Jelikoz mam dementni prumer ramu 31,8 a sedlovky s timhle prumerem se hodne moc tezce schanej, snad jen pellsy a ty nechci. Tak sem da se rict nucenej pouzit tu redukci. Tak se aspon chci zeptat zda to dela naky velky problemy???
Jelikoz mam dementni prumer ramu 31,8 a sedlovky s timhle prumerem se hodne moc tezce schanej, snad jen pellsy a ty nechci. Tak sem da se rict nucenej pouzit tu redukci. Tak se aspon chci zeptat zda to dela naky velky problemy???
Hlavně nekupuj takovou univerzální, složenou ze dvou kuželů. Blbě se to rozdělává a zasouvá.
:-))
Myslel sem normalni hlinikovou…nevim jakou kuzelovou myslis?
To je taková, která překlene několik různých průměrů. Kupuj vždycky takovou, která je přesně jen pro potřebný rozdíl průměrů.
No to taky udelam…
Nedela. Vozim delanou, neni problem ani s kupovanou…
Dela je Shaman, Point a USE napriklad. Jinak zrovna Shaman ma sedlovky snad ve vsech prumerech ;-)
Zrovna dnes jsem take schanel redukci k sedlovce koukni se sem, snad si vybereš spravny rozměr. www.cyklosvec.cz/index.php?…
mam USE a v poho, karbon sedlovka, hlina ram…
tak si kup 31,6 a natlac tam kousek plechu z plechovky od piva.mas redukci za 10kc
není třeba, toleranci ±0,2 mm rám zvládne .. J.
Pockej chces mi rict ze kdyz tam soupnu 31,6 tak mi to bude drzet?
Přece bys nežral místnímu jarinovi každou blbost;)
ja mam na RM sedlovou trubku 31,8mm a sedlovku 31,6mm a drzi tam jak pribita
A strčil si tam mezo to este neco? Treba kus plechu z plechovky od piva jak tady rikaji:-D
No pokud je to na tom Adrenalinovi, tak vsechny modely pred tim tvym meli sedlovku 31,6 a pochybuju, ze by to melili, ale jeste jsem tenhle nemel v ruce, tak se muzu mylit.
Přesně tak. A že Cabbage mnoho věcí nechápe, je jeho problém .. :-) Snad jědině u karbonky bych váhal, alwe Al/Al naprosto suverénně jak mi potvrdili i další příspěvky tu. Věř, že s tím mám větší zkušenosti, než nějaký mlíčňák Cabbag, který sotva viděl kolo a mislí si, že je king. :-) On je tak akorát KingKong .. :-) J.
No vidis. Ja bych zase mensi prumer nedaval. Uz mi prdnul ram u sedlovky, videl jsem i par dalsich prdlych a nerad bych zase riskoval (a to jsem mel predtim dory prumer). Na a rozhodujici pro uznani reklamace byl i prumer sedlovky, ktera byla na kole.
Asi tak, taky už jsem jednoho takovýho viděl, ten ani nevěděl, že ji má menší, dokud tam rám nepraskl.
Jasně, při reklamaci to mohou vzít v potaz, ale proč jim to říkat?
Rozhodně menší d o 0,2 mm nemá na prasknutí vliv ..
Praskaly často Fe rámy Author, pár let zpět .. konstrukční a materiálová
vada .. J.
Jak jsem psal niz, tak i ty 2desetiny mohou zpusobit poskozeni ramu a zejmena prasknuti sedlove trubky u sedlovky se dost casto pri reklamacich zamita, takze bych to rozbhodne neriskoval. Imho mam dojem, ze jsi psal v thredu o osach Shimano, ze pracujes s tolerancema radu 0,01? tak mi je divne, za u retezove linky to resis a u sedlovky, kde to ma vyznam ti jsou ± O,2mm jedno.
Tolerance 0,01 u středu nelze srovnávat s tolerancí řetězové linky, či d sedlovky .. vždy záleží na okolnostech .. a na doporučení a udaných mírách výrobce .. u středu (přesně u pastorků a proto jsem se zajímal o stejné detaily u převodníků – ovšem psal jsem i to, že setiny nemohou mít žádný vliv) byly míry uvedeny výrobcem, u sedlovek a sedlových trubek žádné tolerance nikdo neuvádí, jen přesné míry v desetinách .. J.
Jo samozrejmne , ze zalezi na okolnostech, Ja jsem nehledal, co jsi presne psal, tak jsem to mozna pomotal. Jen mi to prislo divny. Zadny vyrobce ti na komponentech neudava tolerance. To je vec vyroby a ne spotrebitele, ktereho ma zajimat jen to, zda to jde namontovat (smontovat).
ano, tolerance je věc výroby, ale jestliže se na výrobku udává míra v desetinách, nemůže být v desetinách i tolerance, ale musí být mnohem nižší, max v setinách .. to je logické .. J.
No taky jsem psal, ze nevim ted presne kolik se udava. U sedlovek to je vetsinou tak kolem 0,05. Nicmene kdyz je rozmer na desetiny, muze byt prece v desetinach i tolerance. To jsi nikdy nevidel? Jak jinak by jsi chtel zadat treba 22,2 s toleranci ± 0,1? tedy jako spravne jsou vyrobky v rozsahu 22,1 až 22,3. vyrobky mimo interval jsou zmetky.
To tedy ne! Já právě výše psal, že když jsou míry v desetinách, nemůže být i odchylka v desetinách, ale setinách a ne v řádu několika setin, ale max 0,01 a méně .. Jak píšeš, toleranci udávanou se stejnou přesností, jako odchylku, to jsem neviděl .. Pokud je taková tolerance v normě výrobce, ukaž mi tuto normu .. A pokud není a Tys to naměřil, pak jde jedině o zmetek .. ale to pak nelze mluvit o toleranci, ale vadě ..
Čili tot Tvé tvrzení nje nesmyslné: „Jak jinak by jsi chtel zadat treba
22,2 s toleranci ± 0,1?“
Rovněž tvrzení: " ..tedy jako spravne jsou vyrobky v rozsahu 22,1 až
22,3. vyrobky mimo interval jsou zmetky." je nesprávné, poněvadž jsem
viděl dost často sudé i liché rozměry sedlovek .. a nešlo o zmetky, ale
daný fakt, vyražený na sedlovce .. J.
No tady se pletes. Dal jsem si tu praci a nasel stara skripta a ofotil obrazek snad tomu uveris. Samozrejmne, ze se nejedna o soucast na kolo, ale to nevadi. Vem si nekde nejake strojnicke tabulky a koukni se do nich. Najdes tam o tolerancich docela dost. Mozna budes prekvapen.
Udavany rozmer 22,2 byl jen pro priklad. Copak uz jsi nekdy videl sedlovku takoveho prumeru?
Ano, sedlovky 22,2 jsou běžné a vždy byly .. J.
No tak nevim, jak moc jsou bezne. N akole je tenhle rozmer na riditkach, ale u sedlovek jsem ho teda moc nevidel. Sem tam je rozmer kolem 22mm u detskejch kol, ale jinak nevim. Na normalnich ´´dosplejech´´ kolech se zacina na 26,8 mm, ale to uz taky nejni beznej rozmer. sem tam jsem videl i 25,neco hlavne na starejch Favoritech myslim. Kdyztak mi napis, ktere ramy tenhle rozmer bezne pouzivaji. Moc by me to zajimalo.
Sáms to řekl, tak neříkej, že ne. nebavíme se o konkrétních kolech, ale sedlovkách obecně .. :-) J.
No jo, ale bavime se o slovu BEZNE a kdyz neco vyuziva 0,01% vyrobku, tak to nepovazuju za bezne. ty snad jo? Jina vec je sem tam se pouziva nebo pouzivalo.
Ale 22,2 je u dětských kol celkem často .. :-) J.
Odhaduji tento rozměr tak na 5% výskytu .. J.
Průměr 22,0 mm :… např. Velamos BMX / BMT 20"
25,7 mm .......ESKA PREMIER, MIDI, BOHEMIA atd.
-"- .......FAVORIT F8, F27, Diana, Junior atd.
26,2 mm..........Favorit F1, většina ital.
.............................CrMo rámů st gen.
.
Jo presne. ale zadny rozmer neni 22,2 a zadne z techto kol se jiz nevyrabi
Tak jestli jsi nikdy neviděl rozměr na desetiny milimetru,kde by i tolerance byly v desetinách,jen to dokazuje,že jsi toho moc v životě neviděl. Tvoje úměra,že když je rozměr v desetinách,musí být tolerance o řád níž,je naprostá blbost. Opět dokazuješ svou omezenost,protože tolerance na setiny se používají velmi,velmi,velmi zřídka a rozhodně ne u sedlovek.Btw.tyhle věci se učí v prváku na strojárně,takže s těma tvýma zkušenostma,jak se ve všech threadech prsíš,to nebude asi slavný
O sedlovkách se učíte na strojárně ..?? Hmmm .. To se mi nechce ani moc věřit, .. ale když to říkáš, tak asi jo .. Může to ještě někdo potvrdit, že nejde o blaf? Děkuji. :-) J.
Měl by sis zopakovat češtinu. Ve větě „Může to ještě někdo potvrdit, že nejde o blaf?“, je slovo „to“ zcela redundantní.
A? J.
Člověk by čekal,že takový pan profesor jako ty,co tu všem doporučuje,aby si zopakovali základy našeho jazyka,bude sám psát bez chyby ne?
