Zdarec stala se mi neštastná věc. Strhl jsem hvězdičku která drží kotouč. Nemá někdo nápad jak to povolit? Dík za nápady
Zdarec stala se mi neštastná věc. Strhl jsem hvězdičku která drží kotouč. Nemá někdo nápad jak to povolit? Dík za nápady
Zkusil bych chytit šroub nějakejma zubatejma kleštěma. Jo, a hvězdičce se říká torx ;-)
co štípačky…myslíš že by to šlo?
Ne.
Ahoj , opartne odvrtej hlavicku torxu potom sundej brzdovy kotouc a klestemi vytoc zbytek srobu.
no aby ve finále nevozil kotouč jen na pěti šroubách .) Po odvrtání tam toho šroubu moc nezbude, cca 2mm a to se do kleští už blbě chytá, dojebe si celý náboj
malý sekáček nebo dobrej plochej šroubovák a kladívko a povolit ,jinak ta ,,Hvězdička" je 25 Torx.Taky je dobré celé to ohřát alespoň fénem .Na závitu je pojistná hmota proti povolování.
Pouzij torks o neco vetsi nez je na sroubu, kdyz tam mas torks 25 tak vem 27 nebo nejakej imbus ktery tam pujde na tesno. Vem kladivko a naklepej ho na sroub pak to povol.
Promiň, ale tohle bych nedoporučoval. Může se při tom udělat víc škody než užitku a šance na povolení je hodně malá.
Jakou skodu kdyz uz to je strzene?
Nejede o šroub ale o kotouč a náboj (teda pokud ho chce ještě použít)
Kladivo v takovém případě není ideální nástroj.
Ikdyž chápu, že spousta lidí s oblibou používá kladivo na cokoliv.
Já ho používám velmi nerad. Asi nejsem na kladivo dost šikovnej :-)
I hodinar potrebuje kladivko
Kladivo je v tomto případě ten nejvhodnější nástroj a TX27 k tomu. :)
Já mám doma malou modelářskou brusku/vrtačku a na ní jde upnout malý řezací kotouček jak na flexu. Tím normálně vyjedu do hlavy šroubu drážku a povolím šroubovákem. Šlo by to i malým modelářským pilníčkem.
A nebo úplně normální flexou…
a co když mám možnost to odvrtat..to by mělo jít
A jak tam pak udelas zavit na novy sroub?
Maximálně ve stojanové vrtačce, aby šel vrták naprosto přesně.
Taky by šlo navrtat šroub menším vrtákem a použít vytahovák na zalomené šrouby.
konkretne tyhle ale ne,
S těmahle už sem pár šroubů vytáhnul, sice už sou trochu omačkaný, ale jde to…
Normální flexou bych si na to netroufnul, ta bere moc „masa“ :-).
Vrtat nedoporučuji, šrouby jsou ocelové a nába pravděpodobně hnilík. Vrták ti bude ujíždět do měkčího hnilíku a příjdeš o závit :-)!
V při téhle kombinaci by mělo fungovat odleptání koncentrovanou kyselinou (ale nejspíš to odnese kotouč).
To má smysl aplikovat tak na závitník zalomený ve slepé díře, a ne na takhle primitivní případ, který jde povolit x mnohem jednodušších způsobů…
Řezací kotouč tl. 1mm, už jsem s tím dělal i jemnější práce.
Jo, v takovém případě klidně i flexou.
Ale opravdu pevná ruka je nutností :-)
Flexou by udělal tak širokou drážku, že by z té hlavičky moc nezbylo :-)
Viz výše.
jojo, fortunou s řezacím kotoučkem nebo jehlovým pilníkem. Odvrtávaní bych se vyhnul obloukem
Strhnout Torx už chce opravdu velkou dávku „šikovnosti“.
Ale stát se to může.
Udělej do toho šroubku drážku (pilkou na železo, malým pilníkem, apod.) a pak na kraj drážky nasaď tupější majzlík nebo šroubovák a klepej do něj po směru povolování.
Jak píšu níže, jde to, když tam člověk cpe 20 ;-)
No, máš tam ještě 5 šroubů, tak je povol a ten se zmršeným torxem si nech nakonec a povol ho otočením celého kotouče doleva ;-). Se docela divím, že to ještě nikoho nenapadlo Ti sem napsat, tedy počítám s tím, že jsi strhl jen 1 hlavu.
