Talas nebo Recon s novým kolem?

31 nepřečtených
  • ihik

    Budu kupovat novej bike. Můžu ho mít ve dvou totožných variantách lišících se pouze přehazkou a vidlicí. Jedna má XT a RS Recon 351 U-Turn (85–130) a druhá je s XTR a Fox Talas RL Lockout. Vše model 2006. Cenový rozdíl je cca 10 tis. Co byste volili? Vypatí se to za ty peníze? Snažil jsem se tu něco najít o obou, ale je jasné, že přímé srovnání nenajdu, protože to není stejná třída. Zajímá mě hlavně možnost nastavení a pak otázka komfortu nastavení zdvihu za jízdy. Rozsah zdvihu je počítám stejný, u Talase bych viděl jako výhodu lepší hmotnost a asi i životnost, ale jestli jsem správně pochopil, tak je vzduchová – jak je to se „žehlením“? Dodávám, že to budou oba scott genius mc.

    Díky všem zdejším odborníkům přes vidlice za pomoc a pls no flame.

    Anketa: RS Recon U-Turn

    5x
    100%
    0 0
    • jaski  

      tak podle ankety myslim ze je rozhodnuto :-)

      0 0
      • ihik  

        sorry za zmršenou anketu, blbě jsem to tam napsal. sypu si popel na hlavu a omlouvám za dvě stejný vlákna.

        0 0
    • senožrout  

      Podle mne kromě šaltru XTR nemá smysl. Zbytečně vyhozený prachy. Foxe bych nebral kvůli servisu a nákladům na něj, jinak nic proti. Ale přijde mi to zbytečný. Recon bych taky nebral kvůli nono-air. Když už, tak bych nechal vidli Recon vyměnit za Revelation 07 olej/pružina. Bude za přijatelný prachy a v případě potřeby-touhy předělatelná na vzduch. A dual-air. A máš to vychytaný… :-).

      0 0
      • vlk  

        Recon u-turn je pružina olej, žádný vzduch.

        0 0
        • senožrout  

          Recon 351 SOLO AIR/U-TURN Pokud je tlumení solo AIR – pružina/olej tak to tedy fakt nevím…, to v tom má asi Rock Skox pěkněj hokej. Měl bys jim to vytmavit. Pružina tam je, ale jen v jedný noze.....

          0 0
          • cabbage  

            ehm, co myslíš že tam dělá to „/“ ? já to chápu jako „nebo“…

            0 0
          • vlk  

            Když by byl v jedný noze u-turn a v druhý solo air, tak čím yb to asi tlumilo.Si prostuduj RS vidle.

            0 0
    • Pekáček  

      Já se domnívám, že Recon na pružině bude mít vyšší životnost než Fox se vzduchem. Recon má delší pouzdra a vzduch se sice dá komfortně regulovat, ale je tam předpoklad nižší životnosti. Navíc servis na Foxe je nejspíš dražší.

      0 0
    • MlokCZ  

      Prostuduj si, co tu bylo v historii, především následující 2 thready: www.bike-forum.cz/…0/forum.html#… www.bike-forum.cz/…5/forum.html#…

      Je toho tam o Talasu a srovnání s dalšími vidlicemi hodně. Není tam sice srovnání s Reconem, ale ten je velmi blízký chováním k pružinovému Piku (samozřejmě ne tuhostí, tam je Pike někde jinde).

      Takže když si pročteš, co tam je psáno a prohlídneš grafy, tak uvidíš, že Talas (model 06) je v počátku zdvihu výrazně lepší a citlivější (i přesto, že je to vzduchovka). Na konci zdvihu bude pak Talas o trošičku progresivnější než Recon.

      Změna zdvihu je pro časté štelování nepoužitelná u obou dvou (i když někteří tu budou tvrdit opak a že štelují tisíce kliků na Talasu nebo několik otáček U-Turnu pravidelně). Tady by to řešil Talas 07, ten má 3 polohy páčky s krátkým otočením přepíná 100/120/140mm (a ke 125mm vzadu je štelování 100/120/140 na Talasu 07 podle mě úplně ideální).

      Pak tu máme výrazně nižší váhu Talasu.

      Pak tu máme podle mnoha uživatelů celkově lepší chod Talase (na což má vliv spousta parametrů jako odpory vidlice, tlumení, …).

      Výdrž těžko říct, na to jsou to moc nové modely, tohle by byly dohady. Ale nemyslím si, že bude u Talasu lepší.

      Ale na druhou stranu pružinový Recon je velmi povedná vidlice, mě by se z RS vidlic z výběru Reba/Revelati­on/Recon líbila nejvíc, tedy až na tu váhu (té je škoda).

      No a pak tu máme zásadní rozdíl, velmi velká výhoda pro Recon.

      Rozhodnutí podle mě velmi těžké, nejdřív jsem ti kliknul na Talase, ale to jsem to ještě nečet podrobněji a nevšim si, že je to model 06.

      Já bych volil Talas 07, kdybys tu možnost měl, tam bych ty prachy asi byl ochotný připlatit (i když je to velký cenový rozdíl, takže i tak bych dost váhal). Pokud je možnost jen ty modely 06, tak bych volil už asi Recon.

      0 0
      • MlokCZ  

        vypadlo mi tam slovo

        *No a pak tu máme zásadní rozdíl a to cena, velmi velká výhoda pro Recon.

        0 0
      • cabbage  

        problém neni jen v počtu otáček(to není takový problém, jak si myslíš), ale taky v nutnosti talase06(07 asi taky) zatížit při snižování a odlehčit při zvedání zdvihu.

        rozhodně bych si nedovolil(a zvlášť jako uživatel Talase06) tvrdit že začátek zdvihu talase je výrazně lepší, je sice dostatečně ciltlivý(nijak zvlášť) ale zase se výrazně propadá(a čemž se shodlo několik učivatelů)…

        0 0
        • MlokCZ  

          S regulací díky za doplnění.

          Vidlice když je citlivá a pohodlná, tak se ale do zdvihu propadat bude vždycky. Kdyby to nedělala, tak musí mít strmější průběh křivky a nebude tak pohodlná. To si každý musí vybrat, co chce.

          0 0
          • cabbage  

            …z toho tvrzení by vycházelo, že talas je hodně pohodlná vidlice…

            0 0
            • MlokCZ  

              A tobe prijde Talas nepohodlny?

              0 0
              • cabbage  

                v poměru k míře ponořování ano, jinak je to docela pohodlná vidlice.

                0 0
                • MlokCZ  

                  A jaká vidlice se ti v tomhle ohledu zdá lepší? Tím myslím u který vidlice bys řekl, že je stejně pohodlná při menším noření do zdvihu nebo pohodlnější při stejném noření.

                  U případu menšího noření mě to přijde ale hodně divné. Když přejedu překážku vysokou dejme tomu 6cm (jen pro příklad) a vidlice se ponoří o celých 6cm a jiná jen o 5cm, tak těžko může být stejně pohodlná, protože tě ten 1cm musí nakopnout do řídítek.

                  Já jsem Talase už zkusil, ale jen krátce, takže tady do detailů nemůžu posoudit (ale z krátkého porovnání mi přišla hodně pohodlná), to až příští sezonu, až ho budu delší čas jezdit.

                  Ale to už jsme zase u hodně subjektivních a špatně porovnatelných věcí a můžou být ty subjektivní pocity hodně zavádějící.

                  0 0
                  • cabbage  

                    např.: reba a pike, u talase vidím jako problém to co už zmínil hanz – začátek ok, 2. třetinu zdvihu to prolétne a poslední to nechodí, takže u talase i u reby sem využíval ± stejný zdvih- do 11cm… kdyby to talas prolétl až na doraz tak ok- prostě jen přifouknu, ale takhle?! vidím velký rozdíl mezi poonořením na překážce a ponořením při jízdě z kopce bez překážek jen zatížením. prostě obě vidle se ponoří 5cm na 6cm překážce, ale ve sjezdu se jedna ponoří o třetinu a druhá hned o polovinu – to je to co mi vadí. nehledě k tomu že nikdo nevysvětlil, jak to rozeznat z grafu vytvořeného na domácí váze…