Jak malý kluk .. chytáš se jedné z mála chyb, kterou jsem udělal ..:-) J.
Možná by to chtělo najít si holku,třeba bys tu pak přestal všechny prudit.
Víš, Vojto, trefils hřebík .. Všichni tu, co tu jste, nemáte holku, páč je trochu ujeté, aby člověk, který má ženskou, trávil čas u PC .. Takže se zamysli sám nad sebou .. a prudíš hlavně Ty, když běháš za mnou jako ocásek, abys našel nějakou chybku .. J.
Jak jsi přišel na to že nemám holku?Navíc,pokud vidím,zdaleka nejvíc času tu trávíš ty
Mít holku a být tu?? To mi přijde divné .. na co ji máš, Vojto, když
ji zanedbáváš? Na takový sváteční den, jakým je Nový rok ..!
A proč se zajímáš o mne? Já jsem pro Tebe důležitější, než Tvá
holka? Jsi gay? Alespoň ta na to ukazuje, když analýzou mé osoby trávíš
tolik času a Tvá(teoretická) holka se někde souží, že o ni nedbášv ..
Víš, Vojto, ženy jsou na světě pro chlapy to nejdůležitější .. ne PC,
anebo pochybná identita z netu .. přeber si to .. Máš 17? Věřím, že ano
.. Dokážeš tu anonymně(páč zatím anonymem jsi, nejaký Vojta, kterých je
tisíce ..) přiznat věk, pravdivě? tak do toho .. J.
A co tu teda děláš?
nerozumím .. Jak to myslíš? píši Ti do diskuse, to sis nevšiml? Jsi divný, fakt .. J.
O mne nejde, já do tebe nevrtám, že máš chyby, já diskutoval s někým a Ty se do toho motáš .. Takže když nerizumíš, vo co go, tak se nepleť mezi dospělé .. Tvůj věk je mi ukraden, jen že se chováš jak puboš .. J.
jsi konfliktni typ asi? pomalu zjištuju že jsi v opozici snad uplně na vše a když ti člověk dodá argumenty tak nakonec souhlasíš, ale přesto neopomeneš poznámku že si stejně myslíš svoje, což je vlastně to že stejně nesouhlasíš. Jinak mi je třeba 30 let, mám ženu a 4.1.2008 máme termín porodu našeho syna. I přes to jsem tu strávil silvestrovskou noc! jaký je tvůj příběh?
Ano, ano, jsem .. :-) .. nenechám si dřevo štípat na hlavě, to tedy ne
.. :-) ..
Jasně, Tebe chápu .. ale i Ty jsi vlastně bez ženy, když ji máš
v porodnici .. :-) .. Takže mám opět pravdu .. :-) ..
Můj příběh …-) .. Prostě i já se zařazuji do kategorie, kterou jsem
označil v úvodu .. :-) J.
zase chyba žena je doma (ted zrovna v koupelně) a do porodnice ji odvezu až začne rodit což zatím nenastalo…
Pak jsi jen výjimka .. a i trochu mi přijde divné, že se věnuješ více mi, než ženě .. (že bych za těch 11 let zapomněl, jak jsem se o ženu staral já .. :-)) .. J.
Včera večer spala ted je v koupelně. Proč usuzuješ že se nestarám??? Jsi jasnovidec???
Nečteš pozorně, anebo jsi demagog, jako ostatní .. neřekl jsem, že se nestaráš, ale že mi se věnuješ víc, jak jí .. Pokud máš ženu 3 dny před porodem doma a nemá bolesti, to Ti gratuluji .. u mne to tak nebylo .. j.
Děkuji, je uplně v pohodě, soběstačná a netuším jak bych se ji měl věnovat když spokojeně spinká. Jinak už jsme odbočili hodně od tématu. Myslím že už nemám co dodat a tady v tom tématu už na tvé názory nebudu reagovat. Doufám že neva? Takže někde jindy a někde jinde. Měj se…
Va ..! Nevysvětlils svou repliku v 18,02,06 ..J.
Jestli tim tady nekoho pohorším tak se omlouvam, ale Olkycy DRŽ UŽ KONEČNĚ PÍČU!!!
takhle mluvíš i s mámou?? A Ty jsi baba? Tak si ji drž sám, máš na to roky .. a raději běž hrát Hockey, tam jsou Tvé vulgarismy obvyklé .. :-) J.
anebo odjeď, když tak často jezdíš .. je nejvhodnější chvíle právě teď .. :-) J.
a jestli Ti to nedošlo, jakože nejspíš ne, tak mne to pohoršilo .. a jak .. :-) J.
odjet bys mel spis ty, protoze te tady nikdo nechce…:-)
Já se tu chci .. :-P .. J.
Prostě máš na mně smůlu…
Zajímavé,ono to spíš vypadá tak,že jsi tu mlel totální kraviny,které jsem ti vyvrátil díky tomu,že narozdíl od tebe mám alespoň elementární zaklady strojírenství.Nevím,jestli se k tobě někdo přidá s tím,že se chovám jako „puboš“.Jak vidíš můj projev je narozdíl od tvého dost sofistikovaný a zřejmě tě štve,že na mě nemůžeš používat svůj oblíbený argument „jdi si zopakovat češtinu“ Je mi 21,narozdíl od tebe mám vyplněný profil a ty sám tu předvádíš,že tvoje duševní vyspělost je na úrovni právě toho „puboše“.Jinak tvoje hláška "Všichni tu, co tu jste, nemáte holku, páč je trochu ujeté, aby člověk, který má ženskou, trávil čas u PC .. " je obzvláště komická už s tím,že statisticky tu patříš k nejčastějším přispěvovatelům.Možná pravda bude taková,že bikeforisti jsou lidé,kteří mají rádi kolo jako sport a baví je debatovat o věcech s tím spojených,rozhodně nestojí o to číst demagogické příspěvky lidí jako ty.Pokud cítíš z mé strany nevraživost,je to tak správně,je vidět,že prostě nemáš co dělat a z nudy prudíš ostatní.
Zatím posledních Tvých 7 postů je jen opruzujících a o ničem,
vlastně jen invektivy bez opodstatnění .. A ke svým tvrzením jsi nedodal
jediný argument .. Takže zase jen plácáš o obecných věcech bez
podloženáé argumentace ..
Todle Tvé tvrzení: „.. Jinak tvoje hláška "Všichni tu, co tu jste,
nemáte holku, páč je trochu ujeté, aby člověk, který má ženskou,
trávil čas u PC .. " je obzvláště komická už s tím,že statisticky tu
patříš k nejčastějším přispěvovatelům.“ ..je nesmyslné a
argumentativně nesouvisící .. jak dokazuje to, že já tu jsem často, že vy
máte, či nemáte holkju?? To jsi celkem dost ujel, chlapče .. :-) ..
Pravda bude taková, že tu holku fakt nemáte .. nelze to ovšem říkat
absolutně, toť jasná věc .. :-) ..
Zatím jsi tímhle svým postem nepřesvědčil o ničem .. leda o tom, že
máš co dohánět ..:-) J.
na to jsou snad normy ČSN nověji DIN na netolerované rozměry stačí nakouknout a hned člověk ví kolik může byt odchylka pokud výrobce toleranci neuvádí :-) a neni potřeba hádat ze skleněné koule
Dobrý nápad.Nějaký odkat? J.
ne :-) živím se strojírenskou konstrukcí mám tabulky a normy v práci, ale dnes ti to hledat nebudu
Jasně, to chápu .. ale po NR bys mohl .. :-) J.
Norma ČSN 014240, ISO 2768–1 netolerovaný rozměr 31,6mm tolerance +/- 0,1mm v prvním stupni přesnosti
Jo, díky. Ale jaký je rozdíl mezi tolerovaným a netolerovaným rozměrem v souvislosti se sedlovkou, jestli lze použít tento 1. stupeň přesnosti na sedlovky, anebo jestli by nebyl vhodnější vyšší stupeň .. To jsou mé laické otázky, páč 0,1 mm tolerance u sedlovek se mi jeví moc .. a už to tu říkal (myslím) mlok, když se sečtou max. tolerance sedlovky a díry, pak to bude 0,2 mm a to je, jak všichni tvrdíte, nesprávné a nevhodné .. Takže na sedlovky se musí vztahovat jiná norma ..s jinou tolerancí .. J.
tohle platí – pokud není uvedena jiná norma. vyšší stupeň není pro strojírenské výrobky. Takže pokud výrobce neuvádí tolerenci měly by být +/-0,1mm Netolerovaný rozměr je ten který nemá výkresovou toleranci :-) Ale to určitě neplatí protože výrobce tenhlůe rozměr tolerovat bude – jen se to prostě v běžně dostupných materiálech neuvádí. Pro tvou informaci výkres sedlovky Thomson je tam tolerance průměru uvedená a to +0,00/-0,03mm
díky, supr, tos mne potěšil, páč to potvrzuje mou tezi o toleranci výrazně menší, než 0,1 mm :-) .. Z toho lze odvodit, že u jiných sedlovek to bude obdobné .. :-) není nad profíka s jednoznačnými argumenty .. ;o) J.
někde dole bylo uvedeno že výrobní tolerance otvoru sedlovky rámů u RB jsou 0,00/+0,2mm
Takže k použití sedlovy 31,6 do rámu 31,8 je to teoreticky možné, pokud bude rám na spodní toleranci – pokud bude na horní rozdíl může být skoro 0,43mm a to mě příjde dost.
