Nejsou k tomu někde nějaké informace? Zvýšení pevnosti nebo tuhosti? A příspěvek?
Nejsou k tomu někde nějaké informace? Zvýšení pevnosti nebo tuhosti? A příspěvek?
par lidi to tu delalo.
Osobne to mam postaru, nerez drat a spajeny. Kola jsou tuzsi, odolnejsi, zaroven hur servisovatelna.
mám to na závodním MTB a přijde mi to fajn. Zkušenosti z 26 -svázáno drátem a 29-svázáno carbonem.
Je to super vec, pokud vis, co a jak. Pri svazani dratu jsou kola tvrda, ale tuha-nekrouti se pri zaberu. U zavodnich 29er kol doporucuji…
tuhost spíš teda do záběru nebo i boční?
Hlavně boční. Už z prinipu.
ale kdybych si do dal na endurko, tak zas bude asi dost namáhaný zbytek výpletu, při nárazech, např. uchycení niplů apod.
Spíš myslím, že budou víc trpět ráfky, hlavně patky ráfků – dřív se ohnou – když chytíš ránu, tak celý výplet zapruží a ten slepenej neuhne, tak musí uhnout něco jinýho, asi i ty niple.
Namahani se lip rozlozi mezi vic dratu, takze bych rekl, ze je to namahane min.
Mám a budu dávat i na silnici.V podstatě už to budu nechávat dělat na všechny kola i v budoucnu.Super věc a mohu jen doporučit.
Nevíte o nějakém slušném servisu v praze, co to umí?
Bikepart např
Ano, standardně váži karbonovým vláknem ( černé ) nebo aramidovým vláknem ( žluté )
Kašli na tohle bastlení. Kolega výš ti dal návod: kup Lightweight. Meilenstein se daj sehnat za 3000,–, dnes možná lehce přes.
Mam dojem, že Richard [Hnoj] to taky na přání svazoval, nebo ne?
Ano, taky to dělám. Ale používám kevlar, daleko lépe se s ním pracuje. Blacky to tuším má ode mě, ne?
vidíš a já myslel, že to je carbon ;)
neprůstřelný kola :))
pokud je to žluté nebo hnědé = aramid, černé = carbon
u me CX Ray + i19 + zluty provazek tez bez pripomenek
Hledal jsem nějaké měření, které by udávalo, jak moc to funguje, a našel jsem toto:
http://www.sheldonbrown.com/…oldered.html
kde změřili, že to vlastně nefunguje. Víte někdo o nějakém jiném zdroji, kde by to bylo objektivně změřeno?
jako na 36 dratu v roce 96…:D tezko rict, ale vozili to i u BMC, tak asi ne jen tak ze srandy
ted na 29" to neporovnám, není s čím aby to dávalo smysl. Na 26" kole jsem dřív měl nesvázaný a pak svázaný – ráfky Crest a pak Alpine a rozdíl tam byl znatelný, hlavně ve vedení stopy u předku.
http://www.amazon.com/…p/0960723668
V téhle knize došli měřením k podobnému závěru – vliv na torzní i axiální tuhost v řádu nižších jednotek procent, těžko odlišit od chyby měření.Původní význam svazování byl údajně v tom, že např. dráhař mohl dokončit závod s prasklým drátem. Na tuhost se pak údajně začalo věřit až později.
To je od toho samýho člověka.
myslis ze se za 20+ let nic nezmenilo?
Pokud jde o napínání křížených drátů mezi náboj a ráfek tak si myslím že platí stejná pravidla jako tehdy. Existují na to i matematické simulace, asi bych něco někde našel nicméně rozbor té situace skončí IMHO tak že drát lze zatížit jen v tahu a případné dělení jeho délky (tahám rukou za ráfek do strany) má jen marginální vliv, protože to svázané místo je za a)moc blízko k nábě b)opírá se pouze o jiný drát který se (proporcionálně) protahuje stejně jako by nebyl přivázaný vůbec k ničemu.
nemyslim ani tak fyzikalni zakony jako 26 vs 29; 36 dratu vs 28; prumerny rafek vs ultralight; 2mm draty vs 1,5mm; kaliskovy rafek vs rafek bez … a ono se to nasbira
predevsim se tu bavime o lehkych a tim padem vetsinou mekkych zapletech, kde to svazani neprida na vaze temer nic a „muze“? pomoct, je jasne ze na treba DH rafku s 36 dratama to nebude mit prinos zadny…
Sem našel na Sheldon Brownovi, že to nějakej týpek při psaní knihy o bicyklovejch kolech změřil (pájenou verzi) a žádnej rozdíl v tuhosti tam nebyl. Žeby placebo? http://www.sheldonbrown.com/…oldered.html
EDIT Lol, o minutu pozdě.
