Zajímavej test pro všechny pochybovače:)
Zajímavej test pro všechny pochybovače:)
Vždycky a znova je mi toho Nomada líto. Ale co to udělá, když to položíš na nějaký vhodně tvarovaný kámen, to už neukáží.
tak se dodívej až dokonce.
nepochybuju, ale v klidu počkám až bude slušnější full rám stát do 35tis :-))
Ti dám kontakt na týpka, kterému praskla vidle na silnici. Můžeš se ho zeptat:) Určitě je rád, že si musel nechat komplet hubu z porcelánu.
tos mne teda neuklidnil :(
je otázka co měla za sebou, jaká to byla vidle a při jaké příležitosti praskla. Já ti zase můžu dát kontakt na lidi co mají na jedný karbonce víc než 50 000km včetně závodů a drží.
Byla to nová vidle na top silnicče od treku
pokud to nemělo za sebou pád tak to je hodně hustý. Dáš 200 za kolo a dalších 100 za zuby :/
spis obracene:)
právě proto, když karbon tak nějakej kvalitní a nehonit gramy (Ibis Mojo HD)
jj, to je krasaveček !! Mám ho v top trojice s Nomadem a Intense Carbine !!
to je jasný že je karbom pevnější. Ale není karbon jako karbon, zvláště ty levnější takto pevné nebudou.
Navíc je karbon lehčí jak hliník, a zároveň má vyšší pevnost, ale zatímco levný karbon může být pevný jen 2× tolik co hliník, a bude dost náchylný na jiné zatížení než tahové, tak lepší karbon může být pevnější až 10× co hliník, a to je trochu rozdíl…
Problém u karbonu taky je, jak je vidět ve videu, že při přetížení okamžitě praskne, zatímco hliník se deformuje a dopředu tedy dává najevo, že se něco děje.
Zajímavost pak je, že v laboratořích existuje uhlíkové vlákno s pevností 150GPa, tedy asi 200× pevnější než nejlepší hliníková slitina. O grafenu pak radši ani nemluvím :) to by byly lehký komponenty
Přesně to jsem chtěl poznamenat – karbon praskne okamžitě, hliník to avizuje dopředu.
Na druhou stranu karbon je pevnější. Ale zase pokud karbonový rám dostane špatnou ránu ránu, těžko se odhaduje, jak závažné poškození vzniklo.
Osobně bych se nového dobrého karbonového rámu na MTB nebál.
máš někde veřejně dostupné informace ohledně té pevnosti 2×-10× atd… ?
Vycházím jen s výše uvedených videí.
bráno z wiki , máš tam pár příkladů pevností v tahu, nejlepší hliníkové slitiny budou mít tak kolem 0,7 GPa.
Aha. A to kolo je tvořeno pouze několika těmi super vlákny, položenými vedle sebe,že?
Tak ne že bych mu nevěřila, ale vidím jak je moje kolo omlácený, o karbon bych se bála. Navíc za tu cenu :-)
Na tenhle rok půjdou na kolo karbon řidítka a možná objímka na sedlo, tak se uvidí, doufám, že nerupnou někde na doskoku ;-)
Tak zrovna řidítka z karbonu bych si na kolo nedal.
pokud brutálně nepadáš není důvod se bát
To je právě to, nepadám skoro vůbec. Ale co je brutální pád pro řidítka? Třeba když špatně postavené kolo padne na bok řidítkama na kámen?
Mám karbon řidítka jak na AMku, tak i na FR kole a i po pár pádech pořád v pohodě, nepruží, pro lidi do 65 kilo naprosto v pohodě ty Easton :-)
len do 65? nic moc, no…
Sakra, to bych se měl začít bát. (:
jj, minimalne bacha na tie zmiesane lacnejsie komponenty, kde na povrchu je akysi karbon a pod nim tenucky hlinik. nieco ako BBB FIBERLITE BHB-15
co se me doneslo, tak je ten hlinik jen jakasi forma,na kterou se mota karbon. jinak by se to muselo napojovat z nekolika dilu
blbost:-) jedny řídítka hliník omotané karbonem se mi zlomili pod rukama, toho karbonu je tam fakt málo aby to něco drželo
On taky nebude jen jeden výrobce a jen jeden technologický postup, že?
