SRAM AUTOMATIX - automatická dvourychlostní převodovka v náboji

40 nepřečtených
  • SRAM AUTOMATIX

    http://www.sram.com/…ts/automatix

    Mělo by myslím jít o automatickou dvourychlostní převodovku s druhým převodem +36%, která automaticky řadí tvrdší převod, pokud se zadní kolo otáčí vyšší rychlostí. Brzda „torpédo“ je součástí. Přijde mi to jako zajímavá alternativa k singlespeedu, např. do města – žádné křížení řetězu, žádná přehazovačka, žádné páčky a přitom možnost mít dva převody, jeden na rozjezd a do kopce a druhý do vyšších rychlostí.

    Má s tím někdo nějaké zkušenosti nebo něco příbuzného k tomu?

    0 0
    • Vilém  

      timto bys ohromil vic, druhej prevod se slape dozadu:)

      0 0
    • yebat  

      to je nějaká ********** pro hipstery ne?

      0 0
      • Vilém  

        Dela se to more let, ale to se s tema hipsterama nevylucuje:)

        0 0
        • yebat  

          převodovku v náboji znám… u babky s tím leží asi dvě kola od nějaký něměcký značky

          0 0
          • Kuba78  

            pokud tam lezi dost dlouho, tak jsou to mozna zavodni kola znacky „Wehrmacht“. To byla panecku kvalitni kola. Nemecti zavodnici na nich dokazali ve ctyricatych letech ujet tehdy poradany popularni etapovy zavod Berlin-Moskau-Berlin v rekordnich casech..

            0 0
            • couffy  

              ..jo,tady máš fotku z úvodní etapy

              0 0
              • marasan  

                To je ale Tour de France, Moskau byla na programu az o rok pozdeji.

                0 0
              • Kuba78  

                Jak pise marasan, tohle je tour de france. Tento rocnik se poradatele snazili ozivit divacky zajem tim, ze cela tour se jela stylem „stihaci zavod“. Francouzske druzstvo vyrazilo s casovym naskokem smer pariz, nemecke drustvo jej stihalo. Jak vidno, zavod se jel v celkem pohodovem tempu, na snimku nemecke druzstvo se svym lidrem v sedivem polnim trikotu. Dobove prameny uvadeji, ze nemecti borci dostihli francouzske druzstvo az v cili, tedy v parizi, prestoze nemci podnikali v prubehu zavodu spoustu ataku na vedouci pozice. Odmenou pro vyherce z rad francouzskych zavodniku byl cernobile pruhovany trikot..

                0 0
                • tromboonen  

                  V květnu se jelo belgicke kriterium kolem Maginotovy linie, prvni etapy TdF pak vedly pres Sedane do Dunkirku, kde behem prvniho odpocinkoveho dne zavod vzdalo anglicke druzstvo a odplulo domu na rybarskych barkach, Alpy se toho roku vynechaly, protoze UCI sla na ruku nemeckemu druzstvu plnemu rovinatych specialistu a do Parize to byl jen kousek :)

                  0 0
          • Vilém  

            Toto je taky prevodovka v naboji a v tomto provedeni se dela cca 50 let. SRAM to prevzal od Sachsu, potazmo fichtel sachsu, potom co ho spolkl.

            0 0
    • marasan  

      Ja jezdim kick-shiftovej S2C naboj od Sturmey Archer, kterej ma taky dva prevody od sebe 36%. Do mesta jde o naprosto optimalni prevody, naprosto dostacujici. Vsechny vyhody jako bezlankovej provoz, zadny krizeni retezu a prakticky bezudrzbovost zustavaji. Tenhle Automatix ale konkretne neznam.

      0 0
      •  

        Také děkuji.

        0 0
      • Jenda  

        u něj je to řazení taky automatický jako u toho sramu, nebo se musí někam kopat, jak naznačuje název?

