Může mi prosím někdo srozumitelně říct, kde má být spoj ráfku ve třikrát kříženém výpletu? Jak listuju forem a webem, tak mám pocit, že si ty informace lehce protiřečí.
Ráfek bude remerx sting 622 (předpokládám, že není vařený), nába 32 děr.
Může mi prosím někdo srozumitelně říct, kde má být spoj ráfku ve třikrát kříženém výpletu? Jak listuju forem a webem, tak mám pocit, že si ty informace lehce protiřečí.
Ráfek bude remerx sting 622 (předpokládám, že není vařený), nába 32 děr.
Pokud das ventilek do mezery mezi draty, proste tam kde se nekrizi, tak totez ti vyjde ve spoji. Pokud je teda spoj naproti ventilku.
No nevím, jak to ve fabrice navrtali, rpotže ten ráfek ještě nemám doma.
Spíš bych to chtěl mít tak aby byl spoj co nejpříznivěji namáhán. Asi bych přežil, když bude trochu drbačka při pumpování.
Na ivelu http://www.ivelo.cz/…pletani-kol/ v komentu „KOZLNA“ píše, že spoj by neměl být v křížení. Jestli jsme to dobře pochopil.
Plíst se začíná od díry pro ventilek, aby tam vznikla mezera na pumpu, to samý bývá pak naproti ve spoji.
Jinak moc nechápu co řešíš, ráfek ti ve spoji praskl? U Stingu bych se toho rozhodně nebál, to není žádná gramařina.
řeším to, aby byl spoj ráfku optimálně namáhán. Z hlediska sil působících na spoj asi není jedno, jestli je spoj rávku mezi kříženími nebo uvnitř křížení.
Chápu, že když začnu velde ventilku, tak u 32 drátů bude spoj vedle křížení. Ale u 36 drátů bude pak spoj přesně uprostřed křížení.
Ano chapes to spravne.
Dráty musíš mít stejně napnutí na jedné straně vždy stejně, takže bych imho tohle asi neřešil. Zaplét začneš prostě u ventilku a jak to výjde u spoje, tak to výjde. Kol jsem takhle zapletl už spousty, včetně s ráfky sting a zatím ještě žádný ráfek nikde nepraskl.
Oukej, tak to tedy nebudu řešit a udělám prostor pro pumpu.
Dík za rady!
Hodím to třeba pod tebe.
Nikdy jsem osobně neměl problém s ráfkem, ať byl zapleten tak či onak.
Příspěvek v odkazu od KOZLNA jsem nepochopil. Možná to myslel dobře, ale já z toho nejsem moc moudrý.
Před možná již dvaceti léty jsem jedno slyšel „servisní názor“ že ráfky se pletly tak, aby přes spoj bylo křížení hlavně v dobách, kdy nebyly tak dokonalé spoje jako dnes a neopracovávaly se brzdné plochy. Že to mělo jakoby táhnout spoj k sobě. Prostě pokud spoj nebyl pevný a ještě nebyla opravovaná hrana, tak se prý při brždění občas nějaký ráfek začal rozpojovat. Co je na tom pravdy nevím osobně jsem se s tím nikdy nesetkal.
Jediné na co se lidé dívají je, jak jdou špice u ventilku !!!
Jak je to teda správně???
Má být spoj ráfku mezi kříženými dráty, nebo mezi rovnoběžnými?? Při 32 děrovém ráfku bude i křížení u ventilku a míň místa pro pumpu, což snad nemusí vadit. Mám doma několik zapletených kol a každé jsou zapletené jinak..
Zaplet to radialne a mas po problemu.
Obrazek vlevo je spatne vypleteno, obrazek vpravo spravne.
A právě ten vlevo by měl být podle některých zmíněných teorií správně… protože křížení svírá spoj ráfku.
A řekni mi, jak pak takový kolo nafoukáš?
Není důvod, proč bych nenafoukal. Jde mi o spoj ráfku, ne ventilek. Což u 32 a 36 děr bude zcela odlišné. 32d je symetrický, 36d není. Pumpa se vejde do obou typů výpletů, naprosto pohodlně.
A proč řešíš spoj? Zaplet jsem cca přes 200 parů zapletených kol viz obrázek s velkou dírou na ventilek a ani u jednoho kola se nerozdpald ráfek ve spoji. Tak proč to vlastně řešíš?
Protože OCD, tipuju.
protože si chci konečně ujasnit, jestli má být u spoje křížení – četl jsem názory, že kvůli pevnosti ráfku se doporučuje mít u spoje křížení… naopak někteří to zaplétají s rovnými dráty u spoje. Chci si ujasnit, jak je to správně.
Z estetickeho a praktickeho hledicka se to plete tak, aby byla dira na ventilek mezi rovnobeznymi draty. Krizeni na spoji pak vychazi pouzer u 36d.
Osobne jsem si zaplital s krizenim ve spoji pouze zadni kolo na trial, spis pro sichr.
Treba Patar tu kdysi uvadel, ze si nechaval od remerxu vrtat rafky tak, aby dira na ventilek nebyla proti spoji a krizeni mu vychazelo na spoj.
