Mám nyní tlumič CTD a řeším,zda-li ho vyměnit za DPS z páčkou na řídítka. Má někdo zkušenost s oběma tlumiči ? Jde mi hlavně o dlouhé výjezdy po rovnějších površích, kde ztrácím díky pohupu CTD i v režimu climb.Dík za případné zkušenosti.
Mám nyní tlumič CTD a řeším,zda-li ho vyměnit za DPS z páčkou na řídítka. Má někdo zkušenost s oběma tlumiči ? Jde mi hlavně o dlouhé výjezdy po rovnějších površích, kde ztrácím díky pohupu CTD i v režimu climb.Dík za případné zkušenosti.
Už jsem to tu psal v historii asi 10×, tak se příště nejdříve snaž hledat.
Teď jsem to napsal znovu i sem
http://www.bike-forum.cz/…-ctd-kashima#…
což tedy bylo až po tvém založení tématu, předtím jsem to tu srovnával ale už také mnohokrát.
A stručně řečeno. Ano, u DPS si pomůžeš a konečně získáš kombinace citlivá poloha open a hodně omezující poloha firm (téměř tvrdý lock, dle hmotnosti jezdce a použitého rámu, u mě při mojich 72kg a rámu co jezdím to je tvrdý lock).
Ale na druhou stranu nepočítej s tím, že znatelně zrychlíš. Ztráty v mírném pohupování při jízdě v sedle do kopce jsou naprosto minimální.
Takže to je spíš pro radost z lepšího pocitu.
A opravdu to má smysl pro jízdu ve stoje, tam se citlivý tlumič bez pořádného omezení a hlavně pokud to je na stavbě co se moc nezamyká už bude houpat hodně a tam už jsou znatelné ztráty.
A pak to má smysl pro větší snížení sagu do výjezdů, což pomáhá do prudkých výjezdů korikovat geometrii. Na druhou stranu je počítat s tím, že na rovině je tohle naopak problém, zvlášť pro vyšší zdvihy. Na rovině velké snížení sagu není žádoucí a už to významně mění geometrii.
Pro reálnější představu. Na Slidu se 130mm zdvihu vozím cca 12mm sagu pro polohu open. A na rovině mi poloha firm udrží sag tak na 2mm. To tedy znamená snížení sagu o celých 2,6cm (na tlumiči o 10mm) a to už je opravdu velká změna geometrie.
Pro roviny ten režim také nepoužívám a tam používám jen střední režim medium, který sag sníží jen málo (třeba jen o 2mm). Někomu to třeba nevadí, že mu to výrazně změní jak sklon sedla, tak předozadní polohu sedla vůči středu, tak sníží řídítka vůči sedlu. Mě takhle velká změna už vadí.
Do výjezdu je to pak o hodně méně. Tam se více zatíží zadní kolo a je to pak souboj většího zatížení vs omezení kompresí. Výsledkem je většinou sag jen o chlup menší než na rovině kolem 6–12mm dle sklonu kopce a dle typu šlapání (ve stoje je to různé než v sedě) a to je už žádoucí výsledek. Při ponechání otevřeného tlumiče by se sag naopak výrazně zvětšoval a byl třeba 15mm+.
Mám 190cm 90 kg a zdvihy 100–100. Niner rdo se svislým tlumičem. Na zkoušku jsem sedl na Scalpel s vodorovným tlumičem a v táhlém kopci jsem necítil žádný pohup a pocitově to jelo rychleji, bez ztrát. Tak mě napadlo, zdali by to DPS vyřešil.
Niner podle me funguje skvěle, není chyba spíš v nastavení stávajícího tlumiče? Navíc ještě u tak malého zdvihu.
Chyba v nastavení CTD tlumiče být nemůže, protože nikdy nelze nastavit správně. Buď bude citlivý a nebude mít pořádnou podporu pro trail a climb nebo naopak bude necitlivý (když bude mít větší podporu pro trail a climb).
Takže ať bude nastavený jakkoliv, tak to vždy bude jen kompromisem a nikdy to nebude 100% ok a nastavení to nemůže vyřešit.