V době karbonových sjezdových řídítek bych se toho vůbec nebál, teda za předpokladu, že bereš díl od nějaké ověřené značky. Na enduru slouží karbonové kombo řídítek a sedlovky k plné spokojenosti. Na XCčku též, ale tam se tomu nemá co stát.
Zas já mám do 60kg i když jsem nejvíc naložená a do 55kg když si poskakuju. Řidítka to jsou ověřený, žádná „Čína“.
taky jsem našel pěkný test :D http://www.youtube.com/watch…
Cože?:D to se dělá z gumy či co??:-o
No a když to ty testy vydrží, tak si to pak koupíš na cyklobazaru jako „jeté půl sezony holkou“ s drobnými provozními oděrkami :-D
mazec :)
Kdo ví co to byla za karbon, ale asi nebude nic pro 90Kg+
nemusí být až tak špatný, ale prostě takhle to dopadne vždy, když zatěžuješ něco způsobem, na který to není dimenzované. Zrovna tohle video mi příjde těžce neobjektivní. To tam klidně mohli dát test že ocelový rám jde nejrychleji ke dnu a karbonový nejpomaleji a proto je nejlepší :)
copak ty nešlapeš na zadní stavbu s vyndaným kolem???
To je test jak řemen. Chybělo mi zpocené čelo Petra Novotného. (:
Asi profesionální tester…
přesně: odborník na svém místě…
Stejne tak mohu prihodit video z opacneho ranku.
A ted si vyber:)
Zajímalo by mě, jaký zatížení z reálnýho používání se tím simuluje :D.
Treba pad.
Jen jsem tim chtel rict, ze zalezi na uhlu pohledu a tom, co chce clovek tim videem dokazat.
Při pádu jsem třeba ohnul hliníkovej rám za 11 tisíc. Karbec by skončil nejspíš akorát s proraženou horní rámovkou od řazení, oprava za 2–3 tisíce… Hliník by třeba takovej test přežil v jednom kuse, ale rozhodně ne dál použitelnej.
To je prave to, co nevis, dokud to nezkusis. Treba bys ten karbon rozlamal. Nebo ne, ale uz by byla narusena struktura. Nebo by se nestalo vubec nic. Jiny hlinik by to treba prezil uplne v pohode.
Vozil jsem rohy stejného tvaru v hliníku a karbonu. Nebyl to určitě žádný špičkový karbon, ale byly opravdu celokarbonové.
Hliníkovou variantu jsem od pádů měl slušně poškrábanou, ale nic co by mělo vliv na funkci.
Karbonové jsem dva rozlámala na kousíčky. Taky jsem ty karbonové rychle vozit přestal.
Ty hliníková samozřejmě byly znatelně těžší při tom stejném tvaru.
A rohy jsou při zahazování kola první na ráně, takže jsou dobrý testovací materiál :-)
Vidíš, já karbonový jenom pěkně odřel, než by křuply, tak dřív povolil spoj s objímkou… Teď už rohy nevozím, ale pořád jsou někde v krabici slepený a použitelný.
kde takoví dva malí fracci vezmou karbonovej rám za 1500 éček jen tak na zničení? Ajo vlastně, německo…
Holandsko :-)
Spíš Belgie bych řekl:)
A podobný test extra lehkého hliníku http://www.youtube.com/watch… a http://www.youtube.com/watch…
No tomu hliniku se prakticky nic nestalo :)
kua :D a ja nedavno kupil carbon :D:D
hammerforming :)
Zajímavý jak s tim skoro jen klepnul o tu hliníkovou nohu tý trampolíny..a karbon vejpůl…XD
Karbon prostě není stavěnej na bodový zatížení, to je známej fakt… V praxi to vadí akorát spodní rámovce a na tu se dává ochranná folie. A hliník by skončil promáčklej, na vyhození stejně…
tohle by hliník rozchodil, skoro s tím nemrdnul
Je to všechno o správné orientaci vláken, když si výrobce pohlídá tohle, tak je to pak pevné tam, kde to pevné má být a zbytek může odlehčit. Takže až bude chtít někdo udělat rám, který nezničíš o trampolínu, tak ho taky bude schopný postavit.
Vysvětli to debilům u Shimana ;-).
Na co tím narážíš? Na jejich rybářské pruty? :)
Na použití jednosměrných vláken v ramínku XTR hazky.