Takže máš pravdu, ale taky nemusíš mít :-) taky záleží na použité sedlovce, Thomson patří ke špičce v oboru, jiné No-Name můžou mít toleranci výrazně větší.
:-) J.
„myslí“ si je správně, to dá rozum ..:-)
Ono to držet bude a i rám to pravděpodobně přežije. Bude to ale výrazně náchylnější na lezení bordelu, na konci naříznutí rámu už to stažené objímkou není a tam se to projeví. Samozřejmě to jde řešit, ale vždy je to pak aspoň trošku na úkor pohodlí snadného zasouvání/vysouvání sedlovky (teď myslím pokud přetáhneš něco přes to).
Na Cubu AMS Pro byl také dementní průměr a to naopak 31,4. Originální sedlovka 31,4 tam byla poměrně volná a právě tam bordel lez hodně snadno (bylo třeba čistit sedlovku často). Sedlovka měla průměr správný, spíše větší průměr měla sedlová trubka. A protože jsem tam potřeboval delší sedlovku, když jsem kolo předělával pro manželku (chybělo 1,5cm u té 35cm origoš), tak jsem tam zkusil narvat 31,6ku a ona tam šla celkem dobře (trošku hůře, ale nebylo třeba žádné nadměrné síly abych ji tam tu sedlovku narval). No a od té doby se tam bordel nedostává vůbec.
Jak to myslis bordel? myslis ze kolem utazeny objimky se tam dostane treba voda a tak?
Bordel se tam nedostava ani tak kolem utazene objimky, ale vyrezem v sedlove trubce.Tam totiz uz neni sevreni trubky takove a je tam dokonce vule a to tim vetsi, cim volnejsi je sedlovka v ramu. Schvalne se zkus projet v desti a pak vytahni sedlovku a otoc kolo. Mozna se budes divit, kolik vody ti vytece. (pokud nemas teda vyrez zepredu, nebo nejak tesnenej)
Přesně tak,mám taky 31,8 a vzhledem k tomu že jsem měl sedlovku 3 měsíce starou která se mi líbila tak jsem ji nehodlal měnit.Velvet obtočený téměř kolem celé sedlovky nechal jsem mezeru cca 5 mm drží parádně a vypadá jako origo jen si s tím trochu pohrát parkrát to ohneš přes sebe vytvoříš cirka 2mm rantlík proti zajíždění vložky pak to obtočit kolem sedlovky a je uděláno-k tomu popíjíš pivko dle své chuti :-)
No a když to dvakrát za den strkáš do auta, tak to jde furt hladce?
Pivko…nejlepe ten Velvet:-D
Mám plastovou USE a v klidu. Pokud by se jednalo jen o 0,2 mm, tak bude plechová. Ber raději redukci na 27,2mm, sedlovka bude líp pracovat.
ale snadnej dopracuje ;-). to ja radej poctivku 31.6mm. ;-)
jasně, obvzlášť když jdu po karbonové, tak je redukce ideální, protože sedlovku chrání a sedlovka taky nemá sklon k zajíždění / vlastní zkušenost/
jj to potvrzuji
Radši bych sedlovku třeba od shamana než mít redukci – blbě se pak zasouvá a vysouvá sedlovka, když si chceš upravít výšku sedla např. na sjezd..
S kupnyma zkusenosti nemam, ale s tou co jsem si nechal vytocit problem nemam…
Já jsem si na silnici dělel redukci z31,8 na 31,5 a fuguje. A to je ješte jedna strana pod ůhlem. nemusí tam být žádný rantl, stačí ji vlepit. Před vlepením zkusit. Vůle max 0,2mm, ale lepší je aby lehce drhla a pak prostrouhat výsružníkem na přesno. Jinak redukce z 31,8/27,2 nevypadá vůbec pěkně. Je tam moc velký skok. Bral bych to spíše jako nouzovku než estetický prvek… Takže radím když redukci tak někde kolem 30 ať to i trochu vypadá.
Mel jsem sedlovku 27,2 a jelikoz sedlovku dlouhou 400mm je celkem problem sehnat, tak sla redukce. Nijak zle to envypada a me to neprekazi…
Tzn: jezdíš v bordelu a když si dáváš sedlo dolu a za chvíli zase nahoru, tak jí nevysuneš společně se sedlovkou? S timhle sem měl dost problémů na starym rámu s redukcí přímo od výrobce(giant)..
Ani se nehne. Mam ji tam celkem natesno a sedlem hybu vicemene porad. To by me fakt stvalo
Stačí trošku lepidla a tu redukci vlepit dovnitř rámu a máš klid…
…sehnat sedlovku 31.8 až tak problém není, např. eshop.bikezone.cz/index.php?switch=detail&id=3983&kat=1190&trideni=ID_KAT&pocet=10
…se prodává NORTH, nicméně používal jsem redukci USE z 27.2 na 30.6 a vůbec žádný problém.
Jinak pro všechny co si myslí že je jedno jestli 31,8 nebo 31,6 sedlovku. Výrobní tolerance díry sedlovky je 0,2mm. když k tomu připočtete rozdíl mezi sedlovkama (0,2mm) tak vám výjde vule 0,4 a pokud tam není alespon ten plíšek z plechovky (minimálně tak dlouhý at jde pod svar na rámu) tak riziko prasknutí je opravdu vysoké, protože celá sedlovka drží v podstatě jen za sedlovou objímku.
takže ad1 – 10let dělám v rb s sedlovek, redukcí a rámů mi prošlo rukama tisíce ad2 – díra v rámu je vždy do plusu (max +0,2 – výrobní tolerance) a zkouší se kalibrem s patřičným průměrem který je stejně jako sedlovka buď přesně nebo lehce do minusu (asi –0,05). A věř tomu že v rámu ta díra je vždy větší a sedlovky jsou téměř přesně nebo –0,05. Takže v rámu máme díru 31,8 až 32 dáme sedlovku 31,6 až 31,55. toleranci 0,2 docílíš v ideálním případě který ovšem nenestane. Spíš počítej ty 0,4 ad3 – v případě velké vůle ti sedlovka drží jen v sedlové objímce a dál se opírá jen v jednom bodě. Při jízdě se vyklá ze strany na stranu „až se ucho utrhne“ samozřejmně je rozdíl jestli máš sedlovku vytaženou (xc) nebo ji maš uplně dole a sedlo je na parádu. Ještě dotaz?
Hovořím zejména o Favoritech, Eskách, Velamosech, Libertách .. a neznám jediný případ prasklé sedlové trubky ..! Samo, že byla i jiná, lepší a pevnější konstrukce, ale to je věc výrobce ..
To, co říkáš o viklání menší sedlovky ve větším D trubky, to platí (omezeně) jen u rámů konstruovaných s vyčnívající sedlovou trubkou .. čili věc konstrukce .. když bude horní trubka lícovat s horní hranou sedlové trubky, příp. když zad. šavle půjdou až nahoru k sedlové trubce, prasknurí sedl. trubky je vyloučeno s jakoukoli sedlovkou .. J.
nevím proč tady vytahuješ nějaké retro rámy? Jezdíme dnes na dnešních strojích! Jsou jiné a potřebují jiné zacházení! Za tím co jsem napsal si stojím protože se s tím setkávám opravdu téměř pracovní každý pracovní den. Jo a taky je možná rozdíl mezi „čínou“ a zbytkem světa. Sedlovka která nejde zasunout? Šroubovitě? Kde jsme? Kdo to při výrobě kontroloval tím kalibrem? Díky za odpověd
protože já na nich začínal, ale platí to i dnes .. koukal jsem na současné Al rámy Point a Rook a tam je mezi vrchní hranou sedl. trubky a vrchem horní trubky 5 mm a 10 mm, což nikdy nemůže vést k prasknutí ..J.
Hod sem prosim nejakej odkaz na ty ramy. Nejake Point ramy mi rukama prosly a kominek sedlove trubky tam byl normalni (cca 6cm) Rook ramy si nevybavuju.
Rook prodává Kolokrám a Point MC sport .. jinak fota .. ale není to důležité, koukni na kaplisův komínek – nemá žádný ..(je zde v diskusi) J.
No tak jsem koukl na kolokram a vsechny ta ramy maji standardni odhadem cca 6cm dlouhej kominek (teda nasel jsem jen Crook a ne Rook). Point na tom bude stejne, tak nevim, jak jsi prisel na tech 5 (10)mm. Mozna teda myslis nejakej jinej rozmer, tak mi to kdyztak osvetli a nebo jsem nenasel ty spravne obrazky. Ze je mozne udelat ram bez kominku je samozrejme taky mozne. Nikdy jsem nepsal, ze neni. Velice casto je to treba u trialovych ramu a ramu BMX, ale neni to bezna zalezitost stejne jako Kaplisuv ram.
šroubovicovité zasouvání sedlovky není nic neobvyklého .. J.
Jo tenhle zpusob zasouvani je pormerne castej hlavne u starsich ramu. Vyhoda je, ze sedlovka ja tam tesne v podstate bez vule a na jeji stazeni objimkou staci mala sila. Je to kazdopadne lepsi reseni, nez davat sedlovku s vuli 0,2mm, protoze prasknuti ramu moc nehrozi, Ale taky to nepovazuju za idealni reseni. Hlavne na biku, kde se casto hybe se sedlovkou a take je vetsi pravdepodobnost, ze sedlovka v ramu ´´zaroste´´.