Tenhle problém jsem s ním absolutně neměl…
Tenhle problém bude vždy a na každém kole. To, že to nevnímáš na tom nic nemění. V reálu bývají nejčastěji dva důvody, proč někdo píše, že ten problém nemá:
A pak to samozřejmě ovlivní zadní stavba. Pokud se více zamyká při šlapání, tak to tlumič hodně posune do méně houpavého. Ovšem pak to nebude citlivé vůbec nikdy ani v situaci, kdy se použije citlivý tlumič (v tomto případě tedy s natavenou kompresí na minimální omezování).
Jiná věc je, jak moc vadí/nevadí, že se tlumič trochu pohupuje. V sedě to při slušném šlapání nijak výrazně energie ztrácet nebude nikdy.
A pak je otázka jak moc kdo chce jezdit ve stoje a jak moc se smíří s tím, že to ze sedla méně nebo více houpe.
Děkuji ti za obsáhlé vysvětlení problematiky. Vidím,že jsi jezdil oba tlumiče. Když bych tedy dal DPS, jaké máš zkušenosti s chováním zadní stavby natvrdo a jak vidíš výdrž ložisek. Chci to používat jen v táhlých , témeř hladkých výjezdech. Občas si dám závod 24 hod. a zde vždy pozoruji, že jezdci na hardt. či tvrdých fullech mi do kopce ujíždí. Za celý závod se to nasčítá a je to třeba 45 minut.Zbytek jsou kila a kondice,to vím. Odhad.Ještě by mě zajímalo když třetí poloha je tvrdá, kde jsou ve srovnání s CTD ty dvě zbývající polohy. První asi vyladěná citlivá descent a ta prostřední ?
Nejezdil jsem jen tyhle dva Foxy, ale odhadem tak 12 různých Fox tlumičů. U CTD to bylo nejmíň 5 různých kousků a to různě poladěných (jak různý stav v originále, tak následně některé upravené). DPS jezdím první, ale tam není pro mě moc co zkoušet, protože originál nastavení je konečně zcela vyhovující pro moje potřeby. Jen jsem tedy zkoušel ještě EVOL komoru, což jsem tu zase popisoval podrobně v jiném vláknu.
A samozřejmě jsem si upravoval průběh, aby to bylo akorát progresivní jak potřebuje (u CTD mi jsem vozil 4. největší vložku, u DPS vozím tu největší, tedy 5.).
Oheldně poloh jsem to už psal vedle ve vláknu, že medium poloha u DPS odpovídá ± poloze climb u CTD (je ale potřeba brát v úvahu, že je to pro oba tlumiče s nastavenou polohou open/descent na citlivo).
http://www.bike-forum.cz/…-ctd-kashima#…
O ložiska se nebojím vůbec. Moc nevážím a při jízdě po slušném povrchu do kopce nejsou ložiska nijak přehnaně zatížená. Mimo výjezdů polohu firm nepoužívám.
Vůbec nepočítej s tím, že bys mohl díky tvrdšímu locku získat 45 minut i když to bude 24 hodinovka. Tam je to sice za hodně dlouhou dobu, ale zase se jede 97% závodu nízká intenzita při které jsou ztráty v odpružení naprosto minimální. Já bych to odhadoval spíš tak na 45s, že bys mohl získat, tedy prostě téměř nic. Jestli vůbec budeš schopný zjistit, že tím nějaký čas získáš (ostatní vlivy, především kondice, budou daleko větší, že se to v nich ztratí).
Sám jsem nepocítil zrychlení při přechodu z CTD na DPS vůbec žádné. Já to ale nedělal kvůli zrychlení, ale pro dobrý pocit z jízdy, který je teď v delších kopcích se slušným povrchem lepší (rád jezdím více ze sedla). A pak je to lepší do hodně prudkých výjezdů, kde to více sníží sag (i když tam ne vždy používám firm polohu, záleží na terénu). U mě to částečně nahradilo snižování zdvihu na vidlici (které jsem dříve vozil).