Mohl by mi někdo rozumně vysvětlit, proč rámy z karbonu i v současnosti ctí klasickou trojúhelníkovou stavbu a ty hliníkové si i u celopér libují v různých krouceninách hlavně té spodní rámové trubky?
Děkuji za vysvětlení.
Mohl by mi někdo rozumně vysvětlit, proč rámy z karbonu i v současnosti ctí klasickou trojúhelníkovou stavbu a ty hliníkové si i u celopér libují v různých krouceninách hlavně té spodní rámové trubky?
Děkuji za vysvětlení.
Nějak nerozumím tvému dotazu, uveď nějaké příklady.
Pokud dělá značka jak hliníkový tak karbonový model, jsou si obvykle hodně podobné, až na detaily dané možnostmi té které technologie samouřejmě.
No vlastně v současné době neznám rám z hliníku, který by měl spodní rámovou trubku rovnou, ale hned za hlavou se ta trubka ohýbá dolů a cca 10–15 cm před středovou trubkou naopak nahoru, takže ta spodní rámová trubka je esovitě prohnutá. Proboha proč?
A který srovnatelný karbonový rám to nemá?
Je to z důvodu prostoru pro korunku vidlice, rovná trubka by tam překážela. Dále pak kvůli většímu průměru kola a často i zdvihu musí vrchní část spodní rámové trubky trochu nahoru/dozadu aby to při dorazu vidlice nenarazilo. A spodní zahnutí předsazuje spodní rámovou trubku dopředu aby v rámu bylo víc místa na bidony, tlumič… A aby ty ohnuté trubky zůstaly pevné, musí být mohutné.
Karbonové rámy to mají stejně, ale díky lepším možnostem tvarování rámu to neni tak výrazné.
V neposlední řadě je to esteticky hezčí, kdo chce rám čistý, elegantní, rovnotrubkový, může si nechat udělat ocel, titan…
Ohyb za tou hlavou chápu. Dolní teda furt ne.
Například. Takhle do toho rámu jde narvat i 500ml bidon. Bez toho prohnutí by tam nešlo dát nic a bylo by to hnusný jak nevim co.
Jo, tady to uchycení tlumiče vylučuje skoro vše ostatní. Taky to takto dělá málokdo.
Nebo takto.
Takhle nějak v karbonu.
Kratší zadní stavba, hravějši kolo
Už níže jsem napsal, že posunutí středu vzad nepomůže kratší zadní stavbě.
Pomůže, zadní stavba se měří od osy středu po osu zadního kola. zadní kolo posunout blíž nemůžeš protože tam vadí sedlová trubka. Ale střed posunout až za osu sedlové trubky můžeš.
Tos psal blbě :)
ale běž ty patvare
Jo, tohle je dost dobrý, ale i tady není středová mufna v ose tý spodní rámový trubky, ale skoro neznatelně. Takto, ale trochu výrazněji, to má i Rock Machine.
Když chceš mit krátkou zadni stavbu tak musíš sedlovou trubku dat před osu. To je důvod
A nestačí ji jen prohnout? U tý sedlový to zlomení do „V“ naprosto chápu. Na druhou stranu ty současný zadní vidle jsou skoro vodorovný, takže ta tvá teorie tomu vlastně nepomůže. To platilo u malejch 26" kol, kde šla vidle docela ostře vzhůru, páč střed šlapání byl výrazně níž. Tam by to zafungovalo..
Jo ale do prohle trubky se blbě cpe sedlovka :)
Dlouhozdvihová určitě. Na druhou stranu, jak po těch rámech koukám, tak nějak nemůžu objevit to, cos napsal výše, tedy sedlovou trubku navařenou před tu středovou.
Děkuju.
Krásný odkazy.
Ten druhej odpovídá mým požadavkům = rovná spodní rámová roura. Škoda jen, že to je už skoro sjezďák a díky umístění tlumiče tam již žádnej košík nedáš.
Já podvědomě cílím na nějakýho maratonce se 120mm předek zadek, takže s tlumičem pod horní rámovou trubkou.
Liteville 301 Mk.15
Ve verzi Trail má 140/130mm zdvihy :)
https://www.nicolai-bicycles.com/…aturn-14-27/
Tohle se mě teda moc líbí. Má to jen jedinou vadu.
cena :D
Ano.
Však sem to dal kousek nahoře fotku Liteville 301
Tam to přesně tak je
Jo a to Stance je oproti Trance posunutý vzad jen maličko, ale furt je.
Jo a u vel. „S“ s v současný době běžně zvednutým středem šlapání už neobkročím rám ani při 27,5" kolech, pokud ten full má víc jak 120mm zdvihy.
