Tubeless ráfek - únik ve sváru

43 nepřečtených
  • solidus

    Ahoj,

    mám nově nový Grand Canyon 8. Ten má být podle specifikace na stránkách výrobce osazen ráfky Alexrims MD25, které jsou podle stránek Alexrims tubeless. Nicméně na mých ráfcích je označení PD25. Z Canyonu bylo odpovězeno, že se jedná o OEM pro ně a jsou tubeless stejně jako MD25.

    Včera jsem sundal duši. Ráfek má zevnitř již nalepenou pásku – nevím, jestli je to rovnou TL páska nebo jen ochrana niplů, ale nechal jsem to tak. Nahodil jsem TLE plášť, nafoukl kompresorem (patky zaskočily), ale jarovou vodou jsem zjistil únik ve sváru ráfku.

    Než to budu reklamovat.

    Vyřešilo by tohle mlíko, tzn. je to normální?

    Páska by to si myslím, vzhledem k místu, nevyřešila.

    Udělal jsem někde chybu?

    Díky

    0 0
    • Libores  

      Vzduch se ti dostává do ráfku někde kdekoliv kolem pásky, cestu ven si pak najde většinou spojem ráfku neko kolem ventilku. Soustředil bych se na „nevím, jestli je to rovnou TL páska nebo jen ochrana niplů“.

      0 0
      • jonti  

        On tam ani nemá tmel.

        @solidus ničeho se neboj, nalej tam tmel, ono se to zatěsní. Jak píše nahoře Libores, problém není v ráfku. Vzduch se k ráfku nemá vůbec dostat, vzduchotěsné spojení je mezi páskou a pláštěm, proto ten spoj nevadí.

        1 0
        • Zdyn  

          S tmelem bych počkal. Pokud uchází vzduch takhle z ráfku, tedy netěsnost je někde mezi páskou, ráfkem, ventilkem, tak to tmel nemusí vůbec pobrat. Respektive se k místu netěsnosti nemusí pořádně dostat. Tmel se hromadí na spodku plástě při stojícím kole. K ráfku se dostane jen rozstřikem třeba při protřepání a pod.

          0 0
          • david25  

            Nebo treba pri foukani kompresorem? Hmm?zatesni netesnostivpri foukani a hotovo.

            0 0
            • Zdyn  

              Kompresornemusí ničemu pomoci. Pro zatěnění je obvykle potřeba, aby v daném místě mlíko nějakou dobu bylo (vytékalo netěsností) a bylo ho tam dostatečné množství.

              Proto je také větší problém zacelení defektu vboku plástě, než v běhounu.

              0 0
              • david25  

                jo ale me slo primarne o nahozeni a zatesneni. Defekt neresime.

                0 0
                • Zdyn  

                  Tak zatěsnění po nahození a defekt má stejný princip.

                  Pokud budeš mít „řidký“ plášť, tak boky se také zatěsňují hůře, než běhoun. A páska vůči ráfkuje na tom ještě hůře. Proto se stále řeší, aby páska dobře těsnila ráfek a patky pláště. Tato sestava (ráfek / páska / patky) má být dokonale těsná i bez mlíka.

                  0 0
                  • kubad  

                    +1

                    0 0
                  • david25  

                    no me vzdycky TR rafky jemne odfukovaly bez mlika. a po doliti a nafoukani bez uniku. Tak mam stesti asi no.

                    1 0
                  • Mr.Duck  

                    Asi nikdy za 8 let bez duší jsem se nezajímal o to, jestli mi kolo drží tlak bez duše, pokud máš v plánu vozit tmel, tak je to úplně jedno.

                    Když to bez tmelu uteče okamžitě, nebo třeba do minuty prázdný, tak tam asi nebude něco ideální, ale pokud to vydrží 5 minut bez tmelu, pravděpodobně s tmelem nebude žádný problém, pokud tam člověk neudělal něco vyloženě blbě.

                    1 0
                    • Zdyn  

                      Tak je to také o zkušenostech. Zakladatel vlákna ani neví, jestli má na ráfku obyčejnou pásku nebo bezdušovou.

                      0 0
    • solidus  

      Ano, tmel tam v téhle fázi ještě není, to by byl následující krok, tohle mě ale překvapilo, takže jsem dál nepokračoval. Navíc plášť byl bez tlaku do pár minut. Čekal bych, že i bez mlíka to vydrží hodiny.

      Díky za odpovědi.

      Ještě doplňující dotaz – překvapilo mě, že i když jsem TL ventilek utáhl i klíčem, tak pořád bylo vcelku dost snadné jej prstem vyhnout tak, aby kolem něj ihned začal unikat vzduch.