Tak tenhle výrobek jsem živě neviděl, takže těžko soudit, ale je fakt, že jestli to dělá problémy, tak chyba bude někde v Japonsku a ne ve vlastnostech materiálu samotného.
Jsou tam jednosměrný vlákna a nečekaně se ten karbon podle nich štípe… Moc nechápu důvod, proč tam nedali klasicky křížený, když už teda chtěli karbon.
po shlédnutí těch testů mi připadá, že jediný, který měl trochu vypovídající hodnotu, byl ten v úvodním příspěvku.
odolnost vůči střelbě ze vzduchovky je sice fajn, stejně tak odolnost vůči řezu flexou, ale to se mi při kochání se krajinou běžně nestává. :-)
odolnosti karbonu věřím, proto rám, krk vidlice a další blbinky jsou z karbonu.
záleží kde bydlíš. :-)
Mě by zajímal jak se karbon vyrovnává s typickou českou lesní cestou vysypanou štěrkem o velikosti dětské pěstičky. Rány vystřelené od předního kola do rámu už ani nepočítám, jednou mi kámen dokonce ohnul zub na velké placce, nemluvě o tom kolikrát jsem schytal pořádnou pecku přímo do nohy.
Když pak slyším jak si silničáři lakem na nehty zapravují každou oděrku, aby vlákna karbonu nepřišla na vzduch, tak se nelze divit, že ve mě zatím velkou důvěru nevyvolává…
Proto se dává na spodní rámovou trubku ochranná folie. A do starýho Authoru se mi taky povedlo udělat promáčklinu odlítlým kamenem, takže ani hliník v tomhle případě není řešení…
No zrovna promáčkliny v hliníku(taky jednu od šutru na rámu mám) bych se bál o dost méně než delaminace u karbonové trubky.
No jo, jenže s důlkem v hliníku se dá pořád ještě bezpečně jezdit, narozdíl od karbonu, který s podobným poškozením ztrácí strukturální integritu. A pak je rozdíl v ceně při případné výměně.
Jojo, rozdíl v ceně je… Hliník je na vyhození, karbon na opravu za 2–3 tisíce :).
Tak tak, jen ať se to láme, aspoň budou mít kompoziťáci co dělat:)
No jo, jenže to byl Author :-) Jestli to byla podobná plechovka, jako můj a7703, tak ten by člověk promáčkl prstem. Kdyby jsi vozil něco pořádného, jako je RB, tak tě nějaké kamení nemusí štvát ;-)
Nemyslím si, mám RB a promáčklina na spodní rámové trubce je tam taky od šutru, a minimálně další dvě takové jsem viděl.
Nechápu, ale nemusím taky chápat všechno :-)
Reagoval jsem na to, že kdyby jezdil RB tak ho kamení neštve, a já říkám, že i když jezdím RB, tak mě to kamení taky štve, a že jsem viděl další dva RB rámy promáčklé kamenem.
Já pochopil, co jsi napsal, ale nechápu, jak se vám to povedlo od šutru promáčknout :-) Kurnik se svou XR 1600 bych snad mohl karbonové rámy i štípat jak sekyrka dřevo na podpal.
Jsi z Lichnova tak nebude problém někdy společně vyjet, prostě při sjezdu odlítávají kameny od předního kola dost nechutně, a někdy se až divím jak velké, záleží asi na tom jak a co jezdíš, předpokládám že se svou XR1600 nejezdíš to samé ve stejné rychlosti co já na enduru, a jestli jo, tak respekt! :)
To byl základní model, cca 2kg rám ;-).
Nejlepší ochrana spodní rámové trubky je kvalitní blátíčko :-)
Teď už jenom hodit ty tři roury na váhu ;-)
Keby mali rovnakú hmotnosť tak by boli akože rovnako pevné? Poskytovali by pri rovnakej hmotnosti rovnako skvelé jazdné vlastnosti ako doteraz?
Nic takovýho netvrdím. Jen mi ta Ti roura nepřipadala podle tloušťky stěny jako rámová, spíš jako vodovodní :-)
No tak vysvětli, co to má jako ukazovat? Tenoučká trubka z karbonu zatěžovaná způsobem, na jaký není vyrobená – zničena. Tenkostěnná trubka z duralu „mountainbike“ – zničena. Trubka ze slitiny titanu O VIDITELNĚ MENŠÍM PRŮMĚRU (tedy průřezu výrazně lépe vzdorujícímu deformaci průřezu) – nepoškozena.