        0 0
    • plevka  

      na Automatixu jezdím už nějakou dobu hlavně do a z práce (cca11km), ale už jsem s tím byl i na Pustevnách, Soláni či Velkém Javorníku..těžký převod naskakuje okolo 16km/h, uvítal bych, kdyby naskakoval až třeba kolem 20, ale dá se to, jezdím i singla a přecijen 2 převody už jsou lepší :)

      Edit: jo a hipster nejsem :D

      0 0
      •  

        Podle tohoto lze po rozebrání bod kdy to řadí v omezené míře přenastavit. Jestli tomu správně rozumím tak nastavením přepetí takové malé pružinky uvnitř měnily řadíci rychlost min. v rozsahu 10–15 mph = cca. 16–24 km/h.

        Jak dlouho to máte, kde a za kolik jste to koupil, jak to je s montáží, údržba, spolehlivost, opotřebení, není to řazení občas nepříjemné a vůbec cokoliv Vás napadne – zajímá mě všechno, ocením k tomu každou informaci :).

        0 0
        • plevka  

          Jezdím ho druhým rokem, údržba doposud žádná nebyla třeba a problém taky žádný. Prostě zatím drží a věřím, že ještě dlouho bude. Ten lehčí převod využívám prakticky jen do kopce a při rozjezdu, jinak občas i po rovince, když si chci dát pohodku, ale to vyjímečně. Mám coaster brake verzi, montáž v klidu.

          0 0
          •  

            To co píšete mi zní zatím jako moje ideální představa, co jsem čekal, když jsem to poprvé viděl na internetu…

            Co to řazení, není to nějak nepříjemné? Nějak si to nedokážu představit, že by mi to najednou přeřadilo samo když pojedu…

            Mám celkem dost zpřevodovaný singlespeed (na jednu otáčku klik dráha 7m), do města naprosto perfektní, rychlý rozjezd řeším automaticky stoupáním ze sedla a kopce které nejsou příliš prudké také vyjedu, takže opravdu myslím na moje běžné „užitkové ježdení“ perfektní, ale tento Automatix mi přijde, že by mohl ještě o dost zvýšit jeho možnosti a přitom by základní styl „jednoduchého“ kola, bez zbytečných ovládacích prvků, nepříliš „nápadného“ a atraktivního pro zloděje zůstal zachován.

            0 0
            • JSt  

              na takovy kvalt rychly rozjezd nejde resit vubec. ze sedla musis jit, aby ses vubec rozjel. :-)

              0 0
              •  

                Pardon, odklepl jsem špatné číslíčko a nepřečetl si to po sobě – na jednu otáčku klik nemám dráhu 7m ale 5m. I tak je to celkem dost, ale přecijen je to dost rozdil – tohle už se dá rozjet i v sedě :) byť skutečně velmi rychlý start to má jen ze stoje.

                Do města je to perfektní, ale velké kopce s tím rozumně vyjet nejde, takže např. na výlety si člověk musí vybírat kudy pojede – což je škoda, protože jinak je to moc „hodné“ a příjemné kolo.

                0 0
                • JSt  

                  to je dost rozdil. na podobny kvalt jsem jezdil casovky do vrchu na festce. ;-)

                  0 0
                  •  

                    Hmm… a můžu se pro zajímavost zeptat kolik vážíte a kolik % stoupání si myslíte, že se s něčím takovým dá vyjet?

                    0 0
                    • JSt  

                      kolem petasedmdesati kilo, ale to je zcela nepodstatny. ;-) nejdelsi stoupani v kuse jsem s tim jel z moravky na praded relativne s prstem v nose. kdo ma trosku vykon, urcite bys se neztratil ani v nejakych prusmycich alpskych. coz ale ja nejsu. :-)

                      0 0
                      •  

                        Právě že hmotnost nepodstatná není – ovlivňuje to, jaký kroutící moment člověk vyvine při šlapání ve stoje, jen tím, že vpodstatě na pedál pustí vlastní hmotnost – a pak je to námaha zhruba srovnatelná s např. ostřejší chůzí do schodů, což se dá udržet i celkem dlouhou dobu.

