• Lokotka

    Mohl by mi někdo rozumně vysvětlit, proč rámy z karbonu i v současnosti ctí klasickou trojúhelníkovou stavbu a ty hliníkové si i u celopér libují v různých krouceninách hlavně té spodní rámové trubky?

    Děkuji za vysvětlení.

    0 0
    • novas752  

      Nějak nerozumím tvému dotazu, uveď nějaké příklady.

      Pokud dělá značka jak hliníkový tak karbonový model, jsou si obvykle hodně podobné, až na detaily dané možnostmi té které technologie samouřejmě.

      0 0
      • Lokotka  

        No vlastně v současné době neznám rám z hliníku, který by měl spodní rámovou trubku rovnou, ale hned za hlavou se ta trubka ohýbá dolů a cca 10–15 cm před středovou trubkou naopak nahoru, takže ta spodní rámová trubka je esovitě prohnutá. Proboha proč?

        0 0
        • novas752  

          A který srovnatelný karbonový rám to nemá?

          Je to z důvodu prostoru pro korunku vidlice, rovná trubka by tam překážela. Dále pak kvůli většímu průměru kola a často i zdvihu musí vrchní část spodní rámové trubky trochu nahoru/dozadu aby to při dorazu vidlice nenarazilo. A spodní zahnutí předsazuje spodní rámovou trubku dopředu aby v rámu bylo víc místa na bidony, tlumič… A aby ty ohnuté trubky zůstaly pevné, musí být mohutné.

          Karbonové rámy to mají stejně, ale díky lepším možnostem tvarování rámu to neni tak výrazné.

          V neposlední řadě je to esteticky hezčí, kdo chce rám čistý, elegantní, rovnotrubkový, může si nechat udělat ocel, titan…

          0 0
          • Lokotka  

            Ohyb za tou hlavou chápu. Dolní teda furt ne.

            0 0
            • novas752  

              Například. Takhle do toho rámu jde narvat i 500ml bidon. Bez toho prohnutí by tam nešlo dát nic a bylo by to hnusný jak nevim co.

              0 0
              • Lokotka  

                Jo, tady to uchycení tlumiče vylučuje skoro vše ostatní. Taky to takto dělá málokdo.

                0 0
            • Lokotka  

              Nebo takto.

              0 0
          • Lokotka  

            Takhle nějak v karbonu.

            0 0
            • Bubaaak  

              Kratší zadní stavba, hravějši kolo

              0 0
              • Lokotka  

                Už níže jsem napsal, že posunutí středu vzad nepomůže kratší zadní stavbě.

                0 0
                • novas752  

                  Pomůže, zadní stavba se měří od osy středu po osu zadního kola. zadní kolo posunout blíž nemůžeš protože tam vadí sedlová trubka. Ale střed posunout až za osu sedlové trubky můžeš.

                  0 0
                • kubad  

                  Tos psal blbě :)

                  0 0
        • kubad  

          ale běž ty patvare

          0 0
          • Lokotka  

            Jo, tohle je dost dobrý, ale i tady není středová mufna v ose tý spodní rámový trubky, ale skoro neznatelně. Takto, ale trochu výrazněji, to má i Rock Machine.

            0 0
            • kubad  

              Když chceš mit krátkou zadni stavbu tak musíš sedlovou trubku dat před osu. To je důvod

              0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Pavlos_S1  

      Myslíš tohle a tohle?

      Si myslím, že to bude asi i kvůli nějakým vlastnostem co se konstrukce a přenášení sil týče, že to má snahu trochu pružit? A taky si tolik nenamlátíš pytel když ti ujedou nohy z pedálů :-))

      0 0
      • Lokotka  

        Jo a to Stance je oproti Trance posunutý vzad jen maličko, ale furt je.

        0 0
      • Lokotka  

        Jo a u vel. „S“ s v současný době běžně zvednutým středem šlapání už neobkročím rám ani při 27,5" kolech, pokud ten full má víc jak 120mm zdvihy.

        U větších lidí to ale fungovat bude.

        0 0
    • Lokotka  

      Prostě takto nějak bych si to představoval. Proč už to nikdo nedělá?

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • Gwaihir  

        A takto ti to nestačí?

        Edit: U celopér máš podle mě smůlu, zvykej si.

        0 0
        • Lokotka  

          Tady je taky osa středový trubky za osou spodní rámový. Bohužel.