Pomůže to hlavně na lehkých 29er a lehkých klasický silničních výpletech. Je to fakt poznat, ale těžko říct o kolik, to podle pocitu nikdo neřekne. Na těch fotkách z odkazu to nevypadá nic moc, normálně tam takový bambule nedělám ;-) musím je už vyměnit, není čas no…
Objektivně nemám možnost změřit, ale se svazovaným výpletem max. spokojenost. Akci provedeš doma s min. náklady. Koupíš např. tento návazcový materiál, stačí nejnižší nosnost http://www.jetfish.eu/…nurka-enduro a lepidlo http://www.fortel-katalog.cz/…slozkove.htm?…, kterým každý spoj zajistíš. Osobně jsem vytvrzení lepidla urychlil v domácí sauně, kam jsem hotové kolo nasunul nebo můžeš každý spoj decentně fouknout horkovzdušnou pistolí /ideální, pokud má nastavitelnou teplotu, lepidlo vydrží až 120 st./. Nebo můžeš nechat vytvrdit při pokojové teplotě, vyšší teplota ovšem dává pevnější spoj. S výsledkem budeš spokojený :-). Tip: Ovazuj všechny spoje najednou, kousky šńůrky mezi jednotlivými svazky odstřihneš na závěr až po vytvrzení lepidla.
Bezva. Kolikkrát cca obtočit křížení drátu prosím? Díky.
cca 8 krát, více závity nic nepokazíš, hmotnost naroste o nula prd, výplet svázán na obou stranách, uvažuji, že to udělám i na předním kole, kamoš sice říkal, že je to ptákovina :-)…
to je zbytecne drahe. staci omotat dratem z civky a zapajet. ;-)
Co kablbind ? :-)
S tím jsem jako notorický lenoch začal, ale není to ono, taky se mi občas stalo, že ramínko šaltru chytlo na největším pastorku o „zámek“ kablbindu. Osobně nedoporučuji.
No dřív se to skutečně pájelo, ale u dnešních nerezových špic, nevím… Cena spotřebovaného matroše na jedno kolo mi vychází max. na 10 kaček i s DPH :-)
Neni to problem, mam to tak udelany. Ale mam to na stribrnejch dratech, na cerny by to asi nechytlo, nebo by se povrchovka v miste spoje musela odstranit.
Ja to pochopil tak, ze jst paji ten civkovy drat a ne spici. Civkovy drat pujde pajet v pohode.
Tak potom by to slo, ale vysledek by byl jako na fotu.
Na stribrnych to mam propajene pekne vse dohromady.
to jo, ale musi se to spojit i ke spicim. vilem mi tu kdysi poradil nejaky sajrat pro pajeni nerezi a to funguje vpohode.
I na ty cerny? Na tech jsem to nezkousel, na stribrny to jde krasne, jen se to po pajeni musi poradne umyt.
Pajeci kyselina by mela fungovat. Mas pravdu, ze bez spojeni se spicema, by to moc nefungovalo.
Jde to i tak
To je zajimavy, jeste sem ti nikde nevidel…
a jak se to pak sundává, ten karbon je nějak slepenej, nebo jak se to zajišťuje? a jak se to zase rozlepuje?
ty bambule nic moc no :), nemá někdo fotku jak se to dá udělat decentně?
Od Hnoje to mám udělané hezky, boule jsou minimální a funguje to dobře. Od Radka to fungovalo taky, až tak dobře že jsem s tím prasklým drátem pokračoval v závodě, namotal ho okolo kazety a vyrobil si furtošlap.
Tak měl bys to vidět na mým kole, to vypadá hrozně. U tebe už jsem tu uměl. Přeci jen, celej pracovní postup jsem si vymyslel sám tím, že jsem to prostě zkoušel. Dneska už to vypadá dost dobře, řekl bych.