Když se sedlovka nemaže a nehýbe se s ní, tak zaroste tak,m jako tak .. a obráceně .. :-) Sedlovka nezaroste za měsíc .. J.
No i za mesic muze sedlovka pekne zarust. Taky jsem se s tim setkal. A u sedlovky, ktera se do ramu rve silou je to samozrejme pravdepodobnejsi. Pac priznive podminky pro spojeni obou materialu se vytvareji uz pri zasouvani sedlovky (vetsi tlak, teplota, atd)
No ono je kalibr a kalibr. Zajimala by me skutecna presnost toho tveho.Ze esky atd nepraskaly u sedlovky bylo vetsinou prave tim, ze tam sedlovky byly dost na fest a hlavne to byl poradnej kus zeleza, kterej neco snese. K viklani (byt nemusi byt rozpoznatelne v ruce) bude dochazet prakticky vzdy u mensiho prumeru sedlovky. proste onjimka stahne sedlovou trubku kolem sedlovky jen v omezene delce cca sirka objimky + treba 1,5 cm a zbytek sedlove trubky uz ma postupne rostouci vuli. 99% ramu ma takovou konstrukci, ye sedlova trubka tvori kominek. Viklat bude tedy sedlovka v ramu , ale bude to zpusobovat i vetsi pohyb toho kominku, zoz vice zatezuje ram.
Není pravda že nahoře je průměr nejmenší nejmenší je v okolí svar, kde se rám nejvíc zdeformuje při vaření a tam potom výsružník dělá díru nejpřesněji. nad a pod je pak díra větší
samo, ale to je logické, když nahoře se musí trochu rozevřít, aby snáze sevřel sedlovku, čili je vlystně jedno, jak moc je vršek přesný (±0,02 mm), páč se stáhne objímkou ..J,
Co tady pořád rozhazuješ těma setinam? Evidentně nemáš přesstavu kolik to je. Pro představu muj vlas ma 0,07mm. Pro tvoje dobro prosím už tento výraz v tomto tématu nepoužívej, protože je opravdu směšný (pro nás strojaře)! Ta selovka se rozevře po rozřezání daleko víc než 0,02 a navíc když ji proměříž do kříže v různých místech tak bude jiná. Vem si posuvku a skoč si to změřit. Myslím 6e ten rozdíl bude patrný i na tvém měridle.
sorry, tisková chyby, mělo být o nulu méně .. 0,2 .. :-) a jistě bude
i víc .. a souhlasím naprosto se vším, cos teď napsal .. :-) .. mám
představu o setinách .. :-) ..
jen jedno mi není jasné (jsem laik ..:-) ) .. proč stále mluvíš
o rozřezání sedlovky ..? Já to zatím neměl zapotřebí ..:-) J.
jelikož jsem u výroby rámů tak vím že ta trubka jako polotovar ten zářez nemá. U nás se to dělá tak: Zavaří se rám. Pak se prostrouhají všechny styčné plochy (sedlovka, střed, hlava). Sedlovka se měří kalibrem, který odpovídá sedlovce a měření nahoře je ještě objektivní (není tam ten zářez) Potom se rám přerovná (tolerance 0,2mm). Pak se na přesno profrézují koncovky, styčná plocha pro kotoučovou brzdu a „ROZŘEŽE“ sedlovka. Po nalakování se opět profrézují stačné plochy a opět se měří kalibrem. Tak by neměla nastat situace „šroubování“.
supr, odpověděls skoro ve stejném okamžiku, kdy já položil tuto otázku (úplně dole ..) .. :-) ..Takže vlastně potvrzuješ, že normální mechanik to běžně nezměří .. ( ne, že bych se chtěl vytahovat, ale .. :-) ) J.
No nejmensi prumer je v horni casti (pod objimkou), ale pri STAZENE sedlovce samozrejme. Hrorni cast sedlove trubky s rozriznutim ani moc presne vystruzit nejde, pac rozrizla cast je malo tuha a snadno se deformuje. Respektive presne vystruzena trubka po rozriznuti neni moc presna.
Souhlasím. Jen když to měříž tak to stáhlé nemáš a vlivem snadné deformace můžeš naměřit trošku jinou hodnotu než je skutečná.
hovořil jsem i o F1, které nebyly „pořádný kus železa“, byly
z Reynolds trubek o stěně do 1 mm a neznám jediný případ prasknutí
..!
V každém příp. opět poukazuji na dost příspěvků zde, kde mnozí
píší, že mají menší sedlovku, než doporučenou a Ok .. to je důkaz
..! J.
BO se jim nechce kupovat přesnou, že? Neříkám že se tak nejezdí, ale že to je špatně! Neříkám že to praskne všem, ale že je to riziko docela velké! A taky se nebavím o retro věcech (o f1 taky neco vím jezdil jsem a rám mám ve sklepě…)
bavím se o dnešních věcech a poukazuji hlavně na zdejší přispěvatele .. retro je retro, tam jsem se vyučil a základy platí dodnes ..J.
Základy strojařiny tak platí
ale praxe = praxe, suchá je teorie a zelený strom života .. :-)
PF 2008 .. :-)J.
kdo ti ten kalibr dělal a jakou máš jistotu, že je přesný máš k němu certifikát? jak víš že se za ty roky neopotřeboval?
To víš, že kalibr je Home made, ale je po 0,2 mm a to se hned tak neopotřebuje .. nemluvím o setinách .. ale mi funguje .. Na ověření vhodných D sedlovek stačí.J.
jj na ověření OK v řádu desetin pohoda
Souhlas prakticky ve vsem.
s čím?
Taky nechapu co tam pricitas.
Já ho chápu .. on chce říct, že ve výrobě se díra může lišit proti deklarovanému d ±0,2 mm, ale on to přičítá, stejně tak to může odečíst .. a pak mne zajímá, jak přišel k tomu, že tam ta tolerance vůbec je .. to jsem zatím neslyšel, řekl bych, že jen dohad .. J.
Kdyby byla tolerance tak velká, tak by se občas stalo (při opačném extrému), že se sedlovka správného rozměru do rámu nevejde vůbec a to jsem v životě neviděl.
Přesně tak .. J.
To jo no…:-D ale zase kdyz das teda tu 31,6 do ramu 31,8 tak to tou objimkou proste stahnes a nechapu jakej to muze mit vliv na prasknuti toho ramu…
Sedlovka sice stahnout jde, ale opravdu to muze mit za nasledek prasknuti ramu. Stahne se totiz jen sedlova trubka pod objimkou a nejaka cast kolem objimky, ale dal bude stale vule. To ma dva nasledky. Muze zajizdet sedlovka, protoze bude pevne sevrena jen na male casti a k prasknuti ramu muze dojit prilisnou deformaci sedlove trubky a tim ze cely kominek sedlove trubky se sedlovkou se muze vice pohybovat. Prasknuti hrozi zejmena u tenkostečnnych ramu. Pokud tobe dvoukilovej ram se stenou trubky 2mm, tak tam bych se toho az tak nebal.
no ten ram na tom giantovi je celkem bytelnej…a myslis ze to vyresi tady jiz jmenovanej plisek plechu z plechovky od piva?
nevim jestli tam nemelo byt bitelnej…este mam kocovinu pochopte to:-D
vlozka z plechu je celkem dobre nouzove reseni, ktere muze dobre slouzit dlouhou dobu, ale spravnej prumer sedlovky je lepsi.
Presne ted nevim, velikost tolerance, ale obecne se sedlove trubky delaji do plusove tolerance (vetsi dira) tedy treba +0,2 a –0 a sedlovky se zase delaji do minusu (mensi prumer).V podstate jde o to, aby se vzdy zajistilo ulozeni s vuli, tedy, aby sla sedlovka dat vzdy do ramu.Ikdyz jsem se taky uz setkal s tim, ze sedlovka mela vetsi prumer, ale to je vyjimka. Proto je dulezite pouzivat spravne prumery a rozhodne bych do ramu 31,8 nedaval sedlovku 31,6.
Rozhodně nesouhlasím s teorií tolerancí .. jak říkal Mlok, mohlo by
dojít k sečtení mínusové a plusové tolerance obou věcí a pak by tu
problém byl ..
Jinak podpoř své tvrzení fakty, nějakým věrohodným odkazem .. J.
Jde o to, ze tolerance nemusi byt vzdy simetricka. To urcite vis. Urcite znas tri druhy ulozeni: s vuli – musi byt zajistena vzdy vule, prechodne – muze byt vule i presah a bez vule – vzdy presah. Fakta a odkazy chces k cemu? Jestli k rozmerum ramu a sedlovek, tak si staci je premerit a jestli k prasknuti ramu, tak si zavolej nejakemu vyrobci, schvalne, co ti rekne.
ale fakta jsou taková (a dokazují to i časté ohlasy v této diskusi), že s menšími D sedlovek se běžně jezdí bez problémů a sám to mám mnohokrát odzkoušeno. Na druhou stranu reklamace sedlových trubek se vyskutuje téměř vždy u stejného modelu rámu a to i se správným (původním) průměrem sedlovky .. konkrétně se jednalo o pár modelů CrMo rámů Author .. jsem tehdy pracoval jako mechanik s těmito koly, takže to vím bezpečně .. šlo hlavně o konstrukční vadu – sedlová trubka vystrčena vysoko (několik cm)nad horní trubku, ve spojitosti s ntechnologickou (?) vadu, kdy sedlová trubka měla poddimenzovanou stěnu, zejména v oblasti nad horní trubkou .. takže i při dostatečném zasunutí sedlovky byla obrovská páka na část sedlové trubky přečnívající nad trubku horní .. J.
jsem si jistý, že sedlovka by vložení sedlovky do rámu je výrobci obou věcí myšleno bez jakékoli vůle, tedy suvně .. J.