          Ale u hardtailů se těch klasických staveb vyskytuje stále ještě dost.

          0 0
        • Lokotka  

          Moc mi nějak nepasuje to „zvykej si“. Proč by si měl člověk furt zvykat na něco, co nenese žádnej přínos?

          Pokud tam nějakej významnej je, tak si rád zvyknu.

          0 0
          • Gwaihir  

            Já zas nevidím, co je na těch patvarech špatně. Měl jsem za to, že je to čistě estetika, co ti vadí. Vybíráš nové kolo?

            0 0
            • Lokotka  

              Ano, vybírám.

              Já tam jednoznačně vidím menší tuhost v předozadním směru a hmotnost navíc.

              0 0
              • novas752  

                A co tuhost v krutu, co? Tlusté trubky s tečí stěnou mají tuhost daleko lepší než tenká rovná tlustá trubka při stejné hmotnosti.

                0 0
              • kubad  

                To vidíš blbě a to ze hodně blbě :)

                Profilace zpevňuje a i odlehčuje.

                0 0
                • Bubaaak  

                  Nevím kam to psát, tak pod tebe,

                  Na kole není vždy třeba aby něco bylo tužší a pevnější. Proto se může používat profil, který v určitým směru zaručí pružnost…

                  Kubad, není to narážka proti tobě, naopak

                  0 0
                  • kubad  

                    Rozumim

                    Proste profilaci získas tuhost kde potřebuješ a pružnost taky kde potřebuješ.

                    0 0
                    • Lokotka  

                      Hele, a nená u celopéra pružnost na starost odpružení? Proč by měl sakra navíc pružit rám?

                      Jediný, co mě napadá, tak jako ochrana, když dojede tlumič na doraz.

                      0 0
                      • kubad  

                        tady se bavíme spíš všeobecně a o všem

                        0 0
                      • novas752  

                        To platí hlavně u hardtailů tam jsou často třeba sedlové vzpěry hodně ploché aby to mohlo pružit nahoru a dolů a do strany naopak bylo hodně tuhé.

                        U některých fullů je ale zadní čep v odpružení nahrazen pružností zadní stavby – například Cannondale Scalpel, Specialized Epic.

                        0 0
      • wilda81  

        .

        0 0
      • krabica  

        Ale to je v podstatě silnička, tam se s bidonem počítá. :-)

        0 0
    • Mereck  

      Nebylo by lepší jít na kolo, místo toho mudrování o konině? Čas evidentně máš, neprší, není moc vítr ani tuny bláta… Já mít dneska volno…

      0 0
    • Jakobo  

      No ja vzpominam na vysvetlovani tehdy novych tvaru ramu v dobe nastupu hliniku. Kroucena zadni stavba do S oproti rovne oceli byla duvodem nizsi deformace hliny (delsi oblast elastickeho plata pri tahovkach u oceli), kroucene tvary napomahaly absorbovat deformace aby nenastal unavovy lom. Nabeh dolni ramove trubky k hlavove byva ze stejneho duvodu, zohla trubka napomaha deformaci pri narazu a pohlceni energie, ktera by jinak sla primo do svaru a hlavove trubky.

      Svym zpusobem ocel stale zustava idealnim materialem na stavbu, da se udelat dostatecne tuhy ram (za cenu vyssi vahy), vyroba je jednoducha a deformacni schopnosti oceli vynikajici, prominou chyby pri vyrobe i jezdci. Moznost oprav. Nevyhodou je nemoznost provadet hydroforming, ram bude vzdycky tezsi a take pomer tuhosti k hmotnosti, kde hlinik oproti oceli vitezi.

      0 0
      • kubad  

        tuhost/hmotnost u TOP řad oceli může být i lepší, ale cenově jsou to pak jiné šupy

        0 0
      • Lokotka  

        Tak tohle zní rozumně!

        Ty ohyby jsou tam udělaný předem, aby pohlcovaly rázy – nikoli deformace (předpokládám, že jsi myslel rázy) , a protože ta místa jsou díky ohybům pružnější a předem vlastně deformovaná, tak k dalším viditelným deformacím a ani k praskání v oblasti svarů nedochází. Prostě při větších rázech si rám „jen“ zapruží. Tím pádem je pravděpodobně o trochu těžší, ale hlavně méně tuhej.

        Takhle to beru.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.