Myslíš, že má smysl to dělat i u těžších karbonových ráfků na těch Rovalech s cxray?
bambule nebambule, já našmodrchal karbon a frčím. Akorát nedoporučuju dělat potmě… moc se mi to nepovedlo :-D . Pro další svazování ale už vím co a jak tak jsem poučený. Co se dá dělat.
Měl jsem předtím povolenější dráty 2–1,8–2. Nechal jsem si je přeplétat na CX Ray + svázání. Je to raketa, kolo hned reaguje. Ale jestli to je kvůli svázání …
Zaplítám si další kola na drátech 1,7, chci je také svazovat (už trochu lépe). Chci si udělat i nějaký laický test (aneb trochu síly a jak se kolo propruží). Buď něco poznám, nebo ne. Dám pak vědět kdyby někoho zajímalo.
Jinak já mám doslova tenisáky, váhově cca 6–7g. Hlavně nevylítně špice při prasknutí (praskaj mi u niplu). A odbrousit, odříznout není problém, případně znovu udělat.
Podle mě to smysl má, ať si říká kdo chce co chce. Přeci jen jsou dráty motaný různě proti sobě, musí se to už jen z tohodle důvodu přenášená síla nějak přenést.
Jinak co čtu ten test. 35lb = cca ± 15kg. Pokud chcete svazovat pro děti, je jasný, že je to zbytečný. Zajímalo by mě, jaké síly (kolik kg) působí v reálu na výplet. Už jen když si vezmu nejlehčí převod do prudkého kopce s bikerem co váží 80kg a dokáže do toho trošku šlápnout. V těchto případech je cítit měkký výplet (alespoň u mě) nejvíc.
to mělo víc smysl u ráfků s nízkým limitem napnutí drátů, typicky ZTR, BOR, méně se pak to kolo kroutilo + dráty při záběru se proti sobě o malinko méně posunuly.
U carbonů už to nedává smysl, ty napneš klidně na 1,5× toho co se dělaly hliníky a to udělá mega rozdíl, svázání pak už nepřidá nic.
A kolik lidí vozí na MTB karbon ráfky…
s rozmachem cinskych rafku uz strasne hodne…
Nejaky osvedceny na 29?
Nextie nebo Light Bicycle
+1
na kolech nad 100k už to je standart (HT) u fullů + 20–30k.
Jinak na závodech první čtvrtina pole snad všichni :)
Tak jasně že elita a určité množství hobiku to má ale jinak IMHO naprostá většina lidí má hlínu.
BTW co se týká hmotnosti, tak třeba ty Nextie za ty prachy nic extra třeba proti DT hliníku, který sou o dost levnější.
Otázka o kolik víc budou tužší.
A především odolnější…
Jde videt, ze o tom nic nevis… :-)
Tak me pouc, kdyz jsi tak fundovany.
Letos mám za sebou z akcí který fakt drtí materiál třeba Epickou ctworku nebo Davos na endurku. Epicka = 4 dny rubání prakticky enduro sjezdů na xc kole. Proti ostatním jsem tam jezdil v prumeru top3 (strava) ve sjezdech a to včetně místních – já to jezdil na oči. Nextie premium ráfky, tlak 18PSI předek 22 zadek, nehlo se to ani setinku.
V Davosu mi podfouklo v jedný palbě zadní kolo a než jsem zastavil tak 2× snakebite pláště Butcher Grid – na ráfku to nepoznáš, ráfek standart 30mm vnitřní šírka + laminace na enduro.
Na silnici takový nesmysly nejezdím, zatím vím o jednom štípnutým Nextie co rozložila Šárka když vzala zadním díru napřímo s ostrou hranou. Dojet se s tím dalo ale bylo to načatý, takže popelnice a novej.
Takže za mě už hliník fakt ne, třeba Cresty jsem centroval xkrát za sezonu a to jsem jezdil o chup pomaleji (bez teleskopu a na HT).
