Dobré ráno experti,
stručný rozdíl ve vlastnostech TITANOVÉ pružiny oproti klasické ocelové. ( kromě hmotnosti )
Každému kdo si dá práci předem dík.
Dobré ráno experti,
stručný rozdíl ve vlastnostech TITANOVÉ pružiny oproti klasické ocelové. ( kromě hmotnosti )
Každému kdo si dá práci předem dík.
před pár lety jsem četl, že by měla být snad citlivější, ale co je na tom pravdy, to nevím…
spíš by mi zajímaly neduhy (krom ceny), jestli třeba někomu praskla a tak :-)
:D někdo se určitě ozve…:D jinak vyhozené penize?
jde hlavně o tu váhu… on to je rozdíl jak bejk. nejlepší je, když máš v jedné ruce něco z oceli a v druhé to samé z titanu, to je úža :-)
Me prijde, ze levnejsi je tam poridit vzduchac, ale to je vec kazdeho soudruha :-P
jenže tu jsou tací, kteří trvají na pružině, třeba já :-)
Vzduchac chodi proti titanovy pruzine napr na DHX dosti bidne :-/ az bych rekl, tragicky…
Tjn, podle me strasne zalezi i na kole a chodu zadni stavby. Nekde se to pouzivat da docela dobre. Nekde ne.
Nesouhlasím, vzduch je vzduch a pružina pružina, to jen někteří tvrdí že jejich kolo má stavbu která chodí na vzduchu stejně dobře jako na péru, je to jen subjektivní pocit z fyzikálního hlediska dle mého totálně mylný.Nevidím jediný reálný důvod proč by měl být některý systém odpružení pro vzduchový tlumič vhodnější a jiný méně.
Teď si nejsem úplně jistý, ale neříkal jsi mi náhodou že tvůj boxxer na vzduchu chodí stejně jako s pružinou?Nebo jsem to popletl a tvrdil jsi že na vzduchu chodí ten boxxer dobře, skoro jako pružina?
Řek bych že to šlape naprosto stejně, zkrátka nevidím rozdíl. Tohle už se ale nedalo říct o DHX air vs. DHX coil. Měnil jsem to na nomadovi několikrát za sebou, rozdíl byl jasně znát.Nepletl bych ale jabka z hruškama, vidle s tlumákama.
No vidíš. A já jel na sixovi s pružinou a mám vzduch. Nějakého rozdílu který bych bych schopen zaregistrovat jsem si prostě nevšimnul.Sice jsem to neměl možnost testnout pořádně ale minimálně první pocity byly hodně podobné.
Osobně si myslím že systém zavěšení zadní stavby nějakou roli na tohle mít může.
Kéž by to tak bylo, tolik ušetřených géček, to je lákavé, ale vidím to jinak.Teď mě napadlo, proč to nevozí borci v DH svěťáku, ti jdou po váze jak supi?
Tak ten novej Vivid se tam celkem objevoval, nebo mám mylnou informaci?
Co vím,tak se objevil na fotkách kol špičkových jezdců před zahájením svěťáku (reklama?),ale jestli na tom někdo skutečně vyrazil nevím, snad na některých hodně slapavých tratích to kdosi jel, ale jinak nevim.
Např. Atherton měl loni na MS vzducháč s lockoutem. On ta trať byla ale hodně xc. A třeba Vividy se vozí celkem dost, řekl bych.
Já sem ho musel mít na větší dropy tak narvaný vzduchem, že už jsem měl obavu aby se s toho neposral, připadá mi že pro těžší lidi je kapku slabý , to byl taky jeden z důvodů proč šel do světa, myslím že jezdí v tom tvém boxteru ne?
Ano,to máš pravdu a možná to bude také jeden z důvodů proč se ten vzduch tak často nevozí..Ten DHX air má svoje limity tlaku a těžší jezdec už ho prostě více nepřifoukne.
Osobně mám momentálně 72kg a vozím tlak v hlavní komoře kolem 220psi,kdybych vážil o 20kg více tak už by byl pravděpodobně u větších věcí problém.
já mám opačnou zkušenost. Mám DHX 5air i coil a při stejným ságu je pružina o hodně lineárnější. přitom mám ten air namíru nastavenej na co nejmenší progresivitu a coil na standart (bottom out mam na obojim na min a propedal taky).
Na tvrdej doraz jsem nedostal DHX air ani jednou za celou sezonu zatímco coil při každý druhý vyjížďce a vážím přes 90kg:(
Jak zjišťuješ žes dostal coila na doraz,jen pocitově, nebo na to máš nějaký fígl.Nevím jak to kontrolovat.