U větších lidí to ale fungovat bude.
Prostě takto nějak bych si to představoval. Proč už to nikdo nedělá?
A takto ti to nestačí?
Edit: U celopér máš podle mě smůlu, zvykej si.
Tady je taky osa středový trubky za osou spodní rámový. Bohužel.
Ale u hardtailů se těch klasických staveb vyskytuje stále ještě dost.
Moc mi nějak nepasuje to „zvykej si“. Proč by si měl člověk furt zvykat na něco, co nenese žádnej přínos?
Pokud tam nějakej významnej je, tak si rád zvyknu.
Já zas nevidím, co je na těch patvarech špatně. Měl jsem za to, že je to čistě estetika, co ti vadí. Vybíráš nové kolo?
Ano, vybírám.
Já tam jednoznačně vidím menší tuhost v předozadním směru a hmotnost navíc.
A co tuhost v krutu, co? Tlusté trubky s tečí stěnou mají tuhost daleko lepší než tenká rovná tlustá trubka při stejné hmotnosti.
To vidíš blbě a to ze hodně blbě :)
Profilace zpevňuje a i odlehčuje.
Nevím kam to psát, tak pod tebe,
Na kole není vždy třeba aby něco bylo tužší a pevnější. Proto se může používat profil, který v určitým směru zaručí pružnost…
Kubad, není to narážka proti tobě, naopak
Rozumim
Proste profilaci získas tuhost kde potřebuješ a pružnost taky kde potřebuješ.
Hele, a nená u celopéra pružnost na starost odpružení? Proč by měl sakra navíc pružit rám?
Jediný, co mě napadá, tak jako ochrana, když dojede tlumič na doraz.
tady se bavíme spíš všeobecně a o všem
To platí hlavně u hardtailů tam jsou často třeba sedlové vzpěry hodně ploché aby to mohlo pružit nahoru a dolů a do strany naopak bylo hodně tuhé.
U některých fullů je ale zadní čep v odpružení nahrazen pružností zadní stavby – například Cannondale Scalpel, Specialized Epic.
.
Tohle asi novinka nebude, což?
Internet máš, tak hledej. Mají i nové modely…
Internet má, hledám jak o závod a nenacházím, tak se ptám.
Ale to je v podstatě silnička, tam se s bidonem počítá. :-)
Nebylo by lepší jít na kolo, místo toho mudrování o konině? Čas evidentně máš, neprší, není moc vítr ani tuny bláta… Já mít dneska volno…
No, chce to trochu vybírat cestu…
Konečně relevantní příspěvek ;-) Pěkně, pane!
Tak konečně vim, co je to navoskovanej řetěz.................
jj, máznutý to bylo sqěle.
jasně, ten prý nikdy nešpiní :)
No ja vzpominam na vysvetlovani tehdy novych tvaru ramu v dobe nastupu hliniku. Kroucena zadni stavba do S oproti rovne oceli byla duvodem nizsi deformace hliny (delsi oblast elastickeho plata pri tahovkach u oceli), kroucene tvary napomahaly absorbovat deformace aby nenastal unavovy lom. Nabeh dolni ramove trubky k hlavove byva ze stejneho duvodu, zohla trubka napomaha deformaci pri narazu a pohlceni energie, ktera by jinak sla primo do svaru a hlavove trubky.
Svym zpusobem ocel stale zustava idealnim materialem na stavbu, da se udelat dostatecne tuhy ram (za cenu vyssi vahy), vyroba je jednoducha a deformacni schopnosti oceli vynikajici, prominou chyby pri vyrobe i jezdci. Moznost oprav. Nevyhodou je nemoznost provadet hydroforming, ram bude vzdycky tezsi a take pomer tuhosti k hmotnosti, kde hlinik oproti oceli vitezi.
tuhost/hmotnost u TOP řad oceli může být i lepší, ale cenově jsou to pak jiné šupy
Ono to pak zase nemusí jít moc dobře nebo vůbec dobře svářet.
jj
a jsme zase u té ceny :D
Tak tohle zní rozumně!
Ty ohyby jsou tam udělaný předem, aby pohlcovaly rázy – nikoli deformace (předpokládám, že jsi myslel rázy) , a protože ta místa jsou díky ohybům pružnější a předem vlastně deformovaná, tak k dalším viditelným deformacím a ani k praskání v oblasti svarů nedochází. Prostě při větších rázech si rám „jen“ zapruží. Tím pádem je pravděpodobně o trochu těžší, ale hlavně méně tuhej.
Takhle to beru.