Asi strojař! Zkoušel jsi někdy někdy měřit posuvkou nebo mikrometrem? Zkošel jsi vsunout hliníkovou tyč (třeba sedlovku 31,8 ±0) do hliníkové díry (rám 31,8 ±0)? Jak to šlo? Vem si posuvku (né metr) a změř si svoje kolo a to co naměříš je podle tebe asi duvod k reklamaci. Tak pak napiš co ti na to řekl výrobce tvého rámu…
Právě jsem to napsal výš .. Al do Al se těžko vsouvá i s tolerancí .. pokud se nenamaže vazelinou .. Toť celý zázrak ..nespočívá v toleranci, ale namazání ..kdo maže ..:-) .. Metr není žádná míra, p***l není žádná díra .. :-) .. ne, metr nepoužívám, stejně jako mikrometr .. u kola netřeba měřit setiny s takovou přesností, aby to nezvládla posuvka .. J.
Jako mechanik určitě posuvka stačí. Ale výrobce musí jít dál. Mapiš mi na mela adresu a já ti pošlu trubku a sedlovku s nulovou tolerancí a pak tady můžeš dát foto jak se ti to podařilo dát dokupy po namazání, Vsadím se o cokoliv že to nedáš. Si pro?
A jinak to P*** je asi PILO, že? Jestli ne tak to jsi fak „vostrej, hele“!!!!
Sím Tě, nechytej mne za slovo, jinak si budu myslet, že navíš, kudy kam a chytáš se stébel ..:-) .. ne, bylo to myšleno přesně to, co si všichni myslíme .. a není to z mé hlavy, ale lidové úsloví, či souvětí, chceš-li .. já to vyhvězdičkoval, páč sám tak nehovořím, ale divím se Tvému pohoršení, když tu na BF slyším dost často mnohem větší vulgarity a bez hvězdiček .. takže vo co go ..?? Pojďme k věci, pane strojař.. :-) J.
Nejde o ty hvezdičky, ale o to co se za nima skrývá! ičo, iče nebo neco jiného? To co tady slyšíš je mi celkem jedno. Důležité je co říkáš ty…
ano, ale toto úsloví není z mé hlavy a já to užil jen jako ironický a úsměvnbý příměr .. Já se vulgárně nevyjadřuji, ale rád bych Tebe slyšel v běžném hovoru mezi kámoši, u piva tř. .. :-) J.
Co je zase toto? Mluvím sprostě docela často, ale je rozdíl jestli mezi klukama, nebo holkama, nebo dětma nebo jestli někam něco píšu…
Co to je?? Styl myšlení .. já nepoužívám vulgarismy nikde, páč se
řídím tím, že jak mluví člověk doma, tak i ´venku .. a obráceně .. a
též tímto .. QUALIS AUTEM HOMO IPSE EST, TALIS EIUS EST ORATIO
a tímto ..
UTILIUS HOMINI NIHIL EST QUAM RECTE LOQUI
To je život.
hovořil jsem o toleranci v řádu setiny .. to je pro laika suvnost .. jasně, že absolutně stejný vnější průměr nestrčíš do naprosto stejného otvoru, ale uvědom si, že sedlová trubka má rozparek, který D trubky zvětšuje a teprve po zasunutí se stáhne .. Takže nehovoř o trubce obecně, bavíme se o sedlové trubce rámu .. ne vovovodní .. :-) .. a pak, trubku v ruce sotva zasunu i s nějakou tolerancí, je to rozdíl, mít stabilní rám a kousek trubičky v ruce .. to už zavání demagogií .. (ale předpokládám, že nešlo o úmysl ..:-) ) J.
udělám ti to i s džákem do svěráku a do ruky samozřejmě! To se neboj! Hlavně už jsme se dopracovali k tomu že tam vůle je. Samozřejmně není všude stejná (viz nahoře). Opravdu s tím pracuju a k měření používáme i kalibry i digitální posuvky i mikrometry.
Mám za to, že to budeš dělat zbytečně .. jak objektivně změřím d díry? Máš foto?J.
ano, souhlasím, že vůle být musí, .. mikroskopická, ale musí .. a větší může .. :-) J.
Definuj mikroskopická a ještě definuj mikroskopická v souvislosti s lacinýma konzumníma rámama. Soudruzi by se asi divili. Evydentně nejsi strojař, tak mně prosím nepoučuj. Jestli jsi ještě mechanik tak to doporuč svým zákazníkům a vy ostatní dělejte jak uznáte za vhodné. ps Když dáš místo 31,8 31,6 tak vůle již nebude miroskopická ale 0,2mm! Není to moc? Jó a tou sázkou se asi nedá nic dělat protože tvoje možnosti si to změřit jsou omezené (bez urážky), tak by to bylo neobjektyvní
mikroskopická je obecný pojem, uznávám .. a strojař fakt nejsem …-) ..
U mne mikroskopická je taková níra, která se měří mikrometrem .. tedy
určo desetiny ne .. ovšem v jiné souvislosti .. :-) .. Celé toto vlákno je
o té toleranci 0,2, kde jsem zastáncem, že tato dilatace je v normě ..bez
problémů ..
Ano, mé možnosti jsou trochu omezené, nedokáži změřit díru na setiny,
tj. nejsem na to vybaven, ale fyzicky není problém .. a určo bych bez
problému zařídil i potřebné měřidlo .. ale nemám chuť se pouštět do
takového, dle mne žabomyšího, sporu až do takového detailu ..
(Tobě zas moc nejde ČJ .. bez urážky, objektivně .. :-) ) J.
Halt jsem strojař ale všechny prvopisné chyby a překlepy jsou ůmyslné. Důležitý je obsah a podle tvých reakcí navíc usuzuju že to po mně přečteš. Tak si s tím hlavu neďelám.
" ..všechny prvopisné chyby a překlepy jsou ůmyslné. .." .. hh .. J.
Někdy se i trošičku spletu, ale opravdu jen někdy…
ERRARE HUMANUM EST. :-) J.
Co to má společného s tématem?
no, vytkl jsi mi, že něco nedělám dobře, já Ti zas připomněl, že ani Ty nejsi dokonalý a ČJ ti krapet vázne, Tys to uznal a já reagoval, že chybovat je lidské .. jasná souvislost .. :-) .. N. jsi takový suchar a nedokážeš se bavit o jiných věcech, než kolech ..? měl jsem jiný dojem .. ale z těch pár řádků člověka dokonale nepřečtu .. :-) .. tak sorry, že jsem zabředl do latiny .. (stydím se ..) j.
Latinsky opravdu umím o trošku hůře než cz. Ty ji určitě používáš pravidelně tak se neomlouvej. Já se omlouván, že jsem nepochpil. Jinak jsme na tématu o kolech, tak o nich píšu? Je to problém? Nebo jsem omylem na nějakém jazykovém fóru? Za to že neumím cz se sice stydím, ale v běžném životě to neva :-). Ja si zase myslím , že ty musíš mít poslední slovo a předhazovat mi mou cz je důkaz že ti došly argumenty. Bavím se :-). Napiš mi prosím jaký jsem člověk, když mně tak dobřě znáš. Děkuji
Ne, má ironická omluva byla namířena na to, že jsi se divil mému
citátu o chybách, ačkoli jsem volně navázal na diskusi .. myslel jsem, že
tu nebudeme jen mentorovat, ale lidsky diskutovat, .. Pokud je to tak, že jsi
nepřeložil latinu, pak stačilo říct a já bych vložil českou verzi .. ale
mnoho lidí zde hází z netu staženými cizími a odbornými výrazy, tak
jsem chtěl i já přispět svou troškou .. Stydět se za ČJ nemusíš (ale
můžeš ..;o)), pokud nenapadáš bezdůvodně a nevhodně jiné .. i proto
jsem napsal, že chybovat je lidské .. a připouštím, že i mi se to stane
.. i jako představiteli Chucka .. ale to už jsme jinde ..
Poslední slovo? možná, ale spíš jsem jen punťa, anebo, chceš-li,
perfekcionista .. :-) .. a opakuji, ČJ Ti nepředhazuji, jen jsem ji zmínil,
že Ty umíš něco lépe, já zas něco jiného .. jen diskutuji, nechci tě
urazit, ani zesměšnit, či jinak invektovat .. nemám důvod, naopak, jsi
sympatický, řekl bych i milý (ale na to Tě znám krátce ..) člověk,
rozumějící své práci .. a takových si vážím .. Jen trochu humoru ti
schází, řekl bych .. :-) j.
Já se humoru nebojím, a citlivka taky nejsem. Jenom mi vadí podle mně nesmyslná tvrzení typu je jedno co tam dáš, nebo odkaz že nějaký junior (a není jich málo) to tak jezdí a v poho, nebo když to praskne tak reklamuj – výrobce nemusí zajímat co tam vozíš a tak. Taky znám bajky i s pohledu servisáka a čeho jsou lidi schopni. Tak by jsme je mohli navézt správným směrem a né je podporovat v těch blbostech co dělají.
