• alibagil

    Zdravím, potřeboval bych poradit. Už pár let jezdím na kole bez přesmykače, pouze s jedním převodníkem vpředu, kliky Alfine 45z. Vzadu pak je 9 rychlostí kazeta s rozsahem 11–34z a zatím mi to docela stačilo, víceméně to bylo na jízdu po rovince, kratší projížďky. Teď jsem si, s vyhlídkou toho, že chci letos jezdit dál a hlavně výš, poprvé připustil myšlenku, že by se vícekolečko vpředu docela hodilo, hlavně tedy právě z důvodu lehčího překonávání stoupání. Můj dotaz zní, je možné nějakým, třeba i kutilským způsobem, předělat ty Alfine kliky tak, aby tam to vícekolečko (asi by mi stačilo 1 kolečko navíc) bylo a nebo je jediná šance koupit kliky nové?

    0 0
    • kubad  

      jo jednoduše : koupíš nové kliky na 2× + řazení + přesmykač

      0 0
    • xtonda  

      Záleží co je to za rám, pokud to kolo bylo původně bez přesmykače, tak tam nemusí jít dát.

      Jsou i další možnosti – přeplést zadní kolo na náboj s převodovkou, která de facto nahrazuje přesmykač

      http://www.sturmey-archer.com/…cs-rf3-black – střední převod je přímý + je tam o čtvrtinu lehčí a o třetinu rychlejší.

      Další varianta je překopat to na pohon 1×10 nebo 1×11 (případně 1×12) s kazetou 11–46 (případně 11–50).

      0 0
    • alibagil  

      Díky za reakce. Jde mi tak nějak o to, aby to pokud možno moc nestálo, resp. aby to bylo úměrné ceně kola.

      Jinak kolo je toto: http://www.agang.cz/…/sincity.htm

      Varianta s větší kazetou vzadu by se mi popravdě dost líbila, více než přesmykač, ale předpokládám, že je to tedy nejen o tom vyměnit kazetu, ale také přehazovačku, řazení, plus řetěz. A i při použití kazety 11–50 by pořád mělo co se týče lehkých převodů navrch 2–3 kolečko vepředu, byť už ne o tolik. Je to tak?

      0 0
      • xtonda  

        Pokud bys dal kazetu 11–50, tak je to oproti 11–34 o 47 % lehčí, což vyjde cca nastejno jako bys přidal převodník 31z, tedy podobně jako kdybys dal silniční subkompakt kliky 46–30. V případě 11–46 si ulehčíš o 35 %, tj. cca jako bys přidal převodník 33z. V případě kazety 11–42 si ulehčíš o 23,5 % tedy jako bys přidal převodník 36z

        Pokud to překopeš na 3×9, tak samozřejmě se dostaneš s nejlehčím převodem i rozsahem daleko dál, ale přijdeš o tu jednoduchost a eleganci pohonu s jedním převodníkem. S dvojpřevodníkem bude rozdíl minimální.

        Bohužel ta specifikace není dost podrobná, takže z toho nejde poznat co se tam dá dát aby nebylo nutné měnit i přehazovačku ani jestli by šel přidělat převodník na současné kliky a tedy je i otázka co vyjde nejvíc ekonomicky.

        Nejekonomičtější varianta je 1×10. Řazení cca 500, kazeta 600 (11–42) nebo 1250 (11–46), přehazovačka 950, řetěz 300, vše Deore, u 11–46 je kazeta Sunrace, 1×11 SLX by vyšlo o trochu dráž. 1×12 by bylo dražší a otázka jestli dát Sram Eagle NX nebo Sunrace.

        0 0
        • Singlespeed  

          Řešil bych to podobně, jen bych ještě místo 45 z jednopře­vodníku dal třeba 40 z.

          0 0
          • xtonda  

            Jo, záleží nakolik bude ochotný vzdát se nejrychlejšího převodu a jestli na těch klikách jde vyměnit jen převodník za rozumné peníze.

            0 0
        • alibagil  

          No jsem hodně nahlodaný. Fakt je ten, že jsem si doteď jízdu s jednopřevodníkem nemohl vynachválit, přesně jak píšeš, pro tu jednoduchost a eleganci, na jiných kolech jsem vždycky na přesmykač trochu nadával. Jen ten současný rozsah už mi prostě nestačí, zejména tedy směrem k těm lehčím převodům, táhlejší kopce jsou utrpení. Naopak, 45 vpředu bych chtěl zachovat, ubrat na těch 40z by hodně omezilo rychlost a já rychlost rád :-)

          A možná je to nejlepší varianta i vzhledem k tomu, že jak současné 9-ti kolečko, tak i přehazovačka a řetěz mají už něco najeto a byl by to tedy zároveň upgrade a zároveň výměna, ke které by stejně muselo časem dojít. Ještě se zeptám, ohledně té výměny za 11-ti rychlostní, je tam nějaké úskalí, že by třeba rám musel splňovat nějaké parametry, rozteč a tak, nebo je to více méně jedno a tam, kam se vešlo 9-ti kolečko, se vejde i 11?

