Prosím poraďte s výběrem kola :-) poznám jako víkendová cyklistka (max 500km ročně) rozdíl mezi jednotlivými komponenty? Má cenu investovat víc peněz do lepšího kola když jezdím málo? Předem díky za postřehy!
Prosím poraďte s výběrem kola :-) poznám jako víkendová cyklistka (max 500km ročně) rozdíl mezi jednotlivými komponenty? Má cenu investovat víc peněz do lepšího kola když jezdím málo? Předem díky za postřehy!
Tourney a Altus je přece jen opravdu nic moc. Ale Acera, nebo ideálně Alivio by určitě bohatě posloužilo. Deore je imho zbytečné.
Tourney mám x let na městský plecce, občas je to i zimak, byl to tahač vozíku a pořád ještě tahač dětský sedačky, najedu na tom cca 1000km ročně a skoro jsem na to nemusel tak 5 let sahnout :)
Řazení bych řešil až jako poslední. Tourney spíš nechceš, ale daleko podstatnější vliv na pocit z kola má funkční vzduchová vidlice, slušné hydraulické brzdy (raději značku Shimano, nejlépe čísla modelů mt500 a vyšší), kvalitní zatěsněné náboje a v rámci možností lehké výplety (což asi sotva vyčteš ale můžeš naházet odkazy na uvažovaný kola sem).
Jinak přesmykač stačí Altus, řeazení Acera nebo Alivio, přehazovačka je docela fajn mít Aceru m3000 nebo Alivio M4000 ale i se staršíma trojcifernejma řadama se dá žít.
A Deore má smysl jenom ve variantě 2×10 převodů s 11–42z kazetou, starší 3×9 má převody stejně jak levnější řady a funkčně (projev řazení, rychlost, špíněodolnost) už to na rekreační ježdění neni potřeba.
Nepsala o řazení, jde přece o celou sadu, tj. náboje, kliky, případně i brzdy, přehazovačka a řazení a asi jsem něco vynechal. Jestli se někdo zajímá o Tourney, tak asi nebude řešit 2×10 převodů, tam bude spíš otázka, jestli šroubovací šesti nebo sedmikolečko, tipuji.
To je fakt, ale u nábojů a brzd obvykle sada bývá uváděna až od Deore, jinak jen kódově.
2×10 jsem uváděl pro odlišení od 3×9 Deorka které je oproti Aliviu zbytečné.
Zapoměl jsem na kliky, tam stačí jakékoliv které mají převodníky našroibované a ne snýtované v jeden celek. Ale kliky hodně často bývají mimosadové.
Měla jsem dvě kola, jedno za 27tis, druhý za 17tis a upřímně žádný rozdíl jsem neviděla. Teď budu jezdit ještě míň, ale budu tahat croozera (letos počítám). Uvažuju o následujících kolech:
Tady z pohledu převodů (nikoliv řazení) jednoznačně Avalanche – Agresor má nejlehčí 24–34, Avalanche 22–36 na stejných kolech a lehčí převod se při tahání vozíku hodí. Navíc Avalanche má kazetu a ne jen volnoběžný vícekolečko.
Jinak to kolo je hezký příklad toho, jak to je splácena od každé řady něco. Acera přesmyk, přehazovačka Deore, řazení Alivio. Od čeho pak dělají ty řady jako komplet. I když nepozoruji rozdíl mezi přesmykem Ultegra a na druhém kole nějaký no name nejlevnější, nestál ani stovku. I já mám zkušenost, že pocitově nemusí být vůbec žádný rozdíl. Měnil jsem kliky ze 105 na Alivio a rozdíl jen ve velikosti převodníků a délce kliky. Asi i váze. Ale nové no-name kliky za už nevím jestli 7 stovek, ale hliníkové, mi přijdou lepší než ta 105. I když tyhle kliky dává na kola třeba Author.
Třeba u nábojů, tam je obrovský rozdíl, jestli to bude nějaký nejlevnější na konusy, nebo třeba Deore, které po seřízení má hladký chod bez vůle a po 7 tis. km při rozebrání zcela čistá vazelína, vlastně servis byl předčasný.
500 km za rok, za 5 let 2,5 tisíce km. Dneska si kdosi pochvaloval kolo z Decathlonu za 605 tisíce, tam mají přehazovačku Tourney. U přehazovačky bych se nebál, lepší bude mít hladší chod, ale pro méně náročné Tourney stačit bude. Já bych se bál hlavně nábojů, levné konusové budou špatně seříditelné, pak můžou zlob it, nutnější častý servis. Levné se zapouzdřenými ložisky, co stojí zadní kolem 150Kč, tak to chodí hladce, až ložisko odejde, vymění se. Kdo si kolo umí seřizovat, tak mu poslouží i levnější. Kdo s tím musí zajít do servisu, tak časem to levné kolo se prodraží. Asi není zcela jednoznačná odpověď, ale já jsem názoru, že kvalita kola by měla nějak odpovídat tomu, co člověk najezdí. Pro málo ježdění stačí levnější kolo. U kol záleží taky na ráfku, jednostěnné, tj. ty nejlevější, ty se snáz rozcentrují. Ale dvoustěnné nemusí být vůbec drahé, začíná to někde na 200kč. Nejlevnější kola mívají často jednostěnné ráfky. Možná se zkus podívat na levná kola z Decathlonu, tam za nevelký peníz je relativně slušná kvalita, samozřejmě nic moc, ale proti jiným je to osazení lepší.
Kolo za 605 000 asi už nebude osazeno něčím horším než XTR :))
Asi jsi myslel za 6,5 tisice Triban 100 ne? S tim se da za rok bez problemu ujet 10.000km. Jen teda to razeni Shimano A050 vypada hodne netradicne no :-D
ano, tiskařský šotech nebo písařská chyba, zkrátka překlep.