                        Oba máme pokud jsem to správně pochopil kola s celkovým převodem který dá rozvin cca. 5m na 1 otočku pedálů, tzn. měla by být (za menších rychlostí a stabilní jízdě) +/- srovnatelná. Já vážím cca. 63 Kg a kliky mám 175mm. Kroutící moment který vyvinu jen „gravitačně“ tedy je myslím 110 N/m (Mk = L x F = 0,175m x 630N = 110,25 N/m). Pokud máte zhruba stejné kliky, tak s 75 Kg máte krouťák 131 N/m tzn. o 19% víc než já. Měl by jste pak tedy stejným způsobem utáhnout výrazně (o 1/5 ??) tvrdší převod než já, nebo stejný převod proti většímu odporu (např. do trochu většího kopce). Doufal jsem, že bych získal nějaké praktické porovnání co to skutečně udělá.

                        Praděd je opravdu moc pěkný „kopeček“, ale jestli to na mapě dobře měřím, tak z hlediska prudkosti zas až nic moc – zdá se, že všude je to tam stoupání do 7.6%. Pro mě je hranice kdy na tomhle kole kopec celkem v pohodlně vyjedu ryze „gravitačně“ asi 6% – pak do toho pomalu ale jistě musím přidávat energii i jinak a když to jde nad určitou hranici, normálně vyvinutý impuls síly + hmotnost nestačí a musím se vzpírat o řidítka proti pedálům, abych to utáhl silou. Kopce kolem 10% a výš – pokud to nejsou malé hrbolky které se dají „přeskočit“ z rychlosti, při jejím postupném úbytku – už jsou pro mě pomalu konečná, protože na podobné vzpírání nemám to mé kolo stavěné a začínám tam nevyhnutelně ničit součástky. Krátkodobě jsem na tom sice jednou dal i stabilních 12% ale bylo to jen o hecu, jel jsem rychlostí pomalé chůze staříka, děsně se přitom nadřel a zpětně jsem zjistil, že jsem si tam tím pár drobných součástek odrovnal. A myslím že ani o 1 procento víc bych už nedal.

                        No nic – napadlo mě to jen tak pro zajímavost.

                        0 0
                        • plzakj  

                          No, vyvine vyssi kroutak, ale zas musi posunout vyssi hmotnost. To se asi trochu pokrati, ne?

                          0 0
            • plevka  

              to řazení je jen o zvyku, já si zvykl hned, je to plynulé :)

              0 0
              •  

                Hmm… tak to jsem teď opravdu nalomen jestli do toho jít nebo ne. Částečně čekal a částečně jsem se obával, že se dozvím nějaká negativa a ono nic :) spíš jste mé obavy úplně rozptýlil. Přijde mi, že z čistě praktické stránky by nebylo co řešit, otázkou teď pro mě spíš je, jestli si v rámci „geniální jednoduchosti“ singlu prostě nevystačit i bez toho. Asi to nechám odležet přes zimu a pak se uvidí.

                Každopádně děkuju.

                0 0
                • plevka  

                  jen pro info, jezdil jsem kombinaci 42:20, ale připadlo mi to dost natěžko, dnes přestrojím na 38:21, tak jsem zvědav :)

                  0 0
                  • šlapatko  

                    Je to individuální, pneu 622–37 a převod 42–18 jezdím já. Do města fajn a kopce v okolí taky vyjedu.

                    0 0
                    •  

                      42/18= 2,33 – to se dost podobá mému „přehazovačkovému“ převodu 48×21 (2.29) co mám na kole s 590–37… bohužel mi tam vychází spíš lehce nepříjemně s převodem velký převodník na trojpřevodníku x střed kazety, takže ho většinou – ryze pro pocit a rychlé řazení – spíš přeskakuju (38×18 ⇒ 48×18) a využívám ho jen občasně. Ale je to skvělý převod a kdybych si dnes dělal singlespeed na běžné ježdění, zvolil bych asi právě nějaké takové zpřavodování. Pokud člověk nejezdí vyloženě dlouhé trasy (30+ km), přes hory a doly, je to podle mě opravdu vynikající kompromis mezi rychlostí, hbitostí a schopností projet/vyjet ze stoje skoro vše, na co člověk na silnici normálně narazí.