          0 0
          • xtonda  

            Co vím, tak náboj (ořech) na 8–11 sp kazetu je stejný.

            0 0
    • puffbodie  

      Tady mas napr. porovnani tvoje vs moje SRAM Apex 1

      http://gears.mtbcrosscountry.com/#…

      0 0
    • Singlespeed  

      Ty kliky, alespoň podle obrázku, mají velkou rozteč šroubů, takže tam, i kdybys bastlil co to dá, o moc menší druhý převodník jen tak nedáš. Z toho plyne, že budeš muset sehnat nové kliky, což nebude lehké, neboť s velkým převodníkem +/- 45 zubů se nic sériově nedělá. Takže budeš muset zřejmě zase bastlit nebo se spokojit s úplně jinými převodovými poměry, případně sehnat starší 9-rychlostní kliky s velkým převodníkem 44z a předělat je na dvojpřevodník.

      0 0
      • puffbodie  

        Dela, ale stoji ranec

        https://bike.shimano.com/…FC-M985.html

        0 0
      • alibagil  

        Tohle jsem úplně nepochopil. Kdybych koupil třeba kliky Deore M590, s rozsahem 44/32/22, tak bych je tam teď dát nemohl? Mezi 45z a 44z to mi zase jako takový rozdíl nepřijde.

        0 0
        • oddie  

          Mohl.

          0 0
        • xtonda  

          Asi mohl, dá se předpokládat, že tam bude nějaké standardní středové složení nebo to půjde za standardní vyměnit, na rovnou sedlovou trubku přesmykač dát půjde, max se zabrousí úchyt na lahev.

          Záleží jaká je tam přehazovačka, jestli zvládne při tak velkém rozsahu napínat lanko.

          0 0
          • Vilém  

            No a taky nejak poresit bowden smyku. Saltr je tam normal horskej SGS.

            0 0
    • alibagil  

      Díky moc všem za reakce, dost mi to pomohlo, nejen s výběrem, ale vůbec se v té problematice převodů trochu zorientovat.

      Už jsem více méně rozhodnutý jít do řešení, které navrhoval xtonda, tedy zůstat u jednopřevodníku a lehčí převody řešit výměnou kazety. 11 převodů a rozsah 11–46 se mi zdá takový nejoptimálnější, ještě tedy zvažuji, jestli vzít tu od Sunrace a nebo zůstat u Shimana, to odstupňování mají rozdílné a nevím, co by mi sedělo víc, ale to už je takový detail.

      Ještě snad poslední dotaz, je mi jasné, že ta moje současná přehazovačka 46z nezvládne, která z momentálně dostupných to dá? Našel jsem Shimano SLX RD-M7000 GS – 11, která to má přímo v popisu, je ještě nějaká jiná, levnější, nebo cenově stejná, ale kvalitnější varianta?

      0 0
      • xtonda  

        Ano, to je ona, přesné typové označení je RD-M7000–11-GS. AFAIK nic levnějšího není, ani výrazně lepšího za srovnatelnou cenu. Odstupňování Sunrace a Shimano kazet se liší, ani jedno není ideální, Shimano má megaskok úplně na konci a Sunrace nahoře zase kroky až zbytečně malé a pak jim tam nepříjemný skok 15–18.

        0 0
        • oddie  

          Shimano podle mě bude v tomto případě lepší, u tohoto typu kola. U malých jemnější odstupňování a největší pastorek jen jako nouzový vyprošťovák.

          0 0
          • alibagil  

            Taky se trochu více kloním k Shimanu, přesně jak píšeš, ten největší pastorek pouze jako nouzovka, když už člověk nemůže, nebo do extrémního stoupání.

            0 0
          • xtonda  

            To už je věc vkusu, mě skok 20 % a víc už přijde nepříjemný kdekoliv (třeba 30–36 na 11–36 9sp). Takže je otázka jestli je horší 20 % 15–18 nebo 24,3 % 37–46. Přitom předchozí krok je 15,6 %, takže by stačilo dát 38 namísto 37 a hned by to bylo vyrovnanější.

            Zkoušel sem si namodelovat jiné odstupňování a vychází mi několik lepších variant, ale vychází mi hodně lichých počtů, což výrobci na velkých pastorcích mají dost zřídka, netuším jestli pro to není nějaký technický důvod.