Máš naprosto pravdu, já si to v tom okamžiku neuvědomil .. nebylo to správné .. z mého postu mechanika .. (embarassed ..) .. holt jsem se unáhlil (přiznávám, stává se mi to .. :o( ) ale teď je už pozdě .. pro příště .. Dobrou a PF 2008 .. J.
Tak dobrou. Hned se mi dude lépe usínat :-). Vše nej v Novém roce všem
dude to už je i na mně moc jdu spát! Patří tam bude!!!!!!!!
a podotkl bych ještě 1 věc .. já se na kola dívám z postu silničáře, kde jednak převažují lehčí váhy, než v MTB, ale hlavně nevznikají takové rázy, jako při sjezdech a skocích v terénu, kde sedlovka dostává mnohem víc zabrat .. vím, při skocích se zpravidla nesedí v sedle, ale někdy jo .. takže přesné sedlovky do správných otvorů .. (Poučka o malém kašpárkovi zde fakt neplatí .. :-) ) ..J.
U silnice zase namáháš ten spoj právě tím, že se „vrtíš“ na sedle a ten pohyb přenášíš dál. sedlovka se pak vyklá a to místo kde je nepevno upnutá (objímka) a kousek pod ní je o to víc namáháno čím větší je vůle mezi sedlovkou a rámem. Bráno s pohledu výrobce a častého uživatele různych typů kol :-)
No, to je ale plynulý tlak, který je snad i na MTB a tam navíc Ty rázy a
určo i víc vytažená sedlovka, než na silničce ..
Ale chtěl jsem poukázat na Tvé kolo, Radime, hovořils o tom, že většina
kol má komínek .. a zrovna Tvé nemá žádný .. :-D .. to jen taková
perlička ..
jinak jsme se shodli, že žádná tolerance nesmí být mezi sedlovkou a rámem
(co do průměru ..).. J.
Moje kolo není většinové! Zatím zrova od rb jsou jenom dva kusy těchto rámů a při produkci asi 600 rámů za rok je to sakra menšina. Vím že někteří výrobci to dělají ale určitě je to taky menšina. Jinak souhlasím s tím že nejvíc riziková skupina jsou xc- pevňaky s hodně vytaženou sedlovkou.
Všímáš si jak jsme elegantě přešli od místy „vyhrocené“ diskuze k tomu že spolu vlastně souhlasíme?
HH ..cHCEŠ ŘÍCT, ŽE JÁ SOUHLASÍM .. HH .. ok, SOUHLASÍM .. ALE MYSLÍM SI SVÉ .. :-D j.
ale co je nejpodstatnější, že jsme všude diskutovali slušně, bez invektiv a urážek .. Prostě inteligentní výměna názorů, bez hádek a osočování .. za podpory pádných argumentů .. tak, jak to má být .. :-) Snad si z toho aspoň někdo vezme příklad .. :-) J.
Ješte jedna otázka. Měl jsi někdy možnost měřit díru v rámu pred tím než se řízne (což má za následek změnu průměru)? Jinak ty rámy co mají ten komín nízký nebo žádný (viz foto) jsou samozřejmně vuči tomu odolnější. Ale těch nejezdí moc. Každopádně tvrdit někomu že je jedno když dáš místo 31,8 31,6 je BLBOST, které se ta mládež může chytit a pak se budou někeří divit a mít keci že ty a ty rámy praskají…
praxe říká opak .. J.
hele, my se tu přem o 0,2 mm a v jiném threadu mi zas vnucují, že je fuk, jestli duši dají do kola o 63 mm většího .. :-D .. to jsou paradoxy .. :-D J.
Já se nepřu, jenom se snažím uvést na pravou míru některé tvrzení, které jsou zavádějící a můžou nadělat někomu problémy.
jenže tu se krapet rozcházíme .. .-) j.
Jak jsem psal. Ty svým lidem, sobě a všem ostatním dávej sedlovku jakou chceš a já ji budu dávat tak jak má být. Jak to máš u sebe? dal by jsis na svůj stroj jinný průměr sedlovky?
Ne, svým lidem bych jinou sedlovku nedal .. snad jen v nejkrajnějším
případě a pak, máme redukce ..
..a sobě .., Ano, sobě ano, pokud by to vyžadovala situace .. např. extra
nízká váha bez dostupnosti správného D .. sobě si to mohu dovolit ..
:-) J.
to je nesmysl takové uloženi neexistuje :-) vždy jsou nějaké tolerance, teplotní roztažnost materiálu atd. takže se můžeme bavit jen o tom jak ta tolerance bude velká :-) ale bude vždy
nebo se tam muzou dat dva pruhy izolepy elektrikarsky, na kazdou stranu a je to vyreseny.
už toho bylo napsáno dost, takže jen svůj pohled na věc: 1.) u nového rámu je sedlová trubka někdy (většinou-menšinou) NEVYSTRUŽENÁ pro osazení sedlovky, tzn. že je zde ponechán materiál pro speciální výstružník, kterým se dosáhne požadovaného rozměru. 2.) Před koupí sedlovky doporučuji přesně posuvkou změřit průměr díry 3.) NEDOPORUČUJI dávat do sedlové trubky jiný rozměr sedlovky bez patřičné redukce. Jinak dochází k pnutí a deformaci trubky rámu, sedlovka nedrží jak má, možné riziko prasknutí rámu, poškození sedlovky, nebo obojího, popř. upínacího šroubu, který musíte více přetahovat… 4.) pokud jde do rámu, kde víte předem nebo z údajů výrobce že je např. 27.2mm sedlová trubka a máte sedlovku 27.0mm a jde jen obtížně zasunout (namazaná) nebo bez vůle, tak bych samo nešponoval a nesháněl sedlovku 27.2mm (pokud je již trubka vystružená, nebo pokud nelze stružit kvuli tenkostěnné konstrukci) a ponechal 27.0mm, ale v drtivé většině jde 27.2mm do 27.2mm (i pro ostatní rozměry) a né jinak. Tož pohled strojaře…praxe je u někoho jiná :-))
U bodu 2 nesouhlasím, tam by se měl každý řídit doporučením výrobce .. trubka bývá zpravidla více rozevřená a teprve po zásuvu sedlovky se stáhna na správný D .. proto měření nelze pokládat za objektivní, jen orientační ..J.
nevím jak u kterého rámu, ale u mého Kleina ač se jedná o nový rám, je sedlovka vystružená a rozměr je přesně 31.6mm (výrobce uvádí 31.6mm). Takže si nemyslím, že by byla nějak rozevřená..ale jiná značka – jiný mrav :-). Doplňuji k bodu 2.) změřit posuvkou vnitřní průměr sedlové trubky a porovnat s údaji a doporučením výrobce. howg.
Logicky musí být rozevřená, jinak by nestáhla sedlovku .. Pokud bys naměřil tolik, co uvádíš, tedy 31,6, musela by být po sevření být menší a pak by tu něco nebylo OK .. :-) J.
ona není rozevřená, ale naříznutá, resp. odfrézován, odřezán kus materiálu, nemusí být rozevřená, protože se materiál té desetině přizpůsobí dotažením sedlového šroubu – pružná deformace, pokud by nastal případ malé sedlovky a velké sedlové trubky, může po čase nastat plastická deformace :-( to, že jde sedlovka „stejného“ rozměru zasunout do stejné sedlové trubky je dáno tím, nebo by mělo být dáno tolerancemi uložení hřídele do díry, v tomto případě nesmí dojít k tomu aby sedlovka byla měla větší průměr než díra ikdyby jen o 0.01mm! takže se zvolí uložení s vůlí, ale to je stále někde v řádu setin až cca 0.2mm. Víc ne.
OK, ale kaplis před chvílí psal, že měření sedlové trubky je neobjektivní, dokonce vstupní otvor že je největším D z celé trubky a bývá často nekruhového průřezu .. 8o .. Tak teď je mnoho lidí zmateno .. Vlastně z vašeho (Tvého a Kaplisova) trktátu (:-) sorry ..) vyznívá, že jakékoli měření k ničemu jest .. Takže nula od nuly pošla?? :-) J.
já se nehádám, jen jsem psal své zjištění na svém rámu a tam to tak je, bez diskuze. Rozměr v horní části (kam jsem se dostal posuvkou) je stejný jako uvádí výrobce ! (v řádu desetin). Pochybuji, že by tam pasovala nebo měla být sedlovka 31.4mm, kterou jsem v životě neviděl.
jsem přesvědčen, že bys mohl na 31,4 jezdit bez problémů .. Ovšem to by bylo jen nejzazší řešení .. nejlépe je samože dát originál .. J.
V podstatě souhlasím. K bodu 1, v tomto případě můžeš docílit toho, že můžeš dát i menší sedlovku, pokud je díra menší a projedeš ji i menším výstružníkem. Jinak třeba u nás jsou všechny plochy připravené už z výroby takže tam toto nelze použít. K bodu 2, to měření nahoře je opravdu noobjektivní, protože ten průměr je v různých hloubkách jiný a nahoře je většinou největší. Nejtěsnější místo podle mně je kolem svarů což nedokáže spousta lidí změřit. taže taky doporučuju držet se doporučení výrobce a když to není vystružené z výroby tak projet patřičným výstružníkem.
DOTAZ: jak zajistíš správný průměr vystružením stavitelným výstružníkem, když (jak sám říkáš), D díry nelze běžně změřit .. (ne každý má kalibr .. Co používáš Ty na změření otvoru sedl. trubky a nejen nahoře, kde to (dle Tebe i mne) není objektivní ..?)? Existuje nějaký způsob zjištění, na jaký D je výstružník nastaven? J.