Bych tam dal nejlevnější ocelovou závitovou tyč – myslím, že by dostála ještě menšího poškození, než ta titanová trubka. To by byl jistě šokující objev.
Všetko to sú trubky používané na stavbu bajkových rámov. Týpek hovoril, že sú to trubky používané ako spodné rámové trubky alebo sedlové trubky. Týpek navyše hovoril, že tie karbonové a Alu trubky majú pomerne hrubé steny (tlusté). Ocelová závitová tyč sa na stavbu rámov nepoužíva. To je šokujúci objav, čo?
Nepoužívá, ale to srovnání má stejnou hodnotu.
Jo to mohl vzít rovnou lahváče, plech a plast, a udělat stejný test. Prostě když testuje určitý výrobek na zatížení, ke kterému nebyl navržen, tak nemůže nic jiného čekat.
stejně všecko prdne ve sváru/spoji
No dobrá, ale prozraď mi prosím tě, co má tenhle test prokazovat. Nějak mi to asi nedochází a to mám titan rád.
třeba když třeba při pádu omylem dupneš plnou vahou na spodní trubku zespoda opřenou o kámen…
vidíš to mě nenapadlo :-)
I když já mám občas takové úlety, že si vyříznu některou rámovou trubku a nosím jí pak po ulici. Tak se hodí vědět co bude, když mi čirou náhodou upadne pod dvoutunovýho full-size Eplorera.
To je testování naprosto mimo realitu. Copak takhle se namáhá rám při obvyklé jízdě? Já si vzpomínám, že úplně stejné diskuse byly v dobách, kdy se začínaly používat duralové rámy – to byly též spory, zda ocel, či dural. Akorát se to řešilo ústně, u piva, žádné internetové diskuse ještě nebyly… :-)
To je asi jako vzájemně porovnávat 3 kytary podle toho, se kterou se líp hraje hokej…
S touto by to šlo, nie? :-D
To je nejlepší kytara na světě! :-D Nééé – to je teprve náš „betamodel“, se kterym jsme začínali produkci! :-)
Tohle pěkně dementní test, zatěžovat ty trubky takovým zatížením, na které nebyli konstruovány …
není nad to vzít nějaké tři trubky z nějakých rámů, a přejet je… karbon je hrozně háklivej na směr zátěže, to už tu padlo. Jde ale o to, že každá z těch trubek má jiné rozměry, to se prostě nedá srovnat… nikde nejsou uvedené přesné rozměry trubek, ani váha. Je jasné, že pevnější titan bude u stejně tlusté trubky mnohem odolnější, ale taky mnohem těžší. Karbon zase naopak. Navíc jak už tu padlo, pro tohle zatížení má titanová trubka nejvhodnější tvar, prostě test na hovno.
Další z testů jak noha…
ale v tom teste by mala najvačší úspech silnostenná trubka s malým priemerom, ne?
prečo sa teda na rámoch používajú trubky s velkým priemerom a tenkými stenami? asi by mali výrobcovia mrknút na to vidko a poučit sa.
Titan No.1!
+1
To video je urážka zdravýho rozumu. Baštil by jim to jedině snad slepej, kterýmu by to někdo hodně kreativně převyprávěl.
no asi tak :) teď ať vezmou ty stejný roury a ať je zkusí ohnout :)
Som rada, že sme sa zhodli na tom, že v teste boli trubky namáhané spôsobom, na aký neboli dizajnované.
Na druhej strane naše bajky sú tiež primárne dizajnované na jazdenie a nie na havárie a pády ;)
Na videu je názorne ukázané, čo sa môže stať s drahým rámom v prípade havárie alebo pádu v kamenistom teréne a keď sa „zadarí“ :)
Karbon a obdobné materiály jsou podle mě budoucnost, ale …Za cenu jednoho sjezdového karbon rámu si koupím komplet vymazlené RB :-D
všechno je to o vývoji :) zatímco kovových rud ubývá, a železo titan a hliník je čím dál dražší, tak karbon naopak s masovou výrobou slevňuje. Časem se budou i PET flašky dělat z průhlednýho karbonu :D