Bikepark musí zrušit
Správci Šumavy nařídili podnikatelům na Špičáku zbourat trať pro cyklisty
Špičák – Správci Šumavy tvrdě zasáhli proti jedinému bikeparku v regionu. Trať pro vyznavače volného ježdění na horských kolech, která leží na sjezdovkách Sportovního areálu na Špičáku, nařídili odstranit. Provozovatelé musí všechny překážky uklidit a přírodu v lese i mimo něj uvést do původního stavu. K tomu navíc mají zaplatit pokutu 150 tisíc korun.
Cyklisté v bikeparku jezdí teprve měsíc. Teď to vypadá, že si ho už moc neužijí. Úředníci chráněné oblasti, na jejímž území sportovní areál leží, považují stavbu za nelegální. „Odstraňte stavbu a do šedesáti dnů po nabytí právní moci rozhodnutí uveďte terén do původního stavu,“ napsal na Špičák Ivo Procházka ze správy chráněné oblasti.
Podnikatelé nic bourat nechtějí. „Zcela jistě se proti rozhodnutí odvoláme,“ říká Vladimír Kasík ze sportovního areálu. „Tohle rozhodnutí považujeme za svévoli pana Procházky. Není to oficiální názor vedení parku, se kterým jsme celou věc konzultovali.
Je to šikana státního úředníka,“ tvrdí Kasík.
Spor o bikepark se táhne už měsíce. Sportovní areál ho začal budovat bez souhlasu ochránců přírody. Tvrdí, že před zahájením prací si na stavebním úřadě zjistil, že na vybudování nepotřebuje povolení, protože nejde o klasickou stavbu.
Ochránci Šumavy se ale opírají o zákon na ochranu přírody. „Trať je v druhé zóně CHKO, kde je zakázáno provádět terénní úpravy značného rozsahu, což se v tomto případě stalo,“ vysvětlil už dříve Ivo Procházka. Včera se ke svému čerstvému rozhodnutí nevyjádřil. Je na dovolené, stejně jako ředitel národního parku František Krejčí.
Vyznavači kol jsou proti bourání. „Nedokážu si představit, že by park, který bikeři tak hojně využívají, někdo zrušil. Já jsem tam každý víkend a řada mých kamarádů tam jede třeba na týden nebo dva. Kdyby trať zrušili, pak už bychom neměli v kraji kde jezdit,“ říká Jan Pochop z Plzně.
Proti bourání je i krajská radní pro oblast cestovního ruchu Olga Kalčíková. „Z hlediska toho, co dnes lidé v oblasti cestovního ruchu hledají, je bikepark samozřejmě přínosem,“ tvrdí. Ale netroufla si říct, kdo má ve sporu pravdu. „Nemám dost informací,“ uvedla Kalčíková.
Správci Šumavy podnikatelům na Špičáku rovněž nařídili, ať po zbourání bikeparku pět let sledují erozní rýhy. Pokud budou hlubší než pět centimetrů, musí okamžitě udělat protierozní opatření. „To je komické, když vidíte, jak dnes vypadají lesy po likvidaci orkánu. Na Rozvodí jezdí stroje, které tam dělají hluboké rýhy, které nikomu nevadí,“ říká Tomáš Páral, který Špičák navštívil jako turista.
„Tohle rozhodnutí považujeme za šikanu ze strany státního úředníka“
Vladimír Kasík, sportovní areál Špičák
Regionální mutace| Mladá fronta DNES – plzeňský kraj Autor: EVA TICHÁ 31/07