                      0 0
                  • plevka  

                    tak po prvním testu jsem dospěl k závěru,že nová kombinace mi vyhovuje lépe..asi stárnu 

                    0 0
                    •  

                      Převod 38×21 (tj. převodový poměr 1.81) je u mě na „normálním kole“ s přehazovačkou jeden z nejužívanějších a nejoblíbenějších převodů. Přehazovačka a bez přehazovačky pravda není až tak úplně srovnatelné, ale přeci… Zpravidla tam z něj tedy sice většinou brzy řadím na 38×18 (tj. 2.11) a dle podmínek pak zpravidla i víc, ale často se na 38×21 zase vracím zpět.

                      Uvažoval jsem svého času o tom, že bych to „přehazovací kolo“ předělal na singla pro dálkové trasy (hlavně kvůli jednoduchosti a blbuvzdornosti) a docela těžce jsem se dumal na tím, který z obou zmíněných převodů bych tam pak zvolil. Nakonec si myslím, že bych prostě šel asi na nějaký střed mezi nimi tj. 38×20 nebo spíš na 40×20. Kolečka 20 jsou mimo jiné k mání skoro všude a kliky s jedno převodnkem 40 zubů se také seženou celkem zajímavé.

                      38×21 je podle mě docela rozumný, pohodový převod, který je kromě rozjíždění dobrý hlavně na dlouhé trasy, nebo do podmínek které prostě nejsou pro jízdu ideální – protivítr, špatný povrch, jízda do mírného kopce, špatná viditelnost, na delší trase ubývající síly apod. S rozumnou kadencí to dává pohodový rychlostní rozsah mezi nějakými 16–22 km/h, což v podobných podmínkách je až dost – člověk je tam pořád 3–4× rychlejší než by byl pěšky a z kopce si jede klidně na daleko vyšší rychlosti i bez šlapání. Na delší, nebo případně klidné pohodové ježdění tedy podle mě ani není třeba víc. To „víc“ pak už je spíš o tom užít si rychlosti, což ale nebývá „zadarmo“ :).

                      0 0
                      • plevka  

                        na singlu mám 42:18 spíše na silnici a lehký terén na delší jízdy, do vetších kopců dávám 42:20 s plášti Smart Sam 47–622, ale od té doby, co jezdím s přítelkyní, tak singla zanedbávám docela..no a na tom kole s Automatixem 38:21 dneska jsem držel rovinky i kolem 30 kmh, jelo se mnohem lépe než těch 42:20, řekl bych, že ten lehčí převod odpovídá singlu a ten těžší už je navíc..

                        0 0
                        •  

                          U kola obvyklé velikosti (26–29") vypadá 38:21 + Automatix opravdu jako dost zajímavá volba :).

                          Co teď trochu vidím s Autatixem jako „problém“ je, že jsem si na tom svém 20" singlespeedu zvykl jezdit dost „natvrdo“ – hodně často ze stoje a využívat prostě vlastní hmotnosti a gravitace matky přírody k „efektivnímu tahu“ toho tvrdého převodu. Prostě jen „přešlapuji v pedálech“ a skoro jen nechávám mojí váhu ať tu práci udělá. Dlouhodobě to sice není tak k ekonomické jako spinning na optimálním převodu, ale v kratších intervalech to funguje a dává to slušný výkon a živost – pokud je tedy tvrdost převodu vhodně zvolena vůči vlastní hmotnosti (a v tomhle ohledu jsem to trefil skoro přesně) a jde o jízdu v ne až tak drasticky odlišných jiných podmínkách (velké rozdíly stoupání/klesá­ní, vítr).

                          (Potíž je samozřejmě případně ve velkých kopcích, kdy to moje hmotnost už opravdu ani neutáhne, jedu pod rozumnou kadencí a kdy při tahu proti řidítkům jednak dostávám děsně zabrat celkově fyzicky a druhak už strhávám určité součástky (od šroubků na řidítkách, přes pedály až po osu)… jenže takové velké kopce na svých běžných dopravních/užit­kových trasách nejezdím, takže to v podstatě nevadí.)