Já to beru podle tý dorazový gumičky, šoupnu jí blíž k tělu tlumiče, a jak jdu do zdvihu tak ono jí to odstrká :) Ale stejně už to neřešim, sem tlustej, je furt na konci :-(
pocitově,posledních pár mm co je gumička už to nezjistím. Ale tohle šlo pokaždý na tvrdej doraz že jsem cejtil fakt tvrdou ránu na konci zdvihu.
Na jakym kole ? Na canyonu ? kolik mas pruzinu ? Tlumak 240 ?
jj na canyonu a je to 240mm dlouhej tlumák
mám 450 a sháním 400lbs
Hmm, 450 davas porad na tvrdej doraz a shanis 400 ?
chci to vyzkouset ještě sem si nehrál s dorazem. Na tvrdej doraz to dám z metru na placku.
Tak to bych tam měkčí určitě nedával, nebo se naučil hodně tlumit tělem :)
ok, chapu. Ja dam doraz i na parkovisti kdyz chci… :-)
musím to vyzkoušet ale chtěl byhc vetší ság, taky poladím ten bottom out
Mekka pruzina+prifouknout+poladit doraz. A to ze das z metru na placku doraz bych povazoval za normal.
To je pravda, když nad tim tak přemejšlim, tak zadek na doraz na místě asi vemu..ale při skoku na placku z metru bych řek že ani ne…
Tak to mám asi něco špatně ne? Já ještě doraz vzadu abych ho cítil, nebo slyšel nedal. Na Monsterovy s RP23 3X. Z toho jednou když jsem ten rám zlomil. Na totemu zatím asi 3×, ale nikdy nic velkýho.
No, to já totemu musim dát fest najíst, aby to fakt cvaklo, ale vzadu to je lehčí, taky to bude tim, že jezdim dost vzadu :-( Každopádně tak, aby to cvaklo, to mi taky veme docela dost úsilí, ale takoveý to jemný polechtání dorazu, s měkčí pružinou co sem vozil na sjezd mi na místě nedělalo problém..
Po víkendovym testování vim, že je to i celkem slyšet :) Při poskakování teda, na DH asi ne..
Rozdíl tam asi bude, ale já ho nepoznal.Počítám tedy že bude minimální a i s takovýma rozdíly se na svěťáku počítá.
Ale já si jezdím jen tak pro zábavu:)
No já nevím, oni honí váhu fakt krutě, kdyby byl rozdíl v chodu tak malý, určitě by papli kvůli váze luft.To je jedno, cyp s tym.
Rekl bych spis ze hlavne jde o chod, vaha je jenom prijemna soucast
Vím, že je to starý, ale tohle mi nedalo: Jak může být jedna pružina citlivější, než jiná? :-D Jako menší modul pružnosti? Tak to může být klidně ocelová – prostě jinak vinutá, nebo z jiného drátu…
právě že jde o úsporu hmotnosti při zachování vlastností :)
Prislo mi ze byla malinko citlivejsi oproti ocelove, a rozhodne lehci. Nicmene lehci je i tvoje penezenka po nakupu :-)
Úspora váhy je mezi 20 až 35%.
Na penazenke?
Záleží jak jí máš těžkou, když tam máš fest vymeteno, tak třeba i více:-)
Trošku se připojím, nedělá někdo titanový pružiny do vidlic (byť neoriginální) – konkrétně třeba do mojeho Lyrika?
Nizsi vaha a „lepsi“ chod.
neverim tomu chodu, z hlediska fyziky-pruznosti a pevnosti, ho nema co zpusobovat. jde jen o hmotnost.
placebo efekt…
:-( nevim, mozna, ale jak sem to zkusil tak ji hrozne chci…
Je pravda ze ve vidlici sem stridal ocel/titan a tam sem to naprosto nepoznal…
Vidím to taky tak.
Nesmysl teda až na tu váhu.
Jo uz to vidim taky jinak. Lip to nechodi. Testovano ve vidlici. Rozdil neni poznat.