      0 0
      • kubad  

        sorry ale všechno špatně, nevíš jakou máš pásku, ventilek rveš klíčem takhle se to nedělá

        začni od začátku, UST páska správně nalepená, vhodný ventilek musí sedět a těsnit – dotahuje se jen rukou.

        pak to zkus znovu nahodit jak to bude fungovat drobné díry pak zatěsní tmel, ale tady teď těžko cokoli radit

        7 1
        • milan.v  

          To by si ale k tomu musel něco nastudovat a tady to vypadá, že se to míjí… Snazší je se hloupě ptát a čekat, až mu to dobros…é naservírují pod nos…

          2 2
        • jecnak  

          Přesně tak. Navíc páska toto řeší, protože těsnící interface je mezi dnem ráfku a patkou pláště, ne mezi patkami ráfku a patkami pláště.

          0 0
      • Vilém  

        Mozna uz jsi ventilek znicil. Nekdy maji rafky ostrou hranu v dirach a prilisne utazeni ventilku muze vest k tomu, ze se o tu hranu strihne.

        0 0
        • TK75  

          Taky jsem to jednou takhle na krev utahoval a výsledek byl, že tělo ventilku uvnitř napůl vyjelo z toho špalku (kuželu)

          0 0
      • Johny_r  

        Čekal jsem u svých kol totéž a taky jsem je bez tmelu měl během pár minut prázdný. Po nalití tmelu uteklo pár kapiček a od té doby drží jak mají. Ale lepil jsem pásku sám (i když ta původní možná tubeless byla, neriskoval jsem to).

        0 0
      • Breakpain  

        Bez tmelu to někdy drží hodiny a někdy jen pár minut ;.-) …

        0 0
    • Mustafa  

      Předělával jsem letos Alexrims DP30 a páska co v nich byla určitě nebyla tubeless a nebyla ani lepená. Držela sice festovně ale z ráfku jsem ji standardně sundal.

      Použitelné vlákno pro ,,bezduše poprvé" je např. tady , víceméně jsem se řídil podle toho co bylo psáno tam a ačkoliv jsem přirozeně nešikovný, tak se povedlo napoprvé. Jako doplňková vlákna např. zde o alternativních ( levnějších ) páskách, převážně o TESE a vlákno tmelech zde .

      1 0
    • solidus  

      Diky kluci, ocividne jsem podcenil pripravu, podle videi mi to prislo easy. Jdu studovat.

      0 0
    • ememem1  

      Vyřešilo by tohle mlíko, tzn. je to normální? – nevyresilo a neni to normalni,ani sa s tym nesnaz nic urobit, zbytocna snaha. posli to na reklamaciu, ono to mlieko je povacsine pomerne agresivne (amoniak), bude sa to len zhorsovat.

      0 0
      • Tomcat  

        Jako reklamovat že normalni pásku se snaží použít jako tubeless? Mno nevim nevím…

        1 0
        • ememem1  

          aha, ja som to pochopil ze mu unika vzduch cez zvar. tak ak ne tak potom nic.

          0 0
          • kubad  

            Jo uniká, ale majitel netuší co tam má za pásku

            0 0
            • solidus  

              Dělal jsem konverzi na motocyklových ráfcích, kde je způsob stejný, nicméně páska slouží čistě jen pro zamezení úniku kolem niplů a ventilek se utahuje klíčem a následně nemá žádnou vůli. Únik vzduchu přes svár ráfku absolutně nemyslitelný, respektive by to ihned znamenalo, že ráfek je KO/poškozený/pras­klý. Samozřejmě podmínkou (i když vlastně „jen“ bezpečnostní, ne pro samotnou možnou realizaci) je safety bead, takový ten vnitřní límec na ráfku.

              Tolik jako vysvětlení k mému postupu, předpokladům a myšlenkám. Jak jsem psal, nastuduju si to znovu a lépe.

              Díky

              0 1
              • kubad  

                pokud není ráfek svařovaný musí páska zatěsnit i dělení – takže musí jít až do krajů ráfku, ideálně až pod patky, aby po nasazení pneu neměl vzduch kudy unikat

                3 0
                • Petr L2  

                  Páska musí těsnit všechno a tnavíc je třeba uhlédat aby to nefoukalo okolo ventilku a je úplně jedno, jaké provedení ráfku máš, takže pokud to někde fouká, nebo chčije, je to vždy o pásce

                  0 0
                  • kubad  

                    U svarovanych rafku stačí páska středem aby utesnila díry na niple :) proto sem to psal

                    0 0
              • Zdyn  

                Tak ventilek na kole a motocyklový je celkem rozdíl.

                0 0
                • Mr.Duck  

                  Tak princip je prakticky stejný. Konec konců ani u aut není o moc jiný, až na to že ráfek nemá díry pro dráty :)

                  0 0
                  • Zdyn  

                    Ano, princip je stejný. Je to zpětný ventil :)

                    Ale motocyklové ventilky (případně automobilové) jsou mnohem robustnější, takže na jejich montáž se nářadí používá standardně. Navíc na kole pro bezduše se jedná obvykle o galuskový ventilek. Ten na motorce nenajdeš.

                    0 0
                    • Mr.Duck  

                      Galuskovy ventilek je mrtvy!

                      Ale jasny, naradi na ventilky na kole neberu asi nikdy, pokud nemusim povolovat neco zbytecne moc utazene.