(Částečně) si odpovím sám .. není to důležité, páč výstružník bere po setinách a pro sedlovku jsou důležité desetiny .. Přesto bych rád znal názor p. nástrojáře .. J.
kalibr má doma každý! sedlovku přece a ty jsou opravdu hodně přesné! Jestli znáš postup měření kalibrem tak se nad tím zamysly. jestli né tak: kalibr má dvě strany. jednu dobrou a jednu špatnou. Dobrou stranu do té díry vložíš a pokud tam leze tak máš skoro vyhráno. Kalibr otočíš a pokud tan nevleze tak ok, pokud jo tak je to větší než predepisuje tolerance a jsi v … (mimo toleranci).A znova díra pro sedlovku není ve všech místech stejná takže měření kalibrem v délce zasouvání sedlovky považuju za nejpřesnější.
sorry, sice tě chápu, ale trochu si odporuješ .. kalibr je nepatrně
kónický, resp. na každé straně jiný D, což sedlovka nikoli .. jak tedy
může sedlovka suplovat kalibr?? A jak můžeš sedlovkou určit správná
D?
Dále, sedlovku má skoro každý, ale jak se dozví, že ta jeho je správná
.. ? Nemá doma (např.) 27, 27,2 a 27,4, aby postupným zasouváním sedlovek
zjistil, která je ta správná .. Jinak řečeno, ne každý má rám
z obchodu, ne každý má k němu specifikace .. Ty se bavíš o značkových
rámech v ceně od cca 10000,– nahoru, ale domnívám se, toto není běžný
případ osazenstva BF .. Takže hovoříme spíše akademicky .. z větší
části .. J.
Beru zpět. Měření nahoře je pro domácího uživatele směrodatné. Co naměří koupí a vetšinou správně.K tomu kalibru-sedlovce. Pokud má člověk trošku cit pro věc tak pozná jestli tam sedlovka neleze, nebo jde lehce vsunout, nedře a zároveň nejde příliš volně (správný způsob), nebo mu tam prostě spadne tak rychle že ji sotva chytí (což zaručeně udělá 31,6 v díře 31,8)
OK, to by šlo, to snad bude každému jasné .. samo, že hovoříme o kvalitě, ne marketových kolech .. Tak co, můžeme loňský rok uzavřít? :-) J.
Ještě maličkost k tomu měření nahoře. Pokud bude v rámu ježděná sedlovka o 0,2mm menší, může nastat trvalá deformace a následně situace, že rám prodám, nový majitel naměří 31,6 třeba a podle toho si v dobré víře koupí sedlovku. Je to tak správně? Upínací část rámu pro sedlovku je docela přizpůsobyvá! Zkus tam dát objímku stáhni to bez sedlovky a zjistíš, že tam můžeš místo 31,8 dát třeba 31 nebo něco jiného. Takže nejenom to ,že tam sedlovku upneš je důležité. Hodně záleží i na tom jaká je vůle dole a kolik tam je prostoru pro to aby se sedlovka vyklala. Obecně čím menší výkyv tím větší životnost.
držím se své teorie, podepřené praxí, že ne .. Objímka drží stálý tvar i D sedl. trubky, takže žádné fyziognomické změny ..:-) J.
přesto doporučuji všem, aby dodržovali pravidla a doporučení výrobců a dodavatelů, potažmo prodejců a mechaniků .. není nad originál .. čili: správný kolík v správný dolík .. jinak i na velikosti záleží a u sedlovek tuplem .. ;o) j.
Sleduji tuto problematiku od založení vlákna. Nejsem příznivcem
jakýchkoliv nádstaveb , objímek a podobných úprav. Nové kolo musí být
konstruováno pro technologický proces montáže tak, aby ve finálním stavu
se tyto díly nemusely používat. Vyjímkou mohou být pouze objímky
přesmykačů z důvodu omezení sortimentu.
Co se týká diskutujících v této fázi diskuze, většina názorů je
z mého pohledu akceptovatelná, praxí a zkušenostmi ověřená . Jen bych
k tomu dodal, že je podceněna OVALITA díry sedlové trubky Jelikož mám
možnost tuto oblast dobře měřit indikátorovým shupitem, zjistil jsem, že
v místě svárového napojení horní rámové trubky na sedlovou tato ovalita
bývá až 0,15 mm. Odchylka od horní části komínku neuvěřitelných minus
0,45mm. Mnozí velcí výrobci si s tím ale hlavu nelámou, prásknou tam
sedlovku, co lze zasunout a basta.Některé rámy mají díru vystruženou pouze
těsně pod uvedený svár, hlouběji to neřeší.Neřeší rovněž ovalitu
hlavové trubky, montáží deformují hl. složení. Mnohem důležitější
jsou pro ně samozřejme obrovslé objemy prodeje.
Je poznat, že jsi opravdu nějaké sedlovky měřil. Už jsem to tu psal, že měření nahoře na hotovém rámu zvláště u tenkostěných trubek může být zavádějící a plně souhlasím s tebou uvedenýma odchylkama v naměřených hodnotách. Proto taky říkám že daleko směrodatnější je měření kalibrem na funkční délce sedlovky. Nahoře to objímka v pohodě stáhne důležité je aby i v jiných (více) místech měla sedlovka kontakt s rámem. Při velké vůly pod objímkou se sedlovka opře pouze v jediném bodě.
Ten olkyc je ale vtipalek, co? :-D
Nevím sice jestli je to vtipálek, každopádně některé jeho myšlenky moc směšné nejsou! Jsem tu docela nový. Co to je za typa tem olkyc? Znáš ho tady z fora?
No pred nedavnem se tady zase po dlouhe dobe objevil. Staci pohledat v historii ruzne thready, ale kazdopadne chrapal se vsema reprezentama :-D
Taky mi tak příjde. Takže předpokládám že je „oblíben“. Příšte budu vědět. dik
Mohl bys osvětlit, jak že Ti přijdu? J.
:-)
Aha .. :-) J.
Omlovám se všem a pro OKLYC ještě jednou:
Tak opravdu naposledy k tobě v tomto tématu. Kde je tvůj smysl pro humor :-), smysl pro používání různých přirovnání, pořekadel a citátů, dokonce v různých jazycích :-(. Chtělo by to se zamyslet jestli máš ještě něco na srdci k tématu které se jmenuje Redukce sedlovky! Prakticky se to změnilo na téma „Najde se někdo kdo naučí OLKYC chápat tolerance, umíte latinsky a česky, máte holku a jiné. " Je mi upřímně líto všech, kteří se budouch chtít dozvědět něco o redukci sedlovky (i mou vinou). Místo toho je tady spíše výklad ze strojírenských tabulek něco z osobního života, latiny, janovidectví a dokonce pár vulgarismů. Nebudu se k tomu už vracet, jen shrnu. Výrobní tolerance při výrobě rámů i sedlovek existují a je věcí výrobců, aby v jejich rámci zajistil funkčnost vzájemně PŘEDEPSANÝCH KOMPONENTŮ. Spotřebitele to nemusí zajímat! Výrobce rámů předepíše pro svůj výrobek průměr sedlové trubky (Třeba 31,8. Nikdy nééééé 31,8 nebo 31,6 !!!!!!!). Výrobce sedlovky dodá sedlovku 31,8 a v 99,9% to funguje což je to, co zajímá spotřebitele. V momentě kdy toto nedodržíš zvyšuje se riziko poškození! V případě změny průměru sedlovky se používají redukce u kterých zase jejich výrobce garantuje použitelnost pro přechod na jiný přesně daný průměr. To zajímá spotřebitele, a když to dodrží je vše v pořádku. Troufám si tvrdit, změnu průměru sedlovky (ani 31,6 místo 31,8) bez patřičné redukce (která v tomto případě samozřejmně neexistuje, ale dá se "samo doma“ řešit třeba tou plechovkou) ti žáden výrobce rámů NEDOPORUČÍ (!) i když tak mnozí jezdí celkem bez problémů. Můj závěr: používejte předepsané rozměry sedlovek popřípadě patřičné redukce. Tolik k tématu redukce sedlovek. No a to pořekadlo. Bereš ho doslova nebo chápeš jeho význam? Já v duchu jeho významu souhlasím s tím, že čerpáš informace a domněnky ze zdrojů, ke kterým se běžný smrtelník nedostane. Navíc tady jsi v opozici, co se týče strojařiny, kterou, jak jsi sám řekl neznáš, proti mně, panacea1, zdyn, kubad, voytaa a cebbage, kteří o tom podle mně něco ví. V momentě kdy s jedním začneš souhlasit, spustíš to znova o pár řádků níž nebo víš s jiným znova. Tvůj příspěvek k tématu Redukce sedlovky bych rozdělil do dvou částí. 1, Dej místo 31,8 31,6 je to v pohodě. 2,Používejte rozměry předepsané výrobcem. Docela si to protiřečí. Žádnou další plodnou myšlenku k tématu jsem od tebe nezaznamenal. Snad příště…
Milej zlatej Radime, zaspals dobu, problém sedlovky jsem uzavřel na
základě (hlavně) kubadových naprosto přesných faktů .. :-) .. A pak, jen
jmenovitě na mne se neobracej, zejména ne s tím svým podúvodníkem (:-))..
změna tématu a občasné vedlejší vstupy jsou v diskusích běžné, nejsme
na odborné přednášce (a i tam se řečník občas uchýlí k fórku ..),
abychom si nemohli slůvkem odskočit .. (ovšem jen v dobrém, bez Flame ..)