Ve vidlici je to jasný, tam to není vidět takže polovina přínosu je pryč :)
:D
…a není zanedbatelné, že líp vypadá;)
V mojem povědomí jako v povědomí laika vysvitne úspora hmostnosti(zanedbatelná za ty prachy:D), trvalejší zachování vlastnosti, lepší chod???
lepší chod si představuješ jak?
pružina je pořád pružina, jediné zlepšení je váha
Ono to prijde skutecne citlivejsi, hlavne ze zacatku. Ale ze by to az tak uplne zazrak to zas ne.
placebo, lidi co si koupi „pero“ za 4tisice se asi nespokoji s tim ze je to to same… proste chtej verit v nadprirozeny schopnosti takovyho cajku. citlivost se da zmerit, ale i tak si myslim ze u pruziny je bezpredmetna, v pruzine nevim o jakem by se dalo mluvit odporu kterej by zpusobil horsi citlivost…
Je to mozny, ale nadprirozeny schopnosti by to mohlo mit … to vis, kosmicky material, Astar Seran a tak ;-)
hmm zajmavy, mozna mi pomuzes usetrit 6kkc :-) zni to rozumne
Pružina za 6 tisíc?Doprkýnka,že firma kde sem před časem dělal skončila,titanových drátů o průměru 3–10mm tam bylo plno a přípravků na vynutí pružin na soustruhu taky.By se dalo bokem vydělat.:-(Drátem se spojovaly lopatky na rotoru turbím a mi z něj dělali háky na uzení masa.:-)
Ty máš titanový hák na uzení masa? :)
Nemám ani udírnu ale v práci jsme je z něj dělali,lehkej a hlavně ty háky nerezavěli.
ty by ses hodil u nuke proofu :D vypada to ze mate stejny pristup xD
Nenech se zviklat, titan je kultura, má pěknou barvu :-)
jo je!:D
Třeba já se s tím spokojil a nikdy jsem si nemyslel že bude závěs lépe chodit, šlo mi jen a jen o hmotnost.
Říká 100%ně ten co jezdí ocel co?
Jednak muze mit vliv prave hmotnost neodpruznene hmoty a jednak muze byt jinak vinuta.
jj ale to může být i tunigová ocelová :-)
Tak tak tady je prostor pro změnu vlastností.
Takhle to není vinutí s tím nemá co dělat,můžeš ji vinout skoro jak chceš,jen se musí docílit váhových parametrů atd.
Co se citlivosti týče není až tak velký problém udělat „Milanův Graf“ se dvěma pružinama na jediném tlumiči, případně i bez tlumiče..
Značka: kdo zapůjčí sadu 165/38 :?)
KTX@
no nevim…
Ja bych ještě přidal moje nové poznatky, které se ke mě dostaly. Ted jsem kupoval bose stoy s tím, že si ho vezmu rozvou s titanovkou a mluvil o tom z jejich technikem od bose v anglii…doporucil mi nejdriv odzkouset na oceli a az najdu spravnou tuhost muzu prejit na titan. V rozhovoru nekolikrat zminil ze penize jdou na kole investovat na lepsim miste…kdyz jsem odvetil ze bych si ji chtel koupit kvuli tomu ze ma udajne vetsi citlivost odpovedel ze je to hloupost, ze clovek nema sanci nic poznat. Pri ladeni jejich tlumicu maji potrebne vybaveni pro mereni ruznych hodnot, ktere dokazou vypovidat o vhodnosti pouzitelneho materialu a rozdil mezi titanem a oceli clovek nepozna. A co vic koupi titanu se stejnym oznacenim si muzete uskodit…bavil se jenom o nuke proof ale zminil ze budu velice ( lucky guy ) kdyz natrefim na takovou ktera odpovida oznaceni tuhosti… ze specialne nuke proof testovali a ty hodnoty se dost lisili…tak proto nekteri jezdci muzou popisovat rozdilne chovani tlumeni… kdyz uz sahnout po titanu pro opravdu klavitnim vyrobku tak mi doporucil jenom jednu znacku ktera stejne jako pruziny ( ocelove ) od bose stupnujou tuhost po 25librach… a tou je znacka Obtanium…kterou take pouzivaji i skoro vsichni jezdci na svetovem poharu vcetne hila. Bouzel firma obtanium zastavila produkci a kdyz jsem tam volal rekli mi ze si minimalne par mesicu pocakam. Na trhu je jeste jeden vyrobce kvalitniho titanu a tim je K9 industries ktery pusobi i jako distributor Obtania…taktez vyrabi pruziny spupnované po 25lb. Ceny techto pruzin se pohybuji od 6000 – 7500,– a jsou potreba adaptery, protoze maji jine vinuti. Z toho vsecho vyplyva ze nejvetsi prinos je doopravdy ve hmostnoti… a pimp efekt… ale i presto vsechno jsem si koupil :D ( a vyhodil prachy oknem ) :D
Hýříme, je třeba občas to trochu rozjed, dobře si udělal.
