Ahoj ve spolek,
Jsem vlastníkem Salsy Fargo Apex z roku 2019. Moc rád bych se zeptal, zdali je možné do předního kola zaplést dynamo Shimano XT. Vím, že se vyrábí i na pevnou osu, ale nevyznám se v rozměrech a kompatibilnosti os.
Ahoj ve spolek,
Jsem vlastníkem Salsy Fargo Apex z roku 2019. Moc rád bych se zeptal, zdali je možné do předního kola zaplést dynamo Shimano XT. Vím, že se vyrábí i na pevnou osu, ale nevyznám se v rozměrech a kompatibilnosti os.
To spis zalezi na pouzite vidlici, nez na modelu kola.
Vidlice je Firestarter 110
Tzn potrebujes dynamo na osu 110×15mm.
Ale co jsem v ry\chlosti koukal, tak shimano dela jen 15×100, boost nema.
Ano, došel jsem ke stejnému názoru. Bohužel 15×110 dělá jen firma SON, ale za dynamo chtějí 8 tisíc, a to je už hodně. Trochu jsem čekal že budou nějaké šikovné redukce nebo něco podobného. Ale spíš to vypadá, že si nechám zajít chuť
Ja bych si na expedicni kolo Shimano nedal. Zkousel jsem dynamo Nexus na pracovnim kole s tim, ze pokud se osvedci zapletu si Shimano dynamo i na expedicni kolo. Neosvedcilo. Je tam jeden velky problem, ktery ma prave i to XT. To vinuti se dela z hliniku. Drive bylo (aspon u tech nizsich modelu) z medi, dnes z Al kvuli hmotnosti (a asi i cene). Staci trocha vody, ktera se tam drive nebo pozdeji dostane a vinuti se v dusledku koroze zlomi. Nebo nastane jiny problem, ze vyvod dratu vede podel osy a pak je to ruzne ohnute ke konektoru. Pri rozborce musis drat nekolikat ohnout atd. Ten hlinik ohyby moc dobre nezvlada. Mozna jednu rozborku da, mozna i 2, ale moc bych si nebyl jisty spolehat na dynamo nekde na ceste.
Ted to dynamo (uz rok) mam v planu rozebrat a vinuti previnout za medene. Pokud pujde rozebrat rotor, je to takovy zvlastni bazmek.
Son podle ohlasu zcela bez problemu a hodne doporucovane jako vicemene jedina spolehliva moznost. Jedina nevyhoda je, ze musis poslat vyrobci na vymenu lozisek. Jsou tam i nejake servisni intervaly. Ale z recenzi to chapu tak, ze tech 8000 se fakt vyplati. Pokud nehodlas byt na ceste 2 roky bez moznosti vymeny loziska, tak nasetri na SON a bez do nej.
Neni jen SON, Napr Shutter.
Nevíš jaké (z čeho) má Shutter vinutí? Děkuji.
Netusim.
Jeste jeden dodatek. Nezapominej, ze existuji i klasicke flaskove dynama (mozna pro nekoho vysmivane). Mam jej na expedicni kole na dobijeni baterek. Pripadne primo zapojit na svetlo Busch & Muller stejne jako k nabojovemu dynamu.
Ahoj, děkuju moc za dodatek, poslal by jsi mi prosím nějaké odkazy na konkrétní dynama?
No, koupil bych nejake kvalitni. Ja mam nejake stare 2 fazove, jmenuje se Safir, je to nejaky skandinavsky vyrobce, mozna AEG, nevim, je dost podobne tem starym hlinikovym z DDR, co se u nas montovaly za totality. Ze soucasne produkce asi bude mit lepsi zpracovani jen AXA, mozna stale neco dela Trelock, Bosch, fakt netusim.
U nas se za totality delaly takove tvarove jednoduche valcove z nerez ocely s platovym dnem, to by byl take kandidat.
Tim nerez s plastovym dnem (ne platovym) jsem myslel toto My Day. Bylo co vim dost spolehlive. Tak koupit nejaky zachovaly kus, pokud mozno novy. Nebo to Axa. Nikdy to nebude jako dynamo v nabe, ale fungovat to bude. Ja mam k dynamu krabicku s nizkoztratovym usemernovacem (Shottky) a rovnou jsou v ni take 4 NiMH baterky bez dalsi elektroniky. To funguje jako napajec dalsi elektroniky a jako powerbanka.
Pak vystup vede na USBcko a k nemu pripojim boost menic 5 V a znej dobijim elektroniku. Ma to tahle uplne minimalni ztraty a soucasne NiMH funguje jako powerbanka. Nektere spotrebice se daji napajet naprimo bez toho buck boost modulu. Ty, co ale pozaduji 5 V, tak to ty NiMH nedaji. Kvuli vnitrnimu odporu pri zatizeni napeti rychle poklesne pod 5 V a pak uz telefon apod. nenabiji.
Brzdi to hodne?
Mimochodem stranovy dynamo od Velogical jsi nezkousel, nebo nejsou s tim nejake zkusenosti?
Vubec jsem do dneska o necem takovem nevedel. Ale mel bych obavu pri kazdodennim provozu za ruzneho pocasi. To mne pripada dobre na nejakou lestenku.
Normal dynamo samozrejme kolo brzdi, to uz z principu bude. Pokud dynamo dava 3 W a pri te mizerne ucinnosti, tak vysledny efekt muze byt netusim, 10–12 W dolu. Pokud prumerny cyklista vyviji vykon 90 W, tak to je vice jak 10 %. Ale i nabojove dynamo nejak zatizi, urcite minimalne polvina bude ztratova, takze 6 W zcela urcite.
No to si musis uz sam ujasnit.
Spis jestli to brzdi jako ty stary dederonsky dynama, o to mi slo.
Jo to bude stejne. Ale ja si nepamatuju nejake vyrazne brzdeni. Musela se obcas sundat rolna a kolem osy nakapat olej. Hodne pomohl ustrizek gumove hadice, zvetsil se prumer, dynamo tak neprokluzovalo na mokrem plasti a melo nizsi otacky (nepalilo zarovky). Ten gumovy spunt se normalne prodava i dnes. Jen se nasadi na rolnu.
Není to jen o dynamu, ale i o elektronice, která je mezi ním a dobíjeným zařízením.