Ano, velmi dobrá rada, která opravdu funguje.
Ale opravdu jenom když je stržený jenom jeden šroub.
Nenapsal kolik jich oddělal. Jestli všech 6, tak mu přeji pevné nervy a příště by si měl předtím pro jistotu umýt ruce… :)
Ještě doplním, že tohle jde použít asi jen u některých kotoučů, nevím jestli by to šlo i v případě např. Shimana s Al unašečem.
Konkrétně třeba na kolech Mavic Crossride je mezi vnitřní dírou unašeče kotouče a nábojem slušná mezera, která by dovolila mírné pootočení kotouče.
Já jsem se došel podívat kolik místa mám na deemaxech s XT kotouči a moc ho tam není, ale asi by to šlo. S obyčejným plechovým kotoučem je to pohoda.
Však jo, tam stačí s kotoučem jenom trošku zakvrdlat a šroub se tím musí povolit
Jmenuje se Torx.
Kamarád jej také strhnul a tak jsme udělali dremmlem drážku na šroubovák a povolili to. Když povoloval druhej, tak málem strhnul i jej a nadával jak je to na prd. Tak mu říkám, jestli tam náhodou necpe 20 místo 25 a ono jo. Vsadím se, že je to i tvůj případ, protože Torx se jinak strahnout nedá, na to by musle být člověk ultra nemehlo.
Nač vymýšlet různé bastly, když se za pár korun dají koupit vytahovače šroubů, které spolehlivě fungují… Ten šroub už stejně tak i tak předpokládám nebudeš chtít použít :)
Jo, ty vytahováky zalomených šroubů jsem doporučoval výše.
Ale ty běžně doma každý nemá narozdíl od pilky na železo, pilníčku a velkého šroubováku.
Vytahováky šroubů za pár korun „fungují“ leda tak na něčem, co se dá pohodlně vyšroubovat i jinak, a i ty dražší kvalitnější, které nestojí „pár korun“, ale podstatně víc, mají použití velmi omezené – utažený pevnostní šroub, nedejbože ještě pojištěný lepidlem či zarostlý, nepovolí ani ve snu, celkem pochopitelně, když musí mít z principu podstatně menší průměr než ten šroub.
Měl jsem za to, že se bavíme o šroubu v kotouči a ne na důlním rypadle :)
Ano, a také už tu bylo popsáno několik primitivních způsobů, jak ten šroub snadno vyndat. Používat na tohle vytahovák je kravina.
ok, tvůj názor. Mi to zas příjde jednodušší než se třeba snažit vydremlovat, nedejbože vyflexovat, drážku do hlavy.
Ale nezkoušel jsi to, že? Jinak bys to nenapsal.
Mi to šlo dremlem snadno. Dal jsem celkej řeznej kotouček, kolo do klína a za 10 vteřin bylo hotovo.
Samozřejmě že zkoušel, ale na šroubu kufru na tretře. Dle místních řad jsem se snažil 15 min o vytvoření drážky, pak už jsem na to neměl nervy, vzal vrtačku, vytahovač a za 5 min nebylo co dělat.
Často u těhle malých průměrů zařve vytahovák,než aby se to povedlo povolit.
souhlas, pokud už před tím nezařve pár vrtáků :)
Tekutý stříbřan nebo jak se to jmenuje…kapnes to do strzene hlavy vezmes ten torx, kterej tam patril a povolis jako ňic. (Ta sracka jsou nejake asi kovove stepy v nejake tekutine-paste)
Torx jsem nahradil šroubem s imbusovou hlavou a je po problémech.A nevim co je za logiku, na kole všude imbus, a na kotoučích torx.
imbus na kotouče je totální nesmysl, ten ožvýkáš raz dva, zničit torx už chce pořádnou dávku levých rukou :-D
A já zase nechápu logiku, že se ještě používá imbus, když nemá oproti Torxu žádné výhody. No možná menší výrobní náklady.
Imbus narozdíl od Torxu strhneš snadno.
Torx je skoro dokonalost v oblasti spojovacího materiálu.
S tou dokonalostí opatrně, to jsi ještě zřejmě nepoznal XZN, Ribe, Spline, T2+..
To máš pravdu, s těmi ostatními řešeními moc do styku nepřijdu. Semtam něco na autě.