Souhlasím.
Osobně jezdím pružinu od RCS. Realita je taková , že se uspoří pár gramů a to je vše. Jinak samo , že barva jezdí a image je image. Takže kdo nemá titan jakoby nebyl.
Fámy kolem jiného chodu jsou právě o tom rozdílném vinutí a nepřesnosti ve značení.
stejne ji mame oba :D dostatek dalsich pimperu se urcite najde xD
lidi pravidelne plati za znacku a image nesrovnatelne casty…castecne diky velkemu egu :D pracuju v obchodnim sektoru, vim o cem mluvim :)
Jsem s váma kluci, HÝÝÝŘŘŘÍÍÍMÉÉÉÉ !!!!
Gaz se začíná rozjíždět :-)
je to rebeel
Hoši, snažím se:-)
RCS pouziva certifikovany a nejkvalitnejsi titan s optimalnim pomerem slozek…dobra volba ! bouzel nemaji stupnovani po 25librach :/
Vyrábím pružiny a je to tak že osobně bych si vozil ocelovou než titan,pružina má především plnit nějakou funkci(pružení)a potom až váhu či barvu a podobné nesmysly.Titan je fajn ale rychleji se unaví a ještě je to o hodně drahší.
Ale no tak, nevím jestli vyrábíš pružiny do prupisek, nebo tady kluci lžou, každopádně tu něco nesedí;-)
Titan vs ocel…vecne tema:)Vcera jsem na auto.cz videl zahlidl par fotek noveho lamba a jeho zaveseni kol… a jako pruzeni byla pouzita ocelova pruzina… ( asi :D …podle toho ze mela protikorozni upravu jako ty bikove…ten cerny potah ) Ale zase asi jenom melu hovadiny ktere podle me maji souvislost i s pruzenim u biku…ale nejspis srovnavam hrusky a jabka.
Mluv k věci,Bzukač psal, že titan rychleji klekne. V odkazu co jsem tu vložil tvrdí borci co to vyráběj že ne,tak kde je pravda.Jinak co je na lambu je diskutabilní. 1.základní feler je ten, že ani sám nevíš,jestli je to ocel nebo titan:-)2. nevím jestli chlapci z lamba bazírují u 2tunového auta nebo kolik ten bazmek váží na pár kilech, jestli vůbec kilech, uspořených na pružinách, nebo jestli prostě jen v důsledku krize šetří výrobní náklady, takže nesrovnávej 15kg hračky které rozpohybováváš vlastní silou s 2t hobama které pohání 700Hp motor, potažmo hrušky z jabkama.
gazmaaar…vzdyt jsem psal ze mozna melu nesmysly tak se toho hned nechytej :D
Ohledne bazirovani na jak ty rikas dvou tunovem aute ( je to mnohem min ) by jen rekl ze se chlubi kazdym kilem ktere sundaji … uz i seriova M3 ktera je za zlomek ceny radeji pouzila karbon na strechu aby posunula teziste … a mohli to vypichnout ze usetrili kilo … a krom toho si myslim ze to ocel u toh auta je …pro by tam jinak strkali protikorozni povlak:D? Dost…zpet k tematu
No máš pravdu u nás děláme i pružiny do propisek ale hlavně pro automobilový průmysl a zbrojovku.Je pravda že titan se u nás vůbec nevine,tak čerpám jen z informací našich technologů.Nejkvalitnější pera děláme z ocele třetí třídy která se ještě stabilizují.Ale samozdřejmě že rozhoduje cena titanové pružiny by jsme už asi vůbec neprodali.Což je škoda ráb bych si jich pár navinul.
3. třídy?
popletl jsem to prví třídy.
nemyslels náhodou 12,13 a tak?:-)
No:-))
protože pokud ne, tak mi ve škole něco zatajili:-D
Třeba myslel klasické číslo oceli a ne normu, třeba si teď vybavuju, že ocel ČSN 12 020 = 1.1148. Ale to by zase mezi oceli první třídy patřily podle ČSN všechny oceli 10–19, takže to pravda taky nebude :-D
:-Dtjn.to asi nebude ono:-)
vypadá to tu na první třídu zvláštní školy…
hele nechci se hrabat nekde dal na tech strankach ale tam co jsi dal odkaz nikde nic o delsi zivotnosti Ti pruzin nevidim?
to je docela nepodstatny odkaz na foto tech tlumicu od lamba… ten preskoc :D chces ten odkaz..? musel bych ho hledat… jednalo se o shrnuti vsech materialovych vlastonsti…docela obsahly clanek ve kterem byly pro tohle tema dulezite snad jen dve vety !
ja reagoval na Gazmana :-) a to co dal on tam fakt nic nevidim:-)
gazman neni ve forme dej mu cas
Rozjíždím se pravda většinou až večer, ale snažím se, to musíš uznat.
