• iceek

    Situace:

    Dva pary zapletenych kol. Jeden jezdim pravidelne (Mavic Crossmax ST 2010), druhy nejezdim (Mavic Crossmax SLR 2009). Oba pary servisovany koncem lonske sezony. Na ST-ckach potrebuji vetsi servis, takze nejakou dobu budu bez nich. Zajima me, zda-li ty SLR-ka, ktere jsem od servisu nejel a lezi doma v koute uz peknych par mesicu, muzou mit povoleny vyplet, nebo jestli na ne muzu bez obav nasednout.

    0 0
    • scret  

      takovy Patar by ti zrejme napsal, ze by bylo potreba zkontrolovat dotazeni vypletu atd.

      Ja bych na to v klidu sednul a jezdil:) Pokud neni vyplet pocitove povoleny, tak bych to asi neresil… Otazka jestli ty kola mely nekdy nejaky servis… Pokud jsi na nich lital uz driv a neservisoval, asi pro jistotu bych je nechal zkouknout, dotahnout, docentrovat…

      0 0
    • prvniodkonce  

      hmm, bych se moh podívat na ty slrka, co jezdím 4. rokem a byly dotazeny 1× :D

      0 0
    • jIrI___  

      Anketa mluví jasně.

      0 0
      • Patar  

        Anketa je jedna věc, vytrhané nýtovací matice M7 L z ráfku UST pak věc druhá. U starších typů CROSS RIDE i potrhané příruby nábojů.

        0 0
        • ememem1  

          rozumiem tomu spravne ze na kolesch ktore stali doma v kute popraskali priruby a vytrhlai sa matice?

          0 0
          • hs74  

            Ano, jako důsledek statického gravitačního zatížení.

            0 0
            • scret  

              uff, to mam ale stesti, ze se mi nic takoveho nestalo, kdyz jedno z mych kol viselo skoro cely rok na haku:))

              rad bych vedel, jestli je nejake casove obdobi, po ktere to muze lezet ladem, treba pul roku a jak to pretahnes, kola popraskaji a rozpletou se…:)

              0 0
              • Zodiax  

                Na kazdem dratu je varazeno drobnym pismem datum Best before, divim se chlapi, ze to tak podcenujete a nekontrolujete si to ;)

                0 0
              • Patar  

                Odpovím pouze Tobě, ostatní mě za to nestojí protože tomu prd rozumí. Jestliže je několik paprsků ve výpletu pod povoleným napětím , pak sousední paprsky přenáší dynamické zatížení v úplně jiné dimenzi. Půjdeš – li pak do kopce ze sedla a mají Tvoje nohy na utáhnutí převodu ,pak jsou jmenované defekty občasným jevem. Takto chytrákama dokur…kola mám v servisu v souřasné době několik. Prostě komu není rady , tomu není pomoci.A je jedno, zda jsou to KSYRIE, nebo CROSS MAX

                0 0
                • kubad  

                  to je samozrejme pravda, ale otazka znela jestli se nejak povoli vyplet na SLR kdyz budou po kontrole v servisu rok lezet.a jestli je ma davat do servisu na kontrolu po tom roce.

                  0 0
                  • Patar  

                    Napětí klesá i ve výpletech v klidu. Hlavy paprsků i matice v ráfku moc neodolávají tahovému napětí výpletu v kontaktních místech. Tlak v těchto místech je také odvislý od hodnoty Tg. Je-li tato hodnota různá třeba u kombinovaného křížení,pak napětí je po roce klidu zákonitě odlišné. Rozumným lidem kontrolu doporučuji. Žádného ale nenutím.

                    0 0
                    • miki  

                      Tak v tom případě by bylo správné si nechat zkontrolovat výplet i těsně před zakoupením nového kola a zkontrolovat Tg,třeba u rok starého modelu .Nevím co by na to řekl prodejce???.Vlastně vím- že si vymýšlím 3,14čoviny.

                      0 0
                      • Rychlej turista  

                        Ze své praxe mám za to, že se jedná jen o teoretický problém, ovšem díky tomu, že je měřitelný, přikládá se mu více důležitosti, než ve skutečnosti zasluhuje.

                        Nikdy se mi nestalo, že by mi při jízdě nebo stářím dráty praskaly. Vždy to bylo jen tehdy, pokud jsem ráfek nabořil a přišel tak o drát nebo už byl nabořený a tedy pro jeho srovnání bylo nutno mít rozdílné napětí v jednotlivých drátech. V tomto případě s tím ale člověk počítá a buďto je to pro něj přijatelné (a jde cestou Se-Se vozícího s sebou dílnu i s náhradními díly) nebo ne, a pak dá nový ráfek.

                        0 0
                        • nooski  

                          Mi prdl drát na Aksiích i Americanech. Aksia byla stará necelý rok a Americany 3 roky. Kola nikdy nezažila bouračku a zacházel jsem s nimi velice slušně. U Aksií drát praskl u niplu u Americanů prdla hlavička drátu.

                          0 0
                      • Patar  

                        I když je mě tato diskuze proti srsti a nechce se mě nechat zesměšňovat 5.ligou, musím zveřejnit tuto informaci:

                        VŠICHNI prodejci a majitelé certefikátu MAVIC jsou povinni výplet těsně před prodejem přeměřit a přetáhnout. Tento úkon je podmínkou 3-leté záruky na tato zapletená kola.

                        Denně mě projde rukama a tenzometrem několik zápletů a vaše naivita mě připadá úsměvná. Až budu mít čas( někdy po sezoně) zveřejním fota defektů na zapletených kolech.

                        Jinak mě vaše problematika nijak netrápí.

                        0 0
                        • scret  

                          ted vazne – docela rad bych nejake foto videl, prip. kratke vysvetleni v cem byl problem, nebo co bylo opomenuto…

                          Diky.

                          0 0
                          • mirabike  

                            jedná se o tzv. „tečení“ kovů.. kdy pružná deformace (napnuté dráty) se v závislosti na čase mění na trvalou (plastickou) deformaci (dráty se prostě natáhnou) a napětí v drátech klesne – a to nezávisle na tom, jestli je kolo používané, nebo ne…

                            0 0
                            • scret  

                              tak, to jsme meli teorii a ted zpatky k praxi… O kolik myslis, ze se to treba za rok zmeni? nula nula nic…

                              0 0
                              • Patar  

                                Copak lze oddělit teorii od praxe a opačně????

                                0 0
                              • mirabike  

                                to netuším, třeba tam málo, že to bude zanedbatelné, z hlediska funkce rostlináře..:) jen jsem popsal jev, který se výpletů určitě týká a jestli je potřeba se jím po roce skladování kol zabývat nevím, výrobce, potažmo prodejce kol by to ale měl jistě vědět…

                                0 0
                                • kubad  

                                  bacha abys po dvou letech nedošel ke kolu, a byla z něho jen vytečená kaluž !!!

                                  0 0
                                  • ememem1  

                                    tak ocelak aj hlinu dam radsej preventivne z domu prec ale nevies jak je na tom kolo z carbonu?

                                    0 0
                                    • kubad  

                                      ten degraduje na prach

                                      0 0
                                      •  
                                        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                                        0 0
                                      • ememem1  

                                        som si myslel, matka priroda je suka…

                                        0 0
                                        • kubad  

                                          tak tak – počkej až se nějaké 20-leté letadlo s Alu kostrou za letu rozteče :D

                                          0 0
                                          • soc  

                                            ono uz to tady kdysi bylo, ale i tak: http://en.wikipedia.org/…ratofortress

                                            P.S. porovnejte zahajeni vyroby, ukonceni vyroby a termin ukonceni aktivni sluzby…

                                            Ale samozrejme neni mozne srovnavat ruzne typy konstrukce pod ruznym zatizenim a s ruznymi okolnimi vlivy atd atd atd

                                            0 0
                                            • kubad  

                                              tak samozřejmě že se s těmito vlivy a vlastnostmi materiálů počítá při návrhu a konstrukci – totéž při konstrukci kol, takže je v celku nesmyslné to řešit proto si z toho fakt už dělám srandu.

                                              jiná situace samo nastane pokud je výplet extrémně povolený a používá se, pak většinou nastane to co nahoře popisuje patar

                                              0 0
                                              • soc  

                                                jsem se zrovna koukal, cim to vlastne litam do prace… toci se tam ATR-42, stari 15 – 22 let :D

                                                0 0
                                                • kubad  

                                                  a tečou?

                                                  :D

                                                  0 0
                                                  • soc  

                                                    nastesti ne :)

                                                    nicmene zajimave je srovnani stari tech letadel a stari letusek, dost casto tam litaji krasne mlade holky, rekneme lehce pres 20 :D

                                                    a jestli tecou ty letusky, tak to fakt netusim :D

                                                    0 0
                                                  •  
                                                    Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                                                    0 0
                        • Peslezedirou  

                          Uvedu asi blbý přirovnání, ono to bude asi podobné jako když člověk pracuje s pilkou na železo, tak ji taky neskladuje dotaženou, jako při práci, i když se s ní nepracuje a leží ve sklepě, tak na ni působí napětí, podobně jako s pásovou pilou v truhlárně. O klasického výpletu to asi nebude problém, přeci jenom se o práci dělí 32 drátů, ale pokud je výplet málodrátový, třeba komplety Mavic, FC atd. tak si to dokážu představit.

                          0 0
                        • M_ishak  

                          http://en.wikipedia.org/wiki/Creep_)

                          www.ipm.cz/…/doc/P11.ppt

                          když utáhneš na krev dva plastové komponenty ocelovým šroubem, vytvoříš pod hlavou napětí, kterému se součást brání tím, že „vyteče“ aby si toto napětí uvolnila a ty to ve výsledku budeš vnímat, jakože se spoj uvolnil. Pokud

                          Když plastové ramínko zatížíš 5 kg oblečení a po chvíli ho sejmeš, nic nepozoruješ. Když tu zátěž necháš několik měsíců, ramínko zůstane trvale deformované – celou dobu „teklo pod napětím“. U plastů je creep nejznatelnější, u kovů existuje taky, akorát při větším zatížení a po delší době. Míra deformace je dána časem, teplotou a napětím. Kovy díky přítomnosti krystalové mřížky tečou mnohem méně, než např. plast nebo sklo, které krystalovou mřížku nemají.

                          Když se dimenzuje nějaká věc zatížená dlouhodobě vysokými napětími, počítá se s creepovým modulem a podle norem se zařízení dimenzuje mimo jiné na čas. Po uplynutí tohoto času se musí vyměnit.

                          0 0
                          • M_ishak  

                            blbě zařazeno, patří scretovi

                            0 0
                          • soc  

                            Má smysl to řešit za normálních teplot? U běžně používaných slitin?

                            0 0
                        • ememem1  

                          Odpovím pouze Tobě, ostatní mě za to nestojí protože tomu prd rozumí…I když je mě tato diskuze proti srsti a nechce se mě nechat zesměšňovat 5.ligou – volakedy som vam tu napisal toto a pri vsetkej ucte nemam dovod tento nazor zmenit. a keby ste aspon naozaj bol taky frajej jak sa aj s bratmi mrnustikmi tvarite…zatial horko tazko zvladate lineranu pruznost, o matematickej ste zjavne len volakde pocul inak by ste to co v tomto threade nemohli nappisat.

                          0 0
                          • Patar  

                            Pane, máte pravdu: Jsem už úplně BLBEJ.Moje poslední práce na VUT v rámci VHČ bylo šetření pnutí v patě lopatky Kaplanovy turbíny. To přece může být svěřeno kdejakému lemplovi.Stejně je intelektuálně postižen i můj syn , jehož turbodmychadla 2× po sobě zvítězila ve vozech AUDI 24 hod v L.M. , 12 hod. v Sebringu , 6 hod. ve SPA atd. Jen vy jste GEROJ!

                            0 0
                            •  
                              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                              0 0
                            • ememem1  

                              tak preboha preco potom pisete to co pisete? musi vam byt predsa jasne ze zabrdate do sice existujucich ale vysokoteoretickych javov ktore aplikovane na bicyklove kolesa pokial nedojde k nejakej anomalii nemozu mat v dennej praxi absolutne nijaky realny dopad a su silne na hranici teoretickej meratelnosti.

                              0 0
                              • Patar  

                                Teorie jsou potvrzené praxí. Jak jsem už psal , časem zveřejním defekty zapletených kol.V současné době několik je jich možno shlédnout v reálné podobě v mém cykloservisu.Řeším např. opravu vytrhaných matic v ráfcích UST systémů , ačkoliv by bylo jednoduššá tyto drahé ráfky vyměnit.

                                0 0
                            • StuntJ  

                              že se vůbec namáháte …

                              0 0
                            • Frostty  

                              Slovák musí mít vždy pravdu ;o).

                              0 0
                              • ememem1  

                                tak to je nepriestrelny argument. mas pravdu a neni co dodat.

                                0 0
                    • ememem1  

                      Hlavy paprsků i matice v ráfku moc neodolávají tahovému napětí výpletu v kontaktních místech – krasna veta. a navyse uplne logicka a spravna, mola bu ist do ucebnic. :-)

                      0 0
                • scret  

                  myslim, ze na mych 77kg a spatnej motor se takovych veci obavat nemusim… Muzu rict ze moje ST na KHS uz maji neco za sebou.. Poslednich par let tak trochu kolo zahali, jezdim prevazne na druhym biku a kola jsou v pohode…

                  Pokud bych byl nejaky silovy jezdec, pak bych se toho problemu obaval…

                  0 0
                • M_ishak  

                  No vidíš to. Nevím, cos čekal. Že se na B-F potloukají skupiny materiálových inženýrů, se kterýma se o tom můžeš pobavit?

                  Kašli na diskuzi s lidma, kteří jakživ neslyšeli výraz creep nebo netuší o korozi za napětí a první co teď udělají, tak si ty výrazy dají do googlu. Co to tu vůbec píšu, je to jen házení perel sviním.

                  Konkrétně ke kolu. Pokod máš ověřeno, že před rokem byl výplet předepjat správně, teď bych to neřešil. Pokud ne, tak bych přeměřil nyní.

                  0 0
                  • Pajas04  

                    Myslíš, že se u zapletených kol za pokojové teploty projeví creep? Ptám se se zájmem a zcela vážně ;).

                    0 0
                    • M_ishak  

                      Naprosto neměřitelně, ale viděl bych to spíš na korozi pod napětím u Al ráfků a následné ytržení drátů. Mi třeba kdysi po pár dnech u nového kola popraskala hliníková podsedlová objímka, kterou jsem dotáhl, aby při šlapání nevrzala sedlovka. Na začátku byla normálně hladká, po pár dnech byla poseta nespočtem prasklinek, které když už tam jednou jsu, tak se budou čířit, dokud to nepraskne durch.

                      To samé z profesní praxe – trubky, ve kterých bylo uzavřené vnitřní pnutí po čase praskly a stěny se zkroutily dovnitř. Fotky nedám, pro firemní tajemství.

                      0 0
                      • Patar  

                        Zajímá mě , zda jste u těch trubek využili HOLOGRAFII.

                        0 0
                        •  
                          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                          0 0
                      • soc  

                        Ty trubky popraskaly samy od sebe, nebo tam bylo i nějaké vnější zatížení? Tzn bylo to vnitřní pnutí až tak vysoké, že mohlo způsobit něco takového? Nebo se jednalo o vliv středního napětí na únavu?

                        0 0
                  • kubad  

                    jedno vím jistě, že pokud jsou kola OK tak i když je nechám rok ležet za skříní budou pořád OK

                    0 0
                    • Ossis  

                      Rok? Neblázni, to je můžeš tak akorát vyhodit (a můžu ti je ekologicky zlikvidovat – i papírek bych ti namaloval ;)).

                      0 0
                  • Kamikaze 591  

                    creep jsem věděl aniž bych se díval na googlu :) je to také výraz pro pomalé ploužení hornin.

                    0 0
                  • Frostty  

                    Ano, zajisté vím co je „creep“. Je to synonymum pro slovo „zvíře“ z světa star wars :o)).

                    0 0
                  • ememem1  

                    no, vy dvaja ste sa nasli :-). tak nam sem z wikipedie este nieco pastnite nech sa poucime.

                    0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse