Tezky zivot inline aneb proc nezakazat i cyklisty?

23 nepřečtených
  • treatt

    Tak jsem dnes narazil na atlasu na clanek o inlinech. Skutecne me zaujalo srovnavani s cyklistikou…

    Asfaltové bruslení má nelehký život

    PRAHA – Mohutně se rozvíjející sport nemá v Čechách stále pochopení. Naráží dokonce na zákazy, závodníci nemají kde trénovat

    7. díl: In-line brusle

    Sportu v České republice se narodilo nechtěné dítě. Dravě se vyvíjející in-linové bruslení nemá u nás vůbec lehké dospívání. „Ačkoliv stále vznikají nové plochy, u fotbalových hřišť, v okolích tenisových kurtů na obslužných komunikacích, kde se natahuje nový povrch, není jich pořád dostatek,“ posteskl si sekretář svazu kolečkového bruslení Jindřich Pařík.

    „Při úpravě parků se počítá i s jinými uživateli, takže kolikrát uprostřed dráhy vyrostou odpadkové koše, nebo štěrkový pás. Nedávno nám například zakázali trénink na pražské Ladronce.“

    Je přitom s podivem, že například vůči cyklistům v konkrétním případě metropolitního břevnovského parku žádný zákaz neplatí.

    „Přitom kolo by při kontaktu s chodcem způsobilo mnohem větší zranění, než kdyby narazil bruslař,“ vysvětluje Pařík. „Ten maximálně ublíží sobě samotnému.“

    Přes nelehké podmínky progresivního odvětví u nás neustále roste o in-line bruslení zájem. „Pod svazem je registrovaných asi 400 bruslařů a pořád vznikají nové oddíly,“ říká spokojeně sekretář svazu. „Rekreačně se pak sportu věnuje tolik lidí, že by se dali počítat na desítky tisíc. Stačí se jen podívat na statistiky prodeje bruslí u nás a uvidíte, o jaký se jedná boom.“ Snad i proto, že bruslení je podle Paříka nejzdravější sport, jaký zná.

    „Na tělo nepůsobí žádné otřesy, netrpí klouby a šlachy jako u běhu,“ vyjmenovává výhody. „Navíc provozovat in-line nestojí tolik jako třeba cyklistika. Brusle hodíte do tašky a není potřeba střešní nosič. Bruslení ani není tak nebezpečné, když je srovnáte s cyklistikou na silnici.“ První použití kolečkových bruslí je spjato s rokem 1743 v Londýně, první patent na brusle pak pochází z roku 1819. Tehdejší brusle byly podobné dnešním, ale těžko se daly ovládat.

    Anketa: Podle Vás, když narazí bruslař do chodce, tak:

    10x
    67%
    0 0
    • Michal.J  

      Mně hlavně přijde srandovní jak se diví že jim zakázali trénovat na Ladronce. Už vidim ten křik kdyby někdo přišel s tím že chce trénovat na cyklostezce a proč mu to zakazují:-)

      0 0
      • yuvaa  

        Podla mna ani tak nejde o to, ze je to „cyklostezka“, cca 3,5 km asfaltovy okruh je aj tak pre vacsinu cyklistov nepouzitelny na ine ako transport von z mesta. Normalni in-lineri su tam podla mna v pohode, zvlast ked je to jedna z mala vhodnych lokalit v Prahe. Problem sa myslim si tyka hlavne zavodnikov, ktori nemaju kde trenovat. Takze by som nevyuzival kazdu prilezitost rypnut si do in-linerov ako takych a neohanal sa „cyklostezkami“.

        0 0
    • Lin  

      No tohle je tahnouci se problem Ladronky, na jejich strankach se o tomto vedou sahodlouhy diskúze… jde o to ze Parikovci jsou speedari, takze jezdi ve vlacku, hodne rychle atd..v jejich rychlostech je to hodne nebezpecny, takovy fitnesak moc skody nenadela (max. na sobe)

      0 0
      • martt  

        U nas na hradzi jazdi zopar trenujucich inlinistov. Jazdia aj cez 30 km/h, casto v haku. Ich bezohladnost k ostatnym inlinistom a cyklistom, uz parkrat som isiel za nimi v zavese len aby som sa zabavil na tom co tam vystrajaju. Zase je to ale aj z jeho hladiska pochopitelne, nema brzdu, tak sa musi nejak precpat dopredu ked je ovela rychlejsi ako prekazka vo forme ineho inlinistu alebo cyklistu.

        0 0
        • jonti  

          To je jeden z hlavných dôvodov, prečo som sa vykašlal na pretekanie na inlinoch. Proste nie je kde rozumne jazdiť a trénovať. Aby to nebola nuda na stále tých istých 500m. Bike je v tomto lepší. A navyše je tých ľudí, čo to berú tak hobby ako ja, že je treba chodiť do práce, riešiť x vecí a až potom trénovať, ale napriek tomu jazdiť čo najlepšie, veľmi málo.

          0 0
    • Honza729  

      No, to presne doklada to, co jsem tu nekde nedavno psal, a to ze neni jine cesty, nez aby se lidi trochu umoudrili a naucili se koexistovat vedle sebe. Neni mozne stavet asfaltky zvlast pro in-linisty, zvlast pro cyklisty, zvlast pro mamy s kocarkama a chodce, zvlast pak singly pro bikery......jako v jinych cinnostech, vse je o inteligenci a toleranci kazdeho cloveka k druhym. Nastesti v prevazne vetsine toto funguje, aspon ja mam vetsinou zkusenosti dobre, osvedcilo se mi s inlajnistou­/chodcem/jinym cyklistou proste navazat ocni kontakt a pak je vyhybani a mijeni daleko bezpecnejsi.....a svete div se, narozdil od nazoru nekterych militantnich bikeru/inlajnis­tu/chodcu, funguje predevsim usmev, slusnost, slova jako s dovolenim, dekuju, prosim.....stare zname Se slusnosti nejdal dojdes proste funguje, i kdyz si to mnozi nemysli.....

      Zdravim vas

      Honza Biker, inlajnista,chodec – all in one :-)

      0 0
    • bam  

      Problem je hlavne ze na „cyklosteskach“ nema vic lidi pod kontrolou brusle nez kola, takze je povazuju za nebezpecnejsi. Kolo ma navic brzdy. Cyklista se taky vetsinou bez ohlidnuti najedou neotoci pres celou cestu nebo porad nekam nepada. Stejne ale kdyz se neco stane, tak za to muze zlej cyklista :( Bezohledny netolerantni blbci jsou vsude a s normalnima inlinistama neni vubec problem se vyhnout :)

      0 0
      • fousek  

        Uz sem videl dost cyklistu co dokazou presne to co pises ze nedokazou

        0 0
        • bam  

          Ale jo, to urcite. Ja psal ze to nedela vic lidi na kole nez na bruslich :) Aspon podle mejch zkusenosti. Navic na kole ti nezatoci tak prudce a vetsina aspon dokaze jet a nepadat sam od sebe na rovnym asfaltu. „cyklostezkam“ je lepsi se vyhejbat :)

          0 0
    • kámen úrazu1  

      Prahu neznám. Podle googlu je Lodranka cyklostezka. Pak ale nechápu nářek pana Paříka. Souhlasím s názory, že na cyklostezku se vejdou kromě cyklistů i inlinisti a chodci. Stačí se jen chovat vůči ostatním slušně a ohleduplně a nepůsobí to problémy.

      Ale na cyklostezce NELZE TRÉNOVAT, aspoň ne na městské či jiné s velkým provozem. Nepatří na ni ani trénující (tedy snažící se o rychlou jízdu) cyklisti, ani trénující bruslaři. Cyklostezka je určena pro pokud možno bezpečný přepravu z jednoho místa na druhý. Kdyby se cyklostezky stavěly široké jako silnice a a dodržoval se na nich pohyb při okrajích, bylo by jinak.

      Trénující silničáři (v článku se píše o cyklistech jezdících po asfaltu) taky nemají místa sepiálně určená pro jejich trénink a trénují na silnici, kde neohrožují ostatní. Proč by to nemohlo stejně fungovat i u ambiciózních bruslařů? Jak zmiňuje pan Pařík, mají výhodu snadné a nenáročné řpepravy na místo tréninku. Takže se, narozdíl od silničářů, můžou velmi úspěšně vyhnout silnicím s velkým provozem či s nekvalitním asfaltem.

      0 0
      • jonti  

        Ono to také jednoduché nie je. Ladronka je park, kde je asi 3,5km dlhá osmička, na ktorej jazdia takmer bez výnimky inlinisti, z hľadiska dopravy z miesta na miesto nemá využitie a je to prakticky jediné miesto v Prahe, kde sa dá rozumne bez dopravy jazdiť na inlinoch na peknom povrchu. Problém prvý je, že je tam cez víkendy a podvečer v lete tak plno, že sa tam takmer vôbec nedá jazdiť. Ani pomaly, ani rýchlo. A v týchto podmienkach tam trénovali od 17:00, čo je dosť blbosť a spôsobilo to pár problémov. Potom namiesto rozumnej dohody s mestkou časťou, napríklad o tréningoch napríklad o 14:00 alebo v nejaký iný menej frekventovaný čas, boli proste zakázané na Ladronke speedskating a jazdu v háku. Napriek tomu je v pohode tam jazdiť ráno pred prácou.

        0 0
      • Lin  

        Na Ladronce je to o ,,inteligenci navstevniku,,… je tam asfalt, pak kostky, vedle sterk.. No a misto toho, aby treba randici pary nebo kocarky sli po tom sterku (neni to zadny osklivy prasici sterk), tak jdou primo po ty stezce atd…Ja osobne jsem tam Parikovce zazila hodnekrat, a i kdyz uz mam neco najeto a nepadam, tak musim rict, ze me casto dokazali rozhodit (jedou 4 za sebou, prvni dva te vemou zleva, treti zprava atd).. Bruslari zacatecnici toto casto odnesli padem¨.. Takze je to jako se vsim, jde o toleranci a o myslení na druhé..

        0 0
      • St1c  

        no daj pokoj aby sa inlinisti trepali na cestu:D uz teraz ked stretnem nejakych na ceste tak mam iba nervy lebo ani jeden nedokaze ist normalne, ked su dvaja tak idu este horsie..a nedaju sa normalne predbehnut, zakazdym musim davat bacha ci nejde nejake auto a obehnut ho stredom cesty co mi pride dost nebezpecne. navyse vacsinou sa neda predbehnut hned a tak musim spomalit a tempo je v prdeli… a na cyklostezkach ich tiez vidim iba nerad, lebo inlinisti nedokazu ist za sebou ale musia spolu kecat vedla seba…

        0 0
        • hribik A1  

          no, pokial idu po sirokej a pustej ceste skoro bez aut, ako je napr. ZA – mojs, tak v com je problem? obist tam niekoho stredom cesty neni zas taky problem ako na istej nemenovanej subeznej ceste na druhej strane vahu. bezne obieham vsetkych s pomerne velkym bocnym odstupom, a nepride mi to zvlast nebezpecne. ale mozno je to tym, ze mam na hajtroidovi spetne zrkadlo…iste, su aj blazni, ktori si to na hlavnej ceste hasia stredom pruhu alebo rovno stredom cesty (idealne dvojicka roztiahnuta po dvoch tretinach cesty prvej triedy, cize az do protismeru), a za nimi sa kazdu chvilu nastosuje procesi aut, popripade taki co su schopni sa bavit jazdenim po rychlej hlavnej potme bez svetiel, ale to uz je iny pripad. mimochodom, mnohi cyklisti su taki isti (za coz je im po zasluhe udelena titulatura cyklozmrd, ves silnicni a pod.)

          na kvazicyklostezkach chodi/jazdi ako blbec minimalne kazdy druhy, tam je to bezny standart. pre cyklistov ako ja alebo ty su tieto komunikacie proste leda tak vypadovkou z mesta rano/vecer pri navrate, stale este o cosi lepsou nez sa trmacat po stvorprudovkach. uz som sa neraz zamyslal nad tym, ako by mohla stupnut priepustnost „cyklosteziek“, ktore su pri sucasnom vyuzivani uz v nedelnych spickach preplnene, keby sa tam tolko ludi nechovalo ako bezohladni zmrdi. robia to tam vsetky tamojsie skupiny: inlinisti, chodci, cyklisti, psickari. vacsinu ich vytazenosti v takomto case predstavuju rodinky s detmi a inlinisti. zjavne to k ich nedelnej pohode patri, takto jazdit/chodit. ked ich to tak bavi…ja ich proste v takychto casoch obidem po ceste a nech si to, co si na „cyklostezke“ vytvorili, sami aj vyzeru…

          0 0
    • Tomcat  

      Jako bývalý jezdec agresiv inline konstatuje že to je pekna… dosaďte adekvátní vulgarizmus.

      Brusle sou stejně srovnatelně nebezpečné jako kolo, na in bruslích de normálně dosahovat rychlostí kolo 40km/h jenže narodíl od kola není na inlajnech způsob jak normálně zastavit. Nebo myslíte že patní brzdička to v rychlostech okolo a nad 30km dokáže? Ne, buť nezabrdíte nebo se rozbijete ješ dřív.

      Legislativně je in-line bruslač chodec, takže po stránce dobravních předpisů má stejné pravomocia povinosti jako hodec

      Stejnak tím to způsobem se mohou ozývat koňáci ,motocrossaři, vodní skůtry , auto\moto závodníci atd.....

      0 0
      • scret  

        tak tak,souhlas,s tim ze my jezdili z kopce i vic nez 40citkou:)) stejne kdyz se dneska ohlidnu zpatky,tak jsme byli cvoci:)

        0 0
        • Tomcat  

          ja jezdil ze severní terasy do krasnyho Března no bylo to vo a na zabiti

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.