Nevím, jak se ráfky spojují v dnešní době, ale kdysi se koíkovaly, lepily apod… A ventilek byl naproti taky z důvodu hmotnostního rozložení. Pokud jsou ráfky dnes pouze svařené a tedy váhově vyrovnané, není problém ráfek navrtat kdekoli…
Ale mě stačí informace, které tu byly uvedeny. Dík :)
Uplne normalne.
pumpou, kompresorem… moznosti jsou. ;-)
Schvalne sem se sel podivat do garaze: 3× tovarni zaplet viz. obrazek 2, 1× zaplet Hnoj viz. obrazek 2, DH stroj zaplet dookie viz. obrazek 2.. Vsechny rafky spoj naproti ventilku.. Tak jest u mne..
tak to že je spoj naproti ventilku je jasné :) ale jde mi o křížení u spoje (ne u ventilku)… když je 36 děr, tak je křížení u spoje a u ventilku není, takže ideální stav. U 32 děr pokud chci křížení u spoje, tak bude křížení i u ventilku a někomu se to nemusí líbit, že má míň místa pro pumpu, ale zas takový problém to není, nafoukat se dá,
Myslím si, že kdyby to byl takový problém, tak výrobci už dávno u 32 děr nevrtají díru na ventilek přímo naproti ventilku. Protože to tak žádný výrobce nedělá (aspoň o nikom nevím), tak to zřejmě problém není. Vyplétám dle obrázku 2.
Myslím, že ráfek je v ose tlačenej po celém svém obvodu, a to poměrně rovnoměrně – rozdíl jednoho nebo dvou drátů nemůže být výraznej. Z toho důvodu je podle mě úplně fuk, jestli je nad spojem křížení nebo ne. Ostatně – kdo má přístup k nějakému výpočetnímu programu a zároveň chuť, nebude těžké si to vymodelovat. Stačí udělat obruč a na ni rozkreslit síly v daných směrech…
Přesně tak, ráfek bude tlačený všude. V podstatě se jedná o obruč, kterou se pomocí drátů snažíš stáhnout ke středu – v obvodu to je tlačené všude.
ale tak nejak podvedome citis, ze kdyz se spice budou ve spoji krizit, bude ten spoj pevnejsi, ze? ;-)
Tak nějak podvědomě cítíš, že kolo s lefty se bude neustále naklánět na jednu stranu, že?
A kolo s pohonem jen na jedné straně se taky bude naklánět, že?
ne. ;-)
No ono do důsledku vzato, tak ideální by mělo být, když jde drát kolmo na ráfek. Síla pak stahuje ráfek rovnoměrně. Kdežto pokud bude ve spoji křížení, tak naopak může vzniknou síla (záleží na úhlu), která by ráfek rozvírala. Tedy na vnitřní hraně spoje by vznikl jakoby otočný bod a na vnějšku by se spoj rozevíral.
V praxi je to ale zcela jedno. Rozdíly jsou minimální. Tak je lepší vyplétat tak, aby bylo větší místo pro ventilek.
Podle mě je právě blbost, že se řeší, kde je křížení a předpokládá se u toho, že je výplet napnutý rovnoměrně. To on docela je, když to kolo visí doma na zdi (stejně je ale jedna strana napnutá víc). Ale pokud někdy dojde k porušení ve spoji (nebo kdekoli jinde), je to v situaci, kdy člověk buď brzdí nebo naopak zabírá (dráty v jednom směru jsou napnuty víc), kdy jede v náklonu (dráty na jedné straně jsou napnuty víc), při nárazu (několik drátů je napnuto výrazně víc) atd. Pak je úplně jedno, jestli je ta jedna síla trošku víc našikmo ke spoji nebo od něj – stejně bude rozhodující nějaká jiná síla (když dostane ráfek ránu, pravděpodobně nepraskne ve spoji na opačné straně kola).
Zkusím to propočítat, model ráfku a náboje mám již hotový.
Jezis vyser se na to. Pokud si to fakt potrebujes nejak ospravedlnit, precti si radeji nejakou literaturu, nejlepsi je The art of wheelbuilding od Schranera, da se to cist jak normalni kniha. Dobra je i Professional guide to wheel bulding od Mussona.
Musson mimo jine pise, ze zkousel zaplest rafek rozrezany na kusy a uz pri mirnem dotahnuti nebyl schopen srovnat casti rafku a po uplnem dotahnuti se rafek choval jako jeden kus.
Schraner zas uvadi: I spent five years of trial and error testing all the various configurations on the wheels of the professional Swiss Team Helvetia-La Suisse and I didn't notice a single difference, despite the fact that all 200 wheels of the team covered over 300,000 miles per year. Despite these tests and evaluations we never experienced a single spoke failure, nor indeed any other problem with the wheels. The decisive factor of the wheels' success was always the stability and balance of the spoking structure. In other words, I used the best, highest tension possible. There was no clearance between the hub and spokes, and I used nothing but doublebutted spokes!
Musson tam zas pise: