brzdit a řídit.
No ono je dost rozdíl, jestli brzdí ve směru pohybujících se kol nebo prosti směru jejich pohybu, kde se rychlosti sčítají.
Máš pravdu. Logiku to má.
Úplně nejhorší ale je, když se sejdou vyznavači chůze vpravo i vlevo (a anarchisti prostředkem). Ti potom dokáží zneprůjezdnit i širokou silnici jako je na Praděd.
Proto tam má stát policajt a vybírat po stokoruně (má jí po kapsách každý, nikoho to nezruinuje, ale každýho zamrzí). Dva týdny a bude tam pořádek.
Zrovna na A2 by ses asi s tou stovkou divil. Pokud teda nejedou (až) ke Keltovi. :-)
Nedávno jsem byl v KV a na procházce po silnici se zákazem vjezdu všichni, až na výjimky chodili vpravo. Asi nějaká retardace…
Ano, z praktického hlediska je takto lepší, ale při striktním výkladu zákona to prostě je tak, že chodci by měli chodit vlevo, rozhodně není žádné ustanovení podle kterého by měli chodit vpravo.
Třeba v Plzni musí chodci na smíšené cyklostezce chodit vpravo https://www.plzen.eu/…-vpravo.aspx
Pražáci chodí většinou taky vpravo, i když je fakt, že občas někdo jde proti proudu ;)
Chůze § 53.
To že to tak je v zákoně nikdo nerozporuje. Ale je to blbost a třeba se zákon změní tak, aby to dávalo smysl (po smíšené stezce chodit vpravo).
Stejně to bylo s blikáním na kruhacich, co se pamatuju. U nás například (v CH), když chci ven třetí dírou a neblikam před kruhakem doleva, se domů nedostanu, jinak mě ochotně pustí. Policie to už pochopila a je to dokonce doporučený postup. Logiku to má, pochopit jinak to nejde a usnadní to průjezd.
Obdobně je to na kruhačích v Rumunsku a v části Itálie. U nás, v Rakousku, Německu a na severu Itálie, to je při vjezdu nic, před výjezdem vpravo.
Italii, kde blinkry a zpetna zrcatka jsou jen na prani zakaznika soucasti tzv. „severoevropskeho paketu“, bych do toho vubec netahal ;-)
:-D
Tak ono to má logiku, abys viděl auto, které proti tobě přijíždí a uhnul víc na kraj, třeba až do příkopu, když ti přijde, že je to bezpečnější. Auto zezadu jede po druhé straně silnice a neohrožuje tě… že ano.
Fascinují mě mlamoji bez základního vzdělání, co si to štrádují pěšky vpravo do silnici a při zvuku auta se ohlížejí. Ale všeho dočasu, elektromobily to proberou.
PS: po chodníku, schodišti a pod. se chodí vpravo, ale tam nejezdí různé vehikly. Smíšené stezky nejsou řešeny, Nevím, zda je brát jako chodník či jako silnici. Asi se předpokládá vzájemná tolerance, kdy není potřeba regulovat každý prd.
Stezky jsou řešeny
Zákon č. 13/1997 Sb.
§ 12 odst. 7) ....... Samostatná stezka pro cyklisty je podle své povahy a umístění buď místní komunikací IV. třídy, nebo účelovou komunikací.
Pokud není samostatná je součástí silnice nebo dálnice ke které přiléhá. Takže ne součást chodníku.
Není řeč o stezce pro cyklisty, ale o smíšené stezce pro pěší a cyklisty… typicky vyasfaltovaná polňačka označená značkou, že se jedná o stezku pro pěší a pro kola, která tam zakazuje vjezd motorovým vozidlům.
Je těžké projít zákon, který jsem citoval?
§ 6 Místní komunikace
odst. 2 pism.d) místní komunikace IV. třídy, kterou je komunikace nepřístupná provozu silničních motorových vozidel nebo na které je umožněn smíšený provoz.
Chodit vpravo dava smysl, jen kdyz je stezka uplne precpana, jinak samozrejme vlevo, at se vidite a muzete se lip vyhnout, treba kdyz chcete jit dva vedle sebe a kecat. To s tim kruhacem a blikanim doleva sem teda nepochopil, jde to nejak rozvest.
Kdyz je kruhac misto krizovatky ctyr silnic a jedu tim tretim vyjezdem ven (tj. doleva), blikam doleva, aby ten, co prijizdi proti me (vyjezdem 2) vedel, ze mu zkrizim cestu a nemuze to tam bezelstne vyslat. Viz prvni video zde , posledni prujezd.
Tak jak je to popsané v textu to dává smysl, ale to tvoje vysvětlení je teda dost slabé. :) A pak si představuju ten freestyle co by tu z toho byl. Ono dokázat použít dvojpruhý kruháč tu nikdo neumí a toto tomu asi nepomůže. :) A není se co divit, jezdím přes dvě křižovatky co mají hlavní do zatáčky a tam si každý bliká jak chce a nikdy nevíš, kam to nakonec pošle.
O dvojitem kruhaci jsem nepsal, tam si to neumim predstavit taky. S hlavni do zatacky mam tu statistiku, ze kdyz zataci hlavni doleva a ja blikam doleva, tak pravdepodobnost, ze mi tam nekdo vjede z ty vedlejsi (coz vede rovne), je VYSSI. Prestal jsem blikat a je klid, ale proc se to deje, nechapu dodnes. Proste italove na blinkry moc nejsou a kdyz nekdo blika, asi to znamena „blika, nekam uhne, tj. muzu jet“ :)
A jak blikáš, pokud má kruháč třeba 6 výjezdů?
:) No tak si to co poslals zkus přečíst, možná budeš překvapený. Tam píšou, že na jedno pruhém se normálně bliká pouze při výjezdu doprava a blikání doleva se používá na dvoupruhém, aby ostatní věděli, že můžou vjíždět když jedeš vnitřním pruhem a když přestaneš a hodíš blinkr doprava, tak aby všichni věděli, že budeš vyjíždět. Na jedno pruhém blikání doleva podle mně k ničemu není, tam tím nejde ničemu pomoct.
Na jednopruhem je blikani k tomu jak jsem psal predtim. Nerikam, ze to je nutny, ale das tim najevo tem, co jedou proti, ze pojedes dokola. Netrvam na tom, jen rikam, ze to smysl ma, mam to v praxi vyzkouseno. Kruhac ve videu ma jeden pruh a spolehat se na to, ze nekdo blika ze jede okolo a je mozno vjet do pruhu vedle je imho cista naivita a ja to nedelam.
Mě by bohatě stačilo kdyby blikali vpravo ti co chtějí sjíždět…
To jo, ale spoleh na to neni.
To ti nestaci, ze blikali, kdyz vjizdeli? :)
Precti si ten clanek.
Tam blikat fakt netřeba. Neblikám = kroužim dál. Blikám doprava = jedu ven. Blikám doprava už při nájezdu = jedu hned prvnim ven. Neni třeba to jakkoliv víc komplikovat.
A jak se blika, kdyz se vyjizdi 4. vyjezdem?
Jo, pokud je někde stezka počmáraná piktogramy ve většině případů to je to naznačeno jako že všichni vpravo.
Taky příčetnějšímu chování dost napomáhá středová dělící čára, pak se většinou skupinky chodců neroztahují na druhou půlku,
Myslis neco takoveho? To nepomaha :-). V tomto pripade to technicky neni cyklostezka, neni tam znacka, tak nevim jak se to v takovem pripade bere.
Ale to neznamená, že mají chodci chodit vpravo. To znamená, že oba pruhy jsou určené pro cyklisty i chodce.
Zákon umožňuje oddělit samostatný pruh pro chodce a pro cyklisty. Tenhle piktogram znamená, že pruhy nejsou s vyhrazeným užíváním.
A proč jsou chodci vzhůru nohama podle tvého pravidla? Nebylo by pochopitelnější, kdyby chodci byli hlavou nahoru pokud mají chodit vlevo?
Chodec je vyobrazen ve stejném směru jako kolo = ano znamená to že chodci vpravo. Kdyby měli jít chodci vlevo tak tam bude chodec vůči cyklistovi vzhůru nohama.
Pokud by mělo tento význam, bylo by to uvedené ve vyhlášce, respektive v její příloze číslo 8. Pokud to tam není je to jen doplněk, který připomíná, že na stezce není značka pro oddělení pruhů.
Symboly se nadavaji nohama vzhůru.
Mě ze zkušenosti přijde, že podíl skupinek chodců roztažených přes půlku je větší když tam ta půlící čára není.
Na hodně místech jsou na zemi piktogramy, které přikazují chůzi vpravo.
Jak zní přesně ten zákon?
Přidej, aby tě nikdo nedohnal. Vyjde to levněji ;-)
Když to tak pročítám tak stezka má klasický problém s lidmi chápající veřejný prostor jako jeden velký happening ,nebo zažít město „jinak“. Případně veřejné sportoviště.
Stezka je dopravní infrastruktura a nečekal bych tam nějaké vyšší sledování slušnosti, ohleduplnosti atd… stále je to o dopravě tedy cílevědomé činnosti jak dostat osoby , nebo zboží z jednoho bodu do druhého za ideálních podmínek. Tedy nejrychleji, nejpohodlněji a nejlevněji. Pravidla má ale dodržování se málo kdy dodržuje. Radar a stezce třeba v Rakousku není tak nevídaná věc a týká se třeba i bruslařů.
Pro výkonnostní sporování jsou nevhodné a pro řešení něčí společenské deprivace také.
Osobně si myslím, že u nás jsou smíšené stezky v drtivé většině míněny k rekreačním účelům (procházkám, výuce dětí na odrážedlech, bruslařům a kočárkům…) a až někde ke konci jako dopravní cesty. Táhnou se podél řek, lesoparkama, klidovýma zónama a často na úkor nastoupaných metrů (raděj přes kopec, jak v rušnější oblasti po rovině). Možná je to u vás jinak, ale těch pár stovek metrů, možná pár kilometrů vyasfaltovaných cest se značkou stezky pro kola a pěší, co v okolí dvaceti kilometrů tady mám, opravdu jako dopravní tepny neslouží. Dál na západ už mimo města většinou ani nic takového neexistuje, možná zas až někde za Humpolcem… ;-)
Ve zvoleném urbanistickém a stavebním řešením bych viděl mnohdy pouhý kalkul. Jednoduché na stavbu, nikoliv levné pro objednavatele.