Protože jsem byl dost zvláštním způsobem konfrontován s představami o reálném chování systému Talas a protože se to začíná objevovat i u dalších stejně informovaných jezdců, dal jsem si práci a ověřil jak se ten systém vlastně chová reálně. když se budou hlídat milimetry zdvihu.
Berte to jako námět pro zkoumání své vlastní případně pro upřesnění, jak že tpo ten Váš systém vlastně chodí.
Nejdřív musím začít s tím, jak se systém chová.
Řídící jehla, kterou ovládám páčkou na korunce mě vlastně uvolňuje průtok mezi komorami a to v přesně nastavených pozicích. Páčkou ovlivňuju posun do některé ze třech pevně nastavených přepouštěcích pozic. Já, ani nikdo jiný tyto pozice nezměníme a nepřevrtáme dírky na jiné místo, vše je dané a pevné. Těmito cestami se tlak přepouští z pozitivní prbní komory, do negativní. To ovšem neznamená, že se to jako takhle pevné a přesné také chová v reálném provozu.
Problém první jsou přepouštěcí otvory, jsou opravdu titěrné a k přepuštěníé nedochází tím pádem ihned rychle a skokově. Ustálit správnou pozici znamená trochu trpělivosti a systémem zapumpovat na místě několikráta také řádně uvolnit, potom se stabilizuje na té správné hodnotě. Přesně toto se děje v jízdě. Tato hodnota je ovlivněn již jenom huštěním a jestliže systém přepouští korektně do všech komor, tak už nic, než tlak výsledek neovlivní. Ještě nejspíš odpory a konkrétní přepumpovaný výsledek, jsou jediné veličiny, které jsou proměnné. Otvory nejsou proměnné a ty výsledek nemohou nijak ovlivnit, jsou stále stejné a ve stejných pozicích na všech vidlicích Talas se stejným zdvihem.
První problém, který se dělá je ten, že se vidlice jednou jedinkrát stlačí a očekává se přesný výsledek.To je celkem jednoduché vysvětlit.
To, že může být ovlivněn výsledek i reálným pulzováníma a ztížením systému, které bude rozdílné při jízdě z kopce a do kopce je již složitější ale myslím, že ne nepochopitelné. Tohle na místě přesně nenasimulujeme, je to většinou v síle a uvolňování, kterým se snažíme napodobit jízdu.
Proč ale takovéhle složité výklady a proč vše takto zkoumat? No protože se začíná objevovat hledání problémů, tím, že se hlídají milimetry v dosahovaném zdvihu a hlídají se především vidlice upravené, nikoliv originály.
Protože to samozřejmě nebyl jediný případ a vše se nejspíš rozebíralo se i zde, tak mě to vede k tomuto vysvětlení a pobídce aby si každý ověřil na svých vidlicích obdobný výsledek.
Třeba to pomůže i lepší informovanosti.
Já jsem jeden takový výsledek ověřil na vidlici, která mě přišla a nebyla u ní poznánka, že by systém nefungoval.
Naměřené hodnoty by uvedly do šoku každého, kdo se zaměřil na milimetry hlídaného zdvihu.
Podotýkám, že jsem měřil vidlici korektně, tak, jak popisuju a to tímto způsobem.
- páčku nastavím na nejnižší zdvih a s vidlicí delší dobu provádím stlačování a uvolňování v maximálním rozsahu, co jde na místě. Změřím dosažený zdvih ( měřím reálný zdvih, tedy hodnotu kam max dobíhají stíráky, což je 5 mm před korunku.
- páčku nastavím na zdvih střední (120 mm) dojde k pohybu ale změřím opět teprve po náležitém propumpování.
- páčka nastavena na 140 mm a stejný postup, měření až po propumpování.
Pohyb zpět kontroluju tak, že nastavím na 120 mm a opět pumpování a 100 mm a opět stejné pumpování před měření.
Tohle jsou korektní postupy, které přesně simulují podmínky jízdy za kterých systém pracuje. Stlačování a uvolňování musí být dodrženo, pokud se mají vidlice takto zkoumat na místě.
A samozřejmě už mám i reálně změřeno to, co mě sem přichází a nestčím se divit, do této doby jsem to nezkoumal.
Hodnoty takto změřené při uvolňování jsou 105– 113 127
Při pokusu o zpětné stlačování se hodnota středního zdvihu nefixuje ( změna je minimální cca 3 mm) a 105 je dosaženo obdobně, tam se nic nemění.
Tyto hodnoty dávám do protikladu, co je ode men třeba požadováno. Hodnoty změřené 140 – 125 –100 bych měl zkusit ještě upravit. (Hodnota 125 není korktních 120 mm)
Protože to není možné nějak ještě upravit a protože informace předávané mimo mě začínají nabývat na intenzitě, tak, tak proto jsem napsal tento článek.
Systém Talas odvádí své služby dobře, nemusí a nedokáže být ovšem vždy a za všech okolností přesný na milimetry a problém nastane v okamžiku, kdy někdo takto začne hlídat a požadovat milimetry.
To nedokáže to splnit originál a také to neplní. na mne však dopadá, že nekorektní chod systému by byl výsledkem úpravy.
Ověřovat může každý majitel sám.