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Ponoření vidlice při jízdě z kopce bez překážek (jen větším zatížením jezdcem) a graf. Tam je to z grafu vidět úplně jednoduše a přesně (ne vše graf ukáže, ale tohle zrovna ano). Kolik kg máš ve sjezdu zátěž předního kola, tolik půjde vidlice do zdvihu, přesně dle grafu. Stačí si odečíst na grafu rozdíl zatížení na rovině a z kopce (u mě dejme to mu přibližně 30kg a 50kg). A hned je vidět, že Talas v tu chvíli do zdvihu víc nepůjde, bude to cca stejný nebo spíš ještě Talas půjde méně.

                      Ponoření na překážce už se takhle exaktně jednoduše porovnat nedá, to závisí od mnoha další faktorů jako rychlost nájezdu na překážku, tlumení, odporů ve vidlici.

                      A pokud chodíš běžně s Rebou na 11cm, tak ji musíš vozit na o dost menší tlak než já (v porovnání k svojí váze). Pokud ji nafoukám tak abych chodil až na 11cm běžně, tak mam akorát zbytečně velký sag a navíc zcela ztratí citlivost na malé překážky a rozhodně se ji nedá řikat pohodlná vidlice.

                      Takže zrovna s Rebou s tím právě ani trošku nesouhlasím, ta je oproti Talasu mnohem méně pohodlná (pohodlností beru 2 faktory, citlivost na malých překážkách a pobírání větších překážek). Reba buď chodí do zdvihu cca jako Talas (takže pak na Talasu využiješ o něco malinko více, o to co má větší zdvih), tak ji jezdím já a v tom nastavení mě přišel Talas o něco málo citlivější. Nebo můžeš Rebu nastavit jako ji máš ty, že využívá zdvihu více, ale potom citlivost na malé překážky je velmi bídná a zcela nesrovnatelná oproti Talasu.

                      Ale souhlasím s tím, že by Talas na konci zdvihu mohl být ještě malinko méně progresivní, to by se mi taky líbilo.

                      Mě přijde jako bys vůbec nedokázal ocenit citlivost na malé překáždy, když chodí vidlice do zdvihu jen málo (což se ještě také projeví v citlivosti při odlehčené vidlici ve výjezdu). Tohle je pro mě hrozně důležitý faktor a třeba u Skarebu, který mi využíval zdvih až moc (chodil i na doraz) byla tahle citlivost právě hodně bídná. A právě v tomhle Talas exceluje a díky tomu ti to na začátku sežere pocitově tak 1cm zdvihu oproti třeba Rebě. Ale pokud se ti kvůli tomu zdá, že vidlice využívá málo zdvihu, tak to není chybou vidlice, ale tím, že bys potřeboval větší zdvih.

                      Pokud bych tenhle faktor citlivosti na malé překážky zcela ignoroval a při nastavení vidlice na něj kašlal, tak pak bych to tvoje hodnocení zcela chápal a i s ním souhlasil.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        „Stačí si odečíst na grafu rozdíl zatížení na rovině a z kopce (u mě dejme to mu přibližně 30kg a 50kg). A hned je vidět, že Talas v tu chvíli do zdvihu víc nepůjde, bude to cca stejný nebo spíš ještě Talas půjde méně.“

                        Tady k tomu dodám, že je myšleno o kolik navíc se v tom sjezdu vidlice ponoří (dle grafu např. Reba o 2cm, Talas cca o 2mm méně). Neberu v úvahu jaký máš sag na začátku. A protože Talas bude ježděn pravděpodobně s větším sagem o něco, tak pak výsledná hodnota u Talase bude o něco větší.

                        0 0
                      • cabbage  

                        myslel jsem rozeznat jak půjde z kopce a jak na překážce, sám uznáváš že to z grafu nejde… navíc je zajímavé že talas jde v realitě více ikdyž to graf popírá(vliv hlavového úhlu?)..

                        rebu jsem skutečně vozil na nižší tlak(90–100psi) ale ztrátu citlivosti na malé překážky(hrubý asfalt, kořínky do 1cm) jsem nezaznamenal, talas je v tom nepatrně lepší, ale to už by byly jen dohady.

                        naopak bych řek že reba dovedla využít svůj zdvih na překážkach okolo 10cm kde plynule zajela skoro až k dorazu místo aby se propadala a nakonec prudce brzdila 3cm před dorazem. vetší zdvih určitě nepotřebuji, stačila by lineárnější vidlice.

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Vliv hlavovéhu úhlu tam určitě je, protože při jiném úhlu je při stejné rychlosti impuls od překážky ve směru vidlice jinak velký a na grafu bychom museli brát pro každý případ jinou velikost síly. Další vliv má i tlumení a při stejném impulsu síly pak může i při stejných grafech dojít k různému stlačení vidlic. Graf ukazuje, že při dané velikosti síly půjde vidlice do zdvihu maximálně o tu hodnotu, co ukáže graf. Ale tlumení tu hodnotu může zmenšit.

                          A pak jsem tu zapoměl napsat jednu věc a to, že u všech měření Talase, co jsem viděl, naměřili, že nemá skutečných 130mm zdvihu, ale o něco méně (viděl jsem 122–124mm). Reba přitom má těch 115 skutečně. Takže tím už Talas nemá téměř žádný zdvih navíc. Proto když využíváš u Talase 110mm, tak už taky moc zdvihu nezbývá a ten konec zas až tak extrémně progresivní není, když už tam ten zdvih není vůbec. A proto se může zdát, že na konci je zbytečně hodně nevyužitého zdvihu, ale ono není. Samozřejmě je chybou FOXu, že uvádí zdvih 130mm, když tam ve skutečnosti pár mm chybí.

                          A když jsi Talas přifouknul, tak byl takový problém s malým využitím zdvihu? Tím myslím hlavně poměr mezi tím o kolik snížíš sag a o kolik méně využiješ zdvih.

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            Tak opravuji hodnotu těch naměřených zdvihů u Talase, trošičku jsem Talasu křivdil. Bylo to 122–126mm. A z toho těch 126mm bylo u 7 různých vidlic, 125 pak u dvou, 124 u jedné a pak 122 také u jedné (takže těch 122 byla spíš vyjímka). Některé z těch Talasů byly RL, některé RLC.

                            0 0
                          • cabbage  

                            při přifouknutí se to moc nezmení, proto ho taky tak vozím abych zmenšil ponořování. sice utrpělo pohodlí na středně velkých nerovnostech, ale dá se to přežít.

                            0 0
            • MlokCZ  

              Ale navic to z toho nevyplyva. Z tvrzeni, ze pokud je vidlice pohodlna, tak musi chodit do zdvihu obecne neplyne opacna implikace, ze kdyz chodi hodne do zdvihu, ze je vidlice pohodlna (extremni priklad, kdyz hodne podhustim jakoukoliv vzduchovou vidlici, tak sice tvale propadla ve zdvihu, nebude ale pohodlna, ale na …).

              0 0
              • cabbage  

                ale zároveň neplatí, že by pohodlná vidlice musela do zdvihu chodit nějak přehnaně.

                0 0
                • MlokCZ  

                  To máš pravdu, ale musel bys změřit jestli chodí více do zdvihu než je velikost překažky (to je jediný případ, kdy by zbytečně vidlice plýtvala zdvihem). Jinak aby byla maximálně pohodlná musí jít do zdvihu, který je stejný jako velikost překážky. Jakmile půjde méně, vždy už tě to o ten rozdíl musí kopnout do řídítek.

                  Jenže tohle bez exaktního měření nevíme (které by ovšem nebylo nijak složité, třeba u přejíždění cihly by to šlo změřit).

                  0 0
                  • milan1  

                    Víš, tak mě to přijde dost směšné. Cabbage se tady snaží najít skulinku, vyjadřováním ve smyslu, co jako mu může přinést měření na domácí váze naznačuje svojí převahu „znalého odborníka“ No a na závěr po celé své snaze najít problém potvrdí vše, co měření ukazuje. Potvrdí znovu a po několikáté, že přes všechnu nedůvěru a řeči, že graf neukazuje reálné jízdní podmínky, že opak je pravdou. Přeze všechny řeči o dalších faktorech, které ovlivňují jízdu se dosteneme k jednomu podstatnému a to je, co vlastně rozliší jezdec? Odpověď je velmi jednoduchá, jezdec v první řadě rozezná právě tu pružinu. Za předpokladu, že máme vidlice v oblasti odporů a tlumení bez výraznějších chyb je ta pružina tím nejvýraznějším, co ty vidle ve skutečnosti odlišuje. Kdo si myslí, že u dvou dobrých vidlic rozezná vliv rozdílných tlumičů, tak se pohybuje v oblasti snů. Rozdílnou pružinu ale pozná každý a kdo si tohle vyzkoušel. Když navíc viděl k tomu graf, který si může jednoduše stvořit doma, tak toho už nemusíš přesvědčovat. O tuhle zkušenost tady právě jde. Ukázat to lidem v paxi, kterou si každý ověří sám. Potom už není třeba nikoho slovně a pořád dokola přesvědčovat. To, že někdo potřebuje být zaštítěn autoritami a potřebuje slyšet, že ten a ten graf byl stvořen na trhacím stroji za přispění té nejmodernější technologite, toho nebudem přesvědčovat, že stejný výsledek si může dopřát každý sám a celkem jednoduše. Já i ty tady budeme zastupovat tenhle přístup, který si nebude hrát na vzdálené autority, před kterými se padá na zadek. Samozřejmě se vždy objeví ten, komu bouráme jeho stánek autorit a ten se bude zuby nehty bránit. Ale s tím se nedá nic dělat. Nech ho jeho obdivu a vzhlížení k autoritám. Tohle je vlastní pro každého, kdo nechce nic řešit.Jestli má cokoliv lepšího, nechť nabídne, nám zatím stačí tohle a pokud by se chtěl někdo zabývat opravdu dopodrobna vlivem a chováním i tlumiče i na to jsou podklady ale jenom pro ty, kteří mají opravdu zájem

                    0 0
    • kesu  

      deset tisic bych za tallase navic nedal.A co se tyka grafu o citlivosti,nechci tu ale rozpoutat nejakou extra diskuzi kde se bude resit nic nevypovidajici teorie.Podle grafu vyjde sice tallas citlivejsi,podud bereme v potaz silu nutnou k odtrzeni vidlice z klidu.Ale todle je podle myho uplne milna uvaha,jelikoz 130mm vidlice je vzdycky sedla uz pri nasednuti na bika.Takze o citlivosti vypovida spis to,jaka je treba sila na pohyb vydlice o 1cm mezi treba 11 a 10centimetry zdvihu ..Z my zkusenosti je teda recon uturn pohodlnejsi vidle..

      0 0
      • kesu  

        jsem fakt unavenej pardon,uz nevim kam klikam… aspon se mi taky konecne povedlo omylem hlasovat… takze ten hlas pro Talase neplati…

        0 0
      • MlokCZ  

        Jenže ta úvaha tak není, že se bere pouze přímo v potaz síla k odtržení z klidu. Máš pravdu v tom, že se začíná vždy na sagu a musí se na grafu brát síla od bodu sagu a ten rozdíl hodnot zdvihu mezi zatížením váhy jezdce a zatížení váhy jezdce + impulzu překážky (na rovině je to třeba pro mojí váhu především oblast 30–50kg, 30kg je sag a 20kg pak velmi malý impuls od malé překážky). Tahle hodnota je ale pro graf Talase, Recona, Reby i Revelation téměř totožná a ty rozdíly v chování v reálu jsou pak způsobeny ostatními vlivy (pasivními odpory, tlumením). Ten počátek grafu v nule, z toho je vidět něco jiného a to, že má vidlice mnohem menší pasivní odpory, které pak následně způsobí lepší chod celé vidlice a především tu citlivost na malé podněty.

        Recon je pak v závěru méně progresivní, takže to je zase pro pohodlnost plus.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.