                          Jenže když nebudu moci manuálně měnit převody a když mi to (pro klasickou jízdu v sedle snad optimálně) bude řadit samo podle rychlosti, o ten „akcelerační potenciál“ při „tvrdém nástupu ze stoje“ tím asi přijdu

                          …mohl bych tam samozřejmě nechat převod do tvrda a tím díky Automatixu pak získat ještě tvrdší převod, což by teoreticky také mělo smysl… ale s tím převodem co na tom malém kole – s jeho valivým odporem a aerodynamikou – teď už mám, pro mě stejně není problém „utočit“ maximální rychlost – v kadenci bych s ním měl ještě trochu rezerbu, ale „výkonově“ se prostě nad tu kadencí nedostanu – tvrdší převod by nezměnil, že reálně dosažitelná rychlost na rovině tam je tak 27–30 km/h.

                          0 0
                  • l_Marek_  

                    a co to tam máš za model klik/převodník ?

                    0 0
    •  

      Zde je česká recenze z roku 2012:

      http://www.alternativni-cyklistika.cz/…m-automatix/

      …ale moc konkrétních informací tam myslím není.

      0 0
    •  

      Děkuju za podněty, rady a zkušenosti.

      Pro mě osobně je věc uzavřená a to s tím výsledkem, že jsem se rozhodl, že do SRAM Automatix-u v dohledné době nepůjdu. Hlavním důvodem je cena společně se skutečností, že bych tím do kola přidal další mechanismus který by se potencionálně opotřebovával a mohl pokazit, v kombinaci s tím, že prostě aktuálně necítím jakoukoliv potřebu na tom svém daném kole mít více rychlostí.

      U 20" jsem nedávno výměnou klik z 175–46×14 přešel na 150–40×14, což vlivem většího přiblížení mého ergonomickému optimu kolo paradoxně současně „zrychlilo“ i mi umožnilo lépe zdolávat kopce. Za standartních podmínek se mi cestovní rychlost po rovinných trasách typicky zvedla z cca. 24–25 km/h na 26–27 km/h a stoupání které rozumně vyšlápnu se z cca. 7% zvedlo na cca. 9%. Myslím, že ještě lepších vlastností/možností bych dosáhl kombinací SRAM Automatix-u a převodu, který by odpovídal asi 150–40×15 (tj. asi 150–46×16), ale prostě mi to nestojí za to, do toho investovat, když mi to kde jsem s jedním převodem u toho kola jednoduše stačí.

      SRAM Automatix ale coby „vynález“ stále obtivuju a považuju ho za skvělý konstruktérský kousek :)

      0 0
    • Erknold  

      Přidám svou zkušenost s Automatixem. Mám doma dva, jak jeden volnoběžný více jak rok, tak i nově s torpédem. A musím říct, že už ne,

      To s tím torpédem nefungovalo hned od začátku. Chlapík ve Sramu s vrtačkou vyvrtal dvě díry o skoro 1,5 mm hlubší, než mají být, takže mechanismus co přepíná rychlosti nedržel pořádně pohromadě a vahadla co přepínají rychlosti z něj vypadávala. To naštěstí vyřešily 4 podložky. Je prostě zajímavé, když člověk porovná dva kusy, ve kterých má někdo udělat díry o průměru 3 mm, že v jednom jí udělá hlubokou 2 mm a ve druhém více jak 3 mm. Proč jsem to nereklamoval, protože potřebuji jezdit a ne měsíc koukat na kolo ve sklepě bez vnitřku náboje.

      No a u volnoběžného teď nějak odchází plastový díl (ano u volnoběžného je součástí vnitřností náboje i plast), který drží zabírací praporky na svém místě. To jsem zvědav, jak vyřeším, jelikož má docela složitý tvar. A jak pak vyřeším načaté praporky.

      Jisté je jedno, náhradní díly na to Sram nevede, pouze celé vnitřnosti, které jsou stejně drahé jako nový náboj.

      Myšlenka toho náboje je hezká, pokud má člověk štěstí na kus, tak i funguje, ale opravitelnost je nulová. Většina náboje je zpracována kvalitně a dobře, ale některé kousky jsou o poznání slabší. Kdyby na to byly náhradní díly, jak na torpéda, byl by to super vynález. Takhle je to jednorázovka.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.