            0 0
            • oddie  

              To je právě to, 15–18 u takového kola je v oblasti, kdy to ještě trochu šviháš, kdežto ten brutální megarange skok je jako vyprošťovák u posledního převodu, kdy jsi rád, že se plazíš, a už je celkem jedno, jestli pojedeš o půl km/h pomalejc… Nicméně nemám ani jedno :D a na Dahonu mám třeba aktuálně 10sp 11–46, kde je jak skok 15–18, tak u posledních čtyř skoky o šest 28–34–40–46, ale na kole tohoto charakteru to nijak zvlášť nevadí.

              0 0
      • jardalee  

        Tam je škoda ze ty alfine jsou 5packy s buhvijakym BCD jinak by tam šel levnej NW převodník 40–42 zubu do zadu deore kazetu 11–42 a s tím uz se da jezdit

        0 0
        • alibagil  

          Mají přímo na Alfine 39t. Viz: https://www.sjscycles.co.uk/…g-black-39t/

          Ale já bych se dost nerad vzdal té nejvyšší rychlosti.

          0 0
          • jardalee  

            No nakonec 130bcd není tak exoticky :) teoreticky by šlo na bazaru sehnat silniční převodníky a udělat z toho dvojplacku třeba 48/39 akorad by tam už nebyl kryt převodníku :) místo krytu velká placka a místo stávajícího převodníku mala placka,jiný převodníky z toho důvodu aby měli zuby pro nabihani řetězu

            0 0
            • jecnak  

              Akorat se myslim Alfine kliky delaly jen 170mm, coz mi prijde na sportovnejsi jezdeni malo. Tak bych se radeji cestou novych klik.

              0 0
    • alibagil  

      Ještě jsem teď na aliexpress úplnou náhodou narazil na 9-ti rychlostní kazetu 11–46z (mají dokonce i 11–50), co by, podle toho, co píšou, měla dokonce fungovat i s přehazovačkou, kterou mám teď, tedy s M590, samozřejmě s využitím toho prodloužení. Co si o tom myslíte?

      https://www.aliexpress.com/…6571292.html

      Je mi jasné, že to žádný ideál nebude, ty jednotlivé skoky jsou moc výrazné a o samotné kvalitě kazety a její výdrži se asi taky bavit nemusíme. Jenom přemýšlím, jestli to teď nevzít jako takovou provizorní možnost, kde bych kromě kazety a možná řetězu vlastně nemusel nic dalšího měnit a ten plnohodnotný upgrade pak udělat, až třeba doslouží ta současná přehazka.

      A nebo ještě jedna možnost, našel jsem kazetu Sunrace CSM990, 11–40, taky 9-ti rychlostní a ta snad funguje s mou přehazovačkou úplně bez problémů, bez prodlužování. Zase, vzít to teď na chvíli, protože nějaký posun směrem k lehčím převodům tam je, byť určitě ne takový, jaký si představuji, a až to doslouží, udělat ten přechod na 11–12 převodů.

      0 0
      • jardalee  

        fungovat to bude ale budou tam skoky ,coz je nekomu neprijemny

        0 0
      • oddie  

        Tu Sunrace 9sp 11–40 mám doma, kdybys ji chtěl, zamýšlel jsem ji na dětské kolo, ale nějak nejsou lidi… Ale podle mě se stejně bude muset dát prodlužovák na patku (taky mám), nebo aspoň hodně vyšroubovat B-šroub.

        0 0
      • xtonda  

        Tvoje přehazovačka je do 34 nebo 36 zubů (podle toho, jestli je to M591 nebo M592), 9sp kazeta 11–40 s tím možná chodit bude, možná ne, někdo tvrdí že je to OK, někdo to nedoporučuje. Nic neušetříš, nakonec tu kazetu, řazení, přehazku a řetěz na 11sp stejně budeš muset koupit.

        To jak to bude chodit s prodloužením patky na kazetě 11–46 9sp je IMO nejisté a skoky budou šílené.

        0 0
        • alibagil  

          Tady jsem našel video, kde ta kazeta 11–40 funguje s M591 (to je má přehazka): https://www.youtube.com/watch?…

          Asi to vyzkouším, je to pořád 400–500Kč, proti skoro 3 tácům. Ale čert vem prachy, hlavně je mi líto teď vyhodit komponenty, které ještě bez problémů fungují. Na ten celkový upgrade nakonec samozřejmě stejně dojde, akorát už to v té chvíli bude z nutnosti, ne řekněme z pohodlnosti :-) A možná bych v té chvíli už šel i do té 12-ti rychlostní 11–50z.

          0 0
          • xtonda  

            Tak uvidíš, nejhůř s tím prodlužovákem to nejspíš nějak chodit bude.

            0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.