Hmm, to zni presvedcive, asi na tom fakt neco bude :)
dik za info
Jeste by to chtelo uvest vahu a uroven skillu jezdce :-)
72kg a skill tezko rict- neco uz odjeto mam no
Tak jak je známo, skill nijak nesouvisí s tím kdo má kolik najeto :)
Vim, to bylo mysleny tak, z si netroufnu sam rict o sobe jakej mam skill, protoze nam pocit, ze nedostatky jsou velky – v dnesni dobe sdileni video obsahu ze sveta je to jen deprese
No zas se tak nepodcenuj, neco jsem o tobe slysel :)
A s věkem už to bude jen a jen horší :)
Ale prd… naopak bude čas vytříbit/posunout techniku byť na úkor závodní rychlosti. Myslim teda do věku, kdy ještě fungujou záda, klouby atd…
Presne tak. Ja myslim, ze bys to uz mel zabalit a resit jen lahvace u televize:))
letos už zabaleno :/ mám něco s ramenem a je to na delší dobu. Samo od sebe, žádnej uraz nebo přetažení.
starej no…
Prazska ani Brody a ani noční legrácky. Pivo to jo, asi jako jediný, páč sport ten nula – jako že fakt nic od 18.8 :/
Cvicis jako kompenzaci kola?
jasne, jinak bych byl uz mrtvej ;)
Jej. Tak drzim palce, at se das co nejdriv do kupy.
Že zrovna ty si stěžuješ :-)
:)))
Jak na tom ta kola jsou, co se týče masakrózních situací? Jezdím sice na pevné vidli, takže kolům moc velký pravidelný záhul nedávám, ale občas se stane, že ránu dostanou. Fulcrumy RM3 na 24 drátech zatím vše přežily bez úhony. Vydrží karbony více nebo méně, než normální ráfky? Na DT XRC 1250 mám taky 24 drátů, takže ať vím, jak se k nim chovat :-)
Při podobné hmotnosti jako mají hliníkové ráfky vydrží o dost víc. Srovnání mám Specialized Roval Carbon 2015 vs DT350, CXRay, Crest.
Vydrzi podstatne vice, hlavne v ranach na patky jsou odolnejsi, co mam rovaly SL od roku 2015, tak predni jsem necentroval ani jednou, pouze jsem musel vymenit ohle draty po padu s otevrenou zlomeninou, zadni jsem necentroval vubec, ale nekde jsem ho naklepl zboku, ale zjistil jsem to az pri myti kola, tak jsem to nechal zalepit za litr a uz 2 roky klid, loni jsem ho chtel nechat pro jistotu dotahnout a byly zarostle niple, tak jsem ho nechal preplest na nove niple a draty. Takze co se tyka rafku, tak uplne bez problemu. V zime jsem na druhe kolo naplital rafek DT XR361, hned na jare jsem ho v rychlebech zboku bouchnul a uz byl 2* na centrovani. Muze to byt nahoda, ale za me tam je v odolnosti velky rozdil oproti lehkym hlinikum. Predtim jsem dlouho vozil rafky od DT X392 (na kolech DT X1700), rafek jako takovy byl odolny, ale po vetsich ranach jsem musel centrovat.
No tak to je paráda, bál jsem se právě o ty patky. Takže konečně, spolu s karbonovým sedlem, budu mít ultimátní kostitřas, na kterém můžu prát velkou bez obav a omezení :-)
Spíš bych to viděl, že hliníky okolo 1500G na 29er už jsou prostě moc lehké a málo tuhé. Podobně jako karbony okolo 1250g. Tam bych taky očekával zlepšení tuhosti po zalepení výpletu.
Cca 3roky spline 1200. Za tu dobu jsem jeden rafek rozstipal. Z crashe jswm se ja lecil asi 2 mesice. Rafek popraskany ale dojet se na nem nechalo hlinikac by byl 3× do praveho uhle. Mladej za ty 3 roky rozstipal cca 5ks hlinikovych i19. Ted podedil a 2roky jezdi po me spline 1200 a myslim ze se ani necentrovali. Ja druhy rok 1200gr duke z bikepartu. Po prvni sezone jsem nechal vymenit jeden nebo dva draty ktery jsem vzal sutrem a jinak nic. CX Ray mam na nich provazane karbonem.
Zachovala se toto řešení, nebo je v propadlišti dějin?
Očividně zachovalo ;)
tady to je ale proto, aby se jim to lépe sesazovalo dohromady ne? Trepi by vedel víc.
Je to už jen taková lehká úchylka pár maniakálních jedinců :)
Nechal jsem si karbon vláknem svázat výplet u zadního kola zrovna minulý měsíc – primárně kvůli nepříjemnýmu „vrzání“ drátů při velkým záběru – zabralo to, vrzání je pryč, jestli je větší tuhost těžko říct , pocitově jo.