.. je z Tebe cítit profesorská strohost, ne zcelá obvyklá u tak mladého
člověka .. říkáme jim suchar .. :-) ..
Co se strojírenských tabulek týká, je jen dobře, když se poukazuje a
argumentuje jimi .. jsou perfekcionisté, jako já, kteří chtějí znát
logiku věcí a nespokojí se jen s tím, že „tak to musí být“, ale
chtějí znát i důvod, proč ano, či ne .. ne všichni jsme jen
spoitřebitelé, včtně Tebe a proto ponech na diskutujících, kam až zajdou,
co se chtějí dovědět .. mít námitky proti argumentaci strojními výjresy,
to mi přijde hodně absurdní – je to věc diskutujících, ne tapem
stránek, jejich zaměřením, anebo proto, že Ty si to přeješ .. mám za to,
že je tu dost inteligentních lidí, které tato problematika zajímá i za
hranice běžného usera a pokud je tu někdo schopný a ochotný se tomoto
věnovat a vysvětlit téma do detailů, tal díky bohu za něj, za jeho ochotu
a znalosti ..
Udivuje mne tvá puritánská snaha držet se striktně tématu v rámci usera
byciklu .. fakt nejsme na časem omezené přednášce, kde se celý výklad
musí vlézt do limitu .. přijde mi dokonce, 6e Ty sám jsi tu nadělal víc
zmatku, než bylo záhodno, tvrdíc jednou to, podruhé ono .. možná i to je
důvodem Tvého výbušného projevu, na který odpovídám .. možná se stalo
něco doma, nevím, ale nepřenášej to, pls, sem .. Už byl klid, kdy všichni
věděli vše a Ty sem vtrhneš jak uragán, abys nám, ehm .. tedy mi,
vyjasnil, cože jsem to udělal špatně a proč a že jsem to neměl a a .. co?
jestli se Ti ulevilo, fajn, OK .. pojďme dál .. ale tohle jsem od tebe
nečekal, včera jsi byl přívětivější .. J.
Děkuji
Tak diskutujme. Je to delším textem nebo rozrušením ty překlepy?
Nechtěl jsem, ale asi jsem větší perfekcionista než ty. Ti profesoři. Sleduj data a myšlenky. Ja s kubat souhlasím a myslim že jsem to napsal téměř stejně což ty jsi akceptoval asi za dva dny. Pokud se pletu tak chyba není na vašem příjmači.
KAPLIS (31.12.2007 22:25:18) 213.192.39.xxx 4×> Redukce sedlovky? díra v rámu je vždy do plusu (max +0,2 – výrobní tolerance) a zkouší se kalibrem s patřičným průměrem který je stejně jako sedlovka buď přesně nebo lehce do minusu (asi –0,05). A věř tomu že v rámu ta díra je vždy větší a sedlovky jsou téměř přesně nebo –0,05. Takže v rámu máme díru 31,8 až 32 dáme sedlovku 31,6 až 31,55. toleranci 0,2 docílíš v ideálním případě který ovšem nenestane. Spíš počítej ty 0,4
kubad (02.01.2008 10:25:41) 90.176.125.xxx tohle platí – pokud není uvedena jiná norma. vyšší stupeň není pro strojírenské výrobky. Takže pokud výrobce neuvádí tolerenci měly by být +/-0,1mm Netolerovaný rozměr je ten který nemá výkresovou toleranci :-) Ale to určitě neplatí protože výrobce tenhlůe rozměr tolerovat bude – jen se to prostě v běžně dostupných materiálech neuvádí. Pro tvou informaci výkres sedlovky Thomson je tam tolerance průměru uvedená a to +0,00/-0,03mm
olkyc (02.01.2008 10:36:38) 89.24.32.xxx díky, supr, tos mne potěšil, páč to potvrzuje mou tezi o toleranci výrazně menší, než 0,1 mm :-) .. Z toho lze odvodit, že u jiných sedlovek to bude obdobné .. :-) není nad profíka s jednoznačnými argumenty .. ;o) J.
kubad (02.01.2008 10:50:15) 90.176.125.xxx 20×> Redukce sedlovky? někde dole bylo uvedeno že výrobní tolerance otvoru sedlovky rámů u RB jsou 0,00/+0,2mm
Takže k použití sedlovy 31,6 do rámu 31,8 je to teoreticky možné, pokud bude rám na spodní toleranci – pokud bude na horní rozdíl může být skoro 0,43mm a to mě příjde dost.
Špatně čteš .. psal jsem, že problematika sedlovky je pro mne vyřešena .. A nejsem rozrušen a na delší texty jasem zvyklý, ale snažím se vyhovět všem žádostem o autogram a tak někdy prst sjede a už sw nechci vracet .. Něčemu nerozuměls, Jinak překlepy jsou jedna věc a Tvé češtináčské hrubky jiná .. :-) takže nech čerta spát .. :-) (Žena v pořádku?) J.
bububu. děkuji za optání
Problematika sedlovky sice ano ale rozebíráš mou osobnost a myšlenky a to mně, profesorského suchara i přes můj mladistvý věk (i vzhled) zajímá. Psycholog amatér nebo je i nějaký kurz? Kolik let má vlastně člověk který se skrývá pod nickem OLKYC? Proč si myslí, že téma je uzavřeno. Třeba budou ještě nějaké dotazy a názory(už se objevily) . Nevadí mu náhodou komunikace v jeho stylu vedená proti němu? Jaké je jeho jméno? Diskutujme
Přecházím na téma Zamyšlení nad lidmi. To bude vhodnější. Mé otázky trvají.
Něco ti poradím – zajdi za ním do CYKLO krámku, nebo si pište na maily. Todle byl tread o redukci sedlovky
To jsem se snažil vysvětlit olkyc už několikrát a diskuzi s ním ukončit. Boužel jsem se nechal unést, za což se všem omlouvám.
precti si par jeho dredu, nerikam timto ze ten clovek je uplne blbej, ale to co obcas napise je perla :-DDD
Co máš za rám? Já mám taky 31,8 mm, mám RB, ale když jsem si rám kupoval tak jsem za 300 Kč koupil rovnou redukci na 27,2 mm. Takže redukce normálně od RB a máš z toho 27,2 mm. Jinak sedlovky 31,8 dělá Race Face nebo Woodman.
Jestli je to na me tak sem uz na zacatku psal ze mam 31,8…no a ted prave nevim co je idealnim resenim jestli redukce treba z tech 27,2, nebo hodit tam 31,6…
Měl jsem rám RB CR 1300 s pruměrem 31.8, 2 roky jsem vozil sedlovku průměr 31.6 a bez problemu, a pak rok sedlovku 27.2 s redukcí za 30kč a taky bez problému, tady není co řešit, pokud neseženeš sedlovku která by se ti líbila a měla D 31.8, tak kup 27.2 (tu má každý výrobce) A použij redukci, nic se nestane…od doho redukce jsou a stojí pár kaček.
Jasny redukce bude idealni…a plastovou nebo hlinikovou? A co kdyz by byla treba karbonova?
Určitě hlinikovou, navíc pokud uvažuješ o karbonové sedlovce, je určitá teoretická možnost že užší průměr ti bude lépe pružit.
Proc urcite hlinikovou? Nekdo muze stejne tak rict,ze urco plastovou,protoze ta aspon nesroste a bude pravdepodobne lehci a setrnejsi k sedlovce.
Plast určo ne, velmi snadno se vymačká .. J.
Plastová redukce 31,8/27,2 v kombinaci s karbonovou sedlovkou je O.K.. Žádné vymačkání, žádné zajíždění (neupravované=nezdrsňované) sedlovky → pro mne ideální
Karbonovou jsem ještě neviděl a ani oni neslyšel. A nejspíš ani neexistuje…nebo nevím zda by mohlá mít takmalou tloušťku stěny a navíc vetšina redukcí je podélně rozřízlá aby se mohla trochu roztáhnout a dala se navléct na sedlovku.
Omlouvam se nemyslel sem karbonovou redukci, ale karbonovou sedlovku. Zapomnel sem dodat.
klidně dělá je německá firma B-T-P ale cena kolem 60 eur tě asi nepotěší :-)
MYslím že ty prachy bych utratil za něco jiného.
Když budeš měnit průmer sedlovky použij ve svém vlastním zájmu patřičnou redukci. Pokud budeš sedl. často vytahovat nebo posouvat použij průměr někde od 27,2 do 30,5 (nevím přesně dodávané průměry). Ta redukce je potom pevná a drží si svůj tvar. Plíšek od piva se lehce zdeformuje a při častějším vytahování určitě budeš nadávat. Je to spíš nouzové řešení když už sedlovku, třeba 31,6, máš a koupíš rám 31,8 nebo trvalé, když víš, že s tím nebudeš hýbat.
No tak asi radsi tu 27.2 jak na to koukam a redukci…
Jestli to chceš jako trvalé řešení uvažuj i rozměru kolem 30-ti. Vyfotil jsem ti jak to vypadá s 27,2 (muj zimák). Podle mně je ten rozdíl průměrů dost velký a nevypadá to dobře. Co do funkce je to jedno, ale estetika (podle mně) je lepší u té větší.
Taky pravda no:-D to je prekéérka…:-D
na ty prekérko :-) www.bicy.cz/bazar/index.php?… úplně dole, ale je stříbrná