                      0 0
                      • Zdyn  

                        No já mám také raději autoventilek i na bezduších. Na svoje kola si je dělám. Přes autoventilek se lépe lije mlíko :)

                        1 2
                      • skaj  

                        Ja mam jeden par kol a tam musim ventilek dorvat klestema (Jinak provozuju bezduse jeste na dalsich 4 kolech a tam dotahuju rukou. Takze rukama to spise nebude:). Uz druha sada ventilku, predelana paska, ale porad stejny. Jak ho nedorvu, pomaly unik. Uz jsem si to zaradil do kategorie zahad a smiril se s tim…

                        0 0
                        • Mr.Duck  

                          Hmm to bych rad vzal jako vyzvu tu zahadu vyresit, ale asi se to uplne nevyplati :)

                          0 0
                          • skaj  

                            Hrozne se mi libi ty schrader ventilky. A trochu premyslim, ze bych se realizoval vrtackou a pouzil ty. Nezkousel si to? Zase jak prejdu na jednech kolech, budu chtit mit vsude sladeno. A vozis je s vlozkou? Sakra, to si clovek na sebe vymysli kraviny:) Nakonec asi nebudu hrabat na neco, co funguje…

                            Kazdopadne tahle kola budu na jaro prezouvat, takze dalsi pokus za par mesicu…

                            0 0
                            • Mr.Duck  

                              Zkousel, na hline neni co resit, zkousel jsem i karbon vrtat na vyrazenem rafku kdyz jsem zkousel zmerit jakou delku potrebuju (a nenechal se presvedcit ze potrebuju delsi nez jsem objednal :)) a uplne v pohode, zadne otrepy ani zadrhele v tom nevidim. Nicmene doporucit to si nedovolim, nedelal jsem to tolikrat a nikdy na nic vrtanem nejezdil nic kruteho. Premyslim ale, ze karbon na DH bych navrtal, presne proto abych to sjednotil. Az na to ze jsem koupil kratke to splnuje co jsem cekal – trivialni doplneni tmelu, prutok vzduchu mi u pumpy i kompresoru vic limituje hadice nez ten ventilek(bez jadra), a hlavne duvod proc jsem to vzdy chtel a na ktery zapominam, mereni tlaku je daleko konzistentnejsi, praktictejsi a s mensim unikem vzduchu.

                              0 0
                              • skaj  

                                Diky! No, mozna budu prvni silnicar se schrader ventilkama… To me modni policie sunda:)

                                Ale kdyz nad tim premyslim, sest paru kol, jina hadicka na tmel, ventilky – no asi az se budu hodne nudit. Kola se mi nahazuji dobre i pres uzky ventilek, nektere i rucni pumpou – vzdusnik nemam vubec. A s doplnovanim tmelu je to take oka pres ventilek… A porad nahradni dily koupim kdekoliv v krame cestou. Asi pockam, az to bude vozit vetsina.

                                Ale faktem je, ze galuskovy ventilek fakt nemam rad. Sakra jak je mozne, ze jeste existuje… Mam nad cim premyslet:)

                                0 0
    • Mr.Duck  

      Z ráfku by ti to utíkat nemělo. Jak už psali ostatní, páska by tomu měla zabránit.

      Měla by být na obou stranách až pod patku pláště, tudíž celý utěsněný systém je guma a páska, na ráfku to pak celé jen sedí.

      Aši bych přelepil pásku, ale jinak nemá smysl řešit jestli to těsní bez tmelu. Sám duše nevozím od roku 2013, někdy nahodím patky a pak až přidám tmel, někdy ho tam pošlu rovnou když nasazuju plášť, to je vše. Pokud máš v plánu jezdit s tmelem, je úplně jedno jestli to těsní bez něj, jde o funkci celého systému. Většina co vozím bez tmelu nedrží, maxxis TR podle mě nejsou těsné skoro nikdy – když náhodou po roce tmel vyschne, guma uteče třeba za den, ale stačí dolít skrz ventil trochu tmelu a dál jezdím.

      Po nasazení nebo dolití tmelu je naprosto nejlepší se jít projet, ideálně do terénu a guma se utěsní prakticky hned. Ještě můžeš kolo roztočit a házet s ním roztočeným o zem, nevím jak to popsat ale nějaké třepání a tance s kolem jsou oproti tomu k ničemu.

      Nasadil jsem takto stovky bezduší, většina od exo po dh, ale často i dušové pláště ať už starší maxxis dh nebo vlastně cokoliv před pár lety kdy ještě všechno nebylo tubeless. K tomu nejaké silničky nebo třeba můj přibližník s asi 15 let starou úplně sjetou gumou nasazenou pozadu. Na tom jsem teda musel chvíli jezdit s pravidelným foukáním, ale po pár dnech držel líp než duše a teď to kolo vlastně čtvrt roku stojí, venku v dešti slunci mrazu, a tlak drží doteď, zatímco duše vepředu ne :)

      1 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.