Proto jsem psal skoro dokonalost. Nebo taky běžně dostupná a hojně rozšířená dokonalost.
Souhlasím, bude to něco podobného, jako že se pořád používá qwerty klávesnice, která je kostruovaná tak, aby se na ní psalo co nejhůř :) A taky myslím, že to bude cenou, koneckonců ohnutá šestiboká tyčka stojí nula nula prd a můžou jí dát zadarmo ke každýmu stolku z IKEY. Kdyby to měl bejt torx, byly náklady asi o dost vyšší.
Jinak problém mám u imbusů od 4mm níž, 3mm nebo nedej bože 2,5mm už je naprostá tragédie (kór když to je půlkulatá hlava, kde je malej imbus na celkem tlustým šroubu, kterej je třeba přiměřeně uráhnout). 5mm je celkem v klidu a 6mm už považuju za naprosto bezpečnej rozměr.
Ale úplně si dovedu představit to úpění a nadávání neznalých, kdyby se najednou všude vyskytly torxy.
s kvalitním nářadím a šrouby je celkem bezpečné používat i M2 šrouby s 1,5mm imbusem. 2,5mm imbus bych řekl, že už je hodně bezpečný, u toho se mi podařilo zlomit šroubovák pouze jednou a to jsem na něm měl páku asi 20cm a zkoušel to povolit rázy kladivem :D (ale je pravda, že jsem povoloval červíka, kde je okolo hodně kovu, jinak by to asi nevydržel šroub)
Na tyto šrouby je snad i nějakej trojhranej klíč když torx selže.
mě se stala ta stejná věc, tak sem tam udělal „díru“ pro šroubovák, ale i ta se bohužel nějak vymlela, prostě nebyl šroubovák moc do špičky, tak se to taky strhlo a teď teda už vůbec nevim co s tim sakra :/
Umej si ruce.
co to má s tim sakra společnýho ? vim, že sem to posral, ale takový blbosti psát nemusíš :D stačí nějaká rada ;)
já sem obrousil hrany hlavičky tak, aby se na ně dal nasadit klíč (hodně natěsno) a povolil
máš na mysli pilníček ? to se ale odře kotouč na kole ne?
Asi odře, ale má to vliv na funkci?
to zřejmě ne, ale to by buďto musel bejt malej pilníček, nebo nějakej zaoblenej, velkym by sem odřel celou plochu kotouče přece
když tu hranu, kterou nepiluješ polepíš kobercovkou, tak to neodřeš
každopádně jste mi napsali další možnost, za to díky, snad se podaří aspoň tahle, když už jsem dvě pokazil :D
nejspíš sem to pochopil špatně, ale toto ten šroub vytrhne ze závitu ? :D
Do šroubu navrtáš díru (průměr dle průměru šroubu, resp. dle použitého vytahováku), „našroubuješ“ dovnitř vytahovák, který má velké stoupání a především opačný závit než vytahovaný šroub, takže utahováním vytahováku v podstatě vyšroubováváš šroub. Žádné vytrhávání se nekoná :). Spolehlivá a jednoduchá metoda, jen to chce mít ostrý vrták na navrtání díry a nemít nasráno v rukách :)
zrovna šroub do převodníků není moc tlustej, to už nebude zdovna jednoduchý
Tak počkej, je řeč o šroubu do převodníku nebo do kotouče? V kotouči je tuším M6 (nebo M5?) a když se podíváš na ty vytahováky, tak se běžně dělají pro šrouby od M3.
je tu řeč o šroubu do kotouče
Což je torx T25.
přesně tak :)
su *******, myslel jsem kotouč, píšu převodník.. každopádně ten šroub tenkej je
To jo, ale dokázaly to i moje olšové ruce = dokáže to každý.
no, každopádně opilovat hlavičku je sice pracný, ale levný a účinný
a nepamatuješ si náhodou na jakou velikost klíče si to zbrousil ?
tak kouknu (změřím) a vidím.. tenkrát sem to dělal u imbusovýho šroubu s kulatou hlavou a myslím že sem to brousil na pětku klíč (pravda ten taky nemá každej)
o nářadí se nebojim, toho tady mam všude plno, ok zkusim to a uvidim, noc je ještě mladá jak se na to tak koukám
bo bakalářka :D
Dobře díky za radu, pokusim se to zase nepokazit :)