Tak jsou tam dvě fotky, na jedné je ve skušební stolici upnutá ocel fedra a pod ní je na displeji údaj o počtu cyklů které absolvovala než došlo k prasknutí.Vedle je další fotka na které je to samé, ale s titan strunou a s tím rozdílem že počet cyklů na dspleji je roven šestinásobku toho u ocel. fedry.Pak tam je ještě takový obecný,ale docela zajímavý pokec.Může to být ojeb, stejně jako i to tvé zatím ničím nepotvrzené tvrzení že je titan méně „trvanlivý“. Nevím jestli ti ten odkaz nefunguje, nebo si děláš prdel:-))
no ja tam vidim tohle (viz foto) a tam jsou dve ruply pruziny s popisem ze jedna je nejaka Ti Yamaha a druhy je DSP ktera vydrzella 6× vic cyklu namahani.
Pak tam pisou cim se Ti lisi ale o nejaky trvanlivosti v porovnani s oceli ani prd :-( ?
Titan ma obecne lepsi unavove vlastnosti nez ocel, ale mas pravdu tady v tom clanku nepisou o srovnani titanu s oceli nic. nicmene nekde vys bylo vic odkazu na ruzne clanky, nekde tam to urcite bude zminene.
Co říkáš na ten poslední odstaveček, tvrdí tam že s těch a těch důvodů je titan na začátku zdvihu citlivější, kecají nebo vycházejí z reálu?
Titanium has a lower torsional modulus than steel. It is in effect “more springy”. Because of this, titanium springs are designed with slightly larger wire diameter but fewer coils. The result is a spring with more available travel than a steel spring of the same free length and rate.
Titan ma mensi modul pruznosti v krutu nez ocel. Tedy je v podstate vice „pruzinovaty“. Diky tomu maji pruziny o neco vetsi prumer dratu ale mene zavitu. Vysledek je pruzina ktera ma vyssi zdvih nez ocelova pruzina o stejne klidove delce a tuhosti.
Kde tam je co o citlivosti na pocatku zdvihu?:-)
Vy se snad kazdy divate na jiny clanek, nebo je nekde chyba :)
To byla jen finta.Potřeboval jsem aby mi to někdo přeložil;-)
:))
ale ja to prekladal pro Onuci ;-)
Ale onuce není fusekle:-)
ja nedavno presel z ocelove na titanovou a musim rict ze opravdu pri jizde po lehkych nerovnostech podstatne lepe ta titanova papka a je citlivejsi
Jen takové rychlé OT – jakou by jste doporučili pružinu(ocelovou) pro X-Fusion Vector, RB Monster, vážím tak někde mezi 70–75 kg. Teď tam je 650-ka.
Vylad si pozadovany sag pouzitim tvrdsich nebo mekkcich pruzin…a jezdenim. Jestli chces radu cernem na bilem a pruzinu od ktere se odrazit nezbyva ti nic jineho nez kontaktovat vyrobce a pozadat o radu primo ho. O Fusionu nevim zhola nic ale zda se mi ze 650lb je na cca 73kilo je vic nez bys potreboval. Pro ilustraci ja ted presel z jedne znacky tlumicu na jinou a musel jsem pouzit o 100lb mekkci pruzinu a i tak se mi zda ze tlumic stuhnu protoze u noveho tlumice pruzine dost pomaha stlaceny vzduch v komore.
Chvíli jsem ho jezdil a mněl jsem 550 na 87 kg a na doraz jsem nechodil.
Zdar.
Kluci, potřebuji Ti strunu 2.80×500Lb a nemůžu nic vygooglit, aby to bylo v evropské unii, nemá tu někdo tip na shopík kde by byly?
Díky.
.
Dobrý tip, bohužel ta co bych potřeboval tam není:-/
A tvrdsi 2.75 byt nemuze?
máš?
2.8 a 2.75 sou 100% zaměnitelný, maj tam trochu rezervu, a třeba fox a manitou si to značej každej jinak, přitom obojí funguje :)
To já vím, ale oni tam v tom odkaze maj jen 2,75×500 pro vivid a ta má jiný vnitřní průměr.